Kirjoittaja Aihe: Short Course 1:10 & 1:12 autot  (Luettu 80337 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #160 : 27 Maaliskuu, 2010, 11:46:43 »
Asiaa käsitellään tällä hetkellä, mutta 10cm levyisiä renkaita ei tulla sallimaan ja sääntöihin tullaan kirjaamaan
pykälä sen suhteen, että foffissa renkaan toisen puolen on oltava korin kohdalla. Päivitän päätökset heti kun
asia laitettu kasaan. Tarkoitus EI OLE tehdä toista unli luokkaa ja otin jo kuvan kuinka typerältä auto näyttää
vakio maxx paddleilla. Eri asia sitten tehdä niistä sen 14cm kokoiset ja tyyliin 7cm leveet.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #161 : 27 Maaliskuu, 2010, 12:33:56 »
Nyt rupeaa lähtemään taas niille raiteille, että menee kiinnostus koko hommaan. Sinä päivänä kun tehdasvalmisteisilla renkailla ei enää pärjää tai ne ovat selkeästi altavastaajat, laji hyppää kielekkeeltä. Nyt puhutaan auton kokoluokkaan tarkoitetuista laparenkaista, jotka ovat scalemaiset.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

matti.l

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #162 : 27 Maaliskuu, 2010, 18:46:28 »
Asiaa käsitellään tällä hetkellä, mutta 10cm levyisiä renkaita ei tulla sallimaan ja sääntöihin tullaan kirjaamaan
pykälä sen suhteen, että foffissa renkaan toisen puolen on oltava korin kohdalla. Päivitän päätökset heti kun
asia laitettu kasaan. Tarkoitus EI OLE tehdä toista unli luokkaa ja otin jo kuvan kuinka typerältä auto näyttää
vakio maxx paddleilla. Eri asia sitten tehdä niistä sen 14cm kokoiset ja tyyliin 7cm leveet.

Mites on tuleekohan tämä leveys kielto myös modiin vai pelkästää sc11 luokkaan. Itse olisin maxxeja koittanut modissa jos siihen mahdollisuus suodaan. Mutta tietysti jos säännöt tehdään omatekoisten renkaiden pohjalta vääntämällä niin hiukan saattaa ihmetyttää. Mutta...

Jokatapauksessa tuollainen vakio tekniikka 2S lipolla tuskin edes jaksaa pyörittää maxxeja kunnon vauhtia rinteessä, sekä luultavasti käy moottorille liian kovaksi työksi. Eri asia olisikin sitten modissa jossa xl koneen käyttö sekä 4s lipo olisi ollut oma kokeiluni, mutta miten on tuleeko rengasleveys modiin?

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #163 : 27 Maaliskuu, 2010, 18:59:08 »
Sekä SC11 että Modified luokkiin seuraavanlainen rengassääntö:
Renkaan halkaisija saa maksimissaan olla 14cm ja renkaiden leveys max 7cm. Erilaiset omatekoiset renkaat sallitaan
vapailla vanteilla oli hexi sitten 8, 12 tai 17. Sääntö on tiukka ja millikin ylitse = ulkona leikistä.

SC-luokassa rengas ei saa tulla kokonaan korista ulos, vaan sen on renkaan sisempiosuus
on vähintään oltava korin sisällä. Mikäli rengas tulee korista ulos on rengas laiton.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

matti.l

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #164 : 27 Maaliskuu, 2010, 19:22:30 »
Nyt rupeaa lähtemään taas niille raiteille, että menee kiinnostus koko hommaan. Sinä päivänä kun tehdasvalmisteisilla renkailla ei enää pärjää tai ne ovat selkeästi altavastaajat, laji hyppää kielekkeeltä. Nyt puhutaan auton kokoluokkaan tarkoitetuista laparenkaista, jotka ovat scalemaiset.

Kommppaan slideä tässä ihan täysin. Itse näkisin ainostaan tehdasvalmisteiset rekaat autojen alla. Sillä kohta joku keksii laitta metalli lavat vanteisiin suoraan kiinni ja lapa sattuu sopivasti lentämään irti niin siinähän sitten ollaan. Toisaalta se kuminen lapa irrotessaan voi myös tehdä pahaa jälkeä, kun sopivasti silmään osuu. Mutta näihin kun ei vaikuttamaan pysty, niin kaippa se sitten on itsekin alettava renkaita tekemään  :-\

pnm

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 287
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #165 : 27 Maaliskuu, 2010, 20:01:16 »
 Täälläkin ollaan slidin ja matti.l ajatusten kannalla. Alkaa kausi pikkuhiljaa lähestyä ja vois lyödä sääntöjä lukkoon, onhan se hienoa että jotku kerkee testaa ja säätää.... ???

lassi68

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 121
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #166 : 27 Maaliskuu, 2010, 21:42:35 »
Jäitä hattuun! ;)
Haluaisinpa todella olla näkemässä, jos/ kun joku kokeilee esim. max paddleja, tai muita 14 cm halkasijalla olevia renkaita SC/ modiautossa ;D
On aivan satavarma, ettei mahdu pyöriin ja jos mahtuskin, niin jotain hajoo pahasti heti, ku vähänki painaa kaasua! >:(
Menkää ensin kokeileen näitä juttuja rinteessä ja meuhkatkaa sitten vasta >:(

Taas on semmosta vääntöö, ettei oo ihme, jos ei tuu uusia harrastajia, ku juniorit, jotka ois kiinnostunu lajista, lukee näitä juttuja ja päättääkin jatkaa sen rauhallisen sulkapallon ym. pelaamista >:(

Renkaan maks. leveys sääntö on hyvä ja käytäntö karsii ne korkeet renkaat. Jos joku osaa tehdä toimivat renkaat noihin mittoihin, niin eiku liimaa ostaan kaupasta ja malli kaverin renkaista ja sulla on yhtä "pätevät" renkaat, ku kaverilla! ;)

Ekan kisan/testin jälkeen ollaan taas paljon viisaampia koko poppoo ;)

p.s jos joku keksii tehdä alumiinista, tai vastaavasta lavat ja tulee niillä ajeleen lähellekkään muita, niin.... >:( Tommonen kuminpalanen nyt ei oo viä kauheen vaarallinen irrotessaan, vaik sekin voi kipeetä tehdä :'(

Ugh! tälläerää ;)

lassi68

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 121
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #167 : 27 Maaliskuu, 2010, 22:04:40 »
Laitoin pirruuttani Honkkariin sand pawit eteen ja käänsin ohjauksen "kaakkoon". 17 mm jäi rungon ja lavankärjen väliin matkaa. Kun pawin halk. on 110 mm ja paddle 145 mm, erotus on 35mm, eli 17 mm puolelleen.
Näin ollen paddle ottaa jo paikallaan ollessa kiinni runkoon, saati sitte, ku annetaan lämää, jolloin halkasija kasvaa x cm?
vieläkö joku haluaa kokeilla paddleja SC-autossaan? ;D

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #168 : 27 Maaliskuu, 2010, 22:30:09 »
Yhdyn lassin kommentteihin, kokeillaan ja todetaan sit mikä toimii ja mikä ei.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

matti.l

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #169 : 27 Maaliskuu, 2010, 22:52:02 »
Laitoin pirruuttani Honkkariin sand pawit eteen ja käänsin ohjauksen "kaakkoon". 17 mm jäi rungon ja lavankärjen väliin matkaa. Kun pawin halk. on 110 mm ja paddle 145 mm, erotus on 35mm, eli 17 mm puolelleen.
Näin ollen paddle ottaa jo paikallaan ollessa kiinni runkoon, saati sitte, ku annetaan lämää, jolloin halkasija kasvaa x cm?
vieläkö joku haluaa kokeilla paddleja SC-autossaan? ;D

Minä tosin en sc11 luokassa. ;D 2S lipolla meinaan koko touhu olisi yhtä murhaa, kun ei matala kv koneella ei saisi kierroksia tarpeeksi.

Meinaan kylläne maxxit tuohon slassiin ainakin lähes ilman muutos töitä sopivat. Äsken juuri kävin mittailemassa. Voisin jopa kokeillakin jos olisi vain adapterit hommattuna. En tosin tuolla vakio velinionin koneella lähtisi kokeilemaan. Ja jokin paikkahan siitä mitä suuremmalla todennäköisyydellä saattaisi pettää, vaikka kohtuu kevyethän nuo renkaat ovat, vaikkakin mitattuna liian korkeat. Mutta kiinni ne sopisivat ja eivät ota kiinni muuta kuin takaa hiukan runkoon noin 2cmx2cm palan poistolla sopivat vallan mainiosti. Edessäkin jäi käännettynä reilusti vielä tilaa runkoon, napsasen huomenna vaikka kuvia tuosta.

Mutta sääntöjen mukaanhan sitä mennään. Eli jos ei kiinni saa laittaa niin en laita vaan alan miettimään mitkä renkaat venyvät 2,8 vanteelle jos omia renkaita joutuu rankentamaan.

Tosin jos maxxit olisi sallitut ihan eri autolla osallistuisin modiluokkaan jossa ne olisivat kiinni. Mutta eipä siitä nyt enempää.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #170 : 28 Maaliskuu, 2010, 08:55:37 »
On hauska nähdä mitä etuja modified luokan auto saisi maxx paddleilla. Autosta tulee jäätävä monsteri,
voimansiirto menee tiukille, tolppavälit ovat todella tiukkoja / vastaavasti tehdasrenkailla helppoa. Väitän,
että modissa ei saa mitään etuja noilla vakkari maxx paddleilla, mutta voin olla väärässäkin. Kiinnittele
autoon, kokeile ja todetaan sitten miten kävi.

Itse ajan SC11 luokassa 2S lipolla ja 3000kv koneella, jossa on kokeillusti ihan riittävästi tehoa rinteeseen.
Ei siellä tarvitse olla 6900kv kone kiinni pärjätäkseen, mutta tämäkin asia selviää sitten kauden alussa tai
ensimmäisten kisojen jälkeen, kuka pärjää ja milläkin.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #171 : 28 Maaliskuu, 2010, 19:26:03 »
Saisko nyt "lopullisen" kannan tuohon koriasiaan eli pitääkö sen nyt olla auton vakiokori, kuten tuolla aiheen ensimmäisessä postauksessa lukee, vai riittääkö että on SC-sääntöjen mukainen kori? Mielummin nimittäin laittaisi autoon sopivan sääntöjen mukaisen korin, kuin alkaisi kohtuuttomasti vakiokoria leikkelemään.

Itselleni nyt joka tapauksessa tulossa SCRT10:iin JConceptin Slashille tehty kori, jossa on enemmän tilaa pyörille. Auto on sillä korilla ratasääntöjen mukainen, joten ei pitäisi olla ongelma myöskään foffissa.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #172 : 28 Maaliskuu, 2010, 19:29:38 »
Kunhan kori pysyy ratasääntöjen mukaisena, sillä ei ole väliä. Muokkasin kohtaa. Korin on oltava sama koko kilpailun ajan.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #173 : 28 Maaliskuu, 2010, 19:37:10 »
Siis että moottoria saa vaihtaa kesken kisan, mutta koria ei? Miksei saisi käyttää yhteislähdössä eri koria kuin foffi-jaksoilla? Perusteluna yksinkertaisesti se, että renkaat on eri ja laparenkaat vaativat enemmän tilaa pyöräkoteloihin.

Jos näin, niin sitten sama vaikka nostaa alkuperäiskoria 10 cm ylöspäin, niin tilaa on varmasti ja tuo lexan-kori on niin kevyt, ettei sillä ole painopisteen kannalta mitään käytännön merkitystä.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #174 : 28 Maaliskuu, 2010, 19:44:50 »
Ei tullut edes mieleenikään, että joku rupeaa vaihtelemaan koria kesken kilpailun. Ainakaan ensimmäiseen kilpailuun ei sallita korin vaihtamista. Katsotaan sen jälkeen tilannetta uudelleen. Säännöt tulevat vielä muokkaantumaan ainakin tietyin osin. Esimerkiksi puskurista voi tulla vapaa foffiin johtuen autojen yksilöllisistä eroista.
« Viimeksi muokattu: 28 Maaliskuu, 2010, 19:46:30 kirjoittanut SlidSlide »
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #175 : 28 Maaliskuu, 2010, 20:05:33 »
Idea on kuitenkin se, että vakikorilla ajetaan, ei saa vaihtaa koria, eikä saisi hirveemmin leikkaillakaan korista lokareita.
Siihen on sitten väännettävä laparenkaat, nostaa sitten korivaraa tarpeeksi, muuttu monsterinnäköiseksi foffiin tai ei,
ei siitä etuakaan ole, jos sulla on kori 10cm muita korkeammalla.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #176 : 28 Maaliskuu, 2010, 20:54:36 »
No eikö se puskuri ole jo nyt vapaa, mutta pakollinen.

Yhtälailla ne korien erot on autoissa yksilöllisiä ja lokareiden leikkaminen on kovin suhteellista. Sehän on ihan siitä kiinni millaiset pyöräaukot niihin leikkaa, ei mulla ainakaan tuossa vakiokorissa ole mitään valmiita pyöränaukkoja ja leikkaan ne siihen kohtaan mihin leikkaan. Sillä korilla on kuitenkin ihan toivotonta ajaa laparenkailla, kun ne ei sen korin alle mahdu. Jos siis vakiokorilla tarkoitetaan auton mukana tulevaa koria ja sillä on pakko ajaa, niin tuo SCRT10 ei koskaan viivalle ilmaannu.

Tuolla JConceptin korilla voinee tullakin, mutta kyllä tuo korin vaihtamisen kieltäminen vaikuttaa siihen miten sen joutuu leikkelemään. Yksi vaihtoehto on tietty antaa lokasuojille vähän lämpöä ja muuttaa ne uuteen muotoon.

Edit: Katselin tuota Routaneito-videonja vaikka se korin arvatenkin oli jotain filmin ohutta ja millaista lexania mahtoi sitten olla, niin siitä videosta voi kyllä lukea miten tulee korien kanssa käymään SC11-luokassa. Kun laparengas tulee korista ulos ja lokasuojan reuna osuu kohtisuoraan rengasta vasten tulevat lavat repimään koreja ja korit lapoja.

Onko joku saanut Pantherit mahtumaan SCRT10:n korin sisään ja jos niin millaisilla vanteilla?
« Viimeksi muokattu: 28 Maaliskuu, 2010, 21:50:14 kirjoittanut Penguin »
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

lassi68

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 121
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #177 : 28 Maaliskuu, 2010, 21:47:55 »
Kaikkien valmistajien Short Course 10 -tyyppiset kopat (lainattu säännöistä). Eiks tää oo ihan selvää tekstiä?

Ei tartte olla auton orkkiskoppa, vaikka DC näin edellä kirjoittikin?! Eri automerkkien orkkiskopissa on niin paljon eroja, ettei oo mahollista vaatia kenenkään ajaan alkuperäisellä korilla >:(

Esim. Honkkarin orkkiskoppa on niin hevonpers...tä, että siitä ei jää mitään jäljelle, jos täytyy laittaa laparenkaat alle!

Jos orkkiskopat vaaditaan pitään, niin mun Sc-foffari projekti loppuu justiinsa tähänpaikkaan >:(

p.s oikaskaa, jos olen ymmärtänyt jotain väärin!

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #178 : 28 Maaliskuu, 2010, 22:07:00 »
Kunhan kori pysyy ratasääntöjen mukaisena, sillä ei ole väliä. Muokkasin kohtaa. Korin on oltava sama koko kilpailun ajan.

Kohta on korjattu jo aikaisemmin tänään. Jostain sääntöjen luomisen alkuvaiheista on jäänyt vakiokopan sääntö. Riittää kunhan koppa pysyy ratasääntöjen mukaisena.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #179 : 28 Maaliskuu, 2010, 22:12:17 »
Oletko Lassi kokeillut miten esim. JConceptin kopalla mahtuu lapaset alle?
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile