Kirjoittaja Aihe: Short Course 1:10 & 1:12 autot  (Luettu 80336 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

OV

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 60
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #120 : 16 Maaliskuu, 2010, 10:27:00 »
Pitää sitten vaan omaksi huviksi ajella tolla XL pannulla...

Mutta kerran tehoakin saa sillä 2s:llä paljon niin menee varusteluksi jos haluaa päästä mukaan tehojuoksuun. Eli on pakko ostaa tuo novak HV4.5 L luokan pannu. http://www.teamnovak.com/products/brushless/hv4.5/index.html

On muuten eri speksit täällä tuon motin kohdalla kuin aikasemmassa linkissä.: http://www.teamnovak.com/products/brushless/motor_spec_chart.htm tämän linkin takana taitaa olla ne oikeat specsit kyllä. Ainakin kaikissa kaupoissa on 5000kv ja 890w

Eli käytännössä patterikasin kone mikä liikkuu jopa 2s:n voimin tarpeeksi.


Varmaan tuo ajais saman asian kuin kiinan XL kone 4s:llä...

Ja eikös foffi ajo ole muutenkin hetkistä, siis lyhyitä sprinttejä, että ihan kevyin mielin voi käyttää kymppi sähköjä jollain 6000kv+ motilla kun ei kerkiä lämpeämään?

Ja tuokin on sensori vehje... Itellä MMM joten kalliiksi tulee. Niin tai no ei tuotakana pakko ole osttaa :D. Mutta jos haluaa tehoa.
« Viimeksi muokattu: 16 Maaliskuu, 2010, 10:41:28 kirjoittanut OV »

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #121 : 16 Maaliskuu, 2010, 10:34:19 »
Sen mitä näin Slashin velineonin combon menon rinteessä, niin näytti erittäin hyvältä, vaikka oli tuolloin 3S,
mutta myöhemmin 2S:llä eteni edelleen hienosti. Tästä ei ole tulossa modified luokkaa, vaan helpoilla radoilla
varustettu SC, joten moottori-nopari vaihtoehtoja on monenlaisia, pakotusta ei ole mihinkään, mutta kahden
asian yhdistäminen vaatii komromissejä ja mietintää  :)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

OV

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 60
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #122 : 16 Maaliskuu, 2010, 10:37:59 »
Tuo novakin pannu on juuri se mitä ratamiehetkin ovat pistäneet sc autoihinsa. Kai se sitten pitää itekkin alkaa tuota miettimään kun alkaa ulkona ajelemaan. Velineonissa riittää kyllä sisäradoilla aivan tarpeeksi potkua ainakin meikäläisen mieleen.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #123 : 16 Maaliskuu, 2010, 10:42:31 »
Juu ja foffissahan tuo yhteislähtö eli ns. "rata" on vain yksi jakso kuudesta, eli pääpaino on kuitenkin foffiradoissa,
joten sinnehän sitä enemmän kannattaa panostaa combon suhteen. Itse olen kokeillut modissa nyt muutamia erilaisia,
joista uskon ainakin parista ihan varteenotettavaa settiä myös SC-autoon. Ei sen auton tarvitse foffiradoilla kulkea
100km/h, vaan siihen riittää ihan reilusti pienempikin, radalla ajo on sitten oma juttunsa...

Mitä nyt velineonin 3500kv moottorin näin ajossa, niin ei se huono ollut ja muuttaa ainakin oman näkemykseni siitä,
että SC autossa olisi oltava vähintään 5000kv pannu, ei tarvitse, jopa tuolla voisi pärjätä, kun hoitaa muut asiat
kuntoon  ;) Jännittävää nähdä millaisilla kokoonpanoilla porukka rinteeseen lähtee. Itsellä on mamba max valmiina,
mutta yhtä lailla saatan ajaa speedin 3000kv setillä tai arrowindillä, ne on todettu hyviksi modissa ja luottoa löytyy.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

OV

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 60
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #124 : 16 Maaliskuu, 2010, 10:47:26 »
Niin siis tämän takia juuri mietin tuota akku rajoitusta. 2wd on nyt 2wd, mutta ei se 6900kv ollut viime kesänä yhtään liikaa :). Nelkku taas ottaa lämpöä tolla pannulla turhan paljon tai no en nyt käytännössä voi sanoa, mutta luulisi ainakin.. Ainoaksi vaihtoehdoksi siis jää L koneet. Niissäkin pitäs sit taas mennä nopari kauppaan = kallista kun tuo HV4.5 vaikuttaa ylivoimaselta.

30$ XL pannu 4s lipon voimin ajaisi saman asian. Radalla varmaan olisin pelannut hyvin pitkälti tolla velinolla tai ainakin ekan ulkokisan ja kattonut sen jälkeen. Hiekalle taas tarvii juuri sitä tehoa ja toi XL kone 4s:llä olis ollut helppo, halpa tie siihen.


e: Ah siis sun mielestä toisin päin :D. Eli radalle enempi kv:tä ja montulle vähempi. Niin no sisällä ei kyllä ainakaan tartte enempää, ulkona varmaan juu. Ja hiekalla ei imo voi olla liika tehoa :).

Parempi se kyllä vaan on pelata tolla 2s säännöllä kun sitten varmaan tulis niitä hirvityksiä... Pitää vaan yrittää kahtella noita uusia sensorillisia xerunneja ja sitten kaveriksi juuri tollanen HV4.5. Vois olla aika killeri combo...
« Viimeksi muokattu: 16 Maaliskuu, 2010, 10:51:34 kirjoittanut OV »

TomiKoo

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 75
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #125 : 16 Maaliskuu, 2010, 11:49:57 »
Mulla on käytössä edellä mainitsemani Robitronicin kanssa Speed Passion GT 2.0 Pro-nopari, joka on juurikin se tehokkaampi Xerun. Eli sillä tuntuu ainakin pelaavan. Vinkkinä, tuo Robitronic on hinnaltaan reilusti alle Novak HV:n hinnan...  ;)

En kuitenkaan ymmärrä, miksi tuosta konehommasta pitäisi ottaa noin suurta painetta. Nopariksi MM tai MMM (sulla löytyy jo) ja koneeksi jokin 3000-4000kv pitkä kannuinen kone (sensorilla tai ilman) niin varmasti rokkaa riittävästi. Taikka lähtee koittamaan sillä Velineonilla ja katsoo kuinka pärjää, tuskin silläkään jalkoihin jää.

Tomi
| Xray T2R Pro & X10 & XB808 | 3x Axial AX-10 & SCX-10 & SWX-10 | Maverick Strada SC | Hong Nor SCRT10 & X2 CRT | Spektrum DX3R |

OV

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 60
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #126 : 16 Maaliskuu, 2010, 12:27:05 »
Eiku niin toimiko sensori koneet ilman sensori noparia? Muistin ihan, että ei toimi. Ei tossa MMM:ssä mitään valittamista ole eikä sensorille oikein ole tarvetta omassa käytössä. Ja nopari se kallis investointi olisi... Tuo hv kone kustantaa jotain satasen suomessa (jos nyt jostain löytää). Että sellasen pelkästään vois kyllä kevyin mielin hommata kerran sillä sitten potkis radalla ja montulla.

Kai se robokin menis mutku sitä on 'vaan' 6.5t... 4.5t ois se juttu :D. Paitsi, että alkaa näyttämään siltä, että tuo 4.5:n valmistus on lopetettu  ??? ulkomaillakin on ei oota.

Ei tässä mitään ressiä oteta kunhan miettii miten sais pienimmällä € panostuksella eniten tehoa :).

« Viimeksi muokattu: 16 Maaliskuu, 2010, 12:33:15 kirjoittanut OV »

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #127 : 16 Maaliskuu, 2010, 12:37:59 »
Huvittavaa, että puhutaan sadan euron koneesta. Itsellä on modified luokassa speedin combo, joka maksoi 70€,
siis nopari ja 3000kv motti. Molemmat olleet täydellisiä, ei ongelmia ja vääntöä löytyy ja mihin hintaan 70€  ;)
Sama Arrowindissä, nyt kun laittoi 3S lipon alle modiautoon, 60€ käytetty setti todella hyvä, toki tuo maksaa
uutena 139€, mutta speedy sen 80€ ja toimii.

Itse en ole laittamassa moottoriin sataa euroa, vaan suunnitelmissa on ajaa joko mamba max + 4600kv koneella,
speedin erilaisella combolla tai velineonin combolla. Kaikilla noilla pärjää 100% varmuudella foffissa, eikä tarvi ajatella
laittavansa jotain unlimited ep:n suurusia rahasummia nopariinsa, kyse on sentään SC luokasta, ei ep:stä  8)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

OV

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 60
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #128 : 16 Maaliskuu, 2010, 12:53:34 »
Teillä varmaan kun on monta autoa niin tuo on vähän eri. Itellä kun on 2 eikä tarkotusta olekkaan hommata enempää kalustoa vaikka joku ralli vehje kiinnostaiskin.

Eli käyttöön tulis se the motti millä sitten leivotaan joka paikassa. Eli potkua saa riittää ylikin ja sormella sitten yrittää rajoittaa jos on tarvetta (no saahan sitä vaikka ohjaimestakin).

Velineosta ei varmaan 2s:llä ole kyllä montulla kiipijäksi ainakaan en uskoisi. Toki nyt vetää ne neljä tassua, että voihan se. Omat isomman kv:n koneet on taas juuri castlen 5700 ja 6900 kiukaita. Liikaa kv:tä castlen koneeksi hiekalle. 2wd:llä nuo jo keitti sen verran, että yhden 6900 koneen pilasin. Joku 4600kv vois toimia, mutta ei ole sellasta :D ja maksaa sekin sen satasen jos menet kaupasta hakemaan.

Eli meikäläisen on pakko lähteä motti kaupoille jos montulle meinaa tulla. Kyllä toi velineon  3000kv:n 2:sllä varmaan maistiaisiksi riittää, mutta saa sitä tehoa enemmän kyllä olla. Halvin olis ollut se XL @ 4s ja radalla sitten velineolla. Mutta järkevämpää olis joku L sarjan kone mistä sais ainakin sen 4000kv ns. jokapaikan höyläksi.

Akku sääntö on ihan ok. Että ei siinä mitään kunhan vaan tuli pohdittua asiaa tarkemmin.

TomiKoo, Mistä ostit tuon robon? Ei tuokaan kyllä ihan poisuljettu ole kotosalla sitten voi leikkiä 4s:n kera jos on tarvetta :)
« Viimeksi muokattu: 16 Maaliskuu, 2010, 12:55:42 kirjoittanut OV »

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #129 : 16 Maaliskuu, 2010, 13:00:11 »
Juu, tosiaan jos asian tuolta kannalta ottaa, että samalla combolla tahtoo ajaa vähän millon missäkin
ja kenties vaikka toisessa autossa, sitten ymmärrän pointin. Itsellä on 4 comboa nyt kahdelle autolle,
eli vuorotteluja ei tule olemaan ihan syystäkin. Koskaan ei tiedä hajoaako kone kesken kauden, niin
on mukava olla varalla toinen ja kun combohinta on 60€, niin se ei ole paha  ;)

Varmasti 4000kv + isommat tarjoaa enemmän reserviä, kun taas 3000kv saa antaa kaikkensa, mutta
paremmin tuota sitten tietää, kun kauden avauskisa on ajettu ja kyselty vähän porukalta, että mitä
mottia on alla. Uskon että sitten saattaa tulla osalle mottimuutoksia, kun tiedetään mikä motti tarjoaa
parhaat purskeet. Itselle tosin riittää se, että auto etenee foffissa, jos radalla ei riitä vauhti, niin ei riitä,
itse veroitan auton suorituskykyä siitä, en foffista.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

TomiKoo

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 75
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #130 : 16 Maaliskuu, 2010, 14:02:08 »
Teillä varmaan kun on monta autoa niin tuo on vähän eri. Itellä kun on 2 eikä tarkotusta olekkaan hommata enempää kalustoa vaikka joku ralli vehje kiinnostaiskin.

TomiKoo, Mistä ostit tuon robon? Ei tuokaan kyllä ihan poisuljettu ole kotosalla sitten voi leikkiä 4s:n kera jos on tarvetta :)

Niin, onhan se noinkin. Itsellä on 10 autoa ja lähes kaikkiin tekniikka + 4 ylimääräistä konetta, joten on noita kertynyt enemmän kuin laki sallii. Mutta onpahan vara valita sopiva eri tilanteisiin, käyttötarkoitukseen ja fiiliksiin. Miedompi tekniikka on lähes poikkeuksetta helpompi ajaa, mutta joskus kaipaa the voimaa...  ;D

Robon hankin RF:ltä, heille tuli myyntiin muutaman kappaleen koe-erä, josta riitti mullekin. En tiedä, mikä tuon listahinta tulee olemaan, voisin kuitenkin vannoa ettei lähellekään 100€!

| Xray T2R Pro & X10 & XB808 | 3x Axial AX-10 & SCX-10 & SWX-10 | Maverick Strada SC | Hong Nor SCRT10 & X2 CRT | Spektrum DX3R |

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #131 : 16 Maaliskuu, 2010, 18:17:44 »
Ostin radalla ajamista varten Novakin hv 4.5. Varmasti hyvä foffissa, mutta ei raaskisi ottaa sitä hiekkatouhuihin.

Jännä nähdä miten castlen moottorit kestävät yhteislähdössä. Voi olla aika kuumia varsinkin kesähelteillä :).
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

niemma-2

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
  • 27.095
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #132 : 16 Maaliskuu, 2010, 18:36:28 »
Ostin radalla ajamista varten Novakin hv 4.5. Varmasti hyvä foffissa, mutta ei raaskisi ottaa sitä hiekkatouhuihin.

Jännä nähdä miten castlen moottorit kestävät yhteislähdössä. Voi olla aika kuumia varsinkin kesähelteillä :).

Kannattaa laittaa puhallin säätimeen jos ei oo ja kunnon jäähdytys moottoriin.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #133 : 16 Maaliskuu, 2010, 18:40:24 »
Puhaltimet ja tuulettimet on ihan jees, mutta foffissa ne ei kauaa kestä. Itsellä kolmen noparin tuulettimet
lopettaneet toimintansa, vielä yksi puhaltaa. Hiekkaa on ja menee myös SC-auton sisälle pirusti, sen pääsin
kokemaan kokeiluissa. Paras ratkaisu on kiinnittää nopari vaikka auton kattoon väärinpäin, jos tahtoo, että
ne hiekanjyvät tulee tuulettimesta uloskin, muuten ei oikeen tuuletinkaan auta asiaa.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

niemma-2

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
  • 27.095
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #134 : 16 Maaliskuu, 2010, 19:25:32 »
Juu, mullahan oli snoopyssä noppari väärinpäin ja se kyllä piti se paljon puhtaampana kun että se oli oikeinpäin ja tietenkin mitä paremmin se saa ajoviimaa niin aina parempi.

Yksi tapahan olis laittaa noppari koteloon sisällä ja tehdä reijjät molempiin päihin ja jonkunlaiset suodatin kankaat ja toiseenpäähän sit lisäksi puhallin joka tekee kotelosta kunnolla tuuletetun, itse vähän miettinyt kokeilla tätä kikkaa, tosin tiedä kuinkapaljon tollaneen 40-50mm puhallin jaksaa imee ilmaa tollasen ohuen kankaan läpi...

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #135 : 16 Maaliskuu, 2010, 21:46:26 »
Hulppea saa fööni olla, että ilma kiertää tarpeeksi.

MMM:n suojasin silikonilla, eikä sen jälkeen ole edes hiekkapöly päässyt sen sisään. Siilin aukkoihin laitoin hyttysverkkoa estämään isommat hiekanjyvät ja kivet, jonka jälkeen puhallin on pyörinyt moitteettomasti. Kisan jälkeen paineilmalla puhdistus on riittänyt hienomman pölyn poistamiseen ja hyvin tuolla virityksellä ajettiin viime kausi.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #136 : 18 Maaliskuu, 2010, 08:33:09 »
Katselin eri autojen mittoja ja keksin juuri pari uutta nelivetoista automallia lisää tähän luokkaan. Jos luokkaan saa osallistua polttiksella niin Traxxas Slayer on suoraan kelvollinen. Ei varmaan kilpailukykyinen sähkönelikoiden kanssa, mutta takavedoille pitäisi pärjätä. Toinen on sitten E-Revo, johon vaihdetaan Slayerin tukivarret, vetarit ja linkit. Alle tietysti SC-luokan sääntöihin menevät renkaat. Käytännössä tuosta syntyy E-Slayer, vaikka ihan Traxxasin vakio-osilla.

Painossa antavat tasoitusta vähintään puoli kg, mutta jos nurkissa pyörii jo Slayer tai E-Revo (tai Revo) ja tähän luokkaan mielii, niin muutoskustannukset eivät ole kovin suuret. Saatan ehkä itsekin kokeilla tuollaista jossain vaiheessa kautta.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #137 : 18 Maaliskuu, 2010, 21:31:58 »
Pongasin uuden 4wd SC-auton nettiä selailtaessa:



Kyseessä on Maverick Strada SC 1/10 Electric Short Course auto, joka on HPI:n aliyhtiön/vastaavan tekemä.
Varaosia saa kuulemma hyvin HPI:n kautta ja auto ei hinnaltaan ole paha.

Ulkomailla:

http://www.nn-modelismo.com/catalog/product_info.php?cPath=21_112&products_id=1376&language=pt
http://www.wheelspinmodels.co.uk/car/item/MV12205-Maverick-Strada-SC__ea04/
http://www.modellsport.gr/products/index.php?main_page=product_info&products_id=3981
http://www.hpiracing.co.uk/piw.php?partNo=MV12205

Suomessa:
http://www.hobbylinna.com/maverick-strada-electric-short-course-truck-p-22737.html

Suomipaketin RTR:ssä harjalliset vehkeet ja 27 radiot + muut nimh ym, mutta ne kun myy kiltisti pois,
ei hintaa jää hirveämmin yli 100€. Auto on 4wd, ilman keskidiffiä ja muuten täysverinen SC. Kellään
kokemusta autosta, tietoa ym? Itse jatkan tutkimista  ;)  "huomenna soitto hobbylinnaan"  :D
« Viimeksi muokattu: 18 Maaliskuu, 2010, 22:00:14 kirjoittanut Dark Crusher »
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #138 : 18 Maaliskuu, 2010, 21:59:15 »
Nopeasti luin, niin 130€ saisi englannista, eli 260€ pari autoo  ;D

Sen mitä sain myös selville on se, että autoa tuli kaiketi suomeen vasta helmikuussa 2010, eli olisiko ihan uusi tuotekin
kyseessä, vai onko ollut kauankin markkinoilla? Hieman lelumaisen maineen saanut, mutta kaikki faktat selviää, kun joku
tuommoisen hommaa ja kertoo ("minä")  :D

180€ linnasta, 27 radiot tulee mukana, 13 lankainen harjallinen motti + nopari, nimhi akku + laturi, vain paristot tarvii
ohjaimeen, että pääsee ajamaan. Tuosta kun myy nuo kilkkeet, saaden about 40-80€, niin ei jää autolle hirmuista hintaa.
Varaosia saa HPI:lta, eli linnan kautta, olisiko tässä toinen keskidiffitön slässin kaveri, haastamaan keskidiffillisiä?
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #139 : 18 Maaliskuu, 2010, 22:23:59 »
Uudeksi autoksi hinta on epäilyttävän halpa.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile