Kirjoittaja Aihe: Short Course 1:10 & 1:12 autot  (Luettu 80329 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

lassi68

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 121
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #180 : 28 Maaliskuu, 2010, 22:29:42 »
Ei oo viä mitään muuta kokemusta, ku noi pawit orkkiskopan alla ratasäädöillä ja ahasta on ;)

Nyt jo on täysin selvää, että uus koppa täytyy hommata, jo ratakisaakin varten. Optio uudesta kopasta on olemassa, en vaan muista minkä merkkinen?
Käyn ensviikolla noutamassa ylöjärveltä ja fiksaan kuntoon, niin sit kommentoin lisää.

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #181 : 28 Maaliskuu, 2010, 23:20:19 »
RC-Garagella katselin Joonaksen autoa ja siinä oli muistini mukaan Slashille tarkoitettu JConcepts Illuzion Manta -kori. Ei vaan ollut Janilla yhtään niitä hyllyssä silloin, joten pistin sitten yhden tulemaan maailmalta.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #182 : 29 Maaliskuu, 2010, 10:37:43 »
Kaikkien valmistajien Short Course 10 -tyyppiset kopat (lainattu säännöistä). Eiks tää oo ihan selvää tekstiä?
Ei tartte olla auton orkkiskoppa, vaikka DC näin edellä kirjoittikin?! Eri automerkkien orkkiskopissa on niin paljon eroja,
ettei oo mahollista vaatia kenenkään ajaan alkuperäisellä korilla >:(

Juuri näin se menee, eli ei vakiolla tarvi, kunhan tyypinen on, pahoittelut virheestäni.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

matti.l

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #183 : 29 Maaliskuu, 2010, 11:05:19 »
Mitenkäs se nyt sitten on saako foff radalla olla enemmän lokareista leikattu sc kori kiinni(ei ole tarkoitus sivusuunnassa koria kaventaa ainoastaan pyörän aukkoja kasvattaa) ja yhteislähdössä vähemmän leikattu kori kiinni.?

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #184 : 29 Maaliskuu, 2010, 11:08:20 »
Noin se varmaan täytyy tehdä, että hommaa saadaan jollain tapaa eteenpäin. Toinen vaihtoehto on korottaa koria koritolpilla,
ainakaan tuossa maverickissa se ei ollut ongelma, eikä lyhyissä, mutta ytimekkäissä ajoissa ottanut renkaat koriin kiinni. Toki
niin lyhyeksi jäi, ettei voi pitkälläajalla sanoa miten toimisi.. Mielestäni lokareita saa leikellä tai vaihtoehtoisesti korottaa koria
isommilla koritolpilla, jos kuten itse teen, haluaa ajaa samalla korilla molempia ajoja.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

matti.l

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #185 : 29 Maaliskuu, 2010, 11:15:10 »
Noin se varmaan täytyy tehdä, että hommaa saadaan jollain tapaa eteenpäin. Toinen vaihtoehto on korottaa koria koritolpilla,
ainakaan tuossa maverickissa se ei ollut ongelma, eikä lyhyissä, mutta ytimekkäissä ajoissa ottanut renkaat koriin kiinni. Toki
niin lyhyeksi jäi, ettei voi pitkälläajalla sanoa miten toimisi.. Mielestäni lokareita saa leikellä tai vaihtoehtoisesti korottaa koria
isommilla koritolpilla, jos kuten itse teen, haluaa ajaa samalla korilla molempia ajoja.

Se lähinnä onkin kysymys että onko sallittua ajaa kahdella eri korilla?

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #186 : 29 Maaliskuu, 2010, 13:12:54 »
Sääntöjä on hieman muokattu. Viimeisimmät muutokset:

Kilpailussa: (puskuri ja koripakot)
- etu-ja takapuskuria on pakko pitää yhteislähdössä, mutta foffissa kumpaakaan ei tarvitse olla.
- SC-autojen sääntöihin kuuluvan korin on pakko pitää niin yhteislähdössä kuin foffisakin. Kori on oltava sama molemmissa.

Korisääntöä on vielä mietinnän alla. Ei siinäkään ole mitään järkeä, että auton tulee olla jäykkä kuin rautakanki ja täppi joustossaan, etteivät lavat osu koriin.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #187 : 29 Maaliskuu, 2010, 18:07:32 »
Mikä tuosta tekee enää SC-auton, kun puskuritkaan ei ole pakollisia?

Hei nyt ihan oikeasti ajatus takaisin siihen, että tämä olisi luokka johon olisi helppo tulla vaikka suoraan radalta. Ei minua ainakaan kiinnosta rakentaa autoa uusiksi foffin ja yhteislähdön välillä eikä radan ja foffin välillä. Toki jotain säätöjä, renkaat ja ehkä korin vaihtaa toiseksi, mutta muuten pitäisi pystyä ajamaan samalla autolla.

Samantien muokkaan autot sitten modiin sopiviksi, niin ei tarvitse kikkailla. En mä ainakaan SCRT10:stä voi ottaa puskuria pois tai sen tilalle pitäisi tehdä jotain mikä täyttää ne tyhjät aukot, jotka sen puskurin paikalle jäävät. Jos sen ottaa vain pois, niin diffin kuoret on täynnä hiekkaa. Takapuskirin kiinnitysruuvit kiinnittävät samalla takadiffin kotelon ja edelleen välillisesti tukivarret. Pitäisi vaihtaa ruuvit eri mittaisiin ja tukkia ylimääräiset reiät, jotta puskurin voisi ottaa pois ja vielä saada takaisinkin. Ei tosin tuo korisääntökään mitenkään tue puskurin irroittamista, kun kori ulottuu pitkälle akseleiden yli ja tarvitsee joka tapauksessa jotain suojaa, jos ei aivan repaleisella korilla aio ajaa.

Tuosta sääntömuutoksesta ei ainakaan täällä ole kuin haittaa, siinä mielessä että antaa muille etua, jota itse ei voi käyttää ilman jotain vaihdeltavia custom-osia. Toinen juttu, että nuo ruuvit menevät muoviseen diffin kuoreen ja sen tietää että diffin kuoria saa sitten vaihdella kauden kuluessa useammat, jos tuohon puskurin irroitteluun lähtee.

Itse ainakin innostuin tästä luokasta siksi, että pojat voisivat vetää rataa ja foffia samalla autolla ilman uudelleenrakentelua siinä välillä.
« Viimeksi muokattu: 29 Maaliskuu, 2010, 18:11:58 kirjoittanut Penguin »
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

lassi68

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 121
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #188 : 29 Maaliskuu, 2010, 18:39:57 »
Kertokaas joku perusteluja, miks pitäs ajaa nopeusjakso eri korilla? Mä en oo keksiny yhtään syytä?

Jos joku haluaa foffiin irrottaa puskurit, ku ne saattaa haitata etenemistä, niin siitä vaan ;) Ei Honkkarin puskurista ainakaan oo haittaa, kun se on niin pystyssä.

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #189 : 29 Maaliskuu, 2010, 19:00:45 »
Ja kun radat aletaan tekemään sen mukaan että puskureita ei ole, niin alkaa yksi jos toinen puskuri haitata. Muuten ihan yksi lysti millaiset puskurit muilla on vai onko.

Korista jo kirjoitinkin aiemmin omat syyni ja sehän ei ole nopeusjakso, vaan yhteislähtö SC-renkailla.

Minua kiinnostaisi perustelut sille, miksi yhteislähtö pitäisi ajaa eri moottorilla?
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

-foff-

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 88
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #190 : 29 Maaliskuu, 2010, 19:02:46 »
Samoilla linjoilla lassin kanssa...pidetään ne autot nyt alkuun IHAN vakioina, sit jos laji ja yleinen mielipide vaatii hifistelyjä autoihin / sääntöihin, niin hifistellään... ;)

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #191 : 29 Maaliskuu, 2010, 19:13:09 »
Siis että kun mä haluan vaihtaa yhteislähtöön korin jossa on vain eri tavalla leikatut pyöräkotelot, niin se on hifistelyä, mutta kun joku toinen haluaa ottaa puskurit pois, vaihtaa moottoria yhteislähtöön tai käyttää ylikokoisia renkaita, niin nämä kaikki on ihan vakioita. Ymmärsinköhän mä nyt ihan oikein?
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #192 : 29 Maaliskuu, 2010, 19:24:19 »
Toiset haluavat puskurit kiinni, toiset saman korin koko kilpailun ajaksi. Tästä syystä kompromissi. Sama kori on oltava koko kilpailun ajan. Puskurit ovat pakolliset niin foffissa kuin yhteislähdössäkin.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #193 : 29 Maaliskuu, 2010, 19:26:28 »
Näillä aloitetaan kausi ja katsotaan ensimmäisen kilpailun jälkeen miten asiat toimivat.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #194 : 29 Maaliskuu, 2010, 19:34:29 »
Hyvä! Vielä kaikki tekniikan vaihtaminen kesken kisan kielletyksi niin parempi. Niin että vaihto on sallittua vain jos jotain hajoaa ja se hajoaminen pitää tarvittaessa näyttää toteen. Tekniikalla tarkoitan moottoria, noparia, näiden sijoittelua ja välityksiä. Ei silti tarvitse mennä mihinkään katsastustouhuun, vaan lähdetään siitä että näissä hommissa on sen verran rehellistä väkeä, että vilunkia ei tehdä (kunnes toisin todistetaan).
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #195 : 29 Maaliskuu, 2010, 19:46:12 »
Vielä kaikki tekniikan vaihtaminen kesken kisan kielletyksi niin parempi. Niin että vaihto on sallittua vain jos jotain hajoaa ja se hajoaminen pitää tarvittaessa näyttää toteen. Tekniikalla tarkoitan moottoria, noparia, näiden sijoittelua ja välityksiä.

Eli jos oikein ymmärsin, niin rankaisisit siitä, että nopari lähtee jossain rytäkässä vastatarrastaan irti? Kenties hylkäys kyseiseltä pätkältä?

Lisätäänkö sääntöihin vielä yleinen kohta, että kaikki auton muokkaus kesken kisan on kiellettyä. Edes renkaiden muttereita ei saa kiristellä. Autot pitää ajaa ratojen alkuun, ettei vahingossakaan joudu koskemaan autoon. Akkuahan ei luonnollisestikaan saa vaihtaa, joten kaikilla tulee olla suurikapasiteettiset akut - ainakin kannattavaa. Tosin en usko, että edes 5000mah akku riittää kilpailuun tietyille moottoreille. Se on sitten sääli, jos jää kilpailu kesken akun loputtua.

Tiukat säännöt ja rennoin mielin kisaamaan :D.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

-foff-

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 88
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #196 : 29 Maaliskuu, 2010, 20:12:52 »
...tulee mieleen kun joskus vuonna kivi ja keppi ajoin offroadia...silloin tapeltiin siittä, et mikä on puuhun osuminen, eli mistä kohtaa juuri muuttuu puuksi... ;D...näinköhän tääkin laji menee tappelux, ennenkuin metriäkään on ajettu...eikö "aikuiset" ihmiset osaa leikkiä näillä
leluilla pikkasen suupieli virneessä...autetaan toisia ja kehitetään lajia yhteisymmärryksessä...pidetään ne autot nyt alux IHAN vakiona ja
kun kaikki innokkaat harrastajat on paikalla, ajamassa ja pitämässä hauskaa, niin eiköhään eka "kisa" näytä mitä pitää kehittää jos jotain
pitää kehittää... ;D ;D ;D

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #197 : 29 Maaliskuu, 2010, 20:17:41 »
Näinhän mä ehdottomasti kirjoitin, paitsi akkuja en sanallakaan maininnut.   ???

Tuohon -foff-:in kirjoitukseen liittyen, sitähän tässä nyt yritetään tolkuttaa. Se IHAN vakio on vaan siitä hankala, että kukaan ei aja rataa IHAN vakiolla ja jotta samalla autolla saisi osallistua, niin käytännössä samat muutokset pitää sallia myös foffissa kuin on rata SC-säännöissä sallittu.

Edit: Sori, että mä nyt väännän näistä asioista, mutta kun mielummin väännän näistä täällä, kun kuulen kisassa, että ei noin saa tehdä tai että ei tuolla autolla saa osallistua.
« Viimeksi muokattu: 29 Maaliskuu, 2010, 20:20:00 kirjoittanut Penguin »
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

-foff-

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 88
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #198 : 29 Maaliskuu, 2010, 20:21:46 »
...mut toi virne suupielestä on unohtunu, jos mä ostan tollasen SC-auton, niin mun ajotaidoilla on ihan sama onx se viritetty versio vai
IHAN vakio...otetaan nyt vaan ne kaikki mahdolliset harrastajat mukaan leikkiin ja sorvataan niitä sääntöjä pelipaikalla...ettei nyt käy
niin et innokas ratakuski tulee Rovaniemeltä ja sen auto on "kisalaiton"... ::) ;D

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #199 : 29 Maaliskuu, 2010, 21:09:23 »
Ihan sama sen meikäläisenkin ajotaidoilla. Auto kun auto, niin ei mulla mitään jakoa näissä kapinoissa ole. Silti mulla on hinku rakennella noita ja ainakin uskotella itselleni, että se on vain kuskista kiinni että pärjääkö vai ei.

No jotta tulis jotain tehtyä muutakin kuin lätistyä säännöistä niin laitoin kaksi neliveto Slashiä tilaukseen rapakon takaa. Pakko sitä on autoja olla, jos ajaa meinaa.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile