Kirjoittaja Aihe: Mangusti (Axial AX10)  (Luettu 57880 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToBy1

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 197
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #200 : 27 Lokakuu, 2009, 20:14:10 »
Taitaa mennä Mangusti hautaan, R.I.P.  Vai tuleeko uusi auto samaan topikkiin samalla nimellä?
Uutta axiaaliako meinasit?

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #201 : 28 Lokakuu, 2009, 10:31:37 »
Taitaa mennä Mangusti hautaan, R.I.P.  Vai tuleeko uusi auto samaan topikkiin samalla nimellä?
Uutta axiaaliako meinasit?

NEVER!

Ei todellakaan mene hautaan, vaan vanhaa elämää nähnyttä muoviosaa uusitaan!
Se on ehdoton edellytys, kun takana roimat 40 kisaa, ajele itse sen verran ja kato
miten kuluvaa osaa on syntynyt, se on iso määrä  :D

Mangusti ei katoa koskaan, jos se sopi juuri 4 vuoden optiosopimuksen, niin ei tässä
kuule mihinkään ripitykseen olla menossa. Ensi vuonna pistetään itse Pikku-Pastori
rippituoliin ja Mangusti toimii ripittäjänä  ;D
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #202 : 06 Marraskuu, 2009, 23:52:19 »
Tuossa eilen tuli postissa SpeedPassionin harjaton setti, joka valjastetaan Mangustiin kaudelle 2010.
Samainen setti (eri moottorilla) on tuttu cralwerista, jolla ajellut nyt 4kk verran ja ollut todellinen haastaja
castlen nopille. Itse tykästynyt siihen täysin, enkä osaa enää edes mambaa (lue: 1-2 ois mamboja myydä).

Anyway, nyt vkloppuna isken foffisetin axiaaliin kiinni + 3S LIFE ja katotaan mitä tehoja siitä löytyy  ;)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

TomiKoo

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 75
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #203 : 07 Marraskuu, 2009, 13:47:36 »
Tuossa eilen tuli postissa SpeedPassionin harjaton setti, joka valjastetaan Mangustiin kaudelle 2010.
Samainen setti (eri moottorilla) on tuttu cralwerista, jolla ajellut nyt 4kk verran ja ollut todellinen haastaja
castlen nopille.

Pystytkö paljastamaan tarkempaa tietoa combosta? Lähinnä noparin malli arvuuttaa. Itsellä tuon merkin kamppeita jo useammassa autossa ja kivasti ovat menneet. Lähinnä olleet noissa turistivehkeissä sekä 2wd trukissa.

Jossain vaiheessa pähkäilin tuon Speed Passion GT 2.0 sopivuutta foffiin, mutta tuli sitten kuitenkin MM laitettua. Vielä kerkeis vaihtaa, 6.5T kone tinattuna, mutta paketti ei ole vielä kiinni missään autossa...  ;)

EDIT: Tajusimpa tässä pitkän illan jälkeen, että eihän toi mun mainittema nopari käy, kun on pakkiviivettä ja normi jarrut. Vai onko noilla tässä lajissa väliä??
« Viimeksi muokattu: 07 Marraskuu, 2009, 21:04:15 kirjoittanut TomiKoo »
| Xray T2R Pro & X10 & XB808 | 3x Axial AX-10 & SCX-10 & SWX-10 | Maverick Strada SC | Hong Nor SCRT10 & X2 CRT | Spektrum DX3R |

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #204 : 22 Joulukuu, 2009, 16:23:13 »
Rc Foffissa kaikkien aikojen toisiksi pisimpään ajanut 43 kilpailua, 10 voittoa, 13 2-sijaa, 14 3-sijaa,
Tampella Cup 2008 mestari, Hill Cup 2008 mestari, monia merkittäviä palkintosijoituksia, cuppien
kakkos ja kolmossijoituksia ja viimeisenä Ruotsin näytösajojen 2-sija. Tuo kilpailu jää Mangustin
uran viimeiseksi. Mangusti lopettaa uransa, koska uuden axiaalin tilalle laittaminen ei ole samalla
autolla ajamista, se on jo eri auto.

Mangusti kiittää kovia taistelukavereitaan Toxoplasma Condiita, Ahmionttia sekä Hiippakunnan kovaa
vastusta Pikku-Pastoria. Kiitokset haasteista ja upeista ajohetkistä joita tarjositte. Nyt on aika lopettaa
ja mikäpä olisi yhtä hienoa kuin lopettaa se tämän kuvan kauneuteen, kiitos!

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #205 : 03 Tammikuu, 2014, 20:37:37 »
Unlock Topic? = YES


Yli 4 vuoden tauko, mutta nyt on auto päivitelty ja maskotti Mangustikin valmiina kauteen!

Huomenna ekat hiekkareenit säkylän vielä pehmeessä hiekassa! Pohjustana ax10 runko
ja itse Hadesbearista opittuja asioita. Big Boret iskareina, 3S 1000mAh lipo, varma combo
ja kokonaisuus hiotusti hadesinkaltainen, mutta maavaraa vain 50mm! Tuo johtuu siitä,
että tällä ei ajeta crawlingia, vaan rakennetaan foffimpaan suuntaan ja maavara tulee
renkaista + ei liiaksi tarvikaan olla, kun tietää mitä tekee  ;)

Kävästään vähän kokeilee miten toimii. Jousitus täysin erilainen mitä hadesissa, rajotetumpi.
Servona vielä 30kg jööti, nopeempaa tulossa... jahka saadaan ekat ajot alle, niin saa vähän
käsitystä missä mennään ja mitä kehitetään mihinkä suuntaan.

Tästä se foffikausi 2014 alkaapi!
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #206 : 04 Tammikuu, 2014, 16:48:13 »
Noniin, nyt on pari tonnista akkua koeajettuna eli liki kolmen kisan verran treeniä alla  :D
Ei ihan heti tule mieleen koska viimeksi ajanut noin pitkään vain testiä, no nyt tuli ajettua.


Mangusti valloittamassa säkylän ylätasankoa ja kokeilemassa Pnesh F11 ja Pnesh F16 laparenkaita.




+2c lievässä tiuhkusateessa on hyvä reenailla, sillä maa on vielä yhtä pehmeää kuin loppuvuodesta 2013.






V Productions Pnesh F11 laparenkailla maavaraa mahan kohdalta 50mm.




V Productions Pnesh F16 laparenkailla maavaraa mahan kohdalta 58mm.

Iskareina edessä 3,5" big boret ja takana 4" big boret. Iskarit säätövaroiltaan siten, että maavara on nyt alhaisin.
Maavaraa saatavissa vielä runsaaasti, jos tarvitaan, mutta ainakaan näiden testien tähden en nykyistä muuta.
Samalla jousitus on jäykempi -vs- Hadesbear ja sen huomasi tänään ajetuissa testeissä. Alustan jäykkyys teki
auton ajettavuudesta paremman ja arvattavamman, joka on aiempaa parempi.

Renkaista Pnesh F11 toimi todella mukavasti ja pitkästä aikaa oli kiva modissa niillä ajella. Näillä saa myös auton
kääntöresurssin kokonaan käyttöön, kun ohjausarvot 115-100 (ennen kuin osuu servoon). Sitten rengasvaihto
on F16 eli "Mörssäri" alle. Renkaiden ajettavuuden ero on kyllä aika hieno, kun mörssäreillä voi ajaa hissunkissun
ja kun alkaa näyttää, että alkas kaivaa, niin hivenen kaasua ja edentä jatkuu. Mörssäreillä käännössä kuitenkin
hävitään, kun arvot jäävät 90-87. Tämä johtuu siitä, ettei autossa ole leventimiä ja renkaat osuvat tai tarkemmin
lavat osuvat etulinkkeihin. Anyway, itse ajossa käännössä ei hävitä niin pahasti mitä luulisi, vaan auto kyllä
kääntyy varsin hienosti.

Pnesh F11 laparenkailla auton ajopaino on 1669g.
Pnesh F16 laparenkailla auton ajopaino on noin 1769g.

Pnesh F11 = n. 136g/rengas
Pnesh F16 = n. 149g/rengas

Uudet DS:n tonniset potkivat hitusen aiempia paremmin (parantunut C-arvo). Auton yleisbalanssikin on varsin hyvä,
kun ottaa sen huomioon, että se on lähinnä vasta kasattu. Hieman nostaa täppikäännissä vasenta etutassua,
ilmeisemmin maxkääntö ja renkaiden osuminen aiheuttavat tuon, muttei haitaksi asti. Nopeusjaksolla auton hypintä
on hallittavissa ja vauhtiakin voi pitää, jos kuskin pää kestää vetää limitillä.

Arvokkaat ekat "paluutestit". Nyt voi hyvin mielin jäädä odottamaan itse kisakauden alkua! Tässä välissä voi tutkia
muutamaa kevennysmahdollisuutta ja yleisesti auton parantamista. Ainiin ja korikiinnitys on tehty korinpäältä ruuvein,
helppo avata, eikä mitään painavia ja tiellä olevia koritolppia.
« Viimeksi muokattu: 10 Tammikuu, 2014, 23:43:41 kirjoittanut Hadesbear »
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #207 : 07 Tammikuu, 2014, 21:10:38 »
Tähän autoon on tulossa kokeiltavaksi vähintään 3 eri rengassettiä. V Productions on hahmotellut renkaat, joiden paino jää lapoineen 102g painoon/rengas.
Tämä tietää sitä, että hahmotetuilla renkailla auton kisapaino asettuisi 1550g tienoolle. Jos kevennetyt renkaat osoittautuvat hyväksi, voidaan autoa alkaa
muutenkin keventämään. Nykyinen akku vaihtuisi pienempään ja muutama rakenteellinen osa on kevennettävissä.

Mikään pakote tämä ei toki ole, F16 "Mörssäreillä" auton paino 1769g, mutta alla renkaat, jotka on mestaruudenkin kokeneet  ;)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #208 : 09 Tammikuu, 2014, 20:51:03 »
V Productions on tuomassa useita Pnesh-sarjan renkaita, mutta etenkin radikaalisesti innovatiivinen V Productions Pnesh F20 "Baby Claws"
on suunnattu Mangustin kehittämisprosessiin. Näillä uutukaisilla autonpainoksi punnittiin kisavalmiina 1469g (renkaita ei vielä käsitelty).

Yksi rengas on nyt leikelty sileeksi ja turhia ruuveja poisteltu bedlockeista. -10g lähtee/rengas tällä toimenpiteellä. Yhteensä siis about 40g
poistuu, mutta tulee kyllä takaisin, kun lavat asetetaan renkaisiin. 1429g ja 8 lapaiset renkaat. Sen verran snadeja lapoja, että paino
pysynee kuitenkin alle 1500 grammassa  :D

Lisäkehittelyitä on jo tiedossa, sillä renkaat ovat painavilla bedlock vanteilla, jotka voi hyvin korvata liimavantein ja siten lähtee varmaan
ainakin toiset 10g/rengas. Samoin nykyinen 1000mAh akku voidaan kutistaa hivenen pienempään, joskin vain 10g edulla. Johdot ovat vielä
juottamatta eli liitoksia sokeripaloin, ne juotellen, niin paketti kevenee 5-10g. Iskareina on painavat big boret, josko scx10 iskarit modattuna,
lähti hadesista ainakin 20g pois täten... Takana on aluneliteline, se hiilariksi, niin gramma säästynee ainakin. Samoin ylä-ja alalinkit vois teettää
mitassaan keveempään kuosiin ja ax10 runko esim hiilarista... Näillä eväin voitas jopa hifistellä auto alle 1400g painoon...

Niin ja tossa keveydessä vois jo pienemmällä motillakin ajaa, kun 1/18 crawleri painaa 1250g, niin ollaan aika lähellä, joten vois modailla.
Onhan tossa 1/18 lootiakin, sillähän lähtis ja oltas jo missä, mut katotaan kuinka hulluks ruvetaan  :D

Mut mikään pakko ei ole muuttaa mitään, kunhan ongin lammikolla ja katselen, josko tärppäisi  ;D
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #209 : 10 Tammikuu, 2014, 21:49:17 »
Tuli tänään hiottua renkaat sileiksi, irrotettua feikki bedlockringssit ruuveineen ja mallattua painoa...


1392g ;D + 30g tulee lavoista, jotka "Baby Clawseille" liimataan ja toki liima itsessään lisäks.

= 1422g + liima

Jo pienillä muutoksilla saan kyllä kevennettyä tuon hipomaan 1400g rajapyykkiä.

- kolmilinkin päällä oleva teline tarranauhoineen pois.........-6g (pari pikkuniparia tilalle kiinnitykseen)
- futaban vastarin vaihto antennittomaan......................-2g
- alutaka 4-link teline hiilariks......................................-3g
- alalinkkien vaihto muovisiin.......................................-16g
- korin siistimistä, muutama reikä lisää..........................-1-10g

ja jo aiemmin mainitut kohteet, joilla keventää... kyl se tästä etenee!
Jatketaan askareltua!  ;)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #210 : 11 Tammikuu, 2014, 11:09:41 »
Kevennystä varten on tiedettävä tarkemmin eri osien painot, joten laitoin auton osiin (paitsi akseleita ja lootaa)
ja täten sain tarkemmin tietoon mikä painaa mitäkin.

Eritellyt osapainot tällä hetkellä: (grammoina)
- laparenkaat.............265
- etuakseli.................188 (ohjauslinkkeineen, xr10 modattu akseli)
- moottori+pinjoni.......167
- taka-akseli..............132
- 3s 1000mAh lipo.........91
- voimansiirto...............86 (slipperillinen)
- kori..........................77
- iskarit big boret..........62
- servo.......................58
- ruuvit, mutterit..........56 (pl. ei akseleista eikä laatikosta)
- kardaanit..................50
- nopari......................47
- runkolevyt................42
- alalinkit axun alut.......36
- ylälinkit....................15
- servo/akkuteline........13 (+1 tarranauha)
- voimansiirron pohja......9
- vastari......................8
- nopari/vastariteline......6
- rungon tukimuovit........6
- 4-link aluteline............6

= 1420g

Akselin tarkemmat painot:

- akselikuoret..............16 (takakuori)
- ..............................20,5 (etukuori)
- diffi.........................40 (hd-lukolla, vakiolla 5-6g kevyempi!)
- diffinpinjoni ja putki....11
- xr10 hubi...................3/kpl
- xr10 knuckle...............8/kpl (toinen puoli katkaistu, laakerin paikoilla)
- xr10 vetari.................
- hexit.........................
- taka-akseli suoratosat..

Laatikon tarkemmat painot:
- lootakuoret...............14
- spurri........................5
- ulostulot....................

Tuosta on hyvä alkaa kartoittamaan erilaisia kevennysmahdollisuuksia, niitä nimittäin löytyy yhä suhteellisen kivasti.
Runkorakennehan on jo suht kevyt, koska sisällä ei paljoa mitään ole, mutta runkolevyt on painavaa 3mm alua.
Jo alutaka 4-link telineen ero alu -vs- hiilari oli 3g, joten hiilarina runkolevyistä säästäisi ehkä jopa 10g/levy?
Samaten iskareista saa 22g pois, kun vaihtaa big boret modattuihin scx10 iskareihin. Toki vieläkin kevyempiä on,
mutta jousituksen toimivuus on myäs tärkeässä roolissa.

Joitain ruuveja pystyy lyhentämään ja 4-8 jättämään pois, kun yhdistää muutaman asian... Ensimmäisenä varmaan
näitä autonosia kevennetään/vaihdetaan keveyempiin mitä pakissa. Sen jälkeen alkaa todenteolla sähköjen mietintä,
että millaisia ratkaisuja sieltä voisikaan löytyä...
« Viimeksi muokattu: 11 Tammikuu, 2014, 18:19:47 kirjoittanut Hadesbear »
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Arttu Ahtiainen

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 552
Re: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #211 : 11 Tammikuu, 2014, 18:04:11 »
pitäsköhän meijän laittaa minimi paino modiin ni jää toi turhan gramman viilaaminen pois   ;)
Voit ottaa miehen ulos BMW:stä, muttet BMW:tä miehestä !

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #212 : 11 Tammikuu, 2014, 19:12:19 »
Projekti tai auto edennyt siihen tilanteeseen, että lepää pöydällä osina  :D
Samalla tuli ihan ajatuksen kanssa funtsittua mahdollisia ideoita, niin hyviä kuin hullujakin!

Heti NYT mahdollista suorittaa kevennykset:
- laparenkaat 65,5g/kpl.............-3 ( yhteensä: 4 renkaan painosta pois)
- taka 4-linkteline hiilariksi..........-3
- alulinkit muovisiksi..................-14 (6 linkin palloa tulee vielä)
- vastarista kuoret pois.............-5,5
- nopari/vastariteline pois...........-6
- korin muuntelu.......................-11
- ax10 kardaanit.......................-10
- noparin sokeripala pois.............-3,5

- yhteensä..............................-56g pois

Nuo muutokset on nyt "kasattu pöydälle". Niillä päästiin pudottamaan auton kisapainoa taas hivenen,
kun laskettu paino on 1366g. Pitää jostain nettikaupasta tilata tarkempi puntari, kun bilteman vaaka
näyttää vaan 2g tarkkuudella, niin pienimpien osien kanssa ongelmaa. Verkkiksessä onkin 0,01g tarkkuuspuntari, joten pitänee
noukkia sellainen huomenna! Korissa on vielä hivenen saumaa rei'itellä yms.. muttei enää hirveen montaa rammaa.

+ vaikka noinkin "hyvin" saa kevennettyä, tulee hieman suojateippiä vastaria suojaamaan + niparikiinnityksiä, joista koostuu
tottakai ikäviä lisägrammoja, mutta pääasia on se, että ollaan keventymässä, eikä painoa tulee lisää  ;)

Hankintojen kautta mahdollista keventää:
- big boret -> scx10 iskareiksi.....-18
- savöx matalaservo..................-13,5
- 3S 800mAh 45/90C akku..........-13

"Thö" Hullut ideat:
- 1/18 iskarit............................-38 (big boreihin nähden)
- castlen micro sidewinder..........-25 (+ voi poikkasta on/off napin+johdon)
- runko "magic" material.............-12 (+ lähtenee vielä pari rammaa, kun leikkaa tarkasti)
- runkotukien hionta.................. (saanee 1-2g verran pois/tuki)
- kardaanit timmimittaan............. (katkaistaan kardaanit juuri sopivaan mittaan)
- knucklen hienohiontaa/puoli....... (siistitään ja kevennetään ehkä ramma verra?)
- uusi avarampi servo/akkuteline... (saanee 1-5g pois)
- taakse kolmilinkki..................... (4-link tangot pois, samaten 4-link hiilariteline, saa -4g)
- kardaanipäät muovisiksi............ (metalliyoke pois ja vain metalliristi yhdistämään kardaanipäät, säästää ainakin n.5g/pääty, eli jopa 20g)
- turhat ruuvit/mutterit pois........ (määrämittasia, kevyitä tilalle, säästää jotain?)
- 1/18 harjaton motti? teettää ax10 lootaan sopivan mottipukin, kestääkö kone??
- pikkuservo 1/18 sarjalainen? löytyy 5kg / 7,4v suht nopsaa, jaksaako kääntää mitenkä??
- vielä snadimpi ajoakku, tiedossa jo muutamakin, mutta kulkeeko riittosasti virtaa??

pitäsköhän meijän laittaa minimi paino modiin ni jää toi turhan gramman viilaaminen pois   ;)

Eikahi siellä ala tutista, ei se keveys ratkase mittää, kunhan hipostelen ja askartelen, kun on tylsää  :D

Seuraavaksi muutama idea pitää tsekata, että onko mahdollista toteuttaa vai meneekö umpikujaan.
Sitten onkin edessä hieman sähköjen tsekkausta, joissa on tingittävää, mutta voi tulla myös raja vastaan.
Juttu on kuitenkin pitää auto kisakykysenä eikä tinkiä esim. loppupystyn powerista. Sinänsä houkuttava juttu,
että auton painosta se ei jää kiinni, kun 1/18 mosalla ja noparilla oltas 1200g alapuolella, eli kuormaa alle
oman 1.9 kisacrawlerin verran.. mutta miten sit 1/18 mosan saa sovitettua, miten se kestää, miten nopari
kestää...  Vaikka tähän saisi 1/18 sähköt, tulee niistäkin saada sitten se tarvittava irti 1) nopeusjaksolla
2) loppupystyissä,  muuten ne jää vain koukkuun syömään matoa  :D

Tässä on monta monessa, mutta pääasia että eteenpäin mennään!
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #213 : 12 Tammikuu, 2014, 19:48:00 »
Jälleen nikkaroitu ja auto taas välillä kasattu ajokuntoon ja ajeltu lattialla.
Jottei olisi tätä spekulointitekstiä koko aikaa, niin lyödääs "shokkikuvat"  :D


Kori kuvassa väärinpäin, mutta akselit vaihtaa vielä puolia joustojen kera...


+21g, joka tulee kun kolmeen muuhun liimataan 12 lapaa/rengas = 1256g  ;D

Tänään päätin kasailla autoa noilla kevennysideoilla mitä löytyy ihan omasta takaa, ennenku aletaan törsää kevennysosiin.
Pari isoa kevennystä tuli iskareiden ja akun vaihdosta, alkutilanteeseen nähden hulppeet -77g. Ruuvit ja mutteritkin keräsin
kasalle ja vaihtelin keveempiin ja poistin turhia. 4-link teline ja linkit katos ja tilalla 3link. Paljon pikkumuokkauksia, joista
sitten kertyi yllättävänkin iso siivu painosta pois  :)

Servoksi istu futaban vakio, joka sekin kevennytti autoa -17g. Voimakin tippu, kun ennen oli 30kg, niin nyt 6,48kg vääntävä,
mutta suht asiallisesti se siihen nähden kääntyy. Nopeutta ei ole, mutta se on tiedostettu juttu ja toisaalta ei mikään pakollinen ollakaan.
Punnittaessa huomasi, että iskarit menee hieman pohjaan, kun se yks painavista asioista on siellä keskellä, 167g moottori...

Seuraavaksi/nytkin on haussa 540 kokoinen, mutta kevyempi TAI 540 kuorille rakennettu pienempi moottori. Tuo on nyt painavin
yksittäinen kohde, jonka keventäminen olisi toki kivaa, mutta parantaisi myös herkkien jousien taakkaa. Korista on vielä leikattavissa,
jahka saa akselit käännettyä ja summailtua muut osat paikalleen.

Lopulliseen painoon tulee toki vielä pari pikkuniparia ja tarranauha akulle, mutta muuten kaikki on kyydissä.
Ei se auta kuin jatkaa ja alkaa etsimään tosissaan keveempää konetta, että 1200g raja paukkus!  :D
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #214 : 12 Tammikuu, 2014, 21:23:46 »
Alle kilon modifoffari?
1256 - 1000 = 256g, mistä tuon saisi kevennettyä?

- nopari............................nyk. 47.........tul. 22.........-25g (muutama gramma lähtee vielä johtoja lyhentämällä)
- moottori.........................nyk. 165........tul. 38.........-127g

Runkolevyt: 42g + jatkopalat 6g + ruuvit ?g
AX10 rungossa ei riittänyt paikat noille pienemmille iskareille, joten jouduin jatkopalat laittaa + tuplaruuvit ja mutterit
ja se tuotti painoa.. Hiilikuidusta kun tekisi ax10 muotin mukaan identtiset + tuon jatkopalan piirtäs samaan aihioon,
niin säästöä syntys varmasti 10-20g. Omateko "magic material" tarjoaa vain reilun -12g kevennystä
ja en voi olla varma kestääkö...  :D

Servo: 41g
Nyt servona futaban vakio, joka potkii 6,48kg voimalla. Paljonko tuosta voi vielä pudottaa sitä en tiedä, mutta
keveyden nimissä on kokeiltava. Paras saatavilla oleva olisi 18,3g, joten nykysestä saisi hulppeat -22,7g pois.
Kyseinen servo sykkii 6v virralla 0,15s nopeutta, holding torquessa 9kg ja dynamic torquessa 4,5kg.

Kori: 66g
Alkuperäinen kori ei tähän enää sovi, joten korimarkkinat on auki. Axiaalin peruskori sopis, mutta kaipaa siten vielä kevennystä.
Hieman saa keulaa ja perää lyhennettyä, kun lopullisesti asettuu paikalleen. Sitten muutamia reikiä/aukkoja, 5-10g.

Kardaanit: 40g
Metalliset päät vaihtais muovisiin ja jättäs vain metalliyoken "ristin" metalliseksi väliin. 4 päätyä, joten säästöä about ainakin -10g?
Lisäksi voi leikkoa määrämittaan ja näin poistaa ylimääräiset, säästänee ehkä?

Servo/akkuteline: 9g
Nykyisen voisi hyvin poikkasta keskeltä, jolloin toimisi vain servotelineenä ja akun kiinnitys sijoittuisi ihan akselin päälle.
Tosin voi olla, että mikäli pikkuservo tulee autoon, niin koko teline häviäisi ja saisi painon näin ihan akselin päälle  ;)
Säästöä täten siis ihan randomisti puolet -4-9g.

Diffien lukot:
?g
HD-lukkojen tilalle vakiot, niin kevennystä saadaan aikaiseksi n. -11g.

Voimansiirto: 86g
Nykyinen slipperillinen painava eli 86g. Slipperitön olisi 73g, joten tuosta säästäisi -13g.

Stinttiakku?
Jokaiselle kisajaksolle oma akkunsa 3S ja mahd. pieni mah, säästää grammoja, mutta pitäs saada kuitenkin riittävästi myös ulos?

Ylä-ja alalinkit: 22g & 15g
Jos tekis määrämittaan hiilikuidusta säästäis jotakin?

= noin -227g, vielä tarvitsee keventää 30g, niin menis alle kilon  :D

Tuossa nyt omat ajatukset tältä erää. AX10 akselikuoria on muutamia tässä, joita voi koittaa keventää myös.
Renkaista ei saa kuin 3 puolaa poikkastua, mutta jäänee hyöty niin pieneksi, että ehkä ne pidän paikallaan.
Vetareita voisi hioa - samaten knucklen ylijäämät ja saada gramman tai pari kevennettyä, mutta jostain pitäs
keksiä vielä kymmeniä. Yksi olisi sellainen kevyt kori, jonka vain maalais kevyesti, säästäs kenties nykysee 10-20g?
Sitten lisää keveempää ruuvia/mutteria, saanee pari rammaa pois?

Kevyt kokeilumosa ostettu, joten saas nähdä, jos saan mottipukin tehtyä ja moottori sykkii riittävästi, niin kevenee
sitten jo seuraavalle sadalle  :D

"On menetyksiä jotka ovat menestyksiä voitokkaampia."

Kehitys jatkuu...
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Re: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #215 : 12 Tammikuu, 2014, 21:44:02 »
Painoa joutuu karsimaan aika paljon renkaista. Pakko näkyä etenemisessä, vaikka auto alle kilon painaisikin.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #216 : 12 Tammikuu, 2014, 21:43:20 »
Painoa joutuu karsimaan aika paljon renkaista. Pakko näkyä etenemisessä, vaikka auto alle kilon painaisikin.

Jep, alkaa menee haastavaksi, kun grammat vähenee  :D Jo nyt perus modissa ajavan renkaista on miltein puolet kevennetty  ;D
Kokeiluja on kuitenkin tehty ja V Productions on tuonut renkaan, joka todella pullistuu ja se takaa jälleen yhden ässän hihaan  ;)

Nykyset renkaat painaa 65,5g/rengas. Niistä ei tosiaan saa kuin max. vanteista halkastua puolet puolista, eikä niistä paljoa irtoa.
Näillä renkailla ja etenkin ax10 akseleilla voi vielä ajaa. Jos tuosta pudottaa halkaisijaa, niin alkaa olee vaikeeta ajaa. Mitään 1/18
renkaita ei voi alle laittaa, se ei toimi. Tietty akselienvaihto, mut kuten aiemmin kertonut, tuo kääntö on se mistä pidän kiinni  ;)

Keventäminen ei ole helppoa, mutta on oltava kärsivällinen ja löydettävä oikea tie, sillä:
"Ihminen ei usko mihinkään niin lujasti kuin sellaiseen, mistä tietää vähiten."
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #217 : 14 Tammikuu, 2014, 22:21:28 »
Tuli hommattua tarkempi rammari, jotta saa tehtyä tasapainosia renkaita ja muutenkin punnittua keveempiä osia/osia tarkemmin  ;)


V Productions Pnesh F20 "Baby Claws"


Huomenna ois tarkotus liimailla loput 3 rengasta ajovalmiuteen.

Tuli myös uusi kevyehkö moottori, jolle pitäs moottoripukkia/adapteria alkaa rakentelee. Pinjoneita ja muita osia on
kans tuloillaan, joten katsotaan miten käy... Kokeilemallahan sen näkee miten tuo mosa "yskäsee" ja kerrotaan vasta
sitten se kevennys, jos toimii, vielä ei ole syytä juhlia.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #218 : 15 Tammikuu, 2014, 19:05:37 »
Renkahat on vieläKIN tekemättä, kun erehdyin rakentamaan mottipukkia tuolle 58g ulkopyörijälle  ;D
Axiaalin omaa ideana käyttäen valmistin prototyypin, jossa mottikiinnitys pikkumosan mukaan.


Tuommonen modakki ja ensiajot tehty monena eri versiona ja kesti kone leikin jopa pukkikin, virallinen siis tuottoon...
Ps. tuo pinjoni on "taottu" akseliinsa tohon kohtaa kiinni, ei hyvä, mut testiä varten ei mtn väliä.


Tällä koneella, moottoripukilla ja jouduin sokerinpalatkin laittaa, niin paino vielä melko korkea 1149g  :-[
Mukaan on laskettu kaikki ajoontarvittava myös vielä liimaamattomat lavat.

Otin eilen kuitenkin varaslähdön tuon motin toiminnan suhteen. Nyt oli kiinni 3800kv kone ja pinjoni 11.
Tilattu jo 5000kv ja 12, 15 sekä 18 pinjonit. Niin ja se mosa on 20g kevyempi kuin kokeilussa ollut  :D

Seuraavia kokeiluja/kehittelyjä:
- castlen micro sidukan kokeilu tässä (-25g)
- pikkuservon testaus (-23g), nyky servo/akkulevy pois ja miniservolle oma teline tilalle alemmas (-6g)

Lisäksi on moniakin ideoita. Todennäköisesti vaihdan koko etuakselin ja laitan axun CVD:t tähän, jollon tulee axun peruspalikat,
mutta vetarit siis kääntyy riittosasti tässä. Siinä säästänee grammoja, mutten spekuloi paljonko. Omateko runkokin on piirrettynä
ja laskeskelin, että nykystä runkoa -20g keveempi  ;) Kävi myös mielessä poistaa lexan kori ja rakentaa tuosta
samasta matskusta suoraan ns. paneelikori. Nykykori, runko ja palat painaa 110g, joten täytyy laskeskella paljonko voisi saada
etua, jos koko rungon+kehikon tekis samasta matskusta.

Olkoon siis seuraava painopäivitys alle 1100g!  ;)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #219 : 16 Tammikuu, 2014, 20:39:41 »
Mangusti palaa siihen mihin sen kuuluukin palata eli de-aktivoidaan kevennykset ja bäck to this time:



Hyväksi todettu, josta lähdetään tätä autoa pitämään yllä ja kehittämään.
Kevennysideat ovat kuitenkin edelleen suunnitelmissa, mutta hyödynnän ne toiseen autoon "Lightweightiin".

Kettu kuittaa ja kiittää!  ;)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN