Kirjoittaja Aihe: Mangusti (Axial AX10)  (Luettu 57877 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #180 : 01 Syyskuu, 2009, 12:14:26 »
Tuo 4S akku on koottu siis kahdesta 6,6V 2300mAh pakasta (yhteensä 4 isoa lifekennoa).
Mittasin tuossa voltit (kuormittamattomana) ja näytti 6,53V & 6,42V = 12,95V = laillinen.
Tuolla pitäisi nyt sitten mennä ajamaan pihalle, jotta tietäisi muutaman asian:

a) kauanko ajoaikaa
b) riittääkö puhti
c) yleisesti toimiiko

Vaikeintahan tuo on saada laillisuuteen lataamalla, ajamalla se helpointa on. Pitää kokeilla
mikä järkevin ja helpoin tapa, jos menee liian hankalaksi, niin pistetään sitten 3S akulle liikkumaan.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #181 : 01 Syyskuu, 2009, 12:57:27 »
Latasin nuo pakat täpötäyteen ja mittasin volttimittarilla seuraavat lukemat:

6,53V & 6,59V


Tuosta täytyy saada siis 0,12V pois, jotta on sallitun 13V rajalla, Toki mieluummin
vedetään vaikka 0,20V pois, niin on varmasti sallittu. Jatkan akkujen testaamista
ajamalla 5 minuuttia ja katsotaan sitten mitä niistä löytyy  ;)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #182 : 01 Syyskuu, 2009, 14:16:12 »
Sulla on laturissa LiFe-ohjelman latauskatkaisu aika alhaalla ja siten lataa pienemmällä jännitteellä jos noin. No eihän siinä mitään, pitäisi vaan täyteen ladatun LiFe-kennon jännite olla latauksen jälkeen lähempänä 3,6 volttia ainakin yli 3,5. Pitää jatkaa omia testauksia laturilla, jolla noita rajoja pystyy itse muuttamaan vapaasti, eikä sen mukaan mitä joku on mieltänyt sopivaksi millekin akkutyypille.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #183 : 01 Syyskuu, 2009, 14:24:34 »
Joo, voi hyvin olla, että alhainen katkasu, mutta ihan täyteen kyllä lataa, joten tilanne ihan hyvä.
Tossa parin tunnin jälkeen mittasin yleismittarilla uudelleen ja näytti 2 kennosen lifen volteiks 6,53V
eli oli "pudonnut" hivenen, mutta noista en tiedä sanoa, että missä "pitäis" olla. Kennot ihan uusia
ja oikeita (ei kiina shittejä).
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #184 : 04 Syyskuu, 2009, 13:27:23 »
Korjasin tässä aamupäivällä Mangustia Foff Cupia varten kuntoon. Lohjennut muovihubi vaihtui uuteen muoviseen,
servohorni samoin ehjään. Spekuloinnit 4S lifen kisalaillisuudesta ja lähinnä miten autosta saa kisalaillisen 13V sisään
ovat myllöneet ajatuksia, mutta eivät piiruakaan horjuttaneet niitä!  ;)

Iskin täyteenladatut lifet autoon, suunnittelin painopisteet, mamba max etuservon päällä ja vastari niin kauaksi kun
sai (pätki viime kerralla, joskin vikana saattoi olla jokin muukin). Nyt kamppeet "istutettu" osin niparin avulla paikoilleen
ja kävin ajamassa noin neljän minuutin roundin.

Ennen ajoa akun volttimäärä........13,18V
4min ajon jälkeen.......................12,94V

Nyt katsottuna voltit "palauteet" hieman ja yleismittari näyttää lukemia 12,98V.

Vielä ollaan todella rajamailla, mutta ajatellaan vaikka 6-7min purskeajoa, niin
voltitkin alkaa putoamaan jo sopivammiksi ja sehän riittää että se on sen 13,00V,
kunhan ei ylitse mene. Tuleva tiimikisa näyttää tulenko käyttämään 4S tehoja vai en,
mikäli tulen, voin kernaasti laittaa sokerinpalaliitokset esille, jotta jokainen halukas
voi mitata akkujen kisalaillisuuden  :)

Hyvältä vaikuttaa ja auto tuntui järkyttävän hyvältä ajaa, balanssia tuntui olevan.
Odotan kisoja innolla, sillä nyt Mangusti saattanee olla jo "Uhka ruohikolta" kärjellekin  8)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #185 : 04 Syyskuu, 2009, 13:55:31 »
En epäile kisalaillisuutta, mutta mulla olis ehdotus. Ota Mangustin kyytiin datalogger, niin saadaan myös tietoa virrankulutuksesta. Ajattelin postata ihan toiseen topiciin ensin ja kysellä josko modin kärkiporukasta joku ottaisi loggerin autoonsa kisan ajaksi, niin toimitan sitten nähtäville kisan jälkeen mitä loggeri on tallentanut. Laite painaa 44 g + adapterit sokeripalalle. Kiinnostaisiko?
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #186 : 04 Syyskuu, 2009, 14:16:56 »
Ainakaan tällä erää en ole laittamassa, katotaan josko joskus. Kannattaa kysellä muiltakin, josko joku
muu lähtee nyt lähiaikoina kokeilemaan. Itsellä auton suhteen muunlaisia suunnitelmia.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #187 : 06 Syyskuu, 2009, 12:10:46 »
4S life oli ja meni... Heitin akut seinään ja räjähti  :D

Ei vaan, 4S lifellä siis ajoin eilen, mutta seuraukset eivät olleet hyvät:
- kardaani jongalle ja päistä poikki
- 2 hubia pirstaleiksi
- sähköongelmia


Ajoin yhden jakson ilman ongelmia, muut 5 ongelmilla, joten 4S on nyt revitty
osiin, eikä sillä tulla ajamaan jatkossa. Lifen 60C hetkellisen ansiosta ohjattavuus
mahdotonta ja tehoa tarpeettomasti. Nyt autoon tulee joko 2/3S life.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #188 : 11 Syyskuu, 2009, 12:09:43 »
Mangustilla tavoite on sijoittua poodiumille, mutta se ei tule olemaan helppoa. Pahoja vastustajia
edessäpäin ja Mangustin MM-setupit vielä rakentamatta. 4S tehot poltettiin vihreän niityn roviolla
ja nyt isketään se toimi MM09 SetUp takaisin ja tavoitellaan podiumpaikkaa.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #189 : 12 Syyskuu, 2009, 22:53:00 »
Mangusti on nyt kisakunnossa ja sisäänajoin uuden 18 hampaisen pinjonin, joka toi hieman nopeuttakin lisää.
Autossa 3S ja matala painopiste. Sand Pawit pompottaa tosi paljon, mutta niitä ei nyt paljon vaihdeta enää
tällä kaudelle, joten noilla taistellaan. Auto toimii hyvin ja on nyt tosi kevyt. Urhoollisesti lähdetään puollustamaan
mangustin ainutta FinC-voittoa viime vuodelta juuri kangasalta, samalta paikalta, mutta se ei tule olemaan
helppoa. Tavoitteena ajaa eheä kisa, ilman ongelmia ja podium olis upeeta!
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #190 : 14 Syyskuu, 2009, 11:10:17 »
Hyvät kisat oli ja tehoa sopivasti. Harmikseni auto ei sitten päättänyt kestää ja dramatiikka toi osansa,
noh.. moottoriurheiluahan tämäkin. Ensimmäinen jakso meni paremmin mitä olisi uskonut, pääsin ihan
ensimmäisenä korkkaamaan loppua ja siitä hyvät pisteet. Toisella jaksolla jäätiin miltein ainoaksi, joka
ei päässyt hyppäämään loppuun, liekö aloittajan häviöä vai mikä. Kolmannella jaksolla 100p porttien läpi
ja alastullessa rengas irtosi... siihen meni paaljon arvokkaita pisteitä, muttei se vielä kaatanut mahkuja.

Nopeusjakso meni hyvin, joskin juuri ennen sitä meni vetari poikki.. Sitten nopeusjaksolla ok aika ja tiukkaa
taistoa scoffin ja pikku-pastorin kanssa. Viidesjakso meni myös hyvin, vaikka meinasikin jäädä möykkyyn kiinni,
ei jäänyt vaan rikkoi sen  :D Loppulennossa meni sitten kardaanipoikki ja tilalle vaihdettiin vaarallisen paljon
lyhyemmät, mutta jämptimmät stampeden vetarit.

Viimeiselle jaksolle lähdettäessä tilanne oli se, että Mangusti oli 5p turvin kiinni podiumsijassa kolme, ennen
Pikku-Pastoria. Alku lähti hyvin, tehoa oli, mutta 150p ennen hubi sanoi sopimuksensa irti..

Voinen siis todeta, että kaksi jaksoa ei ollut omissa käsissä (renkaan irtoaminen ja hubin poikkaisu). Harmi että
näin kävi, mutta nautin silti ajamisesta suuresti tällä autolla ja kuten pnm:n totesi, kolmossija on kuin voitto,
sitä se on tälläkin autolla! Ainoana ajelee sand paweilla, mutta muutoksia on luvassa. Jos saisi lainaan pantherit
ruotsiin ja testiä alle, näkisi onko auton kaartelu renkaissa vain missä.

Anyway, hyvät skabat, vaikkakin täynnä dramatiikkaa  :D Kiitos pikku-pastorille kovasta vastuksesta ja scoffikin
nousee koko ajan osaamisessaan parempaan suuntaan, tulee hyvät mätöt kauden vikaan kisaan.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #191 : 14 Syyskuu, 2009, 13:39:04 »
Tuossa mietin, että mikä paikkoja hajottaa, mutta vaihtoehtoja on monia. Mangusti on ainoa Sand Paweja
käyttävä auto ja sitä on vaikea kiistää, että leikatut sand pawit pompottavat ja pistävät autoa kovemmalle,
kuin pantherit. Erona MM-kisoissa olleeseen setuppiin olivat nyt vain renkaat, jotka on leikattu erilaisella
tavalla mitä MM:ssä. Mitään muita muutoksia ei ole tehty ja MM:ssä auto toimi loistavasti.

Toisaalta, takana on nyt 41 kilpailua ja muovi haurastuu... auto kokee vanhuuttaan osilla, jotka eivät ole enää
nuoressa veressään, vaan vanhenevat samalla tapaa kuin keväällä puhkeavat koivun lehdet, jotka syksyllä
vaihtavat väriään ja putoavat maahan.

Myös tehollisesti 3S life tarjoaa C-arvonsa puolesta sellaisen piikin axiaalille, että sekin saattanee olla jonkinlainen
vaikuttava tekijä. Myös ajomaasto (hiekkatyyppi) vaikuttaa. MM:ssä ajettiin lähes "pulverilla", kun kangasalla oli
osittain soraakin ja jälleen se, miten rengas toimii sen tyylisellä alustalla on vaikuttavassa roolissa.

Tulin löytäneeksi myös positiivisen asian Mangustin osalta kisasta, nopeusjakso meni todella hyvin, sain ropiat 300p,
kun aiemmin ei ole vauhtia ollut tarpeeksi. Muuten asetukset kohdillaan, kun vain kestäisi. Ruotsissa saattanen
kokeilla jopa 2S lifeen pudottamista, mutta sen ongelma on sitten se, ettei ole tarpeeksi enää vauhtia ja loppupystyjen
ylittäminen menee jo mahdottomaksi, katotaan mitä keksitään...
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #192 : 14 Syyskuu, 2009, 15:10:59 »
Säätämistä ja testaamista, säätämistä ja testaamista. Sitä se vaan vaatii, jotta saat taas Mangustin
voittokuntoon. Radikaalit muutokset on toki aina riski, mutta toisaalta kolmas sija Modin loppupisteissä
vaatinee kaikki keinot, myös riskit, käyttöön. Toisaalta mitään menetettävää ei ole, kun kukaan ei uhkaa
takaapäin.

Mitä tarkoitat tuolla kaartelulla?
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #193 : 14 Syyskuu, 2009, 15:27:10 »
Juu, mutta MM-kisoihin löysin helkkarin hyvät setupit ja samoilla ajoin nytkin, ei vaan auto kestänyt.
En lähde modaamaan sitä sen enempää, koska toimi hyvin. Kokeilee sit miten menee 2S lifellä, mutta
tehot ei riitä kuitenkaan. Kyllä 3S mennään, sitten vaan pitää olla päivitetyt ja uudet osat, kyllähän
noi kuluu näissä ajoissa, eikä Mangustista oo käytännössä vaihdettu mitään koskaan uuteen, ennen
kuin on hajonnut, aika kuluttaa...

Kaartelulla meinasin sitä, että vaikka servo on trimmattu suoraa menemään ja ohjaimen säädötkin ihan
prikuulleen, niin tuntuu rinteessä (Sand Paweilla) ettei pitoa ole, joutuu itse korjaamaan ajoliikkeillään
"luistelua". Kyllä voin renkaiden piikkiin pistää, kukaan muu kun ei modissa paweilla aja. Pitäisi saada
pantherit alle ja kokeiltavaksi, sitten näkisi onko renkaissa kokonaan vai muutetaanko jousitusta, mutta
jousto on kyllä ennen toiminut kuten haluttu.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #194 : 14 Syyskuu, 2009, 17:51:01 »
Eli auto ei kaartele itsekseen, vaan kuski joutuu moista tekemään. Renkaat on yksi
hyvä vaihtoehto, toinen on jousitus ja iskunvaimennus. Jos alusta on liian kova eli
jousi liian jäykkä tai iskarissa liian tiukat nesteet, niin ne yhdessä tai erikseen voivat
myös aiheuttaa pito-ongelmia.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #195 : 14 Syyskuu, 2009, 17:56:34 »
Totta, syitä voi olla monia, iskarit ja jouset katoin ennen kisaa kuntoon ja ne kyllä näyttäisivät olevan kunnossa.
Toki aika kuluttaa niitäkin, mutta tänä vuonna ne on pariin otteeseen huollettukin. Renkaita lähden ensiksi muuttamaan,
eli tejulelta saanen lainaan pantherit, joten pääsee ihan tosissaan näkemään rengaseroa, jonka pohjalta voikin sitten
jatkaa spekulointia. Myös alustan joustoa voi sitten muuttaa, mikäli kiikastaa siitä, mutta kisa kisalta on kyllä ajettavuus
parantunut ja tuo "epävirallisesti" mg996 ristitty servo on todellakin edeltäjäänsä parempi, ihan erilaisella "ohjaimella".

Jatketaan harjoituksia!
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #196 : 16 Syyskuu, 2009, 13:20:20 »
Mangustin kohdalla pitäs vasen etuhubi korjata, mutta pakista löytyy vaan vääriä  :(
Tarvii toivoo, että löytys läheltä oikee hubi, muuten tarvinnee väärä laittaa ja kääntö on sit sitä itteensä..
Muuten pitäs koklata 2S tehoilla, että meniskö se mihinkään (en hirveesti usko). Koko axial pakki mukaan
ruottinmaalle ja crawleri varaosiks (jota ei pureta  :)), niillä pitäis pärjätä.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #197 : 21 Syyskuu, 2009, 17:40:06 »
Noniin, ruottinreissu takana ja ok ajotkin sai alle, vaikkei ongelmitta..

Lauantaina sijotuttiin kolmanneksi, mutta todella vakaasti toimivalla autolla - aina jaksoo 5 saakka.
Jaksolla 5 meni "yllättäen" hubi (se viimeinen "oikea" hubi) ja siihen päätty sen päivän kisa Mangustin
osalta. Muuten pantherit alla ja täytyy sanoa, että HUH HUH mikä ero!!! Voin nyt virallisesti julkistaa
Sand Pawit täysin surkeiksi renkaiksi, niiden hyötysuhde on 2% Pantherin 98% vastaan! Auto ei enää
liitele omiaan, vaan etenee stabiilisti ja pehmeästi. Renkaista on ollut todella paljon kiinni, mutta faktat
on nyt selvillä ja ensi kaudelle tulee sitten Pantherit alle (vika kisa vissiin pawiaaneilla vielä).

Sunnuntaina ajettiin jo paremmalla alustalla, mutta vääränlainen hubi vei arvokasta kääntötilaa. Selvisi
samalla, että suurella todennäköisyydellä edessä olevat leventimien kuluneet kupit ovat osasyynä vetarien
ja hubien hajoamiseen, auto nimittäin kääntyy enemmän kuin pitäisi ja vetarin kannalta sellaiseen asentoon,
joka ei ainakaan hyvää tee. Anyway, kääntö oli ihan ok ja ajot sujuivat hyvin aina jaksolle 5 asti... Siinä sitten
poksahti "joku" poikki, sillä oikea etupyörä ei vedä. Vielä ei ole purettu autoa, mutta vetari se ei näytä olevan
ja tappikin tuntui olevan kiinni. Alustavan arvion mukaan murikan "lukko", joka on yhteydessä vetariin olisi mennyt
sileäksi ja vetari pääsisi pyörimään tyhjää. Katoaan kun avataan auto, että mitä tapahtunut. Sijaksi napattiin
2 sija, kun ahmiontilta meni ulostulo.

Kokonaisuutena ihan nappiinmenneet ajot ja Pantherien kokeilu oli todella mukavaa. Auto toimi upeasti ja ajaminen
on paljon mukavempaa ja pehmeämpää. Ensi kaudelle luvassa pantteria ja uusia muoviosia. Haaveena hommata toinen
axial, josta kaikki uudet muoviosat käytettäisiin Mangustiin ja hauraat pesunkautta varaosiksi.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #198 : 27 Syyskuu, 2009, 19:06:51 »
Mangustin kohdalta kausi on tullut siihen pisteeseen, että on aika rauhoittua.
Ruotsinreissulta kun palattiin katsahdin suomen syksyn jo saapuneen ja totesin:
"Kuin puut, ennen niin vihreät - nyt niin värikkäät, ovat värinsä vaihtaneet, on syksy saapunut".

Mangustin kausi 2009 päättyy tähän hetkeen, hyvissä mielin ruotissa napattuun 2 sijaan, joka
on Mangustin koko kauden 2009 toiseksi paras sijoitus. Tähän on hyvä lopettaa tämä kausi ja
siirtää katseet "rc-lomalle". Maganusti saapuu lomalta, katkaisee Mangustin nippusidekahleet
ja saattaa sen talvitelakalle.

Mangusti ei kuitenkaan ole poissa kisoista, vaan on henkisenä tukena "tuntemassa" taiston
tuoreutta, joka kestää viimeiseen saakka, tsemppiä mestaruudesta taisteleville.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #199 : 26 Lokakuu, 2009, 13:53:13 »
Jaahas, tätä autoa on purettu ja laitettu, mutta tultu siihen tulokseen, että uralla ajetut 43 kisaa
ovat tehneet axiaalin muoviosista ja muistakin niin hauraita, että on aika vaihtaa osia tuoreimpiin.
Ennen ensikautta on siis tulossa ihan uusi runko, kaikilla herkuilla. Samoin leventimet vaihtuivat
sellaisiin, jotka ei "syö" kuppeja.

Sähkötekniikka vaihtuu Castle Creationista - Speed Passioniin.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN