Kirjoittaja Aihe: Kalustoa ja kisailemista suunnitteilla  (Luettu 24127 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Penguin

• FOFF Competitor
Kalustoa ja kisailemista suunnitteilla
« : 20 Syyskuu, 2008, 22:25:57 »
Aikansa on tullut kierrettyä 1:1 offi- ja foffi-kisoja katselemassa ja halu kokeilla itse on suuri. Budjetti noissa pitäisi olla kuitenkin niin hirvittävä, että kun RC-harrastusta on jo muutenkin ja rymyämistä lapakumien kanssa erilaisissa rinteissä testailtu, niin miksi ei lähtisi kokeilemaan hommaa oikein kunnolla. Mitään sopivaa kalustoa ei toistaiseksi ole, mutta suunnitelmia sellaisen rakentamisesta Unlimited luokkaan on sitäkin enemmän. Paperilla osat alkavat olla aika pitkälle valittuna ja joitain osia on tarkoitus tehdä itsekin. Tässä on onneksi koko talvi aikaa rakennella, joten eiköhän jotain saada valmiiksi kevääseen mennessä.

Jossain vaiheessa kiinnostusta oli erilaisiin rataluokkiin, mutta homma lopulta kariutui tolkuttoman tiukkoihin sääntöihin kaluston suhteen. Itseäni ei myöskään kiinnosta kilpaileminen yhdessäkään AKK:n alaisessa sarjassa, jossa kilpailemiseksi on vielä pakko kuulua johonkin seuraan. Siitä on jo tarpeeksi kokemusta isompien autojen puolella. Olen ilokseni huomannut, että AKK ei ole saanut näppejään sen enempää foffi kuin rc-foffi -ympyröihin ja niin kauan kun tilanne pysyy tällaisena, on meikäläinen kiinnostunut kisailemisesta, byrokratian sijaan.

Sääntöjä täältä myös lueskelin ja näyttää siltä, että niitä ei ihan hirveästi ole. Tässä vaiheessa ehkä eniten kiinnostaisi moottoria koskevat säännöt. Sähköautolla on tarkoitus ajella, mutta onko esim. moottorin suhteen jotain rajoituksia esim. koon ja lukumäärän osalta?
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

Hadesbear

• RFOT
  • Foff Guru
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Kalustoa ja kisailemista suunnitteilla
« Vastaus #1 : 20 Syyskuu, 2008, 22:33:42 »
Hienoa, että laji kiinnostaa. Tulit kirjoittaneeksi juuri suurimman osan tukipilareistamme  ;)
Moottorin suhteen ei ole mitään sääntöjä, eli kaikki moottorin/rien suhteen on täysin vapaasti tehtävissä.
Saa olla S, L tai XL moottori, 6, 10, 15 lankanen, ihan vapaasti muutettavissa.

Tuo rengaskoko on ainoa, joka määrää luokan, muita rakenteellisia sääntöjä ei vielä ole ja tarkoitus onkin
pysyä rennoissa, fiilissäännöissä, ettei tartte alkaa säännöstelee auton painoa, pituutta jne... laji kun on
alkuvaiheessa, niin pääpointti on pitää hauskaa hyvän yhteisön kanssa.

Modified luokka on budjetiltaan varmasti pienin, mutta rahaa saa menemään sen mukaan mitä autoltaan tahtoo.
Lipot, lipolaturit jne.. nekin maksavat auton lisäksi maltaita, sekä sähköt ym.. Koko talvi on kuitenkin aikaa tehdä
ja lajin "ammattilaiset" antavat neuvoja minkä ehtivät, eiköhän sinnekin pirssi saada!

Tiukat säännöt ja AKK alaisuudessa kilpailemiseen ei olla menossa. Itse lähden siinä vaiheessa kokonaan pois, kun
pää prioriteetti/lajin peruspilari "fiilistely ja rentous" alkavat kärsimään. Nuo kaksi sen saavat myös aikaiseksi. Meillä
ei tartte kuulua seuraan, vaan voi olla se itse yksikseen tai kavereiden kanssa vapaasti. Oma tiimikin ihan keksitty
ja perustettu kavereiden kesken, ei mitenkään rekisteröity, vaan harrastamisen vuoksi pidetty. AKK ei tule saamaan
tähän hommaan näppejään, sen voin luvata, joten tervetuloa harrastamaan/kisaamaan kanssamme!

Millaista autoa olet suunnitellut, vai onko vielä mitään autopohjaa suunnitteilla, millaista mielit?
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Penguin

• FOFF Competitor
« Vastaus #2 : 20 Syyskuu, 2008, 23:43:15 »
Niin siis Unlimited-luokkaan olisi tarkoitus rakennella sellainen 1:8 kokoluokan auto. Runko on tarkoitus tehdä kokonaan itse ja lähtökohtana tulee olemaan pohjastaan sileä alumiinirunko, joka prässätään muotoon siten, että saadaan sopivasti vääntöjäykkyyttä. Neliveto nyt tietty on itsestään selvää ja voimansiirtopuolella olisi tarkoitus lähteä heti kättelyssä kokeilemaan Torsen-tasauspyörästöä keskellä ja mikäli saan etupään palikat sopimaan, niin myös eteen. Moottoripuoli tulee ainakin ensimmäisissä testeissä olemaan jo nykyautoissa käytössä olevat Traxxasin vakioharjattomat eli kaksi moottoria, kaksi noparia. Pyöränripustuksessa on tarkoitus lähteä liikkeelle yleisesti käytetyn jäykän akselin sijaan erillisjousitetusta ratkaisusta.

Suunnitelma perustuu tällä hetkellä Traxxas Revon pyöränripustukseen ja jousitukseen. Sekä eteen, että taakse olisi tarkoitus luoda apurunko, johon koko pyöränripustus rakennetaan kiinni. Tämän toteutuksen ideana on saada etu- ja takapäästä helposti irroitettava kokonaisuus, jotta se sama kokonaisuus voidaan sijoittaa kiinni eri mittaisiin runkoihin ja/tai siirtää kiinnityskohtaa rungossa. Joka tapauksessa ideana on tehdä auton pituudesta helposti säädettävä. Saa sitten nähdä kuinka "helposti". Tuo tulee tietty aiheuttamaan haasteita voimansiirrolle, mm. kardaanien pituuden osalta, mutta ratkaisu on joko eri mittaiset kardaanit eri runkopituuksille tai joustavan mittaiset kardaanit.

Tällä hetkellä toteutus on sellaisessa vaiheessa, että räjäytyskuvia eri autoista on pöydät levellään ja mittoja eri osille on käyty mittailemassa kavereilla ja liikkeissä. Suurin haaste toistaiseksi on etupään suunnittelussa, jotta se Torsen tasauspyörästö saadaan mahtumaan paikalleen ja silti pystytään toteuttamaan tuon Revon jousitus.

Saa nyt nähdä mitä kasaan saadaan ja suunnitelma on varmasti alkuun jo ihan riittävän kunnianhimoinen. Sen verran monta autoa on tullut kuitenkin jo kasattua ja purettua, että ihan pystymetsästä tähän projektiin ei lähdetä. Yksi lähtökohta on myös se, että pyöränripustuksen ja voimansiirron tulee perustua helposti saatavilla oleviin osiin ja kun jotain osia joudutaan tekemään itse, niin niistä ei tehdä sitä "sulaketta" joka aina hajoaa, ellei sitten kyseessä ole riittävän yksinkertainen ja helposti valmistettava osa.

Joku varmaan miettiin miksi en sitten ota suoraan E-Revoa ja laita siihen laparenkaita. Syy on yksinkertaisesti se, että niin tekeminen olisi aivan liian helppoa (ja halpaa)  ;)

SlidSlide

• RFOT
  • Admin
« Vastaus #3 : 20 Syyskuu, 2008, 23:47:51 »
Olen ilokseni huomannut, että AKK ei ole saanut näppejään sen enempää foffi kuin rc-foffi -ympyröihin ja niin kauan kun tilanne pysyy tällaisena, on meikäläinen kiinnostunut kisailemisesta, byrokratian sijaan.

Sääntöjä täältä myös lueskelin ja näyttää siltä, että niitä ei ihan hirveästi ole. Tässä vaiheessa ehkä eniten kiinnostaisi moottoria koskevat säännöt. Sähköautolla on tarkoitus ajella, mutta onko esim. moottorin suhteen jotain rajoituksia esim. koon ja lukumäärän osalta?

ten DC jo sanoi, paino ja rengaskoko on ratkasevat tekijät.
Vähään samaan tyyliin kun 1/1 renkaat ratkasee.
En usko että tekniset säännöt tulee paljoakaan muuttumaan, koska luokkia ei tarvitse tästä enempää
eikä autot tule kehittymään enää yhtä suuresti kuin vuosi takaperin.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

• RFOT
  • Admin
« Vastaus #4 : 20 Syyskuu, 2008, 23:54:51 »
On todella hienoa nähdä innostuksen olevan sen verran kova, että meinaat tehdä auton itse
Suunnitelmat vaikuttais ihan hyviltä. Sen perusteella odotukset on ainakin täällä päässä korkealla.

Vinkkinä kuitenkin suosittelen vaihtamaan kunnon harjattomiin, esim mamba maxiin ja max ampsin lipoihin (4s ois se oikea).
Pitkällä juoksulla näistä on huomattavasti enemmän iloa.

E: Laita sit kuvia projektin etenemisestä.

Penguin

• FOFF Competitor
« Vastaus #5 : 21 Syyskuu, 2008, 00:08:53 »
Mambaa harkitaan kun saadaan ensin autoa kasaan niin paljon, että tulee ajamisen aika. Siihen asti mennään kevyesti noilla Traxxasin harjattomilla. Olen seurannut sitä kun toiset yrittävät laittaa riittävän suurta moottoria autoon, jotta se jaksaisi mennä ja siksi itse ajattelin yrittää kahdella pienemmällä koneella. Kuvia laitetaan kun saadaan jotain aikaiseksi. Toistaiseksi ainoat osat, jotka autoon on olemassa ihan omaa, niin radiot. Lisäksi lainaan toisista autoista nuo Velineon harjattomat. Akkujakin (Maxamps) on jo nurkissa ja lisää on postissa tulossa, että tuskin tämä auto tulee omia akkuja saamaan, vaan jaetaan muiden autojen kanssa. Eihän sitä kuitenkaan ajeta kuin yhdellä autolla kerrallaan. Tämän hetkisellä suunnitelmalla ei tule 4S lipoa, mutta 2 x 2S tai 2 x 3S joko rinnakkain tai sarjaan kytkettynä. Lopullinen setup riippuu siitä mitä tuolla nopari ja moottoriosastolla tulee olemaan.

SlidSlide

• RFOT
  • Admin
« Vastaus #6 : 21 Syyskuu, 2008, 00:19:57 »
Yks XL-moottori jaksaa kyllä kantaa aika painavaakin autoa.
Oma autoni painaa 5.6kg ja kulkee koviten rinteessä osittain suurehko kv moottorinsa vuoks (ja 2x2s sarjaan).
Uskon että yks XL kone jaksaa työntää autoa eteenpäin.
Kukaan ei kuitenkaan tähän mennessä ole vielä testannut, miten kaks pienempää konetta toimii.
Ehkä senkin vuoksi, että siinä on enemmän riskitekijöitä.

niemma-2

• FOFF Competitor
  • 27.095
« Vastaus #7 : 21 Syyskuu, 2008, 00:28:59 »
Kyl varmasti 2 kpl L kokosia mosia vie autoa tehokkaasti, ainoo on että tarvitaan sit 2 kpl säätimiäkin harjattomalle setille.

Hadesbear

• RFOT
  • Foff Guru
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
« Vastaus #8 : 21 Syyskuu, 2008, 09:41:33 »
Kahdella moottorilla itseasiassa on taannoisina vuosina koitettukin, mutta tulos ei ollut yhtä toivottu.
Halliajossa millinkin moottorien toiminnan ero johti toisen motin akselin katkeamiseen ja toisen vääntymiseen sellaiseen
kuntoon, ettei sillä tehnyt enää mitään  ;D

Mutta ihan mielenkiintoista olisi nähdä tämä 2x versiolla toimiva auto. Luulisi tehokkuutta sitten olevan jo melko lailla,
nopeasti ajateltuna kaikki kertautuu kahdella. Rahaahan niihin saa laittaa, ellei kiinasta kaikkea tilaa  ;)

niemma-2

• FOFF Competitor
  • 27.095
« Vastaus #9 : 21 Syyskuu, 2008, 15:03:09 »
Kyllähän 2 harjatonta voi mennä äkkiä epäsynkikseen ja toinen alkaa haittaamaan toisen toimintaa, toinen tekee työvaiheen ja toisen pitäs niin toinen siirtääkin toista sit jo eteenpäin, eli toinen kone voi alkaa käymään vajaalla tehoilla, pitäs tässä hommassa käyttää sitten jos säätimiä joissa on anturi johto ja mottorit joissa on anturi.
Kyl suosin ihan käyttää 1 moottoria ja säädintä.

LittleDemon

• Hajalapa
  • *
« Vastaus #10 : 04 Lokakuu, 2008, 14:25:18 »
Moi!

Kattelin videoita ja innoistuin tästä lajista. Hyllyllä oon maannut kohta vuoden käyttämättä HoBao Hyper 8.5, ja tuli mieleeni että saakohan tästä autosta tehtyä mitään? Kaikki polttiskamat on tietysti jo purettu pois ja katsottu valmiiksi sähkökoneelle moottoripukit yms  ;D Autoja löytyy hyllystä 9, eli en kuitenkaan ihan tumpelo ole näiden kanssa. Jos homma onnistuu tuolla autolla, niin mitä kannattaa hankkia ja muuttaa? Lipoja ja mamba maxia yms löytyy kyllä jo kotoa valmiina. Mistä kunnon lapakumit ja vanteet tarkoitukseen saa, jossa olisi mielellään vähän offsettiä ulospäinkin? Olen tällä hetkellä armeijassa, mutta eiköhän sitä viikonloppuisinkin vähän aina ehdi tekemään  ;)

Hadesbear

• RFOT
  • Foff Guru
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
« Vastaus #11 : 04 Lokakuu, 2008, 14:38:09 »
Tervetuloa lajin pariin!

Elikkä, hyperistä saa ihan ajettavan auton, pohdinnoistasi tuumin, että unlimited (sähköä) olisit rakentamassa?
Suoraan osaan sanoa, että pidennystä olisi ainakin alkuun tehtävä, mutta helpommalla pääsee, jos rakentaa
ihan uuden pohjalevyn, vakiosta 5-10cm väliltä pidemmän. Katselee täältä muiden unlimited luokan autojen
pituuksia ja suunnittelee niiden pohjalta oman autonsa.

Laparenkaiksi Prolinen Maxx Paddlet tai vastaavanlaiset hieman erilaiset pantherit. Ulkomailta saa halvimpaan hintaan,
tilanneet voivat valaista mistä. Tosta offsetista en osaa sanoa, vanteita enemmän ostaneet voisivat siitäkin hieman
enemmän kertoa, jos ja kun tietoa on.

Eiköhän se tästä lähde etenemään ja hyvää aikaahan tässä on ennen ensi kautta  ;)

LittleDemon

• Hajalapa
  • *
« Vastaus #12 : 04 Lokakuu, 2008, 14:51:40 »
Tervetuloa lajin pariin!

Elikkä, hyperistä saa ihan ajettavan auton, pohdinnoistasi tuumin, että unlimited (sähköä) olisit rakentamassa?
Suoraan osaan sanoa, että pidennystä olisi ainakin alkuun tehtävä, mutta helpommalla pääsee, jos rakentaa
ihan uuden pohjalevyn, vakiosta 5-10cm väliltä pidemmän. Katselee täältä muiden unlimited luokan autojen
pituuksia ja suunnittelee niiden pohjalta oman autonsa.

Laparenkaiksi Prolinen Maxx Paddlet tai vastaavanlaiset hieman erilaiset pantherit. Ulkomailta saa halvimpaan hintaan,
tilanneet voivat valaista mistä. Tosta offsetista en osaa sanoa, vanteita enemmän ostaneet voisivat siitäkin hieman
enemmän kertoa, jos ja kun tietoa on.

Eiköhän se tästä lähde etenemään ja hyvää aikaahan tässä on ennen ensi kautta  ;)

Hienoa! Ja kyllä unlimited EP:tä aioin. Toki kun lajiin pääsee paremmin sisälle niin voi hankkia muutakin kalustoa, mutta jos saisi tuollekkin autolle käyttöä, ja alkaisi oppimaan lajin niksit. Pohjalevyn ei pitäisi olla ongelma kun isoveli on metallipajalla töissä  ;) Tuon pidennyksen jälkeen 2kpl 2S lipojakin saisi kyllä aseteltua todella alas!

Hadesbear

• RFOT
  • Foff Guru
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
« Vastaus #13 : 04 Lokakuu, 2008, 15:03:12 »
Hyvältä kuulostaa ja hyvin jo alkuunsakin mietityltä. Yhteensä 4S tehoilla tuossa luokassa kärkipää ajaa,
huhujen mukaan ensikaudella 4S on leikkiä ja joidenkin lähteiden mukaan poppoo ajaa 5-6S kennoilla...
Saa nähdä miten pitkälle pitää paikkansa, mutta itse olen 4S tehoilla hyvin pärjännyt, myös 3S tehoilla
pystyy hyvin ajamaan, jos C-arvo on hieman normaalia parempi.

Sitten vaan projektia käyntiin ja foorumille autosta topiccia.

LittleDemon

• Hajalapa
  • *
« Vastaus #14 : 04 Lokakuu, 2008, 15:07:13 »
Hyvältä kuulostaa ja hyvin jo alkuunsakin mietityltä. Yhteensä 4S tehoilla tuossa luokassa kärkipää ajaa,
huhujen mukaan ensikaudella 4S on leikkiä ja joidenkin lähteiden mukaan poppoo ajaa 5-6S kennoilla...
Saa nähdä miten pitkälle pitää paikkansa, mutta itse olen 4S tehoilla hyvin pärjännyt, myös 3S tehoilla
pystyy hyvin ajamaan, jos C-arvo on hieman normaalia parempi.

Sitten vaan projektia käyntiin ja foorumille autosta topiccia.

Selvä juttu! Sellaista vielä utelen kun jäi ihmetyttämään, että mistä pidemmät/pidempi kardaani? Vai onko näitä tehty itse? Ja tuleeko auto kestämään jos laittaa lukot molempiin päihin, vai jäykkää öljyä vain? Entä keskidiffi?

Hadesbear

• RFOT
  • Foff Guru
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
« Vastaus #15 : 04 Lokakuu, 2008, 15:21:47 »
Jees, eli molemmissa hb:ssa on itse väsätyt kardaanit, pidennetty itse. Tipsyssä katkastu ja hitsattu kahdesta palasta uusi ja sopivan
mittainen. Omassa DC:ssä on normaalit, mutta takana hyperin nivelen läpi menee hyperin vetari, sillain hienosti kierrettynä, ettei tarvinnut
tehdä pidempää kardaania - toiminut moitteettomasti.

Lähinnä itse siis on rakennettava kardaani omaan mittaansa, varmaan markkinoilla on liikenteessä kaikenlaista, niistä omakohtaista
kokemusta ei kuitenkaan ole. Jos mahdollisuus itse/tutun kautta tehdä, niin hoituu varmaan helposti. Toki, jos auton suunnitelee toimimaan
markkinoilla hyvin löytyvällä kardaanilla, niin siitä vain muokkaamaan paketti sen mukaisesti.

Tällä hetkellä ei taida olla unlimited luokassa autoakaan, jossa olisi edessä ja takana lukot. Modissa axiaalit kyllä kestää, mutta aivan eri
verratakin niihin. Etulukkoja on eniten käytetty, ne vaan 4S tehoilla on suurimmalla osalla hajonneet, lieneekö hb:sta kumpikaan enää
lukolla liikenteessä? Twineissä ei itse lukkodiffi ole kestänyt, hampaat sileeksi. Spiderit on käytössä olleet, itsellä keskidiffinä samainen.
Torstenista en sano juuta enkä jaata, pitäisi omassa autossa kokeilla, niin osaisi sanoa itse mielipiteensä ja senkin toimivuus on erilaista
tasasella bashaten kun rinteessä lajia ajaen, kokeilemalla tätä lajia viedään eteenpäin.

Rahaa näihin saa laittaa monta sataa, ei ole mitään edullista vaihtoehtoa. Itse kehitetään ja kokeillaan uusia ratkaisuja, jotka syö rahaa.
Ei ole standardia jonka mukaan tehdä, eli ihan hyvin hyperistäkin saa auton rakennettua. Mutta kuten jo totesin, itse rakentamalla ja
asioita kokeilemalla kasvattaa tietoa ja taitoa lajin suhteen. Samalla löytää uusia kikkoja vastustajien pieksemiseen  :)

LittleDemon

• Hajalapa
  • *
« Vastaus #16 : 04 Lokakuu, 2008, 15:30:20 »
Rahanmeno on kyllä tuttua rc-harrastuksen parissa ja se olikin tiedossa ;D Joo, eli jäykemmät öljyt siis diffeihin ja keskelle luultavasti kokeilen torsenia. Pohjalevyn ja kardaanin voisin isoveljen kanssa väsäillä sitten. Laitanpa autosta infoa sitten kun on suunnitelmat tehty ja alkaa rakentaminen. Kaikessa rauhassa ainakin suunnittelen ja katselen osia. Eli ensikesään mennessä valmis.

Hadesbear

• RFOT
  • Foff Guru
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
« Vastaus #17 : 04 Lokakuu, 2008, 15:33:45 »
En sanonutkaan etteikö olisi hyvä tai toimiva.

Pitäisi vaan omassa autossa kokeilla ensin - saada itse kosketus torstenin "mahtiin",
koska lajista pidempää kokemusta löytyy ja siitä miten kisatilanteessa rinteessä (nykyään) ajetaan,
kun toisaalla rinteeseen ajetaan suinpäin päämääräämättömästi, on tilanne aivan erilainen.

Itse olen ainakin spideriini tyytyväinen, enkä ole torstenia hommaamassa ennen kuin se on pakollinen
tarve, jonka takia joku kisan voittaa.

LittleDemon

• Hajalapa
  • *
« Vastaus #18 : 05 Lokakuu, 2008, 10:27:50 »
Noniin vielä on pakko kysyä että pääsen tekemään suunnitelmia pohjalevystä ja kehikosta / korista.
Eli onko suunnittelemani asetelma mistään kotoisin? Kuvat -> http://www.uusikaupunki.fi/~arisalo/RC/Foff/
Mahdollisuutena jättää jarrut käyttöön 3-kanavaisella radiolla, tai sitten ottaa jarrut pois ja laittaa akut peräkkäin ja vastari servon päälle. Eli en tiedä oikein että kuinka paljon etua noista jarruista olisi. Tietysti se hyvä ainakin että pystyy säätämään etu/takabalanssin. Pidennystä autoon tulisi noin 8cm, eli akseliväli olisi 41.5cm. Ehdotuksia ja kritiikkiä otetaan vastaan  ;D
ps. pahoittelen n81:sen paskaa kameraa  :-[

Hadesbear

• RFOT
  • Foff Guru
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
« Vastaus #19 : 05 Lokakuu, 2008, 10:59:52 »
Ihan kokeiltavaltahan tuo kuulostaa ja näyttääkin. Erillisiä jarruista en oikeen tiedä, reaktioaika suorituksessa on niin nopea, että
tähän asti mamban säädöillä + kitkajarrulla on saatu autoon toivottua jarrua tarpeellisissa tilanteissa. Erillisillä voidaan toki saavuttaa
jotain mitä noparista ei saada, mutta onko se kannattavaa, sitä en osaa sanoa. Kokeilemalla se selviää  ;)

Pidennys kuulostaa myös ihan ok:lta, en tiedä miten hyperi käyttäytyy tuolla pituudella, voi olla että vaatisi vielä enemmänkin, kun
hb ja twinien pituudet on 44-46cm välillä, mutta vertaus/oletus onkin hyvin autokohtainen, joten ylipäänsä jo 8cm pidennyksellä
parannetaan ja paljon.

Asettelu tuossa vastari servon päällä näyttää ihan hyvältä. Tärkeintä on saada paino molemmin puolin balanssiin, jotta auto toimii
ja käyttäytyy rinteessä toivotulla tavalla.