Tuli yks päivä funtsittua vähä voimansiirto vaihtoehtoja.
1. Ensimmäisenä tuli mieleen XL moottori ja suoraan moottoripukilla pinjoni spurriin. Pinjonin voisi karkaista ja spurrin vaihtaa muoviseen. Välitys on suurella todennäköisyydellä kuitenkin liian lyhyt.
2. Toinen vaihtoehto olisi laittaa joko R2 tai R2 2-vaihteinen voimansiirto kiinni. Se olisi helppo ja varma tapa toteuttaa onnistunut välitys, mutta ongelmaksi muodostuu sen käyttämä tila. Varsinkin 2-vaihteinen veisi lähes koko vapaan rungon tilan vetareineen päivineen. R2 taas ei yksin veisi paljoa ja toimisi tavallaan keskidiffin tavoin, mutta lukollisena ja välityksen muuttaminen ihanteellisimmaksi on 5mm askeliselle moottorille lähes mahdoton.
3. Kolmas ja päällimmäiseksi jäänyt vaihtoehto olisi toteuttaa koko voimansiirto Twin/Mad Forcen voimansiirtoa hyväksi käyttäen. Tässä suunnitelmassa keskidiffi säilytettäisiin, mutta sen vakioratas vaihdettaisiin ketjurattaaseen. Keskidiffin päälle rakennettaisiin iso alumiininen levyke, johon saisi toteutettua voimansiirron toisen osan sekä moottoripukille löytyisi myös tila ylhäältä.
4. Viimeinen idea olisi toteuttaa voimansiirto R2 2-vaihteisella lootalla pinjonia apuna käyttäen. Tässä säilytettäisiin myös keskidiffi, mutta erona entisiin, R2 toisesta vetarista tulee pinjoni keskidiffin rattaaseen. Samalla ratas toimisi alentimena kireälle vakiovälitykselle. Ongelmana on kuitenkin pinjonin tarkkuus spurrin suhteen sekä spurri/pinjoni välityksen vaikea muuttaminen alkuperäisestä.
Päätin kokeilla yks ilta kolmosta seuraavin tuloksin:
Heti illan aluks korkkasin kopparin, koska aavistelin tukalan tilanteen jo ennalta.
Tarkotus oli siis aluksi sovitella ainoastaan hammasratas kiinni diffiin ja rakentaa "katto" diffin päälle, jolla twinin moottoripukki ja spurri voisi köllötellä.
Auto leikkauspöydällä odottamassa kirurgin avausviiltoa

Twinin voimansiirto alhaalta Sama voimansiirto päältä

Ensimmäinen porras tuli vastaan, kun twinin hammasratas oli erilainen mitä kuvittelin. Se ei millään modauksella mennyt vakiona kiinni perus diffeihin. Porasin muutaman reiän, joten sain rattaan menemään diffiin. Seuraava ongelma olikin se, että diffin päärattaan kantaan tuleva ratas ei mahtunut enää diffin sisään (en tiedä saako kukaan selvää, mutta halukkaat voivat kuvitella tilanteen kuvien avulla

).
Seuraavaksi otin vanhasta diffistä diffin päärattaan ja viilasin sitä aika tavalla kapeammaksi. Samalla viilasin hammasratasta kapeammaksi. Suunnitelmana oli saada hammasratas viilatun diffin päärattaan ja diffin väliin.

Menin sulattamaan diffin keskustaa, koska sopivaa poranterää ei löytynyt. Keskelle oli joka tapauksessa saatava reikä (diffin sisäistä ratasta varten), joten ajattelin sulattamisen/viilaamisen auttavan. Se auttoikin kunnes älysin, ettei se tule muuttamaan tilannetta - yksi diffin sisäisestä 2:sta suuremmasta rattaasta ei tällä kertaa saanut kunnon kosketusta muiden rattaiden kanssa.
Tässä vaiheessa avautui toinen koppari ja tilanne oli jo levoton, jonka oli aiheuttanut epätoivoisuuteni

.
Lopussa kokeilin yhtä sun toista, mutta tulin siihen lopputulokseen, ettei kyseinen modaus ole mahdollinen perus diffeihin. Epäonnistumisestani äimistyneenä läksin koneelle katsomaan, miten DC:lle oli saatu modaus toimimaan omassa Twinissään. Vasta siinä muistin, että modaus oli tehty pääsääntöisesti diffin suhteen silver foxin osista. Sääli projektin kannalta, koska nyt on alettava miettii korvaavaa vaihtoehtoa. En kuitenkaan usko että ihan heti tulee myyntiin semmosta autoa, joka käyttää ketjullista voimansiirtoa

.
Edit: Pari kuvaa sommiteltu paremmin