Kirjoittaja Aihe: Nightfall - HB Lightning Stadium Pro-R BL  (Luettu 46899 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Nightfall - HB Lightning Stadium Pro-R BL
« : 22 Maaliskuu, 2008, 21:58:42 »
17.6.2007

Suunnittelua tulevaisuutta ajatellen. Selattu vähän hpi:n sivuja. Muutamat stadiumit ja crossit iskeny, mutta pää kääntyi kohti Hellfirea. Selasin ebayta ja tein päätöksen. Haluan saada auton, jossa on mahdollisimman paljon monsteria, mutta samalla myös mataluutta. Haluan autoltani maksimaaliset säätömahdollisuudet, jotta pääsen sellaiseen lopputulokseen, josta olen unelmoinut. Hellfire on avain lopputulokseeni. Se on toistaiseksi valittu.

Voimansiirtoa en sen kummemmin vielä ajatellut. Hellfiressa voisi ehkä kokeilla R2 2-vaihteista voimansiirtoa. Sen yhdistäisi keskidiffiin mod1 pinjonin avulla. Ongelmana on sopivan välityksen löytäminen itse vaihteistoon. Mikäli onnistuisin löytämään sopivat välitykset, jotka saisi 3,17mm akselilla varustellulla moottorilla, saisin hitaan vaihteen, joka toimisi kiihdyttimenä samaan tapaan kuin mm-kisoissa nähty Emperor sekä saisin nopean vaihteen, jolla pystyttäisiin vauhdista kulkeva auto kiihdyttämään maksimaaliseen nopeuteen. Ongelmana tietysti itse vaihtaminen, koska kaasu pitää aina päästää välissä, mutta eiköhän nopea servo ole ratkaisu tähän. Jätetään hautumaan…


25.6.2007 - 26.6.2007


Uskomatonta kuinka nopeasti päätän asioista, kun ne juolahtavat mieleeeni. Tänään saapui Hotbodies Lightnig Stadium Pro-R kamoineen. Mukana tuli laparenkaat vanteineen, hitecin 3305 voimaservo, varaosia, 2 koppaa sekä useita takasiivekkeitä.

Funtsin autotallissa muutaman tunnin mahdollisia voimansiirron toteutusmahdollisuuksista. Viikko sitten tilattu R2 2-vaihteinen voimansiirto voi olla vasta kirjaimellisesti talven projekti, mutta se on varmaa, että ajan virallisen kilpailun LS:llä vielä Foff Cup 2007 aikana.

Siinä se sitten komeilee tuoreena avaamisen jäljiltä.




Pituutta ainakin löytyy runsain mitoin  ;D.




« Viimeksi muokattu: 05 Toukokuu, 2008, 22:59:36 kirjoittanut SlidSlide »
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: The Winter Project #1 - Nightfall
« Vastaus #1 : 22 Maaliskuu, 2008, 21:59:08 »
Tuli yks päivä funtsittua vähä voimansiirto vaihtoehtoja.

1. Ensimmäisenä tuli mieleen XL moottori ja suoraan moottoripukilla pinjoni spurriin. Pinjonin voisi karkaista ja spurrin vaihtaa muoviseen. Välitys on suurella todennäköisyydellä kuitenkin liian lyhyt.

2. Toinen vaihtoehto olisi laittaa joko R2 tai R2 2-vaihteinen voimansiirto kiinni. Se olisi helppo ja varma tapa toteuttaa onnistunut välitys, mutta ongelmaksi muodostuu sen käyttämä tila. Varsinkin 2-vaihteinen veisi lähes koko vapaan rungon tilan vetareineen päivineen. R2 taas ei yksin veisi paljoa ja toimisi tavallaan keskidiffin tavoin, mutta lukollisena ja välityksen muuttaminen ihanteellisimmaksi on 5mm askeliselle moottorille lähes mahdoton.

3. Kolmas ja päällimmäiseksi jäänyt vaihtoehto olisi toteuttaa koko voimansiirto Twin/Mad Forcen voimansiirtoa hyväksi käyttäen. Tässä suunnitelmassa keskidiffi säilytettäisiin, mutta sen vakioratas vaihdettaisiin ketjurattaaseen. Keskidiffin päälle rakennettaisiin iso alumiininen levyke, johon saisi toteutettua voimansiirron toisen osan sekä moottoripukille löytyisi myös tila ylhäältä.

4. Viimeinen idea olisi toteuttaa voimansiirto R2 2-vaihteisella lootalla pinjonia apuna käyttäen. Tässä säilytettäisiin myös keskidiffi, mutta erona entisiin, R2 toisesta vetarista tulee pinjoni keskidiffin rattaaseen. Samalla ratas toimisi alentimena kireälle vakiovälitykselle. Ongelmana on kuitenkin pinjonin tarkkuus spurrin suhteen sekä spurri/pinjoni välityksen vaikea muuttaminen alkuperäisestä.


Päätin kokeilla yks ilta kolmosta seuraavin tuloksin:

Heti illan aluks korkkasin kopparin, koska aavistelin tukalan tilanteen jo ennalta.
Tarkotus oli siis aluksi sovitella ainoastaan hammasratas kiinni diffiin ja rakentaa "katto" diffin päälle, jolla twinin moottoripukki ja spurri voisi köllötellä.

Auto leikkauspöydällä odottamassa kirurgin avausviiltoa



Twinin voimansiirto alhaalta                                                             Sama voimansiirto päältä



Ensimmäinen porras tuli vastaan, kun twinin hammasratas oli erilainen mitä kuvittelin. Se ei millään modauksella mennyt vakiona kiinni perus diffeihin. Porasin muutaman reiän, joten sain rattaan menemään diffiin. Seuraava ongelma olikin se, että diffin päärattaan kantaan tuleva ratas ei mahtunut enää diffin sisään (en tiedä saako kukaan selvää, mutta halukkaat voivat kuvitella tilanteen kuvien avulla  ;)).

Seuraavaksi otin vanhasta diffistä diffin päärattaan ja viilasin sitä aika tavalla kapeammaksi. Samalla viilasin hammasratasta kapeammaksi. Suunnitelmana oli saada hammasratas viilatun diffin päärattaan ja diffin väliin.




Menin sulattamaan diffin keskustaa, koska sopivaa poranterää ei löytynyt. Keskelle oli joka tapauksessa saatava reikä (diffin sisäistä ratasta varten), joten ajattelin sulattamisen/viilaamisen auttavan. Se auttoikin kunnes älysin, ettei se tule muuttamaan tilannetta - yksi diffin sisäisestä 2:sta suuremmasta rattaasta ei tällä kertaa saanut kunnon kosketusta muiden rattaiden kanssa.

Tässä vaiheessa avautui toinen koppari ja tilanne oli jo levoton, jonka oli aiheuttanut epätoivoisuuteni  :).

Lopussa kokeilin yhtä sun toista, mutta tulin siihen lopputulokseen, ettei kyseinen modaus ole mahdollinen perus diffeihin. Epäonnistumisestani äimistyneenä läksin koneelle katsomaan, miten DC:lle oli saatu modaus toimimaan omassa Twinissään. Vasta siinä muistin, että modaus oli tehty pääsääntöisesti diffin suhteen silver foxin osista. Sääli projektin kannalta, koska nyt on alettava miettii korvaavaa vaihtoehtoa. En kuitenkaan usko että ihan heti tulee myyntiin semmosta autoa, joka käyttää ketjullista voimansiirtoa  ::).

Edit: Pari kuvaa sommiteltu paremmin
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: The Winter Project #1 - Nightfall
« Vastaus #2 : 22 Maaliskuu, 2008, 21:59:29 »
En ihan tajunnu tota 4 kohtaa kunnolla  :). Suoraan en kuitenkaan oo laittamassa pinjonia spurriin jos sitä meinasit. Sitä on kokeiltu, mutta se on yksinkertasesti liian raaka setup pitkällä tähtäimellä. Tosin jos käyttäs emaxxin 72t muovispurria ja iskis moottoripukin (sun ehdotuksen pleksit keskidiffin pidikkeiden alle), niin saattais saada ihan hyvänkin lopputuloksen.

Mahdollisuus olis tehdä moottoripukki keskidiffin vasemmalle puolelle, jossa on tyhjää. Ite sais sit porailla säätövarat. Toi vie oman aikansa, mutta on kokeilemisen arvonen. Toinen projekti toimi hyvin 64T/15T välityksellä XL moottorilla. Siinä oli karkasematon pinjoni karkastua spurria vasten ja hienosti kesti puoli kilpailua muun tekniikan petettyä (paljon actionia). Nyt kun sais muovisen spurrin, niin ei kulumaa tulisikaan niin helposti.

Taidan kokeilla 8XL 72/15 (32p) seuraavaksi. HB ei kuitenkaan ole nyt lähiaikojen projekti, vaan tarkotus olis saada se ens kevään testeihin valmiiks. Ek4 on nyt tärkeämpi saada luotettavaan kuntoon.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: The Winter Project #1 - Nightfall
« Vastaus #3 : 22 Maaliskuu, 2008, 21:59:44 »
Noniin, kaippa sitä pitää vähän upata tännekin uusimpia kujeita. Armyn aikana ei paljoa ole ehtinyt rc-juttuja tekemään, mutta yhden tilauksen olen saanut matkaan. Tilaus lähti rc-monsteriin. Tilasin useita pinjoneja, spurreja sekä moottoripukin tähän projektiin.


Ja nyt vasta huomasin, etten päivittänyt Tampellan HB ajojani tänne. Aikasemmin rakentelin oman moottoripukin, jota testasin käytännössä XL moottorilla ja 15t pinjonilla. Auto ei kulkenut kunnolla rinteessä, mutta pirun nopeasti meni ja pienellä vauhdilla luisteli sulavasti. HB meni korkeistakin pystysuorista keulimatta keskidiffin ansiosta. Testeissä kuitenkin ilmeni muutama merkityksellinen miinus esim. ristiriipuntaa oli jonkinverran, tökkimistä ilmeni (välitys) sekä moottoripukki antoi hieman periksi.

9T pinjonilla ja 51 spurrilla luulis menevän jo ihan eri tavalla. Toinen vaihtoehto olis laittaa 11t karkastu pinjoni kyoshon 44 spurria vasten, mutta välitys taitaa olla liian lyhyt. Nyt tulee taas viikon tauko tilausta odotellessa ja mettässä hajotessa  8).
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Maximus

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 554
Vs: The Winter Project #1 - Nightfall <-- Siirretty offista
« Vastaus #4 : 27 Maaliskuu, 2008, 13:02:37 »
Ai mite makosan näköne toi on tuol paketissa. alumiini osia taitaa olla melkei koko runko. ;) ja mitä hiivattia, mite tuol voi olla jo maxx baddlet valmiina tuol laatikossa? ??? vai ostitko muka käytettynä vai laitoitko heti ne sinne ku sait ton ::)
´Red Devil ja Panther

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: The Winter Project #1 - Nightfall <-- Siirretty offista
« Vastaus #5 : 27 Maaliskuu, 2008, 13:32:44 »
Ostin käytettynä. Itse hommasin vaan moottoripukin ja sähköt (paitsi servon).
Jo rakenteeltaan näki että toi on ylivoimasen hyvä foffiin verrattuna esim twineihin.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: The Winter Project #1 - Nightfall <-- Siirretty offista
« Vastaus #6 : 15 Huhtikuu, 2008, 14:12:03 »
Vkl sain ilokseni kuulla, että saisin vesileikautettua osia kunhan teen mallin.
Tarkotus olis käyttää tilaisuus hyväks niin crawlingin kuin foffinkin osalta.

Nightfalliin ajattelin foff:n helltoyidean perusteella pidennystä. 10 - 15cm lisää voisi tuoda hurjan eron nykyiseen suorituskykyyn
Tilaa tulis myös enemmän, jollon tarvittaessa vois lyödä kunnon lipopaketinkin kyytiin.

tuunari, sähän teit komeen pidennyksen autoos.
Kuinka paljon pidensit sitä cm ja onko eroa selkeästi tapahtunut (jos olet kunnolla jo ehtinyt kokeilee)?
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

tuunari

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 312
Vs: The Winter Project #1 - Nightfall <-- Siirretty offista
« Vastaus #7 : 15 Huhtikuu, 2008, 15:08:47 »
Alkuperäiseen verrattuna se kasvoi 10cm. Syksyisten testien perusteella kiipeämiskyky on mahtava. Ongelmaksi muodostuukin maavara sekä kääntyvyys. Oman auton päivitin eilen sähköksi koska polttiksen kytkimessä oli jatkuvasti ongelmia. Ensi testit oli lupaavia sillä ainakin painopiste parani. Saakohan sitä katolleen edes negatiivisessä rinteessä... Nykyisessä setissä: Mamba Max, 1600kv motti, 2 x 7,4V lipoa sarjassa... Tällä lähetään kauteen. Teen oman topicin tästä jossain vaiheessa.

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: The Winter Project #1 - Nightfall <-- Siirretty offista
« Vastaus #8 : 15 Huhtikuu, 2008, 16:49:20 »
Jahas että taas joitain "pieniä" päivityksiä  ;D.
Täytyy sanoa puolustavana mestarina, että kädet rupes vähän tutisemaan ;).
Pitänee vaan toivoa ettei se tutina haittaa itse suorituksen aikana.

Aluks ajattelin 11,1v tai 14,8v lipoa ja sitten joskus hamassa tulevaisuudessa mamba monster maxin hankinnan jälkeen
(jos se ylipäätään tulee markkinoille) isompaa liposettiä.
Mottitilauksessa taidan tilata 8xl ja 10xl. Mahdollisesti jotain l-moottoreita rääkkiin ;D.
« Viimeksi muokattu: 15 Huhtikuu, 2008, 17:06:47 kirjoittanut SlidSlide »
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

-foff-

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 88
Vs: The Winter Project #1 - Nightfall <-- Siirretty offista
« Vastaus #9 : 15 Huhtikuu, 2008, 18:55:02 »
Tuntuu aika hurjalta yli 10 cm pidennys, kun on muistettava ettei tulevalla kaudella aina ajeta tuollaisella "betonihiekalla",
toisinsanoen, maavaraa tarvitaan varmasti viimekautta enemmän...oma helltoy pitenee kyllä tuon 8 cm, mut maavaraa jää
kyllä reilusti... ;)

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: The Winter Project #1 - Nightfall <-- Siirretty offista
« Vastaus #10 : 15 Huhtikuu, 2008, 19:33:51 »
Auton jousituksessa on varaa säätää vielä runsaasti. Toisaalta nostaminen voi johtaa ristiriipuntaan.
Teoreettisella tasolla 5cm lisäkin auttais jo paljon, onhan se 10% luokkaa koko rungon pituudesta.

Tänään lähtee alustan ruuvit poistoon.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

-foff-

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 88
Vs: The Winter Project #1 - Nightfall <-- Siirretty offista
« Vastaus #11 : 16 Huhtikuu, 2008, 07:22:48 »
Itse aikanaan "nostin" Helltoyn maavaraa, kesti josilla nostaa noin 1,5 cm, kun nosti enemmän, loppui eteneminen, eli alkoi
balanssi kadota... :-\

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: The Winter Project #1 - Nightfall <-- Siirretty offista
« Vastaus #12 : 16 Huhtikuu, 2008, 08:13:32 »
Joo, ei niitä autoja hirveesti nostella, ilman että alkaa se todella tärkeä balanssi rikkoutumaan.
Maavaraa kuitenkin on lähes pakko olla uudella kaudella, koska paikat muuttuvat haastavimmiksi ja asfaltti ajo loppuu tähän  ;)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

tuunari

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 312
Vs: The Winter Project #1 - Nightfall <-- Siirretty offista
« Vastaus #13 : 16 Huhtikuu, 2008, 22:32:05 »
Olenhan "hieman" noviisi kommentoimaan. Mutta.
Eikos tämä "balanssi" tarkoita tasapainoa, eli tässä tapauksessa kompromissia alustan säätöjen suhteen? Slidin/Omassa projekteissa on jo niin hyvä "perusbalanssi" että maavaran voi nostaa lähes "tappiin", ja se pitäisi riittää vaikka kynnöspellolle "balanssin" liikaa kärsimättä. ;)
Radalla/kisoissa se viimeistään nähdään. Eniten tuo 10cm pidennys vaikuttaa kääntyvyyteen, josta enemmän olen huolissani. On lähes yhtä "kankea", kun Gas Devil(Dictator). Ja näihin geometriaongelmiin ei auta minkäänlainen Supernopee-/Voima-/DigiMega-/yms.-servo. Valitettavasti...

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: The Winter Project #1 - Nightfall <-- Siirretty offista
« Vastaus #14 : 16 Huhtikuu, 2008, 22:53:03 »
Toteuta jollain tapaa nelipyöräohjaus. Se on sallittu tulevalla kaudella :).

Tänään skannasin kuvat ja huomenna ois tarkotus piirtää.
« Viimeksi muokattu: 16 Huhtikuu, 2008, 22:55:30 kirjoittanut SlidSlide »
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: The Winter Project #1 - Nightfall <-- Siirretty offista
« Vastaus #15 : 19 Huhtikuu, 2008, 00:37:41 »
Jahas ja nyt sitten vihdosta viimein lipoja katsellaan sillä silmällä.

Ilmeisesti medasecista tilaillaan.
Tuotevalikoima hyvä, mutta hinnat aika korkeat suhteessa dollarin hyvään ostovoimaan,
johon olen ehkä jo liiaksikin tottunut :D.

Oon hankkimassa joko 5k tai 6k lipoja 2kpl.
Tarkotuksena ois heittää Nightfalliin 14,8v yhteensä. Noparina Mamba Max.

Ensimmäiseks: kestääkö mamba sarjaankytkettynä esimerkiks 2x MaxAmps Lipo 5000HV 2S 7.4V Pack (tältä sivulta)?
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: The Winter Project #1 - Nightfall <-- Siirretty offista
« Vastaus #16 : 19 Huhtikuu, 2008, 09:24:07 »
Mamba kestää ainakin eri valmistajan VTEC, LRP 5000mAh 7,4v lipon, joka antaa jatkuvana virtana 15C ja hetkellisenä 25C.

Kyseinen 5000mAh LiPo maxampsilta antaa seuraavat tehot:
# 20C Constant(100 amps)
# 30C Sustained(150 amps)
# 50C Burst(250 amps)

Se mitä tuosta itse ymmärrän olisi niin, että antaa jatkuvaa 20C ja hetkellinen 30C, mutta mitäs tuo 50C on? kenties mahdollinen piikki vai?
Anyway, toi 5C jatkuvana ero on sen verran pieni, että kyllä mamba sen kestää.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Ande

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 37
  • Muumi
Vs: The Winter Project #1 - Nightfall <-- Siirretty offista
« Vastaus #17 : 19 Huhtikuu, 2008, 09:31:13 »
Ööh tota, sama se vaikka akku antais jatkuvaa vaikka 600a, silti mamba kestää sen akun sinänsä. Moottorin ottama virtamäärä on se mikä vaikuttaa. Muistaakseni Mamba on speksattu 3s lipolle max.
 
Tuossa RC10:stä lainattu:
Jos ajaa yli 3s lipoilla ja ulkoisella UBEC:illa niin kannattaa irroittaa punainen piuha töpselistä mikä menee mambasta vastariin,muuten säädin voi ylikuumentua ja vahingoittua. Ja tietysti suojata piuhan pää kutistesukalla tai vastaavalla ettei se pääse oikosulkemaan jostain....Tuossa linkki vielä: http://rc10.fi/index.php?topic=22628.120

Google auttaa varmasti lisää vielä.
« Viimeksi muokattu: 19 Huhtikuu, 2008, 09:35:45 kirjoittanut Ande »

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: The Winter Project #1 - Nightfall <-- Siirretty offista
« Vastaus #18 : 19 Huhtikuu, 2008, 09:37:27 »
Jep, hyvä selvennös. Eli noilla C-arvoilla voi siis huoleti ajella mambassa, ainakin kun itse ajan 2S lipolle.
4S lipon yhdistemäsysteemistä en sitten tiedä, mutta moottoreinahan meillä on XL moottorit, jotka kestää.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

tuunari

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 312
Vs: The Winter Project #1 - Nightfall <-- Siirretty offista
« Vastaus #19 : 19 Huhtikuu, 2008, 10:21:52 »
Ensimmäiseks: kestääkö mamba sarjaankytkettynä esimerkiks 2x MaxAmps Lipo 5000HV 2S 7.4V Pack (tältä sivulta)?

Mamba on specsattu max 11,1V Lipoille. Itse kokeilin 4S/14,8 Voltilla ja nopari/vastari alkoi pätkiä. Otin punaisen piuhan irti vastarista ja oma 6V akku vastarille niin kaikki toimi hienosti.