Kirjoittaja Aihe: Lightweight [Axial+omatuotanto] 900-999g  (Luettu 24472 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Lightweight [Axial+omatuotanto] 900-999g
« : 16 Tammikuu, 2014, 20:37:03 »
Lightweight "Kevytrakenteinen"


Projekti, jonka tarkoitus on luoda mahdollisimman kevyt modifoffari!

Speksit:
Akselit.................AX10
Voimansiirto..........AX10
Kori.....................Omatekoinen
Runko..................Omatekoinen
Iskarit..................1/18 Mini Baja vakiot
Renkaat................V Productions Pnesh F20 "Baby Claws" (tulossa VP Pnesh F?? "baby Claws II")
Nopari..................Castlen Micro Sidewinder
Moottori...............5000kv ulkopyörijä (tulossa 5750kv inrunneri)
Servo...................Futaba S3010
Akku.....................3S 550mAh 45/90C
Alalinkit.................Axial vakio muovilinkit (RTC)
Ylälinkit.................Kolmilinkit edessä/takana
Kardaanit...............Vakio Axial
Servo/akkuteline.....Hiilikuitunen


Päivystetty: 250214

« Viimeksi muokattu: 11 Maaliskuu, 2014, 19:43:53 kirjoittanut Hadesbear »
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Lightweight [Axial+omatuotanto]
« Vastaus #1 : 16 Tammikuu, 2014, 20:54:24 »
Jatkan tänne uutena autona tätä projektia!

Tuli hommattua tarkempi rammari, joten auto menee taasen purkuun ja otan tarkempia painoja talteen.
Purettuna nyt itseasiassa, kun viestin tekemisen välissä ahkeroitiin. Seuraavaksi listaillaan tarkemmat painot
eri osille ja sitä kautta lähdetään rakentamaan Lightweightin tulevaisuutta!  ;)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Lightweight [Axial+omatuotanto]
« Vastaus #2 : 16 Tammikuu, 2014, 22:35:50 »
Painoja: (järjestäen painavimmasta alkaen)

- renkaat....................266,2g ( 65,9 - 66,3 - 66,8 - 67,2 )
- etuakseli..................179,2g (ruuveineen) [akseli vaihdettu CVD-vetareilla olevaan, keventelyä tulossa!]
- taka-akseli...............132,8g (ruuveineen) [koko akseli vaihtuu]
- voimansiirto................81,5g (ruuveineen) [omateko moottoripukilla, slipperiloota]
- Kori...........................66,1g [jää pois, oman runko+korin yhdistyessä]
- moottori.....................55,7g (pinjonin kera) [tulossa 38g painava!]
- Akku..........................53,4g
- Nopari........................45,1g [kokeiluun castlen micro sidewinder!]
- 2x runkopalat..............42,2g [omat runkopalat tulossa!]
- servo.........................40,4g [tulossa 19g painava!]
- kardaanit....................39,9g
- muut ruuvit/mutterit.....34,9g
- Iskarit........................25,2g
- 4x alalinkit suorat.........24,3g
- 2x kolmilinkit................12,8g
- servo/akkuteline.............8,6g [jää pois 1/18 servolla ajettaessa]
- Motin pohjalevy..............8,4g
- Rungon jatkopalat...........6,7g [nämä jää pois, kun tekee oman rungon]
- vastari..........................4,5g
- 2x rungon tukimuov.........4,1g
- Servon pidikkeet.............2,7g
- akun tarranauha.............0,8g

= 1140,9g

Alle kiloon päästäkseen tarvii tehdä ihmeitä, mutta näitä nyt ainaskin on tiedossa:
- 18,7g...................uusi 5000kv moottori + pinjonin paino!
- 21,6g...................1/18 servo
- 10,0g...................axun vakiolukkopalat (10-12g yhteensä)
- 20,0g...................omat runkopalat
- 23,0g...................castlen micro sidewinder
- x?,0g....................lexan kori (jää pois, tehdään kori omatekorunkoon kiinteenä)
-   6,7g...................rungon jatkopalat (ei enää tarvetta)
-   6,0g...................servo/akkuteline (ei enää tarvetta, tehdään pieni 1/18 teline)

= 1034,9g (ilman lexan korin poistoa ja siitä tulevia painomuutoksia)

Lähdetään noista liikkeelle ja kun ollaan alta 1100g, niin sitten ruvetaa hifistelee  ;)

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Lightweight [Axial+omatuotanto]
« Vastaus #3 : 17 Tammikuu, 2014, 20:41:57 »
Nonii, nyt haettu postista paketti ja uutukaiskevennykset tässä:

- 5000kv harjaton ulkopyörijä.............35,8g (ei motin liittimiä)
- pikkuservo....................................19,5g

Noilla lähteekin sitten 19,9g ja 20,9g eli yhteensä 40,8g, joka tarkoittaa
tätä nykyä sitä, että auton paino muokkautuu 1100,1g. Ei siis ihan päästä sinne
"hifistelysataselle", mutta eiköhän kohtapuoliin. Toki tuohon ei ole laskettu sitä
faktaa, että nykynen servoteline (8,6g) lähtee hiivattiin ja tilalle tulee vain miniservoteline.
Näin ollen päästään alle, mutta rakennetaan tuo ensteks ja spekuloidaan sit lissöö  ;)

Jahka tuonne alle 1100g päästään, niin ruvetaan tosiaan hiomaan urakalla ja hakemaan
kevennyksiä paikoista, joista ei olla edes tiedetty  :D
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Lightweight [Axial+omatuotanto]
« Vastaus #4 : 18 Tammikuu, 2014, 17:12:03 »
Etuakselin on nyt purettu osiin ja punnitsin osat erikseen, jotta saa tarkemmat tiedot eri osien painosta.
Tässä etuakselissa onkin jo valmiina peruslukkopala ja vetareina CVD:t.

9,8g....................vihreä ax10 linkki+linkinpäät (tilalle tulee toinen snadimpi)
9,5g....................ckrc alukääntölinkki (tilalle tulee toinen snadimpi)
12,5g..................ruuvit ja mutterit akselista
1,5g x2................aluhexit
0,1g x2................pintap
12,3g x2..............cvd vetarit
24,3g..................akselikuori takaosa, laakerit ja 3-linkosa
16,4g..................akselinkuori etuosa
12,9g x2..............aluknuckle+laakerit (vaihdetaan ax10 muovisiin)
2,5g x2................ax10 muovihubi
34,6g..................ax10 diffi, vakio lukkopalalla
11,5....................diffin pinjoni+tanko

......................................177,2g
osakasana punnittuna.........178,9g
kasassa punnittuna.............179,2g

Kyseinen 0,1g tarkkuudella punnitseva puntari tekee siis jonkinverran heittoja.
Pitäisi saada vielä tarkempi puntari, jotta näkisi vielä tarkemmat painot. Nyt
heittoa kertyy osina punnittuna -vs- kasattuna jopa 2 grammaa...



1100,1g keventelyyn:
40,0g...omat runkopalat+kori samasta aihiosta
11,0g...iskareista vakijouset pois ja kynäjouset tilalle
10g......550 akun tilalle 400mAh
6,7g.....rungon jatkopalat pois
6,0g.....hiilari servo/akkuteline pois
?g........miniservosta johto lyhennellen
?g........knucklet vaihdetaan muovisiin
?g........kääntölinkit optimiin
?g........castlen micro sidukan moottoriliittimet pois ja juottaa suoraan moottoriin + on/off pois + servojohdon lyhennys
?g........taka-akseliin vakiolukkopala
?g........spurrin keventämistä, lisää reikiä kehälle
?g........taka-akselin tolppien poikkasut
?g........akseleiden hiontaa
?g........kardaanit timmimittaan
?g........kardaanipäät muovisiksi
?g........uusien 1/18 clawsien hankinta
?g........uudet kevyet touring vanteet hankintaan

Randomisti koottu eri vaihtoehtoja joista saisi painoa pois. Isoimman mahkun antaa runko+kori,
joka on juuri piirtelyssä paffille. Yhdistettynä niistä saa hyvät runkopalat + foffikorin ja kevyestä
matskusta tehtynä arvioin ainakin -40g keventymisen. Nykyrunko+kori kaikkineen on n. 110g.
« Viimeksi muokattu: 19 Tammikuu, 2014, 13:32:25 kirjoittanut Hadesbear »
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Lightweight [Axial+omatuotanto]
« Vastaus #5 : 18 Tammikuu, 2014, 19:14:02 »
Tulipas otettua pahvia esille ja piirrettyä tulevaa runkoa/koria 1/1 mitoille...
Tässä siis esitellään uutukainen eli V Productions LW1401  8)


Hyvin kevytrakentinen LOOK eli kylkipaloina toteutettava runko+kori yhdistelmä. Kyljet yhdistetään välituilla ja perä, katto,
nokka peitetään max kevyellä paneelilla/hyväksi todetulla kevyellä pinnalla.


Hieman muutamien osien sommittelua ja näkee samalla miten sopii runkoon.

Wheelbase asettuu 290mm ja kun painolla haetaan keveyttä, niin itse LOOK on sitä myös.
Kokonaiskorkeus renkaineen on hurjasti vain 145mm +-0, riippuen mihin asentoon iskarit asentaa.
Iskareille tuli piirrettyä lisäksi ns. "kaarisäätö", jossa kulmaa voi vaihtaa nopeasti. Tuon sisällyttäminen
runkokoriin vaatii pienet suorakulmapalkit ja pienen korotuksen nokkapellin tasosta, mutta mahdollistaisi
jatkossa myös erilaisten iskareiden käyttämisen. Pitää kummiski vielä hioa tuota...  ;) Se rakentuisi
ns. "korin" yläpuolelle ja sitä voisi todella nopeasti säätää esim. ennen 2 jaksoa.

Runko on suunniteltu renkaiden halkaisija huomioonottaen. LOOK tahdotaan foffimaiseksi, mutta samalla
pyhittää keveydelle ja säätövarojen osalta monipuolisuudelle. Aiempi runko+kori painavat n. 110g,
joten tuleva keventää reilusti auton kokonaispainoa. Kylkipalat painavat arviolta 20-30g/puoli,
siihen tulee lisäksi tukipilarit, joita on ainakin 6kpl:tta (axun vakiot 4,1g/kpl x6 = 24,6g) ja tämän
lisäksi tulee vielä todella ohuet paneelit perään, kattoon ja nokkaan. Paino spekuloiden täten
70-100g. Täten se 40g tavoite voi olla vain haavetta, mutta kaikki ratkeaa, kun saa uuden rungon
tuottoon ja pääsee puntarille. Lisäksi tukipilareiksi on ehdottomasti löydettävä kevyemmät vaihtoehdot.

Mut täst jatketaan!  ;)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Lightweight [Axial+omatuotanto]
« Vastaus #6 : 18 Tammikuu, 2014, 23:15:07 »
Uusia ideoita sekä näkökulmia auton suhteen pikkupikkusysteriltä  :)

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Lightweight [Axial+omatuotanto]
« Vastaus #7 : 19 Tammikuu, 2014, 14:22:13 »
Sen verran taasen projekti edennyt, että runkokorin paperipiirros on valmis.
Tänään tarvii nakata skanneriin, jonka jälkeen pääsee piirtelee puhtaaksi ohjelmalla.
Samalla selvisi, että saan teetettyä kyljet hiilikuidusta ja siten saan sekä keveyttä,
että sopivasti tukevuutta. Hiilarista kylkipalat jää todella kutkuttavan keveiksi...  ;)

Seuraavaksi pitää miettiä mahdollisimman kevyt tapa yhdistää kyljet toisiinsa.
Poikkitukia tulee tällä tietoa 6kpl:tta + pohjalevy yhdistää alta ja kolmilinkit
sekä edessä, että takana. Runkohan on leveä, koska käytössä on AX10 vakio
pohjalevy 80mm. Axun oma muovinen runkotuki painaa kuitenkin vain 2,3g
(sitäkin kevennetty jo hieman). Luulisin, että käsittelyn jälkeen päästään 2g
painoon kipaleelta, joka olisi 12g yhteensä. Sitten pitääkin hankkia kevyet
ruuvit ja mutterit, koska niitähän tulee olemaan yhteensä 12kpl:tta.

Muutenkin autossa pitäisi vaihtaa ruuveja/muttereita enemmän kevyempiin eli alumiinisiin.
Nythän on jo 12 mutteria korvattu muovisilla ja enemmänkin korvaisin, jos niitä olisi  :D
Saa siis tarjoilla, jos löytyy hieman enemmän, ihan yksittäin en ostele.

Iskareita soviteltaessa runkoon tuli myös modailtua niitä. Entinen iskarisarjanpaino (25g)
keveni modauksen jälkeen 14g painoon. Hieman pitää herkistellä uusia jousia, jotta
toimisivat pehmeemmin.

Jatketaan!  8)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Lightweight [Axial+omatuotanto]
« Vastaus #8 : 20 Tammikuu, 2014, 20:22:11 »
Vapaapäivä omistettiin tämän projektin edistämiseen ja sitä edistystä on todellakin tapahtunut!

Aamusta laskeskelin autoon tarvittavat ruuvit ja mutterit, joita tulee nyt sitten kevyempänä. Muttereissa luotan ihan muovisiin ja ruuveja tulee alumiinisinä.
Tällä muutoksella saadaan jopa ihan axussakin 10-30g keveyttä, riippuen kuinka paljon orginaaleja käyttänyt. Aamusta skannasin myös V Productions LW1401
rungon tietokoneella ja pistin piirrellen tietokonemuotoon.


Seuraavaksi olikin luvassa pahvipiirroksen leikkely ja siitä uusintapiirrosta "magic materiaalille"...


Pahvipiirros siirretty toisella materiaalille ja leikkely ihan käsivermein, protyyppi kun on kyseessä.


Yllätyin itsekin, että yksi kylkipala on näinkin kevyt  :D


"Melkein" symmetrinen runkoproto koottuna.


59g: 4 runkotuella, pohjalevyllä ja vielä tähän kokeiluun painavilla ruuveilla + muttereilla.
(runkotuet axun vakiot, ei kauniita, mutta nyt kevyimmät vaihtoehdot vielä; hiottuna 2g/kpl)


Sitten aletaan kasaamaan, tarkoituksena saada painokuntoon illaksi!


Miltein ajokunnossa, muttei aivan, painoa päästiin silti puntaroimaan, että minne sattuu heilahtamaan...


961g + paneelit= 3,1g, 2x servon kiinnitysruuvia= 1,5g, muutama sähköjen kiinnitysnipari/tarra + paneelien kiinnitykset
- kevyempi moottori, kevyempi akku, sähköjohtojen kutistus, muovimutterit ja ruuvit, perän muovikardaanin
määrämittaan lyhentäminen, etuakselin aluknucklen vaihto muoviseen, servopäädyn 3 turhan osan poisto
ja onhan noita muitakin jekkuja vielä tiedossa!


Maavaraa tässä 64mm, mutta tulee laskeutumaan about 50mm tienoolle, jahka kolmilinkit sekä iskarit
löytävät lopulliset (hyvät) paikkansa rungosta. (kuten mallipiirroksessa)


Joustoja renkaan verran eli about 100mm. (huom. 3-linkit ei vielä kiinni)


Pikkuservollekin ideoitu jo paikka, ellei tähän, niin pari senttiä oikealle viistosti akselikuorta vasten.


Sähköjä: noparista poistetaan liittimet ja juotetaan suoraan moottorinjohtoihin. Akku vaihtuu vielä
10g pienempään ja tuo keveempi 5000kv moottori tulee nykysen tilalle.

Auton akseliväli on nyt 290mm ja tuohon sen alunperinkin suunnittelin. Tarpeen mukaan sitä voi sentillä-parilla pidentää,
mutta tähän runkoon saa ainakin hyvin ihan tuolla mitalla. Näyttää vahvasti siltä, että auto ei enää nouse yli kiloon,
kun puuttuvat osatkin on jo laskettu mukaan. Suurimmaksi haasteeksi voinee sanoa miniservon kiinnittämisen etuakseliin,
mutta siihenkin on tosiaan jo pari mahdollisuutta, joten onnistuu varmasti. Autossahan ei ole vielä kevyempi moottori
kiinni, vaan laittelen sen jahka saan siihen sopivat pinjonit. Siitä ja tulevasta akusta tulee n. -30g säästö. Niin ja ne
mutterit+aluruuvit, joten eiköhän tämä seuraavan kerran starttaa alle kilosena  ;D

Ps. nyt rungossa 4 runkotukea + kolmilinkit, mutta etuosaan laitan vielä yhden + 2,0g + ruuvit + mutterit, koska joustaa
tällä runkomateriaalilla siitä kohtaa turhan paljon. Muuten todella tukeva ja tuolla lisätuella ajettavissa!  ;)

Jatketaan! Josko tulevalla viikolla kasalle ja viimestään sunnuntaina loppupainoa ajossa, kenties...
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Lightweight [Axial+omatuotanto]
« Vastaus #9 : 20 Tammikuu, 2014, 21:02:48 »
Nohnih, iltasellakin vielä pari hommaa pistetty eteenpäin!


3,1g painoset paneelit "blankkona". Toki vielä noiden kiinnitys tuo rammoja lissää...
Inansa jäi runko/koriyhdistelmä lyhyemmäksi mitä alunperin toivoin, katotaan muutetaanko joskus pidemmäksi.
Johtunee kenties siitä, että pelkäsin liiaksi eturenkaiden osuvan runkoon, mutta sitä hätää ei kyllä ole ja voi
toki olla, että tuo LOOK paranee, kun saan autoa madallettua sinne 50mm tienoolle.

Sitten tilasin uuden akun 3S 400mAhy 35/70C, jolla painoa lähtee taasen about 10g poies.

Jeps, eiköhän tässä tälle päivälle tarpeeksi edistystä. Huomenna tai keskiviikkona tulee uusia pinjoneita
5000kv mosalle, joten pääsee sitä sit istuttaa 18 hampasen kans -vs- nyk 3800kv 10 hamp  :D
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Lightweight [Axial+omatuotanto]
« Vastaus #10 : 21 Tammikuu, 2014, 20:51:16 »
Tulipas juoteltua nopari ja mosa toisiinsa sekä servonjohto lyhennettyä!

Nyt ajopaino näytti 1001,8g ja mietin et HÄ!? No selitty toki sillä, että kyydissä 2 moottoria  :D
Joten tuossa puolisen tuntia listailin paprulle faktoja ja tässä niitä sit ois:

1001,8g

+ 2,5g paneelien kiinnitysruuvit

- 55,7g...........3800kv mosa
- 10,0g...........akku vaihtuu 550mah:sta -> 400mAh:n
-   4,0g...........aluknucklen vaihto muoviknuckleen
-   0,7g...........servonvarren hifistely
- ?..................noparin akunjohdon+vastarijohdon lyhennys
- ?..................kaikki mutterit muovisiki
- ?..................kaikki ruuvit alumiinisiksi
- ?..................takakardaanin lyhennys määrämittaiseksi
- ?..................spurrin lisärei'itys
- ?..................runkotukien hiomista
- ?..................3-linkkien hiomista
- ?..................akselien hiomista
- ?..................slipperittömän lootan hankinta
- ?..................uudet clawsit ja touring vanteet kevennyksen nimissä

Lisätään tavotetta! Eli JOS auto on kisakuntosena alle 950g, kun teen ajotestin tulevana sunnuntaina, niin jatkan tavoitetta ja pyrin alle 900g painoon  :D
Jos paino kuitenkin menee yli 950g niin enää ei kevennetä, vaan opetellaan ajaa kevyellä autolla ja aletaan tutustumaan sen toimintaan paremmin.
Aika rajoilla menee, koska aluruuvit ja mutterit ei kerkee sunnuntaiksi, joten ollaan ihan 10g säteillä, että kumpaan suuntaan heittää. Anyway, yli 1000g
tämä auto ei enää koskaan nouse  ;D

Tuli muuten kokeiltua tota 5000kv mosaa noparin kans ja jumanskekka, että potkii! Huomenna tai torstaina tulee pinjonit, joten sit saa lyötyä motin
autoon ja pääsee kokeilee miten kulkee. Aiempi 3800kv 10 hampasella ei riitä, mutta nyt 5000kv ja 18 hampainen, joten saas nähdä  ;)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Lightweight [Axial+omatuotanto]
« Vastaus #11 : 22 Tammikuu, 2014, 21:38:32 »
Posti toi tänään uuden akun 3S 400mAh 35/90C sekä odotetuimmat pinjonit, jotka passaa 2.3mm akselille
+ myös axun 48 spurrin kanssa! Vihdoinkin pääsi jatkamaan rojektia!


Nyt 5000kv mosa kiinni ja pinjoni 18t.

Tuolla kokoonpanolla koklailin ensin "ilmassa" ja sitten pari testiä autossa. Tositestit viimestään sunnuntaina,
vielä tarvii kääntö rakentaa ja muutakin, mutta poweria oli... sanotaanko että hituSE erilailla ku 3800kv ja 10 pinjonilla  ;D
Tuosta rakennellaa ajokuntoon, jotta pääsee mattoja sutimaan mustaksi, sitä ootellessa.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Lightweight [Axial+omatuotanto]
« Vastaus #12 : 24 Tammikuu, 2014, 21:02:13 »
Nyt on Lightweight ekaa kertaa koeajettu uudella koneella (lyhyellä olkkarin suoralla).
Kääntö on todella surkea vielä, mutta modataan, modataan... Muutama kuvatus nyt:


Simply.


Etuakselille rakentuu kaikki oleellinen.


Pikku hiljaa rakennellen etiepäin!


Pitikin mennä lupaamaan sen 900g jatkotavote, eli nähtävästi sitä lähetää yrittää...

Uusi 5000kv ulkopyörijä on koeajettu 18t pinjonilla ja NYT POTKII!  :D

Ei toki keuli tms.. mutta nyt on vauhtia ja jopa riittosasti! Plänbii on kummiski tehty jo
parit päivät sitten, kun ostin käytetyn castlen 1/18 5400kv mosan. Se on vain 10g painavampi
mitä tuo nyk. 5000kv ulkopyörijä, joten varalla sekin sit...

Nyt siis 943g ajokuntosena.

Seuraavaksi parannetaan kääntöä, joka nyt syystä x ja y heikko, liian heikko. Iskarikulmat pitää
korjailla, kun nyt ovat ihan ensteks asennus vaan. Samalla aletaan apinoimaan uusia kevennysideoita.
Tulossa on sekä 50kpl:tta muovimuttereita, että kokoauton verran aluruuveja, joilla lähtee ainakin 10g painosta.
Mistä muut, jaa-a, saa nähdä  ;D

Jatketaa!
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Lightweight [Axial+omatuotanto]
« Vastaus #13 : 24 Tammikuu, 2014, 23:11:46 »
943g... eli 44 grammaa pitäs keventää, mutta miten?

Ei olekkaan ihan niin helppoa keventää tätä alle 900g, mutta pitäskö edes olla?
Nyt mietin tosissani kaikki mahkut ja aikalailla listalla ne ovat, muita saa ehdottaa ja pitääki!  ;)

- mutterit muovisiksi KAIKKI tulossa!
- ruuvit alumiinisiksi KAIKKI tulossa!
- spurrin kevennystä
- noparin vastarijohdon lyhennys
- noparin akkujohdon lyhennys
- akseleiden hiontaa
- 3-linkkien hiomista
- kardaanit timmimittaan
- kardaanipäät muovisiksi
- kääntölinkit keveemmiks
- suorat alalinkit hiilarista?
- nyk. vanteista puolia pois 1-2-3?
- vielä snadimpi akku? ---> DS 3S 250mAh 20/40C akku, paino?
- uusien 1/18 clawsien hankinta
- uudet kevyet touring vanteet hankintaan

Tosin, ISOLLA todennäköisyydellä en rupee yrittää alle 900g, vaan pidän auton painon alle kilossa ja parannan
grammojen suomissa rajoissa tiettyjä osia. Kevennyksiä on mutterit ja ruuvit tulossa, mutta voi olla, että mosa
vaihtuu ihan automosaan +10g. Samoin runkopalat tehdään ehkä hiilarista, jos 10-20g lisäpainoa.

Mut kaik on mahollista, joten let see!  ;)

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Lightweight [Axial+omatuotanto]
« Vastaus #14 : 28 Tammikuu, 2014, 19:00:31 »
Jep, nyt on tehty päätöksiä eli en ala hakemaan 900g rajaa, vaan pitäydyn alle kilossa ja vahvennan sen mukaan autoa.
Tänään saapu osin painoa - osin keveyttä, kun postipate toi tommoset:



Elikkäs aluruuveja sekä muovimuttereita (lasketusti kokonaan tähän autoon).
Lisäksi castlen 1/18 5400kv mosa, joka on +10g helikopterinmosaa painavampi.

Nyt aletaan kokoamaan autoa ajokuntoon ja pidetään alle 1000g, mutta parannellaan mm. kääntöä yms..
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Lightweight [Axial+omatuotanto]
« Vastaus #15 : 01 Helmikuu, 2014, 23:47:31 »
Niihä se kävi, että tänää eristyttii aikalailla!


Kuvassa auto on enää paneeleja vaille KISAVALMIS!


Axun omaa 87 muovispurria kevennetty 0,8g  ;)



Sähköt sijoiteltu lopulta sittenkin etuakselille tulleelle levylle.


Edestä joustoja siirretty taaemmas ja tottakai etuosaa jyrsitty poies, painoo pois  ;)


KISAPAINO = 958g!  8)

Niinhän siinä sitten kävi, että tänään tämäkin uurastettiin likimain "maalisuoralle". Aiemmin ongelmana oli todella surkea kääntö,
mutta tänään iskin aluosat, jotka samalla paremmat (toi painoa), mutta myös kääntyvyyttä. Lisäksi pikkuservon kääntösäde ei
ole riittävä, joten perus 1/10 auton servo tilalle ja sille sitte hiilarilevy, jonne saikin akunkin kivasti. Vaihdoin myös kaikki mahdolliset
ruuvit aluks ja mutterit muoviks, se autto tässä painohallinnassa kans.

Paino nyt ajokunnossa 958g, joten alle kilon on ja PYSYY!  ;)

Käännössä tosiaan alunperin vikaa, mutta nyt kääntyy yhtä hyvin CVD-vetareilla kun hadeskin xr10, kun tässä pienemmät renkaat.
Aivan hemmeti hyvä kääntö, ku vielä vähä paremman servon laittaa. Pahoin pelkään, että uusi BUUMI on käsillä...  :D ;D ;)

Ainoa parannusidea tällä erää on parempi servo. Mitään pakotetta ei ole pitää painoa tässä, vaan kunhan alle 1000g pysyy, niin OK!
Joten parempaa servoo ehkä joskus sit. Muuten enää paneelit kii ja koeajoo ulkosalla, niin kauden 2014 ylivoimasin modiauto ottaa ensaskeleensa!
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Lightweight [Axial+omatuotanto]
« Vastaus #16 : 02 Helmikuu, 2014, 18:30:51 »
Tänään on saatu päätökseen projekti, jossa lopulta lähdettiin hakemaan alle 1000g painoista modifoffaria.
Auto on nyt ajokuntoinen, kääntö parannettu ja 1mm muovipaneelitkin korvas pahviset  :D
Kuvista voi poimia muutoksia ja alempana sitten pientä koostetta...




Etuiskarit "niiaa" vähän liiaks ulospäin eli fiksaillaan niitä vielä..








Kääntö CVD-vetareilla yllättävän hyvä!


Verrattuna "normikokoseen" modified luokan autoon.




Kisakunnossa 972g

Tosiaan pikakelaten parit viimepäivät, joina tämä sai lopullisen muottinsa, niin sanottakoon seuraavaa.
1/18 servon kääntösäde ei riittänyt tähän projektiin, sillä se kääntösäde ei olisi kovinkaan suorituskykyinen foffissa.
Tilalle siis tuli perus 1/10 kokonen vakioservo, joka toi +20g lisää. Tuolla auto kääntyy nyt maximinsa (sen mitä
axun cvd:tkin kääntyy). Nopeushan ei servolla ole ihmeellinen, mutta silti ihan ok, kun hiekalla pääsee ajelee.
Paneelit vaihdoin peruspahvisista 1mm muovisiin, nekin painavemmat, mutta vähän tukevammatkin, eikä sade haittaa  :D
Aluruuveja ja muovimuttereita viljeltiin autoon niin paljon kuin mahdollista. Ihan kaikkia ei saatu, kun 25 ja 30mm pitkiä
ruuveja ei ollut eikä 6mm, mutta aika hyvin silti. Spurrista vähän "turhaa" muovia myös pois, himmeet 0,8g! Muuten
ei kevennyksiä sinänsä tullut, vaan tosiaan normiservo, servo/akkuteline, kolmilinkin päälle nopari/vastariteline ja
niparia + kiinnityskamppeita. Osat paikalleen ja menoks, ensajot (sisällä) tehty ja auto pelaa hyvin, odottaa kovasti jo
keväisiä hiekkarinteitä!  8)

Mietintämyssystä:
3S 400mAh 35/70C kyykkäsee täydellä kaasulla hiukkasen, joten hieman isompaa akkua kokeillaan (sen verran mitä painoo voi nostaa).
Etuiskarien välipalat ja kulmat hiotaan, jahka päästään ajaa ihan hiekalla, nythän ne "niiaa" hieman ulommas mitä olisi tarvekaan.
Servoksikin saattanee vaihtua ihan normipainonen ja hieman voimakkaampi, koska painon suhteen on mahku laittaa, kunhan auto pysyy
alle 1000g, niin kaikki on hyvin  ;) Muuten ei isompia muutoksia vielä tehdä, vaan otetaan ajoon ja ruvetaan hakemaan jonkinlaista
ajosetuppia, josko ei ihan viimeseks tällä jäis kisoissa?  :D

Lisäkevennystä?
Tätä tehdessä totesin, että alle 900g olisi myös saavutettavissa, mutta se vaatii jo hieman hiontaa ja hauskoja "kikkoja". Jahka joku muu
rakentaa modifoffarin, joka on alle 1000g ja tulee samalle viivalle ajamaan foffia, niin sitten voin alottaa "vaihe II" keventämisen, mutta
sitä ennen ei ole tarvetta. Tulin myös kokeilleeksi 1/18 losin crawleriakseleita projektina, mutta kun osia iskin puntarille, niin äkkiä siinäkin
paino nousi 700g ilman ruuveja, sähköjä ja monia osia. Voisi säästää about 100g suoraan + hifistellen lisää, mutta ei ole varmuutta miten
losin 1/18 crawlloota kestäisi 5400kv castlen 1/18 mosaa, miten välitykset tykkää kovasta vauhdista ja... Anyway, nyt ollaan saavutettu
päämäärä ja nyt aletaan kehittämään auton suorituskykyä, unohtamatta painoa eli tämä ei koskaan liho kilon puolelle, ei koskaan!  ;D

Kevennysfaktoja:
- renkaiden osuus projektissa painonsuhteen on VALTAVA
- samoin käytettävä moottori
- lisäksi akselit, jos 1/18 akseli+lootan saa toimimaan/kestämään = säästää painoa!

Omassa projektissa omatekorenkaat auttoivat todella paljon tuon alle kilon haaveen saavuttamisessa. Myös vinkit helikopterimoottorin
käytöstä otettiin "hulluutena", mutta hyvin on jerkkua ja ennenkaikkea keveyttä! Aika näyttää miten projekti saa jatkoa, nyt jäädään
odottelemaan kevätaurinkoa, joka sulattaa mehukkaasti hiekkakuoppia  8)

Kiitos kaikille vinkeistä, tiedoista ja kiitos seuraamisesta.
To Be Continued...
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Re: Lightweight [Axial+omatuotanto]
« Vastaus #17 : 04 Helmikuu, 2014, 00:26:58 »
Kyllähän se ihan autolta näyttääkin. Siistiä paneelityötä. Toivotaan että toimii rinteessä eikä mene palasiksi ensimmäisestä mukusta. Kai runkoja on tehty varalle ;)?
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Lightweight [Axial+omatuotanto]
« Vastaus #18 : 04 Helmikuu, 2014, 19:42:24 »
Kyllähän se ihan autolta näyttääkin. Siistiä paneelityötä. Toivotaan että toimii rinteessä eikä mene palasiksi ensimmäisestä mukusta. Kai runkoja on tehty varalle ;)?

Kiitos, ihan siedettävän näköinenhän siitä tuli ja trimmaamalla/fiksaamalla voisi näöllisestikin vielä parantaa.
Kenties ajallaan teetätäbn hiilarista runkolevyt ja samalla tekisi kunnon paneelit, mutta aika näyttää teenkö vai en.

Ainuttakaan vararunkoa ei tähän ole, mutta eihän kevyestä "keijukaisesta" voi mitään hajota, eihän  ??? ;D

Katsotaan miten auto toimii, kun pääsee hiekalle ja saa ensitestit, innolla jo ootellaan niitä hetkiä!  8)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Lightweight [Axial+omatuotanto]
« Vastaus #19 : 06 Helmikuu, 2014, 21:21:23 »
Jees!

Autohan on kisavalmiina ja tosiaan 550mAh 45/90C potkii kivasti tuolle keijulle. Lauantaina ajetaan sit debyytti, mutta sitä enemmän odotan
ihan kunnon hiekkakisaa, jossa näkee paremmin auton edennän. TWF:ssä ei näin pienillä renkailla pärjää, joten odotukset eivät ole mahottomat.
Tavoitteeksi asetan silti 6-sijan, jäiskö zazuki ja rooster taakse?

Auton todellinen potentiaali ratkeaa vasta hienolla hiekalla, sitä odotellessa on kuitenkin pakko purkaa intoa ajamalla lumikisaa  :D
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN