Tänään on saatu päätökseen projekti, jossa lopulta lähdettiin hakemaan alle 1000g painoista modifoffaria.
Auto on nyt ajokuntoinen, kääntö parannettu ja 1mm muovipaneelitkin korvas pahviset

Kuvista voi poimia muutoksia ja alempana sitten pientä koostetta...


Etuiskarit "niiaa" vähän liiaks ulospäin eli fiksaillaan niitä vielä..




Kääntö CVD-vetareilla yllättävän hyvä!

Verrattuna "normikokoseen" modified luokan autoon.


Kisakunnossa
972gTosiaan pikakelaten parit viimepäivät, joina tämä sai lopullisen muottinsa, niin sanottakoon seuraavaa.
1/18 servon kääntösäde ei riittänyt tähän projektiin, sillä se kääntösäde ei olisi kovinkaan suorituskykyinen foffissa.
Tilalle siis tuli perus 1/10 kokonen vakioservo, joka toi +20g lisää. Tuolla auto kääntyy nyt maximinsa (sen mitä
axun cvd:tkin kääntyy). Nopeushan ei servolla ole ihmeellinen, mutta silti ihan ok, kun hiekalla pääsee ajelee.
Paneelit vaihdoin peruspahvisista 1mm muovisiin, nekin painavemmat, mutta vähän tukevammatkin, eikä sade haittaa

Aluruuveja ja muovimuttereita viljeltiin autoon niin paljon kuin mahdollista. Ihan kaikkia ei saatu, kun 25 ja 30mm pitkiä
ruuveja ei ollut eikä 6mm, mutta aika hyvin silti. Spurrista vähän "turhaa" muovia myös pois, himmeet 0,8g! Muuten
ei kevennyksiä sinänsä tullut, vaan tosiaan normiservo, servo/akkuteline, kolmilinkin päälle nopari/vastariteline ja
niparia + kiinnityskamppeita. Osat paikalleen ja menoks, ensajot (sisällä) tehty ja auto pelaa hyvin, odottaa kovasti jo
keväisiä hiekkarinteitä!
Mietintämyssystä:3S 400mAh 35/70C kyykkäsee täydellä kaasulla hiukkasen, joten hieman isompaa akkua kokeillaan (sen verran mitä painoo voi nostaa).
Etuiskarien välipalat ja kulmat hiotaan, jahka päästään ajaa ihan hiekalla, nythän ne "niiaa" hieman ulommas mitä olisi tarvekaan.
Servoksikin saattanee vaihtua ihan normipainonen ja hieman voimakkaampi, koska painon suhteen on mahku laittaa, kunhan auto pysyy
alle 1000g, niin kaikki on hyvin

Muuten ei isompia muutoksia vielä tehdä, vaan otetaan ajoon ja ruvetaan hakemaan jonkinlaista
ajosetuppia, josko ei ihan viimeseks tällä jäis kisoissa?
Lisäkevennystä?Tätä tehdessä totesin, että alle 900g olisi myös saavutettavissa, mutta se vaatii jo hieman hiontaa ja hauskoja "kikkoja". Jahka joku muu
rakentaa modifoffarin, joka on alle 1000g ja tulee samalle viivalle ajamaan foffia, niin sitten voin alottaa "vaihe II" keventämisen, mutta
sitä ennen ei ole tarvetta. Tulin myös kokeilleeksi 1/18 losin crawleriakseleita projektina, mutta kun osia iskin puntarille, niin äkkiä siinäkin
paino nousi 700g ilman ruuveja, sähköjä ja monia osia. Voisi säästää about 100g suoraan + hifistellen lisää, mutta ei ole varmuutta miten
losin 1/18 crawlloota kestäisi 5400kv castlen 1/18 mosaa, miten välitykset tykkää kovasta vauhdista ja... Anyway, nyt ollaan saavutettu
päämäärä ja nyt aletaan kehittämään auton suorituskykyä, unohtamatta painoa eli tämä ei koskaan liho kilon puolelle, ei koskaan!
Kevennysfaktoja:- renkaiden osuus projektissa painonsuhteen on VALTAVA
- samoin käytettävä moottori
- lisäksi akselit, jos 1/18 akseli+lootan saa toimimaan/kestämään = säästää painoa!
Omassa projektissa omatekorenkaat auttoivat todella paljon tuon alle kilon haaveen saavuttamisessa. Myös vinkit helikopterimoottorin
käytöstä otettiin "hulluutena", mutta hyvin on jerkkua ja ennenkaikkea keveyttä! Aika näyttää miten projekti saa jatkoa, nyt jäädään
odottelemaan kevätaurinkoa, joka sulattaa mehukkaasti hiekkakuoppia

Kiitos kaikille vinkeistä, tiedoista ja kiitos seuraamisesta.
To Be Continued...