Kirjoittaja Aihe: Downer  (Luettu 36834 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

matti.l

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
Vs: Downer
« Vastaus #40 : 29 Kesäkuu, 2009, 21:40:57 »
Tuli sitten vielä Mäntän kisojen jälkeen käytyä paikallisella suttaus montulla pienet 6S vedot tekemässä, niin löytyi se rutinan aiheuttajakin. Eli vaihteeksi meni taas perän pinjoni soseeksi... Ja synkin tähän sitten huomasin kun tarkemmin aloin autoa tutkimaan/purkamaan. Eli oli taka ja etu perän laakeripukki kulunut/vaihtanut paikkaa alaspäin noin 1-2mm aiheuttaen välystä ratastukseen. Ilmeisesti lämpöisenä käynyt.

No saapahan taas tilata lisää osaa, josko vaikka sitten alkaisi kestämään. Onneksi hobaofinlandista sentäs löytyvät suoraan hyllystä niin voisi jopa v.lopuksi saada osat autoon tahi ensi viikon alkuun.

Samalla kun tuon atomeiksi iskin niin pientä jatkosta jo suunnittelin. Ja tämäkin toteutuu mikäli saan sopivat osat hommattua jatkoksen tekemiseksi. Myös kori täytyy vaihtaa jos jatkos toteutuu...

Mutta toivottavasti ensi Mäntän kisaan saisi edes jotai upgrade palasia autoon  8) ja hiukan enenmmän ajamista alle. Ekoilla pätkillä kun olin ihan kuutamolla  ;D. No kertaakaan aikasemmin en ollut merkkien kanssa ajanut. 3 pätkällä sentäs sain hiukan juonesta kiinni ja edes hiukan paremmin sujui ajo. Josko enskisa sujuisi vaikka hiukan paremmin ja tekniikka kestäisi... :-\

Täytyy myös suoristella etu vetari ja ohjaus tanko kun vääntyivät siinä montun pohjalle hyppäyksessä siinä kisan jälkeen, tuli pieni mitta virhe, rinteeseen piti hypätä, mutta meni hiukka pitkäksi. Onneksi ei muuta mennyt...  ::)


matti.l

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
Vs: Downer
« Vastaus #41 : 15 Heinäkuu, 2009, 01:19:24 »
Tuli kummatkin diffikotelot vaihdeltua ja uudet pinjonit diffeille taas. Nyt tuntuisi että rokkaa taas huomattavasti paremmin(tosin varmistuksen tähän saa kun pääsee koeajon suorittamaan.). Myöskin uudet laakerit nakkasin paikoilleen diffeihin. Samoin myös toiseen etunapaan vaihdoin laakerit kun olivat ihan loppu.

Myöskin autoa testatessa huomasin että MMM katkaisija on ottanut itseensä eikä aina yhdistä. Täytynee johdot kolvata toisiinsa kiinni ja antaa olla niin. Ei pääse ainakaan kesken pätkän katkaisemaan...

Mutta luultavasti saman mitaisena(lue pätkänä) auto saapuu Mäntän kisaan. Vielä ei pidennystä saanut aikaiseksi. Ehkä sitten seuraavaan kilpailuun voisi olla jo pidennys mahdollinen. Pitää vain suunnitella tuo pohja homma tarpeeksi hyvin ettei tee sekunda tuotetta itselleen. Mutta suunnittelu on edennyt kyllä jo kovasti pohjan suhteen. Materiaalien hankinta on seuraavaksi vuorossa. Sitten etukardaani täytyy vielä jatkaa uuden pohjan mukaiseksi.

matti.l

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
Vs: Downer
« Vastaus #42 : 11 Elokuu, 2009, 19:59:16 »
Uutta koria tuossa v.loppuna virittelin tähän laitokseen. Siinä luultavasti suurimmat muutokset tälle kaudelle mitä autoon enää teen. Akut tosin saattavat jossakin vaiheessa vaihtua jos hyvä tuuri käy. 4S:n voimin tosin jatketaan edelleen. 6S:llä ei renkaat edessä pysy maassa  :-\

Josko ensikaudeksi sitten tallinhämyssä jotain pientä mukavaa autoon saisi jopa tehtyäkin. Uudet säännöt ensikautta varten vain tarpeeksi ajoissa sitten valmiiksi.

Kuvia saatan illalla napsia jos kovin innostun.

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Downer
« Vastaus #43 : 11 Elokuu, 2009, 20:46:52 »
Josko ensikaudeksi sitten tallinhämyssä jotain pientä mukavaa autoon saisi jopa tehtyäkin. Uudet säännöt ensikautta varten vain tarpeeksi ajoissa sitten valmiiksi.

Sääntöihin tuskin tulee mitään muutoksia. Jos jotain tulee, niin painoraja ja sekin maksimissaan 4 - 4.5kg kohdalle.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

matti.l

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
Vs: Downer
« Vastaus #44 : 11 Elokuu, 2009, 21:41:36 »
Josko ensikaudeksi sitten tallinhämyssä jotain pientä mukavaa autoon saisi jopa tehtyäkin. Uudet säännöt ensikautta varten vain tarpeeksi ajoissa sitten valmiiksi.

Sääntöihin tuskin tulee mitään muutoksia. Jos jotain tulee, niin painoraja ja sekin maksimissaan 4 - 4.5kg kohdalle.

ööö.... Eikös äänestyksissä ollut isommat painorajat vai muistanko ihan poskelleen...

edit: mutta eipä tainnut tuossa äänestyksessä painoraja ottaa tuulta siipiensä alle, joten asia selvä... Ilmotelkaa kuitenkin tuon painorajan voimaan tulosta tarpeeksi aikaisin...  ::)
« Viimeksi muokattu: 11 Elokuu, 2009, 21:44:17 kirjoittanut matti.l »

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Downer
« Vastaus #45 : 11 Elokuu, 2009, 22:03:01 »
Kyllä se raja 5kg pitäis vetää, ettei sitä kevyempiä tulis.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

matti.l

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
Vs: Downer
« Vastaus #46 : 11 Elokuu, 2009, 22:12:22 »
Kyllä se raja 5kg pitäis vetää, ettei sitä kevyempiä tulis.

Mielellään sitten kun kausi on ohi, olisi heti ensi kauden säännöt valmiina. Tätä kovasti toivoisin, saisi heti alkaa työstämään autoa...

Ja sitten muutama lupaamani kuvat, oli takana hiukan sovitus vaikeuksia...


(klikkaamalla kuvaa iso foto)

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Downer
« Vastaus #47 : 11 Elokuu, 2009, 22:18:16 »
Hieno kori!  :)

ja juu, säänöt laaditaan hyvissä ajoin.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Zarizi Tech

  • RFOT
  • Moderator
  • ******
  • Viestejä: 3524
  • RFOT
Vs: Downer
« Vastaus #48 : 11 Elokuu, 2009, 22:19:50 »
Pirun tyylikäs baja!
Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCCA
RC4WD ~ Moreno Creation's

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Downer
« Vastaus #49 : 11 Elokuu, 2009, 22:52:05 »
Josko ensikaudeksi sitten tallinhämyssä jotain pientä mukavaa autoon saisi jopa tehtyäkin. Uudet säännöt ensikautta varten vain tarpeeksi ajoissa sitten valmiiksi.

Sääntöihin tuskin tulee mitään muutoksia. Jos jotain tulee, niin painoraja ja sekin maksimissaan 4 - 4.5kg kohdalle.

ööö.... Eikös äänestyksissä ollut isommat painorajat vai muistanko ihan poskelleen...

edit: mutta eipä tainnut tuossa äänestyksessä painoraja ottaa tuulta siipiensä alle, joten asia selvä... Ilmotelkaa kuitenkin tuon painorajan voimaan tulosta tarpeeksi aikaisin...  ::)

Ei voi muistaa äänestyksistä, kun itse en ole vielä niihin äänestänyt. Omasta mielestä paino ei kuitenkaan tule rakaisemaan mitään.
Ei se oo ennenkään ratkassu. Painava auto on vakaampi ajaa ja kevyessä on omat puolensa.
Ihan hyvin vois vetää painorajan 4.5kg, koska tälläkin hetkellä on mukana autoja, joiden paino on alle 5kg ajovalmiina.
Kukapa osaisi sanoa lunttaamatta suoritusten perusteella mitkä autot ovat kyseessä :)...
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Downer
« Vastaus #50 : 12 Elokuu, 2009, 02:30:43 »
Vaikka itse siitä painorajasta aloitinkin kirjoittamaan, niin en tiedä onko se nyt niin merkityksellinen kuitenkaan. Lisää vaan sääntöjä ja kuka niitä jaksaa valvoa. Jos sellainen kuitenkin tulee, niin ideani oli että se olisi nimenomaan korkeampi kuin tällä hetkellä kevyimmät autot. Se ei suinkaan rankaisisi kevyen auton omistajaa, vaan päinvastoin antaisi muihin nähden etua ja mahdollistaisi entistäkin tasapainoisemman ja matallammalla painopisteellä olevan auton tekemisen lisäpainoja sopivasti sijoittamalla. Näinhän jotkut tekevät polttiskrossareillekin, että auto laihdutetaan mahdollisimman kevyeksi ja selvästi alipainoiseksi ja sitten lyijypainoilla säädetään painopistettä ja tasapainoa optimaalisemmaksi ja samalla lihotetaan auto sallituihin painoihin. Taitaa vaan Unlimited -luokassa olla niin suuret painoerot ja näyttävät kovin merkityksettömiltä, että herää kysymys onko sillä painolla niin paljon merkitystä vai alkaako se näkyä vasta kun on tarpeeksi kevyt. Entä onko siitä keveydestä hyötyä vai haittaa.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Downer
« Vastaus #51 : 12 Elokuu, 2009, 16:54:08 »
Jos sellainen kuitenkin tulee, niin ideani oli että se olisi nimenomaan korkeampi kuin tällä hetkellä kevyimmät autot. Se ei suinkaan rankaisisi kevyen auton omistajaa, vaan päinvastoin antaisi muihin nähden etua ja mahdollistaisi entistäkin tasapainoisemman ja matallammalla painopisteellä olevan auton tekemisen lisäpainoja sopivasti sijoittamalla.

Samaa mieltä asiasta. Jos tosiaan on voitettu 7kg autolla vaikeilla radoilla, niin painorajaa ei suinkaan tarvita vielä tulevalla kaudella.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

matti.l

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
Vs: Downer
« Vastaus #52 : 09 Lokakuu, 2009, 21:36:45 »
Kallistuksen vakaajat riipaisin irti ensi kisaan samoin tuli tarkisteltua pulttien kireys ja pari löystynyttä pulttia löytyikin, onneksi tuli katseltua.

Saa nähdä onko tuosta vakaajien poistosta mitään hyötyä. Toivottavasti pääsisi edes jokusen pystyn korkkaamaan tällä kertaa.

matti.l

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
Vs: Downer
« Vastaus #53 : 18 Huhtikuu, 2010, 15:47:36 »
Kisaa edeltävän päivän/aamu 3 kestänyt työ, ei ilmeisesti mennyt hukkaan kun downerilla pääsi kärkikahinoihin mukaan, vaikka univelkaa kisassa olikin.

Mukavaa vääntöä taas oli ja tiukkaa kisaa. Onneksi tekniset murheet eivät pahasti päässeet haittaamaan kisaa vaikka niitäkin parikertaa pääsi tulemaan. Ja nöyrä anteeksi pyyntö vielä lopun tuomarin päälle ajamisesta. Vesisade aiheuitti ihmeellisiä radiohäiriöitä autoon lopussa. No toivottavasti ei enää vastaavissa keleissä joudu ajamaan.

Seuraavaan kisaan jäi silti teknisellä puolella hiukan petrattavaa, servo ja pinjoni joutavat vaihtoon. Sillä servo ei tasaisella maallakaan jaksanut kääntää renkaita ja siitä syystä kääntö oli heikohkoa/toimi viiveellä. Ajopuolellahan petrattavaa piisaa kun juurikaan ei ole tullut treenattua. Siihen ajattelinkin tällä kaudella hiukan panostaa, jos vain aikaa saan jostain revittyä.

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Downer
« Vastaus #54 : 18 Huhtikuu, 2010, 22:14:28 »
Toivotaan että se oli vesisade, joka ne häiriöt aiheutti. Samanlaisia häiriöitä oli itsellä ajon jälkeen ja mieleen tuli, että vesi voipi tehdä tepposia, kunhan ei vaan mitään hajottanut.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Downer
« Vastaus #55 : 18 Huhtikuu, 2010, 22:28:58 »
Toivotaan että se oli vesisade, joka ne häiriöt aiheutti. Samanlaisia häiriöitä oli itsellä ajon jälkeen ja mieleen tuli, että vesi voipi tehdä tepposia, kunhan ei vaan mitään hajottanut.

2008 vesikisassa 2,4GHz otti todella pahoja häiriöitä. Mitään ei ollut rikki ja kisan jälkeen kaikki toimi normaalisti. Häiriöt aika normaalia märällä kelillä.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Downer
« Vastaus #56 : 18 Huhtikuu, 2010, 22:31:26 »
Tulee siitä korin päällä/ympärillä olevasta vedestä faradayn häkki siihen päälle ja aiheuttaa muutenkin kivoja heijastumia radioaaltoihinkin.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

matti.l

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
Vs: Downer
« Vastaus #57 : 12 Toukokuu, 2010, 00:32:21 »
Downer saa uuden yhtä piikkiä pienemmän pinjonin, joka toivottavasti ruuvilukitteen voimin pysyy nyt paremmin kiinni. Eikä irtoaminen toistu.

Myöskin uusi servo vanhan kulahtaneen tilalle on hypännyt paikoilleen, saapa nähdä tuoko muutosta auton kääntöön. Nykyisellähän tuo ei jaksanut kääntää renkaita muuten kuin liikkeessä ollessaan. Becin johdotan samalla myös paremmin  sekä antamaan enemmän potkua servolle.
« Viimeksi muokattu: 12 Toukokuu, 2010, 00:46:15 kirjoittanut matti.l »

matti.l

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
Vs: Downer
« Vastaus #58 : 23 Heinäkuu, 2010, 23:12:09 »
Kävin testaamassa uusia XT60 keskiviikkona paikallisen pikkumontun pystyissä. Ja kerrankin sain MMM tempcuttiin ennenkuin liittimet lahosivat alta.  ;D

Eli taitavat Deansit poistua meikäläisen koslista. Sen verta paremman tuntuisia nuo liittimet olivat kätöseen. Silti myös EC3 sekä tulevaisuudessa EC5:t pysyvät valikoimissa.

Nyt vielä akut lataukseen huomista varten ja aamusta nokka kohti Säkylää.

Katotaan mihin asti paskarottelo kestää ja kuskin kontrolli piisaa.

matti.l

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
Vs: Downer
« Vastaus #59 : 25 Heinäkuu, 2010, 10:45:20 »
Kuskin kontrolli petti 5 pätkällä muuten kisa meni mallikkaasti. Taitaa säkylän hiekka sopia hyvin downerille, kun tältä kaudelta on 2 kakkos sijaa sieltä napsahtanut.

Lopuksi hiukan kiusasin autoa yrittäen 6 loppunousua päälle asti, jonka seurauksena autoon iski tekninen vika, eikä enää suostunut liikkumaan. Tosin koko kisan ajanhan auto pätki ihmeellisesti. Joten oisko kone tullut tiensä päähän tai jokin koneen johdoista huonolla kontaktilla. Mutta onneksi kesti koko kisan ajan ja vasta lopuksi hajosi.

Täytynee tutkia selviääkö pelkällä huollolla vai meneekö uusien osien tilaamiseksi.

Mutta kiitokset Oskulle tiukasta väännöstä.