Kärsitkö potentiometrin rikkoutumisen aiheuttamista "potenttiongelmista" (= kaasun/käännön epäsäännöllisiä tai pysyviä häiriöitä)? Älä huoli, sillä potenttiongelmat ovat melko yleisiä. Monille harrastajille ne ovat henkisesti raskaita ja tulevat kalliiksi kukkarolle. Päätin tehdä nopean yhteenvedon lääkkeestä, jolla oma ongelmani parani 100%:sti.Vaihdoin Futaban 4PKS radioon kaasun potentiometrin. Räpsin kuvia omaksi ilokseni kesken projektin, joten kuvien laadukkuus kannattaa peilata sitä vasten. Alun perin tarkoitus ei ollut tehdä mitään tutoriaalia. Vaikka koko prosessi kuvastaa vain Futaba 4PKS:n kaasun potentiometrin vaihtamista, niin siitä saattaa olla hyötyä myös toisten Futaboiden ja jopa muiden valmistajienkin radioiden kanssa.
Joskus saattaa käydä niin, että pylväs ei nouse halutulla tavalla tai laskee puolitankoon kesken toiminnan. Tässä kuvassa näkyy heikko potenttini. Alempi pylväs kuvaa kaasua liipaisin pohjassa (maksimini on säädetty 100/125% eli pylvään pitäisi kohota tuonne toiseksi reunimmaisen pystyssä olevan viivan kohdalle.
.JPG)
Ensiksi kannattaa irroittaa kumi kahvasta. Tämän jälkeen tarvittaessa repii teippejä sen verran kun tarvii. Sitten irroitetaan radion toinen puoli ruuvaamalla 8 ruuvia irti. Kuoria irroittaessa kannattaa olla varovainen radion katolla olevan nappulakytkimen kanssa. Minulla se pongahti ulos enkä radiota kootessa saanut sitä enää kunnolla kiinni. Se ei ole kriittinen osa radion toimivuuden kannalta.
.JPG)
Osa kuvista on salamalla ja siksi todella sekalaisen näköisiä, mutta niistä erottaa ysityiskohdat parhaiten. Joihinkin kuviin ympyröin strategisesti tärkeät kohdat. Potentiometrin "reviiri" on suuremman punaisen ympyrän sisällä. Pienemmän ympyrän sisällä on liittymä, jonka kautta potentiometriin tulevat johdot kulkevat.
.JPG)
Koko helahoito on muutamalla ruuvilla kiinni.
.jpg)
Pienemmän ympyrän kohdalta kannattaa sormeilla löyhäksi potentiometriin menevät johdot. Minä en tätä tajunnut tehdä. Ei sillä periaatteessa mitään väliä ole, mutta johtojen kolvailu on helpompaa ohjainta uudelleen kasatessa. Jos noita johtoja ei katkaise, niin työskentelytila kolvin kanssa on todella ahdas.
.jpg)
Potentiometrin kullanhohtoinen pää säkenöi reiästään.
.jpg)
Tuossa vielä "räjäytyskuva".
.jpg)
Futaba 4PKS potentiometrin mallin numerot:
Kaasu:
FP2M41A08829Kääntö:
FP2M41A08828Minulla on kääntöönkin varalle potentiometri, mutta en jaksanut vaihtaa sitä.
.jpg)
Valmistautuminen kolvailukseen alkaa. Bränikkä
Wattnik ZD-99 -juotosasema pääsee testiin.
.jpg)
Kannattaa pistää merkille potentiometrin asento piirilevyssä, nimimerkillä: radiota kootessa tajusin juotelleeni potentiometrin väärinpäin. Kaikissa topicin kuvissa potentiometri on oikeinpäin.
.jpg)
Tässä juotellaan rikkinäistä potikkaa irti. Kannattaa aloittaa juotoksien sulattaminen liittimen puolelta ja vasta viimeiseksi juottaa komponentti kokonaan irti vasemmanpuolimmaisesta juotoksesta. Tongeilla voi auttaa potentiometrin jalkoja eroon tinasta.
.jpg)
Uusi potikka paikallaan. Juotokset näyttävät vähintäänkin omaperäisiltä ja kenties heikolta, mutta sai 5/5 tähteä kestävyystestistäni

. Tuo kohta ei joudu radiossa minkäänlaiselle rasitukselle, joten juotosten puolesta ei tarvitse pelätä (ellei käy Hadesbearit

).
.jpg)
Takaisin paikalleen.
.jpg)
Siellä se iloisesti sojottaa.
.jpg)
Liipaisinyksikkö rupeaa valmistumaan.
.jpg)
Purkuvaiheessa irroitettujen johtojen juottelu.
1.jpg)
Liipaisinyksikkö paikallaan, johdot vedetty uudestaan rungon liittymän kautta. Jos kaikki muutkin osat on oikeilla paikoillaan, niin kuoren kiinnittämisen voi aloittaa.
"Mä olen niin kuin toteemipaalu taas pytyssä, sykkivänä ja kankeana!"T: Slidin 4PKS