Kirjoittaja Aihe: Mangusti (Axial AX10)  (Luettu 57884 kertaa)

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #140 : 08 Kesäkuu, 2009, 14:56:17 »
Päätin viimeisen lomapäivän kunniaksi aloittaa Mangustin muutosten tekemisen jo nyt
ja luvassa on spurrin vaihto, moottorin vaihto, linkkien muuttamista ja mahdollisia muita
radikaaleja muutoksia. Iskareiden syvällinen pesuhuolto ja uusien öljyjen laittaminen.
Kaikenlaista pientä vielä tässä vaiheessa, muutama idea mielessä, joita kokeilen..
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #141 : 08 Kesäkuu, 2009, 19:27:11 »
Auto on nyt purettu ihan osiin ja 2vk päästä rakennetaan eteenpäin.
Nyt hiljenen ja gines vkloppu edessä, joten jussiperjantaina seuraavan kerran
aktiivisemmin foorumilla.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #142 : 19 Kesäkuu, 2009, 09:21:54 »
Pitkästä aikaa pääsee rc:n kimppuun. Loppusodat sodittu, mettäreissut vietetty ja nyt on aika säätää.
Mangusti tuhansissa osissa ja tänään (kyllä juhannuksena), mitään kosteita pirskeitä ei koskaan ole tarkoitus viettää,
tänään ja la+su rakennetaan Mangusti uudelleen, uudenlaisille asetuksille. Edessä on haaste, joka vaatii kokeiluja,
mutta Mangustilla on aikaa ja halua kokeilla äärirajoilla toimivia asioita.

Kuvia luvassa projektin tiimoilta.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #143 : 20 Kesäkuu, 2009, 11:22:52 »
Tein eilen Mangustiin muutoksia, siihen tuli ZT:n valmistamat kylkipalat (rungoksi)
normaalin axiaalin lisäksi. Vaikea sanoa paraniko vaiko ei, mutta tuolla kaiketi lähden
mänttään kokeilemaan.. Korkea se on ja turhankin korkea ja kori ei oikeen ole sopiva,
mutta näillä kaiketi mennään.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #144 : 20 Kesäkuu, 2009, 18:26:29 »
Niinhän siinä sitten kävi, että päätin laittaa koko auton uusiksi ja muistella viime kauden setuppeja.
Päätin heittää zt:n kylkipalat jorpakkoon ja lähteä hakemaan kauden -08 asetuksia, niiltä osin miltä
se oli mahdollista. Nyt tuntuu olevan paremmassa kunnossa, vaikken vielä testejä ajanutkaan.


Iskareille tein täydellisen huollon ja vaihdoin öljyt, näissä voi olla se puuttuva palanen!


Auto nakuna, akkutelinettä, mamba takana, motti suhteellisesti keskellä.


Entiseen akkupaikkaan verrattuna, nyt jousituskin pääsee toimivaan vapaasti.


Auto sähköillä: akku edessä tuomassa -08 tapaista etupainoa, nyt hieman loivemmin voimin.

Tällä lähdetään Mangustin synnyinmontulle Mänttään. Tasan vuosi sitten se lähti sieltä etenemään,
joten nyt ollaan mystisellä mantereella, josta haetaan yllätyksiä. Hyvin mielin kohti kisoja, ainakin
auton eteen on tehty jo jotakin!
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #145 : 21 Kesäkuu, 2009, 20:17:07 »
Viikonloppu oli ja meni, mutta aikaiseksi saatiin uudenlainen setuppi, jolla tavoitellaan mäntästä poodiumsijaa.
Tavoitekin on heitetty ja se on 2 sija. Auto on teknisesti kokenut parannuksia aiempaan versioon, jossa huomattiin
parikin ristiriitaista asiaa, jotka heikensivät auton suorituskykyä (teknisellä) tasolla, nyt nämä virheet on korjattu.
Renkaiksi vaihtui leikattujen sand pawien sijaan normaalit sand pawit, eli puolet enemmän kauhonta lapaa...
3S tilalle tulee 2S lipo, jolla laitetaan tehot kuriin, myös moottori on vaihtunut paremmaksi todetumpaan..

Paljon muutoksia ja niillä pyritään parantamaan suorituskykyä ja sitä kautta tavoitteena on nousta jälleen sille tasolle,
missä Mangusti on aiemmin ollut. Jännittävä nähdä miten auto menee mäntässä, nyt ajamista oikein odottaa innolla!
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Zarizi Tech

  • RFOT
  • Moderator
  • ******
  • Viestejä: 3524
  • RFOT
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #146 : 21 Kesäkuu, 2009, 20:38:52 »
Jännittävä nähdä miten auto menee mäntässä, nyt ajamista oikein odottaa innolla!

Nimenomaan!
Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCCA
RC4WD ~ Moreno Creation's

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #147 : 12 Heinäkuu, 2009, 11:33:37 »
Ei mennyt mäntän kisat ihan nappiin, kaatu huolimattomaan johdotukseen ja fiiliskin meni ennen aikojaan.
Anyway, edelleen uraa jatketaan, vaikkakin spekulaatiota on jo monia liikkeellä. Kaikesta huolimatta Mangusti
tulee jatkamaan uraansa siihen 50:n kisaansa saakka, jonka jälkeen sen sopimus umpeutuu ja tulevaisuus
on avoinna monille erilaisille mahdollisuuksille.

Itsehän muodostan maximuksen kanssa modiin tallin Pantherin kanssa, mutta Mangustia siihen talliin ei olla
virallistettu. Mangustin ura katkeaa sen saavuttaessa 50:n kisan rajapyykin, joka tulee toteutumaan jo
tämän vuoden puolella.

Mangusti on täyttänyt myös vuoteen 2015 tekemänsä lupauksen ja siitä seuraavassa!


Aurinko Energiaa
"Se vihreämpi vaihtoehto - suoraan vihreältä niityltä"



Harvemmissa piireissä tätä mahdollisuutta on vielä siirretty rc-autoiluun, mutta kun kyseessä sattuu
olemaan DC, niin eipä tämä nyt ihmekään ollut  :D  Tein siis lupauksen, että Mangusti käyttää aurinko
energiaa hyödykseen vuoteen 2015 mennessä. Projekti alkoi, kun kävimme sattumalta löytöliiterin
tapaisessa kaupassa, jossa kävelin ja kaartelin ihan miten sattuu ja kuin ihmeen kaupalla eteeni tuli
hylly, jossa oli LED-valo, joka sai virtansa auringosta. Ostin sitten sen..


Itse aurinkopaneeli jonka ensimmäiseksi ostin. Kooltaan 14,6 x 9,5cm


LED-valo, jossa 3,6V 600mAh akku, jonne sitten piirilevyvaraajan kautta auringosta siirtyy energiaa.
Joo ja heti piti mennä sorkkimaan sokerinpalat  ;D


LED-lamppu alkuperältään tälläinen, ennen sen suurempaa virittelyä.


Tulin hankkineeksi heti seuraavana päivänä isomman paneelin, jonka toiminta oli tarkoitettu
varastovaloksi, siten että siinä on 6V 600mAh akku ja vlao menee liiketunnistimen tapaan päälle.
Tämä paneeli on melkein puolet ensimmäistä paneelia isompi.


Tässä liiketunnistimen virittelyä, joka ei aluksi tuottanut tulosta, mutta sokerinpalakorjaukset
tekivät tunnistimesta taas tunnistimen ja latauskokeet tämän osalta alkavat tulevalla viikolla.


Siinä ne lauloivat menneen viikon maanantaina, kun sain ensimmäisen virallisen testin tehtyä!

Testi 1 - Tuloksia

- aurinkopaneelina käytin pelkästään isompaa paneelia, joka on mitoiltaan 15,5 x 14,6cm
- "lataajana/varaajana" led lampun piirilevyä/systematiikkaa
- ladattavana akkuna oli 6V 600mAh NIMH akku
- akku oli tarkasti purettu ihan tyhjäksi asti

Aurinkolataus
- yhteensä paneelilla ladattiin 6h, josta 2h täydessä auringon paisteessa
ja 4h puolipilvisellä säällä; välillä porotti hyvin, välillä pilvet peittivät porottamisen.

Tulos =   450/600mAh ilmaista auringosta ladattua energiaa!

Pohdintoja
Olen tähän ensimmäiseen kokeeseen erittäin tyytyväinen. Se todisti sen, että ainakin latausta tapahtuu.
Intin viimeisen viikon aikana oli testi 2 menossa varastovalolla, mutta sääolosuhteet eivät olleet niin hyvät,
että mitään merkittävää olisi tapahtunut. Nyt tulevan kahden viikon aikana on tarkoitus kokeilla erilaisia
testejä mikäli säät sallivat sekä huonollakin säällä!

Kun erilaisia kokeiluja on tarpeeksi alla voi Mangusti täyttää lupauksensa ja hyödyntää aurinkoenergiaa
lataamalla akkunsa siitä. Toissijainen tavoite on jättää 6V 600mAh "Virheäksi akuksi", joka on 100%
vihreällä energialla toimiva akku (pitää teetättää oikeen tarrat) luonnonystävällinen, ehtymätön energia  ;)

Tälläistä tähän väliin! Testit jatkuvat ja lisäjuttua on tottakai tulossa!
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #148 : 12 Heinäkuu, 2009, 14:15:17 »
Hienoja ja uskaliaita kokeita! Saas nähdä vaikka tästä lähtisi liikkeelle isompikin villitys.
Olis se hienoa latailla aurinkokennon voimin akkuja montulla 8).
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #149 : 13 Heinäkuu, 2009, 11:25:08 »
Tänään FatPipe Cupin viidettä osakilpailua ja toxoplasma condii kaartaa 6p etumatkalla.
Voittoahan sitä vaadittais pariinkin kertaan, että mestariksi voitais ristiä tai sitten väliinputoajilla
pelailua.. no realistisesti pyritään pitämään cupissa 2 sija loppuunsaakka. Kokeilussa -05 vuoden
omatekoiset laparenkaat, jolla on uraa takana  :D
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #150 : 14 Heinäkuu, 2009, 16:19:27 »
Jep, eiliset ajot meni miten meni, kakkonen tuntuu olevan tämän kauden maksimi..
Ihan hyvin mielin silti, alkaa pappa jo väsymään, mutta vielä on litania kisoja ajamatta,
jotta tavoite täyttyy..
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #151 : 15 Heinäkuu, 2009, 14:10:32 »
Mangusti lähtee säkylään pariin turneeseen, joista tavoitteena on ajaa eheät kisat,
niin että kisan jälkeen jää hyvä fiilis, on sija sitten ensimmäinen tai viimeinen. Jos
kelit sallivat voidaan aurinkoenergian lataustavoite täyttää jo näiden parin kisan
aikana, katsotaan miten käy.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #152 : 17 Heinäkuu, 2009, 14:41:07 »
Ei mennyt Mangustin viime kisa ihan nappiin. Auto kääntyili itsestään (johtuu servosta),
pomppi hiekassa, ei pystynyt ajamaan suoraan, balanssi kokonaisuudessaan kateissa.
Jotain pitäisi keksiä, että saisi hyvän tuntuman taas takaisin, mutta en keksi mitään. Nyt
lähtee servo vaihtoon, josko servon omanainen toiminta lakkaisi edes hetkeksi. Muuten
iskarit löysimmilleen, renkaina sand pawit ja semmosta.

Jotain pitäisi keksiä, että autolla saisi hyvin mielin ajettua tätä kautta loppuun saakka,
tuntuu välillä todella turhauttavalta edes ajaa, kun ei ole mitään balanssia.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #153 : 23 Heinäkuu, 2009, 10:39:17 »
Foff Cup GP5 tuotti Mangustille sijan viisi. Tästä huolimatta en ole pettynyt siihen,
sillä löysin autoon hieman balanssia lisää. Edessä on nyt 4 painoa ja takana 2. Servosta
jouduin lainaamaan varren Painkiller Janeen ja Mangustiin jäi ylilyhyt, joka sitten verotti
käännössä todella paljon. Anyway, hieman suurempi servonosa eteen, ei liian isoa, koska
auto oli 120% parempi ajettava kuin ylikääntyvänä, joten maltilla ihan hitusen parempi
kääntö, niin senkin puolesta jäisi pakit vähemmälle.

14 jaksoa todisti hyvin, että muutamilla paikoilla Sand Paw jäi hetimmiten kakkoseksi.
Pehmeys oli uskomatonta ja omatakeisestikin jouduin pakittamaan pehmeyden takia
ainakin 10 kertaa.

Tästä lähdetään kehittämään kääntöosaa ja tavoitteena on FinC:ssä nousa vielä kauden
lopuissa kilpailuissa edes kerran palkintokorokkeelle.

Kattelen kuvia jossain kohtaa uppaukseen, ehkä videoo jos jaksaa.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #154 : 24 Heinäkuu, 2009, 19:04:03 »
Nyt se on vahvistettu! Mangustin aktiiviura päättyy kauden 2009 lopussa, jolloin se on lähellä
50 ajettua kilpailua urallaan. Tämä ei välttämättä toteudu vuoden 2009 puolella, mutta auto
saattanee jatkaa puulaakeissa silloin tällöin myöhemminkin. Faktaa on kuitenkin se, että aktiiviura
saa päätöksen tämän kauden jälkeen.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #155 : 25 Heinäkuu, 2009, 11:03:35 »
Tässä kisakuvia säkylän karkeloista, pienine teksteineen...


Mangusti ylsi tällä kertaa jopa jyrkänteen päälle, tasapaino alkaa parantumaan.


Siitä huolimatta hiekka oli todella pettävää, mutta näytti syynä olevan sand pawit.


Upein kuva Mangustista kisasta, tästä asennosta vaan ei menty maaliin saakka :D


Taka-alalla loisti magenttainen kukkaketo  ;D


Sälää lentää! Kyllä se Mangustikin jaksaa vielä potkia eteenpäin!


Tyylin kera hitaasti on oiva tapa hakea maksimaalisia pisteitä.


Syy moneen pakitukseen löytyy servosta lähtevästä kääntövarresta - sen kulma  :D


Valokuvaamalla otettu valmiiksi efektoitunut kuva.


Kuin tuhkassa ajoa, multasälää, juuria ja kaikkea sekavaa lentää ilmoille.


Edessä kiiltää painot, edessä molemmin puolin 2x painot ja takana yhdet, ne toivat tasapainon.


Latausvaja: toxo ja mangusti lataamassa nimh kenttöpowereista lipojaan, laturien kera.

Semmosia kuvia tällä kertaa, kiitokset Softylle kuvien ottamisesta!
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #156 : 28 Heinäkuu, 2009, 13:17:38 »
Noniin, löysin Mangustiin axiaalin vakioservon osan, joten kääntöä saadaan nyt parannettua.
Tarkoitus ei kuitenkaan ole tehdä yyberkääntöä, koska se on pilannut mangustin ajot totaalisesti.
Viime kilpailu ajettiin ihan surkealla käännöllä, mutta auto oli paljon parempi ajaa siten, joten
nyt haetaan kultaista keskiviivaa näiden väliltä.

Jos kortit jakautuu pakassa minun edukseni, niin loppukausi (GP5 ja GP6) päästään ajamaan
lifepakalla 6,6V setillä. Kaikki riippuu nyt siitä osuvatko kortit kohdalle vai ei. Muussa tapauksessa
lifeillä ajetaan vasta kauden jälkeen muissa puulaakeissa tai ensi vuonna eri autolla.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #157 : 30 Heinäkuu, 2009, 11:26:07 »
Jees, tänään laitetaan Mangusti kuntoon, käännön parannusta (muttei liikaa).
Muutoin edetään samanlaisella paketilla mitä aiemminkin, odotukset ovat korkealla
ja tavoite on FinC:n loppukaudella päästä Mangustilla palkintokorokkeelle.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #158 : 30 Heinäkuu, 2009, 19:54:22 »
Noniin. Tänään saatiin paljon enemmän aikaseksi mitä olisin voinut kuvitellakaan.
Tarkoituksena oli vain korjata kääntöä, joka sekin osoittautui todella pottumaiseksi,
koska towerpro:n 3/4 kiinnityspaikkaa olivat rikki ja yhä uudelleen servo pääsi liikkumaan
paikaltaan pois... kiitos nippusiteen, nyt on ja pysyy  :D

En kuitenkaan malttanut lomapäivän kunniaksi, osin schumin paluun, osin hyvän mielen
jättää auton laittamista vain siihen. Kaipasin vanhoja hyviä modiaikoja, jolloin Mangustikin
mahtoi kärjelle jotain. Pistin auton palasiksi..


Vanhaa kunnon Mangustia -08:n tapainen keskilaatta, jonne koko systeemi koottu.


Muutamia johtosuojauksia, parempia kiinnityksiä, mutta kauneuskisaan ei haeta.


Nimettäköön tämän tavan "kultaiseksi keskipainoksi" kuten muistetaan -08 korkea painopiste.


Takana 0,8cm pidemmät linkit kuin edessä!


Voimansiirto väärinpäin (tai oikein crawlingissa), eli spurri peräpäässä, hiekka ei satuta.

Mitä muutettiin?
- jouset pestiin rc-pesukoneessa putipuhtaiksi, uudet öljyt axiaalin vakioista.
- eteen normaalit 98mm linkit, taakse 106mm linkit, lisäpituutta.
- servon toinen puoli kiinnitetty tukevasti nippusiteellä, ei edes heilu!
- -08 tapaan keskilevy, jonne koottiin koko systeemi: mamba max edessä, akku seuraavana
   (twinin akkutelineessä), akun päällä 27mHz vastari.
- Koko voimansiirto väärinpäin (crawlingia varten oikeinpäin), nyt ei kuulu surinaa ja välttää hiekkaa
- kolmilinkit maximaaliseen asentoon 3, kun katsotaan ulkoapäin (lisäpidennystä pidemmillä ruuveilla).
- Edessä normaalit sand pawit - takana sand paw 2:set.

Tulos:
Käytiin Zarizi Techin kanssa kangasalan montuilla kattomassa 1/1 kisojen rc-paikkaa ja lohja ruduksen
montulla testaamassa. Oli muuten historian pehmeintä hiekkaa!! Aivan jäätävän pehmeetä, jossa pääsi
kokeilemaan muutamia kohtia ja hyvin sutisee. Nyt saa painaa sen kaasun pohjaan ja tuossa pehmeessä
meni nipin napin ylös kaartelujen jälkeen, mutta nyt tuntuu olevan paremmassa hanskassa ja ennen kaikkea
on ILO ajaa! Odotukset mänttää kohtaan nousivat rajusti, mutta ennen kaikkea tavoite on ehdottomasti
ansaita ajamalla vielä tällä kaudella palkintopallipaikka Finland Cupissa Mangustilla.

Tästä on hyvä jatkaa!
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #159 : 01 Elokuu, 2009, 11:49:46 »
Saan kunnian aloittaa myös Mangustilla nopeusjakson, se tosin ei tuota yhtä suurta jännitystuskaa,
kun haastajan roolissa ollaan. Tehoja on 2S lipon verran, pinjoni 14, joten vauhtia ei hirveemmin ole,
mutta tässä tavoitteena saada päälle 200p, ettei hirveesti jäädä 3 sijasta. Balanssi tuntuu olevan
hyvin kohdallaan, joten sen suhteen ei hätää, kaasulla mennään!

Itse radoilla tavoite on ajaa kauden parhaat pisteet ja saavuttaa ajamalla jo tässä kilpailussa se
himoittu kolmas sija. Kenties enemmänkin olisi tarjolla, kuten veikkaajat ovat veikanneet, mutta
annetaan kisan näyttää edentä  ;)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN