RatalinjaKokeilukäytössä on uudenlainen tapa rajata pääasiassa rinteen alareunoja, jotka on toteutettu
pitkään jalanpiirretyllä viivalla. Kokeilujärjestelmässä käytetään simppelisti entisiä kuolonkeltaisia
tolppia tukipisteinä itse linjanauhalle. Nauha on biltemasta hankittu 20m mittanauha, joka tuntuisi
riittävän aika kivasti erilaisten kokeilujen perusteella, tässä hieman näyttöjä:
Normaali tilanne, jossa jaloin olisi soikio piirretty rajaksi. Uudessa mallissa parit tolpat ja nauhaa.
(huom. kevätmaa on vielä kovaa, eli kiinnitys ei vielä onnistu 100%)Myös normaali tilanne, joskin tässä nauhalinja olisi normaalisti maassa, mutta kokeiluna laitettiin vähän
korkeammalle, eikä vaikuttanut suorituksiin, kuin psyykkisenä haamulinjana. Huomaa myös päädyssä
on ohjattu rataa eli ei voi lähteä kiertelee, vaan linjaus pakottaa nopeaan kääntämiseen. Sekään EI
kuitenkaan verottanut tuloksia.
Hieman laatikoidusti rajattu alue, tilaa paljon, mutta nauha selkeyttää merkittävästi rata-aluetta.
Myös laatikoitu, mutta vielä laajemmin ja tässä 20m kela, eikä vielä loppunut.
Parhaimmillaan rajanauhaa voi käyttää vaikka keskellä rataa luoden x-kohtaan jännitystä.
On vielä todettava, että nauhat eivät vielä ole parhaimmillaan juuri sen takia, että vasarallakaan tolppia
ei saanut maahan ja ellei tukipilari tue on nauhan kireäksi vetäminen yksi mahdottomuus. Eilisessä kisassa
nauhat kuitenkin pysyivät paikoillaan, eikä linjarikkoja tainnut tulla yhtä-kahta enempää. Jahka kevät etenee
ja maa pehmenee, niin saadaan tosissaan kiinnitettyä ja ratalinja samalla kireälle.
Se mihin ratanauha on alunperin suunniteltu on juuri rinteen alaosan rajaaminen. Saisi sen jalkapiirtelyn pois
ja tilalle ihan ratanauhan. Mitä tämän asentaminen sitten vaatii? Jos koko 20m nauhan haluaa käyttää
alarajana, niin about 10-15 keltaista tolppaa maahan tukevasti ja sitten vain nauhaa vetämään. Hieman
eri asioista riippuvaa montako välitolppaa haluaa laittaa, tottakai mitä enemmän sen tukevampi, mutta
parikin metriä pystyy helposti olee välissä, kenties enemmänkin. Linjaston purussa ei mene kahta minuuttia
enempää, sillä ainakin nyt nauha lähtee tosi helposti kelaamalla (hyvä kelausmekanismi) ja samalla tolpatkin
irtoilee jo paikoilta.
Mitä hyötyä tästä sitten on?Yksinkertaisesti sanottuna radat selkeytyy merkittävästi, vaikka tätä käytettäisiin vain alalinjoja rajaamaan.
Tolppiin kiedottu nauhalinja on perhanasti luotettavampi kuin jalalla piirretty viiva, eikä vain sen takia, mutta
kun nuo tekevät radoista vielä hyvännäkösiä! Parhaimmillaan kuten jo eilen testattiin voi rajata sivulinjoja tai
vaan tietyn kohdan. Valkoinen nauha erottuu hiekasta myös hyvin ja koko nauhaidea tekee radasta ratamaisempaa.
Asennus/Purku, viekö paljonkin aikaa?Pari ylimääräistä minuuttia tottakai tulee radantekoon ja purkuun lisää, mutta omat rajaukseni olen saanut
rakennettua/purettua yhteensä 5 minuutissa/rata. Se mitä linjaus tarjoaa naurettavan pienen aikapanokseen nähden
on todellakin sen kaiken arvoista ja jahka näitä itsekin tekee enemmän ja oppii miten kannattaa tehdä, niin
homma taaas nopeutuu varmasti.
Kyseistä ratalinjausta testataan ainakin Foff Cup Kevätkausi 2012 ekat 5 kisaa. Sen jälkeen pohditaan porukalla onko tästä
ihan finland cup/mm tasolle toimiva järjestelmä. Tällä hetkellä 20m keloja on 5kpl:tta ja 1x 30m avokela. Todennäköisesti
tulen hankkimaan vielä pari 20m lisää ennen foff cupin eastern funnia, niin saadaan tosissaan kokeiltua ja harjoteltua.
Kommenttia/kyssäriä saa laittaa, ehdotusta, + ne jotka jo käyttäneet tätä linjatekoa voivat poimia omat juttunsa
ja jos jotain korjattavaa/parannettavaa järjestelmässä, niin tänne vaan ja kokeillaan.