Rata-ja PorttilinjaTulevalle kaudelle on tarkoitus poistaa kokonaan epäselvät tilanteet
"missä rata menee, missä saan ajaa?".
Entisajan "jalkaviiva" sekä muut ihmeviritykset ovat tällä kaudella KIELLETTY. Kukaan ei siis tee poikkeuksia,
vaan näillä kahdella virallisella tavalla tulemme kisoissa ratoja rakentamaan, kiitos.
Tätä vartenhan on olemassa ratalinja, joka osoittautui viime vuonna kultakimpaleeksi ja selkeytti aiempia
vuosia paremmin ratojen rajoja. Nyt on vielä enemmän selvennetty sekä ratalinjan käyttöä, että ihan 1/1 foffissa
käytössä olevaa edellisten-ja seuraavien porttivälien muodostamaa
PORTTILINJAA.
Tekstinä vaikeammin ymmärrettävää, joten piirrustelin kaavat ja käydäänpäs asia läpi:
Rata ilman ratalinjaa.
Rata ratalinjan kanssa.
Rata ilman ratalinjaa, mutta porttien muodostamilla porttilinjoilla.
Rata ratalinjan ja porttien muodostaman porttilinjan kanssa.
Sitten sama rata "areoittain" tutkittuna ja siten, että käytössä on vain porttilinja (+ esimerkein ratalinjakin).
Area 1: sininen viiva ensimmäisellä "arealla" kertoo sen, etten saa tulla katkoviivan alapuolelle,
etkä saa ylittää viivaa ylhäältä (muualta kuin tarkoitetusta porttivälistä). Mikäli KOKO auto ylittää
ala-tai yläviivan on suoritus päättynyt siihen kohtaan. Sivuilla voit liikkua vapaasti, ellei käytössä
ole ratalinjaa, jolla on tarkoituksella rajattu kulkusuuntaa. Mikäli lähdet syystä tai toisesta
"seilailemaan" tuon porttilinjan sisällä, on hyvä muistaa ettet saa missään kohtaa mennä linjan yli/ali.
Tuomarilla on päätösvalta tuomita, jos putoat linjan alle/ylität sen.
Kuvan esimerkissä sivuja ei ole rajattu, joten voit ajella 250p kohdalle ja osua siihen.
Mikäli näin käy, suoritus on päättyvä, koska olet suorittanut portin väärässä järjestyksessä.Area 2. muodostuu porttienvälisestä linjasta
(edellinen 100p sekä tuleva 150p portti).
Porttilinja rajaa väärinpäin L-muodossa porttienvälistä linjaa. Arean vasensivu sekä
yläosa ovat rajattomia, joten niissä voit kulkea vapaasti.
ELLEI sitten ratamestari ole ollut fiksu ja rajannut radasta tuon osuuden kuvan merkitsemällä tavalla.
Tällöin tuota osaa rajaa sekä porttilinja, että nauhalla rakennettu ratalinja.
Area 3. on samantyylinen kuin area 2. Ilman ratanauhaa voit vapaasti vaeltaa ylös ja sivulle, ellei taas...
...ratamestari ole ollut katala ja laittanut ratalinjan rajaamaan vaeltelua.
Area 4. toimii samalla tapaa kuin 2 ja 3, rajaamattomana vapaasti voit ajaa, mutta yleensä...
...ratalinja nähdään rinteen alhaalla, ettei maahan tulla. Tässä on myös hyvä muistaa se, että voit
ajaa vain vasemmalle vapaasti. Muista kuitenkin, että jos vaikka osut lähtöporttiin tai 100p porttiin,
niin ne eivät ole kuolleita (ellet ole jo osunut niihin). Täten niistä voi yhä saada virhepisteet, vaikka
olisitkin radalla jo paljon pidemmällä. + tässä tapauksessa suoritus ei pääty, koska olet jo aiemmin
suorittanut portin (oikeassa järjestyksessä).
Area 5. perustyylinen lopetus, jossa rajana 250p sivu ja ylärajana maali. Oikeasivu on vapaa,
kuten myös alaosa, ellei alaosaan sitten ole tehty sitä normaalia toimenpidettä..
...eli tätä ranalinjaa alas.
Tämän pitäisi merkittävällä tavalla selkeyttää sitä missä saat ajaa. Samoin ratamestarit voivat tästä
oppia ja poimia vinkit minne ne ratalinjat kannattaa rakentaa, kun porttilinjat ovat kuitenkin voimassa.
Kauden avauskisassa Foff Cupissa sekä itse RC Foff Finland Cupissa tullaan käymään tämä asia vielä
ihan aidon radan kera läpi ja esimerkein, joten jos tästäkään ei vielä auennut, niin ennen kisaa esitän
saman asian ihan käytännön ajossa, joka selkeyttää varmasti lopullisesti asian.
Säännöt osioon tulee tänään erikseen aihetta Rata-ja Porttilinjan eroista.