Hyvät tekstit, niitä kompaten:
SC11SC luokan nimi SC11 tuli alunperin tarkoituksenaan erottua muusta SC-autoilusta. Alkuperäinen idea taisi olla
se, että luokkaan sallittiin 1/10 ja 1/12 SC-autot ja näistä laskettiin keskiarvo numero 11. Tällä kaudella ei
kuitenkaan ollut yhtäkään 1/12 autoa ja tuskin tulee koskaan olemaan, joten tuo 11 merkitys on ainakin itselle
se ja sama onko sitä vaiko ei, sc:stä kuitenkin puhutaan, mielipiteitä..
Mitä yhteislähtöön tulee, niin siihen puutun vähemmän, jätän sen sellaisille, jotka joko oikeasti tietävät rata-ajosta
tai todellakin intoutuvat tietämään siitä lisää ja ovat valmiita kehittämään sitä foffin rinnalle, yhtenä "jaksona". Aika
rankkaa autolle monessa erässä, mutta ymmärrän hyvin myös sen, että kun rataa tehdään 2h, niin 15min ajot siinä
eivät anna sitä toivottua "palkkaa" asian suhteen, vaan mitä enemmän ajoja, sen parempi ja monet ovat kehuneet
tätä ajomuotoa, joten tulevaisuutta sillä ainakin on!
Tuo on hyvä pointti, että yhteislähtö tulee ajaa finaalinkin osalta ennen kisan loppua, että porukkaa riittää. Silloin
saadaan maksimaalinen porukka apuun ja saadaan vietyä ajot siltä osin parhaiten läpi. Tuo kierroslaskenta on ongelma,
joka on osin inhimillinen moneltakin osin, mutta mihinkään laitteisiin ei ole varaa, joten toivotaan että siihen löytyy joku
toimiva ratkaisu tms... SC11 luokan sääntöjä lähinnä yhteislähdön suhteen voi kehittää pitkälle talven ylikin, kun ei ole
autoteknisriippuvaista tai ainakaan pitäisi olla.
ModifiedMitä tähän luokkaan omasta puolesta tulee on se nykyrakenteellaan tekninen ja tulee sitä olemaankin. SC11 tarjoaa
taas sen teknittömän ja laaja-alaisen ajamisen, valitettavaa vain on se, että erillisjousitetut EI SC-autot ovat tässä
tilanteessa ei kenenkään maalla ja kärsivät. Toisaalta onnistujiakin on nähty ja pärjääviä kuskeja, joten mitään suurta
hätää ei ole. Luokka on jakautunut kahtia ja nopeus on ainoa missä erillisillä voi voittaa ja muuten ns. niille epäreilua,
mutta samalla nopeuden teknittömyys on epäreilua jäykkiksille, joilla ei ole täten mahdollisuutta nopeimpaan aikaan,
vaikka radoilla saavatkin eroja tehtyä.
Modified luokka tulee jatkamaan samanlaisilla radoilla ensi kaudellakin ja se on sitten kuskista kiinni millaisen auton sinne
valitsee. Jos tahtoo laajaa ajoa, niin SC11 on se luokka, johon kannattaa osallistua, jos tahtoo teknistä, niin modi on oikea.
Nimittäin siinä vaiheessa, kun modified luokan radat muuttuvat laajoiksi, kuolee luokka, koska on samanlainen kuin sc, eikä
silloin jäykkiksillä ole mahdollisuuksia. Tämä on jo historiassa kerran koettu twinien aikakaudella, ei tehdä sitä virhettä uudestaan.
Uskon vakaasti siihen, että luokassa kilpailee jäykkiksiä sen 6 verran vähintään myös ensikaudella ja niitä ajatellen luokka on
koossa. Nostan hattua jokaiselle erillisjousitetulla ajavalle ja pärjänneelle!
Unlimited ja isommatMitään isompaa luokkaa ei ole tulossa hetkeen, kuten itse totesin ja kuten janne totesi, se on aika mahdottomuus, kallista ja
ideana toteutumaton. Unlista todettakoon se, että matalia paikkoja toki on, mutta siitäkään ei ole etua, että on iso rinne,
mutta aivan suoraa, jossa vaan pujotellaan. Ihannerinne unlille on sellainen, jossa on sopivasti korkeutta ja välitasanteita,
muotoja ym... joihin radat rakentuvat. Omasta mielestä mäntän rinteet ovat edelleen ajettavia ja ok kokoisia, mutta tämä
toki mielipideasia.
Uusia ajopaikkoja kaivataan, jotta saadaan monimuotoisuutta, mutta ajopaikkojen tulisi olla kuitenkin järkevällä linjalla
suurimpaan osaan aktiivikisaajia. Jokainen paikka on kuitenkin arvokas, joten tietoa vain, jos paikkoja löytyy. Suoralla rinteellä,
jossa on lopussa pysty ei tee mitään, ne joissa on muotoja, ne ovat lajin helmet.
Kompataan zt:n:2h yhteislähtöä on mielestäni liikaa, se tunti on se OK vielä, jolla olisi mukava edetä. Aika on kuitenkin sellainen tekijä, että jos
jollakulla hajoaa auto ennen finaalia ja menee korjaamaan, niin en kisajohtajana tule viereen huutamaan tai sanomaan et aja,
jotta ajot nopeutuisi. Itse olen nauttinut tällä kaudella katsojan roolissa yhteislähdöstä ja pari kertaa rataa ajanutkin, hauskaa
on, mutta päätarkoitus on RC FOFF, joten samalla asialla ollaan, ajallisesti 2h yhteislähdöt voi unohtaa, jos tahtoo reilummin
rata-ajoa harrastaa, niin se löytyy muualta / järjestetään erikseen sellainen pikkucupi tms..
ei herneruttoo vaan mielipidettä!