Kirjoittaja Aihe: Ennakkokatsaus kauteen 2010  (Luettu 6714 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Ennakkokatsaus kauteen 2010
« : 18 Maaliskuu, 2010, 01:57:47 »
Luokittain

Unlimited GP
GP:n tulevaisuus näytti huonolta jo viime kaudella. Se yhdistettiin XL:n kanssa, mutta isommat autot jäivät hyvin pian pois. Tänä vuonna se näyttää vielä huonommalta ja jos vetoa löisin, niin laittaisin rahani sen puolesta, että luokkaan ei saada tarpeeksi kuskeja ja autoja ja se jää ajamatta. Harmi, jos näin käy.

Modified
Modikaan ei viime kaudella ollut kilpailujamäärällä pilattu, jos koko kautta tarkastellaan. Yksittäisissä kisoissa oli toki enemmänkin osanottajia ja ihan hyvää kilpailua luokassa oli koko kauden. Autoissa oli myös siinä luokassa aika suuret erot ja pidän edelleen huolestuttavana sitä, että se vaikuttaa käytännössä olevan Axial-merkkiluokka. Tuunari ja matti.l ovat ilmoittautuneet mukaan kahinoihin erillisjousitetuilla tai ylipäätään ei-Axialilla, mutta kaikilla muilla on käytännössä sama auto rakentelun pohjana. Luokkaa ehkä voisi kehittää vauhdikkaampaan suuntaan. Viime kaudella jotkin jaksot muistuttivat enemmän crawlingia hiekassa, kuin foffia. Nopeusjaksoja voisi myös kehittää tämän luokan osalta autojen kokoon paremmin sopiviksi ja enemmän isojen autojen esikuvaa muistuttaviksi. Osanottajamäärin suhteen näyttää hyvältä. Uusia kuskeja on tulossa tähän luokkaan ja paluun tekeviä entisiä modi-kuskeja on myös ilmoittautunut mukaan. Ainakin TOP5:een pääseminen tulee olemaan vaikeampaa tällä kaudella. Tällä hetkellä vaikuttaa tulevan kauden suosituimmalta luokalta, mutta saa nähdä miten käy verrattuna Unlimited EP:hen.

Unlimited EP
Viime kauden suosituin luokka, ainakin osanottajamäärän perusteella. Lajin kuninkuusluokka, mutta ilmoittautujalistalta puuttuu vielä monta odotettua nimeä. No itsekin panttaa vielä autoja tallissa, mutta jotain on tekeillä. Mielenkiinnolla olen odotellut mitä RFOT:n tallissa rakennellaan, kun vasta kaksi ilmoittautumista tähän luokkaan ja nekin kumpikin esitetty, ikäänkuin se osallistuminen ei olisi niin varmaa. Havialan Konepajalla tehdään taas jotain uutta ja sieltä alkaa pukata autoja ihan uusille juniorikuskeille, vaikka kyllähän Leksa jo viime kauden lopussa kävi pelottemassa vanhempia kuskeja taidoillaan. Eiköhän tässä luokassa taas rymistellä tusinan auton voimin parhaimmillaan kunhan kausi saadaan käyntiin eikä ainoatakaan sijaa tule saamaan ilmaiseksi.

SC11
Uutena luokkana tämä vaikuttaa tällä hetkellä kohtuullisen suositulta, joskin monta tälläkin foorumilla esiteltyä autoa puuttuu vielä ilmoittautuneiden listalta. Joka tapauksessa suosi on parempaa jo nyt kuin Street Classillä oli koskaan. Potentiaalisia autoja SC11-luokkaan ei taida kuitenkaan olla kuin kolmella valmistajalla ja niistäkin yksi taitaa olla melkoinen altavastaaja, mitä tulee havaintoihin ratapuolelta. Takavedot voi unohtaa heti kättelyssä, sillä niillä ei pääse yhtään mihinkään verrattuna nelikoihin oli sitten enemmän tai vähemmin lukkoja siinä nelikossa. Ensimmäinen kisa kuitenkin kertoo kaikille mikä on tämän luokan tulevaisuus. Jos foffin ajaminen ei tunnu onnistuvan noilla autoilla, niin toisessa kisassa voi käydä jo osanottajista kato. Säännöillä on yritetty rajata sitä, että tästä ei tulisi täysin rakentelijoiden luokka, mutta säännöissä taidettiin sitten kuitenkin antaa niin paljon periksi, haettaessa yhteensopivuutta ratasääntöjen kanssa, että ne mahdollistavat käytännössä täysverisen modified-luokan erillisjousitetun auton käyttämisen tässä luokassa. Odotan kuitenkin jännityksellä millaisia kisat tulevat lopulta olemaan. Tämän luokan valtijaaksi voi aivan hyvin nousta jokin yllättävä nimi, jolla on jo ratakokemusta näistä autoista.

Tiimeittäin

Ruutanan FoffRoad Team

RFOT tuntuu olevan kohti pienempiä autoja. Erityisesti modissa tulee marssittamaan kisoihin hurjasti kalustoa, samoin panostus uuteen SC11-luokkaan on tämän tiimin osalta merkittävä. Tiimien välisessä taistelussa tulee olemaan erittäin vaikeaa voittaa RFOT:ta, joka viime vuonna vei epävirallisissa seurapisteissä suvereenin voitin Unlimited XP:tä lukuunottamatta kaikissa luokissa. Toki suoritusta helpotti kolme kuljettajaa, mutta kyllä oli näistä jokaisen menestyskin jäätävää. oma veikkaukseni on että Modified-luokan mestari löytyy tänäkin vuonna tästä tiimistä ja Samu Sarka - Lauri Lahti -kaksikosta. Paineet jätetään Sakulle, joka varmasti janoaa viime kauden jälkeen tiimikavereiden päänahkaa.

Havialan Konepaja

Foffiautojen rakennuksen ykköspaja tuo varmasti tällekin kaudelle jotain, millä menestys on vain kuskista kiinni. Unlimited EP-luokan suosikki, Pasi Äkräs,  löytyy tästä tiimistä. Modified luokkaan Pasi on tuomassa erillisjousitetun ja aikoo haastaa sillä Axial-merkkiluokan valtiaat. Haaste on kova ja vastausta siihen odotellaan.

Koillinen Hiippakunta

Kirkon miehet lisääntyvät ja tulevat nyt jo kilpailemaan kolmessa luokassa. Vanhat konkarit jatkavat kärkisijojen metsästystä Modified ja Unlimited EP-luokissa, mutta SC11-luokkaan tiimin ainoa kuljettaja, Pekka Murtola, esittelee hiippakunnan uusimman tulokkaan Apostolin. Varmasti kilpailee kärkipaikoista myös tällä autolla.

Pirkanmaan RC-autoilijat
Ainoa yhdistysmuotoinen RC-autoseura, jonka nimissä foffi-kisoja ajettiin viime vuonna. Erittäin vahva tiimi, joka vei Unlimited XP:n mestaruuden ja antoi kovan vastuksen myös Unlimited EP:ssä. Vasta kaksi kuljettajaa ilmoittautunut tämän vuoden sarjaan, mutta panostus on varmuudella erittäin vahva, eikä riskejä kaihdeta. Osin tämän seurauksena sijoitukset saattavat vaihdella varsin paljon jaksojen ja kisojen välillä.

Autorata Racing Team

Ajoi viime kauden kaksi viimeistä kisaa kolmella kuskilla ja MM-kisoissa jopa neljällä. Tänä vuonna mukaan lähtöä vielä pantataan, mutta valmisteluja on tehty siihen malliin että kolmella kuskilla tullaan Unlimited EP ja SC11 -luokkiin. Tiimin varmasti omalaatuisin ja salaisin modi-auto on ollut rakenteilla jo toista vuotta ja tällä kaudella sen olisi tarkoitus ajaa jo depyyttikisa. Onko se Finland Cupissa vai joku pienempi kisa, niin sitä ei vielä osaa sanoa. Tähän tiimiin meni viime vuonna paras kaato-, sekä vuoden mekaanikko- ja tulokaspalkinnot. Tämän vuoden tavoite on vierailla palkintopallilla useammin kuin kerran sekä Unlimited-, että SC11-luokissa, joihin molempiin on tulossa Hong Norin autoihin pohjautuvaa täysin uutta kalustoa. Tällä kertaa luvassa on vähän vähemmän DIY-osia, mutta kustomointia on tehty edelleen enemmän ja vähemmän.

Perämettäreisinki

Loposen Matti on uusinut kalustoa talven aikana. Downerilla taidetaan edelleen tulla EP-kisoihin vakiomitassa. Matti on näyttänyt, että taidolla voi korvata sitä mitä toiset saavuttavat pidennetyllä autolla ja mitä tulee hyppimiseen, että tässä tiimissä taitaa olla näiden kemujen ykkömies. Viime kausi oli ensimmäinen ja epävarmuus ja autojen foffiin sopimattomat säädöt pilasivat alkukautta. Uuteen kauteen on varmasti valmistauduttu ensistä kokeneempana ja autojen säädöt tulevat olemaan sen mukaiset. Tiedä vaikka Matti nähtäisiin kerran tai kaksi ihan palkintopallilla asti.

Mörköperä Racing

Teijon kalusto on kunnossa, mutta onko mies itse? Viime kaudella oli vähän haparointia ja kalustossa niitä kuuluisia markan vikoja, jotka pilasivat monta kisaa. Kova haastaja ja hyvänä päivänä tuloslistalla korkealla. En usko, että kolkuttelee kolmen kärkeä, mutta ihan seuraavia sijoja kyllä. Ilmoittautunut molempiin Unlimited-luokkiin ja modiin, mutta GP:n jäädessä pois ajaa tiiminsä ainoana edustajana kahdessa kovassa luokassa. EP:ssä aivan uudella kalustolla.

V.FI

Kilpailee Unlimited EP-luokassa ja auto tulee Havialan Konepajalta, mutta tiimi tausta, kuten myös auton nimi viittaa isojen autojen puolelle. Viikarin nuorempi herra yrittää valloittaa tämän lajin ja varoitus tuli jo viime kauden viimeisessä kisassa. Tässä tiimissä ei tehdä kompromisseja, vaan auton pitää olla kunnossa. Odotukset ovat korkealla menestyksen suhteen, mutta paineensietokyky ratkaisee kauden edetessä.

Top Alcohol

Uusi tiimi ja uusi kuski. Paljon on luettu, mutta vähän tiedetään. Yksi kuski, mutta autoja kolme, kahteen luokkaan. Kilpailee koko kauden modissa ja SC11-luokassa. Rallimiesten tapaan lupaa painaa 110 % painolla eteenpäin. Alkukausi varmaan menee vielä lajia opetellessa, mutta loppukaudesta tiedä vaikka yllättäisi kaikki.
« Viimeksi muokattu: 18 Maaliskuu, 2010, 22:05:51 kirjoittanut Penguin »
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Ennakkokatsaus kauteen 2010
« Vastaus #1 : 18 Maaliskuu, 2010, 07:58:12 »
Upea teksti, häkellyttävän hienoa lukemista, kun joku muu kirjoittanut kuin RFOT  :)
Iso kiitos, hyvää juttua, spekulointia ja antaa mielenkiintoiset lähtökohdat kauden alkuun, kiitos!  8)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Ennakkokatsaus kauteen 2010
« Vastaus #2 : 18 Maaliskuu, 2010, 10:42:20 »
Mielenkiintoista lettavaa. DC:n sulkakynä tuo loputonta ajatusvirtaa hirveällä temmolla, mutta on hienoa lukea ohessa muidenkin mietteitä ja spekulointeja. Rupesin jännäämään kautta aivan eri tavalla. Nyt on joka luokassa jokainen paikka auki. Ties vaikka heti avauskisassa potit korjattaisiin muiden toimesta kuin RFOT:n. Esim SC11 luokassa todellakin on etulyöntiasema jo autoilla ajaneilla. Radan kiertäminen auttaa 100% varmasti, joten pelkkä rinnekokemus ei välttämättä riitä edes palkinnoille.

Tiimien välisessä taistelussa tulee olemaan erittäin vaikeaa voittaa RFOT:ta, joka viime vuonna vei epävirallisissa seurapisteissä suvereenin voitin Unlimited EP:tä lukuunottamatta kaikissa luokissa.

Tarkoitit varmaankin GP:tä ;).
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Ennakkokatsaus kauteen 2010
« Vastaus #3 : 18 Maaliskuu, 2010, 22:08:23 »
GP:tä tai oikeammin XP:tä tarkoitin ja korjattu. PRCA oli myös unohtunut täysin tiimeistä, kuten PaulJr täällä selän takana huomautti, mutta nyt lisätty sekin juttuun.

Hienoa että jutusta tykätään. Jos se antaisi sinnekin suuntaan välillä erilaista ulottuvuutta lajiin, kun joku muukin kirjoittelee fiilistelyjä lajista.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile