Kirjoittaja Aihe: Short Course 1:10 & 1:12 autot  (Luettu 80354 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

OV

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 60
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #60 : 02 Maaliskuu, 2010, 11:44:28 »
OV: Nelkulla pääset ainakin ja kisapaikat on Säkylä, Kangasala ja Mänttä, ellei suuria muutoksia
tapahdu, + MM-kisat (iso tapahtuma alustavasti edelleen kangasalla).
No tuonne asti en kyllä repeä, joku Muurame ,Multia, Konnevesi, Hankasalmi ois suunnilleen maksimia minne täältä lähen. Ei Tikkakoskea?

Kisapaikkoja on paha alkaa uudestaan repimään. Toki jos ite oot valmis järjestämään johonkin paikkaan mikä on lähempänä teikäläistä niin siitä vaan yrittämään. Epäilen, että moni ei siihen rumbaan lähde. Joten eiköhän olla tyytyväisi vaan, että on edes tampereen ylä,ala ja länsi puolella nuo nykyset paikat :D.

Se jäi vielä epäselväksi eli SC ajetaan yhtenä luokkana? Eli nelkut ja tuupit samassa läjässä?

SC-2

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 42
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #61 : 02 Maaliskuu, 2010, 11:47:37 »
Missäs päin tuo Jyväskylän kilpailu järjestetään? Elä OV revi pöksyjä ellet kovin hymy mielin siellä kirjottele. :D

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #62 : 02 Maaliskuu, 2010, 11:49:10 »
RFOT nuo kisat järjestää, tosin jyväskylän kisassa PNM pääsee toimimaan (halutessaan) nokkamiehenä
esim. ratojen ja yhteislähtöradan suhteen. Muuten Kangasalan, Säkylän ja Mäntän kisat RFOT:n järkkäämiä,
toki ratamestareita kaivataan aina, kuten omassa topikissaan kerätäänkin: http://rc-foff.net/smf/index.php?topic=2243.0
Ensi kaudelle 2011 voikin sitten hakea uusia paikkoja, jos löytyy samoilta linjoilta monttu, ettei missään lapissa
saakka vielä ole...

Tänä vuonna 2010 ajetaan yhtä SC-luokkaa, jonne sallitaan 1/10 ja 1/12 autot, niin 2wd ja 4wd (säännöissä mainittukin).
Ensi vuodeksi voidaan sitten harkita mahdollista kahta luokkaa, mutta siihen ei tänä vuonna vielä mennä, opitaan tämä
vuosi ensin SC-autoista ja palaveerataan kauden päätteeksi mielipiteiden kera kauteen 2011..

Jyväskylän kisa on alustavasti juurikin Tikkakoskella.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

SC-2

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 42
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #63 : 02 Maaliskuu, 2010, 11:53:51 »
Selvä, eikös Muurame ole meille kummallekin puol välissä sitten jyväskylään ja sitten joku siellä teillä päin ja Muurameen. Aikaisia suunnitelmia... ;)

matti.l

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #64 : 02 Maaliskuu, 2010, 12:51:32 »
Selvä, eikös Muurame ole meille kummallekin puol välissä sitten jyväskylään ja sitten joku siellä teillä päin ja Muurameen. Aikaisia suunnitelmia... ;)

Eipä sulla mäntän kisaankaan ihan mahdoton matka ole...

Itsekin viime vuonna koitin etsiä kotikonnuilta sopivaa monttua kisapaikasi, mutta eipä noista siihen ollut. Oli aika ajanut ohi sopivista paikosita. Vaatii meinaan aika korkean rinteen että esim. Unlimited luokalle saa järjesteltyä kunnon radat. Huomaat sen kun ensimmäisissä kisoissa joskus pääset olemaan. Videoista kun ei koko totuus selviä.

OV

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 60
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #65 : 02 Maaliskuu, 2010, 13:04:08 »
Missäs päin tuo Jyväskylän kilpailu järjestetään? Elä OV revi pöksyjä ellet kovin hymy mielin siellä kirjottele. :D

En mie revi. Tuo vaan, että emmää tonne kyllä lähde vaan enintään tänne ja tänne. Että tehkää tonne kisat niin voin ehkä tulla käymään asenne. Tai siis tollanen asenne tosta sun aiksemmasta vähän paisto läpi.

Ne kun yleensä on missä on. Uuden paikan järjestäminen on varmaan aikamoisen työn takana. Jos on sen verran kaukana, että eii pysty niin sitten ei vaan pysty :/. Ensikertalaisena varmaan kohtlainen kynnyskin lähteä satojen kilometrien päähän kattelemaan mitä homma on. Mutta se on tätä rc puolella. Itelläkin on 70km lähimmälle radalle. Ei tule ihan joka päivä käytyä. Helvatin jees se olis nurkan takana harrastus mahdollisuudet. No muutama mukava monttu on sentään 20km säteellä.
« Viimeksi muokattu: 02 Maaliskuu, 2010, 13:05:40 kirjoittanut OV »

SC-2

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 42
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #66 : 02 Maaliskuu, 2010, 13:11:32 »
Eipä sulla mäntän kisaankaan ihan mahdoton matka ole...
[/quote]
No katos eihän sinne hirviä matka ole, n.150km (siis ei mitää haistattelua, ei se ole kovin pitkä matka).
Missäs päin tuo Jyväskylän kilpailu järjestetään? Elä OV revi pöksyjä ellet kovin hymy mielin siellä kirjottele. :D

En mie revi. Tuo vaan, että emmää tonne kyllä lähde vaan enintään tänne ja tänne. Että tehkää tonne kisat niin voin ehkä tulla käymään asenne. Tai siis tollanen asenne tosta sun aiksemmasta vähän paisto läpi.

Ne kun yleensä on missä on. Uuden paikan järjestäminen on varmaan aikamoisen työn takana. Jos on sen verran kaukana, että eii pysty niin sitten ei vaan pysty :/. Ensikertalaisena varmaan kohtlainen kynnyskin lähteä satojen kilometrien päähän kattelemaan mitä homma on. Mutta se on tätä rc puolella. Itelläkin on 70km lähimmälle radalle. Ei tule ihan joka päivä käytyä. Helvatin jees se olis nurkan takana harrastus mahdollisuudet. No muutama mukava monttu on sentään 20km säteellä.
Joo se nyt oli vähän hankalaa kuvailla tilannetta niinkuin tässäkin viestissä. Katotaan miten revetään.

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #67 : 02 Maaliskuu, 2010, 17:31:25 »
Ompa taas ollut jutustelua. Onneksi kuitenkin positiivista. Pelästyin jo että täällä väännetään tosissaan.

Itse olen mahdollisimman vakioiden puolella. Tosin sallisin pohjalevyyn reikien tekemisen yms, koska pohjalevyhän ei miksikään siitä rakenteellisesti muutu.

Vuosien varella lemppari esimerkki luokan kehityksestä (jonka olen maininnut varmaan 10 kertaa aikaisemminkin :D):
Radat on kautta historian tehty suorituskykysimpien autojen mukaan. Unlimited EP:ssä ajoi kaudella 2007 polttikset, bensa-autot sekä sähköt olivat samassa luokassa. Silloin kaikki ajoivat suhteellisen vakiolla kalustolla ja kilpaileminen oli väliin hyvinkin tasaista. Kauden päätteeksi bensa-auto oli toinen, ja polttiksetkin yltivät monissa kilpailuissa palkinnoille. Ero kauteen 2008 oli kuin yöllä ja päivällä. tuunari vei päänahat kaikilta, kun tuli ensimmäiseen kisaan pidennetyllä pohjalevyllä ja uudella putkirungolla. EP:n osalta muutokset olivat mielettömän loistavat, koska ratoihin saatiin näyttävyyttä ja menosta todella hullua, mutta polttiksilla ja bensa-autoilla ei sen koommin ollut enää asiaa samoille radoille. Eipä ollut asiaa enää edes vakiopituisilla sähköautoilla.

Fakta on, että jos jossain vaiheessa saa autoa muokata enemmänkin rakenteen osalta, niin ne, jotka haluavat pärjätä foffissa, tekevät muutoksia 100% varmasti. Mitä yksinkertaisemmat ja tiukemmat säännöt, sitä enemmän se säästää aikaa, rahaa ja sitä tasaisempia kilpailut ovat tuoden kuskien yksilölliset erot ajossa.

Alkuun voitaisiin tosiaan katsoa miltä kisaaminen näyttää. Sen jälkeen vasta pohtia sääntöjen laajentamisia DIY-pohjalevyihin yms.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

-foff-

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 88
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #68 : 02 Maaliskuu, 2010, 22:40:06 »
...kukapa estää SC autoa kilpailemasta modissa, jos ja kun akseliväli ei kasva sääntöjen vastaiseksi...ainakin löytyy vastusta ja kokeneita
kilpailijoita sekä "virittelyvapaa" luokka...ja jos alkaa meno hirvittään, niin ruuvaa sen vanhan pohjalevyn taks ja tulee rentoon leikkiin mukaan, SC11 luokkaan!!  ;D

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #69 : 02 Maaliskuu, 2010, 22:43:57 »
...kukapa estää SC autoa kilpailemasta modissa, jos ja kun akseliväli ei kasva sääntöjen vastaiseksi...ainakin löytyy vastusta ja kokeneita
kilpailijoita sekä "virittelyvapaa" luokka...ja jos alkaa meno hirvittään, niin ruuvaa sen vanhan pohjalevyn taks ja tulee rentoon leikkiin mukaan, SC11 luokkaan!!  ;D

Näinhän se on, enpä olisi itse tuota paremmin osannut sanoa!  :)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #70 : 03 Maaliskuu, 2010, 00:01:42 »
SC-auton akseliväli on aina modiin kelvollinen, sillä SC-auton maksimiakseliväli on 335 mm.

Keskustelu DIY-runkojen hyväksymisestä on mielestäni hieman sivuraiteilla. Jos ja kun luokka halutaan pitää helppona päästä mukaan on DIY-runkojen lisäksi kiellettävä kaikki autoon saatavilla olevat kolmansien osapuolien rungot. DIY ei ole se joka tekee autosta liian kalliin, vaan ne kaikki muut alu-, titaani- ja hiilikuiturungot ja -osat, joita saa netistä tilaamalla. Kyllä tämä luokka saisi olla todella vakioautoluokka, vaikka sitten sen kustannuksella että jokainen viritelty rata-auto ei luokan foffi-sääntöihin mahdu.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

TomiKoo

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 75
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #71 : 03 Maaliskuu, 2010, 07:57:38 »
En lähde varsinaisesti mukaan keskusteluun DIY-osia puolesta tai vastaan, mutta mielipiteenä, muutama viimeinen viesti on lähtenyt minusta oikeaan suuntaan. Jos modista erottuvaa ja kustannuksiltaan halpaa aloittelijan luokkaa haetaan, niin vakioautoilla se onnistunee parhaiten. Itsekin käytän muutamaa aluosaa Honkkarissa, mutta voin ne poiskin ruuvata, jos ajetaan vakioautoilla.

Rengastusta jäin vaan miettimään vielä. Nyt kun sallitaan mitkä vaan renkaat paitsi yhteislähdössä SC-renkaat? Onko aivan järjetön ajatus rajata renkaat vain SC-renkaisiin ja sama sääntö kaikkiin lähtöihin? Ei tule ongelmaa kopan sovitusten kanssa ja kustannukset jäävät taas alemmas, kun pärjää yhdellä kierroksella. Lisäksi jää säätäminen kisapäivänä, kun pärjää alla olevilla renkailla koko päivän. Eli voisi ajaa ihan RTR-renkaalla, jollain tarvike 2,2/3,0 renkaalla, modatulla 2,2/3,0 renkaalla tai halutessaan vaikka kaikissa lähdöissä 2,2/3,0 laparenkaalla (Proline Sling Shot, onko muita?). Luulisi tuon tekevän luokasta tasaväkisen ja helpon lähestyä?

Tyrmätkää vapaasti, jos oli aivan päätön ajatus.

Tomi
| Xray T2R Pro & X10 & XB808 | 3x Axial AX-10 & SCX-10 & SWX-10 | Maverick Strada SC | Hong Nor SCRT10 & X2 CRT | Spektrum DX3R |

matti.l

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #72 : 03 Maaliskuu, 2010, 09:28:49 »
Rengastusta jäin vaan miettimään vielä. Nyt kun sallitaan mitkä vaan renkaat paitsi yhteislähdössä SC-renkaat? Onko aivan järjetön ajatus rajata renkaat vain SC-renkaisiin ja sama sääntö kaikkiin lähtöihin? Ei tule ongelmaa kopan sovitusten kanssa ja kustannukset jäävät taas alemmas, kun pärjää yhdellä kierroksella. Lisäksi jää säätäminen kisapäivänä, kun pärjää alla olevilla renkailla koko päivän. Eli voisi ajaa ihan RTR-renkaalla, jollain tarvike 2,2/3,0 renkaalla, modatulla 2,2/3,0 renkaalla tai halutessaan vaikka kaikissa lähdöissä 2,2/3,0 laparenkaalla (Proline Sling Shot, onko muita?). Luulisi tuon tekevän luokasta tasaväkisen ja helpon lähestyä

Tuo rengas pohdinta pakottaa vain kaikki Sling shotin ostoon, ehkä jopa toisten vanteidenkin... Näin itse näkisin tuon asian. Nythän ainakin honkkarin ja (hobaon) alle sopii myös 2,2" rengastus, jolloin voi myös muita laparenkaita käyttää niissä.

Kun kuitenkaan rinteessä noilla vakio renkailla ei oikein pääse mihinkään. Mitä nyt street classia tuli viime vuonna seurattua.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #73 : 03 Maaliskuu, 2010, 09:57:02 »
Jees, elikkä:

Renkaina kisoissa tullaan sallimaan (foffiradoilla) vapaat max 14cm halkaisijalla olevat renkaat. Niin "sliksit" kuin
laparenkaat ovat sallittu ja renkaat saavat tulla ulospäin korista, koska esimerkiksi Panther laparenkaat ovat
reiliun 1,3cm ainakin traxxasin vakio SC renkaita leveämmät, en muista oliko Sand Pawit vielä leveemmät?
Sitten tuossa yhteislähdössä on kaikkien käytettävä niitä SC vakiorenkaita.

Fakta on se, että tämä luokka kuolisi heti alkuunsa, jos pakotettaisiin ajamaan SC vakiorenkailla myös rinteessä.
Ne eivät etene sitten enää mihinkään, eli laparenkaat on hankittava ja se on myös jutun foffimainen piirre. Lisäksi
tuohon yhteislähtöön ei haluta laparenkaita, vaan nimenomaan SC renkaat, että saadaan siitä vähän ratamaisempaa
ajoa/näyttävämpää + ne pikkuiset osumat ovat mahdollisia niille, joiden autoissa renkaat pysyvät korin sisällä,
ulkopuolelle menevät renkaat aiheuttavat radalla osuessaan haastavia tilanteita  :)

Eli noilla mennään, eikä laparenkaita pakko ole hankkia, mutta kyllä katoaa kiinnostus kisaajalta, jos tulee ensikertaa
kokeilemaan SC renkailla rinteeseen, eikä ole mitään saumaa muita vastaan. Kun taas vastapainona laparenkailla voi
saada tosi mukavat fiilikset ja päästä hyvin sinuiksi lajin juttujen kanssa.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

OV

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 60
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #74 : 03 Maaliskuu, 2010, 11:00:09 »
Eli noilla mennään, eikä laparenkaita pakko ole hankkia, mutta kyllä katoaa kiinnostus kisaajalta, jos tulee ensikertaa
kokeilemaan SC renkailla rinteeseen, eikä ole mitään saumaa muita vastaan. Kun taas vastapainona laparenkailla voi
saada tosi mukavat fiilikset ja päästä hyvin sinuiksi lajin juttujen kanssa.

Eihän tuo ole edes vaihtoehto. Sen pääsee mitä alkuvauhtia on, mutta siihen jää. Melkeen kannattaa panostaa se muutama kymppi edes taakse lavat vaikka olis nelkku slashiinkin sopii taakse sentään 2,2" vanteet.

Meikäläisen mielestä nykynen rengas sääntö on hyvä.

Onko toi yhteislähtö sitten tasasella kerran sillon on kaikilla sc nakit? Ja se mulla oli vielä epäselvää, että tässä nyt on yksi SC luokka missä kisaa kaikki tuupit, nelkut ja trukit sekasin?

matti.l

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #75 : 03 Maaliskuu, 2010, 11:26:58 »
Onko toi yhteislähtö sitten tasasella kerran sillon on kaikilla sc nakit? Ja se mulla oli vielä epäselvää, että tässä nyt on yksi SC luokka missä kisaa kaikki tuupit, nelkut ja trukit sekasin?

Tuupit ja nelkut on samassa, ja trukit varmaankin silloin jos on muunnettu SC malliseksi(itselle hiukan tuo trukkien mukana olo epäselvää). Sillä kori sääntöhän ei täyty jos trukki korilla joku yhteislähdössä tuuppaa menemään mukana. Tätä trukki hommaa voisi joku enemmän tietävä hiukan valaista.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #76 : 03 Maaliskuu, 2010, 11:36:40 »
Tosiaan nykyinen rengassääntö on hyvä.

Yhteislähdössä ajavat kaikki SC-luokassa olevat autot. Riippuen automäärästä ajetaan alkuun vain yhtä erää,
eli kaikki esim. 6 autoa lähtevät samalta viivalta, kiertävät radan x-kierrosmäärän ja ensimmäisenä kierrokset
kiertänyt voittaa. Jos autoja tulee tähän luokkaan esim. 12, pidetään silloin kaksi yhteislähtöä alkuerinä, joista
molemmista 3 parasta finaaliin ja 3 heikointa kohtaavat jämäpisteistä. Aikoja ei siis oteta, vaan kisa ratkeaa
sijoituksella periaatteella "kuka ensimmäisenä ohittanut maalin" jne...

Meinaatte varmaan truckeilla 1/12 autoja vai olenko täysin väärässä? Niistä en osaa sanoa itse yhtään mitään,
en tiedä kuka sellaisella nyt on tulossakaan vielä? Lassi saattaa tai varmaan tietää kertoa enemmän / joku muu,
itsellä ei noista truckeista mitään tietoa. Alunperinhän luokka rakennettiin 1/10 ja 1/12 autoille (kaikille SC-autoille),
mutta katsotaan miten noitakaan tulee.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

OV

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 60
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #77 : 03 Maaliskuu, 2010, 14:47:07 »
SC autojahan ei ole 1:12 luokassa. Eli ite käsitin, että tuo 1:12 lisäsys on vain trukkeja varten eikä niitäkään montaa tohon kastiin taida mahtua.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #78 : 03 Maaliskuu, 2010, 15:47:13 »
Itse tiedän vain CRT5:n, mutta siihen jää oma tietouteni 1/12 autoista...
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #79 : 03 Maaliskuu, 2010, 16:31:17 »
DIY keskustelussahan oli kyse pohjalevystä. Kyllähän autoa saa vapaasti muuten muokata, kunhan säilyttää originaalin pohjalevyn ja saa istutettua SC-auton kopan.

Onko hullu idea ajaa nopeusjakso laparenkailla? Saataisiin vähän mäkimäisempää nopeutta. Moottori ja nopari kyllä kuumiavat enemmän. Toinen ongelma on laparenkaiden tehokkuus verrattuna vakiorenkaisiin. Toisaalta jos rinteeseen tulee ajaa, niin melkein väkisin omistaa laparenkaat.
« Viimeksi muokattu: 03 Maaliskuu, 2010, 17:04:53 kirjoittanut SlidSlide »
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson