Kirjoittaja Aihe: MadMat 3.0  (Luettu 13126 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ricebeer

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 188
MadMat 3.0
« : 02 Syyskuu, 2013, 12:50:12 »
Termosta vaan kaikille!  :)

Uusi, lajista innostunut harrastaja ilmoittautuu, ja samalla esittelen tässä hieman projektiani.
Mie oon semmonen 3kymppinen "pojankoltiainen"  ;D ja Pirkanmaalla vaikutetaan.
Tosiaan, kokemusta tästä tyylisuunnasta ei ole, vaikkakin rc-touhuja tässä ~10vuotta harrastellut...
Kaverin kanssa tuli puhe näistä, ja yhtenä hiljaisena työpäivänä pari tuntia foorumilla vietettyäni olin myyty, oma auto olisi saatava PIAN!
Hyllyssä pölyä keräämässä olikin sopivasti tuollainen 1/8 sähkötruggy, josta ajattelin tuollaista Unlimited EP autoa alkaa rakentelemaan. Ihan omaksi iloksi ruuvaillaan ja kuopsutellaan, vaikka olishan se pirun kiva lähteä joskus ihan "portttien väliinkin" ajelemaan ja kokeilemaan  :)

Ihan ensimmäiseksi hommasin autoon Slingshotit että pääsi vähän testailemaan.
Ensi puraisut kaverin kanssa tuossa läheisellä montulla:




Speksit:

Auto............... ZD Racing ZRT-1, josta hyödynnetään akselistot ja voimansiirto, uusi pohjalevy 3mm alumiinista
Kaudelle 2017 -> Arrma Kraton alusta & uusi pohjalevy taitoksin
Sähköt............ Sky Rc Toro X150/ 2000kv combo Viper VTX8/ HW Xerun 1800kv + 6S by Turnigy CC MM2/ HW Xerun + Gens 6S
Servo.............  Savöx SV-1271SG Radiopost RPS3009M
Renkaat..........  Panther & Maximizer Beadlock
Kori...............   FG Jeep +alukehikko
Radiot............   Acoms Technisport 2.4ghz Sanwa MT-4
WB................  485mm ~460mm
Paino.............  6600g (ajokunnossa & 6S) 5390g

Palaute ja vinkit alan konkareilta ovat enemmän kuin tervetulleita!  :)

PS:
En oikein ollut varma että tuliko tämä nyt oikealle alueelle, ylläpito siirtäköön tuonne kalustopuolelle jos kuuluupi sinne  ;)
« Viimeksi muokattu: 18 Toukokuu, 2017, 12:20:37 kirjoittanut Ricebeer »
Ricehill & Overhousing Racing Team

Ricebeer

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 188
Re: Aloittelevan foffikuskin projekti, "El Zetoro"
« Vastaus #1 : 02 Syyskuu, 2013, 12:55:03 »
Aiheeseen liittyvää rompetta hommailtuna, ja kaveri leikkeli ja kanttaili uuden pohjalevyn:



Akselistot paikallaan:

Ricehill & Overhousing Racing Team

Ricebeer

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 188
Re: Aloittelevan foffikuskin projekti, "El Zetoro"
« Vastaus #2 : 02 Syyskuu, 2013, 12:57:43 »
... tässä vaiheessa mennään nyt, pidempää takajordaania ja jonkinmoisia akkukiinnikkeitä vailla:

Ricehill & Overhousing Racing Team

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Re: Aloittelevan foffikuskin projekti, "El Zetoro"
« Vastaus #3 : 02 Syyskuu, 2013, 14:53:23 »
Todella siistin näköinen pohjalevy. Vauhdikas menopeli tulossa!
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Aloittelevan foffikuskin projekti, "El Zetoro"
« Vastaus #4 : 02 Syyskuu, 2013, 22:07:33 »
Todella hyvännäköinen rojekti! Eipä tuo vaadi isompia, kun on jo rakennettu hyvin  ;)
Kun noin PROO-auton teit, niin tule ehdottomasti katsomaan/ajamaan täl kaudel, jos kerkeet.
Vielä on kisoja, kun kalenteria kattelee, kangasallakin yksi, joten tule mukaan vaan!

Tälläiset uutukaiset nostaa kummasti mielialaa, hienoa katsoa upeita alkuja!  :)

Tervetuloa lajin pariin!
-Hadesbear- / Saku Sarka
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Zarizi Tech

  • RFOT
  • Moderator
  • ******
  • Viestejä: 3524
  • RFOT
Re: Aloittelevan foffikuskin projekti, "El Zetoro"
« Vastaus #5 : 02 Syyskuu, 2013, 22:05:38 »
Hyvältähän tuo näyttää! Jos haluat poltteen kasvavan, niin tervetuloa kisaamaan!  :P
Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCCA
RC4WD ~ Moreno Creation's

Ricebeer

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 188
Re: Aloittelevan foffikuskin projekti, "El Zetoro"
« Vastaus #6 : 03 Syyskuu, 2013, 10:41:36 »
Kiitos asiallisesta palautteesta!  :)

Hyvä että ei ilmeisesti ihan päin honkia ole tullut tehtyä  :)
Ja kyllä, autoa olen koko ajan rakentanut mahdollista kilpailutoimintaa silmälläpitäen.
Reenaillaan, tutustutaan lajiin kunnolla ja kerätään rohkeutta nyt ensin  ;D

Itse rojekti nytkähti taas aavistuksen etiäppäin, kun hovisorvarilta tuli jatkettu takajordaani.
8mm umpijöötistä sorvattu välipala ja rymppäämällä kasattu, heittokellolla tämmäilty oikein  ;D
Ei kyllä paljoa vatkaa, hienoa työtä!



WB asettui lopulta tuollaisiin lukemiin:  ;)



Tästä jatketaan akkukiinnikkeiden teolla, sitten tohinalla putkikorin kimppuun...
Ricehill & Overhousing Racing Team

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Aloittelevan foffikuskin projekti, "El Zetoro"
« Vastaus #7 : 03 Syyskuu, 2013, 19:04:24 »
Wow tyylikäs kartaani!  8)

Historian pisin Unlimited foffiauto taidetaan nähdä tässä, sillä ellen väärin muista, niin aiemmin on ollut
46cm wheelbase auto, muttei sitä suurempaa. 50cm on toki max, joten jännittävä nähdä tuo ihan
omin silmin ajossa, mielenkiintoinen!
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Ricebeer

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 188
Re: Aloittelevan foffikuskin projekti, "El Zetoro"
« Vastaus #8 : 07 Syyskuu, 2013, 12:07:19 »
Vai että historian pisin, no voi perrr...  ;D Pitäsköhän tämä sen kunniaksi kenties nimetä uudelleen?  ::) :D
Sitä vähä pelkäsinki että pitkähän tästä tullee, mutta tehdään päihin sitten vaikka pikku taivutukset jos koituu ongelmaksi asti  ;)

Työt ovat taas haitanneet harrastuksia, eikä ole pariin päivään tapahtunut mitään...
Viime yönä tosin sain vihdoin aloiteltua tuon putkikorin teon.
Tuossa kasaan heppailtuna 8mm hydrauliputkesta:



Pahasti siis kesken vielä, putkea puuttuu sieltä täältä, saumat siistiksi ja väriä päälle...
Näkeepähän vähän minkämoinen on tulossa, ja nyt tuon laitoksen koko alkaa oikeasti hahmottua  :D

Sitten vielä ne akkujen kiinnitykset ja jonkinmoiset koripaneelit...
Taitaa tässä vielä ennen lumia päästä ruopasemaan   :P
Ricehill & Overhousing Racing Team

Ricebeer

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 188
Re: Aloittelevan foffikuskin projekti, "El Zetoro"
« Vastaus #9 : 17 Syyskuu, 2013, 11:23:47 »
Tsah, päivitellääs taas hiukkasen...
(Sorry, paljon kuvia  :-[)

Lauantaisesta Liedenpohjan kisasta haettiin vauhtia (katsomon puolelta  :D), ja tulipahan taas poltetta kummasti lisää rakenteluun! Hienot oli kisat kyllä ja oli hienoa päästä vihdoin näkemään nämä autot rinteessä tositoimissa!

Sainpa sitten korin hitsailtua kutakuinkin lopulliseen muotoonsa, ja "konepellin" tehtyä.
Korin pulttasin pohjalevyyn kiinni, hiemanhan se hankaloittaa tietystikkin mekkausta, mutta tukevoittaa kuitenkin melkolailla koko autoa ja on tarvittaessa melko pienellä vaivalla irroitettavissa:


Väliaikainen (eli hyvinpitkälti pysyvä ;D) akkukotelo muotoutui tuosta millisestä paneelivärkistä, ja se löysi viimein paikkansa tuon saranoidun konepellin alta:


Evo.1 kattopaneeli ja valmiina testipäivään:


Viimeinkin, testailupäivä ja ensimmäiset ruopaisut rinteeseen!  :)
(tehtiin oikein muutama jaksokin ja reenailtiin ajoa ja pisteytystä  ;) ):

Kohti maalia & 350p  :D


Vajaa akkuparillisen kesti riemua kunnes takadiffin pinjonin juuresta porsi laakerit...
Vertailukohtaa, vielä vakiona olevaa samanlaista truggyä, ohjastava kaveri nilkutti myös mekkauspaikalle "mikähän v*ttu tämänki nyt tuli!?"... orkkis kone kaput... Tuumittiin että joskos ne ajot oli sitten siinä... Emme kuitenkaan vielä luovuttaneet ja päädyimme lainaamaan toverin autosta osia omaani ja matka jatkui!




... ~15min. ja sitten kuului *poks*, etuvetari poikki... No, kaverin autosta taas osia lainaamaan ja ränrän!


Ilta alkoi jo hämärtämään, ja mieleen hiipi ajatus 6s kokeilusta... ei niin hyvä idea  :-[
Sitä iloa kesti tasan yhden liipasimen vedon, naamat hetkessä kuin hangon kekseillä, järjetön kolahdus, vakavoituminen, ja auton viereltä löytyi banaanille vääntynyt takajortaani  :'(
Oli aika lopettaa testiajot siihen, näky oli päivän päätteeksi melko lohduton:

 ;D

Summasummarum...
Testipäivän tavoitteena oli päästä vihdoin ajamaan autolla ja kokeilemaan sen suorituskykyä ja selvittämään myös auton mahdolliset heikot kohdat, se saavutettiin. Harmiksemme vertailuautona toiminut kaverin samanlainen orkkistruggy kuitenkin porsi jo alkuvaiheessa, josta onneksemme saimme päivän mittaan varaosia. Auto käyttäytyi odotettua paljon paremmin ja oli helppo ajaa ja istui käteen heti hyvin.
Tuota auton pituutta ja painoa olen tässä nyt hieman aprikoinut, mutta ei se missään nimessä huonokaan ole! Mitään hirmu tiukkoja käännöksiä tuolla ei varmaankaan pääse, mutta yllättävänkin ketterästi tuo mielestäni menee. Ainakin alkuperäiseen verrattuna, suoriutuu nousuista paaaljon paremmin, ja voimakkaan etupainoisuutensa vuoksi kiipeää melko pystyäkin seinää. Eikä ainakaan keuli  ;D Muutenkin menee kuin juna ja nousuissa sujuvasti, eikä vetele sinnetänne kuten huomattavasti lyhyempi kaverinsa, tuntui kaikinpuolin oikein mukavalta  :).
Autoon valikoitunut combo toimi koko päivän moitteetta! Auton alkuperäisestä voimansiirrosta ei voi valitettavasti sanoa samaa  :-\
4s ajettaessakaan ei meinaa paikat kestää, ja kun ehkä kuitenkin joskus olisi tarvetta 6s virroille, olisi auton myöskin ihan hyvä sen kestää... Nyt metsästellään sitten kuumeisesti osia, mutta tähänpäs ei niitä ihan helpolla löydä  :-\ Taisikin tulla melko huono aihio valkattua  :'(
Harmittaa, kun tuonne Kangasalle suunniteltu mahdollinen debyytti nyt ilmeisesti lykkääntyy tekniikkamurheiden ja varaosien huonon saatavuuden vuoksi  :-[

Noh, katsotaan ja suunnitellaan, mutta luovuteta ei!  8)
« Viimeksi muokattu: 17 Syyskuu, 2013, 12:52:29 kirjoittanut Ricebeer »
Ricehill & Overhousing Racing Team

Zarizi Tech

  • RFOT
  • Moderator
  • ******
  • Viestejä: 3524
  • RFOT
Re: Aloittelevan foffikuskin projekti, "El Zetoro"
« Vastaus #10 : 17 Syyskuu, 2013, 11:31:24 »
Kuulostaa ihan puuhastelulta  ;D Vehkeet vaan nippuun ja Kangasalle. Uskoisin, että 6S tehoja tarvii aika harvassa paikkaa. Itse olen ollut tyytyväinen 5S:n tehoon.  ;)
Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCCA
RC4WD ~ Moreno Creation's

Ricebeer

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 188
Re: Aloittelevan foffikuskin projekti, "El Zetoro"
« Vastaus #11 : 17 Syyskuu, 2013, 13:02:29 »
Kuulostaa ihan puuhastelulta  ;D

No sitähän se justiinsakkin tietysti tässä vaiheessa vähän onkin  :-[ ;D

Lainaus
Vehkeet vaan nippuun ja Kangasalle.

Yritetään!  :)

Lainaus
Uskoisin, että 6S tehoja tarvii aika harvassa paikkaa. Itse olen ollut tyytyväinen 5S:n tehoon.  ;)

Juu, samaa mietin, mutta nälkä tunnetusti kasvaa syödessä ja muistan erään kuuluisan rallikuskin sanoneen,
 "Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista"  ;)
Vähän niin ja näin tosiaan on tuo kestävyyspuoli 4ässienki kanssa niin voi olla 5skin jo aivan liikaa  :-\
Ricehill & Overhousing Racing Team

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Aloittelevan foffikuskin projekti, "El Zetoro"
« Vastaus #12 : 17 Syyskuu, 2013, 18:58:55 »
Hienoa, että pääsitte jo kokeilemaan ja mitä kuviin tulee, niin niitä saa ja jopa PITÄÄ OLLA!  ;)
Eli kuvia ei voi olla liikaa, niitä kun on kiva kattoa ja lueskella samalla topikkia.

Ensitestit on aina hyvät "lastentautitalkoot", joissa selviää vähän miten kestää ja miten auto yleensä
käyttäytyy. Tekstin perusteella hyvät fiilikset on jääny ja nyt vaan kestävyysasioiden kimppuun,
niin siitä se lähtee. Kuitenkin edessä alkava talvi, joten pimeinä iltoina ehtii kokeilemaan ja tekemään
erilaisia ratkaisuja.

Toki, jos kangasalle saatte autoa nippuun, niin ehdoton tervetuloa, siellä on hyvä ajella ja kun
otitte jo treeniä merkkien kanssa, niin vähän kisaamiseenkin pääsis sinuiksi, hyvässä poppoossa  :)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Ricebeer

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 188
Re: Aloittelevan foffikuskin projekti, "El Zetoro"
« Vastaus #13 : 18 Syyskuu, 2013, 12:54:41 »
Hienoa, että pääsitte jo kokeilemaan ja mitä kuviin tulee, niin niitä saa ja jopa PITÄÄ OLLA!  ;)
Eli kuvia ei voi olla liikaa, niitä kun on kiva kattoa ja lueskella samalla topikkia.

Kyllähän se kieltämättä melko hieno fiilis oli, kun ensimmäistä kertaa lasetteli menemään :) ja tattista vaan Saku tsempistä, olin tuota jo lyhentämässä  ;)
Hyvä, eli voin rauhallisin mielin jatkossakin saastuttaa foorumia kuvien muodossa  ;D  ;)

Lainaus
Ensitestit on aina hyvät "lastentautitalkoot", joissa selviää vähän miten kestää ja miten auto yleensä
käyttäytyy. Tekstin perusteella hyvät fiilikset on jääny ja nyt vaan kestävyysasioiden kimppuun,
niin siitä se lähtee. Kuitenkin edessä alkava talvi, joten pimeinä iltoina ehtii kokeilemaan ja tekemään
erilaisia ratkaisuja.

Juurikin näin. Testipäivä oli kaikinpuolin menestyksekäs, ei niinkään sen vuoksi että auto särkyi, vaan juurikin sen vuoksi että siten löydettiin ne auton heikot kohdat. 6s kokeilukin tehtiin oikeastaan vain siksi, että nähtäisiin kestäisikö auto sitä, jos/kun tarvetta joskus olisi. Nytkun kestävyyspuoli saadaan, toivon mukaan, kuntoon on mukavampi keskittyä autoon ja sillä ajamiseen.  :) Talven pimeille illoille jää aivan varmasti tekemistä  :D

Lainaus
Toki, jos kangasalle saatte autoa nippuun, niin ehdoton tervetuloa, siellä on hyvä ajella ja kun
otitte jo treeniä merkkien kanssa, niin vähän kisaamiseenkin pääsis sinuiksi, hyvässä poppoossa  :)

Saksanmaalta löytyi vihdoin pulju jossa oli hyvin osia saatavilla tuohon!
Samaa orkkiskuraahan ne tietysti on, mutta ajellaan nätisti 4s:llä kun se kuitenkin ihan oksti tuntui sillä toimivan ja kestävän.
Tattista vaan, katsotaan kuinka saadaan vehkeet rokkaamaan  :)

Jahka tässä tuo voimansiirron kestävyyspuoli saadaan ensin kuntoon, jatkuu auton rakentelut maalailujen ja paneelien värkkäilyjen merkeissä.
... maskotitkin olivat kuulemma lähteneet uimaan Somea kohti, mutta niistä sitten tuonnempana...

Ricehill & Overhousing Racing Team

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Re: Aloittelevan foffikuskin projekti, "El Zetoro"
« Vastaus #14 : 18 Syyskuu, 2013, 16:24:08 »
Ota huomioon sekin seikka, että heikkoja osia päivittämällä vahvempiin "sulake" saattaa siirtyä muualle. Voi olla tarkoituksenmukaista pitää jotain heikompaa osaa silläkin riskillä että se hajoaa, jotta välttää isommat, kalliimmat ja työläämmät kalustorikot.

Mitä auto painaa ajokuntoisena?
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Ricebeer

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 188
Re: Aloittelevan foffikuskin projekti, "El Zetoro"
« Vastaus #15 : 01 Lokakuu, 2013, 08:01:57 »
Dodii...

Kauan odotettu varaosalähetys Saksanmaalta saapui eilen, sekä sorvarilta evo.2 takakartaani. Auto kasassa, ja taas mennään!



Ota huomioon sekin seikka, että heikkoja osia päivittämällä vahvempiin "sulake" saattaa siirtyä muualle. Voi olla tarkoituksenmukaista pitää jotain heikompaa osaa silläkin riskillä että se hajoaa, jotta välttää isommat, kalliimmat ja työläämmät kalustorikot.

Totta, hyvä pointti! Tämä onkin monasti huomattu esim. ihan 1:1 puolellakin, pätee tosiaan näissäkin.
Tällä kertaa tuo takakardaani tehtiin "heikommaksi" kuin edeltäjänsä, putkesta (1mm seinämävahvuus), kasattiin nuo päät pienillä putkisokilla ja vanhasta käytettiin vain tapit. Tuntuu ihan jämäkältä noin, mutta antautuu (toivon mukaan ;D) ennemmin kuin jokin muu voimansiirrosta. Ja uskoisin että tuo toimii ihan fine 4S  :) Tehdään noita kepukoita sitten varalle vaikka muutamat. Tuon vaihto kun käy huomattavasti joutusammin kuin esim. diffin korjaus...

Lainaus
Mitä auto painaa ajokuntoisena?
Puntarilla käyty, ja noiden 2S akkujen kanssa, maskottia ja loppuja paneeleita lukuunottamatta, kokolailla tasan 6kg...  ;D :'(

Jos vaan työkuviot sallii, tämän "möhköfantin" kanssa olisi tarkoitus debytoida tulevana viikonloppuna Kangasalla  :)
Ricehill & Overhousing Racing Team

Ricebeer

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 188
Re: Aloittelevan foffikuskin projekti, "MadMat"
« Vastaus #16 : 03 Lokakuu, 2013, 22:24:46 »
Maskotti Mat kipusi auton puikkoihin, ja näinollen muuttui auton nimi ja syntyi "MadMat"



Tekaisin hätsynpikaa autoon vielä loput paneelit, ja käväistiin Liedenpohjassa testailemassa:


[UR-L=http://s216.photobucket.com/user/pug2ne/media/RC-touhuja/DSC_0249_zps044a6612.jpg.html][/URL]

Se olikin taas melkosta motorsporttia, kun uudet takakardaanit hajosivat varakardaania myöden alta vartin ajojen... Sorvari lupasi yön aikana tehdä sellaset että kestää ja heti sen verran monta, että päästään lauantaina tositoimiin  :)

Vastustaa, mutta ei anneta periksi!
Ricehill & Overhousing Racing Team

Zarizi Tech

  • RFOT
  • Moderator
  • ******
  • Viestejä: 3524
  • RFOT
Re: Aloittelevan foffikuskin projekti, "MadMat"
« Vastaus #17 : 04 Lokakuu, 2013, 19:54:37 »
Odotan innolla näkeväni tämän huomenna tositoimissa.  ;)
Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCCA
RC4WD ~ Moreno Creation's

Zarizi Tech

  • RFOT
  • Moderator
  • ******
  • Viestejä: 3524
  • RFOT
Re: Aloittelevan foffikuskin projekti, "MadMat"
« Vastaus #18 : 05 Lokakuu, 2013, 19:46:13 »
Hyvin näytti menevän jo tänään! Odotan innolla kuinka korkealle tällä autolla noustaankaan ensi kaudella!  :)
Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCCA
RC4WD ~ Moreno Creation's

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Aloittelevan foffikuskin projekti, "MadMat"
« Vastaus #19 : 05 Lokakuu, 2013, 20:09:53 »
Hyvin näytti menevän jo tänään! Odotan innolla kuinka korkealle tällä autolla noustaankaan ensi kaudella!  :)

X2

Hienostihan auto kesti ja varmasti jonkinmoista tuntumaa sai alle. Ensi vuonna uudestaan ja kenties
ei jää ainoaksi luokaksi, jos ihan hulluttelemaan alkaa  :D

Hyvä aloitus!
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN