Kirjoittaja Aihe: FinCup09 tulevaisuus  (Luettu 7655 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
FinCup09 tulevaisuus
« : 08 Toukokuu, 2009, 20:29:01 »
Tänne voi kirjotella nyt ajatuksia ja ehdotuksia asian tiimoilta.

Jos et tiedä mistä puhutaan, niin lueppa tuolta:
http://rc-foff.net/smf/index.php?topic=1294.msg8789#msg8789
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: FinCup09 tulevaisuus
« Vastaus #1 : 09 Toukokuu, 2009, 11:02:57 »
Noniin, nyt sumplittu asioita täällä päässä ja jatketaan keskustelua täällä sliden luomassa osiossa.
Heittelen tähän yleisesti päätetyksi lyötyjä asioita, joihin voi vapaalla sanalla kommentoida.
Asiat on punnittu tulevaisuuden Modified & Unlimited luokkien puitteissa.

3min aikasääntö = ei tule käyttöön
vuoron alkuun ehtiminen = hyvän mielen puitteissa (tuomari kertoo aina 2 seuraavaa vuorossa olevaa), mutta rennolla fiiliksellä ajetaan!
kilpailujen aikataulutus = ei tule käyttöön
kisoissa ajetaan = 5 jaksoa + nopeus, joista jokaisen on tehnyt eri ratamestari (tavoite)
kisaan nimetään kaksi tuomari
pisteet merkitään = vihkoon, isoon liitu/tussitauluun sekä läppäriin, jossa excel laskee pisteet heti ajantasalle
testaaminen, bashailu ym = testijaksolla (ei kisarinteillä) / testialue
kaluston paikka = joko omien kamojen luona / yhteisessä kasassa jakson lähettyvillä
ajotapa = modified 3, unlimited 3, modi 3, unlimited 3
radalle ei saa = jättää mitään tavaroita / sinne kuulumattomia asioita
pisteiden katsominen = onnistuu katsomalla isosta taulusta vaikkapa jakson jälkeen
bashailu ennen, välissä ja jälkeen suoritusten = vain testijaksolla/testialueella saa suorittaa tätä bashailua ei muualla
suorituksen päättyminen = kun tuomari on kuuluttanut pisteesi (sitä ennen ei esim. saa liikkua maaliporteilta pois, vaan auto on pidettävä paikallaan (kaikilla jaksoilla, missä se on mahdollista).
ratojen rajat (alarajat, sivurajat, muut rajat) = ratamestari on velvoitettu kertomaan, ellei kerro, ei rajoituksia ole
pisteidenlasku/tarkistus = suoritetaan läppärillä ja kaksi valittua tuomaria laskevat paperille + isolle taululle
ratojen pistepaikat = RFOT määrittää ja kertoo kullakin radalla missä 100, missä 200 jne...
Kaudella 2010 = RFOT järjestää luokat Modified & Unlimited, Street Class pudotetaan pois, koska ei tällä hetkellä ole keneltäkään pois

Kauden 2009 kisakulku
Street Class ja Unlimited XL ajavat samaan aikaan. RFOT järjestää Street Classin kisan, joku toinen järjestää Unlimited XL:n kisan
samoihin aikoihin. RFOT järjestää modified ja unlimited ep luokat, joku muu järjestää unlimited gp luokan. RFOT hankkii palkinnot
kaikille luokille ja laatii pistelaput (nimet, arvonnat ym..) vielä tällä kaudella kaikille luokille. RFOT:ssa DC, Softy, Zarizi, Miikka
kuvaavat vain Street Class, Modified ja Unlimited EP luokkia.

Kisan edentä luokittain:

1. Street Class & Unlimited XL ajavat samaan aikaan koko kisansa
2. Unlimited GP ajaa koko kisansa
3. Modified & Unlimited EP ajavat ensimmäiset 3 jaksoa
tauko
4. Modified & Unlimited EP ajavat loput 3 jaksoaan

Kaudella 2010:
Modified & Unlimited (Unlimited EP sähköautoluokan nimi palautuu 1/1 esikuvakseen = Unlimited) ajavat omanaan
kisaansa, johon ei vaikuta toisen järjestäjän Unlimited GP ja XL aikataulut. Luokat voivat ajaa päällekäin, joka
tarkoittaa sitä, että on mietittävä missä luokissa todella tahtoo ajaa.

Street Class & Modified & Unlimited EP
= RFOT (Ruutanan FoffRoad Team) järjestämä
Unlimited GP & Unlimited XL = ? järjestämä


Järjestäjän tehtävät
- tuomarointi
- ratojen teko
- kilpailun järjestyksen pitäminen
- pisteiden merkintä
- mahdollisen video/valokuvauksen sopiminen
- pisteiden julistaminen, laskeminen, kuulutus
- palkintojenjako

Ideana se, että RFOT ei järjestä GP ja XL puolella muuta kuin palkintojenhankinnan (kaudella 2009)
sekä tekee pistelistat valmiiksi, antaa ratamerkit ja neuvoja tarvitseville.

Penquin: koitetaan rakentaa joku tussitaulu, johon tussilla voipi piirtää sarakkeet, saisi auton nimen, kuskin,
6 jakson sarakkeet ja tilaa välipisteidenlaskulle. Kätevin olisi sellainen, jonka saisi pyyhittyä / voisi käyttää
usemmassa kisassa uudelleen.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: FinCup09 tulevaisuus
« Vastaus #2 : 09 Toukokuu, 2009, 22:09:02 »
Katson tuota tauluasiaa. Mulla on käytännössä kaikki tarpeellinen siihen kotona, joten ei se ota kuin muutaman tunnin aikaa tehdä sellainen. Pyyhittävien taulujen kanssa on ongelmana se, että niistä tahtoo ulko-olosuhteissa lähteä kirjoitukset pois vähän turhan herkästi, mutta voin testata sellaisen tekemistä.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

pnm

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 287
Vs: FinCup09 tulevaisuus
« Vastaus #3 : 09 Toukokuu, 2009, 23:30:27 »
3min aikasääntö = ei tule käyttöön
vuoron alkuun ehtiminen = hyvän mielen puitteissa (tuomari kertoo aina 2 seuraavaa vuorossa olevaa), mutta rennolla fiiliksellä ajetaan!
kilpailujen aikataulutus = ei tule käyttöön
 Kyllä nyt ei voi olla niin vaikeaa etteikö aloitusajankohtaa voi määrittää ja hoitaa kiesit siihen kuntoon että on valmiina kun lähtökäsky kajahtaa.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: FinCup09 tulevaisuus
« Vastaus #4 : 10 Toukokuu, 2009, 08:24:12 »
Laitoin hieman epäselvästi, mutta tarkoitin seuraavasti:

3 minuutin sääntö ei ole voimassa, vaan tuomari kertoo aina kaksi seuraavaa,
jotka valmistautuvat hyvissä mielin omille suorituksille. Toki ei se 5min odotuskaan
kovin mukavaa ole, eli tavoite on ajaa nopeaan tahtiin, mutta ei aleta sakottamaan,
jos nyt kerran kisassa tapahtuu horjahdus. Lisäksi kun muutkin auttavat järjestämisessä,
niin tekemistä riittää, joten rennolla tahdilla, mutta ei siis mitään 10min odotteluja.

Kilpailujen aloitusajankohdat toki määritellään, kirjoitin lauseeni epäselvästi. Tarkoitin sillä,
ettö kisat kestää mitä kestää ja sillä mennään. Kisan alkaminen toki kerrotaan siihen ei
mitään ihmeitä vaadita.

Siitä pistetaulusta, niin kattellaan siitä jonkinlainen versio, itsekin jahka ehdin niin kokeilen
tuota 08 taulua, siihen ei itsellä ole laittaa kuin A4 paperia monta, muttei yhtä isoa.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: FinCup09 tulevaisuus
« Vastaus #5 : 10 Toukokuu, 2009, 08:50:01 »
Mitä mieltä siitä oltaisiin, että kausi 09 mennään siten, että:
- 6 kisasta, 2 miinustetaan pois = antaa pelivaraa minne tulee ajamaan ym..
- kilpailut alkavat aikaisin 8-10 välillä.
- Kilpailuissa ei ole aikatauluja, ne kestävät mitä kestävät, oli sitten 2h tai 20h
- RFOT järjestää vielä tämän kauden kaikki luokat

Silti:
tarvitaan radantekijöitä, kuvaajia, tuomareita, pistelaskijoita, merkkien kerääjiä ym..
jotta homma toimii sujuvasti ja kaikki ehtivät tekemään muutakin kuin järkkärihommia.

Näitä tosin on kuuluteltukin, että hyvin löytyy ratatekijöitä ja muita.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: FinCup09 tulevaisuus
« Vastaus #6 : 10 Toukokuu, 2009, 09:11:56 »
Aloittaminen klo 8 on kyllä meikäläisen kisaamista pois sulkeva juttu. Kangasalle ajaa n. 2 tuntia, Säkylään melkein 3 tuntia ja kun mennään esim. Mäntän suuntaan, niin matka-aika vaan kasvaa. Klo 10 on mulle ok aloitus, mutta ei aikaisempi.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: FinCup09 tulevaisuus
« Vastaus #7 : 10 Toukokuu, 2009, 09:13:49 »
Jep, rajottaahan se ja eniten pitkältä saapuvia. Kyllä tuolla 10.00 päästään eteenpäin,
vääjäämättä silti venynee sinne ilta kuuteen. Mutta kyllä tuosta jo aloittaa!
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: FinCup09 tulevaisuus
« Vastaus #8 : 10 Toukokuu, 2009, 09:17:34 »
minä en varmasti ensimmäisenä jätä tulematta, mutta liian aikainen aloitus varmasti karsii osanottajia.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: FinCup09 tulevaisuus
« Vastaus #9 : 10 Toukokuu, 2009, 09:28:14 »
Juu, no toi 10.00 on aika lailla se mitä sen pitäisi olla, koska 11-12 aloittaminen venyttää 30 auton kisoja
aika helkkaristi, kuten viimeksi nähtiin ja oli vasta n. 25 autoa. Joten 10.00 aloitukseksi, niin voidaan edes
haaveilla klo. 18 lopetuksista.

Ratojen tekeminen:

Street Class: Dark Crusher, Zarizi Tech, Softy, Tejule
Modified: Dark Crusher, Zarizi Tech, SlidSlide, PNM, Niemikko
Unlimited EP: Dark Crusher, Zarizi Tech, SlidSlide, PNM, Tuunari,
Unlimited GP: Lassi, Artsi, Niemikko, Tejule, Zarizi Tech
Unlimited XL: Niemikko, Tuunari

Nopeusjakso: -Foff- tekee 1 nopeusjakson, joka on kaikille samanlainen,
jota on käytetty Fatpipe Cupin GP3:ssa ja 4:ssa toimivalla tavalla. Samalla
aikoja voi verrata luokittain ja nopeuttaa kun on 1 ja sama nopeusjakso.

Hahmottelin tuohon ylös ratatekijöitä. Ihannetilanne olisi se, että kun kisassa
on 5 jaksoa + nopeus jokaisessa luokassa, niin mahdollisimman moni jakso olisi
eri ratamestarin tekemä. Eli esim. modissa 5 jaksoa ja 5 eri radantekijää. Onko
listassa joku, joka ei tahdo tehdä ratoja?

Kaikki pystyy keräämään ratamerkkejä, kun rata on ajettu, se on aika simppeliä.
Nopeusjaksolla olisi aina se 2 kellottajaa olemassa. Tuomarointi siten, että ajaja
ei tuomitse itselleen pisteitä. Esim. modissa jos dc ajaa, niin zarizi tech tuomitsee
vaikka lassin kanssa ja merkkaavat pisteet. Sitten GP:ssä voin itse tuomita yksin
tai jonkun kanssa gp:n suorituksia.

Kuvauksesta sen verran, että DC & Zarizi kuvaavat omilla vehkeillään aina kisoja,
perinne jota ei murreta. Softy ottaa kuvia, kun on paikalla ja mahdollisesti jos
saadaan kaveri mukaan, niin kuvaamaan.

Pisteiden merkinnästä sen verran, että olisi 3 merkittävää taulukkoa: 1) peruspaperi,
2) Iso pistetaulu, 3) läppäriin exceliin.

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: FinCup09 tulevaisuus
« Vastaus #10 : 10 Toukokuu, 2009, 10:57:42 »
Jatketaan Rc Foff Finland Cup kautta 2009 samaan tahtiin mitä avauskisassa, muutamien muutosten turvin.
Ratoja tekisi niin moni kuin saadaan (ihanne: luokan jokainen rata on eri tekijän laatima). Kisat alkavat 10.00
ja päättyvät kun palkintoseremonia on vietetty. Kaikki luokat ajetaan ja seuraavalla tavalla:

1. Street Class.........jaksot 1-6
2. Unlimited XL.........jaksot 1-6
3. Unlimited GP.........jaksot 1-6
4. Modified..............jaksot 1-3
5. Unlimited EP.........jaksot 1-3
7. Modified..............jaksot 4-6
8. Unlimited EP.........jaksot 4-6


Kilpailun kulku, nopeasti ajateltuna:


- Alkuvalmisteluja: Street Class ja Unlimited XL kaikki radat tehty valmiiksi
- Kilpailu alkaa
- Street Class ajaa jaksot 1-6 (koko kilpailunsa)
- Lyhyt tauko: streetin merkkien keräys
- Unlimited XL ajaa jaksot 1-6 (koko kilpailunsa)
- Tauko: Vanhojen merkkien keräys & Unlimited GP ratojen teko
- Unlimited GP ajaa jaksot 1-6 (koko kilpailunsa)
- Ruoka/evästauko (se isoin tauko): Vanhojen merkkien keräys, Modified & Unlimited EP jaksojen 1-3 rakennus
- Modified ajaa jaksot 1-3
- Lyhyt tauko: modin merkkien keräys
- Unlimited EP ajaa jaksot 1-3
- Tauko: Vanhojen merkkien keräys & Modified + Unlimited EP ratojen 4-6 teko
- Modified ajaa jaksot 4-6
- Lyhyt tauko: modin merkkien keräys
- Unlimited EP ajaa jaksot 4-6
- Kilpailu päättyy: loput merkit kerätään, pisteet lasketaan useaan kertaan, kalustoja pakkaillaan
- Palkintojenjako

Miltä tämä kuulostaisi?
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Zarizi Tech

  • RFOT
  • Moderator
  • ******
  • Viestejä: 3524
  • RFOT
Vs: FinCup09 tulevaisuus
« Vastaus #11 : 10 Toukokuu, 2009, 11:02:21 »
Juuri siltä kun sen pitäisi. Ja uutena juttunahan, tulee se, että 2 kisaa voidaan kaudelta miinustaa per henkilö. Eli käytännössä voi kuitenkin jättää Säkylän väliin, jos ei pääse.
Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCCA
RC4WD ~ Moreno Creation's

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: FinCup09 tulevaisuus
« Vastaus #12 : 10 Toukokuu, 2009, 11:11:54 »
Tämä alkaa vaikuttaa hyvältä. Tuosta nopeusjaksosta kommentoisin RFOT:n ulkopuolisena, kun olen tuossa Fatpipe GP3:ssa ollut ajamassa sitä rataa, joka oli sama kaikille luokille. Mielestäni toteutus oli erittäin hyvä ja vastasi myös käsitystäni nopeusjaksosta. Se ei ollut pelkkää krossia, vaan foffi-auton etenemiskyky oli tarpeellinen, silti rata oli mahdollista ajaa läpi jopa ilman laparenkaita. Rata ei ollut liian tekninen, eikä se missään tapauksessa saisi sitä olla. Olen ehdottomasti sen kaltaisten nopeusjaksojen kannalla.

Aloittamisesta sanoisin, että sellainen/sellaiset jolla on lyhyempi matka montulle, voisivat olla paikalla sen verran ennen aloitusta, että mahdollisiin yllätyksellisiin muutoksiin ympäristössä ehtii reagoimaan, eikä esim. ajopaikan vaihtaminen viereiselle montulle tai eri puolelle monttua suunnittellusta vaikuttaisi siten aloitusaikaan viivästystä tehden. Tämä ei ole mikään epäluottamuksen osoitus Kangasalan kisan osalta, siellä olosuhteet olivat radikaalisti heikommat, kuin ennalta odotettiin ja paikan vaihtaminen oli välttämätön pakko.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: FinCup09 tulevaisuus
« Vastaus #13 : 10 Toukokuu, 2009, 13:14:02 »
Totta, 2 kisaa miinustetaan kaudella ja se antaa mukavasti pelivaraa ja mahdollisuuden jäädä poiskin, tarpeen vaatiessa.
Nopeusjakso, joka on kaikille sama on -Foff-:n erinomainen idea ja todettu jo parissa pikkucupissa toimivaksi. Omakohtaisesti
olen sortunut liian teknisiin nopeuksiin, sen myönnän ja foffin nopeudet ovatkin olleet todella mukavia ajaa! Niissä on nopeutta
ja voi vertailla eri luokkien aikoja ihan suoriltaan, kun rata on sama ja samalla säästyy aikaa, kun ei tartte jokaiselle luokalle
suunnitella omaa nopeutta ja kaikesta huolimatta nopeuksista saadaan nimensä veroisia. Tästä on siis hyvä aloittaa!  :)

Aloittamisessa on hyvä pointti tuo penguinin sanoma, eli ainakin RFOT tulee olemaan ajoissa paikoilla ja mitä enemmän
saadaan porukkaa paikoille ajoissa, sen paremmin saadaan alkuvalmistelut käyntiin ja kisa alkamaan aikataulussaan.
Näistä ehdotuksista lienee hyvä aloittaa viemään paremmin mielin ja parempaan suuntaan asioita.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN