Kirjoittaja Aihe: Vanhoista NIMH-kennoista - poweri laturille - Kenttälaturi!  (Luettu 4297 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Kenttälaturi

Oletko törmännyt tilanteeseen, jossa ajoakkusi on loppu ja olet ajanut vara-akkusikin loppuun.
Latausmahdollisuutta ei ole, koska laturisi vaatii powerin/verkkovirtaa. Iso autonakku toimisi,
mutta sinulle ei sellaista ole, eikä sitä ole mahdollista kantaa mukana. Olet toivoton, mutta
et enään! Nykyaikainen tapa kierrättää vanhaa, painavaa, suorituskyvytöntä NIMH-akkua
on rakentaa siitä 10 kennoinen "kenttäpoweri" matkalle mukaan!


10 kennoinen NIMH-pakka 3300mAh - Duratrax Ice laturi - 7,2V 3300mAh nimh.

Jälleen yksi hulluista ideoista, laturin "räjähtämisen" uhalla... Ei vaan, tässä ei ole sen suurempaa
vaaraa, kuin laturin liittämisessä normaaliin autonakkuun. Itse kolvattu 10 kennoinen 3300mAh
kennoista rakennettu NIMH-pakka, jonka alunperin tein lidlin kompuralle virtalähteeksi. Tänään
juolahti mieleen yrittää käyttää samaa pakkaa toisen NIMH-akun lataamiseen.

Ideana ladata 7,2V 3300mAh akkuun 1000mAh:ta, käyttämällä itse koottua nimellisesti 12V:n akkupakkaa,
"icellisesti" 14,8V pakkaa lataamaan/siirtämään itsestään 1000mAh:ta toiseen NIMH-akkuun. Lisäksi
latausvirtana käytettäisiin ns. lifeakullisesti 4C latausvirtaa, eli tässä tapauksessa nimhillisesti 4,7A
virralla siirrettäisiin virtaa "powerista" akkuun. Ennen tätä ei hajuakaan a) pystyykö poweri-laturi-akku
välillisyys tähän todellisuudessa vai hyytykö ensimmäisen viiden minuutin kuluttua, b) mosahtaako
"poweri" syystä xzy c) ei mitään tietoa kokeilun todenperäisyydestä, kuin ajatteluna.


Testi alkakoon!

1) Ensimmäisenä latasin 10 kennoisen NIMH-pakan täyteen virtoihinsa: pikaladaten 5A voimalla, sitten 3,3A ja lopuksi 2A.
2) Laitoin 7,2V 3300mAh akun purkuun, jotta se voi sitten oikeasti ottaa virtaa kunnolla toisesta akusta.
3) Akut ladattua ja purettu, testi valmis aloitettavaksi.

Tavoite: Ladata 7,2V 3300mAh akkuun 1000mAh:ta alle 15 minuutissa!

4) Tarkistin, että Icen laturi kestää varmasti ylilautuneen NIMHI-pakan virrat. Ice toimii 12-15V virtalähteellä.
5) NIMH-poweripakka kytketty Icen laturiin kiinni, INPUT VOLTAGE näyttää 13.450V
6) Määritin latausvirraksi 4,7A: verraten 1100mAh lifeakkua: 1C = 1,1A -> 4,3C = 4,4A + 0,3A = 4,7A


Latausseuranta:
Aika........mAh.................Voltit..............Latausvirta
01min = 78mAh................8.271V............4.71A
02min = 156mAh..............8.329V............4.71A
03min = 235mAh..............8.388V............4.71A
04min = 313mAh..............8.423V............4.71A
05min = 392mAh..............8.454V............4.71A
06min = 470mAh..............8.487V............4.71A
07min = 548mAh..............8.515V............4.71A
08min = 627mAh..............8.541V............4.71A
09min = 705mAh..............8.576V............4.71A
10min = 784mAh..............8.595V............4.71A
11min = 864mAh..............8.615V............4.71A
12min = 941mAh..............8.635V............4.71A
13min = 1101mAh............8.650V............4.71A

Faktat:
- 13 minuutissa akku ladattiin tavoitemääräänsä.
- Volteiksi muodostui lopussa 8.650V
- NIMH-poweri jaksoi antaa virtaa koko 13min ajan 4,71A verran.
- NIMH-poweri toimi ja käytän sitä jatkossakin, lisätestejä tulossa!


Kokeilun pohdinta:
Joo, hyvin jaksoi antaa virtaa jatkuvasti 4,71A virralla, joten Lifeakun 6,6V 1100mAh voi ladata tollakin kenttäolosuhteissa
siinä 12minuutissa. Tuosta 3300mAh akusta saa 2 1100mAh varmuudella täyteen (tämä vielä testaamatta), mutta oletus
on kuitenkin se, että saa, vai saako, riittääkö voltit loppuunsaakka? Noh, ainakin yhden saa ja toimiva hätäkonsti!

Vapaata keskustelua!
« Viimeksi muokattu: 04 Joulukuu, 2008, 21:35:33 kirjoittanut Dark Crusher »
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Maximus

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 554
Vs: Vanhoista NIMH-kennoista - poweri laturille!
« Vastaus #1 : 04 Joulukuu, 2008, 20:45:54 »
Siistiä että toi tosiaan toimii!!! Mahtaakohan lataus onnistua LiPojen kanssa, että ottaa noista NiMheistä virtaa laturiin ja se muuttaa virran LiPoille.
Eikös tuonkin pitäisi toimia :o Pitää itelle virittää samanlainen Kenttäpakkaus ;)
´Red Devil ja Panther

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Vanhoista NIMH-kennoista - poweri laturille!
« Vastaus #2 : 04 Joulukuu, 2008, 21:35:13 »
Joo, pitäisi toimia sama energiahan siellä kuitenkin kiertää akusta toiseen. Kunhan vaan on pelivaraa
esim. 4000mAh NIMHI-pakka ja lataat 3000mAh lipon täyteen, niin pitäisi onnistua. Suurinpana huolena
pitäisin (input voltagea), sen on pysyttävä 12V:ssä tai Ice sammuu, koska icen toiminta-alue on 12-15V
sama on tuossa Swallow DC EQ 12V:ssä. Tuossa uudessa laturissani, joka tänään tuli Bantam BC6-10 on
kuitenkin toiminta-alue 11-18V, joten pelivaraa löytyy sitten siltä suunnalta, myös.

Huomenna olisi tarkoitus kokeilla vetää omaa kenttälaturia äärirajoille, lähinnä NIMH-pakkaa. Koitan ladata
omat Lifeakut 6,6V - 1100mAh:t aivan täyteen. Sitten jos kenttis ne pystyy lataamaan, niin laitan ton
saman nimhin vielä niiden lisäks ja katon paljonko menee virtaa. Kun ois pari kenttälaturia, niin pystys
lataa (itse) streetin ja modin akut ilman huolenhäivää.

Jatketaan kokeiluja, pääasia että toimii, koska itelle edullinen noille nimheille kun ei oo lipo ja life aikana oikeen
enään mitään käyttöä, mutta mieluummin kenttälaturin poweriksi, kun 8e:llä myyntiin ja 8,5e postikulut  :D
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Vanhoista NIMH-kennoista - poweri laturille - Kenttälaturi!
« Vastaus #3 : 06 Joulukuu, 2008, 13:23:55 »
Tosiaan tänään tein mallikkaan testin kenttäpowerillani. Tarkoitus ladata 9,9V 2300mAh Lifeakkua
4C = 9,2A virralla, niin että NIMH-pakka jaksaa antaa tuon 9,2A koko latauksen ajan  :D

Tämö jopa onnistui! Laturi latasi 6min 35sek reilun 800mAh lifeakkuun ja latasi tosiaan 9,2A virralla
niin pitkään kunnes akku latautui täyteen. Wattiteho oli parhaimmillaan 98W, kun laturi voisi parhaimmillaan
juuri latauksessa käyttää 200W, joten löytyy sitä tehoa edelleen, mutta tulee esiin vasta "oikealla"
powerilla. Huomioonotettava seikka on se, että NIMH-pakka putosi 10,33V asti pienimmillään, täten
Ice ja Swallow eivät olisi mukana pysyneet (kai?), koska toimintavirta niissä on 11-15V, kun taas
Bantam toimii 10-18V alueella.

Anyway, jopa vanhasta, painavasti NIMH-pakasta sai otettua irti tuollaisen latausvirran. Tämä on
todella kätevää montulla ja tarkoittaa sitä, että 6,6V 1100mAh akun voi ladata siinä hurjassa 8min,
jos vain käyttäjä uskaltaa ottaa riskin  :D

Toimii ja hyvin, jatkan harjoituksia!
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Vanhoista NIMH-kennoista - poweri laturille - Kenttälaturi!
« Vastaus #4 : 09 Joulukuu, 2008, 14:57:54 »
Nyt koottuna 3x 12V (14-15V) kenttäpoweripakat ja 1x 2 kennon lisäpakka.


3x 12V nimh-pakkaa, jokainen 3300mAh virroilla ja 1x 2,4V? pakka samoilla virroilla.


3x pakkaa voisi käyttää myös rinnankytkennällä, jolloin saataisiin 9900mAh:ta käyttöön.
Edit. kuvassa oleva kytkentä ei ole oikein kytketty, jos joku ihmettelee.


Yhdestä akusta suunnittelin 14 kennosta, jos voltit vain pysyvät 18V alapuolella, niin kenttäpowerista
saadaan enemmän tehoa => Bantam BC6-10:lle, joka taas nopeuttaa/parantaa akkujen lataamista.
Edit. kuvasta 2 kennon pakasta puuttuu vielä banaaniliitin, koska ei ollut ylimääräisiä, kuva on kuvaava.

Pääpiirteittäin pidän nuo kuitenkin 12V pakkana. Käytännössä niistä lataa Life A123 6,6V 1100mAh akun
vähintään 6 kertaa, mutta vielä testaamatta saisiko jopa sen maximin 9 kertaa, koska Life on oikeasti
kooltaan 950mAh x 3 = 2850mAh/3300mA, = pitäisi onnistua kevyesti. Ongelmaksi saattanee kuitenkin
tulla Volttien liiallinen putoaminen, bantami toimii 10-18V "taajuudella".

Seuraavaksi tosiaan kokeilen ladata yhdestä pakasta akkuni kolme kertaa, jos se siihen pystyy, niin
hieno juttu, koska 3x3 latauskertaa tarjoaa upeat puitteet kenttäolosuhteissa  :D
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Vanhoista NIMH-kennoista - poweri laturille - Kenttälaturi!
« Vastaus #5 : 10 Joulukuu, 2008, 19:44:15 »
Latasin tänään tuosta "vanhimmasta" / ekasta 12V 3300mAh pakastani toisen kerran samaisen 6,6V 1100mAh akun.
Virta riitti ladata sen täyteen, joten ainakin 2 kertaa saa ladattua, mutta tulevien päivien aikana kokeilen ladata akun
vielä kolmannen kerran. Pari faktaa:

12V 3300mAh kenttäpoweri: josta saisi ainakin teoriassa ladattua jopa kevyesti 6,6V 1100mAh akun kolme kertaa, koska:
3x 950mAh = 2850/3300mAh, periaatteessa jopa 3,5 kertaisesti voisi maximissa ladata. Tämä kuitenkin vielä teoriaa ja
riippuu paljolti akkujen kunnosta, laturin minimi volttien pitämisestä sekä lukuisista muista seikoista, että jaksaako ladata
vai ei, mutta tuon faktat pian julki, kun pääsen kokeilemaan asiaa.

Pari hassua käyrää kokeilujen pohjalta:
http://rc-foff.net/smf/index.php?topic=931.msg5876#new
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Vanhoista NIMH-kennoista - poweri laturille - Kenttälaturi!
« Vastaus #6 : 11 Joulukuu, 2008, 22:03:53 »
Tänään käväsin illalla ajamassa testiä toisella 6,6V 1100mAh akulla. Ideana ajaa akku tyhjäksi,
jos auto kestää ja sitten koittaa ladata vielä samalla NIMH-kenttäpowerilla kolmannen akun.
Seuraavassa muutama softasta napsastu kuva teksteineen.


Akkua ladattu 4 minuuttia. Kenttäpowerista irtoaa edelleen jopa 11,79V tehot ja parhaimmillaan latauksessa
kulkee 31,75W. 4min kohdalla akun voltit 6,99V ja sisään on mennyt 285mAh:ta. Latauvirtana siis latauksessa
on 4,4A eli akkuni tapauksessa 4C tehot.


Hieman 8 minuutin jälkeen akussa on jo 590mAh:ta ja 7,09V. Poweri antaa 11,6V voimalla ja laturi ottaa sitä
hieman päälle 31W. Latausteho edelleen pyydetty 4,4A ja viivat kulkevat kauniisti eteenpäin. Tässä kuvassa
siis lisänä akun volttimäärä viiva.


Akku on latautunut kokonaan tasan 16 minuutin kohdalla. Akussa normaali 7,2V, mutta milliampeereja meni
ennätykselliset 954mAh. Lopussa kenttäpoweri pääsee palauttamaan virtojaan ja nouseen reiluun 12 volttiin.
Huomasin softasta pari uutta jippoa ja tuossa näkyy nyt kursorin antamaa infoa latauksen lopusta. Kursorilla
pääsee kurkistelemaan tietoja koko latauksen varrelta, esim. 7min 12sek ja näkyy sitten tuon kohdan latausdata.
Tämäkin akku teki tuon ihmeellisen hypähdyksen, joten nyt 2 eri akkua tekee sen, täten olisi normaalia, eikä
akuista johtuvaa, ohessa pari napattua tietoa hypähdyksestä.

"Hypähdys"
1) Alkoi tasan 12 minuutin kohdalla.
2) Pudotuksen aikana akun voltit putosivat 7,20V:sta 6,92 Volttiin.
3) Latausvirta hypähdyksen alkaessa 3,41A ja päätyttyä hypähti sekunnin - parin ajaksi 4,17A:n.
4) Hypähdys kesti yhteensä 16 sekuntia.

Muuta faktaa latauksesta:

- Akulla ajettiin 7 minuuttia ja akku meni tyhjäksi / ajettiin tyhjäksi.
- Kenttäpowerin volttimäärä alussa 12,89V ja latauksen aikana pienimmillään 11,50V.
- Latausvirtana käytettiin 4C tehoja suhteessa ladattavaan akkuun = 4,4A.
- Latauksen aikana ei käytetty balanceria.
- Akun volttimäärä latauksen alussa 5,26V
- 10min 45sek kohdalla alkoi latausvirran pudotus = "hidaslataus".
- Hidaslataus kesti 5min 15 sek ja sinä aikana akkuun meni jopa 175mAh:ta!

Loppusanat:

Ensimmäinen itse rakennettu 10 kennoinen 3300mAh NIMH-kenttäpoweri on ladannut nyt 3 akkua täyteen.
Nyt se on sitten todistettu, että pystyy ainakin siihen, vielä kokeillaan pystyykö lataamaan akkuun puolet
virroistaan. Anyway, olen erittäin tyytyväinen näihin tuloksiin 3 latausta / kenttäpoweri tarkoittaa oman
akkuni kohdalla max. 9 latausta montulla, akku ei siis tule loppumaan.

Houkuttelevaa olisi kokeilla ladata akku siinä 8min ajassa, mutta silloin puhutaan laturillisesti 5C tai suuremman
latausvirran käytöstä. Ihan tietokoneen vieressä en sitä ensikertaa lähde kokeilemaan, mutta jossakin vaiheessa
sekin tarkoitus todentaa. Tällä erää homma sujuu hienosti ja laitteet pelaa mallikkaasti, jatketaan kokeiluja taas
mahdollisimman pian ja laatu informoiden.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Vanhoista NIMH-kennoista - poweri laturille - Kenttälaturi!
« Vastaus #7 : 12 Joulukuu, 2008, 18:40:14 »
Tänään kokeilin ladata samaisesta ensimmäisestä NIMH-kenttäpowerista vielä yli kolmannen kerran,
mutta laturi reagoi noin 2min latauksen jälkeen probleeman input voltagessa, voltit eivät siis riittäneet.
Näin ollen tämä testi on saatu päätökseen, 6,6V 1100mAh Lifeakkua lataa 12V 3300mAh akusta kolme
kertaa aivan täyteen. Itse olen tuohon määrään erityisen tyytyväinen, koska riittää omiin ajoihin.

Jatkossa erilaisia testejä, kokeillaan muun muassa ladata 2300mAh 9,9V life kerran ja puolitäyteen
sekä muita ideointeja mitä ajanmyötä tulee mieleen.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN