Kirjoittaja Aihe: Lumifoff & Axial Park  (Luettu 3143 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Lumifoff & Axial Park
« : 27 Marraskuu, 2008, 18:37:51 »
Winter Foff / "Lumifoff"
(alempana juttua axial parkista)

Aloitetaan tällä kertaa sanoilla:  "Pakko sitä on kokeilla"  ;D

Kuten otsikko jo nimellisesti kahteen otteeseen eri kielilläkin kertoo, niin kyse on todellakin Rc Formula Offroadista - talvella.
Koskaan aiemmin, (korjaan) tuolloin oli vuosi 2005 silloin omatekoisilla renkailla ajoin Kyoshon Pureten Alpha EP2:lla pihassa
rakennetulla "sivuliuskalla" = kolattu lunta kasaksi. Foffissa tuota voisi kutsua sivuttaisajoksi, videollakin sen oikein on.

Linkin takaa toistettavissa/ladattavissa: vain 700kt kokoinen, ei kauaa kestä, mutta wanha se on  :D
FatPipe II - Winter Foff 2005

...noista ajoista ollaan kuitenkin joksenkin kehitytty ja tämän vuotinen (talven) foffaaminen on samanlaista mitä hiekalla ajaessa,
nyt pohjana vaan hiekan sijaan onkin lumi. Mitä kaikkia ongelmia onkaan talvifoffissa? Mitkä akut jaksavat antaa virtaa? Miten tehdä
oikeat suojaukset. Itse en hirveämmin ala osia suojailemaan, putsataan ahkerammin, eihän tässä autoa yltäpäältä lumeen olla iskemässä.
Akuista sen verran, että Nicd lienisi se paras, sitä ei ole ja lipot + nimh toimivat parhaimmillaan lämpimänä. Kokeiluun menee Life A123,
josta en tiedäkään mitä tykkää/toimii kylmällä. Tarkoitus ajaa modified luokan talvifoffia, sen isommilla ei varmaan ajeta.

Ohessa ratakuvia tältä päivältä. Huom. Kuvia käsitelty aika reilusti, koska pimeällä otettu ja tietyt
elementit tahdottiin saada esiin. (Tämä ratapaikka toimii Street Class / Modified luokan autoille).


Ensimmäinen rinne sijaitsee yllättäen eväspaikan (nuotiopaikan vieressä).


Jakson lähtökohta, ratapaikka siis tehty vain modified luokan autoja ajatellen.


Alustavaa ensimmäisen jakson alkukokeilua, kevyesti lähdetään.


Kokonaisuudessaan paikka, jossa ensimmäiset winter foffailut ajetaan.


Lähikuva samaisesta kohdasta sekä toinen jakson aloituspaikka.


Pitäähän rinteessä olla myös "koskematonta" hiekkaa... siis lunta! Joten kokeillaan!


Tamppaukset alustavia, mutta ei se hiekalla ajokaan niin tasaista ole.


Nopeusjakso: mustalla merkattu kuskin "kävelyväylä". Onhan kesälläkin nopeusjakso.


Vaihtoehtoinen nopeus: Kierrä tai lennä...


Hyppyri, jos sitä siksi voi kutsua on tekovaiheessa, nopeampi reitti, vaan onko turvallisempi?

Todettakoon tuosta ratapaikasta, että se on tällä hetkellä noin 3M pituinen/korkuinen, miten sen sitten tahtoo mitatakkaan,
mutta jos/kun lunta saadaan lisää - saadaan rinnettäkin lisää. Mittailin silmämääräisesti 5-6M rinnettä, joka koostuu kokonaan
lumesta. Eikä sen väliä ellei isompaa saa, tämä kohta lienee pihan tasaisimpia heti nurmikon jälkeen  ;D Tarpeen vaatiessa
voidaan levittää rinnettä keskipihalta-alapihalle ja saadaan reilu 10M rinne, kallioista puhumattakaan...  ;)

Nopeusjakson mittasin jalkaisin ja sain luvuksi 43 metriä. Leveys reilu 0,5M, mutta rata onkin tehty vain axiaalille ajettavaksi.
Lisää kuvia nopeudesta ja radasta + paikoista voi kurkata aktiivisesti ratapäiväkirjasta, uppaan linkin uuden päivän saavuttua.

27-11-2008: Modified/Street Class ratapaikka 1 + nopeusjakso
28-11-2008: Kuvia ratapaikasta perjantailta
29-11-2008: Reaper First Steps And Winter Foff

Vapaata keskustelua aiheesta. Ovatko muut aikeissa ajella talvella foffia, vai vaan bashata?
« Viimeksi muokattu: 13 Joulukuu, 2008, 12:11:17 kirjoittanut Dark Crusher »
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Jabe

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 62
Vs: Winter Foff 2008-2009 "Lumifoff"
« Vastaus #1 : 27 Marraskuu, 2008, 20:10:10 »
Jos saat suojattua akut, niin ettei niiden päälle lentäis kauheasti lunta, niin voi käyttää lipoja, meinaan kyllä ne lämpimänä pysyy kunhan ottaa tarpeeksi tehoja ulos, riippuu tietty ulkolämpötilastakin.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Winter Foff 2008-2009 "Lumifoff"
« Vastaus #2 : 27 Marraskuu, 2008, 21:39:52 »
Jep, eihän ulkona (täälläpäin) vielä kylmä ole ja viikonlopuksi luvattu plussaa, joten kylmyysongelmaa tuskin on.
Axiaalissa mulla on molemmissa akkupaikka sen verran hyvässä kohdassa, ettei lumi oikeen pääse häirittee, ellei
kaada ja jollain ihmeellä "kahli" siellä kinoksissa. Tämä hyvin epätodennäköistä, kun kisa-alue tampattua lunta.

Mites tiedätkö/tietääkö joku miten life A123 kennot/akut käyttäytyy kylmässä?
Onko mitään erityispiirteitä juttuja, vai?
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Winter Foff 2008-2009 "Lumifoff"
« Vastaus #3 : 28 Marraskuu, 2008, 15:26:52 »
Joo-o, mitenköhän tämän ilmaisisi "kauniilla" tavalla...
Eiliset rakennelmat ja idea viikonlopun kisasta haihtuivat sitten ilmaan.
Kuvat kertovat enemmän, siihen meni se kokeilu taas vähäks aikaa.







Niin... jatketaan aihetta kun/"jos" lunta tulee vielä tänä vuonna.
Tänään kokeilen silti tasasella tota Life A123 akkua.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Winter Foff 2008-2009 "Lumifoff"
« Vastaus #4 : 28 Marraskuu, 2008, 19:21:05 »
Oli sitä pakko käydä kokeilemassa kuitenkin... kun sain Mangustiin tuon Lifeakun laitetuksi:
http://rc-foff.net/smf/index.php?topic=458.msg5762#new

Tuolta rullaa alas, niin tulee juttua rakentelelusta ja alimpana linkki videoon, jossa siis
ajan mangustilla lumifoffia. Huomenna mahd. päiväsaikaan ja videota valosalla!  ;)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Winter Foff 2008-2009 "Lumifoff"
« Vastaus #5 : 29 Marraskuu, 2008, 16:09:46 »
Nyt sitten sitä kunnon materiaalia ja autona debytoiva Reaper!
Reaper First Steps And Winter Foff
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

niemma-2

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
  • 27.095
Vs: Winter Foff 2008-2009 "Lumifoff"
« Vastaus #6 : 06 Joulukuu, 2008, 04:21:14 »
Katos vaan, muutkin alkaa harrastamaan lumella foffaamista  :D

Täällä sitä on jo harrasteltu 2 talvea.
Paras on kun on suojalunta alla ja päälle sataa pakkaslunta eli semmoista ihan puuterilunta.
Tosiaan eroa on kuin kesällä ja talvella mutta lystikästä  ;)
Kamat pitää vaan suojata hyvin ja sisääntuodessa heti alkaa sulatteleen/peseen esim tulikuumalla vedellä joka kuivuu nopeesti pois ja päälle kuivailua ja ravistelua, kannattaa muistaa pientä laakereiden rasvailuakin.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Winter Foff 2008-2009 "Lumifoff"
« Vastaus #7 : 13 Joulukuu, 2008, 12:10:33 »
Nyt siis tullut lunta oikeen mukavastikin, mutta tänä aamuna mittarit huutaa reilua plus kahta ja ajopohja on heikko.
Eilen illalla laittelin tota Axial Park rataa timmiin kuntoon ja pohjalle vielä hyvän kerroksen lunta ettei vaan pääse
ajamalla heti kulumaan, mutta kuinkas kävi? Taas alko sulamaan, kun pitäis alottaa kunnolla toiminta. Anyway,
tässä koottuna radasta kuvia, muuttunut ajan kuluessa aika paljon ja eiliset iltakuvat hohdokkaimmat. Tältä
aamulta en radasta kuvaa ota, koska niissä ei olisi fiilistä, kun maa näkyy. Ajamaan silti koitetaan päästä!

Versio 1


Ensimmäinen versio tehtiin samaan aikaan, kun lumifoffia kokeiltiin. Lumet kuitenkin sulivat,
joten samalla ensimmäinen versio valui pisaroina maan uumeniin. Ensimmäistä versiota ei
koskaan oltu tarkoitettukaan niin suureen rata-ajeluun mitä seuraavista versioista syntyi.


Versio 2



Editoitu toinen versio aloitti sitten suuremman radanteon. Aluksi pääsuoran hyppyri oli
liian lähellä pusikkoa, joten useampi hyppy johti ennemmin tai myöhemmin sinne, tässä
hyppyriä siirretty noin metrin verran taaksepäin. Takasuoralla ovaalia ja muuten mutkat
axiaalille tehtyjä ja aika kapeita.


Versio 3















Kolmas versio olikin sitten se laajin, joka valmistui eilen aamulla. Toki neljännestä tuli sitten vielä laajempi,
mutta tässä versiossa muun muassa: uusi hyppyri radan takaosassa, paikka paikoin puolen metrin leveennystä,
pääsuoran hyppyrin muokkausta sekä radan reunojen korjausta. Tässä versiossa kaahailtu eniten ja hyvin
on pystynyt ajamaan, kun auto vaan pysyisi käsissä  ;D Ohessa vain muutama valittu kuva, jos haluaa
katsella, niin laajempi kirjasto löytyy täältä: http://paron.pp.fi/Rc%20Kuvia/Axial%20Park%202008/PE_12-12-2008_Aamu/


Versio 4













Neljäs ja viimeisin versio, tähän mennessä. Eilen illalla valmistunut rata, joka sai ovaalin taakse lisäyksen.
Nyt löytyy radalta 4 hyppyriä, mutta valinnan mukaan vain yksi (pääsuoran) on pakollinen ajaa. Muuten
on jälleen leveennetty, tampattu kolalla, muokattu reunuksia ja siirrettyä pääsuoran hyppyriä taaksepäin
jälleen metrillä, enään ei pitäisi lentää pusikkoon  :D  Takaosan hyppyriä leveennettiin Tipsylle sopivaksi
ja paikka paikoin tehtiin kaikenlaisia muutoksia. Lisäkuvia tästäkin tekeleestä löytyy kun seuraa ohessa
olevaa linkkiä: http://paron.pp.fi/Rc%20Kuvia/Axial%20Park%202008/PE_12-12-2008_Ilta/

Tarkoitus ajaa tänään seuraavan 6h sisällä, nyt menen rataa korjailemaan, lunta hakee naapurin pihasta,
että saa nurmikon piiloon  :D heh, ei vaan, tarvii sitä jostain hakea, että saa radan kisakuntoon. Palataan
kirjoittamisen ääreen jälleen illan tullen.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN