Kirjoittaja Aihe: Lightweight [Axial+omatuotanto] 900-999g  (Luettu 27030 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Lightweight [Axial+omatuotanto]
« Vastaus #20 : 08 Helmikuu, 2014, 21:59:31 »
The Winter Foff VI on nyt takana ja ekaa kertaa myös tällä autolla saatiin OIKEASTI nähdä mihin siitä onkaan...
981g kisapainolla lähdettiin matkaan ja kyllä oli odottavainen tunne ekalle jaksolle, että miten 5000kv helikopterimoottori potkiii?

Youtubessa koostevideo Lightweight auton kisasta!

Siellä jo videolla huudeltiin, että tänään tulee foorumille juttua niin perkuleesti ja tuleehan sitä! On syytä takertua autoon ja käydä
muutamia asioita läpi, vaikka ihan itsekseen muistilistalle  :D

Rata 1: hieman yllätti tuo auton tehokkuus ja lähti ihan rehellisesti "käsistä". Yllätyin, että 5000kv ulkopyörijä helimosa yhdistettynä
DS:n 3S 550mAh 45/90C akulla ja nuo miniliittimet saavat aikaan näinkin potkivaa, hienoA!

Rata 2: yllätys tämäkin, eikä oikeesti parempaan olisi ollut mahdollisuutta, yllätti kuskin täysin! Tämän jakson jälkeen tuli fiilis:
"on rakennettu jotain toimivaa"

Rata 3: herkuttelu jatkuu ja puhdas 350p, aika hillitön fiilis ettenkö sanois!

Rata 4 (nopeus): tämä oli yksi testikohde, että miten juotokset ja sähköt kestää. Lisäksi nopeudella oli parikin kohtaa, joissa näin
pienillä renkailla voi hyvin jäädä kiinni, joten ne otin varmanpäälle. Nopeinaika 28s minä 43s, joten eroa syntyi... Pisteissä siis 150p
takkiin, mutta enemmän tuo tässä vaiheessa oli "kestävyystesti", joka suoritettiin kunnialla.

Rata 5: tämäkin suoritettiin hyvin, aika hankalaksi muuttui juuri tuon loppukohdan jälkeen, siihen jäikin suurinosa.

Rata 6: pettymys, jota pelkäsinkin. Linja karkasi ja vei pisteitä... tuon alun kun olisi saanut natsaa, niin 290p oltas kyetty kaasulla
ja sija olis vaihtunut 6-sijasta jopa 3-sijaan... No, jos ja jos...

On kuitenkin todella arvokasta dataa, kun tätä ennen ajettiin 3 metrin matolla stinttejä  ;D Fakta on se, että auto toimii. 3mm styreeni kesti
sekä runkona, että moottoripukkina. Lisäksi axun CVD-vetarit käänty riittosasti ja vakioservo 6kg futaba, heh, ei tarvi vaihtaa, ku riittää tähä  :D
Sähköt pelas ja tekniikka muutenkin yllättävän hyvin, kun ei ole lainkaan vielä "hifistelty".

Mitäs se sitten kulutti?
Ajoin kisan kahdella akulla. Toisella ajoin 4 rataa, joista yksi olis nopeusrata. Toisella akulla ajoin 2 rataa + lopputestit. Latasin sitten akut
ja aika hämmästyttävää on kulutus, en tiedä kumpi sitten on akku 1 ja akku 2, mutta yhteiskulutus ei ole suuri...

akku 1..............135mAh (jaksot 1,2,3 + nopeus)
akku 2..............123mAh (jaksot 5,6 + lopputestiä)

Kulutusta yhteensä......258mAh / 5 normaalia rataa, 1 nopeusrata ja lopputreenit  ;D

Yhteenveto:
Lightweight toimii ja tulen kehittämään sitä eteenpäin. Paikka-paikoin se oli omiaan ja näen siinä edelleen potentiaalia murtaa muurit.
Se on erilainen vaihtoehto, rakennelma, jota ei saa kaupasta, se on itse tehtävä. Keveys saattaa olla aikanaan tekijä, joka rajaa autoja.
Nyt mukana on 2,4kg autoja ja keijukaisia, mutta jo tänään nähtiin, että keveys on kaunista, vaikka sija jäikin kauemmas on ilmassa
uuden tuoksua, uutta ja aromikasta  ;)

Homma jatkuu!
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Arttu Ahtiainen

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 552
Re: Lightweight [Axial+omatuotanto]
« Vastaus #21 : 08 Helmikuu, 2014, 22:04:44 »
Aah vihdoinki, tätä on odotettu koko ilta  ;) eli seikkaperäistä analyysiä päivän temmellyksestä.

hattua täytyy kyllä nostaa tälle autolle ja sen tekijälle mahdollisesti jonkin lainen kevennys buumi tiedossa jos meno jatkuu samanlaisena hiekallakin.
Voit ottaa miehen ulos BMW:stä, muttet BMW:tä miehestä !

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Lightweight [Axial+omatuotanto]
« Vastaus #22 : 08 Helmikuu, 2014, 23:50:44 »
Aah vihdoinki, tätä on odotettu koko ilta  ;) eli seikkaperäistä analyysiä päivän temmellyksestä.

hattua täytyy kyllä nostaa tälle autolle ja sen tekijälle mahdollisesti jonkin lainen kevennys buumi tiedossa jos meno jatkuu samanlaisena hiekallakin.

Kiitoksia!

Kyllä auto minutkin yllätti positiivisesti, keveyden edun näki, vaikkakin alle 1000g autoja ei heti sarjatuotantona synny.
Kesähiekalle on jo pari suunnitelmaa, mutta kaikenkaikkiaan kyllä, kevennysbuumi olkoon kauden 2014 JUTTU  ;)

Nyt on kuitenkin jo uutta moottoria katottuna ja kyseltynä, josko olis inansa tehokkaampaa. Muuten on sit ihan
hienosäätöä osien kanssa, mutaa lähtökohta jo parempi mitä koskaan uskalsin unelmoidakaan. Aika näyttää, aika näyttää!

Hiekkakisoja ootellessa!
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Re: Lightweight [Axial+omatuotanto]
« Vastaus #23 : 09 Helmikuu, 2014, 07:05:03 »
Kyllä auto minutkin yllätti positiivisesti

En usko tätä lausetta hallitsevalta Fincupin mestarilta. Tai jos totta, niin jotain suurempaa poltetta menestymiseen ;).
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Lightweight [Axial+omatuotanto]
« Vastaus #24 : 09 Helmikuu, 2014, 10:47:39 »
Kyllä auto minutkin yllätti positiivisesti

En usko tätä lausetta hallitsevalta Fincupin mestarilta. Tai jos totta, niin jotain suurempaa poltetta menestymiseen ;).

Mikset usko?

Miksei voisi olla tyytyväinen, kun pitkän taipaleen jälkeen saa auton tositestiin, josta se suoriutuu varsin mallikkaasti.
Parannettavaa on tottakai, mutta haastan ihan koska tahansa jonkun ajokisaan, kun tekee ensin alle 1000g auton  ;)
Tämähän on mieleinen projekti ja ajossa todettu, että potentiaalia on kehittää ihan modiautoksi. Vaatii erilaisen
ajotavan, linjat ja koko ruletin, mutta tehtävissä.

Nyt on kuitenkin ekat ajot tehty ja videoiden kautta pystyy hieman tekemään analyysejä ja muuttamaan tiettyjä asioita.
Mikä tärkeintä auto kesti koko kisan, sähköt pelaa ja paukkuja löytyy, joten nyt on perustat pystyssä ja aletaan
hieromaan sitä paremmaksi kokonaisuudeksi.

Nyt sielläkin vähän foffiheräilyä ja autoja tekoon, niin ymmärtää paremmin  ;)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Re: Lightweight [Axial+omatuotanto]
« Vastaus #25 : 09 Helmikuu, 2014, 15:36:07 »
Kyllä auto minutkin yllätti positiivisesti

En usko tätä lausetta hallitsevalta Fincupin mestarilta. Tai jos totta, niin jotain suurempaa poltetta menestymiseen ;).

Mikset usko?

On niitä, jotka iloitsevat toisesta sijasta ja sitten on Kimi Räikkönen. En meinannu omaa tekemistä ja projektia. Vaan voitonhimoa. Tietysti oma projekti on hieno nähdä tositoimissa ja siitäkin täytyy olla tyytyväinen.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Lightweight [Axial+omatuotanto]
« Vastaus #26 : 09 Helmikuu, 2014, 15:45:43 »
Tulipas irroteltua sähköt ja huollettua autoa eilisen jälkeen  :)

Huomasin samalla, että peruutukseen oli jäänyt (kaasun powerit) eli johdotus oli vielä väärinpäin. Nyt vaihdettuna ja hivenen sai lisää nopeutta eteenpäin menoon.
Ohjaimesta on vielä 20% reservi käyttämättä, joten siitäkin irronnee jotain lisää. Pistin silti kyssäriä yli 5000kv helimosasta, joku 6000kv vois olla aika passeli nykyakulla
ja välityksillä, toki nytkin kulkee jo ihan OK, mutta jos samanlainen mosa tehokkaampana löytyy, niin ehdottomasti otetaan, kun ei hinnalla ole pilattu noita.

Seuraavaan foffikisaan on liki 1,2kk:tta aikaa, joten nyt ehtii tutkimaan erilaisia vaihtoehtoja auton suhteen. Todellinen hiekkatesti koittaa kuitenkin vasta huhtikuussa,
kun päästään säkylässä hiekalla kokeilemaan. Hill Stagen rorosempi hiekka ei ole optimaali tälle autolle, eikä kerro täten totuutta suorituskyvystä. Hyvin mielin silti edetään,
koska on nyt selkeä pohja, josta alkaa kehittämään ja nostamaan sijotuksia kauden edetessä.

Jatketaan!  ;)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Lightweight [Axial+omatuotanto]
« Vastaus #27 : 21 Helmikuu, 2014, 21:03:39 »
Tätä aletaan taas kehittämään ja runko tehdään hiilikuidusta. Tulee sekä hyvä LOOK, että hieman kevenee.

Castlen 1/18 mosa vielä testaamatta ja myös helimosan suojaaminen tulee kokeiluun. Analyysit osoitti, että autossa on ihan OK vauhti
tuolla 5000kv helimosalla, mutta sitä tulee olemaan hieman enemmän, kun päästään ihan hiekalle ajamaan. Ainoa ongelma on motin suojaus,
joka on likimain olematon, jos sen saa kuriin voi tuollakin hyvin ajaa, eikä 15€ mosa ole kallis vaihtaakaa  ;)

Piirtelin runkopalat leikkuutiedostoksi eli hiilarista tulee vielä "sirompi" versio, kun kestääkin paremmin. Samalla mottipukkikin hiilarista.
Paneelit vaihtuu keveempään, jahka saan sopivan jämäpalan töistä käsiin. Ideana on myös ostaa 1,9 touring vanteet ja tilata niille
1,9 crawlrenkaat, joista tekis toiset renkaat. Uskon, että about 70g nyk renkaista saatas ainakin 10g/kpl poies, kun alla muovivanne.

Mitään jatkotavoitetta ei painolle ole asetettu, kunhan alle 1000g pysyy, mutta kehitystä aiotaan ja tullaan tekemään!  8)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Lightweight [Axial+omatuotanto]
« Vastaus #28 : 23 Helmikuu, 2014, 20:10:48 »
Moottoripuolella hyviä uutisia!

Vertical Hobbystä sain vastausta ja löyty tehokkaampi moottori tähän keijukaiseen!
5750kv: http://www.verticalhobby.com/kauppa/b203016-motor-5750kv-p-2576.html
...ja kuten kuvasta näki, niin inrunneri eli suojaus parempi (toki perä tulee suojata).

Castlen 5400kv:ta ei täten tartte kokeilla. Nyt saadaan liki 1/6 poweria lisää ja mikä hienoa,
tässä tulevassa motissa akseli on 2,3mm, johon mulla on kasa pinjoneita, toisin kuin castleen...

Painon suhteen tämä on 6g castlee kevyempi ja vain 4g nykyistä painavampi! Tuo menee siis
tilaten ja runkopalat tulee tällä viikolla valmiiksi, jotta saa hiilarista tilata, täst se etenee!  :)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Lightweight [Axial+omatuotanto]
« Vastaus #29 : 24 Helmikuu, 2014, 17:55:00 »
Noniin!

5750kv harjaton inrunner moottori tilattu! Painoa tosiaan vain 4g enemmän kuin nyk. 5000kv harjaton ulkopyörijä.
Samalla tuli pinjoneiksi otettua 18 lisäksi 20 ja aiempi 15 jo löytyy. Hobbylinnasta bongasin myös 26:n, mutta
kokeillaan nyt ensin 18/20, josko ne antas nyt sopivasti vauhtia, unohtamatta sopivaa vääntöä.

Tänään lähti myös testipiirros eteenpäin eli hiilikuidusta tullaan tekemään kylkipalat sekä ainakin moottoripukki.
Mahdollisuuksien mukaan hyödynnetään "hukkapalatilat" ja tehdään muitakin simppeleitä osia, katsotaan nyt...
Niin ja runkopaloista tulee paljon "sirommat" mitä nyk. styreenipalat ovat, kun kestävyyttä tulee, niin on varaa
hieman kaunistaa ulkoasua  ;)

Seuraavaan kilpailuun on liki kuukausi, joten tässä ehtii hyvin kehittää autoa ennen seuraavaa mättöä.
Edelleen pysytään alle 1000g painossa, mutta parannellaan osia ja kehitellään sitä sun tätä. Laittelen
lisää juttua, kun saan konkreettisesti jotain edistystä aikaiseksi  :)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Lightweight [Axial+omatuotanto]
« Vastaus #30 : 25 Helmikuu, 2014, 21:43:46 »
Huomenna tai torstaina saapuu uusi moottori ja pinjoneita. Tulevana viikonloppuna saatan tehdä matkan säkylään,
jossa monttu jo auki ja pääsee kokeilee ekaa kertaa hienolle hiekalle tätä autoa. Katsotaan nyt miten käy. Jos mennään,
niin samalla Hadesilla myös sulaneelle kiviaidalle reenailee ja hakee "suomisetuppia"  ;)

Uudet 1,9 kumit ja iskarit tilauskorissa, varmaan laitetaan tilaten tulevana viikonloppuna/vähän sen jälkeen...
Kylkipalojen FINAl versio toimitettu leikkaukseen, mutta tarvinnee vielä muovailla sopivaksi, että ohjelma A ja ohjelma b synkkaa toisiaan.

No, aikaa on!  :)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Lightweight [Axial+omatuotanto]
« Vastaus #31 : 26 Helmikuu, 2014, 21:24:28 »
Doddii, edistysaskelia taasen!


Tänään saapui Vertical Hobbystä 5750kv harjaton inrunneri sekä 18 ja 20 pinjonit, kiitos sinne!


Mottivertailua: ylimpänä ulkopyörijä, sit castle ja tuo uusin. (autossa kii oleva sinine ulkopyörijä suht samankokone ku tuo violetti)


Tässä piirrellään matskuja tuotantoa helpottavaan CAD-muotoon, DraftSightilla.

Tosiaan tänään ilokseni saapu verticalilta osia ja tuo odotettu mosa pääsi heti puntarille/mittailuun. Painoa on vain 40,8g,
joten sitä ei täten tule kuin 2,8g lisää aiempaan verrattuna. Lisäksi reikävälit on samat tässä uudessa ja nyt kiinniolevassa,
joten tuotahan pääsee nopeasti koeajamaan  ;) Pinjoneita tuohon on nyt 15, 18 ja 20, joten odotan innolla mitä tuolla
moottorilla ja 20 pinjonilla saadaan aikaseksi!

Kylkilevyjen teko tyssäsi Adoben Illustratorin ja CAD:n "emme tykkää toisistamme" tilanteeseen. Toinen softa tehty toisenlaiseen
tarkoitukseen ja toinen toisenlaiseen, eikä niiden synkkays onnistu. Noh, hätähän ei ole paha, sillä softa, jolla nuo leikataan on
30pv ilmaisversionakin, täten latasin 2D CAD:n DraftSight ja aloin opettelemaan... Niin paljoa ei perusidea, työkalut ja tekeminen
eroa illuun nähden, etteikö siitä olisi ollut erinomaisesti hyötyä. Teinkin jo ekaversion (kuvassa) ja laitoin "tehtaalle", josta tuli
vastaus "Jep nyt rokkaa!!". Viikonloppuna teen tuosta finaaliversion ja laitan tuotantoon, niin saadaan eka hiiliversio testiin  :)

Lauantaina on tarkotus suunnata säkylään tekemään tällä autolla kultaakin arvokkaampia hiekkatestejä, KUN SE ON JO NY MAHDOLLISTA  ;D
Tarkoitus LA kokeilla nykysellää pitävällä hiekalla ja SU sitten tuo uus mosa kiinni. Samalla viikonloppuna aherretaan kylkipalat ja suunnittelussa
on teetättää samalla omamallinen akku/servoteline sekä muutama muukin osa, joita en vielä paljasta.

Huomenna akkuja lataukseen, autoa nippuun ja lauantaina arvokasta kokeilua hienolla hiekalla, siitä sit videoo tottakai!  8)

Ps. meinas unohtua! Tilasin just savoxin matalaproffuservon, se ei tuo kun 4g nykysee lisää, mut on 3kg voimakkaampi ja pirusti nopeempi ku nykynen  ;)
« Viimeksi muokattu: 26 Helmikuu, 2014, 21:29:46 kirjoittanut Hadesbear »
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Lightweight [Axial+omatuotanto]
« Vastaus #32 : 28 Helmikuu, 2014, 20:22:24 »
Jees!

Tuli päivällä kävästyä keitaalla ja siellähän kans lumet sulanut hyvin, joten ihan hiekalla ajoin ekat testit.
Keitaalla tosin kovin kovaa hiekkaa, mutta pääsi nyt edes kokeilemaan yleisesti auton toimivuutta.
Videoitakin tästä otettiin, mutta ne julkaisen myöhemmin. Kisapainoa siis 982g.

Ajon jälkeen kommenttia:
- akun loppuessa liikkeellelähtö on tuskasempaa, motti tahtoo virtaa ja tarvii painaa enempi kaasua (siis 5000kv helimosa, ulkopyörijä)
- Painoa kaivataan eteen/etuvälitystä, jotta pystysuorissa auto pysyy tassuillaan
- CVD-vetarit kääntyy liiaksi?

Tulipas liki se "akullinen" ajettuakin, kun meni 526/550mAh. Ajoaikana n.6min ja siis sekalaista ajoa, väliin ihan kaasuttelua kunnolla ja välillä ns. "jaksomaista ajoa".
Hyvin kestää akut, eikä mikään lämpene (sitäkin seurattiin). Tuo hetkellinen liikkeellelähdön tehottomuus tuntui vasta lopussa ja akku tosiaan sillon oli ajettu
loppuunsa, joka selittää tuon reaktion. Ajojen alussa virtaa riitti tosi hyvin ihan hiljaakin lähtiessä, hyvä tietää!

CVD-vetareiden osalta todettiin ehkä liika kääntymistä, joka tappaa ajansaatossa vetarit, aika näyttää. Sinänsä suoranaisesti en vetariongelmaksi tuota nähnyt,
mutta odotan jatkoajoja, jotka osoittaa sit faktan tai huhun. XR10 akseli on jo olemassa...


Tuumintoja/kuvia ajojen jälkeen:


Moottori vaihdettu + servo/akkuteline omateko kokeiluun, samaten hubit vaihdettu toistepäin + kaikkee pientä!


Kokeiluun castlen 5400kv harjaton 18 hampasella pinjonilla!


Nyt kiinni CVD-vetareilla oleva akseli, mutta mietinnässä vaihtaa XR10 modattuun akseliin.
Kuvassa näkyy myös nopeasti väsätty omateko servo/akku/sähkölevy  :D


Perusrunko on kuvastaq poiketen jo piirretty, mutta muutama asiaa saattanee muuttua..

Nyt painoa 993g (castlen kone toi +10g). Huomenna asentuu sawöxin mattisservo, joka
lisää 5g, joten likimain mennään  :D

Kaikkea pientä tuli tehtyä ja huomenna olis tarkotus kokeilla castlen mosalla kulkua. Castle on suojatuin, mutta myös kallein näistä moottoreista.
5400kv antaa kuitenkin 400kv enemmän mitä nyk. helimosa. Sitten jää vielä testattavaksi liki 400kv tehokkaampi inrunner, mutta se on päädyistä
avonainen (suojaamaton). Nuo verticalin pinjonit oli 0.4 MOD, joten eivät sopineet 48pitchille. Onneksi löyty 15 ja nyt kiinni oleva 18 hampanen
48 pitsinen, jolla pääsee koeajamaan.

Tosiaan tuo valkonen matsku on ihan 3mm stureeniä ja kestää yllättävän hyvin kovallakin kaasulla! Tuosta muotoilen erilaisia kokeiluja ja piirrän
sit lopulliset CAD-muotoon ja tuotetaan hiilikuidusta. Huomenna asentuu matalaproffuservo, joka tuo 5g lisää ja ajopaino 998g, aika liki menee...
Jos jostain syystä yli 1000g näyttää, niin pitää paneeleihin kajota, koska yli 1000g ei ajeta -PISTE-! ;D

Huomenna siis testit jatkuu ja varmaa lähihiekkakasoilla, niin pääsee tallille heti mekkailee! Tää vkloppu tarkotus tehdä ja kehittää tätä autoa
paljon. Kenties uudet rengasaihiotkin saadaa yms.. kehitellää!
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Lightweight [Axial+omatuotanto]
« Vastaus #33 : 01 Maaliskuu, 2014, 19:22:29 »
Testing Day 2:

Tänään koejaettiin castlen 1/18 5400kv moottori kangasalan Hill Stagella. Onneksemme sieltä löyty spotti, jossa ihan pehmeetä kuivaa hiekkaa
(tarkemmin isompaa soraa), mutta pääsi kuitenkin tesmimään. Kone 5400, spurri 87 ja pinjoni 18.

Suoralla nopeutta on ihan semisti, inansa vois olla enemmänki, vielä vähän arvoja saadaan irti säätämällä.. Rinteessä liikkeellelähtö on helimosaa parempaa.
Hill Stagen ismpikin soramaisempi hiekka anto hyvin osviittaa ja vaikka on vaikea tuntea auton keveys, niin sen tuntee, kun painaa liipasinta. Keveys on todella
"liitävässä" roolissa ja auto on ärhäkkä! Hyvin auto nousee rinnettä, kun saa tuntuman paremmaksi ja oppii ajamaan, ehdottomasti kutkuttava ja hyvä tunne,
vaikka tänään rikottiin molemmat kyljet, mutta fiilis SILTI katossa, JES!  8)

Tänäänkään ei säästelty ja saatiinkin hienossa kaaressa auto lentämään, kuuluen RIKS ja RAKS  :D




Kylkipalasta irtosi pala ja etukatontuet katkes molemmin puolin...


Servoksihan vaihtu sawwoxxin matalaprofiili, pitänee koittaa saada se akkulevyn alle!


Tuosta levystä aletaan tekemään uusia kylkipaloja!

Tosiaan auto keräsi rinteen 75% yläosasta vauhtia ja alkoi kierimään. Sitten puolivälissä osu just "hyppyrimäisesti" ja sinkos ilmaan.
Tuon jälkeen katsoinkin jo omin silmin, että kohta kuuluu ääniä. Ei kauaa mennyt ja katsoin, kuulu RAKS  ;D Ensin huomasin vain tuon
irronneen palan, mutta nyt tutkitusti enemmän halkeamia, joten molemmat kylkipalat vaihtoon. SILTI, tuo mättööminen oli sellasta
mitä ei normaalissa kisatilanteessa tule koskaan vastaan, mutta hyvä se on kokeilla auton rajoja!

Nyt nykyinen rikkinäinen runko on lootan osalta 50/50 suhteessa. Teen tuosta vielä yhden samanlaisen, mutta myös 60/40 suhteella
eli lootaa eteenpäin => painopiste eteenpäin. 70/30 on liian raju, mutta katsotaan nyt mitä saadaan aikaiseksi.

Tuosta ajosta vielä sen verran, että keveys tuntuu ja painoa on saatava eteen lisää. Samoin välitykset aion muuttaa, kun nyt vakiot,
joten vaihdellaan eteen ja taakse samat mitä hadesissa, niin auttanee. Samoin ideaalitilanne olisi se, että etuakselille saisi kaikki sähköt
=> akun, servon, vastarin ja noparin. Täten vai mosa jäis sit 60/40 tai 70/30 välimaastolle..

Videoita on kahdelta päivää ja niitä tulee jahka kerkiää editoida.
Rakentelu jatkuu ja voi olla, että lisäkehitykseksi tulee Lightweight II:n, jonka painotavoite on alle 1400g  ;)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Lightweight [Axial+omatuotanto]
« Vastaus #34 : 07 Maaliskuu, 2014, 17:20:19 »
Lightweight etenee jälleen pikku hiljaa!

V Productions LW1401 foffirunko+runkokori on lähtenyt tuottoon ja saapunee ensiviikon lopulla.
Materiaalina tullaan kokeilemaan crawlingissa 2.2 proossakin kestävää 1,5mm hiilikuitua.
Nykyinen styreeni painaa 14g/kylkipala, mutta tuo hiilariversio on sirompi ulkoasultaan:


V Productions LW1401

Tuota odotellessa on auto saatava taas hetkeksi kasaan styreenin voimalla, joka vaihtui nyt 5mm
ja se leikataan samaan "sirompaan" muotoon. Nyt on toinen puoli miltein valmis, mutta positiivisesti
painoa vain 9g enemmän kuin 3mm. About 20g asettunee reikineen, kaikkineen /kylki eli eroksi jää vain 7g.


Hieman eri versioita ja myös kakkosrenkaat, jotka otetaan käsittelyyn eli 1.9 roverit!


2-versio rungosta vie lootaa eteenpäin, jotta painopistettä saadaan edemmäs.
Yksinkertasuudessaan reikäpaikoilla voidaan pelata ja siirtää tuota 50/50 asennosta 60/40 asentoon.

Eli monia kehitysideoita yhtäaikaa tekeillä, mutta nyt kiireisin on saada 5mm kyljet tehtyä, jotta pääsee sunnuntaina kokeilemaan taas autoa.
1,9 rovereille pitäisi löytyy 1,9 touringvanteet/vanteet, joissa hexipaikka keskellä tai sisempänä (ei ulkona, kuten touringeissa useimmiten lienee?).
Nyk. bedlockeissa hieman keskikohdasta sisempänä ja leveys ok, joten ulommas ei saa mennä, muuten kiikkaa...

Myös välitykset menee vaihtoon, kun etu-ja taka-akselin vakiot vaihtuu erilaisiin, joilla saadaan keula "johtamaan" menoa.
Viime ajossa, kun pääsi jo pehmeämmälle hiekalle kokeilemaan, niin auton keveys toi levottomuutta ajamiseen. Auto on niin
kevyt, että sitä tulee ajaakin "herttaisesti", koska se vastaa nopeasti komentoon kuin komentoon. Tätä yritetään parantaa
diffivälityksillä ja etuakselin painotuksen sekä lootan siirtämisellä eteen.

Paljon siis meneillään, kirjottelen taas, kun edistyy!  ;)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Lightweight [Axial+omatuotanto]
« Vastaus #35 : 08 Maaliskuu, 2014, 23:38:29 »
Huh, hieman mekasteltu, jotta nääs huomenna pääsee reenailee ja PÄÄSEE KYLÄ!


Täst lähdettii eli 3mm styrreeni vaihtu 5mm styrreenii, eikä muute taivu enää!


Toine puolisko vaihrettu 5mm ja nyt toinen 3mm pois ja 5mm tilalle!



Seuraavaksi vaihdellaa välityksii, et saadaa keula "johtamaan" tehtävää! HD-lukkopalat jäi diffeihi...
Myös keulaan vaihtu 36 välitys, mutta siitei tullu kuvia otettua.


Väliaikanen paino, kuvasta poiketen lähti vielä 2g pois, mutta 1018g siis LÄSKI!  :P



Painon suhteen on kuitenkin jo reakoitu ja V Productions Pnesh F22 "Baby Rovers" keventää!
-3g/takarenkula, kun lavat liimattu ja ylimääräset osat leikelty ja kumi sheivattu. Säästöä
nykysiin Baby Clawseihin tulee arviolta 269,3g -vs- 185,6g, erotus = 83,7g!  :o ;D


Pose 1


Pose 2


Tuolla se orottaa, että huomenna mennää ajelee!

3 akkua ladattuna ja siis isoja parannuksia tehty! Tänään sain tiedon, että hiilikuitunen kylkipala painaa
12.2g, joka on 1.8g kevyempi mitä 3mm styreeniversio! Tämä tietää täten 9,8+9,8g säästöä, joten
uusien renkaiden ja kylkipalojen ansiosta kevennystä tulee 100g! Tämä mahdollistaa monetkin kivat
päivitykset, esim. xr10 modaus, bec ja katotaan mitä muuta tehdään...

Huomenna tarkotus ajaa kaikki 3 akkua, jos laite kestääpi leikin. Seuraavaksi päivitellään moottoripukki,
joka on yhä 3mm styreeniä ja voi hyvinkin johtaa huomenna "leikin" loppumiseen. Sitten uusien renkuloiden tekoa
ja onhan tässä vaikka mitä! Lightweight etenee iloisesti ja intoa riittää!  8)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Lightweight [Axial+omatuotanto]
« Vastaus #36 : 09 Maaliskuu, 2014, 20:25:42 »

Tänään tuli käytyä testaamassa paranneltua autoa Hill Stagella!

Muutoksia/parannuksia tähän testiin:
+ välitykset (edessä 36 ja takana 43)
+ 3mm runko vaihdettu -> 5mm runkoon
+ kääntölinkistön parantelu
+ hubien kääntö, casteria hitusen
+ noparin ja vastarin uudelleensijoittaminen
+ hiilikuitu servo/akkulevy ja sen modaus


Tuommoset parantelut tämän päivästä varten ja tiedostettuna se fakta, että seuraavaksi hajoaa 3mm styreeninen moottoripukki.
Eka akullinen sujui varsin hyvin ja etenkin välitysten muutos paransi auton ajettavuutta. Kääntöä on nyt myös linkistön parantamisen
jälkeen CVD-vetareilla niin hyvin, ettei ole syytä laittaa XR10-modausta (ainakaan vielä). Toinen akku kiinni ja ratoja uudelleen,
no se loppui sitten alkuunsa, kun se odotetusti heikoin kohta petti, riks raks...


3mm styreeni vääntyi aika kivasti jo paikallaan, joten en odottanutkaan sille pitkää elinkaarta "toivoin vain".

No, testit jäi sitten siihen tältä kertaa, mutta loppupäivä meni mekastaessa ja jotain ideointia + toteutusta saatiin aikaan:



Randomilla tilasin sponsorilta aikoinaan lennokkiadaptereita ja sattumalta löyty sopiva, joten adiksella sain castlen mosan
kiinnitettyä axiaalin omaan alumiiniseen mottipukkiin, SE EI SÄRY!  :D Tehdään sit joskus se pelkkä tälle motille tehty pukki.


Samalla kuva 0,8g kevennetystä spurrista. Vielä tarkoitus hieman keventää  ;)



Tätä autoa rakentaessa hain keveyttä, mutta myös fiksusti järjestettyä mekkausta. Paneelit ovat kiinnitetty itse runkotukiin,
joka mahdollistaa kuvankaltaiset "kääntelyt" ja helpottaa osien räpläämistä huomattavasti, todettu monta kertaa jo  :D


Testien jälkeen alkoi myös V Productionssin uusien renkaiden hahmotus, jopa 3 eri sarjaa tulossa tähän autoon!


Nykyrenkaat irrotettuna ja punnittuna, aika liki ne saatu tehtyä, toki eroja valitettavasti on  :-\


V Productions Pnesh F21 "Dead Panther" tulee kokeiluun tähän autoon. Paino yhdellä renkaalla 94g.


Tästä voi heittää veikkausta, mutta tulollaan on "Mini Mörssärit"  ;D


Ja tässä kuvassa kahdenkin lajin rengasjuttuja, mutta tulossa "Baby Rovers" tod. pantherin kavennetulla lavalla!  :o ;D

Ja loppuun hieman stylekuvia montulta tai kasalta...









Fakta: renkaat ja lavat liimattu tällä tuotteella: http://www.verticalhobby.com/kauppa/ca-liima-ohut-20-p-2062.html
=> TWF ja 3 testikertaa hiekalla ajettuna, eikä ainutkaan lapa ole irronnut, joten luokittelen hyväksi ja edukkaaksi tuotteeksi!
(samankokone 20g muchmore racingfactoryssä 6,5€)

Loppumietinnät!

Vaikka testipäivä, jota odotin kuin kuuta nousevaa jäi Lightweightin osalta pieneksi, sain silti kerätty arvokasta dataa ja sitä
analysoidaan yhä videoiden äärellä. Heikoinlenkki petti, joka oli odotettuakin, joten ei sinällään jäänyt harmittamaan, varsinkaan,
kun vika saatiin jo tänään korjattua. Jousia täytyy vaihdella, nyt hopeiset alla, joten kokeillaan kultaisia sekä pronssisia, jotta
niistä löytyy ne sopivat pehmeys/jäykkyydet  ;D

Hyvä päivä ja nyt autoa rakennetaan taas kuntoon, niin ens lauantaina ajetaan pitkät testit säkylän TOSIhiekassa, jossa saa
oikeasti käsityksen auton edennästä. Sinne on tarkoitus saada toinen setti renkaita tehtyä, jotta sais vähän vertailua. Anyway,
tästä on hyvä jatkaa ja intoa projektiin on edelleen suunnattomasti!

Ps. ti-ke tulee hiilarikylkilevyt!  8)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Lightweight [Axial+omatuotanto]
« Vastaus #37 : 10 Maaliskuu, 2014, 21:26:05 »
Uusi viikko - Uudet kujeet!


V Productions Pnesh F21 "Dead Pantherit" on nyt uutukaisena valmiina testiin!
Vierellä VP Pnesh F20 "Baby Claws", joilla myös jatketaan testejä.


Vanteiden "avarrus" vielä 3 vanteen osalta edessä, joten se keventää painoa hitusen.
Nyt yksi rengas painaa 93g ja koko auto tällä hetkellä näillä renkailla surulliset 1153g...  :'(



Kantopinta-ala on massiivinen ja siitä tulee muuan MÖRSSÄRI mieleen. Pnesh F20 kpa= 32mm,
kun Pnesh F21 kpa= 56mm. Tuo seikka on merkittävä ja tasapainottaa auton edentää merkittävästi.

Auton paino VP Pnesh F20 renkailla on nyt 1027g. Painona siis 5mm kylkilevyt sekä nyt mottipukkina
axun vakio + adapteri. Hiilikuitukyljet saapuu kuitenkin tällä viikolla ja niillä saadaan 20g pois. Loput
sitten askarrellaan esim. motinliittimet vielä sokerinpalat ja sieltä sun täältä saa pois kyllä.

VP Pnesh F22 "Baby Rovers" tarjoaa 10-20g kevennystä / rengas, joten se näyttelee isoa roolia painonsuhteen.
Lisäksi VP Pnesh F23 "Baby/Mini MÖRSSÄRI" on tuloillaan, katsotaan mitä siitä saadaan.

Anyway, tänään auto korjattu ja 3 akkua ladattu. Huomenna tarkotus juhlistaa neljännesvuosisadanikää
menemällä hill stagelle ajelee Lightweightillä vähä reeniä. Nyt on heikot kohdat korjattu, joten arvokasta
dataa tarkotus kerätä ja saada vähän tuntumaa. Kokeilen myös juurikin F21 renkaita ekaa kertaa!  8)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Lightweight [Axial+omatuotanto]
« Vastaus #38 : 11 Maaliskuu, 2014, 19:36:55 »
Noniin, tänään tuli koeajattua VP Pnesh F21 laparenkaat!

Hill Stage oli taasen muuttunut, kun kaivavat varjokohdilta hiekkaa aurinkoon, että sulaa eli ihan uusi paikkoja taas tänään.
Alkuun kokeilin noita F21:siä, mutta jo parin minuutin päästä karu fakta selvis... Castlen 1/18 mosa ei jaksa pyörittää noin
isoja renkaita näillä välityksillä. Sinänsä ei mikään ihme, kun moottori tarkoitettu 700g 1/18 autoon, joten 1151g auto ja
isommat renkaat, ei hyvä yhdistelmä... Lämpeni jo parissa minuutissa polttavan kuumaksi, joten ei tuolla isoja stinttejä ajella.
Jätän vielä zäänssin, koska odotan testejä 99% ajettavassa hiekassa, tuo sora kun ei kaikkea kerro. Spurrina nyt 18 ja 15 löytys,
mutta se vie jo vauhtia sen verran, että siinä rajalla kannattaako. Silti kokeilen vielä OIKEASSA hiekassa, kun mahdollisuus!

Muuten auto kestikin 2 akullista täyttä rääkkiä ja F20 alla. Enää ei ole heikkoja kohtia, vaan nyt perusta kestää ja aletaan
parantamaan hienosäädellen kokonaisuutta. Tänään tuli hiilarirunkokin, joten se tarvii asennella paikalleen! Lisäksi funtsin,
että voisi aloittaa Lightweight II projektin, jossa painoa saa olla hitusen enemmän ja siten päästään laittelee isompi kone
ja isommat renkaat... II versio siksi, että tämän haluan pitää alle kilosena ja tekisin sitten tokasta vähä painavemman,
mutta osiltaan tehokkaamman.

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Lightweight [Axial+omatuotanto] 900-999g
« Vastaus #39 : 12 Maaliskuu, 2014, 21:00:45 »
Ensinnäkin iso kiitos Tomylle / Nordic Crawler Design!
Kylkipalat TODELLA laadukkaat ja palvelu pelasi 5/5, jatkossakin tiedän mistä näitä teetän  :)


Alkuillasta alettiin taas rakentelee tätä eli hiilarilevyt asennukseen!


Ensin toinen puoli - sitten toinen ja ei että, kun ovat sirot  :)


Kyljet asennettuna ja LOOK muuttu heti paremmaksi!


Painoa nyt ajokuntosena 989g, joten tavoitteessa ollaan 8)


ILME muuttui kovasti paremmaksi, vaikka paneelien osalta vielä parannellaan..



Hieman kulmaa kokeilussa...

Poimintoja tulevaan...
- pienemmät iskarit, jotta alalinkit saisi vaakatasompaan asentoon
- iskareiden jousien vaihto: nyt hopeiset ja liian pitkät, hieman lyhyemmät kultaset toimii varmasti paremmin
- moottoriliitos (sokerinpala) pois ja juotellaan johdot kii, kevenee
- sähköjohtojen lyhennys vol.2: nyt kun sähköosien paikat suht selvillä, niin voisi lyhentää ihan minimiinsä kaiken (saa sekasotkun pois)
- kardaanien hiominen: lyhkästyt kartaanit ei liiku sulavasti ja ovat kitkana ihan joustollekin, joten hienosäätöä luvassa
- spurrin kevennys vol.2 tekoon
- Baby Rovers laparenkaat tekoon, keventää autoa about 40g ja paremmat renkaat!
- tee kylkilevyt, jossa loota 60/40 tai 65/35 sijotteluna (painopiste edempänä)

Tuohon jotain rustailin muistiin itelle. Paljon tehtävää, mutta prokkis etenee ja fiilis on hyvä ja odottavainen, kohti uusia seikkailuja  ;)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN