Kirjoittaja Aihe: Vaterra RC Twin Hammers IFS Desert Truck  (Luettu 9634 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Zarizi Tech

  • RFOT
  • Moderator
  • ******
  • Viestejä: 3524
  • RFOT
Vaterra RC Twin Hammers IFS Desert Truck
« : 30 Tammikuu, 2013, 14:42:54 »
http://www.horizonhobby.com/products/twin-hammers-1-9-rock-racer-rtr-VTR03000

Hellou!

http://www.vaterrarc.com/Products/Default.aspx?ProdId=VTR03000

Taitaa mennä pre orderiin! Modiauton tosta sais komeesti.  8)

Voisit uppailla kuvia suoraan topiciin, ettei tarttis linkin taakse mennä katselemaan. Kuuluu hyviin tapoihin varsinkin topicin perustamisen yhteydessä ;).
« Viimeksi muokattu: 31 Tammikuu, 2013, 21:32:57 kirjoittanut SlidSlide »
Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCCA
RC4WD ~ Moreno Creation's

Joona

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 126
Team Suonenjoki

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Re: Vaterra RC Twin Hammers IFS Desert Truck
« Vastaus #2 : 31 Tammikuu, 2013, 21:33:58 »
Kohtahan löytyy tehdasvalmisteiset autot siihen, että modifiedin pystyisi jakamaan unlimitediin ja modifiediin. Modi unlimitedissa renkaiden halkaisijan raja on nykyisellään, kun taas modi modifiedin sallitaan ainoastaan 2,2 panthereita ja sand paweja. Ehkä jonain päivänä ::).

Oma veikkaus on viitisen vuotta. Tiimiskaboissa aikaisemmin. Ei sovi aliarvioida lajin kehityksen ja yksittäisten teknologisten ratkaisujen merkitystä tulevaisuudessa. Periaatteessa nyt eletään historiallista aikaa, koska jo kolmas vuosi putkeen alkaa samalla kaavalla - samat kolme luokkaa vuodesta 2010 lähtien. Tosin modissa ollaan menty autojen teknologisten ratkaisujen suhteen laidasta laitaan - joidenkin mielestä jopa luokkarajoja rikkoen - joten samaa vakiintuneisuutta ei ole ollut kuin EP:ssä. Jäykkiksiä EP-luokkaan, niin saadaan sinnekin vähän uudistusta :). SC on syystäkin pysynyt samana, koska kyse on vakioluokasta.

Perinteenä on ollut ostaa joka kevät joku auto. Kun päivä pitenee ja lumet sulaa, foffifiilikset saa aivan uutta potkua. Monasti silloin "pay now" -kuvake vilahtelee tiuhaan näyttöpäätteellä samalla, kun tili kyselee olemassaololleen tarkoitusta. Aavikkomonsteri, minä odotan sinua!
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Re: Vaterra RC Twin Hammers IFS Desert Truck
« Vastaus #3 : 05 Maaliskuu, 2013, 14:46:52 »
Talitiainen lauloi, että tämmöinen auto olisi rantautumassa RFOTiin. Mahtaakohan pitää paikkaansa?..
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Zarizi Tech

  • RFOT
  • Moderator
  • ******
  • Viestejä: 3524
  • RFOT
Re: Vaterra RC Twin Hammers IFS Desert Truck
« Vastaus #4 : 05 Maaliskuu, 2013, 14:50:28 »
Talitiainen lauloi, että tämmöinen auto olisi rantautumassa RFOTiin. Mahtaakohan pitää paikkaansa?..

-sitting silently in the corner-
Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCCA
RC4WD ~ Moreno Creation's

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Vaterra RC Twin Hammers IFS Desert Truck
« Vastaus #5 : 05 Maaliskuu, 2013, 16:20:57 »
Piti alunperin tehdä tiimiläisille jutuksi, mutta jaetaanpa kaikille pohdintaan:

Twin Hammern soveltuvuus foffiin?



Sattumalta joku jo tämän osti, vaikka juuri aloin tekemään kattavaa aihetta kannattaako  ;D
Pureuduin asian ytimeen miettiessäni onko tästä hybridistä foffiin ja onko siitä rikkomaan
axiaalin valtakautta. Kuvissa ja videoissahan ajokki näyttää hyvältä, mutta tutkitaanpa..
Lähtökohtaisesti pohjusta on tehty RCCrawler.comin kaikkien buildien pohjalta.

Omat miinukset ja plussa lähtökohtaisesti:
- kääntö, onko riittävä nykyajan jäykkäakselien foffiin?
- wheelbase on vain 294,6mm eli 2cm maverick strada sc:n "routaneidon" wb:tä pidempi, pisimmillään wreitit yli 360mm... ja pidentäminen ei liene helpolla mahdollista.
- painopisteen asettaminen eteen, jouset tiellä ja tilaa vähän, akkua ei saa eteen kovinkaan helposti

+ kevyt, 2100g ajokunnossa, siitä vararengas pois ja kehikkoa modaten, niin alta 2000g kisakunnossa!
+ laatu radio mukana
+ vakiosähköillä vedenkestävä
+ etupään jousitus .vs. jäykkä on toimiessaan todella hyväntuntuinen ajaa
+ erittäin pätevä paketti tuollaisenaan ajoräpeltämiseen




TH on pieni, jos verrataan ihan axiaalin scx10 vierellä.


Sisällä on täyttä - ei liiemmin tilaa omille levyille, jos vakikorilla ajaa.


Vakiona akun sijoitus karmein mitä foffiin saakaan - aivan takana.. Toisaalta noparin ja vastarin voi hyvin siirtää
taakse, jolloin niiden tilalle mahtuu asentamaan akun... taikka sitten näin:


Servo edessä - motti toisella ja akku toisella sivulla, mutta riittääkö tuo tuomaan tarpeeksi etupainoisuutta?


Vaihteelle on oma servonsa ja tässä hieman viritetty vartta.


Sitten se suurin kysymys ja auton uran kannalta keskeisin, KÄÄNTÖ?


Auto on varustettu nivelvetareilla.




Erikoinen kääntömekanismi on TH:n erikoisuus. Eräänlainen kisko menee keskellä, joten kääntö ei osu
diffinkuoreen kuten sc-autoissa. Kuinka herkästi tuo sitten kerää pikkuhiekkaa ja muuta sontaa ja tukkiutuu?


Nivelvetarit.


Erään jenkkiläisen viritelmä on antanut tälläisen käännön. Jonkin verran porsittu osia, jotta näin hyvin kääntyy.
Sitä en tiedä onko vielä samat vetarit vai jotain muuta, mutta paras kääntö mitä mistään kuvasta löysin.



Omat poimintani / yhteenvetoni:
- Leveys 247mm - kun ax10 akselit on 227mm eli 20mm eroa ja täten leventimiä ei tarvita. Eli ei ole ylileveä kuten wraith ja muut
  erillisjousitetut, muttei ihan kapeinkaan, silti kenties juuri sopiva + antaa reserviä, jos kääntöä ei saa hyväksi.
- Voi ajaa 2,2 vakio panttereilla. Isoilla panttereilla tai paweilla on naurettavan näköinen, eikä edes toimi WB:n takia.
- 2-vaihdetta, ekalla voi ryömiä ja toista sitten käyttää vaikka nopeudella

Scalemaisuus?
Wraithiä tästä ei saa, eikä tule koskaan saamaan yhtä scalemaiseksi. Siksi on ehkä turhaakin edes yrittää scalemaistaa
ainakaan ihmeellisemmin. Itse hahmottelin, että peräpään katkaisee taka-akselin kohdalle ja valot sun muut vege. Tästä
voisi parhaimmillaan saada 1800-2000g painoisen modiauton ja voisi ajaa hyvin 60A combolla (kuten ajan nyt axua).

Hinta?
Itsellä olisi mahdollisuus saada tuo 359€ hintaan. Myisin kaikki sähköt pois sekä renkaat. Spekun radiolaite on vesitiiviillä vastarilla
varmasti likimain 100€ pyynnissä. Vakivesisähköt ja servot, akku, laturi ja renkaat 1,9, joten aika hyvin saisi summaa putoamaan..
Max 200€ jäisi auton lopulliseksi hinnaksi (ilman foffisähköjä ja renkaita, akkua).

Lopulta?
Tämän hetkisen tiedon mukaan ainakaan RFOT:n ensimmäinen tälläinen ei tule foffiin.
Jää siis jonkun muun tehtäväksi kokeilla onko tästä autoksi vaiko ei. Perusräppäilyyn ja top truckiin on oiva ajopeli
jo koko pakettina, joten siihen tarkoitukseen tuota voisi enemmälti suunnata, foffiin en itse näe sille tulevaisuutta,
mutta odotan, että joku rohkea todistaa väittämäni vääräksi  ;D
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Re: Vaterra RC Twin Hammers IFS Desert Truck
« Vastaus #6 : 05 Maaliskuu, 2013, 16:51:50 »
Hienoa, että saatiin spekulaatioiden lisäksi kuvia!

Käännön suhteen tuskin on ongelmia, koska auto on sen verran lyhyt. Honkkarin crt5:ssa pidennetyllä pohjalevyllä on noin sentin lyhyempi wheelbase. Kyllä sillä pääsi jyrkkiäkin pystyjä, mutta helppoa se ei ollut. Twin hammersin suhteen mietityttää eniten, että miten se etenee rinteessä hitaassa vauhdissa ja miten kumpareikossa.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Vaterra RC Twin Hammers IFS Desert Truck
« Vastaus #7 : 05 Maaliskuu, 2013, 20:27:07 »
Kyllä, kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa!

On totta, että auton pienuus on apuväline kääntöön, vaikka se olisikin heikko.
Vanteilla joutuu kuitenkin pelailemaan, jottei laparenkaat osu runkoon (jos sitä riskiä perusvanteella edes on).
Autossa olevat renkaat ovat 20mm leveet ja pantherit hitusen leveemmät.

Suorituskyky on kuitenkin suhteellinen käsite. Jos tuolla 295mm akselivälillä voittaisi 360-364mm wraithin
olisi silloin syytä miettiä, mitä wraithissä on pielessä? Helppoa tuolla ei ole ajaa ja vaatii varmasti paljon
kehittelyä ja voi olla, että nykysuunnan ja tulevaisuuden kanssa autolla ei ole saumaa..

Hitaassa edennässä moottorivalinta + välityksellä saadaan varmasti OK:t edennät,
mutta itselle tuossa on liian monta kyssäriä, jotta sitä ostaisin. Odotellaan, että joku kokeilee  ;)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Arttu Ahtiainen

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 552
Re: Vaterra RC Twin Hammers IFS Desert Truck
« Vastaus #8 : 05 Maaliskuu, 2013, 21:41:36 »
eipä tota taka-akselia kovin vaikea ole pidentää mutta parin sentin lisäys tekee autosta jo aika tyhmän näkösen
Voit ottaa miehen ulos BMW:stä, muttet BMW:tä miehestä !

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Vaterra RC Twin Hammers IFS Desert Truck
« Vastaus #9 : 05 Maaliskuu, 2013, 21:46:20 »
eipä tota taka-akselia kovin vaikea ole pidentää mutta parin sentin lisäys tekee autosta jo aika tyhmän näkösen

Jep, aina sitä taakse saa, mutta millai ulkonäköö sitten korjailee se on toinen juttu  :D
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN