Kirjoittaja Aihe: Lipo ohjeita autokäyttöön - pv. 0,3  (Luettu 29313 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Lipo ohjeita autokäyttöön - pv. 0,3
« : 26 Toukokuu, 2008, 16:01:53 »
Viime viikolla aloitin urakan tutkimalla lipojen perusjuttuja rc10 foorumin keskusteluista. Näiden pohjalta loin ohjeistusta lipojen puolelle.
Tuskin kaikkea on tässäkään, mutta aivan varmasti apua alkuun pääsemiseksi ja muutaman ongelmankin ratkaisuun ja ne perusasiat.

Lähteinä toimii siis:
RC10.fi -> yleiset -> sähköautot -> lipo akut autokäytössä
(Tietomäärä perustuu: 18 ensimmäiseen sivuun ja 539 ensimmäiseen vastaukseen).
Tarkoitus päivittää rc10:n mukaan, uusien asioiden astuessa esille.

Erityiskiitos kaikille tietäjille rc10:n puolella! Esim. Duster, Hermanni ja muut todelliset gurut!

Päivitetty 28-5-2008


LIPOT:
-------

- Lataa vain lipoille tarkoitetulla laturilla. Li-ion soveltuu myös.

- kennoarvo 3,7v

- Kennokohtainen jännite ei saa ylittää 4,2v arvoa.

- Kenno kuolee, jos jännite tippuu 2,5v arvoon.

- Suositeltu arvo: 3,0-3,2v. Mieluiten kuitenkin
  vaikka 3,0v kohdasta ylemmäs, koska alle 3v voi
  olla jo heikommille kennoille vaaraksi.

- Älä koskaan lataa yli 1C arvolla, eli lipoja ei
  saa ladata kaksinkertaisilla tehoilla, vain 1x.
  Esim. 5000mAh lipoa ladataan max. 5A virralla.

- Lipoja ei tarvitse purkaa.

- Tasalataa kennot säännöllisesti suositus 3-5
  käyttökerran välein. Mitä useammin sitä
  paremmassa kunnossa tasauksen osalta kennot
  pysyvät toisiinsa nähden.

- Lipot loppuvat kuin seinään ja niillä ei saa
  ajaa metriäkään, muuten kennojen jännitteet
  ovat kriittisen vaarallisessa tilassa.

- Lipot kestävät hyvin huolehdittuna noin 500
  latauskertaa.

- Lipoakuissa ei ole muisti-ilmiöitä, joten niitä
  voi ladata missä välissä tahansa. Voit ladata
  lipoa kesken ajon, voit ladata sen vaikka vain
  puoliksi täyteen.

- Varastointi: pidä akut puolitäytenä. Lipoakkujen
  purku on vain 3-5 prosentin luokkaa kuussa, joten
  niitä voi varastoida pitkänkin aikaa.

- Yliladattuna lipo saattaa pullistua.

- Väärällä laturilla tai ohjelmalla ladattuna lipo
  pullistuu kunnes räjähtää.

- 7,4v lipoakun turvaraja 5-6v välissä.

- 7,4v virtaraja on 8,4v.

- Lipoista saadaan parhaat tehot irti 3-4 latauksen
  jälkeen. Samoin myös pidemmän varastoinnin jälkeen
  vaatii samanlaisen herätyksen.

- Kaikki akut paristoja myöten voivat aiheuttaa tulipalon
  väärin tai huolimattomasti käytettynä, koskaan ei pidä
  jättää akkuja latauksen ajaksi vahtimatta, oli akkutyyppi
  mikä tahansa!

- Älkääkä edes yrittäkö ladata LiPo akkuja muuta kuin niille
  tarkoitetuilla latureilla, muutoin on akkupalo 99% varmaa
  (Sama juttu kun menisi lataamaan NiMh akkuja 1/1 auton
  lyijyakun laturilla, räjähtää kennot varmasti).

- LiPo akun arin paikka on pääty josta johtimet lähtee,
  sieltä se palo oikosulun johdosta yleisemmin syttyy.

- Lipo voi vaurioitua liian suuresta purusta. Esimerkiksi
  huonoilla "rykimisvälityksillä" auto purkaa akkua oikeen
  urakalla. Tällöin ei suositella ajamista, koska riskinä
  lipon alijännittyminen.

- NiMh kun katkeaa jännitteen mukaan niin siinähän nousee
  jännite koko latauksen ajan kunnes delta-peak arvo tulee
  vastaan (juuri tästä syystä pienemmällä virralla saa enemmän
  mahtumaan), kun taas Lipoa ladattaessa on ihan sama paljolla
  lataa ja akku tulee silti aina yhtä täyteen.

- Varastoitaessa suositus: lataa akkuja 6kk välein.

- Hävittäminen: lipo puretaan aivan tyhjäksi.

- LiPo eli Lithium Polymer, sisältää litiumia sekä polymeeria.

- Saa käyttää vain ja ainoastaan BECillä varustetulla nopeudensäätimellä.
  BEC pudottaa jännitettä vastarille sopivaksi näin esimerkiksi, ei estä siis
  lipon tyhjentymistä. Useissa nopareissa, ainakin harjattomien nopareissa
  on cut-off toiminto, joka siis katkaisee/pudottaa tehot kun akku on
  riittävän tyhjä.

- Lipon arin paikka ei ole johtojen päädyt sielä suojaamassa on piirilevy, vaan
  kyljet siinä ei ole kuin ohut foliopussi suojaamassa itse litium-polymeerimassaa.
  lennokkipuolella nähty monessa kaputissa kun folio on saanu pienen osuman ja
  seuraavassa latauksessa psiiiih pshuuuh ja tulta ja savua. Siis mekaanisilta
  iskuilta lipo on heikoimmilllaan kyljistä
mutta tietty lipon pääty tarttee suojata
  teipillä tms. koska sielä on oikosulun mahdollisuus.

- Lipojen lataus AINA palamattomalla alustalla esim. savinen kukka ruukku tms.
  Mielellään ei metallinen joka voi aiheuttaa oikosulkuja.

- Lataus AINA ja akussa olevan c arvon mukaan, löytyy suuren C määrän luovuttavia
  kennoja joita saa ladata vain 0,5C eli tässäkään se 1C ei ole aina se oikea arvo,
  vaikka suurimpaan osaan akkuja sopii.

- 2 kennosen pakan jännite kun on 5V niin ollaan jo aivan riskirajoilla
  se 3v per kenno on hyvä sääntö, jotkut kennot on speksattu 2.54 mutta ne on
  kennokohtaisia alinpia jänniteitä.





Talvella ajaminen?
-------------------

- Eivät tyhjene, virranantokyky vaan hiipuu kylmässä.

- Lipolla ajaminen talvella: Ennen ajoa on suositeltaa lämmittää
  kennoja esim. taskussa. Ja ajon aikana niiden tulee olla sen
  verran suojattuja kylmältä, etteivät päse jäähtymään liiaksi.
  Varsinkin, jos virrrantarve on selvästi alle kennojen antokyvyn.
  Ihan umpinaisessa akkukotelossa niiden ei kuitenkaan ole hyvä olla.

- NiMh ja LiPo akut eivät anna kunnolla virtaa kylmänä, vain NiCd akut
  kestää pakkasta. Joten pidä akut lämpimänä ennen käyttöä niin toimii.






Li-ion ja Lipon erot:
----------------------

- LiIon akussa on ionit vapaana ja syttymisherkkiä karattuaan akun sisältä.

- LiPo akussa ionit on sidottuna polumeereihin (Muoviin) ja akku (LiPo)
  ei ole niin palovaarallinen kuin LiIon.

- LiIon ja LiPo akun jännite ero on 0,1v, eli LiPo 3,7v ja LiIon 3,6v.

- LiIon laturilla voit huoletta ladata LiPo akkua, ainut haitta on että
  se ei tule 100% täyteen LiIon ohjelmalla (Jää uupumaan 0,1v per kenno).










Miksi käyttää lipoja?
----------------------

+ Paras hyöty saadaan kapasiteettipainosuhteesta,
  lipoakun energiatiheys on noin 80% parempi kuin
   nimh akuilla.

+ NIMH usein kyykähtää, jos ajetaan harjattomia.
  Lipo pystyy antamaan tarvitsemasi määrän voimaa.

+ Lipo ei kärsi muistiongelmista, joten sen voi
  ladata samantein, kun ottaa ulos autosta.

+ Kovat purkuvirrat lipossa antavat huimaavaa
  tehoa. Reilut 40C tuo jo selvästi tarvittavaa
  tehokkuutta, suhteessa nimh akkuihin. Jatkuva
  kehitys vie purku ja antovirtoja eteenpäin.

+ Helppokäyttöisyys takaa käyttäjälle parhaat
  ajomahdollisuudet ja nopean latauksen. Toki
  edellyttäen, että käyttäjä on perillä lipojen
  maailmasta.





Miten pelastan alijännitteisen lipon kuolemalta?

------------------------------------------------

- Ensimmäiseksi tarkista, että liitokset ovat
  kunnossa. Tarvittaessa vaihda liitoksia uusiin.

- Mikäli mahdollista koita toista akkua laturissa,
  jotta voit varmistu, että vika ei ole laturissa.

- Mikäli lataaminen ei onnistu LiPo asetuksilla on
  turvallisuusriskin nojalla mahdollista yrittää
  ladata lipoa nimh asetuksella (5 sekuntia) 1A tai
  pienemmällä ja sitten yrittää uudelleen lipo-asetusta.

- Erityisen tärkeää on käyttää balanseria/tasuria,
  jotta mahdollisesti kuolemankuilulla olevat
  kennot pääsevät mahdollisuuksien mukaan plussan
  puolelle.

- Jos akku lähtee lataamaan, niin tarkkaile sen
  käyttäytymistä hyvän aikaa. Mikäli ilmenee
  pullistumaa, ininää tai muita ongelmia sulje
  hetimmiten laturisi ja vie lipo sellaiseen
  paikkaan, missä se ei aiheuta tuhoa.

- Suositeltavaa on käyttää lipoille valmistettuja
  suojalatauspusseja, joka estää lipon suuremman
  vaaran tuottamisen.





Tasalataus:
------------

- Tasalatauksen/balansoimisen periaate on tasoittaa
  kennot samaan arvoon.

- Kennot ladataan täyteen ja tasuri/balanseri tasaa
  kennot samalle arvolle esim. 4,2v. Esim2. jos toinen
 
- Tasurit tasaa yleensä 0.01V tarkkuudella, joten
  varmaan tarkoititkin sitä eroa ja jotain alle 0.05V
  vois olla ihan maksimi. Joka tapauksessa kun tasuria
  pitää kayttää niin samahan ne on tasata joka kerta
  niin pysyy akut kondiksessa.

- Mitä nuo valot tasaajassa merkitsee, ja mitkä valot
  palaa jos normaalisti tasaa 2s lipoa? On hieman
  epäselvää nuo. Tasaaja on Bantam pb6.

= Tasuri vilkuttaa sille kennolle punaista valoa jossa on
  "liikaa" virtaa muihin kennoihin nähden eli purkaa tätä
  pyrkien samaan kennon jännitteen toista alemman
  varauksen omaavan tasolle, välissä vilkuttaa myös
  vihreää, tasaus on valmis kun mikään valo ei enään
  vilku/pala. Täällä tarkemmat ohjeet:

  http://www.verticalhobby.com/kauppa/pdf/PB-6English.pdf

- Tasurien sopivuuksia: http://picasaweb.google.fi/vwaltsu/KuvatRCSekalaiset/photo#5153082965422801666




10000mAh lipon lataus 5A laturilla?
-----------------------------------

Voiko maksimisaan 5000 mAh:n lipolaturilla ladata esim. 10000 mAh:n lipoakun?
Valitaanko laturista tuo 5000 mAh akun kapasiteetiksi ja lataus tapahtuu 5 A:n
virralla, kunnes n. 10000 mAh on latautunut ja laturi tunnistaa akun täyttyneen?
Hidastahan se on 10 A maksimivirran laturiin nähden, mutta että kuitenkin onnistuu?

VS: Riippuu laturin logiikasta, mutta lataat ensimmäisen kerran 5A (5000mAh) virralla
ja tämän ladattua laitat toisen kerran saman virran antamana. Akku latautuu ja on
ladattuaan saavuttanut tuon 10000mAh. On myös latureita, jotka lataavat virtaa aina
tuohon 10000mAh:n asti tuolla 5A, mutta aikaa kuluu enemmän.






Lipon lämpenemisestä?
----------------------


Tietysti on hyvä tietää koneen ottama ja akun antama jatkuva virta.
Nämä ei kylläkään kaikkea kerro.

Helpoin kummiskin on mitata/todeta akun lämpötila kovan ajon jälkeen.
Lipo akkuhan ei saa ladattaessa lämmetä, mutta ajossa se kyllä lämpenee.
Kun lämpötila on alle 50 astetta niin ei hätää, mutta parasta kummiskin
mahdollisimman viileä. Siis jos akkua purkaa liian suurilla virroilla niin se
lämpeää paljon > ei hyvä. Jos taas purkaa ihan törkeen suurilla virroilla
niin akku saattaa posahtaa/hajota.

Akkua hankkiessa kannattaa katsoa vain sen jatkuva kesto ja sekin
kannattaa mitoittaa yläkanttiin. Väh. 1.2 kertaa noparin kesto.
Moottorihan pitää olla pienempi otoltaan kuin nopari ja akku.

Ja tietysti johdot ja liittimet pitää olla riittävät. Joitain vakio Sharkin
liittimiä ei kannata käyttää tehokkaissa harjattomissa tai ne saattaa
sulaa ja oikosulku/tulipallo on vaarana.

(Tästä onkin kokemusta kun liittimet sulaa yhteen > oikosulku >
hirveästi savua > pirummoinen kiire repiä akkuja väkisin irti



Simple:

-------

Jos ajatellaan että on autossa kiinni harjaton setti.
Esim Quark 22 ja jokin moottori.
Nopari kestää 22 Amppeeria.
Akkuna li-po 1700 mAh 20C (1700x20=3400 Eli 34A)
Tässä tapauksessa nopari tulee poksahtamaan paljon ennen lipoa.

eli eli tilanne on se että  tuolla akulla  tehdas takaa tuolle akulle
max kuormituksen 20-30c joka siis on 20x1700=34A

eli tähän 22A säädin ja sen perään moottori joka vie max 22A
ei ole mitään ongelmaa akkuhan ei anna sieltä mitään ennen kuin
sieltä joku vie virtaa. Mitä ennemän akussa on C kestosuutta
sen isompaa moottoria sillä voi ajaa ilman että se akku kärsisi siitä.
huomioiden tietysti sitten se säätimen A kestoisuus sitäkään ei saa ylittää.

Eli toisisnsanoen vielä akkua ei kiinnosta niin kauan se moottori säädin kombo
kuhan virrat pysyy tuon akun speksatun C arvon rajoissa eli alle sen 34A





Testiä:
-------

(1)

Tuli tehtyä testi latauksesta ilman tasuria ja tasurin kanssa.

Akkuna n. vuoden vanha MaxAmps 3S 2100mAh Lipo.
Laturi MRC Super Brain 989
Tasuri Bantam PB-6
Akun purin ekaksi 3V/kenno eli 9 volttiin.
Latausvirtana 1C eli 2.1A
Kennot tasattu purun yhteydessä.

Sitten itse lataus.

Tasurin kanssa:
66min kohdalla tuli 12.6V täyteen ja virtaa meni tuossa vaiheessa 2270mAh.
Tuosta eteenpäin rupesi latausvirta tippumaan ja kun 45min kohdallla sammutin
(tunti maks.) oli virtaa mennyt 2515mAh.

Ilman tasuria:
65 minuutin kohdalla tuli 12.6V ja virtaa oli mennyt tuohon asti 2204mAh ja
"lisä" 45 minuutin kohdalla sammutin > virtaa meni 2426mAh.

Eli vaikka kennot oli tasattu ennen latausta niin tasuri kulutti 89mAh virtaa
hukkaan. Tasurin hukkaanhan vaikuttaa myös kennojen määrä > enemmän kennoja
niin todennäköisesti useampia joutuu purkamaan.

Mutta akku on ainakin vielä täydessä tikissään, koska meni "ylimääräistä" 326mAh.

Eli aika lähelle tunti menee 1C.llä ladattaessa täyteen jännitteeseen, mutta
jos piripintaan antaa virtaa mennä niin aikaa saa menemään tuplasti.



(2)

Tuli testattua tuo MaxAmps 2S 8000mAh akkukin.
Akku n. 4 kuukautta vanha.
Tasattu purun yhteydessä 3V/kenno.
Lataus 8A

Tasurin kanssa:
60min/7730mAh ja +45min/8462
Ilman tasuria:
60min/7721 ja +45min/8429

Tässä akussa ei tullut niin suurta tasurin häviöö kuin 3 kennosessa, mutta sehän
onkin loogista koska vähemmän kennoja. Ja akkuhan oli tasattu ennen latausta niin
eihän siinä voi suurta häviöö tullakaan.

Vain 33mAh hukkaan, mutta tämähän kertautuu (suunnilleen) mitä enemmän kennoja.

Virtaa siis meni 429mAh yli nimellisen.

Ja testit tein vain mielenkiinnosta katsoa miten paljon tasuri hukkaa, vaikka joka
kerta on tasaus ladattu. Ja kiinnosti miten paljon ylimääräistä menee.

Vielä olis tuo 4S 8000mAh mikä testata. Todennäköisesti tasurin häviö kasvaa ja
akkuun menee enemmän ylimääräistä. Jos oikein muistan niin tähän järkäleeseen
meni n. 800mAh ylimääräistä ja se on jo paljon.

Eli kannattaa ostaa mahdollisimman iso akku niin saa kaupanpäällisiksi enemmän
varastotilaa sähkölle.


------------------------------------------------------------------------------------------------
Huom. Varmasti löytyy ristiriitaisia asioita, mutta aihe on luotu tarkennuksia ja tietäjiä varten, jotka
voivat lisätä, tarkentaa, korjata ja laajentaa tätä tietopalkkia. Tarkoitus kehittää pysyvä lipoista
tietävä pankki, josta saa perustiedon lisäksi tietoa yleisiin ongelmiin ja muihin suosituksiin.

Eli vapaa sana toimii!  ;)
« Viimeksi muokattu: 21 Elokuu, 2008, 13:11:34 kirjoittanut Dark Crusher »
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Joel P

  • Rakentaja
  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 50
Vs: Lipo ohjeita autokäyttöön
« Vastaus #1 : 26 Toukokuu, 2008, 16:43:29 »
Loistava yhteenveto LiPoista. Lisäilen pari juttua vielä:

-LiPo eli Lithium Polymer, sisältää litiumia sekä polymeeria.

-Saa käyttää vain ja ainoastaan BECillä varustetulla nopeudensäätimellä. BEC tarkoittaa Battery Eliminator Circuit. Estää akun tyhjentymisen liiaksi.

Itse käytän LiPoja lennokissa, koska ne ovat kevyitä siihen nähden, kuinka paljon virtaa ne antavat.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Lipo ohjeita autokäyttöön - pv. 0,1
« Vastaus #2 : 26 Toukokuu, 2008, 17:00:58 »
Kiitos Joel P! Lisäsin sun lisäyksen tuohon jonon jatkeeksi, niin saadaan yhteen nippuu tieto.
Tähän tahtiin, niin tulee todella kattava tietopankki, joka on arvokasta tietoa kaikille.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Ande

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 37
  • Muumi
Vs: Lipo ohjeita autokäyttöön
« Vastaus #3 : 27 Toukokuu, 2008, 21:57:51 »


-Saa käyttää vain ja ainoastaan BECillä varustetulla nopeudensäätimellä. BEC tarkoittaa Battery Eliminator Circuit. Estää akun tyhjentymisen liiaksi.

Pakko vähän korjata... BEC pudottaa jännitettä vastarille sopivaksi näin esimerkiksi, ei estä siis lipon tyhjentymistä. Useissa nopareissa, ainakin harjattomien nopareissa on cut-off toiminto, joka siis katkaisee/pudottaa tehot kun akku on riittävän tyhjä.

Joel P

  • Rakentaja
  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 50
Vs: Lipo ohjeita autokäyttöön - pv. 0,1
« Vastaus #4 : 27 Toukokuu, 2008, 23:36:19 »
Juu, kiitos korjauksesta! Tarkoitin siis LVC:tä, eli Low Voltage Cut-Off. DC, korjaas tuo! Ensi kerralla ajattelen 2 kertaa ennen viestin sendimistä  ;)

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Lipo ohjeita autokäyttöön - pv. 0,2
« Vastaus #5 : 28 Toukokuu, 2008, 16:27:15 »
Jos ajaa 2x 7.4v lipolla sarjassa, niin mikä on laitettava mambasta cutoffiks?
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Lipo ohjeita autokäyttöön - pv. 0,2
« Vastaus #6 : 28 Toukokuu, 2008, 16:41:01 »
Yhdelle 7,4v akulle laitetaan 6v, joten kahdelle se 12v. 6v on siis se 3v/kenno, joka on suositus.
Mamban 1,17 versiossa saa cutoffin aina 17,1v saakka.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

niemma-2

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
  • 27.095
Vs: Lipo ohjeita autokäyttöön - pv. 0,2
« Vastaus #7 : 28 Toukokuu, 2008, 21:13:08 »
Nythän on kehitteillä tää uus lipo jossa on hyvä C arvo ja latauskin on 2-3C:tä
Nyt en muista nimeä mut jos joku on kanssa lukenut moisesta niin sanokaas.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Lipo ohjeita autokäyttöön - pv. 0,2
« Vastaus #8 : 29 Toukokuu, 2008, 14:36:06 »
Olen noista rc10:ssä ja muutamassa muussa paikassa lukenut, mutta vielä ei ole markkinoilla asti "ilmeisesti".
2-3C arvo nostaa latausarvoja ihan kivaan tahtiin, kun lataa nyt jonkun akun tasaajan kanssa 2h, niin 2C arvolla
sama onnistuisi jo yhdessä tunnissa, puhumattakaan 3C arvosta...  ;D

Joitakin miinuksia varmaan tästä "tehokkaammasta" käytöstä tulee ja niille tehrään vielä omat laturitkin "kai".
Oma Ice ei nimittäin anna ladata yli 1C arvon, ihan turvallisuussyistä näiden perus 1C lipojen kannalta.

Seurataan kehittymistä!
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Black Bull

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 54
Vs: Lipo ohjeita autokäyttöön - pv. 0,2
« Vastaus #9 : 09 Kesäkuu, 2008, 14:28:08 »
hyvä, 5A lataava, edullinen ja tasaava lipo laturi?

en ymmärtänyt onko tuo laturi tasaava ja muita noita vaatimuksia täyttävä laturi?
 Triton Jr. DC Computer Charger

(75 dollarii kershawdesignis.. ja lähtis samaan tilaukseen jos se täyttää noita vaatimuksia..??
E-SAVAGE ja joskus tulevaisuudes (ehkä jouluna) axial ax10

niemikko

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 536
Vs: Lipo ohjeita autokäyttöön - pv. 0,2
« Vastaus #10 : 09 Kesäkuu, 2008, 15:00:47 »
hyvä, 5A lataava, edullinen ja tasaava lipo laturi?

en ymmärtänyt onko tuo laturi tasaava ja muita noita vaatimuksia täyttävä laturi?
 Triton Jr. DC Computer Charger

(75 dollarii kershawdesignis.. ja lähtis samaan tilaukseen jos se täyttää noita vaatimuksia..??

en laturista tiedä mut onko minkämaalainen liike jenkeistä ei sähkö kaluja saa tilata ja eihän ne pistokkeeseen käviskään.
vai onko autonakusta ooleva malli no ce merkinnän siinäkin vaatii.
Nothing´is faster than bullit watch out

Black Bull

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 54
Vs: Lipo ohjeita autokäyttöön - pv. 0,2
« Vastaus #11 : 09 Kesäkuu, 2008, 15:10:31 »
miten nii EI saa tilata jenkeista?? ja auton akkuun menee.. ?????

semmonen liike on josta ostan noin vähän vajaalla 500 e kamaa e savageen
E-SAVAGE ja joskus tulevaisuudes (ehkä jouluna) axial ax10

Black Bull

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 54
Vs: Lipo ohjeita autokäyttöön - pv. 0,2
« Vastaus #12 : 09 Kesäkuu, 2008, 15:43:32 »
hyvä, 5A lataava, edullinen ja tasaava lipo laturi?

en ymmärtänyt onko tuo laturi tasaava ja muita noita vaatimuksia täyttävä laturi?
 Triton Jr. DC Computer Charger

(75 dollarii kershawdesignis.. ja lähtis samaan tilaukseen jos se täyttää noita vaatimuksia..??

en laturista tiedä mut onko minkämaalainen liike jenkeistä ei sähkö kaluja saa tilata ja eihän ne pistokkeeseen käviskään.
vai onko autonakusta ooleva malli no ce merkinnän siinäkin vaatii.

vosko joku vähän selventää tota?? 

tänää tai viimestää täl viikol pitäis tilaus pistää menee  ???
E-SAVAGE ja joskus tulevaisuudes (ehkä jouluna) axial ax10

niemikko

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 536
Vs: Lipo ohjeita autokäyttöön - pv. 0,2
« Vastaus #13 : 09 Kesäkuu, 2008, 15:53:06 »
miten nii EI saa tilata jenkeista?? ja auton akkuun menee.. ?????


tarkoitin verkkovirtalaturia saa varmaan tilata mutta tulli sitä ei sulle anna.
Nothing´is faster than bullit watch out

Black Bull

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 54
Vs: Lipo ohjeita autokäyttöön - pv. 0,2
« Vastaus #14 : 09 Kesäkuu, 2008, 22:47:57 »
kun tossa mietin että TASAAKO laturi nimeltä Triton Jr. DC Computer Charger (valmistaja Great planes..

jos ei niin onko erikseen tasaus laitteita tai jotain semmost joka tasais ne kennot?
E-SAVAGE ja joskus tulevaisuudes (ehkä jouluna) axial ax10

Black Bull

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 54
Vs: Lipo ohjeita autokäyttöön - pv. 0,2
« Vastaus #15 : 09 Kesäkuu, 2008, 22:55:23 »
pitäis laittaa tilaus menee mut en tiiä tost laturist et laitaaako sen tilaukseen kun en tiiä tasako?
lipo laturi pitäis saada ku ei  lipot pyhällä hengellä täyty... >:(
E-SAVAGE ja joskus tulevaisuudes (ehkä jouluna) axial ax10

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Lipo ohjeita autokäyttöön - pv. 0,2
« Vastaus #16 : 09 Kesäkuu, 2008, 23:27:54 »
Eri valmistajien lipot tarvii omat tasurinsa. Joihinkin sopii samat.

Jos sulla on 500e budjetti esavaan, niin siinä tapauksessa kannattais ostaa
11.1v lipo, duratrax ice, lipolle sopiva tasuri, mamba max ja joku xl kone.

Ja noi kaikki saisit laturia lukuunottamatta www.rc-monster.com , joista mulla on paljon positiivisia kokemuksia.
Laturin saat Suomesta melkein samaan hintaan kun ulkomailta.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Black Bull

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 54
Vs: Lipo ohjeita autokäyttöön - pv. 0,2
« Vastaus #17 : 09 Kesäkuu, 2008, 23:50:15 »
KD:sta sais kyl kaikki muutki esim. karkaistu teräs spurri (stainless steel) vai miten se  nyt oli), kromiset teräs vetarit, pitempi runko jossa mukana teräs kardaanit ja akku kotelot ja siihen mahtuu xl kone,  spurrin jousi, mamba max, maxx ambs 3s 6000mah,feigaon 8xl, mod1 pinjoni ja semost (en muista onko tos kaikki mut jotain tommost tulis from KD.. ja hintaa tulis, noh jotain 500 e KOKONAIS HINTA (kai
E-SAVAGE ja joskus tulevaisuudes (ehkä jouluna) axial ax10

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Lipo ohjeita autokäyttöön - pv. 0,2
« Vastaus #18 : 10 Kesäkuu, 2008, 00:04:51 »
Niin joo ostat paljon muutakin. No kannattaa kuitenkin panostaa myös laturiinkin.
Icea saa ihan ok hintaan käytettynäkin ja balancereja esim medasecista.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Lipo ohjeita autokäyttöön - pv. 0,2
« Vastaus #19 : 03 Heinäkuu, 2008, 11:44:06 »
Tuli tuossa viikko takaperin tehtyä kunnolla tarkistuksia lipoille ja suositukseksi voin sanoa, että kannattaa tehdä sopivalla hetkellä sellainen
lipo-tarkastus, että purkaa kennot 3,0-3,2v virroille ja lataa. Näin saa selville missä kunnossa akku on, paljonko menee milliampeereja, esim.
1800mah akkuun. Ihan hyödyllinen kokeilu, mikäli haluaa selvittää onko akku virroissaan. + Balanseria kannattaa käyttää vaikka edellisen yön,
niin menee kennot balanssiin ja tietty latauksen aikana tai jälkeen sama sessio.

Itse tulin testanneeksi eroja VTEC, LRP  &  Maxamps akuilla. 1800mAh VTECIT otti 1500-1623, yksi latas ylitse tuon 1600, muut jäivät tohon
1500 puolelle. Maxampsin 1600 akut taas latasivat aina siihen 1600mah prikuulleen. Suuremmilta guruilta ja tiedonkeruilta selvisi, että erot
johtuvat valmistajien kennoista, joissa siis eroja on, mutta jatkossa kannattaa ostaa maxampsia. Toki vaikuttavia tekijöitä on vaikka kuinka,
mutta maxampsit ovat olleet aina kovia akkuja ja tulevat sitä jatkossakin olemaan.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN