Viime viikolla aloitin urakan tutkimalla lipojen perusjuttuja rc10 foorumin keskusteluista. Näiden pohjalta loin ohjeistusta lipojen puolelle.
Tuskin kaikkea on tässäkään, mutta aivan varmasti apua alkuun pääsemiseksi ja muutaman ongelmankin ratkaisuun ja ne perusasiat.
Lähteinä toimii siis: RC10.fi -> yleiset -> sähköautot -> lipo akut autokäytössä
(
Tietomäärä perustuu: 18 ensimmäiseen sivuun ja 539 ensimmäiseen vastaukseen).
Tarkoitus päivittää rc10:n mukaan, uusien asioiden astuessa esille.
Erityiskiitos kaikille tietäjille rc10:n puolella! Esim. Duster, Hermanni ja muut todelliset gurut!
Päivitetty 28-5-2008LIPOT:-------
- Lataa vain lipoille tarkoitetulla laturilla. Li-ion soveltuu myös.
- kennoarvo 3,7v
- Kennokohtainen jännite ei saa ylittää 4,2v arvoa.
- Kenno kuolee, jos jännite tippuu 2,5v arvoon.
- Suositeltu arvo: 3,0-3,2v. Mieluiten kuitenkin
vaikka 3,0v kohdasta ylemmäs, koska alle 3v voi
olla jo heikommille kennoille vaaraksi.
- Älä koskaan lataa yli 1C arvolla, eli lipoja ei
saa ladata kaksinkertaisilla tehoilla, vain 1x.
Esim. 5000mAh lipoa ladataan max. 5A virralla.
- Lipoja ei tarvitse purkaa.
- Tasalataa kennot säännöllisesti suositus 3-5
käyttökerran välein. Mitä useammin sitä
paremmassa kunnossa tasauksen osalta kennot
pysyvät toisiinsa nähden.
- Lipot loppuvat kuin seinään ja niillä ei saa
ajaa metriäkään, muuten kennojen jännitteet
ovat kriittisen vaarallisessa tilassa.
- Lipot kestävät hyvin huolehdittuna noin 500
latauskertaa.
- Lipoakuissa ei ole muisti-ilmiöitä, joten niitä
voi ladata missä välissä tahansa. Voit ladata
lipoa kesken ajon, voit ladata sen vaikka vain
puoliksi täyteen.
- Varastointi: pidä akut puolitäytenä. Lipoakkujen
purku on vain 3-5 prosentin luokkaa kuussa, joten
niitä voi varastoida pitkänkin aikaa.
- Yliladattuna lipo saattaa pullistua.
- Väärällä laturilla tai ohjelmalla ladattuna lipo
pullistuu kunnes räjähtää.
- 7,4v lipoakun turvaraja 5-6v välissä.
- 7,4v virtaraja on 8,4v.
- Lipoista saadaan parhaat tehot irti 3-4 latauksen
jälkeen. Samoin myös pidemmän varastoinnin jälkeen
vaatii samanlaisen herätyksen.
- Kaikki akut paristoja myöten voivat aiheuttaa tulipalon
väärin tai huolimattomasti käytettynä, koskaan ei pidä
jättää akkuja latauksen ajaksi vahtimatta, oli akkutyyppi
mikä tahansa!
- Älkääkä edes yrittäkö ladata LiPo akkuja muuta kuin niille
tarkoitetuilla latureilla, muutoin on akkupalo 99% varmaa
(Sama juttu kun menisi lataamaan NiMh akkuja 1/1 auton
lyijyakun laturilla, räjähtää kennot varmasti).
- LiPo akun arin paikka on pääty josta johtimet lähtee,
sieltä se palo oikosulun johdosta yleisemmin syttyy.
- Lipo voi vaurioitua liian suuresta purusta. Esimerkiksi
huonoilla "rykimisvälityksillä" auto purkaa akkua oikeen
urakalla. Tällöin ei suositella ajamista, koska riskinä
lipon alijännittyminen.
- NiMh kun katkeaa jännitteen mukaan niin siinähän nousee
jännite koko latauksen ajan kunnes delta-peak arvo tulee
vastaan (juuri tästä syystä pienemmällä virralla saa enemmän
mahtumaan), kun taas Lipoa ladattaessa on ihan sama paljolla
lataa ja akku tulee silti aina yhtä täyteen.
- Varastoitaessa suositus: lataa akkuja 6kk välein.
- Hävittäminen: lipo puretaan aivan tyhjäksi.
- LiPo eli Lithium Polymer, sisältää litiumia sekä polymeeria.
- Saa käyttää vain ja ainoastaan BECillä varustetulla nopeudensäätimellä.
BEC pudottaa jännitettä vastarille sopivaksi näin esimerkiksi, ei estä siis
lipon tyhjentymistä. Useissa nopareissa, ainakin harjattomien nopareissa
on cut-off toiminto, joka siis katkaisee/pudottaa tehot kun akku on
riittävän tyhjä.
- Lipon arin paikka ei ole johtojen päädyt sielä suojaamassa on piirilevy, vaan
kyljet siinä ei ole kuin ohut foliopussi suojaamassa itse litium-polymeerimassaa.
lennokkipuolella nähty monessa kaputissa kun folio on saanu pienen osuman ja
seuraavassa latauksessa psiiiih pshuuuh ja tulta ja savua. Siis
mekaanisilta
iskuilta lipo on heikoimmilllaan kyljistä mutta tietty lipon pääty tarttee suojata
teipillä tms. koska sielä on
oikosulun mahdollisuus.
- Lipojen lataus AINA palamattomalla alustalla esim. savinen kukka ruukku tms.
Mielellään ei metallinen joka voi aiheuttaa oikosulkuja.
- Lataus AINA ja akussa olevan c arvon mukaan, löytyy suuren C määrän luovuttavia
kennoja joita saa ladata vain 0,5C eli tässäkään se 1C ei ole aina se oikea arvo,
vaikka suurimpaan osaan akkuja sopii.
- 2 kennosen pakan jännite kun on
5V niin ollaan jo
aivan riskirajoilla se 3v per kenno on hyvä sääntö, jotkut kennot on speksattu 2.54 mutta ne on
kennokohtaisia alinpia jänniteitä.
Talvella ajaminen?-------------------
- Eivät tyhjene, virranantokyky vaan hiipuu kylmässä.
- Lipolla ajaminen talvella: Ennen ajoa on suositeltaa lämmittää
kennoja esim. taskussa. Ja ajon aikana niiden tulee olla sen
verran suojattuja kylmältä, etteivät päse jäähtymään liiaksi.
Varsinkin, jos virrrantarve on selvästi alle kennojen antokyvyn.
Ihan umpinaisessa akkukotelossa niiden ei kuitenkaan ole hyvä olla.
- NiMh ja LiPo akut eivät anna kunnolla virtaa kylmänä, vain NiCd akut
kestää pakkasta. Joten pidä akut lämpimänä ennen käyttöä niin toimii.
Li-ion ja Lipon erot:----------------------
- LiIon akussa on ionit vapaana ja syttymisherkkiä karattuaan akun sisältä.
- LiPo akussa ionit on sidottuna polumeereihin (Muoviin) ja akku (LiPo)
ei ole niin palovaarallinen kuin LiIon.
- LiIon ja LiPo akun jännite ero on 0,1v, eli LiPo 3,7v ja LiIon 3,6v.
- LiIon laturilla voit huoletta ladata LiPo akkua, ainut haitta on että
se ei tule 100% täyteen LiIon ohjelmalla (Jää uupumaan 0,1v per kenno).
Miksi käyttää lipoja?----------------------
+ Paras hyöty saadaan kapasiteettipainosuhteesta,
lipoakun energiatiheys on noin 80% parempi kuin
nimh akuilla.
+ NIMH usein kyykähtää, jos ajetaan harjattomia.
Lipo pystyy antamaan tarvitsemasi määrän voimaa.
+ Lipo ei kärsi muistiongelmista, joten sen voi
ladata samantein, kun ottaa ulos autosta.
+ Kovat purkuvirrat lipossa antavat huimaavaa
tehoa. Reilut 40C tuo jo selvästi tarvittavaa
tehokkuutta, suhteessa nimh akkuihin. Jatkuva
kehitys vie purku ja antovirtoja eteenpäin.
+ Helppokäyttöisyys takaa käyttäjälle parhaat
ajomahdollisuudet ja nopean latauksen. Toki
edellyttäen, että käyttäjä on perillä lipojen
maailmasta.
Miten pelastan alijännitteisen lipon kuolemalta?------------------------------------------------
- Ensimmäiseksi tarkista, että liitokset ovat
kunnossa. Tarvittaessa vaihda liitoksia uusiin.
- Mikäli mahdollista koita toista akkua laturissa,
jotta voit varmistu, että vika ei ole laturissa.
- Mikäli lataaminen ei onnistu LiPo asetuksilla on
turvallisuusriskin nojalla mahdollista yrittää
ladata lipoa nimh asetuksella (5 sekuntia) 1A tai
pienemmällä ja sitten yrittää uudelleen lipo-asetusta.
- Erityisen tärkeää on käyttää balanseria/tasuria,
jotta mahdollisesti kuolemankuilulla olevat
kennot pääsevät mahdollisuuksien mukaan plussan
puolelle.
- Jos akku lähtee lataamaan, niin tarkkaile sen
käyttäytymistä hyvän aikaa. Mikäli ilmenee
pullistumaa, ininää tai muita ongelmia sulje
hetimmiten laturisi ja vie lipo sellaiseen
paikkaan, missä se ei aiheuta tuhoa.
- Suositeltavaa on käyttää lipoille valmistettuja
suojalatauspusseja, joka estää lipon suuremman
vaaran tuottamisen.
Tasalataus:------------
- Tasalatauksen/balansoimisen periaate on tasoittaa
kennot samaan arvoon.
- Kennot ladataan täyteen ja tasuri/balanseri tasaa
kennot samalle arvolle esim. 4,2v. Esim2. jos toinen
- Tasurit tasaa yleensä 0.01V tarkkuudella, joten
varmaan tarkoititkin sitä eroa ja jotain alle 0.05V
vois olla ihan maksimi. Joka tapauksessa kun tasuria
pitää kayttää niin samahan ne on tasata joka kerta
niin pysyy akut kondiksessa.
- Mitä nuo valot tasaajassa merkitsee, ja mitkä valot
palaa jos normaalisti tasaa 2s lipoa? On hieman
epäselvää nuo. Tasaaja on Bantam pb6.
= Tasuri vilkuttaa sille kennolle punaista valoa jossa on
"liikaa" virtaa muihin kennoihin nähden eli purkaa tätä
pyrkien samaan kennon jännitteen toista alemman
varauksen omaavan tasolle, välissä vilkuttaa myös
vihreää, tasaus on valmis kun mikään valo ei enään
vilku/pala. Täällä tarkemmat ohjeet:
http://www.verticalhobby.com/kauppa/pdf/PB-6English.pdf - Tasurien sopivuuksia:
http://picasaweb.google.fi/vwaltsu/KuvatRCSekalaiset/photo#515308296542280166610000mAh lipon lataus 5A laturilla?-----------------------------------
Voiko maksimisaan 5000 mAh:n lipolaturilla ladata esim. 10000 mAh:n lipoakun?
Valitaanko laturista tuo 5000 mAh akun kapasiteetiksi ja lataus tapahtuu 5 A:n
virralla, kunnes n. 10000 mAh on latautunut ja laturi tunnistaa akun täyttyneen?
Hidastahan se on 10 A maksimivirran laturiin nähden, mutta että kuitenkin onnistuu?
VS: Riippuu laturin logiikasta, mutta lataat ensimmäisen kerran 5A (5000mAh) virralla
ja tämän ladattua laitat toisen kerran saman virran antamana. Akku latautuu ja on
ladattuaan saavuttanut tuon 10000mAh. On myös latureita, jotka lataavat virtaa aina
tuohon 10000mAh:n asti tuolla 5A, mutta aikaa kuluu enemmän.
Lipon lämpenemisestä?----------------------
Tietysti on hyvä tietää koneen ottama ja akun antama jatkuva virta.
Nämä ei kylläkään kaikkea kerro.
Helpoin kummiskin on mitata/todeta akun lämpötila kovan ajon jälkeen.
Lipo akkuhan ei saa ladattaessa lämmetä, mutta ajossa se kyllä lämpenee.
Kun lämpötila on alle 50 astetta niin ei hätää, mutta parasta kummiskin
mahdollisimman viileä. Siis jos akkua purkaa liian suurilla virroilla niin se
lämpeää paljon > ei hyvä. Jos taas purkaa ihan törkeen suurilla virroilla
niin akku saattaa posahtaa/hajota.
Akkua hankkiessa kannattaa katsoa vain sen jatkuva kesto ja sekin
kannattaa mitoittaa yläkanttiin. Väh. 1.2 kertaa noparin kesto.
Moottorihan pitää olla pienempi otoltaan kuin nopari ja akku.
Ja tietysti johdot ja liittimet pitää olla riittävät. Joitain vakio Sharkin
liittimiä ei kannata käyttää tehokkaissa harjattomissa tai ne saattaa
sulaa ja oikosulku/tulipallo on vaarana.
(Tästä onkin kokemusta kun liittimet sulaa yhteen > oikosulku >
hirveästi savua > pirummoinen kiire repiä akkuja väkisin irti
Simple:-------
Jos ajatellaan että on autossa kiinni harjaton setti.Esim Quark 22 ja jokin moottori.
Nopari kestää 22 Amppeeria.
Akkuna li-po 1700 mAh 20C (1700x20=3400 Eli 34A)
Tässä tapauksessa nopari tulee poksahtamaan paljon ennen lipoa.
eli eli tilanne on se että tuolla akulla tehdas takaa tuolle akulle
max kuormituksen 20-30c joka siis on 20x1700=34A
eli tähän 22A säädin ja sen perään moottori joka vie max 22A
ei ole mitään ongelmaa akkuhan ei anna sieltä mitään ennen kuin
sieltä joku vie virtaa. Mitä ennemän akussa on C kestosuutta
sen isompaa moottoria sillä voi ajaa ilman että se akku kärsisi siitä.
huomioiden tietysti sitten se säätimen A kestoisuus sitäkään ei saa ylittää.
Eli toisisnsanoen vielä akkua ei kiinnosta niin kauan se moottori säädin kombo
kuhan virrat pysyy tuon akun speksatun C arvon rajoissa eli alle sen 34A
Testiä: -------
(1)Tuli tehtyä testi latauksesta ilman tasuria ja tasurin kanssa.
Akkuna n. vuoden vanha MaxAmps 3S 2100mAh Lipo.
Laturi MRC Super Brain 989
Tasuri Bantam PB-6
Akun purin ekaksi 3V/kenno eli 9 volttiin.
Latausvirtana 1C eli 2.1A
Kennot tasattu purun yhteydessä.
Sitten itse lataus.
Tasurin kanssa:
66min kohdalla tuli 12.6V täyteen ja virtaa meni tuossa vaiheessa 2270mAh.
Tuosta eteenpäin rupesi latausvirta tippumaan ja kun 45min kohdallla sammutin
(tunti maks.) oli virtaa mennyt 2515mAh.
Ilman tasuria:
65 minuutin kohdalla tuli 12.6V ja virtaa oli mennyt tuohon asti 2204mAh ja
"lisä" 45 minuutin kohdalla sammutin > virtaa meni 2426mAh.
Eli vaikka kennot oli tasattu ennen latausta niin tasuri kulutti 89mAh virtaa
hukkaan. Tasurin hukkaanhan vaikuttaa myös kennojen määrä > enemmän kennoja
niin todennäköisesti useampia joutuu purkamaan.
Mutta akku on ainakin vielä täydessä tikissään, koska meni "ylimääräistä" 326mAh.
Eli aika lähelle tunti menee 1C.llä ladattaessa täyteen jännitteeseen, mutta
jos piripintaan antaa virtaa mennä niin aikaa saa menemään tuplasti.
(2)Tuli testattua tuo MaxAmps 2S 8000mAh akkukin.
Akku n. 4 kuukautta vanha.
Tasattu purun yhteydessä 3V/kenno.
Lataus 8A
Tasurin kanssa:
60min/7730mAh ja +45min/8462
Ilman tasuria:
60min/7721 ja +45min/8429
Tässä akussa ei tullut niin suurta tasurin häviöö kuin 3 kennosessa, mutta sehän
onkin loogista koska vähemmän kennoja. Ja akkuhan oli tasattu ennen latausta niin
eihän siinä voi suurta häviöö tullakaan.
Vain 33mAh hukkaan, mutta tämähän kertautuu (suunnilleen) mitä enemmän kennoja.
Virtaa siis meni 429mAh yli nimellisen.
Ja testit tein vain mielenkiinnosta katsoa miten paljon tasuri hukkaa, vaikka joka
kerta on tasaus ladattu. Ja kiinnosti miten paljon ylimääräistä menee.
Vielä olis tuo 4S 8000mAh mikä testata. Todennäköisesti tasurin häviö kasvaa ja
akkuun menee enemmän ylimääräistä. Jos oikein muistan niin tähän järkäleeseen
meni n. 800mAh ylimääräistä ja se on jo paljon.
Eli kannattaa ostaa mahdollisimman iso akku niin saa kaupanpäällisiksi enemmän
varastotilaa sähkölle.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Huom. Varmasti löytyy ristiriitaisia asioita, mutta aihe on luotu tarkennuksia ja tietäjiä varten, jotka
voivat lisätä, tarkentaa, korjata ja laajentaa tätä tietopalkkia. Tarkoitus kehittää pysyvä lipoista
tietävä pankki, josta saa perustiedon lisäksi tietoa yleisiin ongelmiin ja muihin suosituksiin.
Eli vapaa sana toimii!
