Kirjoittaja Aihe: Modiin painoraja kaudelle 2010  (Luettu 7005 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Modiin painoraja kaudelle 2010
« : 12 Toukokuu, 2009, 23:17:56 »
Modissahan auton paino on aina ollut merkittävin tekijä. Yli 2.5kg autoilla on turha edes unelmoida ajamisesta siinä luokassa,
joka toisaalta on ihan hyvä asia. Näin saadaan pidettyä luokka suht skaalassa.

Nyt tälle kaudelle on kuitenkin havaittavissa selkeää linjaa sille, minkälaiset autot on suoraan etulyöntiasemassa - ne kevyimmät.
Mietiskelin tässä, kun nyt heitellään foffimaisia scalekoreja pois lisäpainon vuoks, onko modi menossa siihen, että lähdetään kohta poraamaan reikiä pohjalevyyn, jotta olisi edes jotain saumaa jo valmiiksi kevyitä ja nykyään vieläpä lexan korillisia axialeja vastaan.

Itse tiedän axialilla ajaneena, että kun on kevyt auto alla, niin perus ajaminen on todella helppoa kaasunkäyttöineen.
Toki axialillakin on omat vaikeutensa sitten muualla, mutta paino on sen kovin etulyöntiasema.
DC ajeli kauden alusta painavalla modilla ja meno oli tuskaista. Nyt kun auto on huomattavasti kevyempi,
meno on täysin erilaista. En tiedä paljonko auto keveni grammoissa, mutta uskoisin että useita satoja grammoja.

Olisiko ihan suoraan hautaan menevä idea miettiä jonkinlaista painorajaa modiin? Painon voisi tuoda omalla tavallaan autoon,
joku rungolla, joku akulla, joku korilla ja joku painoja renkaisiin laittamalla? Tällä saataisiin ennen kaikkea luokkaa hiukan tasasemmaks.
Nyt kesällä varmaan kaikki näkee Säkylässä painorajan pointin. Siinä missä toinen auto menee hitaasti kavuten mäkeä,
toisella joutuu laittamaan lämän tiskiin jo rinteen alussa toivoen ettei kippaa.

Jos ei painorajaa ensi kaudelle, niin ainakin jonkinlainen suodatin koreille. Tähän mennessä ainoastaan mönkkärin kori on ollut täysi kiellossa,
mutta mitenkäs semmosen korin laita, joka muistuttaa enemmän rypistettyä paskapaperia kuin foffiautoa?
Kyllähän semmosen scalemaisuuden (liippaavan) rajan voisi vetää johonkin kohtaan. Jos lajia pyritään viemään kaikella tavalla eteenpäin,
niin kyllä sitten korienkin pitäis olla hiukan sen mukaset, esim valmiita lexan korejakin saa ihan hyvällä lookilla, kuten esim pastorissa on.

Faktahan on se että kyllä niillä painavillakin autoilla pärjää. Se on sitten vaan siitä kuskista kiinni ;D. Mielipiteitä modikuskit?

Edit:
Huomioikaa että puhe on kaudesta 2010. Aiheella ei ole mitään tekemistä tämän kauden kanssa. Hyvä kuitenkin herättää ajatuksia jo nyt.
« Viimeksi muokattu: 12 Toukokuu, 2009, 23:26:01 kirjoittanut SlidSlide »
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Modiin painoraja kaudelle 2010
« Vastaus #1 : 12 Toukokuu, 2009, 23:33:24 »
En ole modikuski vielä, mutta kun tällaista aletaan ehdottamaan, niin on pakko paljastaa että projekti on käynnissä ja autoa tehdään jo täyttä häkää ensi kaudelle. Niin tai kyllä mä sen jo DC:lle taisin Säkylässä kertoa.

Muutamaan asiaan haluaisin ainakin kommentoida eli mielestäni lisäpainojen laittaminen renkaisiin tai vanteisiin pitäisi ehdottomasti olla kiellettyä. Yksi voi laittaa painot niin, että pysyvät kiinni, toisella ne voivat lähteä pyörimisliikkeessä irti ja kun saa jonkun lyijypainon silmään, niin sen tietää mikä on lopputulos.

Koriin liittyvät rajoitukset voivat olla hankalia. Toki mielestäni voisi olla rajoitus, että korin pitää peittää auton runko päältä ja sivulta. Siinä vaan on se vaara, että tulee pirun monimutkaiset ja vaikeasti tulkittavat säännöt ja paljon porsaanreikiä, eikä se ole enää hauskaa.

Olen katsellut varsin tarkkaan muiden modi-autoja alkukaudesta ja vaikka tässä eräskin auto muuttui oleellisesti erilaiseksi kun siitä painoa karsittiin, niin rohkenen väittää että se ratkaisun avain ei ollut se paino yksistään vaan painopiste. Autoissa on ollut painopiste huomattavasti eri korkeudella ja sillä on todella suuri merkitys.

Mun projektia nämä ehdotukset ei sinänsä haittaa, niin kauan kun ei aleta vaatimaan jotain Jeepin koria.

Minä esittäisin kysymyksen, että kuinka paljon autoa saa muokata että se on vielä sama auto? Entä saako Finland Cupissa ajaa eri kisoissa eri autolla ja silti kerryttää samaa pistepottia?

Mun mielipide on että minimipaino voisi vielä olla ok, mutta ei mitään sääntöviidakkoa kiitos.

Ei kai tässä koko jutussa ollut takana se, että muut ovat keksineet miten tehdä omasta autostaan kilpailukykyisempi ja jollain toisella ei sitä samaa temppua ole käytettävissä ;)
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Modiin painoraja kaudelle 2010
« Vastaus #2 : 13 Toukokuu, 2009, 16:59:35 »
Ei kai tässä koko jutussa ollut takana se, että muut ovat keksineet miten tehdä omasta autostaan kilpailukykyisempi ja jollain toisella ei sitä samaa temppua ole käytettävissä ;)

Kuten jo ylle editoinkin, kyse on kaudesta 2010. Jos viittaat että povailen itelle jotain etua, niin turhaa koska jos ainoastaan voittaminen kiinnnostais, niin laittaisin sähköt axialiini ja tulisin sillä jo Säkylään. Se on kaikin puolin ollu mun nykystä modia parempi, mutta tehossa ja varmuudessa se on hävinnyt (kardaanit irtoili). Se ei kuitenkaan ole homman tarkotus.

Mulle on käytännössä ihan sama tuleeko painorajaa vai ei, koska viime kädessä kuski ratkasee.
Tietysti se tois tiettyyn pisteeseen asti kuskit samalle viivalle, mutta toisaalta sitten karsis autojen erilaisuudesta.
Esim. niemikkon bj4 tuskin olis enää läheskään niin sulava rinteessä, mitä se on nyt tällä kaudella ollu.

Muutamaan asiaan haluaisin ainakin kommentoida eli mielestäni lisäpainojen laittaminen renkaisiin tai vanteisiin pitäisi ehdottomasti olla kiellettyä. Yksi voi laittaa painot niin, että pysyvät kiinni, toisella ne voivat lähteä pyörimisliikkeessä irti ja kun saa jonkun lyijypainon silmään, niin sen tietää mikä on lopputulos.

Painon lentäminen jonkun silmään kumin sisältä on jo jonkinlainen saavutus. Kukaan tuskin laittaa painojaan vanteen hexin ulkopuolelle.
Ratkasuhan olisi suunnilleen tän tyyppinen, kuten mun crawlereissa on ollu:

Itse vanteiden mukana tulleet painot.


Yhtä hyvä ratkasu on kiertää esim tinalankaa vanteen ympärille kuten tässä.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

pnm

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 287
Vs: Modiin painoraja kaudelle 2010
« Vastaus #3 : 13 Toukokuu, 2009, 18:03:43 »
 Mitä lentää ja kenenkin silmään... Slidin GP autosta lähti kivi 10m päästä ja osui onneksi linssiin ( pieni lohkeama tuli muttei nkäkökentässä).
 Mutta tuosta painorajasta olisin sitä mieltä että jonkin alarajan voisi laittaa koska onhan bj4:n massaa eri
viedä kuin +2kg axuja . Kuinka tiukaksi siten luokka vedetään ? Onko kaikilla oltava jäykät akselit , tuo lisää scalemaisuutta esim. RC4WD:n T-rex 60, valmis kori Bronco, Rubicon, Defender scalemaisuutta " Street-classia " mun mielestä . Tuskin mitään  järkeä alkaa tekemään uutta luokkaa jossa on 3 autoa tässä harrastajien tungoksessa :o :o Voishan sen jakaa nytkin street classiin ( jäykkikset+ valmiskorit) ja street class modifiediin ( erillisjousitetut+ omat koriviritelmät+ valmis buggyt ).
 Toivottavasti ensikaudella on modi yhtenä luokkana.

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Modiin painoraja kaudelle 2010
« Vastaus #4 : 13 Toukokuu, 2009, 19:12:03 »
Kuten jo ylle editoinkin, kyse on kaudesta 2010. Jos viittaat että povailen itelle jotain etua, niin turhaa...

Hymiö ;)

Niistä painoista vielä, että tuossa nyt oli ihan hyviä esimerkkejä, mutta miten määritellään mikä on hyvä ja mikä ei. Offissa näkee 1:1 autojen aluvanteiden lyijypainoja liimatun vanteisiin ja vauhdikkaammassa pyörimisessä ne liimapainot näkyvät toisinaan liukuvan vanteesta ulos ja lentävät. Pointti oli siis se että ei pidä olettaa ettei joku laita painoja siten että ne voivat lentää, vaan se on enemmän kuin todennäköistä. No kuten kirjoitin, niin mahdollisimman vähän sääntöjä, jolloin on mahdollisimman vähän porsaanreikiä.
« Viimeksi muokattu: 13 Toukokuu, 2009, 19:14:47 kirjoittanut Penguin »
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Modiin painoraja kaudelle 2010
« Vastaus #5 : 13 Toukokuu, 2009, 20:52:01 »
Parempi vaan et haudataan koko ajatus painorajotuksesta :-X.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

-foff-

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 88
Vs: Modiin painoraja kaudelle 2010
« Vastaus #6 : 13 Toukokuu, 2009, 21:05:43 »
Toi keveyden hakeminenkin on vähän ristiriitaista, keveys on yleensä muovia ja kestävyys kärsii...ja
jos nuo radat kehittyvät modissa samalla vauhdilla kuin unlimidissa, niin tarvitaan voima ja kestävämpiä
osia=painoa...eiköhään tilanne nykyisellään ole ihan hyvä, ennemminkin porukka rakentaa autoista
kestävämpiä ja painavampia...annetaan ajan kulua kauden loppuun niin nähdään mihin suuntaan homma
oikeesti kehittyy... ;)

-foff-

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Modiin painoraja kaudelle 2010
« Vastaus #7 : 13 Toukokuu, 2009, 21:20:07 »
Toi keveyden hakeminenkin on vähän ristiriitaista, keveys on yleensä muovia ja kestävyys kärsii...ja
jos nuo radat kehittyvät modissa samalla vauhdilla kuin unlimidissa, niin tarvitaan voima ja kestävämpiä
osia=painoa...eiköhään tilanne nykyisellään ole ihan hyvä, ennemminkin porukka rakentaa autoista
kestävämpiä ja painavampia...annetaan ajan kulua kauden loppuun niin nähdään mihin suuntaan homma
oikeesti kehittyy... ;)

-foff-

Tottahan tuo. Näin teemme ja loppupeleissä parempikin. Ei tuu syrjittyä mitään nykystä autoakaan painonsa puolesta.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Modiin painoraja kaudelle 2010
« Vastaus #8 : 13 Toukokuu, 2009, 22:09:42 »
Toi keveyden hakeminenkin on vähän ristiriitaista, keveys on yleensä muovia ja kestävyys kärsii...ja

Tästähän voisi melkein ottaa haasteen. Kyllä mä sellainen muoviauto voidaan rakentaa, että jokainen alu- ja teräsosa on solmussa tai poikki ennenkuin muoviosissa näkyy mitään merkkejä rankasta menosta. Halpa siitä ei tule, mutta kriittisissä osissa tuota on jo nyt harkittu. Valmisosien osalta tuo kyllä pitää täysin paikkansa.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Modiin painoraja kaudelle 2010
« Vastaus #9 : 13 Toukokuu, 2009, 22:48:42 »
Toi keveyden hakeminenkin on vähän ristiriitaista, keveys on yleensä muovia ja kestävyys kärsii...ja

Tästähän voisi melkein ottaa haasteen. Kyllä mä sellainen muoviauto voidaan rakentaa, että jokainen alu- ja teräsosa on solmussa tai poikki ennenkuin muoviosissa näkyy mitään merkkejä rankasta menosta. Halpa siitä ei tule, mutta kriittisissä osissa tuota on jo nyt harkittu. Valmisosien osalta tuo kyllä pitää täysin paikkansa.

Kyllähän muovinkin maustamalla saa kestämään, kuten minkä tahansa aineen, mutta kyllähän uusi seos lisää painoakin.
Nyt ei puhuta sitten mistään nanotekniikasta, vaan ihan käytännön mahdollisuuksista tehdä muoviosia rc-autoon ;).
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Modiin painoraja kaudelle 2010
« Vastaus #10 : 13 Toukokuu, 2009, 23:55:43 »
Ei ole mitään ainetta nimeltä muovi, vaan se on yleisnimitys synteettisille tai puolisynteettisille hiili- tai hiili-pii atomien pitkistä molekyyliketjuista eli polymeereistä koostuville materiaaleille. Erilaisia muoviksi nimitettäviä materiaaleja on tuhansia ja niistä todellakin löytyy sellaisia, jotka ovat huomattavasti vahvempia kuin esim. useimmat teräslaadut tai alumiini. Hintaero on myös varsin merkittävä. Sitä voi sitten arvailla kumpi on halvempaa.

Nyt todellakin puhutaan ihan käytännön mahdollisuudesta tehdä muoviosia rc-autoon. Muottien teko onnistuu ja ruiskupuristuskoneet osien valmistamiseen löytyvät. Koneille vaan löytyy tuottavampaakin työtä tällä hetkellä, joten vaikka se osien tekeminen käytännössäkin olisi mahdollista, niin se ei välttämättä kannata. Toisekseen kun jotain tehdään, niin siinä varmasti tähdätään jonkinasteiseen massavalmistukseen, eikä yksittäiseen autoon tekemään yksittäisiä osia.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Modiin painoraja kaudelle 2010
« Vastaus #11 : 14 Toukokuu, 2009, 00:35:15 »
Koneille vaan löytyy tuottavampaakin työtä tällä hetkellä, joten vaikka se osien tekeminen käytännössäkin olisi mahdollista, niin se ei välttämättä kannata. Toisekseen kun jotain tehdään, niin siinä varmasti tähdätään jonkinasteiseen massavalmistukseen, eikä yksittäiseen autoon tekemään yksittäisiä osia.

Lähinnä tätä meinasin. Kyllähän mahdollisuus on rakentaa vaikka hämähäkin seitistä, mutta yksilötasolla se ei ole kannattavaa tai sitten mahdollista.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Modiin painoraja kaudelle 2010
« Vastaus #12 : 14 Toukokuu, 2009, 00:47:55 »
No ei tuota Revolutionin nykyistä runkoa ja diffejä voi pitää kovin kannattavana rakennelmana, sen verran paljon siihen on eri ihmiset töitä tehneet. Autoprojekteja kuitenkin on käynnissä ja jotain täysin uutta muovirunkoakin voi olla tulossa. Siksi sanon voi, että näistä projekteista kaikkia ei taatusti viedä loppuun asti, mutta katsotaan mitä tulee. Ei kuitenkaan kannata jäädä pidättelemään hengistystä.

Jos kuitenkin keveyttä lähdetään tavoittelemaan, niin siihen on kyllä konsteja.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Modiin painoraja kaudelle 2010
« Vastaus #13 : 16 Toukokuu, 2009, 14:40:44 »
Mielenkiintoinen aihe, kun on viikon ollut ulkona touhusta  :)

Itse luin kaiken ja totean, että minimirajan voisi silti tehdä (lue: kaudelle 2010),
eli esimerkiksi sääntö olisi hyvin selkeästi: auton pitää painaa 2KG
Se miten se sen 2KG painaa on vapaasti muokattavissa.

Mielestäni tuolla tapaa sääntö on selkeämpi ja helpompi kuin vedenjuonti lasista.
Samalla se, kuten slide totesi, tekisi luokasta tiukempaa, koska onhan 1,5KG ja 2,8KG
autot ihan eri planeetoilta.

Se mitä tulee koriin, niitä ei mielestäni ole tarve muuttaa, koska menee tosi vaikeeksi
ja karsii. Kunnia niille, jotka upeita koreja = oikeannäköisiä autoihinsa saavat, mutta
painoraja olisi selkein ja siinä ei ole porsaanreikiäkään.

Eli painorajaksi laitettas painomäärä X, joka lieneisi jossain 2KG tietämillä ja auton
pitäisi painaa vähintään määrän X, jotta hyväksytään lailliseksi. Mitään muita sääntöjä
ei tarvitsisi tehdä esim. sen suhteen millä tapaa autoon lisätään painoa.

Kommenttia asiasta, kenties jos tälle miellytään ja kausi etenee hyvin päätökseensä,
niin voidaan äänestää kauden päätteeksi asian suhteen lukko.

pnm, ensi vuonna ei tule olemaan kuin yksi modi, jossa erillis ja jäykät, scaleluokkia
ei tule ja streetkin poistuu, joten ei hätiä mitiä. Aito ja alkuperäinen säilyy ja painoraja
antaisi myös jäykkiksille tasoitusta, ettei ne 1,2Kg erilliset valtaa pääalueita, vaikkeivat
nytkään ole valtaamassa.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Modiin painoraja kaudelle 2010
« Vastaus #14 : 16 Toukokuu, 2009, 15:24:51 »
Tätä topicia alottaessa mulla oli mielessä 2kg raja, koska tiesin ettei kovinkaan moni auto sitä alita (kauden painotaulukoiden perusteella).

Erillisjoustettu painaa suhteessa enemmän, ellei pääse kunnolla leikkimään hiilikuidulla.
Jos todella haluaa uurastaa ja laittaa rahaa, niin voi saada hyvän erillisjoustetun auton modiin, mutta nykykaavalla axialeja ei pystytä pitkällä tähtäimellä haastamaan.
Axialien ainoa selkee miinus on kardaanit, jotka nekin pystyy nykyään korvaamaan vaihtoehtosilla.

Syrjähyppy erillisjoustettujen puolella on tehty, mutta nyt on aika suuntautua takaisin jäykkäjousituksellisiin pikkuveijareihin.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Modiin painoraja kaudelle 2010
« Vastaus #15 : 16 Toukokuu, 2009, 15:39:26 »
Jep, 2KG raja on aika hyvä keskiarvo (tällä hetkellä) ja sen alle onkin vaikeampi saada esim. axialia
(ilman suurta panostusta), kun taas 2KG on helppo lihottaa ja toisaalla = keventää. Eikä tuo ole niin
radikaali muutos, vaan antaa toisille mahkun vielä keventää omaa autoa ja toisille nostaa painoa.

Näyttää vahvasti siltä, että jäykkärit on edelleen ykkösiä, erillisjousitetut on hyviä, mutta niitä ei
voi verrata unlimited luokan ylivoimaisuuteen.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Modiin painoraja kaudelle 2010
« Vastaus #16 : 16 Toukokuu, 2009, 15:49:02 »
Onhan se tietysti ratatyypistäkin kiinni. Nykysiä modiratoja ei vois edes ajatella Unlimited luokassa, vaikka olisi skaalaltaan samanlaisia.

Erillisjoustetut varmaan pärjäiskin paremmin EP tyyppisillä radoilla. Modissa ei kuitenkaan haastavuus riittäis,
jos sinne tulis EP tyyppiset radat. Autojen käännöt ja massa  suhteessa rinteen pehmeyteen on sen verran hyvät.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Modiin painoraja kaudelle 2010
« Vastaus #17 : 16 Toukokuu, 2009, 15:50:49 »
Tottahan tuokin!

Voisi tuota 2KG rajaa miettiä, mites Unlimiteddiin myös raja, about 5KG?
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

pnm

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 287
Vs: Modiin painoraja kaudelle 2010
« Vastaus #18 : 16 Toukokuu, 2009, 20:14:54 »
Mielenkiintoinen aihe, kun on viikon ollut ulkona touhusta  :)

Itse luin kaiken ja totean, että minimirajan voisi silti tehdä (lue: kaudelle 2010),
eli esimerkiksi sääntö olisi hyvin selkeästi: auton pitää painaa 2KG
Se miten se sen 2KG painaa on vapaasti muokattavissa.

Mielestäni tuolla tapaa sääntö on selkeämpi ja helpompi kuin vedenjuonti lasista.
Samalla se, kuten slide totesi, tekisi luokasta tiukempaa, koska onhan 1,5KG ja 2,8KG
autot ihan eri planeetoilta.

Se mitä tulee koriin, niitä ei mielestäni ole tarve muuttaa, koska menee tosi vaikeeksi
ja karsii. Kunnia niille, jotka upeita koreja = oikeannäköisiä autoihinsa saavat, mutta
painoraja olisi selkein ja siinä ei ole porsaanreikiäkään.

Eli painorajaksi laitettas painomäärä X, joka lieneisi jossain 2KG tietämillä ja auton
pitäisi painaa vähintään määrän X, jotta hyväksytään lailliseksi. Mitään muita sääntöjä
ei tarvitsisi tehdä esim. sen suhteen millä tapaa autoon lisätään painoa.

Kommenttia asiasta, kenties jos tälle miellytään ja kausi etenee hyvin päätökseensä,
niin voidaan äänestää kauden päätteeksi asian suhteen lukko.

pnm, ensi vuonna ei tule olemaan kuin yksi modi, jossa erillis ja jäykät, scaleluokkia
ei tule ja streetkin poistuu, joten ei hätiä mitiä. Aito ja alkuperäinen säilyy ja painoraja
antaisi myös jäykkiksille tasoitusta, ettei ne 1,2Kg erilliset valtaa pääalueita, vaikkeivat
nytkään ole valtaamassa.

 Joo niin ajattelin että ootte huomanneet ettei niitä luokkia kannata kovin montaa laittaa tällä populalla.
Painosta olen kyllä sen 2kg kannalla jolloin tulee todennököisesti kalusto pysymään samana  ja saadaan niin sanottu jokkis luokka modista johon on helppo tulla uusienkin ihmisten.Kalustohan on helposti muokattavissa crawlerista foffariin etenkin Axialin kohdalla eikä vaadi rakentajalta kovin kummoista taitoa&tietämystä ( mallit löytyy tässä foorumissa).