Vaikka en tässä luokassa aiokaan ajaa, niin yksi minua tässä keskustelussa ihmetyttää. Useampi haluaa rajoittaa akselivälin 380 mm:iin, mutta sallia XL Savagella ajamisen, vaikka auton vakioakseliväli on 395 mm. Eikö silloin olisi fiksumpaa laittaa se raja vaan tiettyyn mm määrään ja kaikki sen sisään mahtuvat autot on sallittu, ilman poikkeuksia.
En tiedä kuinka paljon polttiksia on tehty itse, mutta oma Unlimited EP -autoni ei perustu oikeastaan mihinkään autoon. Kun näitä sääntökeskusteluja luen, niin tulee väkisin mieleen että miten tällaiset DIY autot hyväksytään, jos akselivälin osalta halutaan asettaa rajoituksia, että sitä ei saa pidentää. Milloin auton akseliväliä on pidennetty ja milloin se on kokonaan uusi auto. Vaikeita kysymyksiä ja tekevät säännöistä monimutkaisia ja rajoittavat kiinnostusta osallistua koko lajiin. Ainakin itseäni viehättää tässä lajissa juuri se sääntöjen sallima vapaus, joka mahdollistaa myös täysin oman auton rakentamisen.
Näissä akselivälirajoituksissa olisi mielestäni hyvä huomioida myös skaala jotenkin. Modified-luokassa raja on 34 cm, joka tarkoittaa 1/10-mittakaavassa siis 3,4 metriä. Vastaava 1/8-mittakaavassa olisi 42,5 cm, mutta sen sijaan GP:ssä on vaihtoehtoina 38 ja 40 cm, kun EP:ssä niinkin suuri kuin 50 cm. Jotain yhdenmukaisuutta saisi näissä säännöissä olla, etenkin kun puhutaan saman kokoluokan autoista. En kuitenkaan tarkoita että GP:ssä pitäisi sallia 50 cm akseliväli, eikä taitaisi toisaalta olla reilua lyhentää EP:ssäkään sitä edes tuohon 42,5 cm:iin.
Tämä sääntönikkaroinnin ajankohta myös hieman arveluttaa. Itselläni on autoon hankittu jo laatikoittain osia ja auton rakentamiseen ja säätämiseenkin menee jonkin verran aikaa. Säännöt tulevalle kaudelle pitäisi olla selvillä siihen mennessä kun edellinen kausi päättyy, ettei niitä hierottaisi enää tammikuun puolella.