KenttälaturiOletko törmännyt tilanteeseen, jossa ajoakkusi on loppu ja olet ajanut vara-akkusikin loppuun.
Latausmahdollisuutta ei ole, koska laturisi vaatii powerin/verkkovirtaa. Iso autonakku toimisi,
mutta sinulle ei sellaista ole, eikä sitä ole mahdollista kantaa mukana. Olet toivoton, mutta
et enään! Nykyaikainen tapa kierrättää vanhaa, painavaa, suorituskyvytöntä NIMH-akkua
on rakentaa siitä 10 kennoinen "kenttäpoweri" matkalle mukaan!

10 kennoinen NIMH-pakka 3300mAh - Duratrax Ice laturi - 7,2V 3300mAh nimh.
Jälleen yksi hulluista ideoista, laturin "räjähtämisen" uhalla... Ei vaan, tässä ei ole sen suurempaa
vaaraa, kuin laturin liittämisessä normaaliin autonakkuun. Itse kolvattu 10 kennoinen 3300mAh
kennoista rakennettu NIMH-pakka, jonka alunperin tein lidlin kompuralle virtalähteeksi. Tänään
juolahti mieleen yrittää käyttää samaa pakkaa toisen NIMH-akun lataamiseen.
Ideana ladata 7,2V 3300mAh akkuun 1000mAh:ta, käyttämällä itse koottua nimellisesti 12V:n akkupakkaa,
"icellisesti" 14,8V pakkaa lataamaan/siirtämään itsestään 1000mAh:ta toiseen NIMH-akkuun. Lisäksi
latausvirtana käytettäisiin ns. lifeakullisesti 4C latausvirtaa, eli tässä tapauksessa nimhillisesti 4,7A
virralla siirrettäisiin virtaa "powerista" akkuun. Ennen tätä ei hajuakaan a) pystyykö poweri-laturi-akku
välillisyys tähän todellisuudessa vai hyytykö ensimmäisen viiden minuutin kuluttua, b) mosahtaako
"poweri" syystä xzy c) ei mitään tietoa kokeilun todenperäisyydestä, kuin ajatteluna.
Testi alkakoon!1) Ensimmäisenä latasin 10 kennoisen NIMH-pakan täyteen virtoihinsa: pikaladaten 5A voimalla, sitten 3,3A ja lopuksi 2A.
2) Laitoin 7,2V 3300mAh akun purkuun, jotta se voi sitten oikeasti ottaa virtaa kunnolla toisesta akusta.
3) Akut ladattua ja purettu, testi valmis aloitettavaksi.
Tavoite: Ladata 7,2V 3300mAh akkuun 1000mAh:ta alle 15 minuutissa!4) Tarkistin, että Icen laturi kestää varmasti ylilautuneen NIMHI-pakan virrat. Ice toimii 12-15V virtalähteellä.
5) NIMH-poweripakka kytketty Icen laturiin kiinni,
INPUT VOLTAGE näyttää
13.450V6) Määritin latausvirraksi 4,7A: verraten 1100mAh lifeakkua: 1C = 1,1A -> 4,3C = 4,4A + 0,3A = 4,7A
Latausseuranta:Aika........
mAh.................
Voltit..............
Latausvirta01min = 78mAh................8.271V............4.71A
02min = 156mAh..............8.329V............4.71A
03min = 235mAh..............8.388V............4.71A
04min = 313mAh..............8.423V............4.71A
05min = 392mAh..............8.454V............4.71A
06min = 470mAh..............8.487V............4.71A
07min = 548mAh..............8.515V............4.71A
08min = 627mAh..............8.541V............4.71A
09min = 705mAh..............8.576V............4.71A
10min = 784mAh..............8.595V............4.71A
11min = 864mAh..............8.615V............4.71A
12min = 941mAh..............8.635V............4.71A
13min = 1101mAh............8.650V............4.71A
Faktat:- 13 minuutissa akku ladattiin tavoitemääräänsä.
- Volteiksi muodostui lopussa 8.650V
- NIMH-poweri jaksoi antaa virtaa koko 13min ajan 4,71A verran.
- NIMH-poweri toimi ja käytän sitä jatkossakin, lisätestejä tulossa!
Kokeilun pohdinta:Joo, hyvin jaksoi antaa virtaa jatkuvasti 4,71A virralla, joten Lifeakun 6,6V 1100mAh voi ladata tollakin kenttäolosuhteissa
siinä 12minuutissa. Tuosta 3300mAh akusta saa 2 1100mAh varmuudella täyteen (tämä vielä testaamatta), mutta oletus
on kuitenkin se, että saa, vai saako, riittääkö voltit loppuunsaakka? Noh, ainakin yhden saa ja toimiva hätäkonsti!
Vapaata keskustelua!