Specsit:Auto.......................... | Ofna Hyper SC10 |
Nopari........................ | Mamba Max Pro |
Moottori...................... | CC 5700kv rinteeseen / Novak hv 4.5 nopeus |
Servo......................... | ?? |
Akku.......................... | ?? / 2s 5000mah nopeus |
Radiot........................ | Spektrum DX3R |
Vastari....................... | Spektrum SR3100 |
Vanteet...................... | Axial AX10 rinteeseen / Hyper SC10 nopeus |
Renkaat...................... | Panther Paddle rinteeseen / Hyper SC10 nopeus |
Tuli sitten hankittua hartaan pohdinnan jälkeen Ofnan Hyper SC10. Kävin hakemassa auton Nokialta tonip:n pitämästä rc-puodista.
Auto tulee lähes valmiiksi koottuna. Renkaat pitää liimata vanteille, koppaan täytyy tehdä pidikkeille reiät ja iskarit on koottava.
Seuraavaksi auton kimppuun
.
Auton rakenne vaikuttaa kestävältä. Uskoisin muoviosien olevan samaa materiaalia kuin HN crt.5:ssa. Aikoinaan en saanut autosta mitään
rikki, vaikka rääkkiä annettiin kunnolla. Kokemuksen pohjalta uskallan sanoa, ettei tästä autosta tarvi vaihtaa kovinkaan montaa osaa
foffirikkojen vuoksi. Ainoana miinuksena kestävyyden suhteen on silmään pistävät muoviset hexit, jotka vaihtuvata mitä pikimmin alumiinisiin.
Crt.5 hexit olivat muoviset ja hajosivat melko pian. Samassa rytäkässä hajosi myös laakerit. Muovisilla hekseillä on myös vaara vanteen
heksipaikan pyöristymiseen.
Rakenteen vankkuudessa on myös miinuksensa. Iso etupuskuri voi rajoittaa auton suorituskykyä pystysuorissa. Puskuri on niin edessä,
että se voi osua pystysuoraan ennen renkaita. Hyperin etupuskuri nousee vielä selvästi loivemmin kuin SCRT10, joten tässä on yksi
merkittävä ero autojen välillä. Tälle autolle siis selkeä miinus.
Auto on tekniikan sijoittumisen kannalta ihanteellinen. Jo kädessä pitäessä tuntee auton etupainoisuuden. Pohjalevyssä on säätövaraa
akunpidikkeelle parin sentin verran. Halutessaan tällä saadaan vielä lisää etupainoisuutta, koska vakio asetuksissa akunpidike on
taaimmaisissa rei'issä.
Moottoripukki on sijoittunut pohjalevyn keskeltä katsottuna auton etupuolelle. Se tuo lisää etupainoisuutta. Moottoripukin saa halutessaan
käännettyä, kunhan tekee pienet korokepalat pukin alle, jotta välttää spurrin osumisen pohjalevyyn. Sama onnistuu myös SCRT10:ssä.
Moottoripukin kääntäminen tuo hyvin etupainoa, koska moottori on auton yksi painavimpia yksittäisiä osasia. Tässä tapauksessa on syytä
huomioida, ettei XL-moottori mahdu eteen. L-moottorista en ole varma. S-moottori mahtuu kivuttomasti.
Autossa olevat kallistuksenvakaajat eivät tietenkään ole eduksi foffissa, mutta ne eivät ole kovinkaan jäykät. Täten en ainakaan aluksi
poista niitä edes Finland cupin alettua. Ne ovat tarpeellisia yhteislähdössä, vaikka rinteessä antaisivatkin takapakkia.
Auto painaa sellaisenaan ilman elektroniikkaa, kopppaa, renkaita ja iskareita noin 1230g. Renkaiden, iskarien ja korin jälkeen paino nousee
reilusti yli 2000g, joten vaikeuksia ei ole päästä 4wd-luokassa vaadittuun 2500g rajaan. Itse asiassa 2500g on vaikea päästä, jos haluaa
olla minimipainon tietämissä.
En rohkene veikata kuinka kevyeksi auton saisi modia ajatellen. Muoviosia karsimalla voi saada yllättävänkin paljon painoa alemmas, vaikka
tästä katsottuna näyttäisi, ettei painoa saa tarpeeksi alas, jotta auto pystyisi haastamaan kevyitä axialeja (ja pnm:n tlt). 2200g tietämiin
on hyvin vaikea päästä tämän kokoisessa autossa. Akku on painavin yksittäinen osanen, mutta siitäkään ei oikein voi karsia tehopuolen
kärsimättä. Pitäisi melkein vaihtaa pohjalevyä kevyempään. Täytyy kokeilla joskus
.
Kopaa on valmiiksi leikattu ja siinä on kiinnitystorneille reikäpaikat merkittynä. Koppa painaa ilman maaleja ja trimmauksia hiukan yli 200g.
Maalien ja tarrojen kanssa kopan paino tulee olemaan lähellä 300g.
Käännön parantamiseksi tulisi käyttää viilaa etuakselin ulostuloa ympäröivään muoviin, mutten vielä tee muutoksia. Diffiöljyjen vaihdon
yhteydessä sitten paremmin. Aluksi pysyttelen löysissä öljyissä, jotta autolla ajaminen on mukavaa radallakin. Finland cupia lähempänä
kokeilen hieman vahvempaa öljyä ja teen sen perusteella johtopäätöksiä tulevaisuudesta.
Kokonaisuudessaan auto oli erittäin positiivinen kokemus. Tiesin auton tekniikasta aika pitkälle, mutta silti Nokian ratakilpailun yheydessä
suorittamieni tutkimusten perusteella, mutta silti jotain uutta jäi käteen tämän päivänkin kohtaamisesta. Viikonlopun aikana tutustun autoon
lähemmin ja pyrin jopa testaamaankin sitä hiekkaolosuhteissa. Mielenkiinnolla odotan, miten auto etenee löysillä litkuilla.
Testejä odotellessa, hauskaa viikonloppua kaikille ja juokaa karhua
.