Oikomiseen löytyy rataluokista jo valmiiksi säännöt, jotka mukana olevat ratakuskit jo osaavat valmiiksi. Otat vauhdin pois eli hiljennät niin, että annat saamasi hyödyn selkeästi pois. Jos näin ei tee, niin silloin tuomari voi määrätä stop-and-go -rangaistuksen. Hyötynäkökohta on siis oleellinen eli jos vaikka oikaisee ja samalla reunavallista heittää lipat, niin hyöty meni jo siinä, eikä mitään rangaistusta tarvita.
Kiilaaminen on vaikeasti määriteltävä asia ja rajanveto on vaikeaa. Moni ohitustilanne on ohitettavan mielestä kiilaamista, kun ajetaan hänen ajolinjalleen. Sanoisin, että tämä on kilpa-autoilua ja tuota on jonkin verran siedettävä.
Törmääminen joko toisen perään tai kylkeen ajaminen tai toisen eteen ajaminen (kiilaaminen) siten että väistäminen on mahdotonta, on stop-and-go rangaistuksen paikka.
Erien kestosta sanoisin, että hiekkaolosuhteissa tuo 3-4 minuuttia voisi olla aika sopiva. Finaalin pitää olla vähän pidempi, kuten se on "oikeissa" SC-ratakisoissakin. Toisaalta lyhyempi aika on mielestäni siksi paikallaan, että hiekkamontulla ajetaan huomattavasti pölyisemmissä oloissa kuin vaikka saviradalla.
Hienoa kuulla, että ratoihin on oltu tyytyväisiä. Toki kiinnostaa sekin jos on oltu tyytymättömiä. Olen päättänyt olla ajamatta yhteislähtöä kauden aikana, joten voin tehdä noita ratoja jatkossakin. Omalle kotiradalle on tarkoitus tehdä muutama siirrettävä hyppyri ja koitan tehdä noista sellaisia, että ne voisi tuoda mukanaan, jolloin radan teko helpottuisi siltä osin. Viime kisan rata tuli tehtyä vähän turhan pölyävään paikaan, mutta toisaalta kun kovalle alustalle taas on kovin vaikeaa sitä rataa tehdä. Jatkossa varaudun vähän paremmilla välineillä muutenkin tuon radan tekoon, jos pääsisi vähän helpommalla siinä.
Jos kameraan on jollekin sattunut tarttumaan kahden viime kisan radoista sellaisia kuvia, joista näkisi radan muodot ja hyppyrit, niin mielellään ottaisin vastaan tai voisi laittaa tänne. Kiinnostaisi nimittäin piirrellä ylös nuo ihan tulevaisuutta varten.
Edit: Onko yleisesti halua lisätä yhteislähdössä ajamisen määrää, kun sellaisiakin kommentteja tuli ja joistakin kirjoituksista vähän saa käsitystä. Sen voisi tehdä esim. siten, että ajettaisiin molemmissa ryhmissä kaksi (tai kolme) alkuerää ja jaettaisiin sijoituksen mukaan sijoituspisteet (1. = 1p, 2. = 2p...). Vähiten sijoituspisteitä kerännyt olisi voittaja, jos menisi pisteet tasan, niin ajettujen kierrosten määrä ratkaisisi. Samaa periaatetta voisi soveltaa myös finaaliin. Näin saisi enemmän ajoaikaa, mutta saisi jäähdyteltyä autoa, vaihdettua ladatut akut ja ennenkaikkea mahdollisuudet eivät menisi ensimmäisessä mutkassa katkenneeseen tukivarteen, irronneeseen akkuun tai muuhun tekniseen ongelmaan.