Pian se käynnistyy, RCFFC 2011!Pari päivää ja uusi Rc Foff Finland Cup 2011, kautta aikojen viides kisakausi saa alkunsa.
Sääennusteet povaavat ihan mukavia olosuhteita, aika näyttää kääntyykö viiri ja tuo
mukanaan sateen, mutta toivotaan nyt kauden alkavan ihan helteisen kuivissa olosuhteissa.
Lyhyt tai pitkä, miten tämän ottaakin, mutta jotain tuli rustailtua taas, joten jos jaksaa ja
tahtoo, niin lukee ja saa kommentoidakin ja tuoda huhuja esille, olkaat hyvät:
Ennakkoasetelmat alkavaan kauteen ovat varsin mielenkiintoiset. Kolme kilpailtavaa luokkaa ja
pitkästä aikaa, kun SC (entinen SC11) vakiinnutti itsensä ja luokkaa ajetaan nyt toista kautta.
Modified ja Unlimited ovat lajissa olleet sen syntymästä saakka, mutta on hienoa saada yksi
luokka lisää vakiintuneiden listalle. Kilpailupaikat ovat tällä kaudella tutun turvallisia, mutta pari
paikkaa ovat seurassamme "vasta" toista kertaa. Nyt kauden aloittava jämsä on ajettu 2008,
muttei sen jälkeen, joten tämä vuoden 2011 avauskisa on sille kilpailupaikkana uransa toinen.
Samoin jyväskylässä ajettava GP5 on kisasarjassa toista kertaa, aiempi ensikerta koettiin viime
kaudella ja monttu sai hyvät kehut. Muuten luvassa on tuttu mänttä ja todennäköisesti kahdesti,
kerran säkylässä ja kausi päätetään kangasalle, mutta lupa-asioiden puitteissa pyrimme saamaan
kangasalan kisan pälkäneen montulle, joka tarjoaisi uusia ulottuvuuksia ja kaudelle arvoisensa
päätökseen. Päätökseen on kuitenkin aikaa, keskitytäänpä nyt aloitukseen...
SC11 luokka lienee kaikkein tiukin, kun kuluvalla kaudella ajetaan 5+1 menetelmällä, eikä kaudella 2010
ollutta yhteislähtöä ole enää mukana. Koillisen Hiippakunnan Apostoli oli yksinomaa ylivoimaa viime kauden,
mutta jatkuuko sama ylivoimaisuus tällä kaudella? RFOT:n Zarizi Tech on reenaillut Mercuryllaan hurjaa
vauhtia ja valehtelisin, jos väittäisin, ettei Hongnorin ensimmäistä finland cup voittoa tule tällä kaudella.
Muutenkin pakka on tiukassa nipussa ja oman hohtonsa siihen tuo TD tallin kojootit, joilla allaan on
omatekorenkaat ja niiden suomin voimin voidaankin odottaa yllätyksiä. Veikkauksellisesti on todettava,
että SC luokka tulee olemaan se tiukin, mutta aika näyttää.
Modified kokee uusia tuulia, kun ZT lähtee rohkeasti erillisjousitetulla Remsessorilla (entinen Havialan
Konepajan Tupajumi) kokeilemaan ja tuomaan erillisjousitettuja taas podiumille. Alkutaival on ollut jyräävää
2 kisaa 2 voittoa.. Voidaankin kysyä: onko axiaalin ja jäykkäakseleiden juhlat juhlittu, onko Modified
luomassa uutta uraa erillisjousitella? Väkisinkin pelko hivelee selkää, ne jotka muistavat allekirjoittaneen,
ZT:n ja sliden Twin Forcet, jotka lopulta niin sanotusti "kuolivat" unlissa erillisjousitettujen ylivoiman alle,
onko sama tapahtumassa modissa? Suuria kysymyksiä, mutta eivät vielä tapahtumassa. Modified on teknisin
ja haastavin luokka, siksi voikin olla niin, että podiumtaistoon ei monikaan yllä ZT:n ja Sliden lisäksi, taso on
niin kova, että hyvänä mittatikkuna on juuri pidetty modia, jos pääset kerrankin podiumille, saati voitat, olet
suurten joukossa! Arvatenkin taisteluissa on mukana Ahmiont, joka veti viime kauden yksinomaan nimiinsä.
Ahmarin testit ilman leventäjiä ovat olleet rohkeat, mutta myös Sliden puolelta on tullut sanotuksi, ettei ilman
leventimiä ajamisesta saa suurempaa etua. Onkin siis oletettavaa, että myös Ahmiont istuttaa leventimet tälle
kaudelle autoonsa. ZT:n Ramsessor on kauden mielenkiintoisin kortti, voiko sillä voittaa finland cupissa? Olisi väärin
sanoa, että ei mitään mahdollisuutta, kenties eri kuskilla, mutta kun ratintakana seisoo moninkertainen mestari, en
epäile yhtään Ramsessorin mahdollisuuksia. Tuo kaksikko lienee olevan tänäkin vuonna siinä omassa modiluokassa,
mutta sitten tiukasta 3-sijasta taisteleekin moni! Hadesbear on vakuuttanut alkukauden uusilla V Productionssin
Pnesh F07 laparenkaillaan ja löytänyt sopivan rytmin. Ainakova Pikku-Pastori on Hadesin kovin vastus ja tämä on
tavallaan oma kaksikkonsa, jota povataan 3-sijaa napsivaksi, mutta perästä kuuluu! Blitzkrieg on erinomainen auto
ja kuskin onnistuessa se voi hyvinkin yllättää. Listalla on monia autoja, joista ei vielä tiedä edes sanoa, mutta kuten
todettu, modi on vaikein luokka ja jahka kausi saadaan käyntiin, näemme asetelman paremmin.
Unlimited on aina ollut ja tulee olemaan lajin kuningasluokka. Viime kausi näytti säväyttävästi luokassa
tapahtuvan muutoksia, kun podiumille ylsi yhä useampi kuljettaja. Täten on helppo sanoa, että myös tässä
luokassa riittää jännitettävää, kysymyslause koostuu lähinnä sanoista: millainen psyykkinen yliotteinen vaikutus
RFOT:n treenaamisella on muihin? Itse olen sitä mieltä, että liiallisella ajamisella ei ole sen suurempaa vaikutusta,
mutta sillä on, jos ennen lauantaista ajamista ei ole rinteessä kertaakaan käynyt. Moneen kertaan on huomattu
kautta aloitettaessa, että tulee tehtyä todella turhia virheitä ja siksi onkin hyvä ajaa parit kisareenit, joiden pohjalta
ollaan talvitelakoiden pölyt ajettu pois ja ollaan valmiita kisaamaan. Luokassa on monia hyviä autoja: Red Eagle,
Von Oscarsson, Kanttori, Orjatar, Legenda V, Bullit jne... siinä mielessä onkin hyvin tasaista, että autot ovat toisiinsa
nähden hyviä ja kuskilla on suurempi merkitys, sekä tietysti luotettavuudella. Red Eaglen moottoripukki on alkukaudella
antanut viitteitä epävarmuudesta, Von Oscarssonin hiilikuiturungon halkeaminen ei ainakaan korjaannu itsestään,
Orjattaren takakardaaniviritys... paljon kysymysmerkkejä, mutta samalla jännitystä! Unlista voidaan odottaa
spektaakkelia ja taistoa, joka ratkeaa vasta kangasalla kauden päätöskisassa.
Jaksoilta saatavat CUP-pisteet olivat käytössä viime vuonna SC11 luokassa ja toimivana jännitteenä ne
tuotiin myös tälle kaudelle Modified ja Unlimited luokkiin. Alkukaudella ajetut puulaakit ovat osoittaneet niiden
lisäävän jännitystä ja jaksoa kannattaa yrittää aina loppuunsaakka, jos silloiset pohjapisteet sen sallivat. 6
lisäpistettä on näin saatavilla, joten voittaja voi hyvinkin napsia parhaimmillaan jopa 31p. Vaara tässä on sama
mitä formuloissa, yksi voittaa kauden 3 ensimmäistä kilpailua, niin vaikeaa on enää hävitä.. Mutta sitä se on, eikä
se poista tuon yhden paremmuutta, lopulta voittaja on aina voittaja, tarkasteltiin tilannetta sitten millä tahansa
asteikolla tai mitalleilla.
Kisapaineet ovat arvatenkin yksi merkittävimmistä asioista ja etenkin finland cupissa. Jo omakohtaisesti voin sanoa,
että ne vaikuttavat itseeni enemmän kuin moneen muuhun. Se sisällä velluva jännitys kun iskee tarpeeksi, niin homma
menee puihin ja näitä kertoja on ollut enemmän kuin useasti. Fakta on vain se, että paineita ei saa pois. Paljolti se
miten ressittömästi asiat voi ottaa vaikuttaa siihen miten suorituksessaan onnistuu, mutta jos kuulee ennen omaa
suoritusta, että 290p pitää puhtaasti saada, niin 90% soppa on jo kaatunut lattialle ja muuttunut voitosta 4-sijaksi.
Jokainen kuitenkin käsittelee paineensa eri tavalla, itse pyrin sen tarpeentullen lieventämään poistamalla järkkäyshommia,
ne ovat syöneet paljon kapasiteettiä, mutta ehkä tällä kaudella pääsisi kisaamaan ilman taakkaa hartioilla, vaikken sitä
vielä uskokaan, niin siihen pyritään.
Peruutus oli valtava puheenaihe ja sääntöjä sumplittiin ja vietiin aivan väärään suuntaan, kunnes päätin miltein diktatuurilla,
että se vanha hyvä "hyödyttävä ja hyödytön" peruutussääntö on sekä lajille, aloittelijoille että kisafiilikselle paras. Käytäntöhän
menee siten, että jos pääset 140p kohdalle ja jäät kiinni, otat peruutuksen etkä pääse yli 140p kohdan = et saa peruutusvirhettä.
Jos samassa tilanteessa pääset 150p kohdalle saat peruutusvirheet. Näin ollen peruutussääntö antaa mahdollisuuden yrittää,
ettei laji mene liian taktiikkapirulliseksi ja tuomari on se, joka tuon asian lopulta tulkitsee, onneksi kauden avauksessa saamme
osaavan tuomarimme -Foff-:n tuomaroimaan ja siten se taakka on ainakin omalta harteilta poistettu.
Kisapäivä on sumplittu kuluvalla kaudella siten, että kisat alkavat kello 10.00 ja kestävät mitä kestävät. Taukoon on varattu aikaa
tilanteesta riippuen 1-1,5h ja ajotapa tulee olemaan 3+3 luokittain. Kauden avaus kertoo paremmin mitä tuolla automäärällä kestää,
mutta edelleen lajia ajetaan rauhassa kesti mitä kesti periaatteella, eikä jaksoja ruveta ajamaan samanaikaisesti, vaan nautitaan.
Tämän kun tiedostaa, niin tietää ryhtyä leikkiin, isot poijjaat isolla hiekkalaatikolla ja kisa on kovaa!
-Hadesbear- "Foff Forever"