Kirjoittaja Aihe: Short Course 1:10 & 1:12 autot  (Luettu 74433 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

lassi68

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 121
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #200 : 29 Maaliskuu, 2010, 21:43:22 »
Onkos kukaan miettiny sitä faktaa, kauanko menee aikaa kun rupee välissä irrottaan puskureita, vaihtaan sähköjä, renkaita, koria...? Mä en ainakaan jää kauaks aikaa seisoskeleen, ku joku viä ruuvaa autoonsa, vaikka pitäs olla jo viivalla >:(

Ite meinaan ajaa samoilla "tälleillä" kokopäivän.

Hommaaski "Foff" sääki tommonen auto, ni perustetaan vihdoin se "pappa-luokka" (kaikki 40v täyttäneet) ;)


Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #201 : 29 Maaliskuu, 2010, 21:48:04 »
Tää kova laji, kun veteraanisarjankin ikäraja on noin korkea. Yleensähän se on 35 ja meikäläinenkin on tottunut jo jonkin aikaa siihen, että saa osallistua veteraanisarjaan, mutta näköjään tässä lajissa pitää jäädä vielä odottelemaan ;)

En mä mitään ala vaihtelemaan. Renkaat vaihdan siihen yhteislähtöön, muuten autosta tehdään sellainen, että sillä voi vedellä samoilla setupeilla koko kisan. Tämä ihan jo senkin takia, että saan kuitenkin mekata meidän molempien junnujen autot ja juotella parit johdot ja liittimet siinä välissä muille. ;)
« Viimeksi muokattu: 29 Maaliskuu, 2010, 21:50:59 kirjoittanut Penguin »
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

-foff-

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 88
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #202 : 29 Maaliskuu, 2010, 22:00:13 »
...joo Penguini, ei tohon veteraanisarjaan ihan poikasia huolita...täytyyhän itellekkin antaa jotkut mahkut... ;)

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #203 : 29 Maaliskuu, 2010, 22:11:06 »
Joudutte vuoden päästä nostamaan ikärajaa :)
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

lassi68

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 121
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #204 : 29 Maaliskuu, 2010, 22:19:18 »
Sit me keksitään vaik painoraja: kuskin minimipaino 100 kg ;)

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #205 : 29 Maaliskuu, 2010, 22:21:11 »
XL-veteraanit
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #206 : 12 Huhtikuu, 2010, 08:43:52 »
Lisätään tämä tännekin:

SC11 luokassa voi ajaa samalla autolla kaksi kuskia, mutta jomman kumman on jätettävä yhteislähtö ajamatta.
Foffiradat pääsee siis ajamaan kaikki, keräämään niistä CUP-pisteitä sekä parhaiden ratapisteiden avulla, että
itse foffiosuudelta. Yhteislähdön pistemetsästykseen on sitten tehtävä valinta kumpi lähtee sinne ja kumpi jää
katsomaan rannasta.

SC11 luokan autolla saa osallistua myös samassa kilpailussa Modified luokkaan. Täten voit parhaimmillaan ajaa
kahdessa kisaluokassa yhdessä kisassa.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #207 : 12 Huhtikuu, 2010, 23:09:20 »
Ennen ensimmäisen kilpailun alkua olisi vielä hyvä tarkentaa lukkoa koskeva sääntö. Nimittäin huomasin edessä olevien öljyjen jähmettyneen aika paljon hetken päästä öljyjen laittamisesta.
Säännöthän sallivat öljyt, kunhan renkaat jossain määrin pyörivät vastakkaisiin suuntiin käsin vääntämällä. Onko tulkinta lukoksi siis ainoastaan siinä tilanteessa, jossa renkaat eivät väkisin vääntämälläkään liiku eri suuntiin?
Eli tässä tapauksessa pienikin liike eri suuntiin tulkittaisiin lukottomaksi, jolloin auto on kisalaillinen.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #208 : 12 Huhtikuu, 2010, 23:17:19 »
Ajapa sillä pari minuuttia, niin löystyy kummasti. Eikö siellä nyt lue ihan selkeästi että vain täysin jäykkä on kielletty. Millään litkuilla ei saa täysin jäykkää, vaan tarvii sitten olla jo jotain kiinteää siellä diffissä.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #209 : 12 Huhtikuu, 2010, 23:27:00 »
Ajapa sillä pari minuuttia, niin löystyy kummasti. Eikö siellä nyt lue ihan selkeästi että vain täysin jäykkä on kielletty. Millään litkuilla ei saa täysin jäykkää, vaan tarvii sitten olla jo jotain kiinteää siellä diffissä.

Piti kirjoittaa juuri tuosta, mutta unohdin viestin kirjoittamisen aikana. Lämmitin öljyjä ja diffiä kuumailmapuhaltimella, jotta sai lapiotavaran juoksevammaksi. Pakko tehdä niin, että diffin jokaiseen osaan saa edes vähän öljyä.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

matti.l

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #210 : 13 Huhtikuu, 2010, 00:18:11 »
Eli tässä tapauksessa pienikin liike eri suuntiin tulkittaisiin lukottomaksi, jolloin auto on kisalaillinen.

Eikös melkein pitäisi sitten kokokierros ainakin pyöriä, ettei millään pari sentin pyörinnällä kepaisi. Ainakin itse näkisin lukoksi, jos ei koko kierrosta pyörisi vastakkaisiin suuntiin.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #211 : 13 Huhtikuu, 2010, 07:55:12 »
"Katsastuksessa" katsastaja ottaa auton kätösiinsä, pitää toisellä kädellä vasenta takapyörää tukevasti paikallaan
ja pyörittää oikeaa takapyörää. Jos pyörä liikkuu on auto kisalaillinen, jos ei liiku tulkitaan auto laittomaksi. Very Simple.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #212 : 13 Huhtikuu, 2010, 18:52:10 »
Eli tässä tapauksessa pienikin liike eri suuntiin tulkittaisiin lukottomaksi, jolloin auto on kisalaillinen.

Eikös melkein pitäisi sitten kokokierros ainakin pyöriä, ettei millään pari sentin pyörinnällä kepaisi. Ainakin itse näkisin lukoksi, jos ei koko kierrosta pyörisi vastakkaisiin suuntiin.

Meneekö se sitten siihen, että ruvetaan joka kerta bashaamalla lämmittelemään autot ennen katsastusta? EP:ssä ainakin lämmittelyn jälkeen ei ikinä uskoisi, että edessä on 500k öljyt.
Käytännössä lukkopalikka ja liimalukko (onnistuessaan) ovat molemmat 100% lukko missä tahansa tilanteessa, eivätkä diffin lämmetessäkään muutu.
Öljyt muuttuvat aina lämmetessään juoksevammaksi ja lukko-ominaisuus häipyy. Sen vuoksi vaihdoinkin viime vuoden alussa Cratocteriin lukon, koska 500k ei vetänyt läheskään toivotulla tavalla.

Kokeilen omaa autoni torstaina montulla. Jos lämmittelyn jälkeen öljy on juoksevampaa ja renkaat pyörivät helpommin, niin sitten vain lämmittelyt ennen tarkastusta.
Liian tyhjä diffi jäykkää tavaraa on huonompi kuin täysi diffi löysempää tavaraa. Molemmilla kuitenkin sama efekti rinteessä - ei vedä :-X.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #213 : 13 Huhtikuu, 2010, 20:25:02 »
Nyt kun luin sääntöä tarkemmin, niin sehän meni siten, että toinen rengas on paikallaan ja toista pyöritetään. Tällöinhän öljyjen vastus on paljon pienempi kuin samanaikaisesti saman akselin renkaita vastakkaisiin suuntiin pyöritettäessä. Kyllä oman autonikin renkaat pyörivät kylminäänkin hyvin, eli ei ainakaan omassani pitäisi tulla ongelmia katsastuksessa.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #214 : 14 Huhtikuu, 2010, 10:26:39 »
Missään tapauksessa ei aleta mitään bashailuja pitämään ennen katsastusta, vaan katsastus tehdään kylmiltään.
Toisella kädellä pidetään kiinni toisesta renkaasta ja toisella kädellä pyöritetään toista rengasta pari kierrosta ympäri.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #215 : 14 Huhtikuu, 2010, 17:58:25 »
Missään tapauksessa ei aleta mitään bashailuja pitämään ennen katsastusta, vaan katsastus tehdään kylmiltään.
Toisella kädellä pidetään kiinni toisesta renkaasta ja toisella kädellä pyöritetään toista rengasta pari kierrosta ympäri.

Eli meinaako tämä sitä, että autolla ei saisi ajaa koko päivänä ennen katsastusta?
Kuten aikaisemmin jo kirjoitin, olin muistanut koko katsastushommankin väärin.

Mutta kaivellaan sitten kuokalla ja lapiolla, kun nostettiin aihe taas esille.


Öljysääntö (diffiöljyt):
Öljyt ovat vapaat. Autossa ei kuitenkaan saa olla lukkoa. Saman akselin renkaita eri suuntiin pyöritettäessä
renkaiden tulee liikkua jollain tapaa eri suuntiin. Mikäli renkaat eivät voimallakaan pyöritettäessä liiku eri suuntiin,
tulkitaan se luoksi, jolloin auto on laiton. Renkaiden pyörittämisen suorittaa puolueeton tuomari.


Penguin tiivisti hyvin:
Eikö siellä nyt lue ihan selkeästi että vain täysin jäykkä on kielletty. Millään litkuilla ei saa täysin jäykkää, vaan tarvii sitten olla jo jotain kiinteää siellä diffissä.

Mitä säännön tulkitsemiseen tulee, niin tuossa ei puhuta mitään renkaiden pyörimästä matkasta ja minkähän takia pitäisi?
Kohta ruvetaan laittamaan sääntöä sille, kuinka paljon minkäkin jäykkäistä öljyä saa laittaa diffiin ???.

Mitä väliä paljonko renkaat liikkuvat, jos autossa on kuitenkin öljyt eikä kiinteää lukkoa? Miksi kaikesta pitää tehdä niin monimutkaista?
Kiinteä lukko ja 100% lukitseva erite diffissä on kielletty. Jos diffissä on öljyt, niin se on sallittu. Kukaan ei saa inhimillisin keinoin diffiä niin täyteen öljyistä, että se muodostaisi lukon tai jos saakin, niin diffi pullistuu ja lautasrattaan ja pinjonin välinen osumakohta muuttuu epätasaiseksi. Jokainen arvaa miten ensimmäisillä kunnon kaasutuksilla sitten tapahtuu.

Jos keskityttäisiin nyt tulevaan kilpailuun nykyisillä säännöillä eikä ylenpaattiseen sääntöhifistelyyn, jota tässä nyt itsekin harrastan.

P.S
Oma autoni on kisalaillinen, ettei tämä vikiseminen siitä johdu. Mietin vain, että miksi tehdä yksinkertaisesta vaikea täysin turhilla sääntöpykälillä.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #216 : 14 Huhtikuu, 2010, 18:11:01 »
Nyt viestiä uudelleen lukiessa huomasin, että viestissäni oli hiukan negatiivinen säväys :). Se ei ollu tietenkään tarkoitus. Kirjoitin vain suorana ajatusvirtana, joten säväys aggroa taisi jäädä viestiinkin.

Turha miettiä monimutkaisia sääntöjä ennen kuin on faktoja pöydällä. Jo aikoja sitten sovittiin, että jo tehdyillä säännöillä mennään ensimmäiseen kilpailuun
ja nyt on tulossa kilpailun lähestyessä taas jotain uusia muutoksia. Parempi katsoa ensimmäinen kisa alta ja sitten sen perusteella muuttaa jotain, jos on tarve 8).
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

TomiKoo

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 75
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #217 : 14 Huhtikuu, 2010, 18:27:12 »
Alkuinnostuksen jälkeen olen jäänyt vähän taka-alalle, odottelemaan mitä hienoja sääntöjä vielä keksitään. Autoakaan en ole uskaltanut alkaa rakentamaan, eihän sitä tiedä jos menee heti laittomaksi.

Tämä kevyesti sarkastinen aloitus oli vain ilmaistakseni sääntöjen pikkupräntin tarpeellisuuden. Minua ei haittaa, jos joku voittaa jäykempien öljyjen takia. Enemmän harmittaa ajaa satoja kilometrejä montun laidalle toteamaan, että autolla ei voikaan osallistua kun on sitä ja tätä ja puuttuu tuota. Yhdet kisat alle ja jokainen on monta kokemusta rikkaampi, sitten löytyy mielipiteillekin sijaa!
| Xray T2R Pro & X10 & XB808 | 3x Axial AX-10 & SCX-10 & SWX-10 | Maverick Strada SC | Hong Nor SCRT10 & X2 CRT | Spektrum DX3R |

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #218 : 14 Huhtikuu, 2010, 18:28:57 »
Jep, pidetään pojat ajot simppelinä, tuskin kukaan on laittomalla lukkoautolla tulossa kisaamaan.
Eikä tarvi sitten oheistavaroiden kera mittailla ja kaivella litkuja sisältä, nautitaan harrastuksesta  8)

Autolla saa toki ajaa ennen katsastusta, ei nyt tehdä siihen mitään sääntöä.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #219 : 14 Huhtikuu, 2010, 19:18:52 »
Lisään tänne vielä selvennyksen, eli SC11 luokassa ei ole katsastusta kisoissa niin kauan, kun homma toimii rehellisesti.
Ei ole tarvetta alkaa hifistelemään tarkastuksien kera, vaan luotetaan hyvään ilmapiiriin ja rehelliseen kisaamiseen, kyllä
sen sitten näkee jos joku vilppaa ja sehän kertoo vaan raukkamaisuudesta "älä ole flavio"  ;)

Eli ei katsastusta, kuten ei muissakaan luokissa, rennosti ajellaan kisat ja nautitaan tiukasta mätöistä.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN