Kirjoittaja Aihe: Sand Digger  (Luettu 2731 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ricebeer

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 188
Sand Digger
« : 09 Helmikuu, 2016, 21:46:22 »
... ettei pääsis koko touhu vallan unohtumaan  ;D

Jees, eli aika taas aktivoitua tähänkin touhuun!  :)
Jäi tommonen ihan asiallinen truggy rullaavana käteen, niin aattelin että miksei sitä vois tästäkin pelin tehdä, ihan vaan rakentamisen ilosta ja toki myös täyttämään Ragnarökin jättämää aukkoa hyllyssä (rauha hänen muistolleen, saipahan hyvän kodin!), ja mitä sitä nyt kisareissuista tulis jos ei olisi puolenkymmentä autoa mukana joita kanniskella jaksojen välissä  ;D
Lähtökohtana tälläkertaa on siis Hobaon Hyper ST truggy (ilm. 7?), joka olikin sopivasti jo konvertoitu Hobaon omilla osilla.
Tarkoituksena tehdä nyt ihan vaan basic jutut, pidennys, sähköt kiinni ja jotain simppeliä koppaa vaan, katsoo josko myöhemmin sitten jotain kevyttä putkikoppaa taas. Eli, ihan vaan perusperus juttuja, ei mitään uutta tai ihmeellistä, tarkoitus tehdä tuolle omalle "ykkösautolle" jonkinsortin haastaja, ja josta toivonmukaan ehkä joku päivä vois tulla se ykköspirssi, ja luotettava sellainen!
Lähtökohta nyt on ainakin jo hiukka parempi ja osiakin näihin saa vielä ihan hyvin.

Eli homma käyntiin, auto pöydälle ja lihoiksi!
Ragnarökistä jäi pakinpohjalle Hobao 9E:n "sovitus"kardaani, jonka mukaan lähdettiin työstämään tuota pohjan jatkoa.
Edelleenkin nuo CNC:t sunmuut hienot masiinat loistavat poissaolollaan, eli eikun vähän 3mm alulevyä, rälläkkää ja viilaa!
Tuli tehtyä tommonen "hieno" triplesandwich with a twist -ratkaisu (saas nähdä onko tuosta pikku taivutuksesta mitään hyötyä, mutta onpahan sitäkin koitettu  :)), lähinnä senkin takia että saan auton tarvittaessa palautettua alkuperäiseen kuosiinsa, eikä alkuperäiseen pohjalevyyn näinollen tarvinnut kajota:



Tässä kohtaa todettakoon, että muistikortti sanoi sopimuksensa irti ja hukkasi kaikki kuvansa...
Kuvat tulevat siis hiukka "takautuvasti", autohan on ollut jo pari viikkoa melkein valmiina.

Sitten sähköjä suunnittelemaan.
Nopariksi tähän valikoitui kaverilta ostettu Hpi ELC 6S (CC MM2), jolle tehtiin servon päälle teline ja joka suojattiin heti uutena hyväksihavaitulla 1:5 auton ilmanputsarin Outerwearssilla, ja johtojen läpiviennit tilkittiin asianmukaisesti possuliimalla:


Moottoriksi niinikään kaverilta ostettu ThunderTiger Ripper 2000kv.
Keskidiffi käännettiin samalla toisinpäin, jotta kone saatiin etupuolelle. Samalla kun keskidiffi oli pöydällä, se täytettiin ed. autoista hyväksi havaituilla 500k -litkuilla. Servoksi tuli Ragnarökistä jäänyt Ko Propon RSx2. Keskidiffin päälle pulttasin jonkun random nitroauton vastarikotelon, joka kätkee sisäänsä myös CC Becin. Akulle tein telineen apaut keskelle autoa, poikittain, paremman balanssin toivossa, jolloin layoutti näytti kutakuinkin tältä:



Näillä saatiinkiin autosta jo "savut" otettua, sitten kopan järkeilyyn...
Kauan aikaa jo tehnyt mieli tuota Parman 1:8 Grave Diggerin koppaa näihin laittaa, vaikkakin tuo auttamatta liian lyhyt onkin, mutta nyt se laitettaisiin, vaikka väkisin  :D Tästä siis juontaa autokin nimensä  :)
No, eihän se siihen oikein nätisti istu, kun pyöräaukot ei oikein osu kohilleen:


Ja kyllä, mulla on takatukivarret käännetty, koitin tehdä kopalle tilaa kääntämällä takatukivarret puolelta toiselle, jolloin iskarit siirty etupuolelle ja kopalle tuli tilaa siirtyä reilun sentin eteenpäin, ei auttanut vielä sekään...
Jotain oli keksittävä, muottia ja alipainemuovausta, eeiii...
Eikun toinen koppa tilaten, sakset käteen ja tuumasta toimeen  ;D
2become1:  :-*


Tässä vaiheessa ollaan siis nyt, maailmalta odotellaan renkaita ja vanteita.

Auton tämän hetken speksit:

Auto............... Hobao Hyper ST
Sähköt............ Hpi ELC 6S (Castle MM2), ThunderTiger Ripper 2000kv
Akut............... Dualsky 5S
Servo............. Ko Propo RSx2
Renkaat.......... Pantherit venytettynä 3.8" vanteille
Radiot............  Sanwa MT-4
WB................  450mm
Paino.............  ~4700g

Seuraavaksi maalauksen kimppuun, ja odottelemaan renkaita maailmalta  :)

2 be continued!  ;)
« Viimeksi muokattu: 09 Helmikuu, 2016, 21:56:32 kirjoittanut Ricebeer »
Ricehill & Overhousing Racing Team

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Sand Digger
« Vastaus #1 : 09 Helmikuu, 2016, 22:12:31 »
Hienoa, uutta kalustoa kansan pariin!  :D 8)

Hyviä yksityiskohtia ja korista tulee magee veikkaan, vaikka lexan on, niin vähä ramimainen look, mut isommas luokas.
Mielenkiinnolla seurataan projektin edistymistä, mukava saada eloa foorumille projektien merkeissä  :)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Ricebeer

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 188
Re: Sand Digger
« Vastaus #2 : 15 Helmikuu, 2016, 20:37:41 »
Pari vannevaihtoehtoo ja renkaat tupsahti Jenkkilästä, sai taas hiukka eteenpäin  :)



Olihan tiukka sovitus, mutta pikkasen fairyä lubeksi niin sinnehän nuo menivät.
Maximizereita kun ei mistään tahtonut löytyä (liekkö valmistus vallan lopetettu?), niin aattelin kokeilla tämmösiä RC4WD:n valikoimasta, todella jämäkän oloiset, ETnkin puolesta osui just nappiinsa (tulevat mukavasti ulos jolloin ei tarvita leventimiä), ja eipä nuo oo lainkaa pöllömmän näkösetkää  :)



... eikä tarvi haeskella pyöränmuttereita  ;)
(Joo, jaksojen välissä ehkä hieman työläs pyörät kiristellä  ;D)



Seuraavaksi peseskelemään kynäruiskua ja suunnittelemaan maalausta...
« Viimeksi muokattu: 15 Helmikuu, 2016, 23:25:43 kirjoittanut Ricebeer »
Ricehill & Overhousing Racing Team

Ricebeer

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 188
Re: Sand Digger
« Vastaus #3 : 17 Helmikuu, 2016, 01:57:32 »
Savolainen supersankari, Vituiksmän, käväsi kylässä...



No, onpahan maalissa, niin pääsee eteenpäin...

 ;D
Ricehill & Overhousing Racing Team

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Re: Sand Digger
« Vastaus #4 : 18 Helmikuu, 2016, 21:30:54 »
Hyvännäköset vanteet. Kuinka paljon halkaisija kasvoi 3,8" vanteelle venytyksen jälkeen?

Olen miettinyt 3,8" vanteelle renkaiden tekoa modifiedista tuttuun leikkaa-liimaa-tyyliin,
mutta toistaiseksi ollut liian kallis urakka, enkä usko unlissa muutenkaan olevan mitään hyötyä korkeammista renkaista ainakaan oman autoni kohdalla.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Ricebeer

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 188
Re: Sand Digger
« Vastaus #5 : 28 Maaliskuu, 2016, 13:35:04 »
Hyvännäköset vanteet. Kuinka paljon halkaisija kasvoi 3,8" vanteelle venytyksen jälkeen?

Olen miettinyt 3,8" vanteelle renkaiden tekoa modifiedista tuttuun leikkaa-liimaa-tyyliin,
mutta toistaiseksi ollut liian kallis urakka, enkä usko unlissa muutenkaan olevan mitään hyötyä korkeammista renkaista ainakaan oman autoni kohdalla.

Juu, on hyvännäköiset kyllä, ja tosiaan senverran tuo ET pakkasen puolella noissa, että erillisille leventimille ei ole tarvetta. Kaikinpuolin hyväntuntuset, tosin hiukka ehkä painavahkot.
Äkkiseltään ei kasvanut ihan odotetunlaisesti, eli ei kovinkaan paljoa.
Mulla sama kävi kans mielessä kun noita nysväsin, mutta totesin myös että toistaiseksi riittää kyllä.

Pyhien aikaan saatiin tällekkin taas pitkästä aikaa jotain tehtyä.
Korin kiinnityksiä järkeillessä, päätin tehdä tähänkin hieman tukikehikkoa kopalle, muuten tuo pelkkä lexani voi olla melko heikossa kunnossa muutaman katotuksen jälkeen  ::)
Resepti tuttu, aluputkea, tohoa & Teknoa.

Kehikko alkaa hahmottua:


Sovittelin tässä vaiheessa jo kehikkoa mahdollisimman hyvin paikoilleen ja porailin reiät kiinnityspaikoille.
Ajattelin laittaa pienillä uppokantaruuveilla ja muttereilla tuon kasaan, mukavempi irrotella sitten jos tarvii joskus nykästä koppa irti kehikosta, saati porailla poppareita.
Tein vielä ristikon "pääkaareen", saumat kevyesti pyöröviilalla ja pikanen hiekkapuhallus, ja kehikko oli valmiina maalaukseen:


En tuota nyt niin kovin siistiksi edes yrittänytkään saada, kun kerran "piiloon" jää, ja tuleva maali antaisi melkolailla anteeksi noita pohjia.
Maaliksi valikoitui siis Mastonin Rubber comp, Gunmetalin sävyssä, en halunnut nyt mitään räikeän väristä tuosta, kun tarkoitus oli ettei tuo niin kovin erottuisi:


Tuotos valmiina, asennusta vaille:


Alkais oleen kokolailla koeajoja vailla  ;)

Ricehill & Overhousing Racing Team

FINSKI

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 192
Re: Sand Digger
« Vastaus #6 : 03 Huhtikuu, 2016, 12:33:59 »
Noi on kyllä hienoimmat vanne/rengas yhdistelmä mitä olen koskaan nähnyt, meinaan ikinä.
Mitä kustanti tuo paketti?

Ricebeer

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 188
Re: Sand Digger
« Vastaus #7 : 07 Huhtikuu, 2016, 12:37:40 »
Noi on kyllä hienoimmat vanne/rengas yhdistelmä mitä olen koskaan nähnyt, meinaan ikinä.
Mitä kustanti tuo paketti?

Tuosta:
http://store.rc4wd.com/Dick-Cepek-DC-2-40-Series-38-Internal-Beadlock-Plastic-Wheels_p_4237.html
&
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXNPN2&P=ML

Tämäkin saatettu kisakuntoon, ja vielä viimeiset päivitykset ennen kaudenavausta.

Käytin tästä vielä etu -ja takadiffinkin auki, ja hyvä niin...
Ruuveista päätellen siellä ei oltu koskaan vielä käytykään, ja sisässä siis vain kevyet RTR-asennusvassut.
Kevyt putsaus siis ja paremmat litkut sisälle!

Koppa kehikkoineen saatiin myös asenneltua, ja tähän tuli tehtyä takapäähän tuollainen saranointi, ei tarvii välttämättä koppaa irroitella akkua vaihtaessa:


Myös The Kuljettaja saapui sopivasti juuri ennen kisoja  ;D


Siinähän se sit oiskin, valmiina kaudenavaukseen  :)
Tätä(kään) ei todennäköisesti ehditä lainkaan testaamaan ennen kisoja, eli jännitys säilyy loppuun asti kun kisoihin lähdetään ihan kylmiltään, mut sithän sen näkee  :D
Ricehill & Overhousing Racing Team

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Sand Digger
« Vastaus #8 : 10 Huhtikuu, 2016, 18:07:16 »
Etenevän näköinen laitos, kun kisassa pääsi näkemään!

Uudet projektit on aina uusia, verraten vanhempiin tuttuihin, joiden kommellukset tietää jo.
Vauhdikas on look ja varmasti jahka kausi tästä etenee, niin tämäkin hätyyttelee kovia sijoja  ;)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Ricebeer

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 188
Re: Sand Digger
« Vastaus #9 : 11 Huhtikuu, 2016, 13:46:43 »
Etenevän näköinen laitos, kun kisassa pääsi näkemään!

Uudet projektit on aina uusia, verraten vanhempiin tuttuihin, joiden kommellukset tietää jo.
Vauhdikas on look ja varmasti jahka kausi tästä etenee, niin tämäkin hätyyttelee kovia sijoja  ;)

Ehdottomasti!
 :)

Varsin mallikkaasti suoriutui myös tämäkin debytantti!
Auto tuntuu käteen todella hyvältä, ja sitä on tosi helppo ja mukava ajaa!
Autoon valikoidut komponentit, sekä välitys tuntuvat varsin toimivilta.
Tässäkin on ehdottomasti potentiaalia, kunhan tatsi löytyy!
Auto toimi moitteettomasti läpi kisan, ja jäi myös ehjäksi, vaikka sai kisan jälkeen bashaillessa kyllä melkolailla mailaa  ;D

Muutama muistioon ilmaantunut huomio autosta:

Kääntyvyys:
Terveestä, pakko keksiä seuraavaan kisaan jotain!
Jos en olisi laittanut ennen kisaa etupäähän kankeita litkuja, olisi auto tuskin kääntynyt tuonkaan vertaa...

Renkaat/vanteet:
Lähinnä vanteet...
Tuntuivat jo renkaita tehdessä hieman kolleroilta, ja ajossa huomaa kyllä selkeän eron kun vertaa toiseen Unliin! Ovat melko painavat ja keräävät huomattavan määrän pieniä kiviä sisäänsä, viimeisellä jaksolla ja loppubashailussa oli toinen takapyörä jatkuvasti jumissa, eli varsin epäkäytännölliset vanteet Foffiin, vaikkakin hyvältä näyttävätkin.
Beadlock rengas vanteessa on senverran leveä, että kivi ei pääse "valumaan" vanteen sisältä pois, vaan tuo beadlock rengas pitää sen siellä pyörimässä -> lopulta kiilaantuu kivi johkin ja rengas jumissa...
Onneksi tuosta ei isompia vahinkoja aiheutunut, vielä, ja huomasin tuon hyvissä ajoissa.
Seuraaviin kisoihin vois koittaa lähestyä hovisorvaria uusien kapeampien beadlock renkaiden toivossa.

Muuten autoon ei tarvitse juuri muutoksia tehdä, saa nähdä josko kennolukua lisäis yhdellä  ::) ;D

Jokatapauksessa, ihan onnistunut debyytti siis, fiilis autosta hyvä ja tästä jatketaan!

Loppuun parit räpsyt, kisakuvista kiitos Sofille!

Tiimikaveri koukkasi jousille 05.30, kamat autoon ja Viton nokka kohti Vääksyä


Perillä odotti varsin hienot puitteet ja massiivinen automäärä


Kuva viimeisen jakson "Kihniö Specialin" maaliportin kohdilta, otti se pumpun päälle  ;D




Ricehill & Overhousing Racing Team

Ricebeer

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 188
Re: Sand Digger
« Vastaus #10 : 26 Huhtikuu, 2016, 23:17:45 »
Hoplaa!

Löysinpäs maailmalta vihdoin puljun, jolla oli varastossa YKSI setti mustia Maximizerin vanteita 1/2 offsetilla!
Sehän riitti mulle, eikun samantien ostoskoriin ja tänään ne vihdoin saapuivat!  :)

Vanhat vanteet puntariin ennen laihdutusurakkaa:

... ei hyvänen aika  :o ::)

Eikun vanteet purkuun, vähä hiekkoja kopistellen, Maximizereita kasaamaan ja uudestaan puntarille:

Nonii, nyt alko näyttään jo pikkasen paremmalta  ;)

Eli, vanteet vaihtamalla saatiin painoa pois kokonaiset 731g  :o
Ei huano!  ::)

Tokihan siinä luukki hieman kärsi, mutta uskoisin että tiputetut grammat alkavat näkymään auton etenemisessä:


Tuli hommattua myös inan kireempi Castlen motti, jos saatas vähä tenkua lisää  ;D
Ihan hyväki että tuli mosa vaihdettua, tuosta Ripperistä oli etulaakeri kokolailla kaput, yhden kisan jälkeen  :-\


Sais nuo sateet nyt vaan jo pikkuhiljaa loppua, että pääsis rinteeseen testaamaan...
Ricehill & Overhousing Racing Team

Ricebeer

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 188
Re: Sand Digger
« Vastaus #11 : 24 Toukokuu, 2016, 13:31:43 »
Päivitellääs tätäkin.

Lemin kisaan lähdettiin uusilla vanteilla, ~730g hoikempana (ei kuski  ;D) ja hieman kireämmällä koneella.
Muutoksia ei päästy ennen kisaa testaamaan, mutta sanomattakin on selvää että eiväthän ne hukkaan menneet. Ajaminen autolla toki hieman taas muuttui, ja opetteluksihan se menikin...
10.s sija, suoraansanottuna lievä pettymys  :-\

Kisoista suurimpana huomiona mieleen jäi auton helpohko uppoaminen/mahastaan kiinni kaivautuminen.
Näitä kun sattui melkein joka jaksolla, joiden myötä tuli aivan turhia pakkeja, jotka sitten viimeistään pilasivat suorituksen.
Pitää selvittää mistä moinen johtuu, kuitenkin melko sama setuppi kuin toisessa Unlissani, sama rengastus, melko sama kisapaino jne...
Mietin, että voisko olla ihan joku nopan/kaasun säätö, lähinnä jos antais keskikaasulla liikaa punchia -> kuopasee itsensä kiinni  ???
Mene ja tiedä, selvittää pitää!

Jahka nuo pienet oikkuilut saadaan selätettyä, uskon että tässä on kyllä vielä potentiaalia, ei välttämättä kärkikolmikkoon ole asiaa, mutta top5 voisi olla jopa ihan realistinen kauden tavoite, JOS kaikki menee nappiin. Ajoa vaatii vain rutkasti tämäkin, testiä testiä!

Loppuun vielä muutamat kuvat:
(Kiitokset kuvista Sofille ja Smulille, jonka kuvia myös lainasin tuolta Offin puolelta!)





Ricehill & Overhousing Racing Team

Ricebeer

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 188
Re: Sand Digger
« Vastaus #12 : 13 Elokuu, 2016, 17:20:28 »
Yhteinen taival tämän auton kanssa päättyi, lähes yhtä nopeasti kuin se alkoikin  ;D
Hyvä, kestävä ja erittäin luotettava auto se on, ei vain löydetty sitä yhteistä säveltä, silloin se on parempi kun lähdetään eri suuntiin...  :'( ;D

Auto vaihtoikin omistajaa Pohjan kisan päätteeksi, ja lennättää hiekkaa jatkossa Artun ohjastamana!  ;)

Jatkakoon uusi omistaja tähän tarinointia  :)

Loppuun vielä muutama räpsy Pohjan kisasta:



Ricehill & Overhousing Racing Team