Kirjoittaja Aihe: Painkiller Jane  (Luettu 29913 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Painkiller Jane
« : 25 Joulukuu, 2008, 00:27:34 »
Painkiller Jane (entinen Hot Shadow)



Niin siinä sitten kävi, että pääsen/joudun itsekin ajamaan Unlimited luokassa kaudella 2009.
Hot Shadow nimi tulee vaihtumaan uudeksi, mutta tällä hetkellä shokin puitteissa en kykene
antamaan autolle vielä virallista nimeä, joten kaikki aikanaan. Pukki toi siis tälläisen, varsin
kilpailukykyisen ja valmiiksi rakennetun auton  :D Tätä aletaan työstämään hetimmiten ja
tarkoitus päästä pian kokeilemaankin.

Alustavia suunnitelmia:

- kiinaihme 2300kv moottori
- mamba max
- 4S Life A123 13,2V (14,8V) 950mAh
- TowerPro servo
- zarizin techin laina 2,4Ghz radiot

Noilla lähdetään liikkeelle, koska lipoja ei enää taloudesta löydy. Vaihtoehtona olisi 9,9V (10,8V) 2300mAh
Life A123 Graupnerin akku, mutta varmaan kokeilussa myös tuo 4S. Molempia toki ajattelin kokeilla ihan
testaamisen vuoksi. Katotaan mitä muuta löytyy, tilaukseen menee ainakin 2,4Ghz radiot...

Anyway, tätä autoa tullaan liikuttamaan Life A123 tekniikalla. Luvassa on tietysti ainakin 4S tehot, mutta
vakavasti puidaan myös 5S:ää - kera mamba max. Life ja lipo kun eroavat noista volttimääristään, mutta
katotaan nyt.. Paljon riippuu myös moottorista ja välityksistä mitä lopuksi valitaankaan.

Huh huh, fiilikset aika katossa. Käsittämätön juttu, että pääsee kisailemaan autolla, jota suorastaan ihailin
heti alusta alkaen, kun kunnon foffirakennetta, koria ja tekniikkaa syntyi. Naurattaa vietävästi, että tullut
kyseltyä, kirjoitelua, jopa lehtee kirjoitettua, että kenelle menee Hot Shadow ja sitten pläsähtää itselle  :)
Mieletön fiilis, ei pysty sanoin kuvaamaan, vetää sen verran hiljaseksi.

Voitte olla varmoja, että juttua tulee!
« Viimeksi muokattu: 01 Helmikuu, 2009, 13:11:16 kirjoittanut Dark Crusher »
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Zarizi Tech

  • RFOT
  • Moderator
  • ******
  • Viestejä: 3524
  • RFOT
Vs: ...vielä vailla nimeä... (entinen Hot Shadow)
« Vastaus #1 : 25 Joulukuu, 2008, 01:34:04 »
Grattis!!  ;D Toivon mukaan siitä saadaan kunnon haasta ja ensi kaudelle!
Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCCA
RC4WD ~ Moreno Creation's

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: ...vielä vailla nimeä... (entinen Hot Shadow)
« Vastaus #2 : 25 Joulukuu, 2008, 03:44:08 »
Ehdottomasti tavoitteena on päästä härnäämään kauden -08 kärkeä. Toki vaatii oman totuttelunsa,
mutta takuuvarmasti ehdoton tavoite on olla kisaamassa kunniakkaasta voitosta, upealla autolla!


En sitten voinut olla säätämättä, vaan zarizin kanssa iski armoton rc-säätöhimo...
Tässä hieman sekalainen rc-huone, jossa säädetään jos mitäkin autoa  :D


Tästä alkaa oma urakkani, uudella säätöpöydällä ja tilaa on mahtavasti!


Säädöt onnistuu parhaiten...


Kiinaihme 2300kv moottori sovitellaan paikalleen. Ei tietoa sopiiko tai onko moottori
edes enään kunnossa, mutta uskoa on sitäkin enemmän!


Säätöjen helpottamiseksi otin kauniin kehikon pois säätöjen tieltä.


Näin auto pääsi esittäytymään huikealla tilavuudellaan ja suunnitelmat alkoivat.


Hieman paremmasta kuvakulmasta. Tästä näkee kuinka uskomattomasti autossa on tilaa
akuille sekä muille tarvittaville sähkölaitteille.


Entinen omistaja Tuunari oli tehnyt moottoripukin sopimaan kiinajättiläiselle ja oma moottori
löysi nopeasti paikkansa moottoripukissa. Ihan uskomattomalla zäkällä löysin vielä sopivan
pinjoninkin autoon, taitaa olla 14-hampainen.


Moottori asennettuna ja auto rullaa sulavan kauniisti!


Taiteellisen onnistunut kuva; tästä voipi laskea, että hampaita lienee juuri sen 14.


Täältä kurkattuna tilaa on vaikka Nightfallille jakaa, lifet kun ovat pieniä ja kevyitä  ;D


Akuksi tulossa tosiaan Life -tekniikkaa ja idea laittaa alkuun vain toiselle puolen akku,
eli ei moottorin puolelle, vaan juuri toisaalle.


Tässä kuvassa on kiinnitettynä Graupnerin 9,9V 2300mAh life, sopii paikalleen upeasti,
mutta kiinnitys vaatii akun muodon takia vielä parannusta.


Tässä kuvassa 2x 6,6V 1100mAh, jotka kytkettäisiin sarjaan ja tehoja näin ollen se 13,2V,
tätä olisi myös tarkoitus kokeille, että riittääkö vaiko ei.


Nopariksi tuttu ja turvallinen Mamba Max! Paikka täydellinen, hieman muita ylempänä ja suojassa.
Niin ja johdotukset riittävät myös tarvittavasti kaikkialle, joten nappiin menee moni asia!


Tästä näkeekin, että toiselle puolella on tyhjää tilaa erittäin hienosti, vastarin tynkästä alkuun sinne.


Hieman sekava kuva, mutta perus 27mhz nyt kokeiluun, pätki tai ei  ;)


Kori kiinni ja auto onkin sattumalta ajovalmis kello 02.30 juhlallisena jouluyönä  :D


Vielä lähempää sähköjä ja kokonaisuutta, kauniisti asettuivat paikalleen ja säätäminen oli nopeaa!


Yläviistosta kuvattuna. Korin saa muuten aivan mielettömän näppärästi kiinnitettyä, kiitos tekijälle!


Ei näitä kuvia liikaa voi olla, joten hieman edestäkin.


Toinen vielä edempää kuvattuna  :)


Takaakin, kun nyt on korikin päällä.

Tässä välissä koitti suuri hetki! Käytiin Zarizin kanssa ottamassa ensiaskeleet alkupuheista huolimatta armottomalla inspiksellä
jo tänään! Kello kolkutti juuri sen 02.30 ja kokeilin kevyesti muutaman minuutin. Sulavaa menoa ja suditettuakin sai. Tehoja
tuntu olevan kivasti jo 9,9V, mutta vaatinee varmasti vähintään 4S tehoja, joka tiedotettukin jo itselle. Anyway, aivan upeesti
liiteli hangessa ja axial parkissa mahtui kääntymään, joten slidekin ajoihin mukaan, kyl ne autot kääntyy! Ei voi kuin ihailla autoa,
sanotaan, että kaunis, mutta ei se riitä kuvailemaan tätä tunnetta  :)


Ajojen jälkeen otettu kuva, lunta pääsi tupaan, mutta 27mHz kestää hyvin,
muut sähköt eivät pahemmin kastuneet.


Vastari tosiaan kostui ajossa, mutta tällä fiilingillä ei sen ollut väliä eikä mittään!  :D


Kori auki ja lumen/veden pyyhintä, että pysyy hyvässä kunnossa.


Säätöilta päättyi omalta osalta tähän ja zarizikin painui juuri nukkumaan.

Semmonen päivä ja joulu! Kello kolkuttaa kohta neljää, joten viimenen olut vielä juoden
ja sitten kohti nukkumatin maisemia, huomenna kaahaillaan ja pyhinä kokeillaan, mahtavaa!  ;D
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Painkiller
« Vastaus #3 : 25 Joulukuu, 2008, 12:19:51 »
Auto ristittiin joulupäivänä kello 12.19 uuteen nimeensä, PAINKILLER...
Tarkoituksena suomentaessa olla Tuskantappaja  :)
Mahdollista uutta väritystä ei vielä sen koommin paljasteta.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

niemikko

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 536
Vs: Painkiller
« Vastaus #4 : 25 Joulukuu, 2008, 12:39:57 »
hyvä nimi ja onnea uudelle uralle kisaamaan ns.super autoilla  ::)  ;D
Nothing´is faster than bullit watch out

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Painkiller
« Vastaus #5 : 25 Joulukuu, 2008, 14:48:42 »
Kiitos kiitos, todellakin superauto ja puitteet todella hyvät.
Tänään vielä tarkoitus screaming pigin kanssa ajella radalla, siitä sitten + muusta kirjottelua.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Painkiller
« Vastaus #6 : 26 Joulukuu, 2008, 14:58:46 »
Tuli eilen taas hieman väsättyä ja kokeiltakin, alla tarinaa tapahtumista.


Aloitin päivän asentamalla laturit lataamaan akkuja, uudelle rc-pöydälle. Lataukseen meni niin
kaikki omat lifeakut kuin myös kaksi viimeisintä lipoa ja kenttäpiwerit.


Alussa iskin usbin mambaan kiinni ja säädin cutoffin sopivaksi 4S lifelle. Lifessähän cutoffin
voi laittaa 2v/kenno, joten 4S pakalle voi laittaa 8V, itse laitoin varmuudella 8,4V.


Seuraavaksi vuorossa oli Painkiller, jota tahdoin päästä kokeilemaan 4S Lifellä. Ideana yhdistää
Reaperin 2x 6,6V 1100mAh akut sarjaankytkennällä ja katsoa miten auto kulkee.


Innostus oli niin kova, että tuli tehtyä tyhmääkin tyhmempi virhe. Okei, yhdistetty on ja tunnin
kulutin aikaani miettien hajosiko mamba max, kun auto ei liiku. Vastarit, ohjaimet, akkujen virrat
kaikki katoin, kunnes tajusin laittaneeni akut rinnankytkentään = 6,6V 2200mAh ja noparin cutoff
rajotus oli 8V:ssä, joten miksiköhän ei laite edes irtaantunut paikaltaan  :D


Noniin, nyt sarjaankytkettynä 2x 6,6V = 13,2V 1100mAh 30C.


Tässä asennettuna nopari, moottori, akku ja vastari suljetussa pussissa suojassa.


Ajojen jälkeen joskin vielä ulkona oleskellen, keräsi lunta kiitettävästi, mutta puhdistu hyvin  :D


Sitten sähköt putsaten kuivaksi ja yön ajan lämpimässä.

Tuli tosiaan kokeiltua tota 13,2V voimaa, mutta siitä ei osaa sanoa juuta eikä jaata, koska ajoaika jäi varmaan 4-5min
pituiseksi ja 27 taajuus teki sen verran pahaa häiriöö, ettei oikeen kaasuakaan päässyt käyttämään. Ajoaikaa kuitenkin
täytyy saada lisää, esim juuri suunniteltu 3000mAh akku tuokin jo ihan toisella tavalla aikaa. Sutimisen piikkiin menee
myös aika runsaasti, sen verran heilumista oli ajaminen kokonaisuudessaan.

Tekniikka kuitenkin pelittää täydellisesti ja moottorissakin tuntuu olevan potkua. Todellisuushan selviää parhaiten vasta
lumien sulaessa, kun pääsee pitävämmälle pohjalle ja ihan tuohon tarkoitetulla akkupakalla. Tarkoitus huomenna ajella
tuolla 9,9V (10,8V) 2300mAh pakalla, joka tuntui toimivan paremmin. Nythän tuossa oli viritettynä vastarinakku ja piuhat,
niin ei tiedä toimivatko edes siten kuten piti.

Mutta mutta, hyvässä vaiheessa. Seuraavaksi hieman rahoitusta hakemaan ja tilaukseen lähtee niin 2,4Ghz radiot, kuin
uudet ja isommat Lifeakutkin, sen jälkeen kasassa alkaa olemaan kauden -09 tarvikkeet ja pääsee treenaamaan.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Painkiller
« Vastaus #7 : 26 Joulukuu, 2008, 20:18:22 »
Asensin kamat taas paikalleen ja kävin ajamassa, mutta lyhyeksi jäivät ajot  :'(

27mHz taajuus ei toiminut pätkimättä korin alta, joten ajot jää vähemmälle ennen 2.4Ghz radioiden hankintaa.
Huomenna ehkä kokeilen zarizin 2.4 radioilla, mutta sen jälkeen auto odottelee hyllyssä radionpoikasia. Jos nuo
zarizin radiot pelittää hyvin, niin hommaan varmaan samanlaiset. Hinta 109€ ja ihan hyväntuntuset/laiset on.

Edit. Jos jaksaa/ehtii, niin kokeilen samaa mitä DC:n, eli eristän vastarin kunnolla rungosta, josko se lopettaisi
pätkimisen ja voisi siten ajella autolla vähän pidempään, ennen 2,4 radioiden hankintaa.
« Viimeksi muokattu: 26 Joulukuu, 2008, 20:30:28 kirjoittanut Dark Crusher »
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Painkiller
« Vastaus #8 : 27 Joulukuu, 2008, 16:44:02 »
Pääsin tänään vihdoin kokeilemaan ilman radioista johtuvaa pätkintää!
Kiitos zarizin acomssin 2,4Ghz radioittein, nyt loppui häiriöt ja pääsi kokeilemaan tositoimissa.
Akkuna Graupnerin 9,9V 2300mAh life, nopari mamba max, motti kiinan 2300kv etc..

Ajoaikaa tuolla 2300mAh akulla tuli Unlimited autolle hyväntuntuinen 11min. Tässä ajossa ajettiin
niin radalla kierroksia, kuin lumifoffia parissa rinnekohdassa. Täyttä kaasua ei siis annettu tuota
11min, vaan pitkälti kisa-ajossa ajeltiin + 3 kierroksen nopeus + muut rälläykset. Tehollisesti akku
ei kuitenkaan tähän autoon riitä, mutta itseä hämää lumen vaikutus todellisuudessa, koska on vaikea
sanoa/nähdä paljonko tehosta menee hukkaan. Maxx Paddleilla ainakin liukuu ihan silmittömästi lumella,
joten ihan täyttä tehoa ei varmaan nähtykään.

Silti; luvassa on 4S (13,2V) akkua, mutta aion kokeilla myös 5s (16,4v) akkua mamba maxissa. Tuntuu,
että tuo 9,9V oli paljon tehottomampi, mitä toivoin ja vähän rajamailla mennään riittääkö 4S:kään...
Katsotaan nyt, edullisesti 88€ sais verticalhobbystä 5S 16,5V 2300mAh akun, joka houkuttaisi hankkia,
eikä menisi hukkaan, vaikkei toimisi 5S:nä, koska saisi tehtyä 1x 9,9V 2300mAh pakan + 1x 6,6V 2300mAh
pakan ja kohtuu hintaan!

Testistä voisin sanoa vielä sen verran, että auto käyttäytyi erittäin hyvin, kääntö on todella hyvä ja
ajettavuus kans ihan jees. Balanssia ei vielä ole, koska autoon ei ole akkuja, mutta eiköhän sekin tule,
kun päästään akkujen kanssa kokeilemaan. Vissiin voisi tässä tänä vuonna vielä kokeilla 4S (13,2V) 1100mAh
akkupakalla, että millasta tehoa voisi teoriassa saada.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

matti.l

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
Vs: Painkiller
« Vastaus #9 : 27 Joulukuu, 2008, 18:15:55 »
Vissiin voisi tässä tänä vuonna vielä kokeilla 4S (13,2V) 1100mAh
akkupakalla, että millasta tehoa voisi teoriassa saada.

Meinaatko että tuo 33A jatkuvaa piisaa tuon kokoiseen autoon? Kyykkää akku aika pahasti... vai olenko ymmärtänyt oikein että Ampperit lasketaan Purkuarvo ( C ) x kapasiteetti (mAh).

Ja jotenkin uskoisin että tuo auto kuitenkin jonkin verran amppeereja haukkaa. Tietty voin pahasti mettässä olla ajatusteni suhteen. Mutta tuntuisi vain että akku jää tuossa 1100mha kokeilussa vastustamaan pahasti.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Painkiller
« Vastaus #10 : 27 Joulukuu, 2008, 18:30:03 »
Noista laskuista en ole varma, mutta siis tehoissa auto ei jää mäkeen, vaan ajoajassa.
Eli ei tolla akulla ajele kuin 5min tällä autolla siinä se häviää, ei tehossa. Käsittäisin tuon
niin, että tehoa on kyllä saman verran mitä 13,2V 5000mAh akussa, mutta ajoaika on
tuolla 1100mAh akulla lähes 5 kertaa lyhyempi.

Korjatkoon joku, jos noista sen tarkemmin osaa sanoa.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

matti.l

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
Vs: Painkiller
« Vastaus #11 : 27 Joulukuu, 2008, 22:53:06 »
Noista laskuista en ole varma, mutta siis tehoissa auto ei jää mäkeen, vaan ajoajassa.
Eli ei tolla akulla ajele kuin 5min tällä autolla siinä se häviää, ei tehossa. Käsittäisin tuon
niin, että tehoa on kyllä saman verran mitä 13,2V 5000mAh akussa, mutta ajoaika on
tuolla 1100mAh akulla lähes 5 kertaa lyhyempi.

Korjatkoon joku, jos noista sen tarkemmin osaa sanoa.

Kyllä se akku ampeereissakin kyykkää, ei pelkässä ajoajassa. Ja lasketaan tosiaan noin että 1,1Ah x 30C on 33A mitä akku voi jatkuvasti luovuttaa.  Ja mielelläänhän 1:8 autossa jatkuvat ampeerit saisi olla ainakin yli 100A.

Siksi omassa 1:10 autossakin käytän 4800mAh 25C jatkuvaa antavaa lipoa. Eli 120A on jatkuvan purku arvo. Mutta kai sitä sitten voi lifeä ýli kuormittaa. Lipohan sanoo poks jos samoin sille tekee. Siksi kenekään ei kannata pikku lipoa laittaakaan foffi vehkeeseen. Kuitenkin nuo laparenkaat jonkinmoisen lisä vastustuksen tuovat. Joten koneen otto Amperit kasvavat aika suuriksi.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Painkiller
« Vastaus #12 : 27 Joulukuu, 2008, 23:47:19 »
Ok, kiitos selvennyksestä. Mitä lifeen tulee, niin sitähän saa ladata 4C ylikuormalla / jopa sitäkin isommalla,
eli kun 1000mAh lipoa voit ladata 1C virralla = 1A, niin samaista lifeä voi ladata 4C, eikä ole moksiskaan.
Sama purussa, eli life pystyy luovuttamaan paremmin kuin lipo.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Painkiller
« Vastaus #13 : 28 Joulukuu, 2008, 11:54:14 »
Tarkennetaan edellisestä, tosiaan laskukaava on tuo C-arvo x mahhit.
Tuossa omassa 9,9V akussa on jatkuvapurku 70A ja 10sekunnin piikkinä 120A,
joten 1/8 autossa pitäs siis olla vähintään 100A jatkuvana, meinais sitten
noin 3500mAh akkua 30C virralla, niin ylittyy tuo tavoite.

Mitenkäs noparin merkitys, jos on vaikka 200A tuo jatkuva, niin onko sillä
jokin merkitys noparille vai ei? Mamban se joku arvo on 100A, mutta ei varmaan
tässä tapauksessa tule vastaan vai?

Varmaan kytken sitten 2x 2300mAh 13,2V akkua rinnan, saan 4600mAh 30C jatkuvalla
joten päästään 138A jatkuvaan ja 184A piikkiin.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

matti.l

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
Vs: Painkiller
« Vastaus #14 : 28 Joulukuu, 2008, 12:14:25 »
Tarkennetaan edellisestä, tosiaan laskukaava on tuo C-arvo x mahhit.
Tuossa omassa 9,9V akussa on jatkuvapurku 70A ja 10sekunnin piikkinä 120A,
joten 1/8 autossa pitäs siis olla vähintään 100A jatkuvana, meinais sitten
noin 3500mAh akkua 30C virralla, niin ylittyy tuo tavoite.

Mitenkäs noparin merkitys, jos on vaikka 200A tuo jatkuva, niin onko sillä
jokin merkitys noparille vai ei? Mamban se joku arvo on 100A, mutta ei varmaan
tässä tapauksessa tule vastaan vai?

Varmaan kytken sitten 2x 2300mAh 13,2V akkua rinnan, saan 4600mAh 30C jatkuvalla
joten päästään 138A jatkuvaan ja 184A piikkiin.

Noparillahan ei siihen Ampeerejen kulutukseen ole merkitystä lähinnä vain se että minkä verran sen läpi pystyy tavaraa liikkumaan. Moottori määrää sen paljonko Ampeereja kuluu. Ainahan noissa A lukemissa kannataa pelata varmanpäälle niin ei esim. oikosulun takia pala laitteet(liiallinen kuorma -> oikkari). Se miten paljon tuo autosi kuluttaa ampeereja pitäisi sitten mittailla, jollakin data loggerilla. Että pääsisi johonkin käsitykseen mitä määriä kuluttaa. Sen mukaan voisi sitten sitä akkua tarkemmin suunnitella. Tietty akussa kannattaa se jonkin verran pelivaraa yli pitää, ettei kyykkää-> lämpene -> syö voltteja nopeasti -> lyhentää käyttöikää -> hajoaa.

Eli jos kone ottaa 120A nopari päästää 100A ja akku 138A niin nopari on tuossa se joka kuristaa ja sitä kautta lämpenee. Mutta nuo piikki arvothan antaa jonkin verran anteeksi, kun ei se kulutus huippu kuitenkaan jatkuvasti ole siellä yli 100A, mutta tuo 4S2P kuullostaa jo fiksummalta akulta. Foffi käyttöön.

Sitten noisa 27mHz radioissa kannattaa kokeilla folio suojausta, saattaa auttaa pätkimiseen, kuten myös siirto mahd. kauas noparista/ moottorista.

Mutta joka tapauksessa hienoa autoa olet jatkamassa uuteen suuntaan. Toivottavasti kehittyy suuremmaksi tähdeksi. Onko torseni voimaa tulossa?


Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Painkiller
« Vastaus #15 : 28 Joulukuu, 2008, 12:30:25 »
Jep, kiitokset hyvästä selvennyksestä. Täytyy hieman laskeskella minkälainen setti kannattaa,
mutta näin äkillisesti tuo 2x 2300mAh akku tuntuis ihan hyvältä, ellei laita sitten muualta tilaten
13,2V 3500mAh akun, joka ois yks akku vaan, mutta tarvii miettiä, mikä järkevin, koska ei mahkua
dalaloggeroida, eikä ajatusta sellaista nyt hankkiakaan.

Uskoisin, että tuo kiinamoottori ottaa ainakin tuon 120A, joten se kyllä syö, jos sille löytyy syötävää,
mutta mieluiten rakentaisin paketin, jossa säädin ei lämpene liiallisesta virtamäärästä. Millainen sitten
olisi tässä tapauksessa hyvä setti, kun lifeakkua haetaan? Tuo 13,2V 3500mAh 30C voisi olla hieman
parempi, jos ajatellaan noparin terveyttä; 105A / 140A. Lipoihin en enää siirry, ne ovat taakse
jäänyttä elämää, nyt pitää selviytyä uudenlaisella tavalla.

27mHz radiojutusta sanottakoon, että vika siis on auton alu/mitä materiaali onkaan, vika siis korissa
ei radioissa, mutta 27 ja 40 taajuus ei pääse korista läpi, koska ne on häiriökentän vallassa. Itse rakensin
Dark Crusheriin samaisen ongelman johdosta kotelon, eristin antennin reilusti rungosta ja varmistin ettei
missään pääse osumaan + toin antennin yli korin = toimi. Folioo tuli kokeiltua, mutta omassa tapauksessa
en huomannut eroa, ei auttanut pätkintään. Kuten myös noparin siirtäminen vastarista on juttu erikseen,
eikä liity tähän ongelmaan. Helpoin on hankkia 2,4Ghz radiot, acomssit saa 109€, joten ei kallis. Toinen
vaihtoehto on viritellä tuo suojaus, mutta se on suhteellisen turhauttavaa + 27/40 taajuudet ovat 2,4:sia
heikompia, joten 2,4 hankinta mielestäni kaikista järkevin.

Torsenia ei ole tulossa. En ole hankkimassa diffiä, jota pidetään jumalana, mutta ei olla nähty tositoimissa  :D
Eli faktoja alle, pelkät teoriat eivät kiinnosta ja ihan hyvin Painkilleriä pystyy ajamaan ilmankin. Setuppi pitää
olla kohdallaan, mutta kuskillakin on merkityksensä. Tarkoitus on rakentaa voittoon kykenevä auto, paljon
pitää vielä ostaa osaa, koska en laskenut itseäni tulevalla kaudella kyseiseen luokkaan. Rahaa saa kyllä pistää
paljon, ennen kuin voidaan taistella kunnolla, mutta katotaan, ainakin yritystä on!
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Painkiller
« Vastaus #16 : 28 Joulukuu, 2008, 12:44:58 »
Uskoisin, että tuo kiinamoottori ottaa ainakin tuon 120A

En usko että ottaa lähellekään. Muistaakseni BK:n 6XL otti 120A ja siinä kv-arvokin oli n. 2.5k.
No worries sen asian suhteen.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Painkiller
« Vastaus #17 : 28 Joulukuu, 2008, 12:59:53 »
Erittäin hyvä, jos asia on niin ei tarvi sitten siitä murehtia. Kuitenkin täytyy miettiä tuo mah-määrä
painoakin silmällä pitäen, joten monta asiaa ennen kuin päästään oikeasti ajamaan.

Kyseessä siis tämä moottori, jos siitä jotain infoa joku saa irti:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4938&Product_Name=KB45-08L_2300kv_Brushless_Inrunner
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Painkiller
« Vastaus #18 : 28 Joulukuu, 2008, 13:53:47 »
Sain selville, että tuo 3500mAh akkumahdollisuus ei tule onnistumaan, koska akku on 24cm pitkä  :D
Täten vaihtoehdot ovat rajatut kahteen mahdollisuuteen:

a) 1x 13,2V 2300mAh 30C akku = http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=39974&grpid=5017
b) 2x 6,6V 3000mAh 60C akku = http://www.advancedbatteryfactory.com/showproduct.asp?ID=1202025

Tosiaan tuo b-vaihtoehdon akku antaa 60C, vaikka mietin, että voiko olla, mutta niin kerrotaan.
Anyway, tuo 3000mAh olisi jo riittävä, koska isommat maksavat jo hiukkasen enemmän. Nuo sitten
sarjaan ja 13,2V 3000mAh 60C akku on ajovalmis  ;D

Niin ja akun painoksi jää sitten 440g, joka on hyvinkin siedettävä, kun verrataan isompi mahhisiin maxampseihin.
Mitä muuten 6S lipo / yhdistelmä painaa kaikenkaikkiaan? Kenelläkään vielä sellaista tullut / tulossa = tiedossa?
Alkaa varmaan olemaan 600-800g luona jo 3 akun painot?
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Maximus

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 554
Vs: Painkiller
« Vastaus #19 : 28 Joulukuu, 2008, 14:09:20 »
Ite laskeskelin, niin painaa 840g kaks akkua, eli yhteensä 6s. Ja sitten taasen Yksittäinen 6s akku painaa 799g. Muutaman kymmentä grammaa painoeroa
kahdella 3s ja yhdellä 6s, mutta Tuo LiFe kyllä päihittää molemmat helposti ;) ja tuo 6s 5000mAh antaa ymmärtääkseni 150a jatkuvaa ja jotain
piikkeinä. Mut eniwei, mielenkiintosta nähdä auton kehitystä, ja reali tehoerot lipojen ja lifejen välillä..
´Red Devil ja Panther