Suomen osalta ei noista sääntökeskusteluista ota tolkkua mikä on sallittua ja mikä ei, varsinaisia sääntöjä en vielä löytänyt mistään. Toisaalta halutaan vapaampia sääntöjä, mutta esim. DIY-osien osalta mielipiteet jakautuvat jyrkästi kahtia, toisten vastustaessa niitä ja toisten halutessa sallia kaiken. Jenkkien ROAR 2010 -sääntöjen mukaan DIY-osille ei varsinaisesti ole mitään kieltoa, joskin joissakin kisoissa on ollut mm. sääntö, että pohjalevyn tulee olla tuotannollisesti valmistettu (muista osista ei mainintaa). Tuokin on niin veteenpiirrettyä, sillä ainakin osa jenkeissä myytävistä tuon säännön täyttävistä pohjalevyistä on täysin DIY-osia, jotka on tehty autotallipajassa.
Mielestäni tuossa on tasan kaksi vaihtoehtoa. Joko niin, että pohjalevyn/rungon pitää olla auton valmistajan kyseiseen autoon tarkoittama alkuperäinen pohjalevy/runko tai sitten täysin vapaasti mikä tahansa mittasäännöt täyttävä pohjalevy/runko. Ensimmäiseen mielestäni mahtuu myös auton valmistajan vaihtoehtoiset pohjalevyt/rungot, sikäli kun ne ovat vapaasti saatavilla, mutta ei muiden valmistajien pohjalevyt/rungot.
Sama tietty pätee kaikkiin muihinkin osiin ja kun toiset autot ovat suoraan valmiimpia kisakäyttöön kuin toiset, niin viriosien käyttö pitää olla sallittua.
ROAR 2010 -säännöistä poimittuna vähimmäis- ja enimmäismittoja SC-autolle:
Kohde | Rajoitus | Takaveto | Neliveto |
Akseliväli | Vähintään | 320 mm (12.59 in) | 320 mm (12.59 in) |
| Enintään | 335 mm (13.19 in) | 335 mm (13.19 in) |
Kokonaispituus | Vähintään | 540 mm (21.25 in) | 511 mm (20.10 in) |
| Enintään | 568 mm (22.36 in) | 568 mm (22.36 in) |
Kokonaisleveys | Vähintään | 290 mm (11.42 in) | 273 mm (10.75 in) |
| Enintään | 296 mm (11.65 in) | 296 mm |
Paino | Vähintään | 2098 g (74 oz) | 2505 g (88 oz) |
Kokonaiskorkeus | Vähintään | 199 mm (7.835 in) | 199 mm (7.835 in) |
Vanteet |
Sisäpuolinen kehän halkaisija | Enintään | 76.20 mm (3.0 in) | 76.20 mm (3.0 in) |
Ulkopuolinen kehän halkaisija | Enintään | 55.88 mm (2.2 in) | 55.88 mm (2.2 in) |
Leveys kehältä mitattuna | Enintään | 39.37 mm (1.55 in) | 39.37 mm (1.55 in) |
Kokonaisleveys | Enintään | 41.91 mm (1.65 in) | 41.91 mm (1.65 in) |
Renkaat |
Halkaisija asennettuna | Vähintään | 106.68 mm (4.20 in) | 99 mm (3.90 in) |
Lisäksi autoissa oltava etu- ja takapuskuri, joka ei saa olla metallinen. Etupuskurin minimileveys on 171.45 mm (6.750 in) ja se saa olla ulottua leveyssuunnassa enintään suorassa olevan eturenkaan sisäreunan tasalle.
Foffissa tietty tulee mieleen että nuo pitkät takaylitykset noissa autoissa eivät ole mitenkään etenemistä auttavia, joten kuinka paljon autosta saa riipiä osaa pois foffia varten ja esim. lyhentää siten takaylitystä kasvattaen samalla jättökulmaa. Etuylitykset noissa on jotenkin maltillisempia, mutta kyllähän edessäkin on tehtävää lähestymiskulman kasvattamiseksi.
Jos halutaan pitää vakioluokkana, niin sitten pitäisi olla nuo samat pituusrajoitukset voimassa. Niissä vaan on sellainen huomionarvoinen seikka, että nelivetoisissa sallitaan pienempi takaylitys ja pienemmät renkaat. Saavat olla myös kapeampia, mutta en tiedä onko siitä foffissa suuremmin etua. Lisäksi nelivetoisen tulee olla reilut 400 g painavampi.