Kirjoittaja Aihe: Parannuksia SC11 yhteislähtöön  (Luettu 7185 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Parannuksia SC11 yhteislähtöön
« : 26 Heinäkuu, 2010, 19:36:48 »
Yhteislähtö on jo nyt todella hyvällä mallilla. Kahden viime kilpailun radat on olleet erinomaisia. Jos vielä tekisi hiukan tarkennuksia joihinkin sääntöihin ja yhteislähdön kulkuun.

Jotain tarkennuksia vaativia ovat:

- Oikominen
- Kiilaaminen
- Niistä seuraavat sakot

sekä

- Alku- ja finaalierien kesto
- Ryhmien arpominen vai kuskien itse päättäminen vuorotellen foffisijoitusten perusteella

Muitakin ehdotuksia voi vapaasti kertoa. Kuskien itse päättäminen oli ihan hyvä viime kilpailussa. Tällöin samalla autolla ajavat kuskitkin pääsivät eri eriin, mikäli ryhmät eivät ehtineet täyttyä ennen heidän valintavuoroaan. Aikaraja erille oli myös parempi kuin kierrokset. Toisaalta kierrokset on tulevaisuudessakin laskettava, jotta pysyy selvyys sijoituksista.

Viime kilpailussa finaalissa oli stop-and-go -menetelmä, joka meinasi oikomistilanteissa sitä, että tuomari pysäytti auton hetkeksi. Allekirjoittanut korkkasi sen ja se toimi ihan hyvin. Aikaa mene vähintään oikaisun hyödyn verran, koska ennen tuomarille menoa joutui jo hiljentämään reilusti ja tähtäämään, kun ajotaitoa radalla ei vielä ole kovinkaan paljon.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Parannuksia SC11 yhteislähtöön
« Vastaus #1 : 26 Heinäkuu, 2010, 22:14:47 »
Sivusta katsojana (kuvaajana) voisin ilmaista oman mielipiteeni:

- oikominen pitäisi olla rajoitettua, eli siitä stop and go:ta reilulla kädellä.
- kiilaaminen on ollut tähänkin asti suht reilua, pl sellaiset, jossa kaveri kaatuu ja toinen jatkaa matkaa.
- sakkoina tulisi käyttää ainoastaan stop and go:ta, kenties kiilauksessa isomopaa esimn 5 sek suunnilleen.

Omaan makuun 3 ja 4min oli ok, toki finaali vois kestää vaikka sen 7min, mutta 4min on HYVÄ! Alkuerät sen
3min, joka toimi ja riittää kans. Toisaalta voi ajatella, että alkuerät pidemmät ja finaali lyhempi = kisaamista
varmasti viimeseen sekunttiin?

Pääasia, että säännöt on helpot, eikä tartte matkia oikeeta SC-ajoa, vaan vedetään rennolla asenteella
ja nautitaan ajamisesta, siten saadaan paras nautinto irti!
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Parannuksia SC11 yhteislähtöön
« Vastaus #2 : 26 Heinäkuu, 2010, 22:25:03 »
Stop and go on hyvä. Tuomari tekee itse päätöksen siitä kuinka pitkä sakko pitämällä kättään auton edessä. Eiköhän näistäkin ihan reiluja saada.

Miten olisi 4min alkuerät ja 5min finaali? Lämpöisinä päivinä täytyy kyllä pitää hiukan taukoa ennen finaalia, koska lämmöt ovat melko korkealla ainakin viimeisimmän alkuerän ajaneilla.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Parannuksia SC11 yhteislähtöön
« Vastaus #3 : 26 Heinäkuu, 2010, 22:21:24 »
Oikomiseen löytyy rataluokista jo valmiiksi säännöt, jotka mukana olevat ratakuskit jo osaavat valmiiksi. Otat vauhdin pois eli hiljennät niin, että annat saamasi hyödyn selkeästi pois. Jos näin ei tee, niin silloin tuomari voi määrätä stop-and-go -rangaistuksen. Hyötynäkökohta on siis oleellinen eli jos vaikka oikaisee ja samalla reunavallista heittää lipat, niin hyöty meni jo siinä, eikä mitään rangaistusta tarvita.

Kiilaaminen on vaikeasti määriteltävä asia ja rajanveto on vaikeaa. Moni ohitustilanne on ohitettavan mielestä kiilaamista, kun ajetaan hänen ajolinjalleen. Sanoisin, että tämä on kilpa-autoilua ja tuota on jonkin verran siedettävä.

Törmääminen joko toisen perään tai kylkeen ajaminen tai toisen eteen ajaminen (kiilaaminen) siten että väistäminen on mahdotonta, on stop-and-go rangaistuksen paikka.

Erien kestosta sanoisin, että hiekkaolosuhteissa tuo 3-4 minuuttia voisi olla aika sopiva. Finaalin pitää olla vähän pidempi, kuten se on "oikeissa" SC-ratakisoissakin. Toisaalta lyhyempi aika on mielestäni siksi paikallaan, että hiekkamontulla ajetaan huomattavasti pölyisemmissä oloissa kuin vaikka saviradalla.

Hienoa kuulla, että ratoihin on oltu tyytyväisiä. Toki kiinnostaa sekin jos on oltu tyytymättömiä. Olen päättänyt olla ajamatta yhteislähtöä kauden aikana, joten voin tehdä noita ratoja jatkossakin. Omalle kotiradalle on tarkoitus tehdä muutama siirrettävä hyppyri ja koitan tehdä noista sellaisia, että ne voisi tuoda mukanaan, jolloin radan teko helpottuisi siltä osin. Viime kisan rata tuli tehtyä vähän turhan pölyävään paikaan, mutta toisaalta kun kovalle alustalle taas on kovin vaikeaa sitä rataa tehdä. Jatkossa varaudun vähän paremmilla välineillä muutenkin tuon radan tekoon, jos pääsisi vähän helpommalla siinä.

Jos kameraan on jollekin sattunut tarttumaan kahden viime kisan radoista sellaisia kuvia, joista näkisi radan muodot ja hyppyrit, niin mielellään ottaisin vastaan tai voisi laittaa tänne. Kiinnostaisi nimittäin piirrellä ylös nuo ihan tulevaisuutta varten.

Edit: Onko yleisesti halua lisätä yhteislähdössä ajamisen määrää, kun sellaisiakin kommentteja tuli ja joistakin kirjoituksista vähän saa käsitystä. Sen voisi tehdä esim. siten, että ajettaisiin molemmissa ryhmissä kaksi (tai kolme) alkuerää ja jaettaisiin sijoituksen mukaan sijoituspisteet (1. = 1p, 2. = 2p...). Vähiten sijoituspisteitä kerännyt olisi voittaja, jos menisi pisteet tasan, niin ajettujen kierrosten määrä ratkaisisi. Samaa periaatetta voisi soveltaa myös finaaliin. Näin saisi enemmän ajoaikaa, mutta saisi jäähdyteltyä autoa, vaihdettua ladatut akut ja ennenkaikkea mahdollisuudet eivät menisi ensimmäisessä mutkassa katkenneeseen tukivarteen, irronneeseen akkuun tai muuhun tekniseen ongelmaan.
« Viimeksi muokattu: 26 Heinäkuu, 2010, 22:36:34 kirjoittanut Penguin »
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

pnm

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 287
Vs: Parannuksia SC11 yhteislähtöön
« Vastaus #4 : 26 Heinäkuu, 2010, 22:59:32 »
 Enemmän ajoa!! Joku beelsepubbi oli taikonu Apostoliin murheita ja ajot jäi niin vähiin että sylettää vieläki.
 Esim. B-finaalista voittaja a-finaaliin tai jotain vastaavaa.

matti.l

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
Vs: Parannuksia SC11 yhteislähtöön
« Vastaus #5 : 26 Heinäkuu, 2010, 22:59:29 »
Tietysti jos vain on mahdollista niin ei rataa rakenneta niin, että vastakaista liikennettä pystyy muodostumaan helpolla. Viime radalla pienellä mutkan pitkäksi menolla oltiin suoraan vastaantulijoiden radalla(itselleni kävi näin). Kuitenkin rata-ajo taustaa ei niin monella kuitenkaan ole että pikkulipsumisia saattaa tulla. Mutta ainakin noi Jannen tekemät radat joilla olen ajanut ovat kyllä mukavia olleet ajaa. Joten iso käsi sinne päin.

pnm

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 287
Vs: Parannuksia SC11 yhteislähtöön
« Vastaus #6 : 26 Heinäkuu, 2010, 23:08:15 »
Tietysti jos vain on mahdollista niin ei rataa rakenneta niin, että vastakaista liikennettä pystyy muodostumaan helpolla. Viime radalla pienellä mutkan pitkäksi menolla oltiin suoraan vastaantulijoiden radalla(itselleni kävi näin). Kuitenkin rata-ajo taustaa ei niin monella kuitenkaan ole että pikkulipsumisia saattaa tulla. Mutta ainakin noi Jannen tekemät radat joilla olen ajanut ovat kyllä mukavia olleet ajaa. Joten iso käsi sinne päin.
..hyvä pointti matti. Ehkä ratoja voisi samalla leventää jättää todellakin niitä NS. turva-alueita. Janne voi sitten nakittaa porukka lisää radan tekoon ;)

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Parannuksia SC11 yhteislähtöön
« Vastaus #7 : 26 Heinäkuu, 2010, 23:18:56 »
Joo turva-alueet pitää laittaa kuntoon. Oli vaan radantekovälineistö niin nollassa Säkylässä, että helpotti huomattavasti kun teki noin. Samasta syystä tällä kertaa oli vähän kapeakin tuo rata, mutta jatkossakaan ei ole tarkoitusta tehdä mitään M8-ratoja, vaan oikeista SC-ratoja eli leveyttäkään ei tehdä liikaa.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Parannuksia SC11 yhteislähtöön
« Vastaus #8 : 27 Heinäkuu, 2010, 01:30:27 »
Itse tykkäsin ajaa radalla ja tuskin rata-ajon lisäys olisi pahitteeksi. Päivä tietysti venyy siitä entisestään. Pitäisikö sitten yhteislähtöjen olla kisoissa viimeisinä, jolloin ne voidaan ajaa rauhassa loppuun?
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson