Kirjoittaja Aihe: 4WD Lässytin  (Luettu 12094 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

OV

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 60
4WD Lässytin
« : 04 Maaliskuu, 2010, 13:01:10 »
Kaipa sitä vois alotella oman triidin meikäläisen Traxxas Slash 4x4 aka Lässyttimestä ettei tartte kuokkia muualla.

Eli tällänen kapistus: http://www.towerhobbies.com/products/traxxas/trad11.html ja kori on mallia Jerry Whelchel (sini/keltanen)

Tähän vehkeeseen tuli päädyttyä kun olin entuudestaan tykästynyt 2wd slashin kestävyyteen ja jokapaikan höylä asenteeseen (toki paras ei missään, mutta siedettävä). 2wd sisar tosin jää radalla aika kovin muiden jalkoihin. 4wd on taas jopa haastanut radalla muita merkkejä joten enää toivoa sopii, että kestävyys ja bashaus ominaisuudet on vielä tallella eikä niitä ole uhrattu rata-ajoa silmällä pitäen.

RTR kapistus atm, mutta kattellaan miksi sähköt vaihtuu tässä ajan myötä. MMM löytyis nopariksi ja pornon punasta XL kokosta kinkkyä motiksi 2800kv:n voimin (luonnollisesti vaatii vähintään 4s lipottimen tuolloin). Joten tehon puolesta näin kevyessä autossa ei pitäisi jäädä roikkumaan mikään. Radio tekniikka vaihtunut eurgle 2,4Ghz markan editioniin helpomman säädettävyyden perässä.

Rengas puoli tuottaa lieviä ongelmia hiekkaympäristöä silmällä pitäen, koska eteen ei mahdu normaali 2,2" vanne. 2,2"/3" sc vanteelle taas on tarjolla vain yhtä ja ainutta hiekka kumia prolinen sling shottia. Tuo taas kun on sc kumi niin leveydessä hävitään huomattavasti vs. normaali 2,2" vanne ja hiekalla sitä leveyttä tarvitaan max pitoon.

Nurkista sattui kuitenkin löytymään ylimääräisiä traxxas jaton taka vanteita (2,8") ja ne mahtuvat eteen 'hyvin'. Vielä oli ongelmana se, että 2,8" vanteille ei ole lapa kumeja. Paitsi imexiltä, mutta hetken googlaaminen palasti ne huonoksi eivätkä olisi sopineet kuin imexin vanteille.

Vanne ongelma tuli ratkaistua kun postista tipahti prolinen sand pawneja mitä olin ajatellut lässyttimeen 2,2" vanteille ennenkuin sain tietää, että eivät sovi eteen. Piruuttani kokeilin ja kyllä sand pawni taipuu 2,8" vanteelle. Vielä yllättävän hyvin. Keskikohta jää hieman kuperaksi, mutta eiköhän kulumalla oikene. Nuo vielä olivat takavanteet niin aivan täyttä kääntö sädettä ei saa. Mutta saman tien lähti 5e:llä pari jaton etuvanteita tulemaan niin saadaan tuokin ongelma ratkaistua nyt kun tietää mikä kumi menee noille.



Enempi kuvia: http://onse.1g.fi/kuvat/Slash%204x4/

Muita päivityksiä on 2wd siskosta ryöstetyt aluhubit takana. Alkuperäiset muoviset otti ja antautui jo 10min ajon jälkeen radalla. Koritolppia pitäisi varmaan nostaa kiitos noiden laparenkaiden. Muutoin pitää miettiä mitä kaikke mukavaa tälle vielä keksii.

ATM kuvat autosta on vähissä, mutta yritän päivitellä niitä tässä parhaani mukaan.
« Viimeksi muokattu: 04 Maaliskuu, 2010, 22:21:55 kirjoittanut OV »

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: 4WD Lässytin
« Vastaus #1 : 04 Maaliskuu, 2010, 15:48:50 »
Hienoa, että projektikirjaa alka tulemaan muillekin, ei tarvi omaa lukea  ;)

Itse olen pohtinut juuri traxxasin slash 4x4 eroa honkkarin nelkkuun keskidiffissä. Itsellä oli -08 Mad Trucki
"Thunder Horse", joka oli keppivetoinen ilman keskidiffiä kuten slash, mutta tuossa oli vielä lukot edessä ja
takana. Sekin meni silloisilla modified luokan radoilla ihan hyvin, vaikkei axiaaleille mitään mahtanutkaan.
Tästä pointtina se, että olen miettinyt antaako honkkarin keskidiffi jo liikaa anteeksi, kun autot eivät saa
olla lukollisia, onko vetoa tarpeeksi?

Slashissa on siis tuo etuvanneongelma, eli eikö sinne saa mitenkään 2,2 vanteita, jos on todella sisäpuolella
hexi, vai riittääkö sekään? Tuo vaikeuttaa rengasvalintaa huomattavasti, mutta meneekö honkkariin sitten
suoriltaan 2,2 vanne eteen?

Joka tapauksessa mielenkiinnolla odotan kuvia autosta ja lueskelen miten kehittyy kauden alkua kohden ja
mitkä ovat lopulliset sähköt, mielenkiintoista...  8)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: 4WD Lässytin
« Vastaus #2 : 04 Maaliskuu, 2010, 18:57:06 »
Eikö Traxxasin 2.2 -tuumainen etuvanne mahdu tuohon nelikko slashiin? Kääntyminen lähinnä kiinnostaa. Rengas ei varmasti mahdu korin sisään, mutta sehän ei ole välttämättä ongelma.

Tiesithän että Jaton etuvanteessa ei ole hexiä.
« Viimeksi muokattu: 04 Maaliskuu, 2010, 19:01:22 kirjoittanut Penguin »
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

matti.l

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
Vs: 4WD Lässytin
« Vastaus #3 : 04 Maaliskuu, 2010, 20:17:27 »
Mitenkähän stampeden 2,8" vanteet toimisivat? Pitäisikö etu- vai takavanteet ostaa? Olikos noissa kummassa vanteessa napa sisemmällä(en enää muista)?

Penguin: Ilmeisesti eivät sovi siihen etu akseliston päälle nuo 2,2" vanteet. Taakse kyllä sopivat. Mutta itse pääsen asian tarkistamaan alkuviikosta.

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: 4WD Lässytin
« Vastaus #4 : 04 Maaliskuu, 2010, 20:32:34 »
Hienoa autoa olet rakentamassa. Odotan erittäin suurella mielenkiinnolla, miten se vastaa taistossa hyperiä ja honkkaria vastaan.

Itse olen pohtinut juuri traxxasin slash 4x4 eroa honkkarin nelkkuun keskidiffissä. Itsellä oli -08 Mad Trucki
"Thunder Horse", joka oli keppivetoinen ilman keskidiffiä kuten slash, mutta tuossa oli vielä lukot edessä ja
takana. Sekin meni silloisilla modified luokan radoilla ihan hyvin, vaikkei axiaaleille mitään mahtanutkaan.
Tästä pointtina se, että olen miettinyt antaako honkkarin keskidiffi jo liikaa anteeksi, kun autot eivät saa
olla lukollisia, onko vetoa tarpeeksi?

Saahan honkkariinkin tehdä lukon keskelle.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

matti.l

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
Vs: 4WD Lässytin
« Vastaus #5 : 04 Maaliskuu, 2010, 20:46:18 »
Hienoa autoa olet rakentamassa. Odotan erittäin suurella mielenkiinnolla, miten se vastaa taistossa hyperiä ja honkkaria vastaan.

Itse olen pohtinut juuri traxxasin slash 4x4 eroa honkkarin nelkkuun keskidiffissä. Itsellä oli -08 Mad Trucki
"Thunder Horse", joka oli keppivetoinen ilman keskidiffiä kuten slash, mutta tuossa oli vielä lukot edessä ja
takana. Sekin meni silloisilla modified luokan radoilla ihan hyvin, vaikkei axiaaleille mitään mahtanutkaan.
Tästä pointtina se, että olen miettinyt antaako honkkarin keskidiffi jo liikaa anteeksi, kun autot eivät saa
olla lukollisia, onko vetoa tarpeeksi?

Saahan honkkariinkin tehdä lukon keskelle.
Niin ja lässyttimeen keskelle diffin.  ;D

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: 4WD Lässytin
« Vastaus #6 : 04 Maaliskuu, 2010, 20:47:17 »
Jep, saahan sen tehdä, mutta itse en ole vielä päättänyt kumman auton ostan.
Odotan ensimmäistä kisaa, jossa slashin neliveto ja honkkarin + hyperin, sitten päätöksiä  ;)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

OV

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 60
Vs: 4WD Lässytin
« Vastaus #7 : 04 Maaliskuu, 2010, 21:27:54 »
Jep tässä tosiaan ei ole keskidiffiä, mutta platinium mallissa on ja tähänkin sen muutamalla kympillä saa. Platiniumi on kyllä ollut jo tovin tilauksessa, että tulee sitten jos on tullakseen.

Etuhubi on tässä sen verran runsas, että ne ei mahdu lähellekkään 2,2" vanteen sisään eli pakko olla isompi vanne edessä. 2,8" vanteellakaan paljoa jää varaa.Biliksen vanteet vois just mennä kun se tulee ihan vanteen päästä kiinni. Se ei kyllä kestä mitään se on varma. En kyllä tiennyt, että jaton etuvanteessa ei ole hexiä :? Miksi?

Nyt auto on kyllä aika pornon näkönen. Matalaprofiili sand pawneineen :). Renkaat taitaa millin pari tulla korin yli, mutta aika hyvin näyttää istuvan.








Nyt siis alla on 4x All-Star 2,8" Black Chrome vanteet (rear) #3772A

Vertailun vuoksi kuva missä takana normi rustlerin takavanteet ja pawnit:

« Viimeksi muokattu: 04 Maaliskuu, 2010, 21:32:05 kirjoittanut OV »

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: 4WD Lässytin
« Vastaus #8 : 04 Maaliskuu, 2010, 21:33:50 »
Jos joku 2.2" vanne sopii, niin tämä voisi olla lähellä. Hexin pohja on 18,7 mm vanteen sisäreunasta ja Traxxasin 12 mm hexi on 8 mm paksu. Vanteen sisähalkaisija on 53 mm ja C-palan korkeus 49 mm, mutta pyörännapa ei ole aivan keskellä C-palaa. Tiukkaa varmasti tekee ja voi olla että jää mahtumatta, kun tukivarsillekin pitäisi olla vielä tilaa.

Jaton etuvanteen kiinnitys on erilainen eli vanne pyörii akselilla. Sama kaikissa Traxxasin takavetoisissa polttisautoissa. Sopiva etuvanne ainakin takatyöntöisiin sähköautoihin on Jaton takavanne.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: 4WD Lässytin
« Vastaus #9 : 04 Maaliskuu, 2010, 21:38:02 »
Nyttää todella hyvältä. Renkaat eivät näytä tulevan pahasti ulos korista.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

OV

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 60
Vs: 4WD Lässytin
« Vastaus #10 : 04 Maaliskuu, 2010, 22:14:11 »
Jos joku 2.2" vanne sopii, niin tämä voisi olla lähellä. Hexin pohja on 18,7 mm vanteen sisäreunasta ja Traxxasin 12 mm hexi on 8 mm paksu. Vanteen sisähalkaisija on 53 mm ja C-palan korkeus 49 mm, mutta pyörännapa ei ole aivan keskellä C-palaa. Tiukkaa varmasti tekee ja voi olla että jää mahtumatta, kun tukivarsillekin pitäisi olla vielä tilaa.

Jaton etuvanteen kiinnitys on erilainen eli vanne pyörii akselilla. Sama kaikissa Traxxasin takavetoisissa polttisautoissa. Sopiva etuvanne ainakin takatyöntöisiin sähköautoihin on Jaton takavanne.

Mulla on noita traxxaksen etuvanteita ja ei mitään toivoa. Pari kuvaa vielä havainnollistamaan. Tuo biliksen vanne tosiaan sopii kun hexa on aivan päässä, mutta tuskin siitä on muuhun kuin demottamiseen kävelyvauhdilla.





Eli käytännössä tilasin turhaan ne etuvanteet (ja menin vielä tilaamaan x4 no ei ollut kallista onneksi ) :/. Nämäkin kyllä sopii eteen kohtalaisesti ihan 100% ei saa, mutta 80-90% saa kääntymään ilman, että ottaa kiinni. Pitää huomenna testata ulkona.

Semmosta vinkkiä kaipaisin kun huomasin, että tuossa on erikseen ruuvattavat koritolpat eli jokanen tolppa on pohjasta ruuvilla kiinni. Niin mistäköhän saisi pitempiä tollasia. Yks olis mikä tulee mieleen, että ostaa peden tolpat ja sahaa ne pylväät irti ja poraa reiän pohjaan. Mutta myydäänköhän missää pelkkiä tolppia?
« Viimeksi muokattu: 04 Maaliskuu, 2010, 22:18:36 kirjoittanut OV »

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: 4WD Lässytin
« Vastaus #11 : 04 Maaliskuu, 2010, 22:27:46 »
Ainahan noille käyttöä löytyy. Itselläkin on varastossa ainakin 10 sarjaa noita vanteita, kun halvalla sain.

Tuo kuva kertoo riittävästi siitä, että pitää lähteä suunnittelemaan ja etsimään muita vanteita ja renkaita.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: 4WD Lässytin
« Vastaus #12 : 04 Maaliskuu, 2010, 22:32:27 »
Hyvät kuvat/infot ja kuten penguin, nyt pääsee suunnittelemaan uusia vaihtoehtoja  ;)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

OV

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 60
Vs: 4WD Lässytin
« Vastaus #13 : 04 Maaliskuu, 2010, 22:44:25 »
Ainahan noille käyttöä löytyy. Itselläkin on varastossa ainakin 10 sarjaa noita vanteita, kun halvalla sain.


Perus suomalaista :D. Mitään tartte, mutta kun halvalla saa. Ryöstit varmaan liquidin sillon traxxas ale päivän aikana :)? Oli kyllä niin mukavat dropit hinnoissa ja postejakaan mene kuin muodollisesti. Itekkin olis pitäny hamstrata enemmän tavaraa.

Ei tälläsellä alottelijalla kellä on pari autoa tallissa ole juuri tarvetta ylimääräselle. Sulla on vähän eri kun rakentelet kaikennäköstä niin voi hyvin olla käyttöäkin...

Saapi vinkata sopivia etuvanteita kokoa 2,8" (12mm hex). Rajottuu se kääntösäde sittenkin liikaa noilla. Eli ulos päin pitäs saada.

Nyt sillä uskaltanee menä kinokseen ilman pelkoa, että nakit ottais koriin kiinni:



Luonnollisesti lopullinen säätö tehdään kyllä nostamalla koria eikä jousia siirtämällä. Painopiste nousee lievästi ylös.
« Viimeksi muokattu: 05 Maaliskuu, 2010, 00:15:10 kirjoittanut OV »

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: 4WD Lässytin
« Vastaus #14 : 05 Maaliskuu, 2010, 09:01:37 »
Ryöstin Liquidin. Vain 14 pakettia tuli tuolta, vaan kun oli jo aamulla klo 6 täkäläistä aikaa jo kovin vähissä tavara siellä. Taisi maksaa nuo vanteet euron kappale tai jotain ja niitä menee kun pojat luukuttaa kaiken kesää aamusta iltaan pitkin pihoja ja monttuja krossia, maastoajoa ja välillä foffia.

Asiaan: Jaton takavanne eli uudemman Stampeden/Rustlerin etuvanne (#5576A/5576) on 2,8" kokoa ja pienemmällä offsetilla eli tulee ulommas.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

OV

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 60
Vs: 4WD Lässytin
« Vastaus #15 : 05 Maaliskuu, 2010, 14:43:38 »
Arvasin  ;D Pitempään varmaan kun olet liquidin asiakkaana ollut niin onkohan tuo joka vuotinen perinne? Että tietää olla tilaus sormi valppaana. Tavara tosiaan hävis aika tiuhaan tahtiin. Liian kauan ku selas niin puolet ostoskorin tavaroista olikin jo mennyt...

Jaa siellä on vielä tollanenkin. Pitää yrittää metsästää jostain noita parit eteen. Sitten alkais olemaan vanne osasto kunnossa. e: Olihan niitä liquidissa vaikka ylläri haku tuottanut osumaa....

Mikäs on yleinen mielipide pawnit vai paddlet? Voi sitä piruttaan testata saako nuita hpi:n paddleja venytettyä myös.

Kurvasin muutaman minuutin ulkona ruokatunnilla. Yllättävän hyvin tuo kulki vaikka oli jo kiitettävä määrä tullut tuota höttöä puuterilunta päälle. Sais vetää vähän suojaan niin mössössä menis paremmin :D. Ohjauslinkistöön kyllä pakkaantuu lumi heti ja hävis kääntyvyys toiselle puolelle aika heti. Sotanorsu paino 3,5kg session jälkeen. Koville tuo ajo ottaa kyllä tekniikan puolesta kun imasi 5,2Ah 30-40C akun alta kymmenen minuutin. Radalla tolla ajaa melkeen yli 20min. Perberi kun ei muistanut laittaa hattiwatti mittaria kiinni.... Radalla oli Ap 72 ja Wp jotain 450W. Nyt varmaan aika paljon kovemmat...

Parempia testejä ei taida keretä tekemään kun tulikin lähtö nokian sc kisoille huomiseksi ja pitää keretä pistämään auto rata kuosiin edes jotenkin. Pitää palailla astialle mittarin kera sunnuntaina tai alkuviikosta. Tässä olis laaduton ja editoimaton pätkä sessiosta: http://onse.1g.fi/kuvat/Slash+4x4/MVI_6416.AVI  
« Viimeksi muokattu: 05 Maaliskuu, 2010, 14:52:45 kirjoittanut OV »

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: 4WD Lässytin
« Vastaus #16 : 05 Maaliskuu, 2010, 15:14:36 »
Olen noita liquidilta tilaillut ja tuotahan kahta väriä eli kahdella koodilla ja tuota valkoista (5576) näyttää liquidilla olevan. Aika uusi juttu ovat nuo heidän alennukset, ainakaan ensimmäisen kahden asiakkuusvuoden aikana ei pahemmin alennuksia näkynyt.

Tilasin itselle juuri IMEXin 2.8" lapakumit. Niitä on kahta kovuuttaa, ja pehmeämpien väitetään hajoavan alle, mutta medium-kovien jotkut väittävät kestävän. Ei mitään käsitystä tekeekö noilla mitään, mutta pitäisi mennä tuohon 5576/5576A -vanteelle heittämällä ja kokeilemallahan sen näkee onko noista mihinkään. Voi olla että lapa on turhan vaatimattoman kokoinen, mutta aika näyttää.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

OV

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 60
Vs: 4WD Lässytin
« Vastaus #17 : 05 Maaliskuu, 2010, 15:22:47 »
Juu aluksi hain vaan 5576 koodilla ja tuo haku mitään löytänyt. TRA olis vissiin pitäny lykätä eteen. Ostin loput 5576A:t pois sieltä kuleksimasta...

Pistä ihmeessä kommenttia noista imexin gummeista kun saat kätösiin. Aikani kun noita googlasin niin joku väitti, että ei ne mediumitkaan hyviä ole. Mutta noista nyt aina tiedä. 

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: 4WD Lässytin
« Vastaus #18 : 05 Maaliskuu, 2010, 15:28:56 »
Juu kun aikansa googlaa, niin mikään ei ole hyvä. Nuohan ei SC11-luokan sääntöjen mukaan ole kelvolliset renkaat, mutta ehkä tuosta asiasta pitää vielä käydä keskustelua, jos tuohon slashiin ei mitään 2.2-tuumaisia vanteitakaan saa laitettua. Rengas ei kuitenkaan ulkomitaltaan ole juuri esim. Sand Pawia suurempi, vain profiili on matalampi.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

OV

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 60
Vs: 4WD Lässytin
« Vastaus #19 : 05 Maaliskuu, 2010, 15:31:58 »
Siis noita sääntöjähän muokattiin että max 140mm halkasija kun tuli ilmi, että slashiin ei sovi 2,2" vanne. Muutoinhan 4x4 slashin rengas valikoima jäisi yhteen...

Pawnit noilla 2,8" vanteilla jäi vain reiluun 110mm.

e:

Eikun....

"- foffiin renkaat vapaat, mutta renkaiden on oltava alunperin 2.2 renkaat
- itse tehdyt/muokatut foffirenkaat sallittu, mutta maksimi korkeus lavasta lapaan on 14cm"

Oisin voinu vannoa, että ensimmäistä ei aikasemmin ollut... (tai sitten luen vaan valikoivasti :) ) Nooo tota mitäs nuo 3,8 vanteilla olevat lapakumit on halkasijaltaan? Menee yli 14cm? Niin eikö sillon toi 14cm sääntö pelkästään riittäis 2,8 renkaille ei kuitenkaan ole muita kuin nuo imexin paddlet ja jos ne osoittautuu hyviksi niin ne olis varmaan parhaat vaihtoehdot kerran on alunperinkin tehty 2,8 renkaille.
« Viimeksi muokattu: 05 Maaliskuu, 2010, 15:35:47 kirjoittanut OV »