Kirjoittaja Aihe: Short Course 1:10 & 1:12 autot  (Luettu 74441 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

OV

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 60
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #40 : 28 Helmikuu, 2010, 23:08:47 »
Terve vaan foorumille. Viime kesä tuli pörrättyä 2wd slashilla pääasiassa montulla joten mielenkiintoa riittää tähänkin luokaan jos vaan kisat sopii aikatauluun.

Sopivaa kalustoa löytyy 2wd ja 4wd slashit.

Tuohon vielä ottaisin kantaa kun täällä puhutte, että suomessa ei ole sc luokalla mitään sääntöjä. Onhan siinä (2 päivää peräti olleet :) )! Ei mitään lopullista ja täysin virallista, mutta siinä muodossa ne on millä ajetaan nykyiset ja tulevat SC kisat. Varmaan hakee muotoon uudelleen kesän jälkeen, mutta noilla mennään nyt.

Joten jos haluatte pitää tätä lähestyttävänä radalla ajavien puolesta niin eiköhän ne toimi hyvänä pohjana. Ja ne löytyvät täältä: http://rc10.fi/index.php?topic=44845.0

Lähinnä mikä nyt herätti huomion on tuo diy... Eli radalla on sallituina diy pohjat kunhan lähtökohtana on joku SC auto eikä m8e... Itelläkin moinen on slashissa, mutta perkele painaa niin jumalatomasti, että sillä on aika turha enää hiekalle tulla. 4wd on sitten oma asiansa kun aika neitsyt kunnossa vielä.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #41 : 28 Helmikuu, 2010, 23:17:25 »
Tervetuloa lajin pariin! Hyvä saada sellainen, joka noissa piireissä on mukana ja omaa pidempää kokemusta,
siten voimme foffiluokkana kehittää SC-autoilun parhaaseen potentiaaliinsa. Kuten varmasti ihan SC-luokan
säännöt, niin myös foffin hakevat vielä parhaimpia raiteitaan, mutta eiköhän ne saada kauden alkuun mennessä
kasaan ja sitten päästään nauttimaan toimivista säännöistä ja tiukista kilpailuista!

DIY pohjat on siis sallittu ratapuolella, joten täten ne tullaan sallimaan myös foffissa, jotta voimme pitää sanamme
tuosta, että ratamestaritkin pääsevät kohtuullisen vaivattomasti kokeilemaan foffia ja avaahan se foffilaisille taas
uusia mahdollisuuksia viedä autojaan äärimmilleen. Lähtökohdaksi tosiaan SC, emme mekään tahdo tehdä tästä
luokasta jotain ihan "laidasta laitaan" sallittua eli m8e:t sun muut jätetään rajan toiselle puolen.

Kuten totesit ainakin takavedossa painaa pirusti ja se ei tietenkään rinneajossa auta etenemistä, mutta 4wd voi
olla oma asiansa. Varmaa on kuitenkin se, että tuskin pelkän "hyvän" pohjalevyn siivittämänä kukaan kautta voittaa,
vaan luokka koostuu monesta pienestäkin valinnasta ja se tekee tästä upean luokan!
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

OV

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 60
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #42 : 01 Maaliskuu, 2010, 00:09:29 »
Tervetuloa lajin pariin! Hyvä saada sellainen, joka noissa piireissä on mukana ja omaa pidempää kokemusta,
siten voimme foffiluokkana kehittää SC-autoilun parhaaseen potentiaaliinsa. Kuten varmasti ihan SC-luokan
säännöt, niin myös foffin hakevat vielä parhaimpia raiteitaan, mutta eiköhän ne saada kauden alkuun mennessä
kasaan ja sitten päästään nauttimaan toimivista säännöistä ja tiukista kilpailuista!

Kiitokset. Varsin mukavaa hommaa tuo kesällä oli yksikseen (tai no oli siinä plaston rekka kilpailijana, mutta ei sillä kovin korkealle päästy :D ) montun syrjääkin pöristellä, joten porukalla kilpahengessä on varmaan huomattavasti mukavampaa hommaa.

SC sääntövääntöä olen kyllä seurannut aivan alusta asti, mutta en nyt tiedä olenko 'piireissä' mukana puhumattakaan kokemuksesta. Koko rc-harrastus kun tuli alotettua vasta viime kesänä.

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #43 : 01 Maaliskuu, 2010, 02:10:43 »
Hienoa, että ne kotimaiset säännötkin löytyivät, vaikka keskustelun perusteella eivät näytä vielä olevan kovin stabiilit. Kiitettävän lyhyet ne kyllä on.

Minä en vastusta DIY-pohjia/runkoja, mutta muuttaa kyllä luokan luonteen aivan täysin.

Noissa kotimaisissa säännöissä on hauskoja kohtia kuten "tekniset mitat täyttävän johonkin muuhun luokkaan esim. 1/8 M8, tarkoitetun auton käyttö ei ole sallittua muokkaamalla siitä näennäisesti SC-luokan autoa vastaava." Juuri näin ne monet tehdasvalmisteiset autotkin on tehty. Esim. Honkkarin SCRT10 perustuu CRT.5:een, joka perustuu suurelta osin suuremman kokoluokan CR(T)-X(1/2) malleihin. Ymmärrän kyllä mitä tuolla haetaan, mutta kun sopivan auton valitsee aihioksi

Tuo kotimainen sääntö sallii korin varsin vapaasti eli ehkä nyt sitten olisi syytä sallia samat korit, mitä kotimaisilla radoilla: "Lava-autoa tai maastoautoa muistuttava polykarbonaatti (Lexan) kori (Truck Body), korin pitää kokonaisuudessaan peittää renkaat ylhäältäpäin katsottuna. Erikseen lisättävät siivet tai ilmaohjaimet on kielletty, korin pitää olla yksiosainen. Koriin saa tehdä vapaasti aukot koritolppia, transponderia ja antennia varten. Sivuikkunat saa poistaa sekä korin takaosaan (ei kattoon) tehdä ilmankiertoa helpottavia aukkoja. Rungossa olevien sivutörmäyssuojien on oltava kokonaisuudessaan korin sisäpuolella, eikä ne saa näkyä korin alta suoraan sivulta katsottaessa." Ei siis mitään vaatimusta korin tehdastekoisuudesta.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #44 : 01 Maaliskuu, 2010, 09:54:45 »
Mielestäni tuo korisääntö voi olla kuten penguin kirjoittikin, mutta foffiradoilla siitä ei sakoteta,
jos toisen valmistajan autossa laparengas tulee hieman korista ulos, enemmän kuin toisen. Siinä
yhteislähdössä, jossa SC:n vakiorenkaat alla - pitäisi sitten tuohon sääntöön pystyä paremmin.
Eikös se kuitenkin ole niin (olen käsittänyt), että enemmän siitä on yhteislähdössäkin haittaa,
jos autossasi rengas tulee korista ulos? Jos ajatellaan, että hentoinen kosketus syntyy auton
a kanssa, jolla renkaat mahtuvat korin sisälle ja auton b kanssa, jolla renkaat tulevat vaikkapa
puolisenttiä ulos, niin kompi kolahtaa radalta ulos?

Anyway, mielestäni jos tuon korisäännön tekee samalla kaavalla mitä rataherrat sitä käyttää, niin
ongelmaa ei ole sieltä tulla tätä lajia kokeilemaan. Foffissa vain annettaisiin tuo "armo" eli laparengas
saa tulla ulos, ellei millän mahdu, mutta tietysti mitään "kokonaan rengas ulkona" autoja ei voi syntyä.
Saisiko tuosta näillä puheilla toimivan, mitä mieltä?

Tuosta DIY pohjista/rungosta, mielestäni ne voidaan sallia, kunhan niistä sitten yritettäisiin tehdä
tavalla tai toisella SC-auton näköisiä, vai meneekö mahdottomaksi pyynnöksi?  :D Kuinka monia sitten
edes (ainakaan alussa) lähtisi omaa runkoa tekemään, niitä tuskin on montaa. Itselle ainakin riittää
vakiorunko, koska pelkällä pohjalevyllä ei kisaa voiteta + vielä kun sen nelkun on sen 2,5kg painettava,
niin painohelpotuksenkin hakeminen keveämmällä pohjalevyllä on omalla tavalla turhaa, toki sen painon
voi sitten vastaavasti kiriä isommalla akulla... eli moninainen asia tämäkin.

Pääasia on se, että saadaan hyvät säännöt, ei järkyttävän vaikeesti seurattavia, vaan yksinkertaiset
niin että kisa on tiukkaa ja mukaan pääsee isomäärä kilpailijoita. Voi kuulostaa vaikealta tavoitteelta,
mutta siihen on pyrkimys tälläkin lajilla  ;)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #45 : 01 Maaliskuu, 2010, 17:02:58 »
Itseäni kiinnostaa tuo korisääntö siksi, että kuten moni jo arvata saattaa tulee autoon jossain vaiheessa Land Rover -kori ja itselläni on todellakin kiinnostus työstää muotti tuollaisen SC-säännöt täyttävän lexan-korin tekemiseksi. Siitähän tosin tulee sitten samantien tehdastekoinen, jos vaan muotti on kunnossa. Kokonaishinta kun ei paljon siitä muutu teettää sitten yhden korin tai 50 koria.

Jos DIY-pohjalevy on sallittu, niin melko varmasti tulen itse myös sellaisen tekemään. En siksi, että kuvittelisin sillä jotenkin auton ajo-ominaisuuksia parantavani, painokin saattaa jopa nousta, mutta se antaa mahdollisuuden muuttaa kaikki mahdollinen etu- ja taka-akseleiden välillä. Toki itselläni on ollut ajatus tehdä SC-auton pohjalta auto modiin, mutta miksi ei kokeilisi sitä SC-luokassakin. Eroa jää kuitenkin etu- ja takaylityksistä ja korivaatimuksista enemmän kuin tarpeeksi. Aika tulee kuitenkin näyttämään mitä sitä ehtii ja viitsii tehdä.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #46 : 01 Maaliskuu, 2010, 17:45:31 »
Jos DIY-pohjalevy on sallittu, niin melko varmasti tulen itse myös sellaisen tekemään. En siksi, että kuvittelisin sillä jotenkin auton ajo-ominaisuuksia parantavani, painokin saattaa jopa nousta, mutta se antaa mahdollisuuden muuttaa kaikki mahdollinen etu- ja taka-akseleiden välillä.

Tätä DIY-pohjalevyn sääntöä mietin eilen yön pikkutunneilla lätkän katselun ohessa. Tultiin DC:n kans siihen tulokseen, että kaikenlaiset pohjalevyt on sallittu, kunhan levy on suora. Taivutuksia pohjissa ei sallita pl. akselien kohdalta, johon saa tehdä pienen taivutuksen.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #47 : 01 Maaliskuu, 2010, 18:49:15 »
Jos radalla on sallittu mitkä vaan vaihtoehtoiset pohjalevyt, niin niitä on saatavilla CNC-koneistettuja runkoja ja pohjalevyjä, joissa on pokkauksia suuntaan jos toiseen. Jos sitten nämä sallitaan, niin mikä idea on vaatia itsetehdyn levyn olevan suora.

Tiedän, rahalla saa vaikka mitä ja kaikilla ei ole samanlaisia mahdollisuuksia. Jos tuossa kohtaa halutaan tasoittaa kilpailua, niin sitten pitäisi mennä takaisin auton valmistajan pohjalevyihin. Kannattaa huomata, että esim. Traxxasin autoissa (Slash) ei ole mitään pohjalevyä, vaan runko. Alkuperäisrungon tilalle on jo nyt saatavilla vaihtoehtoisia runkoja ja ne eivät todellakaan ole mitään suoria levyjä. Sallittuja ovat silti radalla.

Nyt pitää siis vaan tehdä radikaali päätös sallitaanko sellaiset rungot/pohjalevyt mitä radalla vai pitääkö ajaa vakiolla. Kaikki välimuodot ovat noitakin huonompia vaihtoehtoja. Minun mielestäni mikään näistä vaihtoehdoista ei ole täydellinen.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #48 : 01 Maaliskuu, 2010, 19:02:15 »
Joo-o, onpas vaikeita päätöksiä nämä  :)

Itse kallistun sallimaan kaiken, koska en usko millään pelkän pohjalevyn/rungon tuovan voittoa.
Toki sillä on suuri merkitys, mutta kun autot ovat lukottomia ja painoraja on 2,5kg, niin edelleen
pelkällä pohjalevyllä ei voiteta mestaruutta. Täten itse olisin tuon kannalla, että kaikki sallitaan.
Lisää mielipiteitä kaivataan, kuka on mitäkin mieltä..
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

-foff-

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 88
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #49 : 01 Maaliskuu, 2010, 21:09:44 »
Mielestäni näin aluksi voitais pidättäytyä originaali pohjalevyssä, ettei homma karkaa ennenkuin lumi sulaa... ;D Kuitenkin luokka
vasta ottaa hentoja askelia foffissa ja viisaampia päätöksiä luokan kohdalta voitaisiin suunnitella seuraavalle kaudelle! Jotta mahdollisimman
paljon saataisiin uusia autoja/harrastajia, niin pieni budjetti ja mahdollisuudet pärjätä sillä vakioversiolla pitää lajin elossa ja mielenkiinnon
jokaisen sc auton omistajan yllä...kyllä luokka siittä sitten itsestään kehittyy jos on kehittyäkseen...  ;)

-foff-

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #50 : 01 Maaliskuu, 2010, 21:57:45 »
Passaa minulle, katotaan eka kisa vakiolevyillä mitä saadaan aikaan ja edetään sen suuntaisesti.
Ne paremmat säännöt saadaan kaudelle 2011, kun luokkaa ajettu kauden verran.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #51 : 01 Maaliskuu, 2010, 22:56:13 »
Minä en sallisi kuin vakiopohjan/-rungon ja perustelut ihan samat kuin edellä.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

OV

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 60
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #52 : 02 Maaliskuu, 2010, 00:45:30 »
Te sitten kuitenkin lähdette eri linjalle kuin rata sc säännössä? Eli goodbye osallistuminen tämän kanssa  :'( :



Ei kyllä toinen slashi maltaita maksais, mutta en tiedä viitteekö oikein investoida. Tuonkin poraamiseen mennyt jo sen verran eruoja ja aikaa. Tosin mitään käsitystä mulla ei ole miten tuo toimii hiekalla. Radalla se ainakin toimii paremmin kiitos matalamman painopisteen. Painoa taas on lisää mikä ei varmaan auta hiekalla kyllä pätkääkään tolla autolla.

e: Toki ymmärrän jos nuo kielletään kun tästä laijista löytyy varmaan niitä kädestään käteviä miehiä kutka taikoo ylivoimasia autoja jos niin saa ja vakio kalustolla ajavilla ei ole mitään mahdollisuuksia.

Jossain varmana oli, mutta mitkäs tässä oli nuo kisapaikat? Nelkku sitten ainakin olis millä pääsis kurvaamaan. Tämä vois olla enemmän meikäläisen juttu kuin nuo ratapörinät. Varmaankin vähän vapaampaa hommaa? Ei tartte nostajia ja sitä rataa? Itellä helpottaa kummasti kulkemista jos voi toisen piltin ottaa mukaan matkaan (3,5v ja kova rc kuski tostakin on jo kouliintunut :) ).
« Viimeksi muokattu: 02 Maaliskuu, 2010, 01:04:30 kirjoittanut OV »

lassi68

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 121
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #53 : 02 Maaliskuu, 2010, 01:10:20 »
Tällä kaikella "diy sitä...wiy tätä...viri tota...jne.-väännöllä tapetaan äkkiä monien kiinnostus uutta luokkaa kohtaan! olen vakaasti sitä mieltä, että moni uus harrastaja pelästyy tälläsiä keskusteluja (ja peruuttaa takavasemmalle), joissa viritellään autoja jo kovaa vauhtia, vaikka suurimmalla osalla ei oo ees alustaa vielä ja luntakin p...le puolmetriä!

Tahdon sanoo tätä sillä, et rata-auto puolella se vääntö oli niin hurjaa ja mittavaa, et varmasti jäi kymmeniltä junnuilta sc-auto ostamatta!

Ymmärrän senkin täysin, että monilla on tahto, taito, aikaa, rahaa jne viritellä ja askarrella erilaisia autoja ja siitä heille nostankin hattua! Tärkeintä mielestäni ois kuitenkin aloittaa tää luokka mahdollisimman yksinkertaisena ja helposti lähestyttävänä, tyyliin "blug and blay".
Onhan foffissa jo olemassa kuninkuusluokka, jossa voi viritellä ihan mielinmäärin, eiks niin? ;)

Omat lisäykseni jo oleviin sääntöihin (siis ne ratapuolen säännöt) olisivat:

-korin saa tehä ite, kunhan SC-henkinen (malleja on netti väärällään)
-renkaat saa tulla korista ulos, kunhan leveys pysyy mitoissa (haittaa itselle)
-diffeihin saa laittaa, vaikka äitimuorin ryppyrasvat, kunhan samalla akselilla olevat renkaat eivät pyöri samaansuuntaan, käsin pyöritettäessä toisenpuolen rengasta(toivotaan, ettei katsastuksia tarvita ;))
-lisäilen tähän, kun tulee järkeviä mieleen (jos se nyt on ees tän kohdalla mahdollista?)

Lets keep this simble and funny, like competitors! ;)

T: Lassi



pnm

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 287
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #54 : 02 Maaliskuu, 2010, 08:52:05 »
 Yhdyn täysin Lassin edellämainittuun... aplodeja!
 Rc10:n sääntökeskustelua jonkin verran seurannut ja todennut sen lähteneen käsistä jo ajat sitten. Toivottavasti SC- luokka vois olla ( rata&foffi) se joka vetää lisää porukka mukaan ja siinä nimenomaan tarvitaan plug and play meininkiä.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #55 : 02 Maaliskuu, 2010, 10:42:27 »
Erinomaisia juttuja, mukavaa aamuluettavaa, että alkaa löytyä sitä yhteistä säveltä,
vaikka ainahan on vaikea miellyttää kaikkia. Kuten lassi totesi, plug and play meininki
olisi alkuun juuri se paras lähestymistapa tätä luokkaa kohtaan. Se ei rajoittaisi uusia
tulokkaita (pelottelisi pois), vaan mahdollistaisi isoimman köntin tulemisen.

Eipä tuota lassin kirjoitusta paremmaksi voi enää pistää, siinä on kaikki ydinasiat koottu
ja helkkarin hienosti se on tehtykin! Nuo lisäyksetkin täysin kelvollisia, joten lisätäänpä
ne etusivulle, niin löytyvät sieltäkin.

Tarkoitushan ei tosiaankaan ole tehdä tästä topikista yhtä hullunkurista, miksi se jo rc10:ssä
on mennyt, joten eiköhän tästä ala löytymään sitä "sävelmää"  :)

OV: Nelkulla pääset ainakin ja kisapaikat on Säkylä, Kangasala ja Mänttä, ellei suuria muutoksia
tapahdu, + MM-kisat (iso tapahtuma alustavasti edelleen kangasalla).
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

OV

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 60
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #56 : 02 Maaliskuu, 2010, 10:50:58 »
Kympin puolella ehkä lähti käsistä kun sinne maalattiin piruja seinälle heti kättelyssä siitä kuinka radalle tulee millin maavaralla tehtyjä turisti sc autoja. Ite liputin aina tuolla sen puolesta, että on säännöt pohjalla minkä mittoihin sen sc auton voi tehdä, ettei tule niitä ylilyöntejä. Ettei käy niin että slashit on turhia vehkeitä jos haluaa olla samalla viivalla muiden kisaajien kanssa. Vakio lässykkä kun on radalla auttamatta altavastaajan asemassa jos on saman tasosest kuskit. Siitä ei pääse yli eikä ympäri muuta kuin autoa vaihtamalla. Eikä sekään ole halpaa lystiä varsinkin jos varaosat yms. toiselta leiriltä.


Foffin puolella vakio lässykkä voi olla jopa parempi kuin kilapailija 2wd sc autot. Ite ainakin epäien, että vakio slash olisi piessyt 10/0 tuon meikäläisen virityksen. Unlimiteddiin 2wd:llä  ;D ehkä jos modaisi toisen laatikon eteen ja kahdella motilla... olis ainakin hauskan näkönen :)

Plug and play olisi heinoa, mutta kun autoissa on niin suuria rakenteelisia eroja. Vakiosti keskimotti sc autoja on tulon päällä jne. Että loppupeleissä se ajaa pakosti jotain tiettyä merkkiä kohti jos haluaa olla samalla viivalla. Ei sillä etteikö rattimies pärjäisi huonommallakin. Jos nuo diy:t radalla todetaan luokantappajiksi kesän jälkeen niin kyllä ne sieltä kielletään. Olisi vaan ollut hienoa, että kun on radalle kelpaava pirrssi niin se kävisi suoraan tähänkin luokkaan.

Mutta eipä tuo niin nuukaa ole noita rullaavia slasheja kun näkyy alta satasen liikkuvan niin ei se rahastakaan pitäisi jäädä kiinni. Kuitenkin voi pysyä samassa merkissä :). Radalla jos haluaisin pysyä 2wd luokassa niin olisi pakko vaihtaa merkkiä. Vakio slash ei matolla ainakaan ole sieltä ajettavimmasta päästä ulkoradat on sitten oma juttunsa mutta kun ei tiedä niin ei tiedä.

e: Säkylä ja Kangasala on ainakin niin lähellä, että niihin osallistuminen ei voi matkasta jäädä kiinni. Kunhan vaan saa aikatauluun mahtumaan. Eli vuorottelette noita kisa paikkoja? 2 kertaa kussakin? Eikös se 6 kisaa ollut.
« Viimeksi muokattu: 02 Maaliskuu, 2010, 10:55:15 kirjoittanut OV »

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #57 : 02 Maaliskuu, 2010, 11:08:20 »
Joo, ei noiden sääntöjen tekeminen varmastikaan helppoa ole niin radalle, kuin foffiin. Halutaan miellyttää
mahdollisimman monta, mutta käytännössä se ei mitenkään ole mahdollista. Foffissa 2wd autot tulevat
varmasti jäämään jalkoihin 4wd autoille, koko foffihistorian vain muutama takaveto on pystynyt lyömään
nelkkuja ja sijoittumaan korkealle, mutta se nyt on selvä, että 4wd vie voiton. Silti olen itsekin tuolla
takapotkulla mukana, koska en sillä lähde sijoja hakemaan, vaan hyviä ja mukavia kisahetkiä  8)
Omat kisalliset tunnelmani jätän toisiin luokkiin...

Siinä voit hyvinkin olla oikeassa, että vakkari 2wd slässi voisi voittaa oman virityksesi, sen verran hektisen
tarkkaa noille takapotkuille on niiden paino, juuri foffissa. Toki sillä tehollakin on merkitys, mutta kenties
joskus ajetaan 2wd luokkanakin noilla, se vuosi ei kuitenkaan ole 2010.

Plug and Play ei suoranaisesti olekaan mahdollista, mutta itse lähdin luomaan luokkaan sillä periaatteella,
että alkuun se olisi hyvin yksinkertaisilla säännöillä, ettei tarvi 2h:n katsastuksia ennen varsinaista kisaa
+ foffin perusidea on harrastaa mukavassa porukassa ja sitä perustaa en tahdo ruveta tappamaan. On selvä,
että autoilla on eroja, mutta siksi 2010 onkin ns. "treenikausi", jotta saadaan faktoja kisoista SC-luokasta
ja siten kaudeksi 2011 ne vieläkin paremmat säännöt (toivon mukaan luokka elää myös 2011). Pääasia olisi
tänä vuonna saada viivalle monta autoa, niin nykykuskeilta kuin uusiltakin. Siinä saattaa parhaimmillaan
innostua Modified tai Unlimited EP luokista, joissa saakin toteuttaa itseään enemmän kuin osaakaan  ;)

Oman Slashini sain juurikin 90€ hinnalla, joten eivät ne suuria summia maksa, toki taloudellinen tilanne on
kaikilla erilainen, mutta alle satasen verme ei mahdoton ole ainakaan pitkällä aika välillä. Foffissa tuo mekkimerkitys
on sitten jännä nähdä, mutta sitähän ei vielä tiedäkään mikä on paras, jos/kun ei kuitenkaan merkistäkään
välttämättä jää ajot kiinni, mutta hyvin mielenkiintoinen tulee ensimmäiset kisat olemaan, jos saadaan radalle
montaa eri merkkiä!

SC-luokan osalta on hyvä aloittaa perusideasta ja kun saadaan ensimmäinen kisa taakse, jossa enemmän autoja,
niin siltä pohjin voidaan porukalla miettiä mikä ei toimi ja mikä on hyvä. Siitä aloitetaan kehittämään luokkaa ja kun
tätä samaa asettelua tehdään koko vuoden 2010 aikana, niin saadaan kaudeksi 2011 varmasti paremmat säännöt.
Kausi 2010 on SC-luokan osalta foffissa "opetteluvuosi", luokan testivuosi, saadaanko siihen tarpeeksi autoja vai
käykö sille kuin Standardille, Street Classille ja XL Unlimitedille. Itse toivon, että tästä tulee jälleen yksi sellainen
luokka, joka kestää pidempään, kuten alkuperäiset ja aina olleet Modified & Unlimited!
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

SC-2

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 42
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #58 : 02 Maaliskuu, 2010, 11:21:42 »
OV: Nelkulla pääset ainakin ja kisapaikat on Säkylä, Kangasala ja Mänttä, ellei suuria muutoksia
tapahdu, + MM-kisat (iso tapahtuma alustavasti edelleen kangasalla).
No tuonne asti en kyllä repeä, joku Muurame ,Multia, Konnevesi, Hankasalmi ois suunnilleen maksimia minne täältä lähen. Ei Tikkakoskea?

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #59 : 02 Maaliskuu, 2010, 11:35:24 »
Sori, se unohtu vallan, kun sekoitin oman kalenterin, eli kisapaikat täältä:
http://rc-foff.net/smf/index.php?topic=1519.0
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN