Kirjoittaja Aihe: Sir Axlerod  (Luettu 2960 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Baijeri

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 95
Sir Axlerod
« : 10 Helmikuu, 2015, 18:12:47 »
Tämäkin auto on jo kauan aikaa ollut rakennettuna niin laitetaanpas tästäkin oma topikki. :)

Elikkäs ensimmäiset ajatukset modiauton rakentamisesta tuli jo varmaan heti ensimmäisen unlikisan aikana kun ajoin vielä kaverin autolla. Syynä se, ettei tarttis niin kauaa odotella unlipätkien välissä.  :P Toteutus kuitenkin pikkusen venähti ja modi-aihio tulikin hommattua vasta ensimmäistä modikisaa edeltävänä päivänä (Säkylä Foff Cup 12.4.2014). Aihio oli rullaava Axialin SCX10 Dingo, johon laitoin vain hätsynpikaa bullistormin 120A noparin ja castlen 4600kV koneen. Servoksi tuli 1256TG Savöx ja renkaiksi pikku SandPawit... Noh, sen nyt saattaa arvata, että ei siitä kisasta jäänyt paljoa lapsille kerrottavaa. ;D Noparikin vielä otti ja kärähti. ;D

Seuraavaan kisaan (Laukaa Fin Cup 29.6.2014) tehtiinkin sitten jo pieniä päivityksiä autoon, mutta vielä olin sitä mieltä, että kait sen scale rungollakin saa hyvin eteneen...

SandPawit vaihtui suurempiin 2.8 tuumasiin, nopariksi tuli Castlen SW3 ja ohjaukseen tietty XR10 modaus.


Etuakseliin sorvailin vielä beeftubet



Kahden ekan pätkän ja kahden alamäen kuperkeikan jälkeen olinkin sitten jo toista mieltä scale rungosta. Painopiste oli aivan liian ylhäällä ja edessä... Kaiken kruunasi vielä sähköjen pätkiminen kesken kisan. Eli ei muuta kun auto palasiksi ja uutta runkoa väkertämään.  ;)

Ensin pikku hahmotelmat rungosta pahville


... sitten pahvimallista ääriviivat 3mm alumiinille


... ja leikkaamaan


... sitten rungon kylkipaljojen väliin 6mm alumiinitangosta pätkät. Reiät päihin ja jengat.


... samasta tangosta tuli myös kaikki linkit


... ja ruuveilla kasaan :)


... millisestä alumiinista vielä nokkapelti ja katto. Myöskin vetarit vaihtui Mippiläisiin, pyöriin tuli uudet levittävät hexit ja tietysti Castlen becci piti laittaa. (ennemmin ei ollut ollenkaa)


... sitten montulle testaan


Olihan siinä eroo niinkuin yöllä ja päivällä, toki vieläkin parannettavaa löytyy reilusti, mutta nyt sitä ehkä voi jo sanoa modiksi.  ;)

Tässä kuosissa autolla onkin nyt ajettu kaksi kisaa Fin Cup Säkylä 23.8.2014 ja Winter Foff Kangasala 7.2.2015



Lopuksi pikkusen speksejä

Aihio Axial Dingo SCX10
Moottori Castle 4600kV
Nopari Castle SV3
Servo Savöx 1256TG
BEC Castle 10A
Kori/runko 3mm alumiinilevyä ja 6mm alumiinitankoa
Renkaat Pro-Line SandPaw 2.8"
Vanteet Pro-Line Desperado
Radiot Spektrum DX3S
Akku Turnigy 2200 mAh 45-90C 3S
Paino 2380g (akun kanssa)

Tulossa jollakin aikataululla (kunhan vaan kerkee askarteleen ;D)
- leikkaa liimaa pantherit
- uusi ohjauslinkistö
- alusta vaatis parannusta (vähä turhan löysä)
- kait sitä ruutiaki sais olla vähä lisää  ::) ;D
« Viimeksi muokattu: 10 Helmikuu, 2015, 21:24:01 kirjoittanut Baijeri »
Ricehill & Overhousing Racing Team

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Sir Axlerod
« Vastaus #1 : 10 Helmikuu, 2015, 19:10:05 »
Oho, sehän ripeesti napsahti modistakin topikkia pystyy ja monen kuvankin kera, hienoo!
Hyvin se auto pelaa, kun 4-sijalla (eikä kaukana kärjestäkään) alotettu tämä kausi 2015.

Oliko nuo beeftubet omatekoiset? Jos, niin saako niitä tilata?  ;)

Näinkun kuvista katselee ja sen mitä nähnyt, niin hyvin pelaa tämä kiesi. Jos jotain haluaa kokeilla,
niin etu / takavälityksen (diffinlautasen) koon muuttamista. Voi saada keulan vetää inansa perää nopeemmin,
joka auttaa pystysuorissa yms yms.. ei toki mikään must, vaan enempi fiilisjuttu/toisille sopii, toisille ei.

Leikkaa-liimaa pantherit on hyvä idis ainakin kokeilla. Muuten tuo auto näyttää varsin hyvältä, mitä mahtaa painaa tätä nykyä?
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Re: Sir Axlerod
« Vastaus #2 : 10 Helmikuu, 2015, 19:29:03 »
Hienoa työtä auton parissa, kunnon DIY-meininki! Kerrassaan komeat beef tubet. Tuollaisille beef tubeille voisi olla tälläkin suunnalla käyttöä.

Paljonko autolla on painoa ajonkuntoisena?
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Baijeri

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 95
Re: Sir Axlerod
« Vastaus #3 : 10 Helmikuu, 2015, 21:13:35 »
No joo, piti nyt heti laittaa tästäkin topikki pystyyn ettei jää tekemättä  ;D

Beeffit on alusta loppuun omaa tekoa ja kyllähän mie sellasia voin askarrella pikku korvausta vastaan. ;)

Itseasiassa tuota välityksien muuttamistakin oon kyllä aatellu, kääntyvyyskin varmaan paranis entisestään...

Piti oikein käyttää autoo puntarilla, 2380g tällähetkellä 2200 mAh 3S akulla  ;D
Ricehill & Overhousing Racing Team

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Sir Axlerod
« Vastaus #4 : 10 Helmikuu, 2015, 21:30:21 »
No joo, piti nyt heti laittaa tästäkin topikki pystyyn ettei jää tekemättä  ;D

Beeffit on alusta loppuun omaa tekoa ja kyllähän mie sellasia voin askarrella pikku korvausta vastaan. ;)

Itseasiassa tuota välityksien muuttamistakin oon kyllä aatellu, kääntyvyyskin varmaan paranis entisestään...

Piti oikein käyttää autoo puntarilla, 2380g tällähetkellä 2200 mAh 3S akulla  ;D

Jep, tosi asiallisia tuubeja!

Auttaa se välitys tottakai siihen kääntöönkin ja maximina voi toki muuttaa sekä keulan, että perän välitykset, kuten itsellä on.
2380g ei paha, kun ottaa huomioon renkaat ja asiallisen rungon (suht. liki wraithpaino). Tietty akkua pienentämällä about 1000mAh
saa jotain pois, mutta onhan tuossa 2.2Ah:ssa se hyvä puoli, ettei heti tarvi vaihtaa  :)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Ricebeer

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 188
Re: Sir Axlerod
« Vastaus #5 : 11 Helmikuu, 2015, 09:32:51 »
Nonniii tämäkin vihdoin täällä, hienoa!  :)

Täällä myös käytössä Hannu´s Beeftubet, ja voin lämpimästi suositella!  :)
Hienosti ovat toimineet!

Sen mitä testimontulla tätä autoa kerran pääsin koittamaan, niin on vaarallisen hyvän oloinen auto!
Tästä(kin) kuullaan vielä!  :)
Ricehill & Overhousing Racing Team

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Re: Sir Axlerod
« Vastaus #6 : 11 Helmikuu, 2015, 10:58:10 »
Beeffit on alusta loppuun omaa tekoa ja kyllähän mie sellasia voin askarrella pikku korvausta vastaan. ;)

Ehdottomasti, kyllä työmies on palkkansa ansainnut ;). Onko autosi XR10 modaus c-paloja ja knuckleja myöten vai ajatko AX10 vakioilla? En tiedä toimiiko modaus edes vakioilla, mutta kuvista ei ihan selvästi ilmennyt tuo asia.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Baijeri

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 95
Re: Sir Axlerod
« Vastaus #7 : 11 Helmikuu, 2015, 11:54:01 »
Beeffit on alusta loppuun omaa tekoa ja kyllähän mie sellasia voin askarrella pikku korvausta vastaan. ;)

Ehdottomasti, kyllä työmies on palkkansa ansainnut ;). Onko autosi XR10 modaus c-paloja ja knuckleja myöten vai ajatko AX10 vakioilla? En tiedä toimiiko modaus edes vakioilla, mutta kuvista ei ihan selvästi ilmennyt tuo asia.

Joo eihän siinä mitää, mä teen niitä jahka kerkeen sorvin ääreen  :)

Eipä tullutkaan näköjään laitettua sellasta kuvaa, josta näkyy koko modaus... Mutta joo, knucklet ja c-palat on myös xr-kybästä, xr:n vetarit tuskin mahtuiskaa vakio-osilla paikalleen. Beeftubetki on tietysti mitoitettu noille xr10 kääntöpaloille ja vetareille, eli ei tartte lyhentää vetareita yms.  ;D
Ricehill & Overhousing Racing Team

Baijeri

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 95
Re: Sir Axlerod
« Vastaus #8 : 08 Maaliskuu, 2015, 12:15:02 »
Jospa sitä jotain päivitystä laittas tännekin...

Kangasalan Winter Foffien loppupuoliskolla aloin ihmettelemään ohjausservon tehottomuutta ja sitä ettei servoa saanut käsin käännettyä toiseen suuntaan ollenkaan. No täältähän se vika löytyi, kuori sen verran haljennut, että keskimmäiset rattaat ei pysynyt linjassaan. Onneksi hyllyssä sattuu lojumaan pari samanlaista kärähtänyttä savoksia, joista sai otettua varaosia.  :)


Samalla tuli värkkäiltyä uudet ohjauslinkit vanhojen klemppojen tilalle  ;D Ohjauksen klappi väheni huomattavasti.
Vanhat muinaisjäänteet pois  ::)


ja uudet tilalle  8)
Ricehill & Overhousing Racing Team

Baijeri

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 95
Re: Sir Axlerod
« Vastaus #9 : 22 Maaliskuu, 2015, 11:06:56 »
"Sööri" sai taka-akseliinsa vähä hitaampaa välitystä, katsotaan nyt onko tästä hyötyä vai kenties haittaa  :P


Akkujakin hieman päiviteltiin pienempiin. Aattelin että saa sillä nyt heti sen 100g "ylimääräistä" painoa pois.
Ricehill & Overhousing Racing Team

Baijeri

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 95
Re: Sir Axlerod
« Vastaus #10 : 06 Huhtikuu, 2015, 19:47:06 »
Sir Axlerod sai Liedenpohjaan uudet nakit alle. Renkaissa tuntui pitoa olevan ihan kylliksi, mutta autosta tuli aavistuksen kaatumatautinen koska renkaat on korkeemmat kuin SandPawit ja menin vielä jättämään leventimetkin etupäästä pois. Tämän nyt olis tietysti saanut kompensoitua säätämällä jousitusta alemmas, mutta tuli pari muuttujaa matkaan...

Alku sujui ihan mallikkaasti



Kunnes sitten toinen etuvetari sanoi poks ja rikkoi mukanaan hubin ja knuclenkin. Onneksi kumminkin oli varaosa-auto mukana mistä sai lainattua osat. Mutta samalla kävi ilmi eräs toinenkin asia, jonka kyllä huomasin jo renkaita tehdessäni, mutta en sitten kereennyt siihen vielä perehtymään... Renkaiden foamit on liian pehmoiset, jonka vuoksi rengas ei pysy kunnolla muodossaan. Varsinkin eturenkaista tuli ihan muhkuraiset hetken ajon jälkeen. Ilmaa pääsee karkaamaan vanteen välistä kun rengasta painaa kunnolla kasaan, mutta ilma ei pääsekkään takaisin renkaaseen vaan sinne jää alipaine. Tämä tosin luultavasti korjaantunee jämäkämmillä foameilla, ellei niin viimeistään uusilla vanteilla tai liimalla.  ;D


Eihän siinä sitten auttanut kun heittää tutut ja turvalliset SandPawit alle.




Loppu sitten sujuikin ilman suurempaa draamaa

Ricehill & Overhousing Racing Team

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Re: Sir Axlerod
« Vastaus #11 : 06 Huhtikuu, 2015, 21:15:00 »
Renkaiden foamit on liian pehmoiset, jonka vuoksi rengas ei pysy kunnolla muodossaan. Varsinkin eturenkaista tuli ihan muhkuraiset hetken ajon jälkeen. Ilmaa pääsee karkaamaan vanteen välistä kun rengasta painaa kunnolla kasaan, mutta ilma ei pääsekkään takaisin renkaaseen vaan sinne jää alipaine. Tämä tosin luultavasti korjaantunee jämäkämmillä foameilla, ellei niin viimeistään uusilla vanteilla tai liimalla.  ;D

Lisäreiät vanteissa saattaa auttaa. Onko käytössä muistifoamit? Vaikea kuvitella, että memory foami sopisi hyvin foffimaiseen ajoon, jossa varsinkin kylmällä foami ei palaudu kunnolla.

Omiin renkaisiin laitoin niin pehmeät foamit kuin suinkin mahdollista. Kokeilin parilla kovemmalla, mutta en tykännyt. Renkaan pinnasta tuli kivikova. En kylläkään saanut sitä haluttua "pullistumisefektiä" Sahoihin edes noilla pehmeillä foameilla. Saattaa olla, ettei noissa avoimissa vanteissa pullistumisefekti ole edes saavutettavissa.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Baijeri

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 95
Re: Sir Axlerod
« Vastaus #12 : 06 Huhtikuu, 2015, 22:28:19 »
Renkaiden foamit on liian pehmoiset, jonka vuoksi rengas ei pysy kunnolla muodossaan. Varsinkin eturenkaista tuli ihan muhkuraiset hetken ajon jälkeen. Ilmaa pääsee karkaamaan vanteen välistä kun rengasta painaa kunnolla kasaan, mutta ilma ei pääsekkään takaisin renkaaseen vaan sinne jää alipaine. Tämä tosin luultavasti korjaantunee jämäkämmillä foameilla, ellei niin viimeistään uusilla vanteilla tai liimalla.  ;D

Lisäreiät vanteissa saattaa auttaa. Onko käytössä muistifoamit? Vaikea kuvitella, että memory foami sopisi hyvin foffimaiseen ajoon, jossa varsinkin kylmällä foami ei palaudu kunnolla.

Omiin renkaisiin laitoin niin pehmeät foamit kuin suinkin mahdollista. Kokeilin parilla kovemmalla, mutta en tykännyt. Renkaan pinnasta tuli kivikova. En kylläkään saanut sitä haluttua "pullistumisefektiä" Sahoihin edes noilla pehmeillä foameilla. Saattaa olla, ettei noissa avoimissa vanteissa pullistumisefekti ole edes saavutettavissa.

Otin tuossa pari rengasta vanteelta ihan mielenkiinnosta... Ei oo muistifoamit, näkyy olevan mallia "tein itse ja säästin", jotain tällasta kyllä epäilinki. ::) Patjastahan sinne on näköjään tehty tuollaset foamit jotka ei edes täytä kunnolla koko rengasta, saattaa tietysti toimia crawlingis, muttei kylläkään foffissa.

Se on kyllä totta ettei ne liian kovatkaan saisi olla. Reiät vanteissa tietysti auttais siihen että rengas palaa muotoonsa, mutta ootteko ajanu foffia rei'itetyillä vanteilla, meinaan että kuinka on renkaat sitten aina hiekkaa täynnä?

Samaa pullistumisefektiä itsekin vähän hain, mutta taitaa jäädä pullistuminen joka tapauksessa aika vähäiseksi näin kapeissa renkaissa, kun ei ole mistä venyä. Vois koittaa laittaa pikkusen leveemmät foamit, että rengas olis lähtötilanteessa aavistuksen leveämpi ja sitten EHKÄ kapenisi ja pullistuisi kun kunnolla antaa lämää.
Ricehill & Overhousing Racing Team

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Re: Sir Axlerod
« Vastaus #13 : 06 Huhtikuu, 2015, 22:48:12 »
Reiät vanteissa tietysti auttais siihen että rengas palaa muotoonsa, mutta ootteko ajanu foffia rei'itetyillä vanteilla, meinaan että kuinka on renkaat sitten aina hiekkaa täynnä?

Führereissä tukin vanteen reiät, jottei hiekkaa pääse vanteen sisään. Taisin yhden kauden ajella siten, mutta nykyään olen poistanut teipit. Vaikea sanoa, onko renkaan sisälle menevällä hiekalla käytännössä mitään vaikutusta auton suorituskykyyn. Ei sitä kuitenkaan niin paljoa sisälle pääse.

Nykyään alkaa olemaan enemmän näitä crawlingista tutumpia vanteita, jotka ovat keskiosaltaan lähes kokonaan avonaisia. Kyllähän sitä hiekkaa menee sisään jonkin verran, mutta beadlock-vanteilla tyhjennysoperaatio onnistuu vaivatta. Liimavanteetkin saa auki, mutta hiekkojen poistaminen on vähän työläämpää.


Tuosta selviää vanteiden rakenne.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Baijeri

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 95
Re: Sir Axlerod
« Vastaus #14 : 14 Huhtikuu, 2015, 21:17:33 »
Sir Axlerodiin tehtiin ennen Säkylän kisaa pikku muutoksia, takapään välitys muutettiin hitaammaksi, kääntölinkit uusittiin ja autoa laskettiin noin 10mm, jne. Ainakin tuntui siltä että parempaan suuntaan oltiin menty, mutta paljon olisi edelleen parannettavaa... Alunperin oli tarkoitus lähteä kisaan myös itsetehdyillä renkailla, mutta niissä on foamit vielä vaiheessa, joten alla oli tutut ja turvalliset sand pawit. Kisa sujui ihan kohtalaisesti ja mitään emämokaa ei tullut tehtyä, mutta iso kasa huolimattomuusvirheitä, turhia merkkejä ja "yli yrittämisiä" loppuporteilla. Auto pelasi muuten moitteetta, mutta viimeisen pätkän viimeisessä nousussa hajosi etupäästä hubi, knuckle ja vetari. Juuri sama vika kuin viikko sitten Liedenpohjan testeissä. Seuraavaa kisaa varten täytyy ainakin laatikko laakeroida ja pyöränlaakerit tarkistella, myös etupään jousitukseen ja akku/servotelineeseen olisi muutoksia luvassa. Tarkoitus olisi saada etupää kavennettua suurinpiirtein samaan leveyteen kuin takapää, sekä vähä enemmän joustoa, mutta katsotaan nyt että ehtiikö niitä tekemään.

Vaikka Säkylässä modi menikin ehkä paremmin kuin unli niin silti tuntuu, että modissa kärki on huomattavasti kauempana. Nappisuorituksella unlissa oltaisiin aika lähellä kärkeä, mutta modissa siihen tarvittaisiin jo pientä ihmettä ja todella hyvää tuuria  ;D Tokikaan en tähän luokkaan ihan niin paljon ole panostanutkaan kuin unliin.  :D














Ricehill & Overhousing Racing Team