Kirjoittaja Aihe: Mangusti (Axial AX10)  (Luettu 54941 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #40 : 01 Syyskuu, 2008, 17:41:30 »
Tosiaan tällä autolla tuli myös ajettua Hill Cup 2008 GP5 voittoon ja ensimmäistä kertaa selvästi.
Mitään suurempia muutoksia ei MM:n jälkeen tehty, eli samoin asetuksin lähdin kisaamaan, perus renkaat kiristykset ja muutamat ruuvit.
Ainoana erona oli se, että MM:ssä alla oli VTEC, LRP 5000mAh 7,4v lipo, joka on kooltaan isompi ja painoltaan hieman painavampi, kuin
nyt kiinni ollut Maxampsin 4000mAh 7,4v akku.

Muutama kisakuva paikanpäältä.



Kuvassa modified luokan kilpailijat: etualalla: Kid Willys, Lochness Monster ja Mangusti,
taka-alalla itse mestari Toxoplasma Condii.


Mangusti lähikuvassa. Ensi vuodeksi tuloillaan aidompaa koria ja kisakykyisempiä asetuksia.


Ensimmäinen jakso tarjosi nyppylän, josta akkutelina "balanssilla" ajettiin täydellisesti,
hankkien kauniit, täydet 350 pistettä.


Jakson kaksi lopussa tiukkaa kääntöä, mutta varmat otteet jatkuvat jo toisen 350 pisteen
saavutuksin.


Jakso neljä (ellen väärin muista) kirmattiin ainoana tuosta välistä saaden kilpailun
kolmannen täyden potin, eli 350 pistettä.


Jakso viisi ja tuostakin kulmasta pystyssä maaliin, saaden kilpailun neljännen täyden potin,
eli tutun 350 pistettä.


Viimeinen eli kuudesjakso oli jo negatiivistä ja murtamatonta seinämää, mutta tältäkin
jaksolta kohtuulliset 290 pistettä plakkariin.


Mangustin kisapisteet, jakso jaksolta:
1. 350p
2. 350p
3. 290p
4. 350p
5. 350p
6. 290p

Tuo kilpailu vahvisti jälleen tämän "maskottihukunnan" tuoman "nyt lähti alamäki" spekuloinnin.
Kuten totesin, maskotti koki, että kuski on oppinut ajamaan ja siirtyy muihin tehtäviin, tämä
kilpailu, jos mikä vahvisti tämän "teorian" faktaksi ja Mangustin ura jatkuu treenillä ja kisoja
ajamalla. Tavoitteeksi on heitetty, että Rc Foff Finland Cup 2008 kaudelta GP3-6 kisoista
otetaan ainakin yksi voitto ja huonompaa sijaa kuin kaksi ei sallita  ;)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #41 : 01 Syyskuu, 2008, 18:07:09 »
Photoshop ftw. Komeita otoksia. Toxo ei ole hävinnyt vielä kertaakaan FC:ssa.
Saas nähdä mikä taistelu tulee, jos Toxokin ottaa takasin Edgen.
Eikä Digletiäkään pidä aliarvioida 8)!
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Zarizi Tech

  • RFOT
  • Moderator
  • ******
  • Viestejä: 3524
  • RFOT
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #42 : 01 Syyskuu, 2008, 18:16:41 »
Photoshop ftw. Komeita otoksia. Toxo ei ole hävinnyt vielä kertaakaan FC:ssa.
Saas nähdä mikä taistelu tulee, jos Toxokin ottaa takasin Edgen.
Eikä Digletiäkään pidä aliarvioida 8)!


Nyt täytyy kyllä myöntää slid, että Mangusti on karvan verran edellä jopa Edgeä. Se on niin järjettömän kovassa iskussa!
Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCCA
RC4WD ~ Moreno Creation's

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #43 : 01 Syyskuu, 2008, 19:50:40 »
Jep, photoshopilla säädetty levelssejä ja curvesseja, eli muutama perussäätö ja pääasiassa siten, miten itselle silmässä näyttää hyvältä.
Viimeisen kuvan orkkis vaan oli sen verran pimeä, että oli säädettävä reilulla kädellä ja samalla syntyi taideteos..

En missään tapauksessa aliarvioi Edgerungon mahtia. Toxon edgerunkoa ei ole koskaan voitettua, digletin on, mutta epäonnisuuden nimissä,
vaikka luotettavuuskin on osa lajia. Kuitenkin yhdyn zarizin sanoihin siitä, että mangusti on balanssissa ja ainoa, joka voi pilata hyvän
kilapailun/hyvät tasaiset suoritukset on itse kuski. Jos paineet ei pysy hallussa, niin ollaan lostin 6 kaudella  ;D

Uskon kuitenkin voittoon ja näen loppukauden todella mehukkaana Modified luokan osalta sekä mainittujen kolmen auton kanssa, että
pikku-pastorin ja muiden haastajien osalta.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #44 : 08 Syyskuu, 2008, 20:55:31 »
Warning: Seuraava teksti on pohdiskelevinta, dramaattisinta ja syvintä, mitä olette koskaan rc-puolelta lukeneet.
Made By: rc-autoilulle omistautunut: "Rc ei ole vain osa elämää, elämä itsessään on vain osa rc:tä".

Toxo ei ole hävinnyt vielä kertaakaan FC:ssa.
Saas nähdä mikä taistelu tulee, jos Toxokin ottaa takasin Edgen.
Eikä Digletiäkään pidä aliarvioida 8)!


Nyt täytyy kyllä myöntää slid, että Mangusti on karvan verran edellä jopa Edgeä. Se on niin järjettömän kovassa iskussa!

Mihin hyytyi edgestetty toxo, minne pelottava ei aliarvioitava diglet?

Taistelutanner ei tarjonnut veljeskunnan "vihreän" muista veikoista haastetta, vaan Pohjoinen Hiippakunta ja Pikku-Pastori
tarjosivat jäätävällä ajollaan sävähdyttävän haastajan. Edgen rauta on murrettu, kuulitteko? Edgen taika on ohi, kisakisalta
edgen kehikko alkaa ruostumaan ja kauden päätöksessä liitokset halkeavat Mangustin ja pikku-pastorin rinnalla palasiksi.



Rc Foff Finland Cup 2008 GP5, Kangasala, Modified; Mangusti
Näillä tunnelmilla pääsenkin aloittamaan rakkaan Mangustin tarinoinnin GP5:sta.

Fiilikset ovat 110% korkealla, vaikka koettiinkin noparitappio, mutta sillä saavutettiin silti jotain suurempaa, jota ei voi mitata
rahan voimalla. Arvostusta, kunniaa ja viihdykettä. Yleisö lyötiin ällikällä tällä uhkarohkealla Zarizi Techin ja Makeracen luomalla
jaksolla, jossa tarjottiin sitä herkullista ja niin järjetöntä kakunpalaa, että Mangusti tahtoi sen "korkata" ensimmäisenä. Tämä
ei kuitenkaan riittänyt, kun slid löi lisää vettä nopariin tarjoamalla kakunpalan sijaan, kokonaisen voittokakun: ajosuorituksen
itse vedenpäällä. Sinne uhkuen mangustin voimakkaalla castlen 5700kv moottorilla, maxampsin 7,4 5500mah akulla ja castlen
sidewinder noparilla lähdettiin ylittämään merta, nähden kaukana kaartuvan ulapan.

Seurauksena "ei savua, ilman tulta". Sidewinder toi savun mukanaa, liekinkin pienoisen ja uuvutuksesta raskaana se käpertyi
rc-nopareiden "vihreälle" niitylle lepoon..  ;D Sen taival oli päättynyt, mutta sen taival päättyi kunnialla! Aineisto taltioitiin
muistiin, jotta voimme kymmenenkin vuoden päästä ihailla ja nauraa tätä hullunkurista koitosta vastaan. Nopari toi voiton,
ensimmäisen sellaisen Mangustille debyytissään Rc Foff Finland Cupissa, kaudella 2008. Samalla se toi sille suorituksen, jolle
moni niin kiihkeästi nauroi, se viihdytti ja löi ällikällä koko paikalla olleen kansakunnan. Suurimpana ja ennen kaikkea murskaavimpana
se takoi tieltään Edgerunkojen aikakauden. Kilpailusta toiseen vervihollinen: Toxoplasma Condii and The Edge Body veivät kilpiluja,
muiden modified autojen alentuessa kiillottamaan sen kehikon reunuksia. Diglet tuli kuvioihin toisena edgettäjänä ja tämä kaksikko
toi myös riveihinsä ruotsalaisen, jolle kehuivat edgeä täysin ylivoimaseksi. Sidewinder yhdessä Mangustin balanssin kanssa tuli
ohitse, puhaltaen tultakin kuumempaa näiden herrojen edgekehikkoihin, jättäen niihin arvet, jotka eivät enää koskaan unohdu.

"Taika, jota edgerunko piti sisällään on murtunut ja samalla alkaa uuden tahdin aika, edgejen sulaessa ykkösjaksolle"



Kisakooste, jakso-jaksolta, sekä rata-arviot:
Maininnan arvioinen seikka tähän alkuun setupin suhteen on se, että edessä istui nyt maxampsin
2 eri neliömäisestä kennosta rakennettu 7,4v 5500mAh lipo. Etuservon päälle toinen pakka ja toinen
sitten akkutelineessä normaalisti. Ennen ei oltu kokeiltu, mutta positiivisesti auttoi "keulinta"
paikoissa tuomaan tassut maahan ja jatkamaan kisaamista.



Ensimmäinen jakso tarjosi Mangustille ensimmäisen "mahalaskun", kun mangusti jäi mahastaan kiinni
jo ensimmäisen jakson 200p tuntuman töyssylle. Vähän aikaa vemputeltuaan se onnistui irtautumaan
paikaltaan, mutta äkkinäisen kaasutuksen johdosta ajoi radalta sen verran ulos, että suoritus päättyi
sitten siihen. Mielestäni yksi älyttömimmistä virheistä mitä olen tehnyt, muutoin pisteitä olisi saatu
saalistettua enemmän, mutta näistä opitaan.



Toinen jakso tarjosi sitten oman tasoituksensa toxoa vastaan. Toxon hiipuessa 100p tietämille, tehden
edgemataluusvirheen, hiiviskeli mangusti 290 pisteeseen, korkkaen ainoana tämän huipun. Hiippakunta
tuli hyvänä kakkosena perässä, saalistaen myös 200p tuntuman. Onnistuin tällä jaksolla odotusteni
mukaisesti, rinteen loppu oli mielestäni liian pitkä modified luokan autoille, mutta siihen oli itsensä
sovitettava, jotta voitiin hakea hyvät pisteet ja nehän saatiin. 290p ja siitä yksi peruutus, piste-ero
oli toxoon ekan jakson suhteen kurottu.



Kolmas jakso, itseni laatima, viimeisenä radalla saapuva. Jakso oli silmämääräisesti todella vaativa, koska
hiekka ja tasot tekivät siitä haasteellisen. Tavoitteeni mukautui sen mukaan, minne muut pääsivät, mutta
ehkä uuden akkusetupin ehkä jonkin muun syyn takia, korkkasin radan päälle, ottaen ylätolpan ja saalistaen
340 pistettä. Mieletön suoritus, vaikka itse sanonkin, mutta haastavaa se oli. Samoille mitoille ei kyennyt
matala! tehokas! sarjan johdossa oleva! edgerunkoinen toxo  ;) Tästä tuli hyvä fiilis ja pisteitä kerättiin
taas lisää kohti unelmien täyttymystä, edgerungon todellista voittoa. Tälle jaksolle sopivaksi nimeksi olisi
soveltunut: "Ylhäiseen yksinäisyyteen"..


Nopeusjakso
Tästä emme ottaneet kuvia, joten en pysty sitä teille oikeasti näyttämään, mutta tekniseksi nopeusjaksoksi
laadittu rata, tarjosi monta tolppaosumaa, toimivaa balanssia ja nopeuttakin. Nopein aika taisi mennä Pikku-
Pastorin nimiin, 23.62, itsellä aika jäi sinne 25.70s, mutta ainoana onnistuin ajamaan nopeusjakson virheittä,
muiden noukkiessa kauniita keltaisia, numeroituja merkkejä 1-3.. Vaikka sieltä taisi slidiltä loikahtaa lausahdus,
"nyt oli varsin hidas nopeus", niin juuri virheettömän ajon johdosta, taisi tappiota tulla eniten pisteitä saaneeseen
toxoon, jopa huikeat 7pst. Näin ollen tottahan se on, ettei nopein nyt oltu, mutta ajettiin varmasti auto maaliin
ja kerättiin hyvät pisteet, sen verran hyvät ettei toxo merkittävästi kiinni saanut.



Jakso viisi tarjosi erilaisella hiekalla ajettavan radan. Hieman mietin miten auto siellä toimisi, mutta ihan ajettavaa
hiekkaa tämäkin oli. Alku sujui hyvin ja pääsin heti vaikeimman kohdan korkkaamaan, muttei se aivan riittänyt
päälle pääsemiseen. Peruutus ja uudestaan yritetään ja kuten kuvasta näkyy, sivuttain kaato ja kierien alas. Mietin
hieman mistä moinen johtuisi, mutta radan aiempien autojen laatimat jäljet/radan muut pienet kuhmurat tarjosivat
sopivasti pompun, joka päätti mangustin matkaan alas. Pisteitä herui n. 200p ja toxo sai kiinni päästessääm 350p
läpi, mutta peruutuksen ja muutaman portin vuoksi saikin 250p, täten voinen kutsua jaksoa viisi "torjuntavoitoksi".








Viimeinen jakso, eli jakso kuusi ei liene kisassaolleille hirveän epäselvä. Jokainen auto pääsi "vesiesteen" yli, läpi, ohitse
tai muuten, mutta jääden hienoiseen jyrkänteeseen, täten pisteet leijuivat 200-250p tietämillä, eikä eroja enää tullut.
Jakso kuusi toimi Show-tyylisenä innostuksen purkuna, joka tarjosi mielestäni vaikuttavaa viihdettä pitkään aikaan ja
rentoa otetta rc-autoilun parissa. Nopari meni, mutta tuon hetken fiilistä ei vie mikään!


Jakso arvostelu:
(asteikko 1-5; 1 huono, 2 tyydyttävä, 3 hyvä, 4 hyvää parempi, 5 loistava).
1. = 3
2. = 3
3. = 4
4. = 3
5. = 4
6. = 5

Lisäyksenä 6 jakson arvosanaan 5: Vaaditaan sulaa hulluutta radan tekijältä/öiltä, että voidaan edes ajatella tälläisen jakson
rakennusta. Varsinkaan, kun vedestä ei olla vielä koskaan tällä tavoin ajettu. Rata tarjosi tämän lisäksi haastetta, eikä vedestä
ollut pakko mennä, koska erilaisia linjoja oli olemassa. Ehdoton ykkönen muiden joukossa!

Yhteenveto:
Mangusti on autona kehittynyt todella hyvin, kuskikin on saanut varmuutta lisää ja sen kasvaessa onnistutaan lyömään kenet
tahansa. Arvosanaksi ajamistani suorituksista annan itselleni numeron 3. Yksi jakso meni surkeasti, muutama keskiverrollisesti
ja yksi tai kaksi oikeasti hyvin. Parempaan on oikeasti mahdollisuuksia, mutta jos tälläisellä ajolla voittaa, niin jo on vastustajat
vielä kaukana takana, paitsi Pikku-Pastori, ei siis mitään paineita sinne suuntaan  ;) Auto toimii, uutta setuppia lähden hakemaan
viikonloppuna ajettavaan jämsän osakilpailuun, tavoitteena sijoittua kolmen joukkoon.

Traileri tästä luvassa tuokion kuluttua.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #45 : 08 Syyskuu, 2008, 21:36:45 »
Mielenkiintoinen teksti, paljon pohdintaa, jyrkkiä mielipiteitä - ei turhaan!
Itsevarmuuden ja ja kokemuksen tuoman aromin täyteläinen teksti sai minutkin modin hurmioon.
Onnea vaan Mangustin voitosta, se on kyllä lähes lyömättömässä balanssissa.
Sanoisin lyömättömässä ellen tietäisi Digletin voivan päihittää sitä... joskus ;).

Muuta hyvää kuvat, editoitu loisteliaasti. Sama oli DC:n tekstissäkin, upeat kuvat!
Hienoja stooreja, jatka samaan malliin ;D!
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #46 : 10 Syyskuu, 2008, 13:34:59 »
Noniin, nyt on sitten tarkastettu vesiajon jälkeiset vahingot perusteellisesti ja mikään muu ei mennyt rikki, joka
on samalla hyvä, mutta samalla kummallinen asia. 5 euron vastari kesti veden, eikä siinä ole ongelmaa, castlen
motti on tuliterässä kunnossa, samoin servo toimii moitteettomasti.

Nyt vielä hieman säätämään kahvin ääreen...
Myöhemmin tarkempaa anayysia tehdyistä muutoksista.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #47 : 10 Syyskuu, 2008, 16:06:28 »
Jees, tänään ahkeroitu Mangustin eteen oikeen urakalla. Tarkistin vastarin, servon, moottorin + muut sähköt erikseen, että kaikki ovat
edelleen toiminnassa. Mamba Maxin kera kaikki koittoon ja kaikki toimivat moitteettomasti, eli näiden osalta voidaan edetä hyvin mielin
kohti viikonlopun kilpailua. Servo meni silti vaihtoon, sillä servon juuresta, mistä johdot lähtivät, niin ruskeajohto oli haljennut aukinaiseksi,
joten ihan varuiksi vaihdoin uuden MG995 servon tilalle, ettei kisa kaadu servon pätkintään.

Johdotukset (servo, nopari, moottorinjohdot, on/off nappi) pistin kaikki kutistesukan sisään, jota hain tänään ohlsonilta. Nyt johdot siis
suojattu paremmin kaikenlaista ajamista varten.

Rakenteellisia muutoksia tuli myös tehtyä. Linkkien paikka muuttui joksenkin radikaalisesti, liikkuen ainakin 1cm (kokonaisuudessaan),
ehkäpä jopa 1,5cm poispäin nykyisestä kokoonpanosta. Samalla kiristelin mutterit ja ruuvit paikoilleen ja putsasin hieman autoa. Tätä
setuppia tuli sitten kokeiltua nurmikon "sairaassa" pidossa ja voin sanoa, että koskaan aiemmin ei ole tassut pysyneet maassa yhtä
hyvin, kuin nyt  ;)  Rinteessähän todellisuuden sitten näkee, mutta useimmat testini ole alkutesteinä korkannut nurmikolla ja vastaavaa
balanssia ei ole koskaan ennen saavutettu mangustin kohdalla, odotukset ovat siis korkealla. Ajoakuksi laitan todennäköisesti saman
2 osaisen akun mitä kangasalan kisassakin, sen toimivuus kun oli hyvin lupaavaa. Tähän kuitenkin vaikuttaa vielä kilpailuun ilmaantuva
sää, jos hiekka on pehmeää ja kuivaa, voi akku muuttua vielä kevyemmäksi.

Kaikenkaikkiaan hyvä säätöpäivä mangustin osalta, aikaan saatiin paljon hyödykkeitä ja sähköongelmat on korjattu.
Nyt akku latauksessa vkloppua varten, joten tässä on taas modi valmiina iskemään edget kumoon ja polvistamaan koillisen hiippakunnan
pastorin alamaisekseen  :D
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #48 : 12 Syyskuu, 2008, 10:24:13 »
Tuli tuossa jo aiemmin rekisteröidyttyä se tieto, että mangustin viime kisassa ollut akku on ollut viimeksi ajossa Predatorissa sen
ainoassa ja voitetussa kilpailussa ja mangusti otti sillä myös voiton. Eli Mangusti kantaa nyt sellaista akkua, jolla ei olla koskaan
hävitty, liekö olisi syytä laittaa hyllylle "legendaksi" akku jo tässä vaiheessa, mutta taistoon sillä lähdetään, siinä on predaattorin
voimaa ja se yhdistettynä mangustin balanceen on oiva yhdistelmä.

Tavoitteeksi olen asettanut jämsän kisaan kolmen joukkoon sijoittumisen. Autojahan on nyt modissa peräti kahdeksan, joten
tiukkaa kisaa luvassa kaikilta osin. Mielenkiinnolla odotan miten toxo etenee, se kun on liittynyt kuoroon "matkin mangustia, koska
edgellä ei pärjää", olisi pitänyt ottaa videota, kun siellä kaivettii mangusti salaa kaapista ja katsottiin jokaisen ruuvin paikka ja
missä linkit, paljon iskareissa öljyä, paljonko auto painaa  :D

Jää nähtäväksi kuka ottaa voiton. RCFFC:ssa kun ei ole ollut kuin kaksi eri voittajakuskia modissa 2 vuoden aikana  ;D
Nyt uusia varteenotettavia veikkoja on kaksin kappalein, mutta riittääkö kuskeilla hermot, ovatko autot tarpeeksi hyviä?  ;)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #49 : 15 Syyskuu, 2008, 12:05:24 »
Rc Foff Finland Cup 2008 GP5 Jämsässä takana. Toinen sija tuli, toxon ottaessa voiton itselleen.
Pari onnistunutta fotoa ensin tähän alkulämmittelyksi. Näistä kuvista kiitokset Zarizi Techille, sekä softylle.
Päätin sittenkin lisätä tarinoinnin kuvien yhteyteen, koska se tuntuisi olevan toimivintapa ilmaista asia.


Mangusti jakso 1.


Mangusti jakso 1.


Mangusti jakso 1.

Ensimmäinen jakso tarjosi haastetta sivuttaissuunnassa ajettaessa, sekä rinteen päällisosan
"savipintaisuuden" liukkauden vuoksi. Omalla kohdalla kilpailu alkoi heti tärinätavalla, mangusti
kirjoitteli rinteeseen runojaan, mutta kuski on sen verran kehittynyt pitämään jäätävän katseensa
autossa, että tilanne hoidettiin ensimmäistä kertaa loppuunasti ja napattiin vieläpä täydet 350p.
Onnistunut ajo, etenkin kirjoittamisen "seivaus" onnistui nyt ensimmäistä kertaa ja päästiin jatkamaan
maaliin saakka, osan jäädessä pehmeyden vuoksi paikalleen... Balanssi tuntuu olevan etupään kohdalta
kunnossa, uusi etuakku servon päällä painaa etupäätä maata vasten ja ohjattavuus paranee, tämä
teoreettisesti ajateltuna. Anyway, aiemmilla setupeilla ei olisi pysynyt käsissä, koska oli liian kevyt
edestä. Tämä 2 osainen akku tarjoaa ongelmaan hyvän ratkaisun, kehitettävää toki löytyy edelleen.



Mangusti jakso 2.


Mangusti jakso 2.

Toisella jaksolla moni sortui alun pariin "mahatöyssyyn" tavalla tai toisella, mutta oma lähtöpaikkani
tarjosi näistä töyssyistä enää pienet rippeet, kun veteraanit olivat kaiken tasaiseksi jo ajaneet.
Muuten rata tarjosi sivuttaisajoa, pudotuksen ja lopussa hyvin teknisen nousun, joka oli todella
haastava. Omalta kohdalta alku sujui pudotukseen (250p) saakka ongelmitta, mutta ajolinja loppupystylle
oli joksenkin heikko, päätin ottaa peruutuksen, joka sekin jäi vajaaksi ja uusi linja pysylopulle, mutta
ei täydellisesti, siihen jäätiin kiinni ja turhaan otettiin kallisarvoinen 40p peruutus... Pistää miettimään
uudelleen, että kannattaako vaiko ei  ;)  Monessakin kohdassa se peruutus on järjetön ottaa, kun voi
saalistaa samalla 40p enemmän kuin peruutuksen ottaneet, taktikointia..



Mangusti jakso 3.

Jakso 3 tarjosi perus alkunousun, lyhyen sivuttaisajon ja portaittaiset pudotukset, tiukan käännöksen,
jossa lähes kaikki sen peruutuksenkin ottivat, turhaan... Omalla kohdalla juuri kyseiseen kohtaan ja
tietysti peruutus, että saatiin hyvä linja jatkaa jaksoa. 200p porttien ohitse ja lähelle 250p pystysuora
osuutta, jossa auto lähti käsistä ja kirmasi edellisen radan keskivaiheille. Hankala, todella tekninen kohta,
mutta yhtä ajettavissa kuin muutkin, kun toxo kirmasi tason ylitse ja jäi mahasta kiinni, jätti suorituksen
siihen viisaasti. Mielekäs jakso, linja vain ei läheskään paras mahdollinen, rataantutustuminen (paremmin),
olisi voinut tarjota avaimet jakson loppuun selvittämiseen. Muuten onnistunut suoritus, ok fiiliksin.



Mangusti jakso 4/nopeus.

Jakso numero neljä, eli nopeusjakso. Ensimmäistä kertaa pistettiin KAASUA oikein urakalla, videolla voi tämän
huomatakin, verrattuna muihin. Ajaksi tupsahti tällä puoliteknisellä - nopeusjaksolla 16,1s, kun seuraavaksi
nopeimman ajan saanut toxoplasma saavutti 20,7s ajan. Ensimmäistä kertaa modified luokassa siis voitettiin
oikeasti ajallisesti selvästi! Todella onnistunut speedstage, josta jäi hyvä fiilis! Huomasin videota ja kuvia
katseltaessa, että ihan riskittömästikään ei menty, lopun muutamat töyssyt nostivat renkaat ilmaan ja olihan
siinä riski kaatua, mutta balanssissa olevalla autolla ei kaaduta  ;)



Mangusti jakso 5.

Allekirjoittaneen suunnittelema/toteuttama jakso, jolle kirjattiin heti alkusanoin vastustajaleireiltä "ei tosta pääse
kukaan, toi on aivan järjetön, eikö alaskaan saa tulla" -kommentit. Noh, faktaahan nuo olivat, aina siihen saakka,
kunnen Mangusti näytti poppoolle, miten rata käsitellään. Hell Crawler oli mangustin lisäksi ainoa, joka pääsi edes
koittamaan jatkoa käännöksen jälkeen ja keräsikin jakson toiseksi parhaat pisteet. Anyway, ihan mahdollinen jakso,
mangusti vaan veti muihin nähden jäätävän vedon ja edgekehikkokin kippasi ympäri  ;D "ruostuu ruostumistaan"...



Mangusti jakso 6.


Mangusti jakso 6.

Zarizi Techin suunnittelema ja toteutettu jakso numero kuusi. Jäätävä jakso ja vain yksi auto sen pääsi ja reilusti
pidemmälle kuin muut, itse toxoplasma condii. Muutama yrittäjäkin oli, mutta kun toxoon vertaa, ovat muut nolla
kohdassa tätä nähden. Heti alkuun tiukka sivuajo, jonka jälkeen tiukka käännös ensimmäiselle pudotukselle, jonka
suurinosa selvitti kunnialla. Toiselle pudotukselle jäikin sitten suurinosa autoista, se oli jäätävä pystysuora-ajo,
alas. Itse en samanlaista kohtaa koskaan ole ajanut ja videolta tutkin mihin oma suoritus hyytyi. Takapää nousi
ylös ja auto kippasi, mutta oikea etupyörä otti sitä ennen töksähtäen jonnekin kiinni. Vaikka jakso oli mielestäni
kisan vaativin tarjosi se heti kehitysmahdollisuuksia mangustin suhteen, täten tämäkin ongelma tullaan korjaamaan
ja toxon etu ko. jaksolla oli ehdottomasti sen mataluus, koribalanssi kauttaaltaan. Hyvä jakso, joka antaa uusia
kehitysideoita auton suhteen, vaikka pisteitä heruikin kivat 60  :D



Mangusti jakso 7.


Mangusti jakso 7.


Mangusti jakso 7.

Jakso seitsemän on myös ZT:n käsialaa. Alunperin kisajaksoa suunniteltiin se tuttu 6, mutta innokkuuden
kera jaksot laskettiin sittemmin seitsemään. Itselleni sattui vielä onnenkantamoinen, kun pääsin jakson
ensimmäisenä korkkaamaan, kera mangustin. Jakson alkuosuus aina 150p tietämille tarjosi heti korkean
nousun, jossa "tuunarimainen" ajomahdollisuus, eli masusta kiinni, parissakin kohdassa ja niinhän siellä
muutamat kunniakkaasti tekivätkin. Alussa siis korkea nousu, pudotus, röheikköä, nousu, ketunkolo, pudotus,
nousu ja tämän jälkeen hieman tasaista, sitten loppurinteelle, jossa korkkaus savimaiseen tasohyppyyn, jossa
pehmeää hiekkaa, sen jälkeen sivuajoa tiukan tolppavälin välistä ja lopussa uskomaton pystysuora, joka oli
oikealla linjalla korkattavissakin. Noh, pääsin aloittamaan ja pääsin helposti alkukohdat, tokaisi siinä itse
toxokin "Hyvin ajettu", tulin toisen pudotuksen alas, kivi kieri etuakselin alle ja etuveto lähti... Tovin tutkittua
huomattiin, että itse kardaani oli paikallaan, mutta kardaanikupin kuusiokoloruuvi oli löystynyt niin paljon, että
veto ei enää välittynyt eteen. Ja axiaalihan ei laparenkailla takavetoisena kulje edes tasaisella hiekalla, joten
suoritukseni päätyi surullisesti siihen. Samalla karkasi täysin ajollisesti käsissä ollut voitto! No, näin käy joskus,
harmittavaa, että tällä kertaa voiton ratkaisi tekninen murhe, eikä kuskien välinen ajotaito, mutta luotettavuus
on osa lajia ja jos siinä on ongelmaa tulee se korjata. Upea jakso, tuli ruuvin kiristyksen jälkeen koitettua vielä
uudelleen ja pääsin sinne 290p kohdille, kun kisassa pisteiksi jäi 130p. Tuo "toinen" yritys olisi tuonut kisasta
voiton itse toxoplasmasta  :)


Yhteenvetona
Mangustin osalta kilpailut sujuivat huomattavasti paremmin, kuin viikko sitten ajettu kangasalan kilpailu, jossa
toki tuli voitto, mutta aliviritteisesti. Jämsän kisassa palattiin tasapainoon, jonka mursi jakson 6 pudotus, mutta
täysin uudenlaisena rataprofiilina se toi esiin mangustin heikkouden, jota alankin hetimmiten työstämään. Edessä
on liikaa painoa, suhteessa takanaolevaan höyhenen keveään akselistoon. Pientä painoa lisää, jottei takapää
pääse nostamaan itseään ja kaatamaan autoa nurin. Toisaalta painoa ei saa liikaakaan olla, jottei jää hiekkaan
kiinni. Mangustin valttikortti (yksi niistä) on sen keveys, olisiko jopa kevein modified luokan auto, en tiedä? Tuleva
GP6 säkylässä on taas mangustille ns. kotikisa, koska kisarinteillä se on aina voittanut toxon ja juuri siellä on sen
setupit alunperinkin rakennettu, joten huolta ei sen suhteen ole. Jakso 7 taas jäi harmittamaan ensimmäisenä
teknisenä ongelmana mangustin uralla, sitä ennen ei vastaavia "kuskin kantamattomuuteen" tulleita ongelmia ole
ilmentynyt. Nyt kuitenkin tiedetään tarkistaa nämäkin seikat ennen kisaa / seuraavia jaksoja. Kaikenkaikkiaan auto
kulkee ja on balanssissa, 1kk tauon välillä kokeillaan parissa testikisassa uusia setuppeja, joita hiotaan kuntoon
ja pyritään saamaan säkylään sitten voittaja asetukset, jotta kauden saisi päätettyä modified luokassa, cupin osalta
hienoon kakkossijaan, kun edge ruostuu lähtöviivalle  ;)

Hyvin fiiliksin, vaikka voitto valuikin käsistä. Jälleen kehitys auttoi parempaan suuntaan mentäessä. Lisäksi on mainittava,
että toxohan voitti itseasiassa mangustista kopioiduilla setupeille (jouset toki erilaiset), mutta muuten mitattiin kyllä mitan
kanssa linkkipaikat, kolmilinkkien kohdat ym... tämä todistaa, että tekemäni setuppi on voittaja ainesta, koska toxo ja
mangusti ovat kauden ainoat voittajat, edelleen...  ;)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #50 : 19 Syyskuu, 2008, 18:01:37 »
2,4G testit takana, muttei pysy auto hyppysissä tikulla, täten tikku on tällä hetkellä vain ja ainoastaan DC:n käytössä
ja mangusti jatkaa normi 27 taajuudella, jolla toiminut täydellisesti. Kun kuski haltsaa tikun paremmin, niin mangusti
siirtyy myös niitä käyttämään.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #51 : 20 Syyskuu, 2008, 22:01:45 »
Joo-o, Foff Cupin kilpailu takana, sijoitukseksi tuli 3 ja voinen siirtää tämän syyn täysin kardaanikupin löystymisen syyksi.
Voittoa ei olisi tullut, mutta sija 2 vaihtui sijaan 3, jaksolla 5 löystyneen kardaanikupin takia, jolloin auto vaihtui 4wd:stä
takavetoiseksi ja matka hyytyi äkkiä. Kokeilin kiristellä, mutta metri rinteessä tanapohjassa ja löysty taas. Iskin molemmin
puolin kuuskoloruuvit ja alko pysymään, tosin varmuutta ei ole.. Nyt keksittävä varma systeemi, ettei menee enempää
kisoja tuon piikkiin, kaksi riittää jo..

Balanssi soralla ja kuskin ajotaito on kehittynyt sitten viime sora-ajojen, eli mouhijärvellähän tuli kanssa ajettua sorapitosella
pohjalla ja se oli täysi fiasko monen asian suhteen. Nyt ei jääty paljoa, mutta eniten kismittää tuo jakso 5, josta irtosi jopa
kokonaiset 60p, kun kakkoseksi tullut diglet otti 180 ja toxo 300... tuohon jaksoon kaatui kaikki mahdollisuudet, perhana..
Autossa ei ollut vikaa, eikä kuskissa, yksi tärkeä osa vaan petti jälleen kerran H-hetkellä. Sama "vika" pilasi finland cupin
viime kisan voiton, joten asiaan on saatava muutos!

Muuten tyytyväinen auton kulkuun. Perusasiat kondiksessa, ei mitään valittamista, katotaan huomenissa paljonko akusta
mennyt mahheja, että tietää kuormitusta taas omalla osaa. Ok kokeilut, sora vaan ei kuulu lempipaikkoihini, mutta jälleen
saatiin alle arvokasta dataa, jolla viedään autoa eteenpäin. Niin ja mangustin osalta kunnon kisaaminen saa sykkeensä
ensi vuonna, kun päästään ajamaan kokomittainen kausi. Plus, lisätäkseni: tähän autoon ei todellakaan ole tulossa 2,4
taajuuden tikkuradioo, koska kuskilla ei mitään tuntumaa ohjaimeen, täten jatkan tutun turvallisella 27 taajuudella, joka
ei koskaan ole pettänyt.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #52 : 20 Syyskuu, 2008, 22:14:24 »
Mulla on lähteny pitkin kautta modin kisoissa kardaanikupit.
Osasyynä motivaatio modia kohtaan onkin alempi. Toinen syy motivaatioon taas kisojen kiire,
joka estää 100% panostamisen kahteen autoon puhumattakaan kolmesta.

MM kisoissa kiristin kardaanit joka pätkän jälkeen. En muista mitä tein MM kisojen jälkeen,
mutta nyt kahteen kisaan eikä tänään revittelynkään jälkeen kardaanit irronnu.
Kunnolla lukitetta ja ruuvit tiukille. Varma tapa tarkistaa vielä ennen kisaa ja pätkien välissä.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #53 : 20 Syyskuu, 2008, 22:26:07 »
Juu, 10 kisaa ajoin ja sit alko löystyä, nyt kahdessa viime kisassa löystynyt ratkaisevasti.
Mulla motivaatio on taas modiin ihan uskomaton ja unlissa sellanen, ettei ole ihmekään, ellen
ensi vuonna aja kuin modia. FJ voinee muuttaa asiaa reilustikin..
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #54 : 21 Syyskuu, 2008, 14:57:50 »
Tuli tänään vietyä kamat autosta sisälle ja päätin sitten kokeilla auton akusta lataamista ja selvittää samalla
paljonko mangusti oli akkua eilisessä kisassa syönyt. Iskin icen auton akkuun ja laitoin akun lataukseen,
alla vähän koottua tietoa:

1) Akkuna MaxAmps 7,4v 2S 5500mAh lipo. Latausvirraksi iskin 4A, koska latasin balancerin kautta, jolle ei
saa suurempia lukuja laitella tai pikkujohdot alkaa kuumiaa liikaa. Akulla oli siis ajettu sunnuntain kilpailu ja
pientä lisä bashausta montulla ja kotosalla nurmella rengaspuhdistukset.

Akku lähti: 7,8V, Latausteho: 4A, Balancerin kautta latasi ja pisti kennoja tasaten.

Lopputulos:
Kulunut latausaika: 7090s = n.118min, eli melkein 2h.
Ladatut ampeerit = 1100mAh
Volttimäärä = 8,400
Viimeinen latausarvo = 0,07A

Ei ollut siis kuluttanut kuin vaivasen tonnin ampeereja, joka on todella vähän.
Akun kapasiteetti kun kuitenkin on tuon 5500, niin siihen nähden hyvä tilanne,
aiemmin kun virtaa on kulunutkin enemmän.

Aloin pohtimaan asiaa, että miten virrankulutus on pienentynyt näiden 10 ajetun
kisan suhteen. Viimesessä kahdessa kisassa mennyt alle 1300mAh akusta ja tuumailin,
että mikä on erilailla entiseen nähden. No, ilmasto on kylmempää, mutta en tiedä
miten se auttaa lipon virran kuluttamiseen... sitten muistin, että autossa on nyt kiinni
mamba max! Muuten samat setupit eli:

mamba max
castlen 5700kv s-luokan motti
20 hampainen pinjoni
86 hampainen, axiaalin vakiospurri (jos se nyt oli toi 86 luvuiltaan)
akkuna 2S - 5500mAh lipo
paino pysynyt samassa


Pohdin, että kuluttaako mamba max sitten vähemmän virtaa kuin edeltäjänä toiminut sidewinder?
Osaako joku paremmin tietävä sanoa kommenttia asian suhteen, kiinnostaisi noin yleisesti vain
tietää näistä asioista tarkemmin.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #55 : 21 Syyskuu, 2008, 17:20:38 »
Pohdin, että kuluttaako mamba max sitten vähemmän virtaa kuin edeltäjänä toiminut sidewinder?

Nopari on vaan väliosa akun ja moottorin välillä.
Akku kuluu sen verran mitä moottori kuluttaa.

Kaasunkäyttö, akun yksilöllisyys, moottori ja lämpötila vaikuttaa akun kulumiseen.
Kylmä ei ainakaan vaikuta akun kestoa pidentävästi, joten se on muista tekijöistä kiinni.

Viime kisassa ei paljon päässyt ajelee urku auki. Sehän sitä akkua eniten kuluttaa.

Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #56 : 21 Syyskuu, 2008, 17:41:01 »
Juu, nopari on vain välikappaleena. Lähinnä mietin juuri niitä eroja, mitä nyt eteen on sattunut akun kulumisten suhteen.
Jämsän kisassa 7 jaksolla, jossa suht pitkä nopeuskin ja bashausta vielä enemmän, niin samaa akkua kulu samoilla vermeillä
se 1300/5500. En todellakaan ole pettynyt tähän, päinvastoin olen iloinen, että kulutus on näin alhainen, koska se takaa
rajattomat mahdollisuudet tulevaisuudessa, kun autoja kehitetään kaikilla osa-alueilla. Pohdiskelin vain syitä, mitkä tähän
vaikuttavat, kun ennestään kulumiset ovat olleet suurempia.

Kaasunkäyttö nyt on päivänselvä, järjettömästi voi toki ajaa, mutta itse ajan säästeliäästi ja ennakoivasti  ;D
Mangusti on vihreä ja taloudellinen auto  ;)

Moottori ja välitykset taitavat määrätä eniten kulutusta, paljonko moottori ottaa akusta virtoja jne... lämpötilalla
lienet tarkoittaneen moottorin lämpötilaa, mutta mitä jos se ei muutu lämmöstä (kylmä) kisan aikana ollenkaan?
Castlen 5700kv motti ei nimittäin lämpene hiventäkään, joten välitykset ovat kohdallaan, ei lämpöongelmia.

Joka tapauksessa tarkkailen tilannetta. Seuraava kisas hill cuppia säkylässä, tehdään 8 jaksoa ja bashataan ja
katotaan mitä sitten akusta menee..
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #57 : 21 Syyskuu, 2008, 17:50:39 »
Tarkistin hieman merkityistä tiedoistani ja löysin seuraavanlaista faktaa.

MM-kisoissa akkua kului 1500/5000
Jämsässä akkua kului 1300/5500
Kangasala HS akkua kului 1100/5500

Jatkan listausta, ens kisassa menee siis alle tonnin  :D
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

niemma-2

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
  • 27.095
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #58 : 21 Syyskuu, 2008, 19:58:07 »
Aijjaij päihitit mut 18mah määräl, justiinsa latasin akun ja meni 1118mah, ihme juttu kun yleensä menee vaan 400-600mah kisojen jälkeen, noh tulihan siinä ajettua aikapaljon omaakivaakin.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Mangusti (Axial AX10)
« Vastaus #59 : 01 Lokakuu, 2008, 09:54:27 »
Tuossa viime viikonloppuna tuli ajettu Hill Cupin viimeinen kisa tampellassa ja varsin mallikkaasti toimi jälleen mangusti.
Muutama turha virhekin silti pääsi hyvää kokonaisuutta pilaamaan, mutta ei sentään voittoa vienyt. Mitään suurempia
muutoksia ei ole luvassa säkylän kisaan, koska tämän kauden viimeisin kehitysversio mangustista on jo kehitettynä,
täten nykysellään lähdetään hakemaan voittoa säkylän kilpailusta. Tämä kilpailu lieneekin sitten toisiksi viimeinen foffi
kisa tällä kaudella, tämän jälkeen enää tiimin päättävät skabat ja sitten kausi saapuu päätökseensä.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN