Kirjoittaja Aihe: Dark Crusher  (Luettu 25202 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Dark Crusher
« : 23 Maaliskuu, 2008, 13:36:43 »
Dark Crusher

(alla oleva viestiketju, kaudelta 2007)



Kaikki varmasti tuntevat autoni Kyoshon Twin Forcen, ( Dark Crusherin ), joka omalta kohdaltani aloitti Foffin ajamisen oikein urakalla. Kunnon foffari projekteihin verrattuna tämä tehdasvalmisteinen tekniikkahirmu kärsii vaimeasta käännöstä, joka on monasti koitunut sen kohtaloksi kilpailussa. Tosin SlidSliden löydettyä Apophikseen balanssin, kuten itse löysin kaudella 2006, niin silloin sitä ei estä mikään, mutta tämäkään ei peitä totuutta twinin heikkoudesta. Koska ns. "keskidiffi" on normaalisti lukittu, niin kaikki pyörät vetävät, kun auto lentää ilmaan, kun taas esimerkiksi Helltoyssa etupyörien ollessa ilmassa ja takapyörien ollessa rinteessä, auton tekniikka alkaa vetämään vain etupyörillä ja takaa ei tule vetoa. Näin ollen auto liukuu sulavasti pystysuoran jälkeen alas, kuten pitää ( video myöhemmin jakoon ).

Twini taas kaasuttaa kaikilla pyörillään ja on silkkaa tuuria, jos twini lentää rinteen päälle kaatuen, silti se menettää sen 50p, kun helltoy saa 50p enemmän  ;)  Nyt menee siis Dark Crusher remonttiin ja siihen rakennetaan ihan keskidiffi, joka toimisi samalla tapaa kuin Helltoyssa ja Spiky Spiderissa. Lukitsematon keskidiffi on omien testien mukaan myös auttanut käännössä huomattavalla tavalla.

Katsotaan kun projekti lähtee käyntiin ja pääsee vertailemaan vakio twiniä rinteessä tähän remontoituun keskidiffi versioon.






Noniin, tännekin viestiä projektin etenemisestä. Eli, projekti on hyvässä vaiheessa ja autoon on jo istutettu keskidiffi, joka on peräisin Thunder Tigerin - Silver Foxista. Diffiin pitänee vielä lisätä hieman miljoonaisia öljyjä jahka kerkiää.. Anyway, nyt on keskidiffi ja sillä pitäisi aika rajusti saada poistettua keuliminen. Toisekseen on oletettavaa, että auton kääntyminen paranee joko vähän, tai sitten hyvin radikaalisesti!

Muuttuneita asioita:

- Auto pidentynyt 4cm vakio pituudestaan.
- Auton etujousitus muutettu hieman pystyynpäin ( eli oikeiden foffarien tapaisesti ).
- Autoon asennettu keskidiffi.
- Auto on nyt hyvin matala ja sitäkin kevyempi.



Tulevaisuudessa päivitettäviä asioita:

- Kääntösysteemin päivittäminen / parantelu.
- Vastarinakun poistaminen käytöstä.
- Nyk. setti 2 akkua + vastarinakku -> muutetaan 1 lipolla toimivaksi setiksi.
- XL-moottori hankintaan.
- Säiliölliset jouset hankintaan.


( Kuvia tulossa projektista, jahka saan sen itsekin käsiini ).

Projekti etenee hyvää vauhtia ja syksyn tullen, pitäisi kaikki olla aika hyvässä vaiheessa tämän auton kohdalta.

---

Noniin! Dark Crusher koki ensimmäiset ajonsa Foff Cup GP5:ssa keskidiffin voimin. Ensivaikutelma soraisella rinteellä oli todella hyvä, kun auto kääntyi paremmin, eikä nostanut enää keulaansa. Autoon on tehty tähän mennessä seuraavat päivitykset:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Vakiodiffi vaihdettu - silver foxin diffiin, joka toimii autossa keskidiffinä.
- Pituutta kasvatettu vakiopituudesta 4,5cm.
- Kääntöosia uusittu, paranneltu.
- Etujousitus muutettu aidommaksi suhteessa oikeiden foffareiden jousitukseen. Etujousille rakennettiin jousitornit, joka kuvastakin näkyy.
- Akkutelineet poistettiin sivulta ja yksi akkutelina asennettiin auton nokkaan.
- Akkuina oli ennen perus nimhit, nyt sillä on ruokavaliona 1x 7,4v - 5000mAh - 25c lipo.
- Välitykset olivat ennen twinin vakiot, nyt se on muutettu toimimaan Mad Forcen "spurrilla" sekä Mod1 pinjonilla.
- Pieniä muita päivityksiä.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Dark Crusher: Auto on kasvanut 4,5cm pituutta ja kuvasta huomaa myös etujousien muuttuneet asennon.
Myös twinille omaiset sivulla olevat akkutelineet on poistettu vakiopaikoiltaan. ( Sisällä asennettuna yksi ).



Hieman vertailua autojen pituudesta. Tipsy on pituudeltaan vakiokokoinen twini ja dark crusher on kasvanut
pituutta edellä mainitun 4,5cm verran. Ero on huomattavissa ja sen vaikuttaa hyvin merkittävästi.



Kuten kuvasta voi huomata auto on kapea, muttei kuitenkaan kärsi siitä rinteessä. Akkutelineiden poistaminen
vakiopaikoiltaan antaa erilaisen kuvan siitä, kuinka kapea twini todellisuudessa on rungostaan.



Dark Crusher ei myöskään ole enään mitenkään merkittävästi korkea, balanssi pysyy nyt vielä paremmin!



Kääntösysteemi pysynyt samana, mutta osia vaihdettu kestävämpään materiaaliin ja kääntöä hienosäädetty.



Viimeisenä, muttei todellakaan vähäisimpänä keskidiffi. Ennen lukollinen keskidiffi, joka ei antanut milliäkään
periksi on nyt vaihdettu lukottomaan, joka antaa mahtavalla tavalla periksi. Kuten nähtyä juuri siinä tilanteessa
kuin haluaakin. Ei ole sen koommin dc nokkaansa nostanut.

------------------------------------------------------------
Uudet päivitykset kolkuttavat jo kuistin ovella.. Niistä lisää pian.
------------------------------------------------------------

---

Jees, eli uusia päivityksiä on jo tullutkin sen verran, että autoon on nyt vaihdettu eteen lukkodiffi. Idea lukkodiffin vaihtamisesta eteen tuli siitä, kun Tipsyyn laitettiin Foff Cup GP5 lauantai päivälle testattavaksi eteen lukkodiffi ja lukkodiffi auttoi jopa kääntämistä hurjalla tavalla! Näin kun toinenkin lukkodiffi omistuksessa oli, niin asennettiin se Dark Crusheriin ja erot oli aikamoiset. Eli nyt päivitettynä:

- Edessä lukkodiffi, entisen spiderdiffin sijaan. Ei siinä mitään spiderit pelannut moitteettomasti edessä ja takana  ;)


----------------
Päivitettäväksi:
----------------

- Moottori
- Jouset
- Kori

Moottoriksi olen näillä näkymin hankkimassa Wandererin 8XL moottoria 5mm akselilla. Dark Crusher sai poikkastua alkukesästä Feigaon 3,17mm moottorista akselin, joten nyt otetaan kerralla sitten 5mm akseli käyttöön. Tätä moottoria olen suunnitellut ajavani 4s liposetillä, eli sillä 14,8v - 5000mAh jolloin ajoaika on pitkä, vääntöä riittää ja kierrokset mukavasti siinä 25 000 - 30 000 välillä.
Jousiksi olen katsellut sellaisia jousia, joissa on säiliö, jonne öljyt saa laitettua ja säiliö toimii oikealla tavalla. Vielä on hakusessa millaiset, mutta ne siis hankinnassa uusiksi jousiksi autoon, jolloin ( säiliön oikein toimiessa ) jousituksesta tulee vielä nykyistä parempi.
Koriksi sovittelin Ford Broncon koria ja se istui Dark Crusherin uuden pituuden myötä autooni erinomaisesti. Suunnitelmissa toki on jo putkirunkoakin, mutta sitä ennen tyydyn tähän Ford Broncon koriin. Väritkin alkaa olla selvillä mustaa ja oranssia, katsotaan kun se valmistuu.

Tässä nyt vähän päivitettäviä asioita. Hankintaan tulee myös Mamba Max jota kokeilen säätömahdollisuuksien puitteissa joko dc:ssä tai toisessa projektissani. Lisää päivityksiä saattanee olla luvassa, kun mieli tekisi bedlocejakin..  :D Anyway, asia kerrallaan!

---

UUDET POWERIT

Nyt lähtee uusittu setti twiniini käyttöön ja ostoon, ideana antaa pitkä ajoaika ja vääntöä mukavasti. Olen suunnitellut seuraavanlaisia ja olisi rakentavaa kuulla kannattaako vai ei ja onko riskiä jonkun hajoamiseen.

Säädin ------ BK Warrior 9920 ( n. 100a ).
Moottori ---- Wanderer 8XL ( 5mm akselilla ) ( 83A ).
Akut -------- 2x 7,4v - 5000mAh - 25C - lipot ( sarjaankytkettynä ). ( a-määrä ? ).
Vastari ------ perus 40mhz
Ohjain ------- xs-6 / tyyppinen


Sitten muutama kysymys varmistuksen nimissä:

- Kestääkö kyseinen säädin lipojen antamaa virtaa/poweria?
- Kestääkö moottori lipoja?
- Voiko kyseisen setin rakentaa ilman pelkoa säätimen, moottorin tai lipojen hajoamisesta?

Laskeskelin, että tällästä sais tulokseksi: 14,8v x 1875 = 27750
Kuulemani mukaan hyvä olisi 25 000 - 30 000, miten on?

---

Noniin, ulkomaanmatkan koittaessa tuli vielä tehtyä "hiukkasen" bisnestä ja purettua Dark Crusher aika lailla "alastomaksi"  :D
Matkan jälkeen siirtyy sievoinen summa omistajalta toiselle ja samalla hyppää Dark Crusheriin uudenlaiset sähköt kiinni.



Uutena olisi tulossa:
- mgm:n 160a säädin
- 8xl moottori


Viime viikolla auto sai Graupnerin XS-6 ohjaimen tilalle Futaban Megatech T3PK:n, jota pääsin viime viikonloppuna kokeilemaan ja hyvältähän se tuntui. Kaikenlaisia asioita pääsee säätämään kaasukäyristä ABS-jarruihin sun muuta. Se onkin sitten eriasia, mitä niillä kaikille foffarissa tekee.




Tulossa on vielä myöhemmin:
- uusi kori (ford bronco) itse maalattuna.
- sittemmin putkirunkoakin havitellaan myös tähän autoon.


Ideaalisinta olisi saada uudet sähköt Foff Cupin GP6, ellei ehdi, siirretään sitten vaikka kisaa  ;D

---

Noniin, nyt on sitten tilattu ja saapunut uusi moottori. 6XL:n moottori, jota tulen ajamaan yhdellä 7,4v - 5000mAh lipolla. Kiitokset medasecille jälleen kerran!
Paljon muutakin uutta on luvassa. Nyt on siis Dark Crusher kohtaamassa seuraavia uudistuksia:

Moottori ennen: Feigaon S-moottori 75a - 3,17mm akselilla.
Säätimenä ennen: BK Warrior 9920
Ohjaimena ennen: Graupner XS-6
Akkuina ennen: GP NiMh 3700 - 7,2v x 2 sarjaankytkettynä.
Servona ennen: Hitec 645mg

------------------------------------------------------------------------------

Moottorina nyt: Wanderer 6XL, 5mm akselilla.
Säätimen nyt: Mamba Max
Ohjaimena nyt: Futaba T3PK 40mHz
Akkuna nyt: LiPo 7,4v - 5000mAh.
Servona nyt: Ko-Propo PS-2173FET

-------------------------------------------------------------------------------

Selvennyksiä:
-------------
- Entinen voimaservo väänsi about reilut 7KG, mutta uusi voimaservo vääntää 8KG ja 0,09/60deg. Twinin kääntöä ei saa enää normaalista paremmaksi, joten päätin näin ollen kokeilla nopeammin kääntävämpää servoa, koska tuo entinen on voimaltaan jo riittävä.
- Säätimeksi tulee tosiaan Mamba Max ja säätövarat "hivenen" paremmat kuin BK Warriorissa.
- Suurinmuutos on moottori S koneesta XL-moottoriin ensimmäistä kertaa!

Saa nähdä miten tuottavat tulosta. Myös uusi kori on tulossa, mutta ne olivat liikkeestä loppu, laitoin tilaukseen ja kori tulee, kun niitä tulee lisää liikkeeseen. Kaikkia päivityksiä en vielä pääse koittamaan vkloppuna, mutta ajallaan!

---


Dark Crusher ei suinkaan suuntaa talviteloilla, toiset renkaat alle ja safaroimaan! Muita muutoksia
talvea kohden on moottorinvaihto harjattomasta - harjalliseen, jotta vauhti pysyy kurissa ja autolla
voidaan hiljakseen ajella nietosten pauloissa...  :D
« Viimeksi muokattu: 23 Maaliskuu, 2008, 14:45:38 kirjoittanut Dark Crusher »
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Dark Crusher
« Vastaus #1 : 23 Maaliskuu, 2008, 14:44:40 »
Tekniikka (2007):
sinisellä = uudistettua

Säädin: ------------ Mamba Max
Moottori: ---------- Wanderer 6XL, 5mm akselilla.
Vastari: ----------- Robbe / Futaba R133F
Taajuus: ---------- 40.665mHz
Servo: ------------ TowerPro MG995 = (15kg/0,2s/7,2v)
Ohjain: ------------ Futaba Megatech T3PK
Akku: ------------- MaxAmps 11,1v - 8000mAh Lipo, VTEC, LRP 7,4v - 5000mAh Lipo
Renkaat: ---------- Proline Maxx Paddles
Runko: ------------ Kyosho Twin Force
Liittimet: ---------- Akuissa sokerinpalat, moottorissa putkiliittimet (alkuperäisiä).
Kori: -------------- Jeep Rubicon

Pituus: 52,5cm (renkaineen)
Leveys: 41,5cm (renkaineen)
Korkeus: 24,5cm (renkaineen)

Kääntömekanismi:
------- Mod By -Foff-
Voimansiirto: ------------ Mod By -Foff-
Jousitustelineet: --------- Mod By -Foff-
Pidennys: ---------------- Mod By -Foff-

Spurri: 44th
Modi1: 13th
Keskidiffi: Thunder Tiger Silver Fox
Pidennys: 4,5cm
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Dark Crusher
« Vastaus #2 : 23 Maaliskuu, 2008, 15:07:46 »
Nykypäivä:
Talvitelat on sulaneet ja on aika korkata vuoden 2008 foffi. Tänään iski inohimo laittaa DC kuntoon ja kokeilla keskidiffin vian syytä.
Mamba Maxin kitkajarru saattanee sittenkin olla asialla tämän suhteen, mutta juuri siksi lähdin asiaa setvimään.


DC kallellaan, uutta servoa asennellen ja runkoa paikaten edetään.

Projektointi alussa, mutta päivän mittaan on kenties luvassa lisää kuvia edistymisestä ja päivän päätteeksi
korkataan lumihangessa vuoden 2007 hiekat pois, auto puhtaaksi ja hyllylle kimalteen loistoon odottamaan
uuden kauden alkua, johon ei enää kaukaa olekaan...

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Dark Crusher
« Vastaus #3 : 23 Maaliskuu, 2008, 18:50:19 »
Tuossa muutaman tunnin kujeilin DC:tä laitellessa. Sähköt kiinnitetty ja vehkeet valmiina ajoon, mutta ensin keskidiffin testaus.
Kitkajarrun säädin nyt 0% ja kokeilin, jarraa jarraa edelleen...  :-[   Nyt koko keskidiffi purettuna, todennäkösesti menee ihan uusiks
dc:n loota, kun erilaista lootaa suunniteltu paikalleen, joten ajot jäipi sitten ajamati, mutta servo tuli asennettua ja osia pestyä.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Dark Crusher
« Vastaus #4 : 17 Huhtikuu, 2008, 09:07:53 »
Tämä rojekti odottelee rauhassa helltoyn liikkeitä. Helltoyhin isketään uusi keskilaatikko ja samanlainen loota on tulossa myös tähän autoon.
Tällä hetkellä ei ole kuin etu-ja takapää, muuten tulee muuttumaan jälleen kerran aika radikaalisesti.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Dark Crusher
« Vastaus #5 : 07 Toukokuu, 2008, 07:25:52 »
Uutta voimansiirtoa on odotettu ja suunniteltu, mutta tässä autossa tullaan kokeilemaan vielä erilaista voimansiirtoo, ennen lootaa.
Hyper 7:sta spiderdiffillä varustettu etupään loota... (huom. twinin osan tarkoitus on olla jatkeena/mahdollistaa pidemmät kardaanit,
eikä siis jää tuollaiseksi, kuva raakaa vedosta vain).


Kyseessä hyper 7 etupää, jossa spiderin diffi, näin ollen tästä sais hyvän keskidiffin/voimansiirron esim. twiniin.


Jatko-osana twinistä revitty osa, joka mahdollistais pidennyksen tuoman kardaanipulan.

Moottoriksi kokeiluun ensin toi normi 6XL 5mm akselilla, mutta myös juuri kiinasta tullutta 6mm XL moottoria havitellaan kokeiluun..
Pinjonit pystys teettää ja itse lootassa olevasta tulis siis vielä isompi. Pientä projektia siis tämän osalta tiedossa.

Foff, voipi kertoa suunnitelman paremmin, jos olennaista lisättävää.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Dark Crusher
« Vastaus #6 : 07 Toukokuu, 2008, 17:35:15 »
Spiderin vakiovälitys on jotain 3.31. Jos sulla on etu- ja takapäässä spiderit,
niin kokonaisvälitys ilman spurri/pinjoni yhdistelmää on 10.9.

Jos ajatellaan vaikka että pinjonin ja lootasta tulevan spurrin suhde on 2:1,
niin kokonaisvälitys on jo päälle 20. Mielestäni ihan liikaa hyperin kaltaseen autoon.
Vääntöä kyllä riittäis upeesti, mutta vauhti kärsis selkeesti, ellei käytössä ois sitten parinkymmenen kennon settejä.

Jonkinlainen vaihtoehto olis laittaa lootan ulostuloon pinjoni. Sit sais sen pinjonin moottorin pinjonia vasten ja vielä 32dp.
Niitten kans ois paljon helpompo pelaillakin keskenään. Ois enemmän välitysvaihtoehtojakin.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Dark Crusher
« Vastaus #7 : 07 Toukokuu, 2008, 18:17:36 »
Jep, ite en tosiaan tiedä miten ton saa rakennettua, teknikko-mekaanikko Foff osaa homman ja tietää kertoo toteutuksen..
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Dark Crusher
« Vastaus #8 : 07 Toukokuu, 2008, 18:55:47 »
Todennäkösesti hyvä ja varma toteutus-suunnitelma on jo olemassa.
Sanoin vaan ihan vinkkinä et välityksen saa pysyy vielä hyvänä.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Dark Crusher
« Vastaus #9 : 26 Toukokuu, 2008, 10:12:01 »
Nyt alkuviikosta lähtee DC rakennukseen. Tulossa suht mullistavaa kokeilua mäntän kilpailuun, jos vain voimansiirron saa paikalleen.
Ensisijainen kriteeri on saada Dark Crusher seuraavaan kilpailuun! Runko ja voimansiirto lähtee muutokseen, noparina mamba max ja akuksi isken 11,1v 8000mAh maxampsin. Voimaservoo ja muuta muutosta on tulossa.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Dark Crusher
« Vastaus #10 : 04 Kesäkuu, 2008, 12:33:31 »
Auto siis telakalla ja odottaa rakennusta. Eilen katottiin vähän alustavasti hyperin keskidiffi yhdistelmää, joka näyttää ihan hyvältä.
Mitä todennäköisemmin se sitten koitetaan saada kiinni DC:n ja sillä kisaamaan. Katsotaan, milloin saadaan rakentaen.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Dark Crusher
« Vastaus #11 : 30 Heinäkuu, 2008, 16:56:40 »
Tänään on koittanut suuri päivä, Dark Crusheria on rakennettu eteenpäin, pohdinnan jälkeen päätyneiden ratkaisujen kera.
DC:n jouset on huollettu, öljyt vaihdettu ja muutenkin lookkia katsottu. Rakennuksen hoiti suurimmalta osalta 99% foff, joka sai
aikaa varsin toimivan paketin...  ;)

Ensiajot uudella DC:llä on jo takana ja suuremmat pehmeähiekkaiset testit tänä iltana edessä.
Jos raaskin, niin kerron iltamyöhään lisää kuvien ja videonpoikasen kera...  ;D
Edit. Tai huomenna, jos jäänemme mökille yöksi.

Sanonpa vain, että radikaalia!

« Viimeksi muokattu: 30 Heinäkuu, 2008, 17:01:52 kirjoittanut Dark Crusher »
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Dark Crusher
« Vastaus #12 : 31 Heinäkuu, 2008, 17:27:43 »
Jees, eli hieman tietoa mitä on rakennettu

Eilen 30-7-2008 -foff- otti DC:n käsittelyyn ja itsekin sain jotain pientä tehtyä, mutta 99% rakennukset suoritti jälleen kerran -foff-.
Vanha silver foxin keskidiffi heitettiin menemään ja tilalle iskettiin hyper 7:sta revitty spider keskidiffi, joka on lukotonta hieman jäykempi.
Takana on edelleen spider diffi, keskellä nyt spider ja edessä lukkodiffi. Jouset irrotettiin, hieman putsausta ja upouudet öljyt sisään ja
johan toimii! Rakennettua tuli myös uudet jousitelineet, muutamasta erilaisesta palikasta.. Twinin akkutelineet asennettiin sivuille valmiiksi
14,8v tehoja. Moottoriksi pantiin 700kv räjähtävän vääntävä 6mm akselilla oleva, suurikokoinen harjaton moottori, jossa kierroksia siis vain
700, mutta vääntöä 3 kertaa enemmän vanhaan 2500kv moottoriin verrattuna.. Akuksi alkuun kuitenkin 11,1v akku omalla telineellä. Nyt siis
kolme telinettä asennettuna. Ym.. pientä tuli laitettua. Ensitestit uutukaisella ajettiin säkylän montulla ja keskidiffi toimii uskomattomasti.

Muutoksia, rakenteluja:


1) Moottori: vaihtui edellisestä bk wandererista 6XL 2500kv moottorista - 700kv kiinaihmeeseen, 6mm akselilla, jonka -foff- hioi 5mm
pinjonille sopivaksi. Onnistuu helposti, kun pistää ohjaimesta peruskaasulla moottorin liikkumaan ja hioo tarkasti. Samalla tehtiin tasanen
kohta pinjonille, pysyy siten paremmin kuin tasattomassa akselissa.

2) Keskidiffi: Viime vuotisen silver foxin lukottoman keskidiffin tilalle hyper 7 revitty spider keskidiffi. Hieman jäykempi kuin täysin lukoton.

3) Muu voimansiirto: Edessä lukkodiffi, keskellä spider keskidiffi, takana spiderdiffi. Spurri tuo spiderin keskidiffi itessään ja pinjonina 18
hampainen karkasti piru. Akseleissa vakiovetarit, kardaanit myös hyperistä, hyperin vetarit, vastaavat nivelkardaaneja, toimivat ja sopivat
paikalleen napsakasti.

4) Jousitus: Rakennettiin taakse uudet telineet, jotta joustoasennon saa hyväksi, edessä jo viime kerralla -foff- rakentama telineistö. Iskarit
avasin, putsasin ja vaihdoin uudet öljyt. Tuli kokeiltua ja toimii todella hyvin iskarit, palauttaa ja on pehmeet! + leveä jousitusasento.

5) Tehot: Alkuun 700kv moottori kirjotetaan 11,1v maxampsilla, päällä oleva teline sitä varten, koska sivulla liikaa painoo toiseen suuntaan..
Sivutelineet kahta 7,4v akkua varten, 14,8v kirmailuja varten, jolloin yläteline jää "vastarinakuksi", mambasta punanenjohto irti ja 7,4v
pikkulipo kuormittamaan leikkiä..

6) Kääntö:
Pidettiin entisellään, koska toimii. Servona yllätys yllätys towerpro, johon ainakin itse luotan, kääntää hyvin ja dc:n systeemillä
vielä paremminkin.

7) Sähköt: Traxxasin vakio 2ch vastari, perus 27.255 kiteillä. Ohjaimena losin mini t:n vakio, hyvillä perussäätö varoilla. Noparina
mamba max, jota vuorotellaan mangustin kanssa. akkuina tosiaan 11,1v ja 2x 7,4v + 1x 7,4v (pieni) ohjaukseen.













Yhteenveto:
Auto rakennettiin vajaassa työpäivässä kuntoon ja se missä kunnossa se oli ennen sitä oli kaamea. Kaikki menivät uusiski, paitsi
akselit ja servo, muuten -foff- rakensi auton kokonaan valmiiksi ja tyytyväisiä ollaan! Ensitestit ellivuoren tasaisella ja pikku sorakasalla
antoivat lupaavia ilmeitä. Keskidiffi toimi kuten halusin ja tehoja löyty 700kv moottorista hyvin jo 11,1v akulla. Illalla mentiin säkylän
juoksuhiekkaan koittamaan ja hieman jäi uppoamaan, painoa etupäässä oikeen rutkasti ja kun takapää ei ehdi mukaan, tulee siitä tehotonta.
Kaiken kaikkiaan todella tyytyväisiä ollaan, ohessa esimerkki (toimivasta) lyhyestä autosta, kun pituus navasta napaan 38cm  ;)

...videoo aukeaa tähän tänään...

 

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Dark Crusher
« Vastaus #13 : 31 Heinäkuu, 2008, 18:25:05 »
Hienolta näyttää. Toimii varmasti hyvin. Keskidiffi paransi luonnollisesti ajettavuutta.
14.8v kiinni niin luulis lähtevän pahemmastakin hiekasta ;).

Mulla oli jousitusta lukuunottamatta täysin samanlainen suunnitelma Twinille. Tein jo jotain piirrustuksia valmiiks.
Tarkotus olis saada 10 - 15cm vakioon pidennystä ja madallusta melko paljon. Pidennys tulis ripustuksia siirtämällä rungossa erilleen.

Kuinka paljon wb on nyt? Juuri se 38cm?
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Dark Crusher
« Vastaus #14 : 31 Heinäkuu, 2008, 19:50:59 »
Jees, hyvältähän tämä vaikuttaa. Keskidiffi tekee ihan hitosti ja se näkyy. 14,8v kokeillaan, jos tarpeen.
Ahaa, onko apophis palaamassa kehiin, kolmantena legenda twininä?  ;) Mulla toi twini on just ja millilleen
sen 38cm, enkä suosittele tekemään hirveesti isompaa, jääpi mahasta kiinni ja ei tota saa keulimaan millään,
jos on 48cm, niin vaikeeks menee (näin luulisin). Toki vaikuttaa teetkö erillisjousitetun vai et.. Mutta joo
38cm, lyhyt on kun tipsy 44cm ja hot shadowsta ja nightfallista puhumattakaan  :D

Joo, nyt seuraavaksi projektointiin auton kohdalla:

a) 700kv moottorin tilalle 2300kv kiinamoottori. Pinjoni alkuun 18, sitten pienempää, jos tarpeen.
Tällä kokeillaan miten etenee, tarpeen vaatiessa pienempää pinjonia hienosäätäen.

b) etulukon tilalle spider diffi.

Nyt uppaa videoo, sitten laitan näkyville.

c) Ellei 2300kv moottorilla edetä tarpeeksi, siirrytään takaisin 700kv moottoriin ja isketään 14,8v
+ 7,4v vastarinakku.


Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Dark Crusher
« Vastaus #15 : 31 Heinäkuu, 2008, 20:16:06 »
2300kv moottorilla tulee nopeutta enemmän 11.1v lipolla kuin 700kv moottorilla tulis 14.8v lipolla..
Veikkaisin että 2300kv moottorilla ja 14.8v lipolla meno rupeaa näyttämään samalta kuin NF ja HS.
Muista shimmata sit hyvin. Huonolla shimmauksella spiderinkaan rattaat ei kestä enää noilla tehoilla.

Apophiksen oli tarkotus tulla vielä tälle kaudelle, mutta toistaseks projekti on jäissä.
Mahdollisesti omatekemä uus runko olis tulossa.
Pituus ei ole haitta sinänsä, koska tarkotus olis sillä autolla selvitä jatkuvalla kaasulla.
Kääntöonhelmat ratkasis 4ws, joka ei ole vaikea toteuttaa twiniin.
Anyway jotain uutta tulossa viimeistään ens kaudelle Foff Cupiin tai jopa Finland Cupiin :).
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Dark Crusher
« Vastaus #16 : 31 Heinäkuu, 2008, 20:25:59 »
Totta, onhan toi 2300kv 3x nopeampi kuin 700kv.. miköli päättely voidaan todeta ajossa faktaksi. 14,8v on jo liikaa 2300kv moottorilla
ja twinissä.. ei tiedä miten kestää ja 11,1v riittää varmasti jo tolla 2300kv motilla, kun nopeampi on. Shimmit on kunnossa, laitettu ihan
ekana kuntoon ja tehty kerran ja huolellisesti.

Apophiksen kehitystä ja rakennusta on mielenkiintosta kattella, odottelen sen kehitystä innokkaasti.
Katotaan mitä tästä saadaan aikaseksi sillä välin.

Helkkarin photobucket, lataa videoo uppaukseen reilun 20% ja sitten valittaa "tuntematon tiedostomuoto",
kaiken kukkuraksi video on tehty movie makerillä, jolla kaikki muutkin tehty ja upattu onnistuneesti  ???

Uppaan siis tubeen, eli hyvällä tuurilla video tänään, huonolla huomenna.
Tällä välin toista videoo teossa..
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Dark Crusher
« Vastaus #17 : 31 Heinäkuu, 2008, 21:56:16 »
Noniin, vihdoinkin youtube sai upattua videon. Tässä siis uutukaisesta videoo.

http://www.youtube.com/watch?v=q-gtINFq7LY
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Dark Crusher
« Vastaus #18 : 01 Elokuu, 2008, 16:32:37 »
Tänään jatkettiin DC.n rakentamista ja tehtiin muutama kokeilukin. 700kv moottorin tilalle laitettiin 2300kv:n moottori, jolle tehtiin
omanlaisensa moottoripukki. Etulukko hajosi jo eilen raksuttaen ja siitä luovuin kokonaan, eteen asennettiin Spider diffi, joten nyt
auto liikkuu 3x spider diffeillä  ;D  Ps. edessä tuntui olevan sopivan jäykkä spideri.

Ensitestin tällä setupilla ajoin samalla 18 hampaisella pinjonilla. Vauhtia oli 11,1v lipolla jo suht mukavasti, renkaat pursuivat ja zt:n
lainarenkaat saivat kyytiä, yksi sai ilmaa sen verran sisään, että pullistui 3cm ja jäi siihen asentoon  :D 

Testin jälkeen päädyttiin laajentamaan moottoripukin alaa ja laitettiin 18 hampaisen tilalle 14 hampainen pinjoni. Lähtö muuttui
selvästi pehmeämmäksi ja vauhtia löytyi silti mukavasti. Samoin mamban kuumeneminen laski, verrattuna 18 hampasella ajaessa.

Eli eli, tasasella ja metrin korkusella testattu tätä seduppia, mutta sunnuntaina kirmataan nopeasti tampellassa kokeilemassa.
Sen testin jälkeen osaa sitten korjata mahdolliset huonot asetukset ja säätää muut MM-tasolle kestäväksi.

Kaikenkaikkiaan parissa päivässä edetty varsin roimasti, suurin kiitos liikenee ehdottomasti -foff-:lle!
Otetaan sunnuntaina myös videota ajosta, niin teen siitäkin videota.

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Dark Crusher
« Vastaus #19 : 02 Elokuu, 2008, 13:18:38 »
Hieman muutoksia aikatauluun, mennään tänään testaamaan mouhijärven montulle, ajetaan samalla Hill Cupin GP4.
Joten alle saa taas arvokasta testiä, tämän päivästen ajojen mukaan korjataan huomista varten ja huomenna sitten toiset testit.
Lähinnä tutkaillaan auton etenemistä rinteessä, nyt kierroksia enemmän ja tarkotus, että auto lähtis paremmin rinteestä.
Muuten tuntuu olevan kääntö hyvä, jousitus balanssissa, muutamia hienosäätöjä vielä, mutta hyvässä vireessä.

Niin ja itse maksotti DC saapuu areenalle tänään ensimmäistä kertaa auton historiassa  ;)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN