Rc Formula OffRoad
November 24, 2017, 09:37:44 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Kisakalenteri 2017
 
   Home   Help Search Calendar Login Register  
Pages: [1] 2 3 ... 6
  Print  
Author Topic: Stroker  (Read 5692 times)
FINSKI
Full Member
***
Posts: 192


View Profile
« on: March 15, 2015, 07:07:23 PM »

FOFF autoa mieli siis tekisi, toivottavasti tästä sellaisen saisi aikaan.
Eli tarinaa.
Ostin tuossa joku aika sitten tuollasen kyoshon st-rr raadon, ex polttis on kyseessä.
Meinasin eka 1/8 buggystä väsätä jotain foffin tapaista, mutta eräs henkilö sai kaupattu minulle tuon truggyn raadon.
Olikin kyllä parempi näin, koska tuo buggy olisi käynyt pieneksi.
Ainakin alkuun ajelen ihan omaks iloksi tuolla lähimontulla, mutta eihän sitä koskaan tiedä jos se kisakärpänen iskisi.
Ajattelin etten mitään mod luokan autoa rupea rakentamaan, koska en osaa itse jatkettua runkoa tehä, saati akselia, en osaa hitsata.
Tuo auto on nyt enempikin monsteri kuin mikään muu, kun ei sitä putkikehikkoa ole vielä, mutta se on mietinnässä ja kyselen tässä eräältä sukulaiselta jos hän olisi innostunut sitä putkirunkoa minun kanssa tekemään ja hoitaisi sen hitsaamisen.
Olen näitä foff autoja himoinnut jo vuosia, nyt ajattelin että jos sitä ei nyt tee, niin se ei tule sitten ikinään.
RC touhuja olen noin 23-vuotta harrastanut on-off tyylisesti, viimeksi tuossa vajaa pari vuotta sitten oli yksi hpi baja ja mcd 4wd krossi.
Sitten tuli taas taukoa melkein 2-vuotta.
Nyt sitten ostin 1/8 krossakin pattereilla, koskan on se niin "huoleton" ja hajuton ja nykyään on tuo tekniikka jo kehittynyttä näissä ja suht edulliseen hintaan saa moottoreita ja nopeudensäätimiä.
Tuossa keskellä tuo st-rr, vieressä tuo krossi ja pojan traxxas.



Tuon korin ostin siksi, että voisin autolla ajella tässä ennen kuin kehikon saan tehtyä, toivottavasti saisi.
Tuo hpi giganten kori kävi tohon melkein heittämällä, niitä rungon ammeen muoveja piti vain leikata 10mm puoleltaan, niin kori istu paikoilleen sivuiltakin.


Moottoriksi ostin hobbywingin xerun 1800KV moottorin.
Nopari skyrc toro ts 150A ja akkuja ei vielä ole, ajattelin että 4S olisi alkuun passeli, voi olla alimitoitettu kunnon foff ajoon?
Servo on joku halpa 12kg hobbyking servo, alkuun pääse tolla.

Autossa on jonkin verran hiilariosia, mm iskaritornit ja tuo eturungon jäykistin.
Kevennetty runko ja jotain st-rr billet osia.


Renkaiksi valitsin nuo prolinen sand paw 2.8 mallit, tulee sopivasti tonttiin noiden kanssa tuo auto, tosin tiedä sit kestääkö nuo hiekalla juurikaan rykäsyjä.


Auto on nyt siinä kunnossa, että nopari ja akut, niin pääsis koeajot tekemään.


Tässä vielä kuva siitä mistä lähettiin liikkeelle.


Kaikki diffit kävin läpi ja vaihdoin uudet o-renkaat ja silariöljyt sisään.
30 000 on edessä, keskellä jotain 45 000 ja takana tais olla kans 30 000.

Anteeksi jos tämä aihe ei ollut toivottua tänne, tuolla rc10 foorumilla sai paskaa niskaan kun siellä tästä kirjoittelin. Roll Eyes

Päätin nimetä auton edesmenneen rc veneeni mukaan, sekin oli Psyclone Grin




Auto=kyosho st-rr
Voimansiirto=vakio
Runko jatkettu 60mm, takana hobaon pitkä kardaani.
Nopeudensäädin=Hobbywing xerun 150A.
Moottori=Hobbywing xerun 1800KV.
Akut=? ehkä 2x2S 5600mah 50-100C tai joku yksi kipale 5S akkuja.
Renkaat=proline slingshot 4" truggyn vanteella.
Pituus=?
Leveys=?
Paino=?
Servona on joku pilipali 12kg hk servo, mutta ajatellut josko tässä olisi voimaa ja hinta kohtuullinen.
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/SERVOT-JA-TARVIKKEET-Servot/Savox-SA-1283SG-30kg013-Digital-Servo-109213
« Last Edit: April 14, 2015, 08:08:50 AM by FINSKI » Logged
Hadesbear
RFOT
Foff Guru
*****
Posts: 6537


www.rc-foff.net


View Profile WWW
« Reply #1 on: March 15, 2015, 07:34:56 PM »

Tänne on AINA tervetullut uusi innokas foffaaja, sitä ei tarvi koskaan pelätä!  Smiley

Suosittelen lämpimästi poikkeamaan jossain kisassa (vaikka katsomassa menoa). Usein myös jollakin autolla voi päästä ajamaan, ellei omaa vielä ota ajoon.
Paikanpäällä näet lajin parhaiten, tämä foorumi on minimaalinen osa sitä hienoutta (paikanpäällä rentoa). Verrataan ratatouhuun tai muuhun, niin jokainen
on joskus tullut uutena, eikä tuntenut välttämättä ketään, mutta foffipoppoo on avoin ja neuvoo uusia mielellään.

Ihan hyvä lähtökohta vähintään omaksi iloksi tuossa autossa. Isompia renkaita yleensä käytetään 1/8 autoissa maxx paddlet / muut. Missäpäin sitä majaillaan,
että mikä kisa olisi lähin, paikanpäällä on kaikkein helpoin jutustella ja neuvoja hyvässä mielessä  Smiley

Tervetuloa lajin pariin!
-Hadesbear- / Saku Sarka
Logged

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN
FINSKI
Full Member
***
Posts: 192


View Profile
« Reply #2 on: March 15, 2015, 07:55:09 PM »

Kiitoksia  Smiley
Pelkäsin että minut virtuaalisesti teilataan kun tänne tämän kirjoituksen laitan, tuolla toisella foorumilla meni herneet nenään lopussa sitten allerkirjoittaneella että parilla jotka siellä sen shitin aloitti.

Asun Joensuussa, missä päin on lähimmät kilpailut susirajalta katsottuna?

Mukava olisi kyllä käydä katsomassa miten tuo kisaaminen oikeassa skaalassa on ja näyttää, paljon olen teidän videoita katsonut ja noita autojen rakenteluja silmät loistaen Cheesy
Kiitoksia upeista projekteista ja kertokumista ja kuvista eritoten, niistä saa aina uusia ideoita itekkin.

Jostain vinyylitangostahan tuollaisen kehikon voisi itekkin tehä, mutta voisi tulla niin karmean näköinen, että saisi pimeässä ajella sillä ettei kukaan sitä näkisi  Grin

Vaikkakin jos olisi taitoa, niin tuollaisen kehikon voisi kärsivällisellä työllä tehdä, jota minulta tosin puuttuu  Roll Eyes
Tuossa esimerkki roll cage minkä joku ite väsänny johonkin traxxakseen.


Sellaisellakin ajatuksella tuossa pelailin, että ostaisi tuon axial yeti xl auton kehikon ja pistäisi sen tuohon autoon sopimaan.
Kaippa tuonkin saisi jotenki modattua.
http://www.dollarhobbyz.com/catalog/product/view/id/3776/s/axial-1-8-yeti-xl-monster-buggy-roll-cage-drive-passenger-hood-top-tire-carrier-sections/category/141/
Tai sitten menisi 50$ roskiin..

Logged
Zarizi Tech
RFOT
*****
Posts: 3517


RFOT


View Profile
« Reply #3 on: March 15, 2015, 08:02:08 PM »

Lähin kisa taitaa olla Suonenjoella toukokuun puolivälissä. Oikein oiva projekti siinä aluillaan! Tervetuloa joukkoon kirjavaan!  Cool
Logged

Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCRCO
DravTech ~ Ottsix ~ RC4WD ~ Offipaita ~ Krawler Konceptz
FINSKI
Full Member
***
Posts: 192


View Profile
« Reply #4 on: March 15, 2015, 08:06:40 PM »

Kiitoksia.

Täällä taitaa tosiaan olla hiukan rennompaa possea kuin tuolla rc10:illä  Smiley

Jos vain hitsipelit pysyisi händyssä, niin mieli olisi täynnä ideoita ja mitä rakennella, mutta katotaan mitä tästä saa aikaan Smiley
Minkä verran muuten olette itse joutuneet maksamaan, jos joku on teille kehikon hitsaillut?
Mitä materiaalia muuten nuo metalliset kehikot on mitä teillä on autoissa?

Tällänen on tuo monttu jossa käyn yleensä ajelemassa, ei ole enää isossa toiminnassa, joten tuo pehmeän hiekan osa pysyy melko vakiona.
http://www.youtube.com/watch?v=xqFpHG0pHV0
« Last Edit: March 15, 2015, 08:14:09 PM by FINSKI » Logged
Hadesbear
RFOT
Foff Guru
*****
Posts: 6537


www.rc-foff.net


View Profile WWW
« Reply #5 on: March 15, 2015, 08:14:57 PM »

Kiitoksia.

Täällä taitaa tosiaan olla hiukan rennompaa possea kuin tuolla rc10:illä  Smiley

Jos vain hitsipelit pysyisi händyssä, niin mieli olisi täynnä ideoita ja mitä rakennella, mutta katotaan mitä tästä saa aikaan Smiley
Minkä verran muuten olette itse joutuneet maksamaan, jos joku on teille kehikon hitsaillut?
Mitä materiaalia muuten nuo metalliset kehikot on mitä teillä on autoissa?

Foffisakki on rentoa  Wink

En itse ole koskaan tehnyt unlikoria/hitsannut, vaan raukkamaisesti ostanut auton, jossa sellainen on, joten en osaa sanoa  Cheesy
Olen kuitenkin saanut seurata yhden JOS toisenkin osaavan ihmisen tekosia ja on täällä tekijöitä ja osaavia ihmisiä niitä tekemään!
4-6mm ainakin käytetty, aika laajasti loppujen lopuksi juotettu/pultattu -mallia.

Ehdottomasti katsomaan vaikka suonenjoelle / ajamaan / tutustumaan, se että tulee paikanpäälle tarjoo niin perkuleesti enemmän mitä edes foorumi.
Koko foffipoppoo on rentoo ja fiilis on hyvä, sen näkee vasta paikanpäällä, uudet aina tervetulleita ja mulla modikin, jota saa ajaa ilmaiseksi, jos haluaa  Smiley
Logged

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN
FINSKI
Full Member
***
Posts: 192


View Profile
« Reply #6 on: March 16, 2015, 08:43:32 PM »

Modasin tuota moottoria tänäänn.
Siinä kun tuossa xerunin kannussa on aika hentoiselle ruuville ne kierteet, niin päätin purkaa motin ja tehä kierteet uusiksi.
4mm kierteet siihen tuli, nyt pitäs pysyä paikallaankin  Cheesy

Samalla suihkin lakat tuohon sensorin piirilevyyn, pitäs kestää senkin nyt vettä.

Noparikin muuttu tässä päivän aikana, eli toroa ei tule, vaan tulee hobbywin xerun.
Löysin vielä Jyväskylästä rcm.fi putiikista yhen kipaleen.
Tuotanto on ymmärtääkseni tälle mallille lopetettu ja hobbywingiltä tulee kohtapuolin uusi malli markkinoille.
Uudet hubit asentelin taakse ja shimmailin välyksiä pois.
Ei 0,1mm shimmit riittäny pitkään kun taka-askelille meni 4 per puoli Grin

Vielä nuo yläpuolen tukivarsien muovit vaihtaa, niin auto on melkein kuin uusi Smiley
Kenellä täällä foorumilla on tuollainen 1800KV xerunin moottori?
Mitenkä tuo ösähtää 4S akuilla?
Vai onko 5S ostettava, akkuja ei tähän vielä ole nimittäin.
6S on jo sitten extremeä, en viiti sellaista jytkyä ostaa kun leviää sitä mukaa osat autosta.
Olen tällä hetkellä osa-aikatöisä paloasella, niin ei viiti kauheesti viritellä, sen verta että kestäis ajossa mahollisimman kauan ja vähemmän
varikolla  Grin
Logged
Hadesbear
RFOT
Foff Guru
*****
Posts: 6537


www.rc-foff.net


View Profile WWW
« Reply #7 on: March 16, 2015, 09:04:59 PM »

Mukavaa edistystä!

Tämä on Unlimited auto, joten voisit siitä tehdä vaikka ihan oman topikin tänne:
http://rc-foff.net/smf/index.php?board=33.0

Ylläpito voi myös siirtää tämän jo tehdyn aiheen sinne, jos tahdot?

1800kv koneelle vähintään 5S akku. Pari tällä foorumilla ajelee noilla KV-luvuilla ja voi antaa näkemyksensä.
6S toki vaihtoehto, rajaa vaikka ohjaimesta kaasua xx% ja lisää ajanmyötä, jos tarvii? Itsellä 2200kv kone
ja 5S lipo tuli siihen, riittää hyvin itselle.
Logged

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN
FINSKI
Full Member
***
Posts: 192


View Profile
« Reply #8 on: March 17, 2015, 06:59:49 AM »

Juu, saa siirtää  Smiley
Auton nimi on muuten tällänen, tarratkin on tulossa  Grin
Logged
FINSKI
Full Member
***
Posts: 192


View Profile
« Reply #9 on: March 17, 2015, 08:36:59 AM »

Millasia akkuja te muuten käytätte?
Mikä on tuo C arvo hyvä olla ettei akku slagaa heti?
Hobbykingiltä ajattelin tilata, sieltä taitaa saada edullisimmat akut.

Laitoin tuossa jo joku aika sitten autoon nuo raidevälin leventäjät, 9mm per puoli taisi tulla leveyttä lisää.
Kyoshon valmistamat palikat.


Auto on leveä ja melko matala, eikös se ole hyvä ettei sitö joustoa ole kauheasti?
Miten muuten nuo iskunvaimentimen jouset, jäykät vai pehmeät?


Hommasin tuohon krossiin tuollaisen dusty motor suojapussin.

Tuo on sen verta iso, että se käy myös tuohon trugyyn.
Ajattelin kesällä kokeilla tuota, jos se pitäisi suurimman osan hiekasta pois tuolta rattaista.
Rattaista puheen ollen, millasia välityksiä tuollasessa foff käytössä olisi hyvä käyttää?
Tossa autossa on nyt tuo vakio spurri, 46T ja pinioni on nyt 11T kiinni.
Ostan tosin kohtapuolin uuden keskidiffin ja siinä on 50T spurri, se varmaan olisi parempi foff käyttöön kuin tuo 46T?
« Last Edit: March 17, 2015, 08:54:38 AM by FINSKI » Logged
FINSKI
Full Member
***
Posts: 192


View Profile
« Reply #10 on: March 17, 2015, 08:38:35 PM »

Nyt ois noparikin kiinni autossa.
Ei puutu kuin vastari ja pääsis kokeilemaan.
Ei vaan taida uskaltaa tuota xerunia ulkoiluttaa tosissaan ennen ku lumet sulaa, tai oltava kuiva paikka jossa testit ottaa.
Vaikka tuo on kaiketi roiskesuojattu, ei viiti ottaa sadan euron riskiä.

Ihan vain testimielessä kokeilin tuohon kahta 2S akkua, ei mahdu kuin muutama hobbykingillä myytävä 5S akku tohon, ne oli jotain 2000mah kokoluokkaa, mutta ei kai esim kisassa sen isompia tarviakkaan?
Logged
FINSKI
Full Member
***
Posts: 192


View Profile
« Reply #11 on: March 18, 2015, 05:04:38 PM »

Tuossa mietin että nylontangosta tuon kehikon voisi tehä...
Kävin paikallisesta kumipörssistä ostamassa tuota nylontankoa, ei ollut kuin 10mm hyllyssä, mielikuvissa ajattelin että kaipa tuo 10mm menisi, no kotona sitten auton viereen tankoa laittoi, niin ohan se aika jumalattoman paksua.
Kävin kuitenkin motonetistä putkentaivutuspihdit ostamassa, eihän sitä hukkaan auta tankoja laittaa Grin
Nyt sitten meni pari kymppiä ehkä harakoille...

Eukko ei ollut kotona, niin eikun kattilat tulille ja veden keittoon..


Yllättävän hyvin tuo vinyyli kiehuvassa vedessä pehmeni ja kun siinnilleen kulma asensi pihtilöillä niin se jäi siihen, tosin
heti kun nostin vedestä pihit ja tangon, niin tuikkasin kylmän veden alle härpäkkeet.

Asettu paremmin asentoonsa tuo tanko.
Melko hyvin onnistu nuo "päärungon" osat.

Kunnon hanskat muuten hyvä olla tässä hommassa Grin

Melkolailla saman verran leveys suunnassa on nuo tolpat.


Mutta, kyllä se vaatisi jatketun rungon jotta tästä saisi kunnon foffin tehtyä, auttamassa liian lyhyt on tuo vakiorunko.
Ihan vain sommittelin tuota tolppaa tuohon, vaikka ois 8mm niin liian lyhyt on tää truggyn runko foffia varten.
Tuo putken korkeus ei ole oikea, tulen sahaamaan lyhyemmäksi noita tolppia, jos tästä nyt kunnon foffin rakentaisi.

Jos jostain löytäisi toisen st-rr kyoshon pohjalevyn, niin sen ostaisi ja jatkaisi sitä, ehkä tuo 10mm tanko voisi muuttua jopa
käyttökelpoiseksi, kun mittasuhteet hiukan muuttuisi.
Mutta ei tosiaan suoralla käellä tuollanen 1/8 truggyn runko riitä aihioksi, jatkettava sitä on....
Logged
FINSKI
Full Member
***
Posts: 192


View Profile
« Reply #12 on: March 18, 2015, 08:07:39 PM »

Tilasin inferno gt2 mallin pohjalevyn, saakohan tosta jatkettua tuota niin, että saisi toimivan.
Ei ollu hinnalla pilattu.
http://www.ebay.com/itm/Electric-GT2-VE-MAIN-CHASSIS-Hardened-Aluminum-Kyosho-Inferno-KYO30936B-/371278458618
Ainut mikä mietityttää, että mahtuuko tuo nykysen auton etummainen keskikardaani tuohon keskidiffin ja etummaisen diffin väliin, vai onko siihen modattava normi koiraluusta tappi?
Logged
FINSKI
Full Member
***
Posts: 192


View Profile
« Reply #13 on: March 18, 2015, 08:40:28 PM »

Jos tuota runkoa jatkaisi ja iskisi tälläsen jeepin korin niskaan Cool
Pidennettynä tuo istusi ehkä jopa ihan nätisti tähän.
http://rc-car-online.de/shop/en/products/fg_41150-41150-fg-stadium-jeep-body-shell-clear-unpainted-1pce-.html
100mm vaatisi pidennystä niin askeliväli olisi passeli tolle korille.
Logged
SlidSlide
RFOT
*****
Posts: 2451



View Profile
« Reply #14 on: March 18, 2015, 09:55:48 PM »

Hienosti projekti etenee. Komee kori ois.
Logged

Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson
FINSKI
Full Member
***
Posts: 192


View Profile
« Reply #15 on: March 19, 2015, 09:42:09 AM »

Mietityttää että käykö tuo gt2:sen runko tuon truggyn diffeille, mahtuuko se diffin bevel gear pyörimään tuossa runkolevyssä...
Logged
FINSKI
Full Member
***
Posts: 192


View Profile
« Reply #16 on: March 20, 2015, 03:03:00 PM »

Auto ois sähköjen osalta valmis.
Tosin akkuja pitää hommata lisää.



Tosiaan uus runko tulossa ja ricebeeriltä ostan sen pitkän takakardaanin, kiitos siitä hänelle jo etukäteen Wink
Kokeilin autoa tuossa sisällä pienen pätkän onboard kameralla, hyvin vääntää tuo xerunin 1800KV motti.


https://www.youtube.com/watch?v=VLqN5TZv-G0
Logged
FINSKI
Full Member
***
Posts: 192


View Profile
« Reply #17 on: March 25, 2015, 11:10:02 AM »

Ostin sitten toisetkin laparenkaat.
Eilen liimailin 3.8 proline slingshot kumit 1/8 truggyn vanteelle jotka keitin ennen asennusta, tuli mielestäni napakampi siitä renkaasta, kuin jos sen kumin olisi liimannut
3.8 vanteelle, tosin 13mm kapeampihan tuo truggyn levyvanne on kuin oikea 3.8 vanne, mutta tuskin vaikuttaa käytössä.
Pistin jesaria pari kierrosta kumin sisään vielä vahvistamaan sitä...

Pistin muuten kyselyä amainille, että voisiko he ottaa myös sen pantherin 3.2 laparenkaan myyntiin heidän kauppaan, ei ole vielä vastausta tullut.
Towerhobistahan tuota saa, mutta 15$ postit parille renkaita.

Hommasin myös alumiinilevyä 3mm tuossa viikonloppuna projektiin, ricebeeriltä on tulossa se pidennetty akselikin, kiitos siitä hänelle Smiley
Jossain vaiheessa sekin pohjalevy tulee, niin pääsee projektia jatkamaan.

Harmi kun ei ole kameraa, se meni rikki sunnuntaina kun krossilla ajoin päin sitä pitänyttä tolppaa Grin
https://www.youtube.com/watch?v=0CGpL6xD4_A
Arvatkaa onko emäntä yhtä tulta&tappuraa kun ei ole nyt kameraa, ja vauva on tulossa taloon tuossa kuukauden kuluttua, mutta milläpäs sitä kuvia ottaa uudesta tulokkaasta kun isi rikkoi kameran leluautollaan Lips sealed
« Last Edit: March 27, 2015, 10:01:27 AM by FINSKI » Logged
Hadesbear
RFOT
Foff Guru
*****
Posts: 6537


www.rc-foff.net


View Profile WWW
« Reply #18 on: March 25, 2015, 06:45:27 PM »

Hyvää edistystä!

Tuo slingien liimaus 13mm kapeemmalle ei ole lainkaan huono juttu. Se pikkasen kasvattaa renkaan halkaisijaa, koventaa pintaa, mutta toimii yhä varsin hyvin!

Raju isku kameraan  Cheesy Ei kait se auta, kun hommata tilalle toinen, ellei päinajettua saa halvalla fiksattua.

Hyvin se siitä etenee. Hieman pidempää pohjalevyä tekoon. Ensalkuun tuo lexankori kelpaa ihan hyvin ja omassa ajossa vaikka jättäski niin. Jos innostut, niin
putkihommaa, vähä juottelee (testaa ensin) ja sitä kautta putkikehikkoa tekemään. Ei mitää ressii tekemisistä, omaan tahtiin ja makuun.

Foffissa hienointa mielestäni on se vapaus, ettei oo pilkulla väännetty säännöt, vaan reservii on ja saa toteuttaa kaikkee miälenvikastakin  Wink

Logged

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN
FINSKI
Full Member
***
Posts: 192


View Profile
« Reply #19 on: March 25, 2015, 07:01:32 PM »

Joo, olen samaa mieltä tuosta renkaasta, se on ikäänkuin kovempi, eikä ole niin softi kun se on hiukan pinkeemmällä tuossa vanteessa.
Jokaiseen kumiin vetäsin sisälle pari kierrosta vielä jesaria varmuudelta.
Tässä pari kuvaa autosta noiden slingien kanssa, on ne aika julmetun kokoset, vieressä uusi sekasikiö, team c buggy jossa team c truggyn kori ja ne toiset prolinen sand paw laparenkaat, ei hullumman näkönen auto tullu tosta Smiley





Tohon buggyyn tilasin kans kyoshon 18mm leventävät hubit ettei noi vanteet raavi tukivarsiin, noissa kun on ne 2.8 vanteet.
Siinä on nyt hobbywingin 120A noppa ja ja joku kiinalainen 2250KV 4-pole moottori.
Pahoittelen kuvian laatua, piti hätäratkasu keksiä ja ainut millä sai kuvia jotka sai nettiin, oli toi läppärin kamera  Grin
Logged
Pages: [1] 2 3 ... 6
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!