Kirjoittaja Aihe: Short Course 1:10 & 1:12 autot  (Luettu 80347 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

matti.l

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #80 : 03 Maaliskuu, 2010, 16:34:54 »
DIY keskustelussahan oli kyse pohjalevystä. Kyllähän autoa saa vapaasti muuten muokata, kunhan säilyttää originaalin pohjalevyn ja saa istutettua SC-auton vakiokopan.

Onko hullu idea ajaa nopeusjakso laparenkailla? Saataisiin vähän mäkimäisempää nopeutta. Moottori ja nopari kyllä kuumiavat enemmän. Toinen ongelma on laparenkaiden tehokkuus verrattuna vakiorenkaisiin. Toisaalta jos rinteeseen tulee ajaa, niin melkein väkisin omistaa laparenkaat.

Eikös ongelma lähinnä ollut siinä että renkaat tulevat korista ulos laparenkailla. Ja näin ei pääse syntymään kylkikuljessä ajoa laparenkailla.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #81 : 03 Maaliskuu, 2010, 19:16:04 »
Ainakin itse sillä kannalla, että ajetaan yhteislähtö SC vakiorenkailla, ei aleta sitä laparenkailla ajamaan...
Laparenkaat tulevat ainakin omassa slässissä sen 2cm ulos, joten kylkikyljessä ajot eivät olisi mahdollisia,
vaan aikaansaannos olisi enemmänkin romurallia  :D Eli pidetään toi: yhteislähtö SC vakkareilla ja foffia
sitten haluamillaan renkailla, suositteluna tietysti laparenkaat.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

lassi68

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 121
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #82 : 04 Maaliskuu, 2010, 01:21:15 »
Joo 1/12 autoja mä en tunne kun ton yhden (crt.5), joka ei millään muotoo oo SC henkinen, vaan paremminkin semmonen "pikkuvesseli", joka sopii kokonsa ja olemuksensa puolesta tonne modiin ;)

Edelleen korostan sitä, että pidettäs tän luokan "lanseeraus" mahdollisimman yksinkertaisena, eikä pohdittas vielä tässävaiheessa kauheesti niitten modaamista ;)

Kokemus on näyttäny, että foffissa voi pärjätä vakioautollakin ;)

Uusille foffiharrastajille (joita toivottavasti nähdään runsainmäärin keväällä/kesällä (jos ne nyt kumpikaan suostuu meille tulemaan?)) suosittelen lämpimästi laparenkaiden hommaamista heti alkuunsa, jos meinaa rinteeseen mennä, niin paljon lapakummi tuo laatua ajamiseen, että kärpänen iskee ja sitä täytyy saada lisää ;)

Ilmanmuuta "nopeusjaksolle" orkkiskumit (kuhan ny ensin nähään, et pääseks niillä hiekalla etes eteenpäin? :-\) Krossiradalla on nähty jo kosolti tilanteita, missä 2 SC autoo painaa kurviin kylkikyljessä, eikä kumpikaan lennä radalta ulos, se on huitsin hienoo kattoo ;D Jos taas mä esim. meen trukilla (crt.5) ottaan kontaktia SC auton kans, niin jompikumpi/ molemmat lentää, tai crt jää eturenkaastaan kiinni korin alle, eikä kumpikaan mee mihinkään, ei hienoo :P Siinä lyhyt perustelu, miksei korista ulostulevia renkaita nopeusjaksolle (jos orkkiksilla saadaan riittävästi pitoo hiekalla?)

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #83 : 04 Maaliskuu, 2010, 18:16:35 »
Joo 1/12 autoja mä en tunne kun ton yhden (crt.5), joka ei millään muotoo oo SC henkinen, vaan paremminkin semmonen "pikkuvesseli", joka sopii kokonsa ja olemuksensa puolesta tonne modiin ;)

Olet tällä hetkellä ainoa 1/12 auton omistaja. Kyllähän luokka voidaan rajata pelkille sc-autoille.

Muuten, olisitko Lassi tulossa ensi kaudelle foffiin kenties SC-autolla, vaikka GP-luokka ei jatkuisi.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #84 : 04 Maaliskuu, 2010, 19:04:29 »
Minä en kyllä takavedolla lähtisi rinteeseen lapakumien kanssa, vaan mahdollisimman leveää traktorikuviosta rengasta alle. Riippuuhan se tietty rinteestä, mutta eiköhän niissä hiekkaa ole yllinkyllin. Nelikot on sitten toinen juttu ja sinne vain lapaa alle.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

lassi68

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 121
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #85 : 05 Maaliskuu, 2010, 00:14:53 »
Oma osallistumiseni tulevalla kaudella esim. SC-luokkaan on pitkälti kiinni siitä, minkälaista kalustoo saan haalittua kasaan siihen mennessä?

Jossainmäärin olen jokatapauksessa mukana, vaikken sais yhtään autoo liikkeelle ;)

Ei tiä vaikka tulisin crt.5:lla kiusaan teitä modiin ;)

Anyway, kaikki on vielä avoinna ja ekoihin ajoihinkin on viä melkosesti aikaa!

p.s en omista yhtään sähköautoa ;)

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #86 : 06 Maaliskuu, 2010, 18:28:50 »
Muokkasin etusivun juttua, eli vanteet ovat tässä luokassa foffissa vapaat, eli saa olla 2,2 tai 2,8 ym,
kunhan se renkaankoko ei kasva isommaksi kuin 14cm. Täten vanteet vapaat, eikä tuota slässiin ongelmaa.

Pohjalevysäännöt ym huomiot saavat pian lisäkommenttia, kun slide on nokian radalla katsomassa kisoja
ja palaveeraamassa muutaman kanssa, joten piakoin saadaan lisätietoa ja muovataan sääntöjä paremmiksi  :)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #87 : 06 Maaliskuu, 2010, 19:04:25 »
Jeps, paikalla taas. Pääsin vertailemaan HN SCRT10 ja Hyperin SC10 ihan livenä. Eroavaisuuksia oli lähinnä pohjalevyssä ja puskurissa. Mielestäni puskurin saisi vapaasti valita itse, kunhan semmoinen on kiinni autossa ja auto Suomen virallisten SC-sääntöjen mukainen. Paikalla tuli myös kritiikkiä koskien pohjalevysääntöä, koska pohjalevy ei ole vapaasti valittavissa.

Onko huono idea sallia vapaasti valittavaksi pohjalevyt, kunhan se on Suomen virallisten SC-sääntöjen mukainen? Pohjalevyssä ei kuitenkaan saa olla maavaraa kasvattavia taitoksia, vaan sen tulee olla rakenteellisesti suora (tästä tulee vielä demo). Oma motivaationi sääntöjen hiomiseen rupee olee loppumaisillaan. Tällä hetkellä minulle on aivan sama, tuleeko joku sinne custom pohjalevyllä. Tuskin se muidenkaan maailmaa kaataa. Ei yksi pohjalevy ihmeitä tee tosiaan nyt, kun luokassa on painorajoituskin.

Mitä lähempänä säännöt ovat Suomen SC-sääntöjä, sitä paremmalla mahdollisuudella harrastajamäärä kasvaa ja osien vaihtelu rata-ajon ja foffin välillä vähenee.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #88 : 06 Maaliskuu, 2010, 19:18:35 »
Ei nyt juuri ole mistä tarkistaa millainen on Slash 4x4:n pohja, eli onko siinä maavara keskeltä suurempi kuin akseleiden kohdalta. Esim. SCRT10:ssä voisi jollain pohjalevyn taitoksilla tai useammasta palasta ja korotuspaloista kasatussa pohjassa saada jonkin enintään 10 mm lisää maavaraa keskelle autoa, sitten pitää vaihtaa kardaaneja pidemmäksi ja alkaa jotain muutakin kikkailemaan. Toki jo 10 mm olisi tuossa autossa valtavasti.

Valmiit runko/pohjalevysarjat yleensä laskevat maavaraa tai ainakin painopistettä SC-autoissa. Tuskin yksikään valmis kaupan oleva pohjalevy on keskeltä korkeampi. Siinä mielessä sääntö voisi yksinkertaisesti olla seuraavanlainen:

   Pohjalevy/runko vapaa, mutta auton oltava edelleen SC-sääntöjen mukainen, eikä auton maavara
  akseleiden välistä mitattuna saa kasvaa alkuperäiseen pohjalevyyn/runkoon verrattuna.


Jos auto on kovin DIY mallia, niin sitten pitää ilmoittaa minkä tehdasvalmisteisen auton pohjalevyä käytetään referenssinä.

Tän vois lyödä lukkoon aika pian, sillä ainakin itsellä olisi tarkoitus huomenna alkaa työstämään autoa ajokuntoon ja valinta pitää tehdä sen suhteen otetaanko rakentelun kohteeksi tehtaalla juustoksi rei'itetty SCRT10:n alkuperäinen pohjalevy vai 3 mm:n alumiinilevy. Oli se sitten kumpi tahansa, niin reikien määrä on lopputuloksessa pienempi.
« Viimeksi muokattu: 06 Maaliskuu, 2010, 19:21:55 kirjoittanut Penguin »
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #89 : 06 Maaliskuu, 2010, 19:22:33 »
  Pohjalevy/runko vapaa, mutta auton oltava edelleen SC-sääntöjen mukainen, eikä auton maavara
  akseleiden välistä mitattuna saa kasvaa alkuperäiseen pohjalevyyn/runkoon verrattuna.


Kuullostaa helpolta ymmärtää ja tulkita. Lisään sääntöihin.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #90 : 06 Maaliskuu, 2010, 19:28:32 »
Jep, Penguinin mainitsema on lyhyt ja ytimekäs, joten lähdetään tuolla liikenteeseen ja saadaan hyvin porukkaa,
(ei rajotu sitten pohjalevyyn). Eiköhän tästä saada vielä hiottua hyvät ennen kautta!
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #91 : 06 Maaliskuu, 2010, 23:50:21 »
Yhteislähtönopeusjaksosta johtuen tässä luokassa ei voi periaatteessa ajaa useampi kuski samalla autolla. Saisiko kuitenkin tehdä siten, että kaksi kuskia voi ajaa samalla autolla ja toinen ottaa nopeusjaksolta nolla pistettä, kun on ilman autoa, eikä pysty ajamaan? Jos vielä tekisi siten, että pitää jo ennen kisaa ilmoittaa kumpi kuskeista ajaa nopeusjakson, niin ei voi edes taktikoida mitään kesken kisan.

Tuli vaan mieleen, että mulla on nyt yksi SC11-luokan auto jo rakenteilla kotona ja toinen tulossa rapakon takaa. Ajatus oli että pojat ajais niillä SC11-luokassa, mutta jos ja kun itselläkin on kiinnostusta, niin saisi vähän tuntumaa luokkaan ajamalla ne foffijaksot jommalla kummalla autolla. Jos taas tulee sellainen olo kuin välillä viime kaudella, että mielummin vain katselee kun muut kisaa, niin ei viitsisi enää itselle kolmatta autoa hankkia. Muutenkin jää ne omat ajamiset aika vähiin.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #92 : 06 Maaliskuu, 2010, 23:55:18 »
Tietysti onnistuu.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #93 : 07 Maaliskuu, 2010, 07:17:42 »
Saisiko kuitenkin tehdä siten, että kaksi kuskia voi ajaa samalla autolla ja
toinen ottaa nopeusjaksolta nolla pistettä, kun on ilman autoa, eikä pysty ajamaan?

Eiköhän tuoda saada sääntöihin sallituksi  ;)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

OV

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 60
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #94 : 07 Maaliskuu, 2010, 13:35:23 »
Eli nyt lähdette kuitenkin sille linjalle mitä ite liputin aluksi XD.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #95 : 07 Maaliskuu, 2010, 18:55:36 »
Kompromissiä ja ei tuosta mitään etua saa, kun jää nopeuskin ajamatta, mutta taataan jälleen yksi mahdollisuus ajaa.
Itse en oleta luokasta vielä tänä vuonna mahtavuuksia, vaan tämä vuosi on opettelua ja kaudelle 2011 saadaan sitten
toimivimmat säännöt ym... tehdyksi, kun on alla kokemusta. "mikään ei synny tyhjästä" on fakta, jonka modifiedkin on kokenut  :)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #96 : 07 Maaliskuu, 2010, 19:25:51 »
OV taisi tarkoittaa pohjalevyä koskevaa sääntöä.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #97 : 07 Maaliskuu, 2010, 19:32:33 »
No voiehan ketut  ;D Vastattiin nyt sitten johonkin ihan muuhunkin  :D
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #98 : 11 Maaliskuu, 2010, 01:23:10 »
Lukkosääntöön päivitystä. Menee liian vaikeaksi, jos lähdetään pyörittelemään renkaita ja katsomaan menevätkö ne samaan suuntaan. Hitaasti pyöritettäessä voivat mennä eri suuntiin, kun taas nopeasti pyöritettäessä samaan suuntaan. Lukko on lukko ja öljyt on öljyt.

Öljyjä/lukkoja koskeva sääntö yksinkertaistettuna seuraavanlaisesti:

Öljyt ovat vapaat. Autossa ei kuitenkaan saa olla lukkoa. Saman akselin renkaita eri suuntiin pyöritettäessä
renkaiden tulee pyöriä jollain tapaa eri suuntiin. Mikäli renkaat eivät voimallakaan pyöritettäessä liiku eri suuntiin,
tulkitaan se luoksi, jolloin auto on laiton. Renkaiden pyörittämisen suorittaa puolueeton tuomari.


wink wink SC11 kuskeille ;D


Vielä selvennyksenä kuvan purkkiin, että se on ofnan valmistamaa erittäin jäykkää diffiöljyä. Sanoisin lapiotavaroiden isännäksi, ellen tietäisi tätä jäykempää öljyjä. Olkoon sitten renki. Jos tuntuu lukitsevan liikaa, niin sitten miksaa jonkun löysemmän öljyn kanssa, esim 500k litkun.
« Viimeksi muokattu: 11 Maaliskuu, 2010, 01:25:03 kirjoittanut SlidSlide »
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Short Course 1:10 & 1:12 autot
« Vastaus #99 : 11 Maaliskuu, 2010, 08:47:45 »
Kommaan vielä lukkosääntöä, eli saa heittää 100k, 500k, 700k jne... mömmöö sisään, mutta edellytys on se, että kun tuomari
pitää toisesta renkaasta kädellään kiinni, pystyy toista vielä pyörittämään. Mikäli käy niin, ettei rikkomatta pysty on autossa
laittomat lukot ja se on sitten saijonara  ;D Anyway, eihän 700k:n ole lukko, joten sinne vain mömmöö sisään ja nauttimaan.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN