Kirjoittaja Aihe: Emperor - TT Ek4 S2 BL  (Luettu 10240 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Emperor - TT Ek4 S2 BL
« : 21 Huhtikuu, 2008, 11:13:10 »
Uudet tuulet puhaltavat modin suunnalta. Niinpä päätin laskea purjeet ja mennä virran mukana.

Tiimini innoittamana päätin hommailla modiin jonkinlaisen auton.
Ilokseni huomasin että viime vuoden menestysprojekti TT Ek4 S2 BL.
Autolla ajettiin vain yksi kisa, mutta suorituskyvyltään se oli paikoin HB projektini luokkaa.

Näin alkutuimaan en laita ensimmäiseen viestiin vielä mitään ihmeellisiä kuvia,
koska tänne tulee aikanaan tila specseille ja kuville.

Catien kanssa istuskellen - Finland Cup comp1


« Viimeksi muokattu: 11 Elokuu, 2009, 20:39:54 kirjoittanut SlidSlide »
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Emperor - TT Ek4 S2 BL
« Vastaus #1 : 21 Huhtikuu, 2008, 11:32:17 »
Päätin että renkaiksi tulee proline sand pawit. Seuraavaksi piti päättää mitä vanteet laittaisin autoon.
Koska luokan koko määräytyy renkaan, ei vanteen mukaan, päätin kokoeilla saada sand pawia isommalle vanteelle.

Vanteita mulla on käytännössä tällä hetkellä käyttämättöminä, revon, emaxxin, twin forcen, usa1 ja ek4 s2.
Tosin twinin ja ek4 vanteilla on laparenkaat ja revon vakkari renkaat.

emaxxin vanteella oleva sand paw (leveempi) vs. usa1 vanteella oleva sand paw.


Useiden kokeilujen jälkeen päätin, että laitan sand pawit emaxxin renkaille
a) koska vanteet on vapaana
b) koska hex on syvennyksessä - rengas lähempänä runkoa auttaa kääntöön
c) renkaista sai jollain asteikolla jopa scalemaiset


Emaxxin vakiorengas ei mene suoraan ek4 vakio ulostuloon ek4 paksun vetarin vuoksi,
ja vaikka emaxxin vanteen reikää suurentaisi, ei vannetta saisi mitenkään kiristettyä hexiä vasten.
Niinpä otin ulostulot twinistä ja siirsin ek4 takakardaanit eteen.
Twinin pitkät kardaanit laitoin taakse. Nyt toimii hienosti ja renkaan saa kunnolla kiristettyä.

Rengas saattaa ottaa vähän käännössä kiinni tukivarteen, joten saatan kaventaa emaxxin vannetta hiukan.

Laparengas painuu leveenä keskeltä kohti vanteen keskipintaa, joten laitoin vaahtomuovista pienen kerroksen vanteen keskipinnalle.
Nyt rengas on kova, mutta ei ainekaan painu yhtään kuopalle. (huom. vaahtomuovikerros ei ole läheskään noin paksu)


Koska renkaat ei nyt tua hexiensä vuoksi erityistä leveyttä, toteutan leveyden pidentämällä ruuvilinkkejä.
Tarvittaessa teen omat ruuvit, että saa pitemmät tukivarret.


Tänään kattellaan taas lisää projektin edistymistä.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Maximus

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 554
Vs: Emperor - TT Ek4 S2 BL
« Vastaus #2 : 21 Huhtikuu, 2008, 18:06:21 »
Heheh. taitaa sand pawit saaha kyytiä noilla vanteilla. näyttää hieman revenneen ::)

miten sait noi noille vanteille??? :o
´Red Devil ja Panther

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Emperor - TT Ek4 S2 BL
« Vastaus #3 : 21 Huhtikuu, 2008, 18:29:24 »
Edellinen omistaja liimas niin tiukkaan vanteille, että oli pakko vedellä puukon kanssa irti.
Renkaiden ei haittaa, koska menee täten paremmin isommalle vanteelle.

miten sait noi noille vanteille??? :o

Työllä ja tuskalla varsinkin, kun piti laittaa vaahtomuovikerros alle.
Käytin apuna rengasrautaa. Ilman sitä tuskin olisin saanut vaahtomuovia alle välttymättä hiertymähaavoilta.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Emperor - TT Ek4 S2 BL
« Vastaus #4 : 22 Huhtikuu, 2008, 01:55:44 »
Nyt yöllä tuun tallissa ja juuri se käyrä on aika maksimaalisen korkeilla asteilla..
3h tein ja wörkkasin autoa eikä edistystä tapahtunut käytännössä juuri mitään.

Kardaaneista jää kiinni ek4 pidennys. Edestä sain yhteensä n. 3cm lisää,
joka vaikuttaa osaltaan maavaraan, osaltaan renkaiden hinkkaamiseen tukivartta vasten.
Takaa en saa järkevästi kuin max 1,5cm. Siltikään kardaanit ei enää riitä.

Mulla on pyöreetä tankoa, josta ajattelin väsätä kardaanit periaatteella:
kestää jos kestää.
Joko jätän kardaanit neliönmallisiks päistä tai sitten pyöristän ja lyön ruuvin läpi päästä.

Pidennys on molemmin puolin tukivarren alapidikkeen näkyvän ruuviosan luokkaa.
Ei paljoa mutta siltikin pieni apu maavaraan.
« Viimeksi muokattu: 22 Huhtikuu, 2008, 14:24:59 kirjoittanut SlidSlide »
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Emperor - TT Ek4 S2 BL
« Vastaus #5 : 22 Huhtikuu, 2008, 14:23:01 »
Maalipinnan poistin emaxxin renkaista tällä:


Siinä mustat velocityt 8).


Nykynen maavara on tota luokkaa. Suuremman olisin saanut,
jos olisi ollut kardaaneja pitkän ja todella pitkän välistä.
(kuva valehtelee hiukan - pohja ei osu läheskään sub-c nimhien kärkeen)


HB diffikuoret, twin forcen rattaat ja ulostulot, madforcen spurri. Tällä setillä pitäs pärjätä.


Välitys jää laskujeni mukaan 10 pinjonillakin aivan liian lyhyeksi,
joten koitan suunnitella jonkinlaista alenninta siihen väliin. Osia olis revosta ja twinistä.
Mieluiten semmonen alennin, jonka kautta sais moottorissa pidettyä 32dp pinjoneita.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Emperor - TT Ek4 S2 BL
« Vastaus #6 : 24 Huhtikuu, 2008, 01:45:39 »
Projekti etenee..

Tänään hieman karsittiin ylimääräsiä osia pois mm. kylkilevyt lähtivät.
Auto näytti päivän päätteeksi tältä.


Poistamisoperaatioon hain rohkaisua Karhulta.


Ensiks otin jarruservonjalustan pois.   ennen / jälkeen
   

Seuraava tehtävä oli porata diffinpidikkeiden reikiin liikkumavaraa,
koska pidikkeet olivat hieman liian tiukasti diffiä vasten.
Lisäsin liikkumavaraa muutaman millin.
 

Keulimisen estäjän, kanto-osan kuka miksikin sitä kutsuukin, poistin.   ennen / jälkeen
 

Jotta en porannut pohjan reikiin turhaan liikkumavaraa, poistin diffinpidikkeen sivusta ulokkeen,
jonka tarkoitusta en tähän päivään mennessä ole keksinyt.   ennen / jälkeen
 

Sain myös joitakin muita juttuja autoon liittyen tehtyä, mutta niistä lisää huomenna.
Päivä meni hyvin pulkkaan rc:n osalta, tiimi täytti 5 vuotta, projekti(t) eteni hyvin.
Sain myös emaxx projektiin arvokkaan osan, joka herätti uuden idean sen suhteen.
Parhaassa tapauksessa pääsen senkin projektin kimppuun jo huomenna.

Jos jotain miinuksia pitää tässä vaiheessa lähteä hakemaan,
niin on haikea jättää hyvin palvellut kanto-osa pois Ek4 :'(.

Hold you one last time before I set you free.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Emperor - TT Ek4 S2 BL
« Vastaus #7 : 24 Huhtikuu, 2008, 08:25:27 »
Hienostihan se emperor siitä etenee! On siihen saatu rakennettua vaikka mitä ja muutettua kilkkeet toisenlaisiksi.
Ihan yleisen mielenkiinnon kautta, millasta sähkötekniikkaa on suunniteltu, kun näitä ei hirveesti ole paljastettu...?

Odotellaan mitä salaisen verhon takaa lopulta paljastuu  ;)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Emperor - TT Ek4 S2 BL
« Vastaus #8 : 24 Huhtikuu, 2008, 09:04:42 »
Näin aluks ei autoon laiteta mitään ihmeellistä.

-Joko bk 20s8 moottori tai feigao 8xl
-Kennomäärä on 12 - 14 luokkaa
-Nopariks mamba max
-Spekun 2.4GHz radioiks
-Kääntöön tulee luutavasti airtronic'sin voimaservo
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Emperor - TT Ek4 S2 BL
« Vastaus #9 : 24 Huhtikuu, 2008, 14:27:13 »
Duunailin tänään autoon moottoripukin paikalleen.
Laskin että 9 - 13 pinjonit menevät varmasti tolla kyoshon 44 spurrilla.
Ratkasu on pysyvä jos toi toimii.
On kyllä pari ässää hihassa, jos toi tuntuu liian epävarmalta ennen kauden alkua.


Siinä kardaani jonka piirsin teräslevyyn. Ei mikään kaunokainen, mutta mulle riittää jos toimii.
Tän projektin ei muutenkaan oo tarkotus olla isolla rahalla tehty. Vähän vastapainoa crawlerille, johon menny jo liikaa rahaa.



Moottoripukkia jouduin vähän leikkelee, koska sen reunat oli liian lähellä ulostuloa.
Kardaanin pallopään lävistävä tappi otti kiinni moottoripukin reunoihin.

Jos omatekemä kardaani hajoaa tai ei jostain muusta syystä toimi,
on varalla punnisher shaft. Halusin vaan kokeilla miten kardaanin tekeminen onnistuu itse :).


Ajattelin että nappaan crawlerista samalla vaakatason kääntöpidikkeen kun otan servon irti.
Toisaalta nyt on pienemmät renkaat eikä hexipaikatkaan ole renkaan sisäpinnassa,
joten kääntö voi toimia maksimaalisesti jo nyt.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Emperor - TT Ek4 S2 BL
« Vastaus #10 : 24 Huhtikuu, 2008, 17:37:05 »
Kardaani osoittautui lopulta aika huonoksi. No ei yllätys ettei ekalla kerralla onnistunut.
Nyt on uus idea kardaanin suhteen, jota toteutan tällä hetkellä.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Emperor - TT Ek4 S2 BL
« Vastaus #11 : 24 Huhtikuu, 2008, 23:12:37 »
4mm alutangosta kardaanin poraamalla reiät molempiin päihin ja liimasin ruuvin läpi.
Oon melko varma ettei se tuu kestää, joten suunnitelmat muuttu koko alustan päällisen osalta.

Keskidiffi tulee siirtymään sen verran taaksepäin, että saan nykyisllä kardaanivaihtoehdoilla homman toimimaan.
Joko sahailen huomenna moottoripukin, joka kiinnitettäisiin diffinpidikkeeseen
tai leikkaan twinin oman pukin puoliks ja pulttaan pohjaan. Saatan toteuttaa molemmat.

Diffinpidikkeisiin tulevan pukin pulttaan parilla ruuvilla pidikkeeseen,
taivutan levyn ja pulttaan parilla ruuvilla pohjaan. Tällä keinoin pysyy varmasti.
Moottori jää aika lailla auton keskiosan kohdalle, joka on huomattavasti parempi kuin perässä,
jonne se olisi väkisin kokonsa puolesta jäänyt, jos ei keskidiffiä tarttis siirtää.

Jonkinlaista alennintakin mietin, mutta se tulee jos aikaa jää ennen vkl testauksia.

Tylsää soperrusta ilman kuvia, ehkä kuvineenkin ;D, mutta on helppo purkaa pään sisällystä paperille.
Kokonaiskuva projektista selkeytyy ja uusia ajatuksia liittyen projektiin heräilee samalla :).
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Emperor - TT Ek4 S2 BL
« Vastaus #12 : 25 Huhtikuu, 2008, 11:44:26 »
Maalasin ja lakkasin vanteet. Rasvan ja lian poistin renkaista rasvanpoistoaineella ennen maalaamista.
Maali oli games workshopin (warhammereihin tarkoitettu) pohjamaali. Lakka oli jotain automaalille tarkotettua.


Pinnasta ei tullut mikään erityisen hieno, vaikka yritin maalata tasaisesti.
Maalia ja lakkaa tuli molempia muutama kerros.


Tässä kolmea sorttia linkkejä, pisin on omatekemä. Todennäkösesti se ei tule käyttöön ainakaan tähän projektiin.




Juuri eilen siivosin työpöydän ylimääräsistä tavaroista siistiks. Kaikki kamat oli oikeilla paikoillaan.
Päivän päätteeks työskentelypilttuu näytti tältä.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Revoman

  • Hajalapa
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: Emperor - TT Ek4 S2 BL
« Vastaus #13 : 25 Huhtikuu, 2008, 11:52:21 »
Ei sun naapurilla tai jollain olis hitsivehkeitä ?
Valmis kardaanin katkasis ja hitsais pätkän väliin jotta saa sopivan pituisen.

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Emperor - TT Ek4 S2 BL
« Vastaus #14 : 25 Huhtikuu, 2008, 12:33:26 »
Ei sillai että tietäsin. Yhellä oli pieni verstas tossa vieressä, mutta se purettiin uuden talon alta.

Mulla olis muutenkin pari poikki mennyttä kardaania, joista toisen saattaiskin saada toimii tossa.
Taitaa olla vaan helpompi tehdä uudet reiät ja sijotella keskidiffi siten, et saan noilla kardaaneilla toimii.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

tuunari

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 312
Vs: Emperor - TT Ek4 S2 BL
« Vastaus #15 : 25 Huhtikuu, 2008, 13:28:05 »
Slide. Tervetuloa mulle hitsaamaan. Välimatka ei tietääkseni ole kovin suuri. Kun ajasta vaan sovitaan...

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Emperor - TT Ek4 S2 BL
« Vastaus #16 : 25 Huhtikuu, 2008, 18:02:42 »
Slide. Tervetuloa mulle hitsaamaan. Välimatka ei tietääkseni ole kovin suuri. Kun ajasta vaan sovitaan...

tuunari, kiitos tarjouksesta. Se on käynyt mielessä pariinkin otteeseen, mutta 1/1 ei oo ollu käytettävissä.
Muuten varmaan olisinkin soitellut. Ens viikolla mahdollisesti?

Tolla tavalla pukki on nykyään.


Otin twinin akselistosta spider diffin. Kiitos -foff-:lle spurrista.
Öljyt on löysää kamaa. Otin Nightfallin diffistä jäykemmät tilalle.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Emperor - TT Ek4 S2 BL
« Vastaus #17 : 26 Huhtikuu, 2008, 16:41:41 »
Eilen iltapäivällä päätin vihdoin leikata suunnitteleman koppani runkoosat irti.






Kiireen vuoksi leikkasin levyt nopeesti, joten tarkkuuteen ei suuremmin panostettu.


Koska aikaa ei ollut paljon, otin vaan alumiinilevyä ja tangonpätkää joilla yhdistin rungonpuolikkaat.


Leikkauksen mahdollisti nämä veljekset.



Yöllä sain projektini hyvälle mallille. Takaiskuja koin muutamia, jotkut aika pahoja ja aikaa vieneitä,
mutta auto saatiin sellaseen kondikseen et aamulla ja hiekkakuopalla hienosäädöt loppuun.

Saavuin kyytsääjän hommista noin klo 1.00 aikaan. Seuraavan kerran kun katsoin kelloa, se oli 05.15.
Ulkona oli valjennut jo paljon ja linnut laulo ilosia sävelmiä. Muutaman tunnin unet ja 9 maissa uusiks säätää.

Aamu sarastaa Ruutanan yllä.


Tässä on kuvaelma koko tähänastisesta projektista. (huom. sivun saa vaihdettua vasemmanpuoleisesta palkista)
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Emperor - TT Ek4 S2 BL
« Vastaus #18 : 26 Huhtikuu, 2008, 16:41:50 »
Testit ei menny oikeen nappiin. Auto oli todella tehottoman tuntunen. Välitys ilmeisesti liian tiheä.

Jotain korjattavaa:

-laittaa auto alkuperäiseen leveyteen
-eteen ja taakse lukot
-tehdä toinen moottoripukki twinin moottoripukki leikkaamalla

Huomenna meen testaa uusiks. Jos lukot ja uus moottoripukki ei oo auttanu,
niin sitten jää kauden osalta modihaaveet. Autosta tulee sitten hyllyauto.

Uus koppa on liian painava kisakopaks, joten se jää joko fiilistelykopaks
TAI
toimii runkona scaleprojektia varten. En usko et foffi on scalena yhtä hauskaa kun crawling,
mutta koska osat löytyy (esim emaxxin) ei kokeilemalla mitään häviä.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: Emperor - TT Ek4 S2 BL
« Vastaus #19 : 28 Huhtikuu, 2008, 11:52:13 »
Max Amps 7.4v 6000mah lipo. Toinen pitäs tulla viä jossain vaiheessa.


Siirsin keskiosan vakkaripaikkaansa, koska saan keskeltä kardaanit käyttöön.
Moottoripukkeja pitäs teetättää toinen, niin sais tähänkin projektiin.


Ek4 vakiovetarit on päistään liian paksut emaxxin vanteen keskireikään.
Se ei sinänsä ole vielä ongelma, koska vanteen keskireikää voi isontaa.


Ongelma tulee kiristyksen yhteydessä.

Keksin nyt (aikaisemmin en edes ajatellut asiaa sen suuremmin),
että kiristän vanteen isolla ruuvilla vetarin sisäisiä kierteitä hyväksi käyttäen.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson