Kirjoittaja Aihe: Cratocter - crt5 BL conversion  (Luettu 10917 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Cratocter - crt5 BL conversion
« : 27 Helmikuu, 2009, 01:15:23 »
Maanantaiseuran kolehdista luikkas tämmönen esiin. Koin herätyksen ja vaihdoin mammonan käteen sopivaan.
Nyt lähetää rakentelee parin vuoden takasta buildia - erona luokka. Tällä kertaa tehdään autoa modiin.

Autossa oli valmiina rc-monsterin moottoripukki ja kiinaihme (3500kv L).
Auto on alunperin polttis, joten siitä löytyy keskidiffi mod1 spurrilla.
Diffitkin on ihan rattaallisia, joten litkujen kanssakin pääsee pelailee.

Maanantaina testasin kunnolla ja havaitsin heti eron axialiin. Balanssi oli huikea.
Autoa ei yrittämälläkään saanut kaatuu. Vauhtiakin löyty 3s lipoilla riittävästi.
Pituutta löyty riittävästi potentiaaliseks modihaastajaks,
mutta loppupeleissä alustan tilanpuute ja pelaamattomat kortit ratkas.
Parempi kokeilla ja katua, kun katua kokeilemattomuutta :).

Suunnitelma: n. 31cm pitkä pohjalevy taivutuksineen.
Vehkeet: rälläkkä, porakone, ruuvipenkki.

Alotin tekee koko juttua hukkapalasta, joka oli valmiiks taivutettu vivulleen.
Taivuttelin sen takas niin neutraaliks, kun jaksoin antaa silmien anteeks ja alotin työstää.
Tästä piti tulla prototyyppi, mutta jos alusta toimii niin tää saa kelvata.
Koriks tulossa putki/alulevy runkoa.

Maanantaina auto näytti tältä. Akseliväli kutakuinkin 25cm.


Taivutettu pohjalevy.


En oo koskaan ollu sitä tyyppiä, joka jaksaa panostaa rc-autojen suhteen siisteyteen. Kaiken pitää olla vähä sekasortosta ;D.
Sähköt ängetään miten sattuu eikä tunnu rälläköinti puhumattakaan poranrei'istä olevan selvinpäin tehneen näköstä.


Isoveli ja pikkuveli. Pikkuveljeen sain toisen kardaanin NF varakardaaneista, kun kodailin keskidiffiä ja ylimäärästä spider diffin ulostuloa.


Pituutensa ja painonsa puolesta PikkuNF vois uhmata jopa Gp luokkalaisia.


Tulos:
- 90% "ruuvi reistä" näyttää enemmän kirjaimilta kuin rei'iltä
- rälläköinti heitteli
- yksi turhaan katkastu kardaani
- kylmyydestä huolimatta välineet suht ehjät - eli sormet ja varpaat
- aikaa palo muutama tunti

kaikseta huolimatta
- päälle 30cm päästiin helposti rungon pituudessa
- taivutukset suhteellisen onnistuneet


Muutamia muitakin rakennuskuvia kiinnostuneille http://slid.kapsi.fi/RC/PikkuNF/PikkuNF/PikkuNF/ .
« Viimeksi muokattu: 16 Toukokuu, 2009, 15:27:26 kirjoittanut SlidSlide »
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

niemikko

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 536
Vs: PikkuNF - HN crt.5 - BL conversion
« Vastaus #1 : 27 Helmikuu, 2009, 02:31:00 »
komee peli itsekin miettiny mikä olis kestävä ja balanssissa oleva modiauto joka ei ole heti mahastaan kiinni?
tuossa se saattaa olla...
Nothing´is faster than bullit watch out

Zarizi Tech

  • RFOT
  • Moderator
  • ******
  • Viestejä: 3524
  • RFOT
Vs: PikkuNF - HN crt.5 - BL conversion
« Vastaus #2 : 27 Helmikuu, 2009, 07:28:24 »
Hienohan siitä tuli. Mietin vaan, että ite ainakin taivuttasin noi akselit ihan vaakatasoon. Nimittäin jousitus menee hitusen vehkeelleen tollain. Ja jos sillain ei mahdu kardaanit pyöriin, niin tekee sit vaikka alustaan pienet hahlot ja siihen millisestä alumiinista "kotelot" niille.
Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCCA
RC4WD ~ Moreno Creation's

Maximus

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 554
Vs: PikkuNF - HN crt.5 - BL conversion
« Vastaus #3 : 27 Helmikuu, 2009, 09:15:19 »
Damn!

Jätkä kerkes ekaks. Ite käyn tänää hakee kans postista auton, jolle oli samankaltainen visio myös valmiina. No hienoltahan tuo näyttää! Modikin muuttuu
aina vain kovemmaksi! Se mun auto ei tosin oo Crt.5 vaan joku muu ihan saman tyyppinen  ;D
´Red Devil ja Panther

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: PikkuNF - HN crt.5 - BL conversion
« Vastaus #4 : 27 Helmikuu, 2009, 10:44:02 »
Mietin vaan, että ite ainakin taivuttasin noi akselit ihan vaakatasoon. Nimittäin jousitus menee hitusen vehkeelleen tollain.

Takaahan toi onnistus, mutta edestä täytys sitten taivuttaa jo läheltä keskidiffin reunaa,
koska servo ja noi yhet tuet täytyy olla akseliston kanssa lähes samalla taivutusasteella.
En usko että kokonaissuorituskyky tulee kärsimään merkittävästi. Se on totuttelukysymys :).

Takapuolen taivutus on tarkotuksella epäsymmetrinen etupuoleen nähden,
ettei pituutta mene niin paljoa hukkaan.

Ite käyn tänää hakee kans postista auton, jolle oli samankaltainen visio myös valmiina. Se mun auto ei tosin oo Crt.5 vaan joku muu ihan saman tyyppinen  ;D

Losi oli mun toinen vaihtoehto 8).
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Maximus

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 554
Vs: PikkuNF - HN crt.5 - BL conversion
« Vastaus #5 : 27 Helmikuu, 2009, 10:57:21 »
Jaskat se mikään losi on  ;D! Näkeepähän sitten päivemmällä kun saan sen haettua. Axialien aika Foffissa on siis sun osalta ohi, ja Stadium
Buuildi vie voiton. Kyllähän se niin on että erillisjousitetut on niitä parhaita tuolla rinteessä. Onkos tuohon tulossa muuten tismalleen samanlainen
Putkikehikko kuin isossa NF:ssä, mutta vain pienemmässä mittakaavassa?
´Red Devil ja Panther

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: PikkuNF - HN crt.5 - BL conversion
« Vastaus #6 : 27 Helmikuu, 2009, 11:25:39 »
Ei tuu samanlaista. Tähän tulee hytti taakse vähän samaan tyyliin ku DC:ssä oli ja Free Willysissä on.

Pitää kuitenkin muistaa, että valtaosa autoista on axialeja ja pätkät tehdään tasasesti niitten mukaan.
Axialeilla on vielä valtikka kourassaan. Nähtäväks jääkin kuinka kauan jäykkäakseliset pystyy sitä pitämään :P.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Zarizi Tech

  • RFOT
  • Moderator
  • ******
  • Viestejä: 3524
  • RFOT
Vs: PikkuNF - HN crt.5 - BL conversion
« Vastaus #7 : 27 Helmikuu, 2009, 21:34:51 »
Mietippäs kääntökulmias, jotka on aivan viturallaan tollain. Vaatii 3 kertaa enemmän servolta tossa asennossa. Mut ihan kuinka haluaa sit.
Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCCA
RC4WD ~ Moreno Creation's

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: PikkuNF - HN crt.5 - BL conversion
« Vastaus #8 : 27 Helmikuu, 2009, 21:44:27 »
Mietippäs kääntökulmias, jotka on aivan viturallaan tollain. Vaatii 3 kertaa enemmän servolta tossa asennossa. Mut ihan kuinka haluaa sit.

Katoppas kulmat uudestaan ;). Elikkä taivutus on akselin ja servon suhteen sama ja rengashan on pyöreä.
Raakavertaus ku otat käsiis auton ja käännät sen vaakatasosta nokka viistosti alas.
« Viimeksi muokattu: 27 Helmikuu, 2009, 21:51:48 kirjoittanut SlidSlide »
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: PikkuNF - HN crt.5 - BL conversion
« Vastaus #9 : 28 Helmikuu, 2009, 16:50:59 »
Nyt on sit käytännössä testattu pidennyksen kanssa.
Suorituskyvyllisesti en huomannut mitään eroa. Kääntö on edelleen erittäin hyvä.
Auto sai vielä persoonallisen äänenkin, joka luutavasti johtuu takakardaanista.

Nyt varmistu että tällä lähdetään ensi kaudelle.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: PikkuNF - HN crt.5 - BL conversion
« Vastaus #10 : 08 Maaliskuu, 2009, 12:09:29 »
Tänään käytiin testailemassa Kangasalla. Hienosti oli osa paikoista sulina ja hiekkaa näkyvissä.
Testeissä ilmeni odotettavasti lukkojen puute. Auto ei jaksanu kiivetä kunnolla.

Seuraavaks väsäilen eteen ja taakse liimalukot. Keskidiffiin tulee 100k öljyt.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: PikkuNF - HN crt.5 - BL conversion
« Vastaus #11 : 08 Maaliskuu, 2009, 16:24:10 »
Lukkojen puute tuntui oudolta, kun axiaaleilla leikitty niin pitkään. Lukkojen puute
näkyi aika pahasta, varsinkin kun kaasua ei ollut tarpeeksi, mutta kovalla kaasulla
eteni normaalisti. Lukottomuus takaa balanssia hypyissä, mutta aikamoinen riskitekijä,
jos vetoa ei ole...

Liimalukot / öljysessiot luulisi olevan hyvä vaihtoehto tai ainakin kokeilunarvoista. Lukot
ovat ehdottomasti valttia, mutta näissä erillisjousitetuissa keskidiffin merkityksen ytimen
säilyttäminen on myös valttia. Tästä kun löytää kultaisen keskitien, niin tuntemattomat
tiet ovat avoimia uusille yrittäjille..  ;)

Muuten hieno vehje, hieno kori suunnitelma ja radikaali autonvaihto  :)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Maximus

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 554
Vs: PikkuNF - HN crt.5 - BL conversion
« Vastaus #12 : 08 Maaliskuu, 2009, 17:24:01 »
Itellähän ei oo kans lukkoja ja meinasin, että samalla ku otan RD:he uuen koneen ni tilaan 500k mällit etu ja takapäähän. En kuitenkaan tähän ihan 100% lukkoja halua.
´Red Devil ja Panther

SnoopMaxx

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 80
Vs: PikkuNF - HN crt.5 - BL conversion
« Vastaus #13 : 09 Maaliskuu, 2009, 03:08:01 »
that looks very promising

c",)

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: PikkuNF - HN crt.5 - BL conversion
« Vastaus #14 : 16 Maaliskuu, 2009, 02:13:24 »
Vkl aikana väsäilin lukot eteen ja taakse. Keskelle tuli 50k ja 500k cocktail.
Kävin jokin aika sitten testaamassa ja auto on täysin vastakohta edelliseen.

Ennen lukkoja ja keskidiffin öljyjä se käyttäyty pehmeesti ja balanssi oli viimesen päälle kohdallaan.
Nyt auto on kömpelö, jäykkä eikä sitä pidä mitenkään hallussa talla pohjassa.
Se rupes siis tuntuu foffiautolta ;D.

Mitä huonompi autoa on hallita, sitä enemmän ollaan foffin puolella.
Siinä vaiheessa kun 100x100m parkkiksella ei auto pysy enää hanskassa,
niin olet valmis aloittamaan foffin rinteessä.

Ehkä tän illan pikku testituokio oli vaan kaste kohti kutsuvia rinteitä - huomenna testaa hiekalle 8).

Ainoa asia mistä oon huolissani on auton paino ja lukkojen "ylitoiminta".
Nyt auto kaivokin itsensä ihan eri tavalla lumeen kun aikasemmin.
Pienikin lumikaistale oli todella vaikea päästä kaivautumatta.
Voi olla sittenkin että 500k öljyt ja keskidiffin koskemattomuus olis ollu paremmat vaihtoehdot.
Niin tai näin huomenna nähdään miten kiipee rinnettä.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: PikkuNF - HN crt.5 - BL conversion
« Vastaus #15 : 16 Maaliskuu, 2009, 13:50:40 »
Nyt on testit takana.

Tulokset:

- Taisin laittaa liian jäykät setit keskidiffiin, koska tuntuu että keuliikin rinteessä.
- Balanssi ei ole kohdallaan, mutta keskidiffin "anteeksi antavuuden" näkee kaasuttaessa hyppyihin
- Pääsin kohtia mitä ennen en olis päässy axialilla
- Auto kaivaa itsensä helposti kiinni, josta päättelin että välitys on liian pitkä.
- Kirjottaa helposti rinteessä herkän käännön ja keulimisen vuoks (nokka ilmassa)

Toiminta:

- Kaivamiseen auttaa isompi pinjoni ja jousituksen muutokset (jäykemmäks jousia ja iskarit jyrkempään kulmaan)
- Keulimiseen auttaa, kun lyö keskelle löysemmät safkat
- Keulimiseen auttaa ensi kädessä painon sijotus etuosaan


Testit jäi kesken, koska kannu lähi pyörii kannen kierteitä pitkin.
Täytyy laittaa rc monsterin moottorisiili paikalleen.

Kokonaiskuva testeistä oli positiivinen. Auto tuntu käyttäytyvän pienen totuttelemisen jälkeen ihan mallikkaasti.
Ainoa mitä pelkään on paino. Se ei sais nykysestä nousta paljoakaan varsinkin kun modiseurassa kilpailee
lexan korillisia autoja. Vkl nähdää miten ekassa testikisassa käy axialeja vastaan. Sen perusteella teen seuraavat muutokset.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: PikkuNF - HN crt.5 - BL conversion
« Vastaus #16 : 22 Maaliskuu, 2009, 13:14:17 »
Auto oli pienoinen pettymys. Siinä on aivan liikaa painoa.
Tällä hetkellä painoa hieman reilu pari kiloa, mutta kisassa oli paino väärässä paikassa.
Se on kuitenkin nykysellään liian painava tulevaa kautta ajatellen.

Seuraavat testit tulen tekemään täydellä kisasetupilla,
jolla pyrin minimoimaan kaiken ylimääräsen painon.
Ellei se toimi niin kokeilen autoa vielä normaalilla pohjalla.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: PikkuNF - HN crt.5 - BL conversion
« Vastaus #17 : 22 Maaliskuu, 2009, 20:47:55 »
Tänään löysäsin jousitusta ja auto parani huomattavasti.
Auto kuitenkin kaivaa vieläkin melko helposti hiekkaan.
Johtunee todennäköisimmin taivutuksista pohjalevyssä.

Seuraavat testit kokeilen vakio alustalla. Voi olla että väsäilen uuden pohjalevyn ennen kauden alkua.
Tapahtuu mitä tapahtuu, tästä tulee joka tapauksessa auto tulevalle kaudelle.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson

niemma-2

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
  • 27.095
Vs: PikkuNF - HN crt.5 - BL conversion
« Vastaus #18 : 22 Maaliskuu, 2009, 21:18:14 »
Onkos muuten ohjattavuudessa mitään kun näyttäs että toi etupyörähän on nyt ns väärinpäin kääntäessä kapperilla esim kun crosseissa.

SlidSlide

  • RFOT
  • Admin
  • ******
  • Viestejä: 2465
Vs: PikkuNF - HN crt.5 - BL conversion
« Vastaus #19 : 22 Maaliskuu, 2009, 21:37:51 »
Onkos muuten ohjattavuudessa mitään kun näyttäs että toi etupyörähän on nyt ns väärinpäin kääntäessä kapperilla esim kun crosseissa.

Nyt en kyllä ihan ymmärtäny. Tarkotitko että etupyörät ulkonee?
En oo sen koommin viä fiksaillu niitä, mutta ulkonevat kyllä vaikuttaa kääntöön huonontavasti.
Rc Formula Offroad Garage:
Modified: Ahmiont, Van Holmes
Unlimited: Nightslayer: HB LST Pro-R  BL & LEGENDA IV - Von Oscarsson