Kirjoittaja Aihe: Kysyttävää säännöistä? Kysy, me vastaamme!  (Luettu 15236 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Kysyttävää säännöistä? Kysy, me vastaamme!
« : 30 Lokakuu, 2008, 10:37:08 »
Mietityttääkö jokin sääntö?
Onko epäselvyyttä säännöistä?
Jäätkö kaipaamaan jotakin lisäystä?


Tässä osiossa/topikissa voit vapaasti kysyä mistä tahansa säännöstä, joka koskee Rc Formula OffRoadia.
Voit myös ehdottaa järkevää lisäystä, ideaa ja ehdotusta uudeksi / parannetuksi säännöksi mihin tahansa.
Tietyssä luokassa kilpailevat voivat ehdottaa kehittävää sääntöä / luokkaa kohdistuvaa kehitystä.

Mikäli et tahdo kysyä, ehdottaa ja ideoida suoraan tähän, voi allekirjoittaneeseen ottaa vapaasti yhteyttä.

Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

matti.l

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
Vs: Kysyttävää säännöistä? Kysy, me vastaamme!
« Vastaus #1 : 30 Lokakuu, 2008, 16:25:21 »
Miksi modified autoa ei saa pidentää 34cm wb asti? Jos kerran kyseinen pituus on maksimi luokassa? Antaisi vapaammat kädet rakenteluun. Vai onko kyseiseen sääntöön olemassa joku peruste. Unlimited tyylinen maksimitta olisi mielestäni fiksumpi.

Zarizi Tech

  • RFOT
  • Moderator
  • ******
  • Viestejä: 3524
  • RFOT
Vs: Kysyttävää säännöistä? Kysy, me vastaamme!
« Vastaus #2 : 30 Lokakuu, 2008, 16:33:26 »
Siis maksimi mitta on se 34 cm.
Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCCA
RC4WD ~ Moreno Creation's

matti.l

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
Vs: Kysyttävää säännöistä? Kysy, me vastaamme!
« Vastaus #3 : 30 Lokakuu, 2008, 16:39:14 »
Siis maksimi mitta on se 34 cm.
- Auton WB maksimi 34cm (eturenkaan kiinnitysmutterin keskipisteestä - takarenkaan kiinnitysmutterin keskipisteeseen).
- Auton pidentäminen KIELLETTY.

^^^tuo lötyy säännöistä..

Zarizi Tech

  • RFOT
  • Moderator
  • ******
  • Viestejä: 3524
  • RFOT
Vs: Kysyttävää säännöistä? Kysy, me vastaamme!
« Vastaus #4 : 30 Lokakuu, 2008, 17:04:21 »
Niin 34cm maksimi siitä ei saa pidentää.
Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCCA
RC4WD ~ Moreno Creation's

matti.l

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
Vs: Kysyttävää säännöistä? Kysy, me vastaamme!
« Vastaus #5 : 30 Lokakuu, 2008, 17:09:06 »
Niin 34cm maksimi siitä ei saa pidentää.

No sitten ei mitään jos se niin on. Mutta saisiko sääntöihin tehtyä sellaisen muutoksen että olisi samaan tapaan kirjoitettu kuin unlimited. Huomattavasti fiksummin siinä kirjoitettu.

Tuon "- Auton pidentäminen KIELLETTY." voi tulkita monella tapaa.

"- Auton pidentäminen sallittu aina 34cm WB:n saakka." Olisi fiksumpi tapa ilmaista asia.

Huomaat jos vertaat unlimitedin ja modifiedin sääntöjä miten on erilailla kirjoiteltu.
« Viimeksi muokattu: 30 Lokakuu, 2008, 17:10:53 kirjoittanut matti.l »

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Kysyttävää säännöistä? Kysy, me vastaamme!
« Vastaus #6 : 30 Lokakuu, 2008, 17:20:00 »
Kiitos matti.l huomautuksestasi. Kävin korjaamassa sanamuodon hieman selvemmäksi, niin on vastaisuudessa
tyyliltään yhtä ymmärrettävä kuin unlimited luokankin sääntö. Eli juuri noin menee:

- Modified luokan auton maksimi WB saa olla 34cm, jos autosi on orkkiksena 28cm saat siis pidentää maksimissaan
6cm lisää, kun kyseessä WB. Tuon auton pidentäminen kielletty lähti liikkeelle pääasiassa siitä, että axial on senttiä
paria tuota 34 lyhyempi, riippuen rungosta etc... tekijöistä ja tämän pohjalta "ajatusmaailma" haki tuon kieltämisen
sanamuotona hieman eritavalla, mutta hyvä että korjasit asian ymmärrettäväksi!

Näin se homma pelaa  ;)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

tonitop

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 204
Vs: Kysyttävää säännöistä? Kysy, me vastaamme!
« Vastaus #7 : 30 Lokakuu, 2008, 18:50:49 »
Hmm... XL-unlimited auto ei saa olla sähkövehje mutta nopari on sallittu,aika loogista  ;D

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Kysyttävää säännöistä? Kysy, me vastaamme!
« Vastaus #8 : 30 Lokakuu, 2008, 19:17:56 »
Hauska homma tosiaan  ;D
Edit. Korjattu.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Kysyttävää säännöistä? Kysy, me vastaamme!
« Vastaus #9 : 22 Joulukuu, 2008, 03:09:02 »
Näyttää se sääntöviidakko tekevän tännekin tuloaan. Toki hyvä, että halvempia aloitusluokkia pyritään luomaan, mutta silti tuon stanu-luokan säännöt vaikuttavat kyllä vaikeilta valvoa ja toisaalta tarve valvoa vie hommasta helposti kaiken hauskuuden. Toisaalta on tullut mietittyä, että onkohan tuo oma autoprojektikaan ihan viisasta. Halpa siitä ei aikanaan tule ja juuri karkaavat kustannukset helposti johtavat sääntöjen tarkentamiseen, tarkentamiseen ja tarkentamiseen. Vielä nipin napin mennään Unlimited EP:n sääntöjen sisään ja autosta saisi aika pienillä muutoksilla myös 1/6 skaalan auton, mutta sitten taas ei kelpaa sähkökone XL-luokassa. Täytyy nyt toivoa, että noita sääntöjä ei hirveästi enää lisättäisi / muutettaisi ensi kaudelle, sillä auton rakentaminen on jo täydessä käynnissä, eikä ole kiva huomata auton muuttuneen kesken kaiken sääntöjen vastaiseksi, vain koska sääntöjä on muutettu.

Skaalajutuista voisin vielä todeta sen verran, että monen auton valmistaja ilmoittaa skaalan aivan yläkanttiin. Esim E/T-Maxx ja Revo ovat mitoiltaan 1/10-skaalan autoja, jos niiden mittoja (pituus, korin leveys, akseliväli) verrataan oikeisiin esikuviin. Isoimmat Savaget vastaavat 1/8 mittakaavassa esikuviaan ja käytännössä kaikki 1/10 skaalan autot ovat oikeasti 1/12 tai pienempiä. Ehkä autolle pitäisi olla siis myös jokin minimimitta ja akseliväli voisi olla hyvä tapa määritellä se. Kaikki muut pituusmitat kun mahdollistavat kikkailun tekevät vain asiasta vaikeaa.

Eli voisiko tuota ajatella niin, että oikeastaan viis skaalasta. Jos akseliväli on yli 34 cm, niin auto ei mahdu Modified-luokkaan, mutta sillä saa ajaa Unlimited-luokassa? Ne jotka ovat enemmän ajaneet osaavat sanoa saako siitä jotain suhteetonta etua jos vaikka pidentää AX10:n yli tuon 34 cm akselivälin ja lähtee ajamaan sillä Unlimited EP:ssä.

Sitten vielä mittarajojen suhteista: Akselivälien maksimit saisivat olla kyllä samat suhteessa auton skaalaan. Kun 1/8 kokoluokan autoille sallitaan 50 cm, niin samoilla mittasuhteilla pitäisi 1/10 autoille sallia 40 cm.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Kysyttävää säännöistä? Kysy, me vastaamme!
« Vastaus #10 : 22 Joulukuu, 2008, 11:10:14 »
Paljon pohdittua asiaa, kiitos siitä. Tosiaan sääntöjä on tuotu ja tuodaan kaudelle 2009 ihan pakostakin.
Tavoitteena tehdä kilpailusta tiukempaa, mutta edelleen oma pääprioriteetti kisaamiseen on se hauskuus.
Mutta kuten kaikissa lajeissa jossain vaiheessa on pakostakin laitettava niitä esteitä, jotta saadaan
tasaisuutta ja tiukkaa kilpailua. Unlimited EP ehti karata rajattomien mittojen avulla jo siihen pisteeseen,
että siellä ei tule koskaan pärjäämään uusi kisailija, jonka autoa ei ole pidennetty. Tätä samaa tilannetta,
en itse tahdo nähdä Modissa, täten ja monen muunkin syyn summana modiautot eivät lähde pidennyskuurille.

Skaaloista en sano mitään, sen tiedän itsekin, että e-maxx on merkattu päin jotain todella synkkää, mutta
muuten skaalakoossa pysymisellä ei ole mitään merkitystä meille. Pyrkimys on antaa jämpti mitta jokaiselle
luokalla yksinkertaisesti: kuinka pitkä auto saa olla ja kuinka leveä, muuta ei tarvita. Mutta kuten tämänkin
kanssa on aina olemassa kinkkisiä porsaanreikiä, joita tottakai täytetään ja jotka tottakai tuottavat kapinaa
koko sääntöjä vastaan. Täten lisäyksiä, täydennyksiä ja pohdittuja muutoksia on mietitty.

Mutta edelleen sanoisin kaikkien luokkien olevan suhteellisen vapaita rakennuksiin. Itseäni ei haittaa, jos Unlimited EP
autoja saa pidentää vaikka 60cm saakka, mutta onko se sitten hienoa, kun luokassa on yksi 58cm pitkä auto ja muut
46cm pitkiä? Tuntuu auto silloin näyttävän jo XL autolta, mutta sähköXL autoja ei ihan syystäkään laiteta bensojen
kanssa samaan, koska sähköillä olisi ylivoima, sen tietävät kaikki. Jos kokoon saadaan muutama XL kokoinen sähkö
voidaan harkita niill omaa luokkaa, mutta se vaatii enemmän kuin yhden auton.

Maksimimittoja on mietitty ja tosiaan ideana on pitää modiautot alle 34cm mitassa. Sen voin sanoa, että axiaalilla/modilla
joka on 40cm ei pärjää mitenkään Unlimited EP:ssä, eikä sitä sinne sallitakaan, koska rengaskoko eroaa. Lisäksi, jos axiaaliin
alkaa taistelee maxx paddleja, niin ei siitä hyvää tule.

Street Class taas pyrkii olemaan se kehitysviidakko sääntöjenpuitteissa. Sekavaa toki, mutta sen on pakko olla, jos tahdotaan
tuoda mahdollisimman vakiomaista luokkaa esille. Street Class onkin kokeneemmille ja sellaisille, jotka haluavat oikeasti kilpailla
tasaisessa luokassa, jossa vapaus on iso käsite. Vielä saa vaikuttaa autoonsa, mutta streetin säännöt on pyritty rakentamaan
niin, että tasaisuutta olisi ajotaidon mukaan.

Yhteenvetona: säännöt ovat sääntöjä, niitä tehdään ja niistä varmasti tulee aluksi sekavia. Tavoittena on kuitenkin tehdä
niistä selviä ja todeta ne järkeviksi. Tämän vuoden puolella ilmoitetut säännöt jäävät voimaan ja suuria muutoksia ei saada
tehdä enään ensivuonna, jotta rakennelmat ei mene ihan uusiksi. Kuitenkin jos ajatellaan, että tehdään vaikka 52cm pitkä
auto unlimiteddiin, niin tiukkaa tekee, että sillä mahtuu enää kääntymään ja mikä jää hyödyksi, vai onko autonmittaa ajateltu
vain skaalassa tehtäväksi? Ratkaisuja on monia ja vielä on paljon tutkittavaa, paljon mahdollisuuksia joilla kehittyy kilpailu-
kykyisyyttä. Pahoittelen, jos säännöt ilmaistu epäselvästi, pyrin tekemään niistä selvempiä ennen kauden alkua.

Kommentit asiallisia, muiltakin kuulisin mielipiteitä.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Kysyttävää säännöistä? Kysy, me vastaamme!
« Vastaus #11 : 22 Joulukuu, 2008, 18:21:54 »
Hyvä vastaus ja kiitos siitä. Tuossa lopussa tuli minusta erittäin oleellinen asia eli radat pitää suunnitella siten, että liiasta pituudesta tai leveydestä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Mitä tulee leveyden rajoittamiseen, niin en kyllä nähnyt säännöissä mitään mainintaa maksimileveydestä sen enempää auton, kuin renkaiden osaltakaan. Ehkä se ei auton osalta ole niin merkityksellistäkään, juuri edellä mainitusta syystä, mutta renkaiden leveydellä on suuri merkitys.

En kuitenkaan kaipaa lisää rajoituksia sääntöihin. Jos kuitenkin myöhemmin todetaan että Unlimited -luokan autot ovat liian pitkiä ja maksimipituutta halutaan pienentää, niin ainakaan itselleni se ei tule tuottamaan ylitse pääsemättömiä vaikeuksia. Luin että joku on jopa lyhentänyt autoaan viimekaudesta, joten ehkä se käytännön maksimipituus on jo löydetty.

Sen kyllä allekirjoitan jo tässä vaiheessa, että Unlimited-luokan auton rakentaminen on kallista touhua. Oman projektini kustannukset eivät kuitenkaan tule niinkään tuosta pituudesta, vaan ihan muusta tekniikasta. Toisaalta tehokkaan sähköauton nopeudensäädin, moottori, akut ja voimansiirto taitavat joka tapauksessa maksaa merkittävän osan auton hinnasta. Teen tätä projektia kuitenkin mielenkiinnosta rc-autojen tekniikkaa kohtaan ja haluan kokeilla hieman poikkeaviakin ratkaisuja ja hauskaa pitää olla.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Kysyttävää säännöistä? Kysy, me vastaamme!
« Vastaus #12 : 22 Joulukuu, 2008, 19:52:02 »
Kiitoksia, jälleen asiatekstiä, eli vastataan.

Lopussa tosiaan tuli maininta jos toinenkin siitä, jos yhdellä olisi pidempi auto kuin muilla ja kuten totesit porttivälit
olisivat haasteena pitkälle autolle. Jos taas välejä suurennettaisiin olisi se muille aikamoinen etulyöntiasema. Täten
parempi pitää tuossa pituudessa, jos vain suinkin mahdollista, eikä aiheuta potuttavia tuntemuksia rakentajissa.
Leveydestä ei tosiaan ole rajoitusmainintaa, koska leveyden rajoittamiselle ei ole tarvetta ja vanteilla tuota leveyttä
on leikitty jo pitkään, sillä on suuri merkitys, mutta se onkin sallittua.

Lisää rajoituksia emme ole suunnitelleet tulevaksikaan. Modified, Unlimited Ep, Unlimited GP ja XL Unlimited on tarkoitus
pitää sääntöjen osalta niin simppelinä kuin vain mahdollista. Tietyt rajoitteet tulevat voimaan kaudelle 2009 ja ovat
muutoksena juuri kaudesta 2008. Itse kuitenkin näen nuo selkeinä ja pyrin selventämään lisää, jotta homma pelaa
edelleen enemmälti hauskana ajanviettona, kuin ärräpäitä heitellen.

Kallista touhua ajaminen on ja nimeomaan Unlimited EP, olisiko jopa kallein vai viekö XL autojen nelivetoisuus virityksineen
tämän korkeimman potin, mene ja tiedä? Kuitenkin kallista hommaa ja runko jää kuitenkin edulliseksi kaikkine alumiiniosineen,
mutta tehokas moottori, monta lipokennoa kestävä nopari, tehokkaat ja kestävät akut, tehokas ja nopea laturi + poweri,
servo + kaikki muu härpäkkä, olkoon se onnellinen joka alle viiteen sataan saa nuo  :)  Maksaa nimittäin, mutta laatu maksaa
ja aina voidaan sumplia kumpi on kivempaa a) ajat halvalla autolla, joka ei pärjää, jossa hajoaa / ei riitä sähköt b) maksat
kerralla reilummin ja olet luokan valtias, dominoiva ykkönen vailla vertaa, eikä ole tekniikasta kiinni koko vuotena ajaminen.
Halpuus olisi kiva lisä, se toisi monta harrastajaa lisää, mutta fakta on kallis ja silti olemme saaneet hienon määrän ajajia,
joten onneksi edes niin  ;)

Täytyy kuitenkin sanoa, että pitkälti luokan/luokkien syntyminen on tässä vaiheessa ajajamäärästä kiinni. Jos esimerkiksi
1/10 kokoisia polttiksia olisi varmasti 3 tulossa ajamaan, niin ainakin itse myöntäisin niille oman luokan. Kahdellakin voisi jopa
ajaa, mutta mieluiten se kolme on tukipilarina, ettei mene ihan sösseliksi koko touhu, ettei tulee viittä kahden auton luokkaa..
Laji on kuitenkin vielä niin nuori, että moni tekijä vaikuttaa luokkien syntymiseen. Jos joukostamme löytyy pelle peloton, joka
rakentaa kaksi sähkö XL kokoista autoa, niin mikä ettei sellainenkin luokka syntyisi ja auton wb ja pituus voisivat olla rajattomat.
Niin moni asia on kiinni henkilöistä, jotka joko tietoisesti lajin pariin tulevat tai sitten eksyvät sinne  :D

Yhdyn kuitenkin 120% samaan, eli itselläkin on rc:tä kohtaan uskomaton mielenkiinto, mutta lifetapaista tiedonnälkää ei koskaan
ole eteen sattunut, ehkä aika sitten kasvattaa sitä innostusta, mene ja tiedä. Tärkeintä on kuitenkin, että homma on hauskaa
ja parhaan fiilikseen saan onnistumisista, niin kisoissa kuin teknisissä valinoissakin. Harrastuksen pitää olla harrastusta eikä väen
väkisin tekemistä, pitää iloita tekemistään, muuten ei tee sitä mistä pitää.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Kysyttävää säännöistä? Kysy, me vastaamme!
« Vastaus #13 : 05 Tammikuu, 2009, 20:17:57 »
Vielä noista eri luokkien (Street Class, Modified) akkurajoituksista. Keskustelua tuolla ratapuolella seuranneena ehdottaisin, että jos ei nyt, niin seuraavalle kaudelle (2010) luovuttaisiin kokonaan kenno- ja nimellisjänniterajoista ja asetettaisiin raja akun johdoilta mitattuna todellisena jännitteenä. Se olisi selkeää, mahdollistaisi minkä tahansa akkuteknologian käyttämisen ja rajat olisivat kaikille samat.

Modified-luokan tämän hetkinen akkuraja on oikein hyvä esimerkki: Sallittu on 3S LiPo tai 10 kennon NiMH. Ensimmäinen on ladattuna 12,6 V ja jälkimmäinen jopa 14 V. LiFePO4-kennoja on ainakin kolmea kokoa (3,0V, 3,2V ja 3,3V), joten niistä voisi noiden sääntöjen puitteissa rakentaa jopa 4-kennoisen akun. No ehkä kukaan muu ei ole tästä kikkailusta kiinnostunut kuin minä, mutta mielestäni selkeämpää olisi jänniteraja ja joko pistotarkastuksena tai kaikille suoritettava jännitteen mittaus ennen starttia.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

matti.l

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
Vs: Kysyttävää säännöistä? Kysy, me vastaamme!
« Vastaus #14 : 05 Tammikuu, 2009, 21:27:57 »
Vielä noista eri luokkien (Street Class, Modified) akkurajoituksista. Keskustelua tuolla ratapuolella seuranneena ehdottaisin, että jos ei nyt, niin seuraavalle kaudelle (2010) luovuttaisiin kokonaan kenno- ja nimellisjänniterajoista ja asetettaisiin raja akun johdoilta mitattuna todellisena jännitteenä. Se olisi selkeää, mahdollistaisi minkä tahansa akkuteknologian käyttämisen ja rajat olisivat kaikille samat.

Modified-luokan tämän hetkinen akkuraja on oikein hyvä esimerkki: Sallittu on 3S LiPo tai 10 kennon NiMH. Ensimmäinen on ladattuna 12,6 V ja jälkimmäinen jopa 14 V. LiFePO4-kennoja on ainakin kolmea kokoa (3,0V, 3,2V ja 3,3V), joten niistä voisi noiden sääntöjen puitteissa rakentaa jopa 4-kennoisen akun. No ehkä kukaan muu ei ole tästä kikkailusta kiinnostunut kuin minä, mutta mielestäni selkeämpää olisi jänniteraja ja joko pistotarkastuksena tai kaikille suoritettava jännitteen mittaus ennen starttia.


Melkein fiksuin olisi jo tällekaudelle iskeä 13V rajoitus tuoho luokkaan. Olisi ainakin pieni toleranssi mukana ja tasaluvulla mentäisiin. Tosin oudoilta nuo LiPojen mukaan tehdyt säännöt ovat omiin mietteisiinikin ovat tuntuneet. Joten tuossa asiassa komppaan täysin pingviiniä.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Kysyttävää säännöistä? Kysy, me vastaamme!
« Vastaus #15 : 05 Tammikuu, 2009, 22:42:41 »
Hyvät herrat, kiitokset asianmukaisesta huomiosta. En voi sanoa, että nuo on selkeästi ilmaistu
(nykysäännöissä), mutta valitettavasti en kaikkiin seikkoihin ehdi heti miettimään kokonaisuutta.
Nyt toiveiden mukaisesti on säännöstetty kennojen sijaan volttimäärä.

Street Class: suurin sallittu volttimäärä 9V = akun johdoista mitattuna.
Modified: suurin sallittu volttimäärä 13V = akun johdoista mitattuna.

Onko nyt tarpeeksi selvä ja kaikki akkutyypit huomioonottava?

Se on sitten ihan toinen juttu kuka ehtii jokaisen auton akut mittaamaan, pestataan siihen joku jolla
on aikaa, koska omasta takaa sitä ei löydy. Anyway, hyvä saada selkoa ja mielipiteitä, koska en todellakaan
minäkään ole kaikessa oikeassa, tästä se yhteisö syntyy hyvistä, eteenpäin vievistä päätöksistä. Kiitokset
teille näistä huomioinneista, nyt alkaa selkiintymään ainakin akkurajoitukset.

-DC- kuittaa ja kiittää!
Ps. Modin ja Streetin säännöt päivitetty (volttimääriltään).
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Kysyttävää säännöistä? Kysy, me vastaamme!
« Vastaus #16 : 05 Tammikuu, 2009, 22:48:26 »
Vielä noista eri luokkien (Street Class, Modified) akkurajoituksista. Keskustelua tuolla ratapuolella seuranneena ehdottaisin, että jos ei nyt, niin seuraavalle kaudelle (2010) luovuttaisiin kokonaan kenno- ja nimellisjänniterajoista ja asetettaisiin raja akun johdoilta mitattuna todellisena jännitteenä. Se olisi selkeää, mahdollistaisi minkä tahansa akkuteknologian käyttämisen ja rajat olisivat kaikille samat.

Modified-luokan tämän hetkinen akkuraja on oikein hyvä esimerkki: Sallittu on 3S LiPo tai 10 kennon NiMH. Ensimmäinen on ladattuna 12,6 V ja jälkimmäinen jopa 14 V. LiFePO4-kennoja on ainakin kolmea kokoa (3,0V, 3,2V ja 3,3V), joten niistä voisi noiden sääntöjen puitteissa rakentaa jopa 4-kennoisen akun. No ehkä kukaan muu ei ole tästä kikkailusta kiinnostunut kuin minä, mutta mielestäni selkeämpää olisi jänniteraja ja joko pistotarkastuksena tai kaikille suoritettava jännitteen mittaus ennen starttia.


Paljonko tuo 3,0V lifepaketti on täyteenladattuna?
Ettei vaan pääse modissa tekee 4S lifepakettia, joka on 12V ja täyteenladattuna jotain huimaa...
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Kysyttävää säännöistä? Kysy, me vastaamme!
« Vastaus #17 : 05 Tammikuu, 2009, 23:17:21 »
Paljonko tuo 3,0V lifepaketti on täyteenladattuna?
Ettei vaan pääse modissa tekee 4S lifepakettia, joka on 12V ja täyteenladattuna jotain huimaa...

n. 13,4V heti latauksen jälkeen ja laskee arviolta 12,6 - 12,9 lukemiin latauksen jälkeen. Toistaiseksi ei taida kuitenkaan olla saatavilla 3,0 V LiFe-kennoja, joiden C-arvo olisi riittävä mihinkään Modified-luokan autoon. LiFe-kennoja saa Kiinasta tehtaalta käytännössä juuri sille volttimäärälle kuin haluaa. Jos niiistä kuitenkin haluaa merkittäviä C-arvoja, niin valikoima supistuu oleellisesti ja liikutaan hyvin lähellä 3,3 V:n kennoa. Nuo LiFe-kennot tuntuvat kuitenkin kestävän käyttöä eri jännitteillä ja jotkut ovat testanneet niiden latausta LiPo-ohjelmallakin, jolloin lataus katkaistaan vasta 4,2 V:n jännitteessä. Itse olen kokeillut lataamista myös alhaisemmalle jännitteelle ja sekin näkyy onnistuvan. Vaikutuksesta kennon kestoon en osaa sanoa, mutta joka tapauksessa LiFe-kennot eivät yksiselitteisesti toimi jollain tietyllä jännitteellä.

Eli kyllä se 4S LiFe-paketti voi onnistua modiin, mutta maksimijännitteen idea on juuri siinä, että käytä mitä akkuteknologiaa lystäät, kunhan jännite ei nouse yli tietyn rajan. En kuitenkaan itse usko, että sellaista kannattaa lähteä tekemään, sillä tasoitusta joutuu antamaan painossa verrattuna LiPoon ja kapasiteetti ja virranantokyky taitavat jäädä kovin alas.

Tuskin mitään järkeä alkaa kaikkia mittaamaan, mutta jos epäilyksiä akkupaketin suhteen on, niin mitataan tarvittaessa.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Kysyttävää säännöistä? Kysy, me vastaamme!
« Vastaus #18 : 05 Tammikuu, 2009, 23:20:41 »
Yhdyn edelliseen, kiitos selvennyksestäsi noiden lifejen suhteen.
Noilla mennään, eli yli 13V ei saa mennä, jos epäilyttää, niin mittaukseen,
muuten näyttäisi/kuulostaisi selkeältä ja toimivalta ratkaisulta.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

tuunari

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 312
Vs: Kysyttävää säännöistä? Kysy, me vastaamme!
« Vastaus #19 : 13 Toukokuu, 2009, 21:26:19 »
Asiasta ei ole tarkennettua pykälää joten kysynkin renkaista: Onko mahdollista vaihtaa renkaita kesken kisan? Esim nopeusjaksolle laittaa alle krossirenkaat.