Kauden 2009 Yleiset SäännötVirhepisteetVirhepisteitä jaetaan muutamista erilaisista ”virheistä”, joita radalla ja ajossa voi tehdä/tapahtua.
Virhepisteet miinustetaan radalta saaduista pisteistä. Missään tapauksessa pisteet eivät voi
kuitenkaan mennä miinuksen puolelle, eikä virhepisteitä rokoteta näin ollen toisilta ajetuilta radoilta.
Ratamerkkiin kosketus -20vp# Kosketus ratamerkkiin yhdellä tai useammalla pyörällä. Auto saa mennä merkistä ylitse miten tahansa,
kunhan jokin osa autosta koskettaa porttia. Mikäli auto ei osu merkkiin ollenkaan, tulkitaan suoritus
siihen kohtaan päättyväksi.
Ratamerkkiin kosketus 300p porteilla -10vp# 300p porttien kohdalla tolppaan osumisesta annetaan puolet virhepisteistä. Eli kun,
normaalisti osumisesta saa -20vp, niin 300p kohdalla saa -10vp. Yleensä 300p porttimerkit
ovat radan viimeiset merkit ja ainoat, joihin kyseinen -10vp pätee.
Kaatuminen Suoritus päättyy# Mikäli kaadut tai kierähdät kyljen/katon kautta ympäri, päättyy suorituksesi siihen paikkaan.
Tämä tulkitaan kaatumiseksi. "Savetuksia" lukuunottamatta tuomari tulkitsee normaalin kaadon
- kaadoksi, auto ei ole kaatunut, jos sen katto/sivut eivät kosketa maata.
# Nopeusjaksolla saa jatkaa, vaikka kaatuisi, jatkaa saa jos pystyy. Esim. jos heität katonkautta
ympäri, saa jatkaan normaalisti nopeusjaksoaan.
Peruutus -50vp/peruutus# Peruutus maksaa 50 virhepistettä per. kerta. Yhdeksi peruutukseksi tulkitaan peruutus, jonka jälkeen
on annettu kaasua/liikuttu eteenpäin. Tämän jälkeen tapahtuva peruutus tulkitaan jo toiseksi peruutukseksi.
Peruuttaa saa aina edellisille porteille (taka-akselillaan), mikäli auto menee
selvästi enemmän porttien alitse,
tulkitaan suoritus siihen paikkaan päättyväksi.
# Yksi peruutus on peruutus, joka menee koko ajan taaksepäin. Mikäli jossain vaiheessa auto liikkuu eteenpäin
on peruutus päättynyt. Esim. Jäät kiinni, peruutat 1 metrin ja pysähdyt. Jatkan hetken kuluttua peruuttamista
ja pysähdyt = tämä on yhtä ja samaa peruutusta niin kauan, kunnes liikut eteenpäin. Esim. Olet peruuttanut
pysähdellen samalla tapaa kuin äsken, nyt lähdet eteenpäin, mutta jäät kiinni ja peruutat uudelleen yhden
metrin verran = nyt koossa on kaksi peruutusta.
# Valuttaminen tulkitaan peruuttamiseksi ja siitä rangaistaan samalla virhepistemäärällä. Valuttamiseksi tulkitaan
kaikki toimet ja tapaukset, joista kuljettaja saa merkittävää etua radalla. Esim. pääsee vielä jatkamaan toimen
jälkeen.
# Niin sanottu "vemppausperuutus" on sellaista peruuttamista, että auto on esim. mahasta kiinni nyppylässä ja
kuljettaja rässää vuoronperään kaasua-ja pakkia. Vemppaus tulkitaan yhdeksi peruuttamiseksi paitsi jos vemppauksen
aikana auto liikkuu 10cm matkoja, kirjataan jokainen erillinen peruutus omakseen.
Autojen vaatimuksetRc Formula OffRoadissa ei ole suurta määrää vaatimuksia autojen suhteen, mutta muutama peruspilari
on silti hyvä muistaa autojen suhteen. Autoihin kohdistuvilla vaatimuksilla pyritään sääntelemään hieman
lajiin sallittuja autoja ja samalla luodaan tietynlaisia luokkia. Tulevaisuudessa laji kehittyy varmasti
tarkemmaksi sääntöpiirteiltään, mutta alkuun edetään mahdollisimman monipuolisella tavalla, jotta
ajaminen on edelleen rentoa ja hauskaa.
Autot kuuluvat osapuilteen joihinkin luokkiin:Street Class = 1:10
Modified = 1:10
Unlimited GP = 1:8
Unlimited EP = 1:8
XL Unlimited = 1:6
Muutamissa luokissa autoja on kuitenkin pidennetty, jolloin skaalakin muuttuu.
Autojen tarkat mittarajat on ilmoitettu tarkemmin kunkin luokan omissa säännöissä.
Sääntöjenmukaiset renkaat:Autossa tulee olla sääntöjenmukaiset renkaat. Renkaiden ei tarvitse olla laparenkaat, mutta yleisen
suosituksen mukaan laparenkaat ovat lähes ehdottomat hyvän suorituskyvyn kannalta, mutta eivät
ole pakolliset kilpailemiseen.
Mönkijän kori =
KiellettyAuton kori:Kilpailtaessa autossa tulee olla kori. Korissa tulee olla katoksi tulkittava osuus. Mitä ”foffimaisempi”,
sitä parempi ja arvostushan foffarimaisempaa autoa kohtaan on sitä suurempi. Ketään ei kuitenkaan
karsita crossikorin takia, mutta edellä mainittu mönkijän kori on ehdottomasti kielletty.
LuokatRc Formula OffRoadin kaudella 2009 on mahdollisuus ajaa viidessä eri kilpailuluokassa. Viime kaudella
Rc Foff Finland Cupissa ajettiin neljää eri luokkaa, mutta tällä kaudella ajetaan täys- painotteisesti
viidessä luokassa. Kukin kuljettaja voi maksimissaan ajaa yhdellä autolla/luokka, eli 5 autolla koko
kilpailussa. Samalla autolla saa maksimissaan ajaa kaksi eri kuljettajaa.
Street ClassKokoluokka:..............................................1:10
Sallittu rengaskoko:...................................12-13cm
Sallittu auto:............................................Axial AX10
ModifiedKokoluokka:.............................................. 1:10
Sallittu rengaskoko:................................... 9-13cm
Esimerkiksi:.............................................. Axial AX10, Mad Truck, HPI MT2
Unlimited GPKokoluokka:.............................................. 1:8
Sallittu rengaskoko:................................... 13-16
Esimerkiksi:.............................................. Hognor, Hellfire, Savage, Mad Force
UnlimitedKokoluokka:.............................................. 1:8
Sallittu rengaskoko:................................... 13-16cm
Esimerkiksi:.............................................. E-Maxx, HB, Twin Force
XL UnlimitedKokoluokka:............................................. 1:5 & 1:6
Sallittu rengaskoko:.................................. 16-19cm
Minimipaino:............................................ 8KG
Esimerkiksi:............................................. Carson Gas Devil
Renkaankoon mittaaminen:Renkaan koko mitataan lavasta-lapaan/kumista-kumiin "päästä-päähän" menetelmällä.
Huom. Nämä rengaskoot määritelty kauden 2008 päätteeseen tiedetyistä markkinoilla olevista
laparenkaista. Tilanteen mukaan, uusien renkaiden tullessa, voidaan muuttaa koko rajoituksia
vastaamaan uusia laparenkaita. Kuitenkin nämä mitat on suunniteltu pitäviksi.
Minimi automäärä, jotta luokka ajetaan = 2 autoa# Jotta jokaisen luokan kilpailu voidaan ajaa vaaditaan kilpailun läpivientiin vähintään kaksi autoa,
samalla tapaa, miten XL Unlimited luokka kaudella 2008 toteutettiin.
Kilpailun pisteetKilpailussa ajetaan luonnollisesti pisteistä. Jokaisen radan maksimipisteet ovat 350 pistettä.
Yhdessä kilpailussa on ratoja/jaksoja 5-8. Ratamäärä sovitaan foorumille ennen kilpailua.
Normaalina ratamääränä on ollut 6-7 rataa (perustuen vuoteen 2008).
Jokaisella radalla kerrotaan/merkitään pistekohdat: 100, 200, 250, 300, 350.
Tuomari antaa pisteitä 0-300p väliltä. 300-350 välillä ei ole välipisteitä, sillä 350 pisteen
voi saada vain ajamalla maaliin pystyssä.
PisteytyksetKauden jokaisessa kilpailussa kussakin luokassa saa CUP-pisteitä tililleen. Tulevalla kaudella 2009
eroavat kuitenkin CUP-pisteytykset luokkakohtaisesti hieman, kun Street Class lähtee kokeilemaan
Modified luokan kanssa toisistaan erinäviä pisteytyksiä. Unlimited luokat käyttävät yhdessä samaa
pistesysteemiä, mutta modi ja street saavat harteilleen uudenlaisen kokeilun.
UNLIMITED: EP, GP, XL01. 20p
02. 17p
03. 14p
04. 10p
05. 8p
06. 6p
07. 4p
08. 3p
09. 2p
10. 1p
MODIFIED:01. 20p
02. 17p
03. 14p
04. 10p
05. 8p
06. 6p
07. 4p
08. 3p
09. 2p
10. 1p
STREET CLASS:01. 20p
02. 17p
03. 14p
04. 10p
05. 8p
06. 6p
07. 4p
08. 3p
09. 2p
10. 1p
# Kaudella ajetaan X-määrä kilpailuja. Tästä määrästä miinustetaan yksi kilpailu, joka auttaa niitä,
jotka eivät kaikkiin kilpailuihin ole päässeet ja tiukentaa CUP-voitin tilannetta. Luonnollisesti jokaiselta
autolta miinustetaan heikoin tulos.
# Mikäli autot ovat miinustetun kilpailun jälkeen tasapisteissä ratkaistaan mestaruus seuraavasti:1. Voittojen määrä
2. 2-sijoitusten määrä
3. jne... sijoitusten määrä
...jos kaikki nämä ovat samoja:1. Ratkaiseen kauden kerättyjen pisteiden kokonaismäärä.
2. Ratkaisee kaudella kerättyjen täydellisten 350p suoritusten määrä
...jos edelleen ollaan tasoissa, niin molemmat hylätään

Vitsi vitsi, tuskin tänne asti tullaan, jos tullaan on johtohenkilöstön suunniteltava kattavampi paketti.
NopeusjaksoJokaisessa kilpailussa ajetaan normaalien ratojen lisäksi yksi nopeusjakso. Nopeusjaksolla nimensä
mukaisesti ajetaan tietty rata mahdollisimman nopeasti ja nopeiten radan suorittanut saa parhaat pisteet.
Nopeusjakson pisteytys:1./nopein 350p
2.jne... 350p - hävityt sekunnit - virhepisteet
0,1s = -2vp
1s = -20vp
10s = -200vp
Esim. 350p - 3s - 1xtolppa = 350p - 60vp - 20vp = 270p
# Jos pääsee maaliin ajalla millä tahansa, ilman virhepisteitä saa 150p automaattisesti.
Mikäli tulee virhepisteitä, miinustetaan ne saavutetuista pisteistä.
# Mikäli ajaa esim. porttiväli 6:n ohitse, saa kiertää kiemuransa ja palata ajamaan porttivälin läpi,
mutta ei saa ajaa muita porttivälejä ennen kuin tämä on suoritettu, eikä saa palata väärinpäin
porttiväleistä, muutoin suoritus katkaistaan.
# Nopeusjakson aikaa otetaan kahdella sekuntikellolla/puhelimella, joista annetaan keskiarvo.
TuomarointiKilpailussa on yleensä yksi päätuomari ja mahdollisesti muutamia muita korvaamassa.
Jokaisen tilanteen määrää/päättää loppupeleissä ylintuomari, joka kaudesta toiseen on ollut
-foff-. Tilanteet, jotka eivät ole selviä on tuomarin valtakuntaa ja tilannetta, josta pisteet
jaetaan. Muut avustajat (nopeusjaksolla aikaa ottavat) toimivat varavirassa auttaen tuomaria
ja antaen tilanteesta tarvittaessa mahdollisia näkemyksiä.
# Tuomarilla on viimeisin päätösvalta.
Päivitetty: 22.3.2009