Kirjoittaja Aihe: Ursus Arctos (The First Hybrid: Slash-Axial)  (Luettu 6889 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Ursus Arctos (The First Hybrid: Slash-Axial)
« : 29 Kesäkuu, 2011, 20:50:41 »
Ursus Arctos Karhu



Specs:
Akselit..........................................Hybridi: edessä slash, takana axial
Runko...........................................Slash + Rovaniemi TT Edition + V Productions
Nopeudensäädin.............................Castle Creation Sidewinder
Moottori........................................Castle Creation 5700kv
Radiot...........................................Acoms Technisport 2,4Ghz
Servo............................................Bluebird
Ajoakku.........................................3S
3/4 linkki........................................Takana 4-linkki
Renkaat.........................................V Productions Pnesh F10
Leventimet.....................................Ei ole
Foamit...........................................Vakiot
Linkit.............................................
Iskarit............................................Axial vakiot
Kori...............................................Rovaniemi TT Edition + V Productions
Diffivälitys......................................
Spurri.............................................87
Pinjoni............................................
Akseliväli.........................................n. 29,5cm
Maskotti.........................................

Kilpailut:
1.....
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Ursus Arctos (The First Hybrid: Slash-Axial)
« Vastaus #1 : 29 Kesäkuu, 2011, 21:08:10 »
Niin siinä sitten eilen kävi, että ostamani hybridi, jonka myin zt:lle tuli ostamalla takaisin minulle.
Oli muuten juuri myyntiviesti pukkaamassa porukalle, mutta ehdin ensin, sori boorikset  ;D

Tänään otin auton oikeen töihin mukaan ja tutkin vähän takapään rakentamista edellyttivä asioita.
Iskaritorni suunnittui sitten päivän mittaan about 90-asteeseen ja vielä niparituella kiinnitettynä.
Kotiin päästyä aloin uurastamaan, aikaa meni, mutta kun motivaatio tehdä nelosmodiauto oli kohillaan,
niin siitä sitten jatkettiin!





















Juttua kuvista:

Leventimiä ei takana ole vielä, katotaan tuleekokaan.. Pnesh F10 renkaat antavat pinta-alaa ja vähentävän riskiä
kaatumiselle, mutta kokeillen.. Tosiaan sähköt tähän jo löytykin ja toimiva servo tarvii vielä hankkia, niin ihan tikissä.
Takaiskarit olivat alkujaankin se ongelma, kun kehikko rajoitti kulmamahdollisuuksia, mutta tuohon about 90:n asettui
ja testiajo kertoi enemmän kuin spekulaatiot, TOIMII!

Edessä siis slashin keula, vakkarivälit ja takana axial-vakkarivälit = testeissä toimi suhde hyvin! Lootana axiaalin scalen
"vääntörikkoutumattomalla" sydeemillä oleva loota ja kardaanit perus, tosin slash eessä ja takana axial. Sain takapään
kiinni hienoisen "sodan" jälkeen, nelilinkki muuttui alkuperäisestä ja kiinnityspaikat löyty tuurilla ja tuntui sekin olevan
hyvässä joustossa tosiaan testiajon perusteella. Iskarit on axun vakiot ja vähän turhan korkeet ainakin takana, mutta
4-auto ei nyt saa valita parempia, kun nelosauto vielä ainakin  ;D

Moottorina uusi castlen 5700kv ja pinjoni pakista löytynyt joku 16-19 kokonen. Akkuna 800mAh 3S 25C ja potki kivasti,
mutta suurempi tähän tulee. Noppis sidewinderi ja radiot tosiaan acomssin tutut.

Ensiajot:
Ensiajo tapahtui kotopihassa ja hitusen jännittyneesti, kun kait noparissa jotain häiriöö kun lähtee liikkeelle niin pätkäsee,
muttei ajossa meinannu mtn. Jos voisi rakastua rc-autoon, niin nyt olisi sellainen melko lähellä  :D Sanotaan, että axiaaleja
ja sc-autoa ajaneena tietää ne ja etenkin tietää kuinka surkea axiaalin jousto tökkömäisyydellään on, mutta hybridi, huh huh!!!!
Jousitus pelasti uskomattomasti, sai kääntää pitävällä nurmella tänät ja kaasutella pois, EIKÄ KAATUNUT! Lukkohan on perässä
ja lootassa, muttei vielä keulassa. (tulen laittamaan varadiffin lukkoon). Auton balanssi ajettaessa kovaakin oli jotain aivan
uutta, mutta silti kääntö oli hyvä ja muutenkin kokonaisuus toimi, ihana tunne!!

Illan lopussa aloin myös jatkamaan entisen omistajan kehikkoa, tosin en osaa juottaa vielä, mutta oppi on ikä ja niin edelleen,
tuosta 6mm putkesta kokeillaan taiteilla edes vähän muuta kuin muroastiaa näyttävä vehe, mitään helewetin leeksania en tähän
laita, vaan nimenmukaan kehikko, paneelit, mustaa ja KARHUA!

Huomenna alkaa juottelu ja katsotaan mitä saadaan aikaan!
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Ursus Arctos (The First Hybrid: Slash-Axial)
« Vastaus #2 : 30 Kesäkuu, 2011, 21:38:15 »
Vaikka kuumuutta riitti ulkona olin silti tehnyt päätöksen juotella tätä rojektia tänään...
En kertakaikkiaan kestänyt katsoa muovia takaosan kanssa, joten päätin, että pentele,
tässä viikko aikaa juotella etupää, joten tehdään se!  Ennen tätä siis juotellut tasan kaksi
kompleksia, jotka neliöitä ja niiden idea oli ihan päästä jujuun mukaan. Vieläkään ei olla jujussa,
mutta onnekseni auto edes muistuttaa sitä eli autoa  ;D


Juotoslähtökohta: juotosvehkeet ja juotetunjuottajanjuomat  :D


Biltema ja Bauhaus kamppehet..


Ilman bilteman magneetteja ei tämäkään olisi mahdollista.


Liitokset, settiä riittää ja toivottavasti kestää..


Pikku hiljaa alkaa muovaantua rungon etuosa, takaosahan on jo valmis.


Tässä juotettu pala..





...ja kokonaisuus, kyllähän se sentäs autoa muistuttaa.

Niin ja...

Mullahan oli VAAN 6mm putkea, kun ei vielä saatu pienempää liikkeestä sliden kanssa, mutta tämä juotos olikin oppia
ja siksi myös 6mm kelpas, vaikka takaosa onkin 4mm. Myöhemmin on sitten tarkotus taikoa hienompaa, kun osaa tämän
juottamisen... Täytyy kyllä sanoa, että olen helkkarin tyytyväinen juotoksiin, hyvin sujui ja tuli parempi mitä uskalsin
edes toivoa, joten saa olla tyytyväinen ja yksi tavoite auton osalta taas saavutettu!

Huomenna auto duuniin mukaan ja millisestä paneelin ainakin nokkaan, kattoon ja oviin. Katotaan mitä muita peitetään,
mutta ainakin nuo. Samoin huomenna on DEBYYTTI hiekkarinteessä, kun pälkäneellä 1/1 foff kokous ja montulle siitä,
niin pääsee koklaamaan ja toteamaan kääntyvyyden. Fiilis hyyvä, hyvä jatkaa eteenpäin!

Edit. PS. Jos joku miettii miksi nuo "hytin" suorat palat menevät liian pitkälle, niin siksi, että ne kiinnitetään niparilla takaosan
putkistoon, täten enemmän varoja, ettei luiskahda poies.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Tomy

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 53
Re: Ursus Arctos (The First Hybrid: Slash-Axial)
« Vastaus #3 : 30 Kesäkuu, 2011, 21:44:02 »
No nyt alkaa Ruutanassakin juotoshommat luonnistumaan. Siistiä jälkeä!

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Ursus Arctos (The First Hybrid: Slash-Axial)
« Vastaus #4 : 30 Kesäkuu, 2011, 21:48:37 »
Kiitos Tomy!

Vasta harjoittelen, mutta mukavaa puuhaa ja kuinka halveksuvasti tämän jälkeen katsonkaan lexan koria  :D
Mutta treeniä ja juottelua, aikojen päästä sitten opitaan niksit, jos taito riittää. Hienoa kuitenkin nähdä omatekoista!
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Ursus Arctos (The First Hybrid: Slash-Axial)
« Vastaus #5 : 03 Heinäkuu, 2011, 10:33:40 »
Nyt kun viimein kerkee, niin kuvitellaan mitä autolle on tapahtunut
viimeisen kahden päivän saatoksissa...















Ensiajot heiteltiin perjantai iltana kangasalla, muttei ongelmitta. Hieman levottomat ovat Pnesh F10 renkaat, eivät toimi
samalla tapaa modiautossa (edes hybridissä) kuin sc-autossa. Jotain ihmeellistä pätkintää siten, että kun servo kääntyy
liikaa oikeelle se "jumittaa" ja sähköt katoaa kokonaan autosta. Kääntöarvo ei ole lähelläkään 150%, vaan jopa 95% tekee
tuon efektinsä. Kaikenlisäksi servo on YellPowista otettu ehjä ja edelleen axussa toimii jopa 150%, mistä siis moinen vika?

Etupään lukottomuus näkyy heti, eikä etupää oikeen ole ryhdissä mukana, täten lukkoa tulossa.
Slässimiehet: sopiiko perädiffi etupäähänkin? (sellanen ois pussissa, jos lukottas ja heittäs lukottoman tilalle), onnistuuko?

Muutoin auton LOOK on kohdallaan ja jousitus toimii myös miellyttävästi ja merkittävästi paremmin mitä 100% jäykkävehkeessä.
Vielä kun saadaan sähköasiat kuntoon ja lukko eteen, niin sitten nähdään taas enemmän, mutta edistystä, edistystä!
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

matti.l

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
Re: Ursus Arctos (The First Hybrid: Slash-Axial)
« Vastaus #6 : 04 Heinäkuu, 2011, 09:36:38 »
Sama diffi noissa pitäisi olla edessä/takana

Chili

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 115
Re: Ursus Arctos (The First Hybrid: Slash-Axial)
« Vastaus #7 : 04 Heinäkuu, 2011, 11:40:39 »
Auto näyttää todella hyvältä, hyvä että putkirunkokin onnistuu!
Renkaiden satunnainen kääntyminen ja sähköjen pätkiminen tuntuisi että BEC ei riitä, villi veikkaus, mutta itse kokeilisin.

matti.l

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 420
Re: Ursus Arctos (The First Hybrid: Slash-Axial)
« Vastaus #8 : 04 Heinäkuu, 2011, 12:53:47 »
Kuvissa kun sidukka näkyi noparina, niin tosiaan tuo sisäinen becci varmaankin on syyllinen pätkimiseen kuten Chili asian kertoikin. Ulkoista becciä servolle ja taas rokkaa hienosti.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Ursus Arctos (The First Hybrid: Slash-Axial)
« Vastaus #9 : 04 Heinäkuu, 2011, 15:22:42 »
Jees, kiitokset!

Sliden kanssa oli puhetta becistä, mitenkäs auttaako jos heitän mamba maxin sidewinderin tilalle
vai onko sama ongelma edelleen olemassa? Laatikosta pitäis yks kiinabecci löytyä, mutten varma ole,
mutta katsotaan.

Sitten tosiaan toinen diffi täyteen mömmöö, että saadaan lukko ja se vaihtoon eteen. Samalla pitää
kokeilla toisilla hieman vakaammilla renkailla auton etenemistä.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Chili

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 115
Re: Ursus Arctos (The First Hybrid: Slash-Axial)
« Vastaus #10 : 04 Heinäkuu, 2011, 16:27:23 »
Oisko autosta piakkoin videota niin kaikki näkisivät hybridi-ihmeen mäessä?

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Ursus Arctos (The First Hybrid: Slash-Axial)
« Vastaus #11 : 04 Heinäkuu, 2011, 16:29:23 »
Videota tulloo viimestään ensiviikonloppuna, kun tiimikisat jyllää päälle, sitä ennen onkin kiire saada rakki toimimaan.
Taidanpa nyt etsiä sen becin ja kokeilla sillä, mutta varmasti vaihdan samalla mamba maxiin, kun axussa riittää sideki.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Ursus Arctos (The First Hybrid: Slash-Axial)
« Vastaus #12 : 04 Heinäkuu, 2011, 20:26:47 »
Tuli heitettyä kiinabecci kii ja kärys... no ei onneks menny mitään oleellista ja sattumalta vielä toinen samanlainen oli,
joten koklasin ja nyt toimii. Samalla servoki piristy ja lieveilmiö katosi, joten enää ei katkea ajot!

Käytiin kokeilemassa ajoja, mutta vielä on hybridissä tehtävää. Renkaat kirjoittavat turhan paljon, kuten jo axiaalissa
ne totesin huonoiksi, joten nyt pitää joko tehdä uudet tai kokeilla Pnesh F07 tai F09 seoksia, panttereita EN KÄYTÄ!!!  ;D
Muutenkin tarvis vähintään yhdet tehdä, joten katotaan...

500 tonnista mömmöö heitin varadiffiin ja sitä pitää vielä laitella, mutta ehdottomasti vaatii jäykempää etupäätä, nyt
etupää ei vedä tarpeeksi, eikä ajoa voi kontrolloida haluamallaan tavalla. Muuten auto on iskussa, tehoja on jopa liiaksi
ja hyvältä se näyttääkin, mutta nuo kuntoon ja viimeistään to iltana säkylässä kokeilemaan.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Chili

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 115
Re: Ursus Arctos (The First Hybrid: Slash-Axial)
« Vastaus #13 : 04 Heinäkuu, 2011, 20:33:07 »
Onko vääntövääntö  ;D (torque twist) kovinkin paha autossa?
ps. kuvassa takaoikea rengas on minusta väärinpäin

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Ursus Arctos (The First Hybrid: Slash-Axial)
« Vastaus #14 : 04 Heinäkuu, 2011, 20:59:00 »
Onko vääntövääntö  ;D (torque twist) kovinkin paha autossa?
ps. kuvassa takaoikea rengas on minusta väärinpäin

Jos meinaat, että twistaako auto, niin sitä se ei tee, jousitus toimii jopa yllättävän hyvin axiaalin vakioiskareilla.
Joo ja se takaoikee rengas on liimattu karhunvallassa väärtepäin vanteelle liimalla, joka ei keittämällä irtoa  ;D
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Ursus Arctos (The First Hybrid: Slash-Axial)
« Vastaus #15 : 06 Heinäkuu, 2011, 21:23:22 »
Täytyy sanoa, että slässin kääntötekniikka on kyllä ihan sieltä ittestään, kele!
Servo, jonka otin axiaalista, joka siis TOIMI axiaalissa moitteettomasti, eikä vaatinut becciä siinä,
vaati sitä siis hybridissä ja nyt kun iskin servon takas axuun, niin ehei, eipäs toimi enää siinäkään
ilman becciä! Joten nyt tarvii axussa käyttää becciä, ettei servo hirttele, siis ei jumahuma!

Kyllä traxxas on taas onnistunu tekee TYHMÄN kääntömekanismin! Sen verran erillishemmoja omistaneena
ja scki toimi ilman, niin mitä kettua? EI EI EI näiN! Just nyt katos fiilis tän auton suhteen ku rikkoo toiste
autojen sähköjä, mitä tää ansaitsee??? Mitä enemmän jotain ihmeen väli kliseitä sen epävakaampi, eli
ne becit tuun ja johtohemmetti selvemmäks, tähän moni pystyy, muttei näemmä TRÄSSÄX, hoovee..

Jatkuu joskus, jos jatkuu...

Ps. Miten tes slässikuskit, mikä servo ja onko becciä?
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Chili

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 115
Re: Ursus Arctos (The First Hybrid: Slash-Axial)
« Vastaus #16 : 07 Heinäkuu, 2011, 13:58:34 »
Itse ajan  2wd mallia, 3kg autokin  etenee noparin omalla 6v/3a noparilla, kun kyse on blue birdin 7kg servosta, kun taas axialissa on sinilintu ~12kg ja tarvitsee becin koska 60a noparissa on vain 1-2a

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Ursus Arctos (The First Hybrid: Slash-Axial)
« Vastaus #17 : 08 Heinäkuu, 2011, 00:11:13 »
Huomenna jäätävää mekkaamista, ainakin viottunu servo takas, jonka tää SANKARI
sai rikki ja becci=hautamerkki kylkee, et toimii. 500 tonniset litkut heitin toiseen etskudiffii,
vaihdan sen, jos jaksan vaivautua, tällä hetkellä ei pahemmin innosta. Renkaina on nyt
biltemat, yks pitää tehdä vielä, mutta voi olla ettei pahemmin auta.

Katotaan miten innostuu tai ellei innostu, niin pistetään hyvää jakoon  ;)
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Chili

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 115
Re: Ursus Arctos (The First Hybrid: Slash-Axial)
« Vastaus #18 : 08 Heinäkuu, 2011, 14:32:58 »
Tulikos auton mukana vara etupää? Jos pistät projektin sivummalle niin etupää kiinnostaisi, kun noita axialeja alkaa olla jo melkein liikaa..
Jos en sinulta saa, niin oma hybridi toteutunee kyllä myöhemmin..

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Re: Ursus Arctos (The First Hybrid: Slash-Axial)
« Vastaus #19 : 09 Heinäkuu, 2011, 09:20:52 »
Tämä auto on nyt vapaiden markkinoiden ajokki eli MYYNNISSÄ.
Erilaisina paketteina voin myydä, rullaavana, ilman eteen tehtyä omakoria ja renkaita
tai niilläkin ja sähköjä tai ja akkuja.

OTA YHTEYTTÄ, jos halajat hybridin!

Ps. Tällä ei ole ajettu kisaakaan, yhdet testit kangasalla, mutta nyt vklopun kisoissa ei ole ajossa.
« Viimeksi muokattu: 09 Heinäkuu, 2011, 09:23:12 kirjoittanut Hadesbear »
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN