Äänestys

Pitäisikö Modified luokassa sallia 4S tehot (14,8V)?

Kyllä
3 (33.3%)
Ei
6 (66.7%)

Äänestäjiä yhteensä: 9

Äänestys päättynyt: 30 Joulukuu, 2008, 11:30:18

Kirjoittaja Aihe: Modified luokkaan 14,8V (4S) sallituksi?  (Luettu 3543 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Modified luokkaan 14,8V (4S) sallituksi?
« : 22 Joulukuu, 2008, 11:29:21 »
Tullut taas pohdittua mahdollisuuksia ja heräsi tälläinen idea parinkin auton osalta mieleen.
Pitäisikö Modified luokassa sallia 4S tehot? Käytännössä volttimäärältään nimellisesti 14,8V,
mutta lipossahan tuo nousee täyteenladattuna jo 4,2x4=16,2V

Pääasiassa Modified luokassa kilpaileville kysymys pidentäänkö sääntö 3S maksimi voimassa
vai nostetaanko sallituksi 4S? Äänestys voimassa 8 päivää!
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Modified luokkaan 14,8V (4S) sallituksi?
« Vastaus #1 : 22 Joulukuu, 2008, 23:06:53 »
En ainakaan vielä ole ilmoittanut Modified-luokassa kilpailevani, mutta pitäisin tuon 3S-rajoituksen. Sopivia nopareita löytyy huomattavasti enemmän sille rajoitukselle ja rajan nostaminen 4S:ään karsii noparivalikoimaa merkittävästi, nostaen samalla luokan kustannuksia. Eihän se raja tietty mikään pakko ole, mutta pistää epäilemään, että käytännössä se on pakko, jos aikoo pärjätä.

Nyt kun LiFe-akut tekevät tuloaan, pitäisi rajoitus olla jotenkin muuten määritelty kuin kennojen lukumäärällä eli käytännössä maksimijännitteenä. Se on sitten makuasia onko kyse akkupaketin nimellisjännitteestä vai todellisesta akusta mitatusta jännitteestä. Jälkimmäinen ei toki jättäisi mitään jossiteltavaa. Jos sitten ajatellaan 3S LiPon pohjalta sitä maksimia, niin olisiko 3 * 4,2V + 0,1V = 12,7 V hyvä raja akusta mitattuna. Tuo +0,1V siksi, että jotkut laturit ajavat vähän yli tuon 4,2V:n ja turha hammasten kiristely liian korkean jännitteen vuoksi jäisi näin pois.

Kannatan, että pidetään 3S, mutta määritellään se jännitteenä sopivan toleranssin kera eikä kennojen määränä.
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Modified luokkaan 14,8V (4S) sallituksi?
« Vastaus #2 : 22 Joulukuu, 2008, 23:24:31 »
Jälleen hyvää ja arvoisaa puhetta! Tosiaan lähinnä mielipidekysymyksenä tämän loin, kun epävarmuutta on ollut
onko rajoitus sopiva vai ei. Itse tuen myös 3S maksimia, niin kustannusten kuin äärimmäisyyden rajaamisessa.
Hyötykään ei järin suuri ole, kun autoa ei saa pidentää, joten 3S toimisi parhaiten.

Mitä tuon määrittämiseen tulee, niin otit esille erittäin tärkeän asian. Lifeakuissahan noita erilaisia kennovolttejakin
on, joten täytyy lipon mukaan määritellä se maksimi, joka erityisesti faktallisesti pitäisi kertoa. Eli 11,1V joka on
nimellis 3S on oikeasti sen 12,6V, mutta +0,1 varaus, niin sanomasi 12,7V on pitävä. Tuon sisään saisi sitten akkuja
hankkia, yli ei saisi mennä.

Itse olen samaa mieltä tuon määrittämisestä, täytyy lisätä se sääntöön, jos/kun "3S" jää voimaan pysyvästi.
Lähinnä mielipide äänestys tältä pohjalta, joten päivitetään modin lopullinen volttimäärä sääntöihin vielä tänä vuonna.
Kiitos muuten asian esillepanosta, tälläiset seikat eivät vielä tulleet mieleen, mutta tosiaan Lifeakkujen saapuessa
ei voida ajatella suoraan lipokennosesti. Ihan oman aiheensa aloittava juttu, pitää kirjotella kun ehtii.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Modified luokkaan 14,8V (4S) sallituksi?
« Vastaus #3 : 02 Tammikuu, 2009, 21:54:24 »
Äänestys on päättynyt ja 4S ei tule olemaan sallittu Modified luokassa kaudella 2009.
Täten modin max. akkuna lipon 3S = 11,1V (12,6V) tuon todellisen kapasiteetin sisään oltava.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN

Penguin

  • FOFF Competitor
  • ******
  • Viestejä: 776
Vs: Modified luokkaan 14,8V (4S) sallituksi?
« Vastaus #4 : 05 Tammikuu, 2009, 19:39:11 »
Äänestys on päättynyt ja 4S ei tule olemaan sallittu Modified luokassa kaudella 2009.
Täten modin max. akkuna lipon 3S = 11,1V (12,6V) tuon todellisen kapasiteetin sisään oltava.

Kapasiteetti mitataan ampeeritunteina eli tässä on nyt kyse jännitteestä. Onko raja siis akun johdoilta mitattuna 12,6 V vai sallitaanko jokin toleranssi?
Autorata.com - RC Formula Offroad Racing Team
Membre de la Federation Internationale de l'Automobile

Hadesbear

  • RFOT
  • Foff Guru
  • ******
  • Viestejä: 6540
  • www.rc-foff.net
    • Rc Formula OffRoad
Vs: Modified luokkaan 14,8V (4S) sallituksi?
« Vastaus #5 : 05 Tammikuu, 2009, 22:25:41 »
Jep, kiitos korjauksestasi. Milliampeeritunnit ja c-arvot ovat tosiaan vapaat.
Akusta mitattava volttimäärä tulee olla alle 13V, se mielestäni selkeä sääntö.
Saku Sarka, RFOT, PNC, FIN