Miss Yeti XL [Axial Yeti RTR]
Ensimmäinen viesti tähän topikkiin on ns. tarinanomainen, koska tämä on pitkältä ajalta ja välillä on saatettu ideoida töissä ja illalla toteuttaa. Täten ainakin
muutamissa kohdissa on juuri mitä tullaan tekemään ja tehdäänkin yhtäkkiä, mutta se johtuu siitä, että aamulla ideoitu, päivällä kirjattu ja illalla kokeiltu.
Faktana sanotaan se, että tämä auto on 2-auto, joka luovuttaa osia tarpeen vaatiessa.
Ihannetilanne on ylläpitää kahta autoa eroineen, mutta jos tilanne iskee, niin tämä sen iskun ottaa vastaan.
Alunperin tilasin tämän uutena eli RTR versio. Piti saapua eräänä perjantaina tammikuussa, mutta eipä saapunut. Sattumalta pongasin rc-offilaisen nerudan ilmotuksen ja hän
sitten myi KIT-versiota, jossa lieni mutkallaan oleva spurritanko. No hieman kyssäreitä, hintapolitiikkaa/vaihtoa yms yms ja perjantaina ei tullut uutta rtr:ää, mutta lauantaina
saballa kiidettii forssasta hakee kitti

RTR ostettiin muutaman erän maksulla ja kitti saatiin heti käteen ja pääs ynnäilee siihen omia sähköjä. Kaikki tapahtui sattumalta, koska olin tekemässä ISOA topikkia kit -vs- rtr
eroista, mutta kävikin niin, että mä ajan molemmilla ja mä kerron omat FOFF-faktat itse

Nyt on vasta 27.1, mutta jo nyt on hauska sisäinen nauru, kun itse tietää tarkelleen
ne ajoerot, kun kokeillut ja päässyt todentamaan Kitin ja Ärteeärrän eroja. Ne alkutestit on tehty kahdella autolla, joita ei ole kerrottu

Enempi pulisematta, pannaas hieman kuvia ja eroja kehiin!

Takajousitus: ei vakauttajia takana ja eron huomaa selkeästi jo pidottomassa lumessa. Valkoinen jousi aivan liian pehmyt, vaikka kiristetty maximiin.
Jotkut laittaneet tilalle samankokosia Big Bore jousia, jotka ovat jäykempiä. Tarvii itse laitella joko stoppareita tai rajottaa joustovaraa, keulakun pelaa hienosti!
Ja tähänkin saa tuon sway barin, joten voi olla, että menee tilaukseen, jos tästä tulee kisakykynen auto..


RTR vakirengas erilainen -vs- kit, mutta mukava ylläri se, että kuvio leikattavissa ja voi tehdä täten omat renkaat. Renkaan kiinnitys kitistä poiketen 8mm ruuvilla
ja tiedoista poiketen tässä ainakin aluhexit, eikä muoviset. Tuo 8mm avain on vielä pitkä versus 17, jota joutu runnoo urakalla, että sai laparenkaan sisään. Täten
plussa 8mm kiinnityksestä, omaan makuun toimii.

RTR:ssä tulee sähköt mukana ja tällä kertaa hieman suojattua -settiä! Moottori water resistant, servo water resistant, nopari & vastari jopa waterproof! Nämä on
sijoitettu autossa hyvin, kiinnitykset ja kokonaisuus, myös painoa ajatellen hyvä. Ensiajot ulkona myös yllätti positiivisesti. Lähtö on pehmeä ja jarru on säädetty
ideaalisti foffiakin ajatellen. Servo on paikallaan kääntäessä laiska, mutta ajossa yllättävän toimiva. Ulkoista becciä ei siis ole tässä käytössä.

Ulkonäkö rtr:n ja kitin välillä on täysin identtinen. Eroa korkeintaan vakipaneeleissa, joissa eri värejä / sävyjä.

Edessä kääntölinkit ovat muovia - Kitissä järeempää ja säädettävissä.

Taka-alalinkit muovia (kit myös), mutta ei aluvahvistettu reunoista, kuten kit.

Todiste, kyllä - mulla on KIT ja RTR
Eilen 26.1 hain jäätävän kokosen paketin valintatalosta (matkahuollon toimipiste). Eihän sitä kotio voinu viedä, ettei ZT tiedä, kun hobbylinna teipillä pakattu

No kyötikkälään ja pakettia purkamaan. Siinä menikin tovi, kun pakkausmatskua oli aikalailla laitettu, mutta sieltä se saatiin irti ja piiloon. Paneelit irti, että on ku
mitä Kerberos nyt ja kotio vaan

Eiku pöydälle ja Kerberos runko + kori piiloon.
27.1Tänään sitten pari akkua messii ja RTR:ää kokeilee. Kotiin ei jäänyt ku piilossa olevat kerberosin osat erillään ja mukana uutukainen RTR! 4S akulla kokeilin ja
riitti, koska niin paljo jo suttas, ettei 5S kokeilusta olis hyötyä. Selkeästi huomaa, kun EI ole sway baaria "takavakauttajaa", nostelee oikeeta etutassua, vaikka
4s akku vielä oikeassa akkutelineessä. Nopeesti sanottuna valkonen jousi ärteeärräs on ylipehmee, siinä tehty virhe. Muuten nuo RTR sähköt yllätti posis, tosi smooth
lähtee ja kokonaisuus tosi jees. Jarrukin tulee nätisi ja mukana tullut tactic radio ihan käypänen monttukiesiin. Tähän on ajatuksissa istuttaa perus maxx paddlet ja
todentaa miten käy. Silti nuo tänkin vakirenkaat aion leikkoa ja tehdä lavat, kun tehtävissä, tarvii vaan lapoja kourallisen sijaan - kaks
29.1Tähän apinoitu tänään sway baaria korvaavaa iskarivirikettä. Kitissä olevaa takavakaajaa tässä ei ole, enkä nyt alkuun ajatellut tilatakkaan, vaan kokeillaan eroja ilman
ja vakaajan kera. Siitä huolimatta tarkoitus kokeilla muita keinoja, joilla haetaan korvaavia tapoja muuttaa oikeen etutassun twistiä. Hadesista oppia ja vasempaan
takaiskariin ison jousen lisukkeeksi ulkoinen pikkujousi.

Bilteman laajasta jousisetistä löytyy muutamiakin erilaisia vaihtoehtoja vaimentaa vasenta takaiskaria.

Oikealla "oikeanpuolen" iskari perus rtr, vasemmalla "vasemmanpuolen", jossa lisätty pikkujousi lisävaimentamaan.

Modattu iskari vielä läheltä n. 8mm "tyhjä", kunnes pikkujousi alkaa vaikuttamaan.
Toissapäivänä kun kokeilin ekaa kertaa 4S akulla tätä rtr:ää, niin jo liukkaalla huomasi, että auto twistaa, joten pidolla varmasti aika hirveesti.
Kitissä vakaaja pelaa, mutta mielenkiinnosta etsitään tähän toista vaihtoehtoa. Tuo iskari on kooltaan sellainen, että siihen saisi tehtyä jopa
triple jouset (valkonen vakio, tuplasemikeski ja joko nykyinen inansa kynänjousta isompi tai ihan kynänjousi. Kokeilen kummiskin ensin tuon
ekan modin ja fiksaan sit muita. Tästähän voi syntyä jotain toimivaakin

Niin ja tätä kokeillaan ensin maxx paddleilla 19 / 21t pinjonilla. Silti taitaa lähtee isookin isompi lapatilaus eli näistäkin rtr:n renkaista kuvio veks
ja omateko panther lavoista uudet isot. Ei muuten ole yhtä isot kuin kitin, vaan nämä halkasijaltaan 175mm kuvioineen. Aika liki sama, mutta
myös tässä, kun kuvion poistaa, niin saa tilaa lavoille ja lailliset renkaat. Kokeilin myös leikellä kuviota, niin kyllä nykyajan kumit on parasta,
menee nätisti leikaten ja tulee tasasta pintaa.
Rakentelua...
Iskarimodausta tehty! Nyt on vasen takaiskari jopa four motion iskari. Perus valkonen, 8mm max vajaa pehmyt, 15mm max vajaa keskikova ja
kovimpana 40mm max vajaa kova -jousi. Tasotasolta ottaa siis joustaessaan kiinni. Ensin pehmyt, sit keskikova, sit kova, mutten usko, että
koskaan jousi menee noin matalaks. Mutta jos, niin tätäkin pystyy koventamaan lisäten noita kovimpia, joita mahtuu max 4 iskariin, mutta silloin loppuu
jo jousitus

Anyway, tämä iskari tuntus tosi kovalta kädessä, joten kokeillaanpas huomenna säkylässä, miten twistaa. Lisätään sen mukaan
kovuutta, jos tarvii. Tässä rtr:ssä ajattelin pitää yhtä akkua ja oikeassa akkukennossa, "vaimentaa twistiä". 4/5S ja mahdollisesti myös oikeeseen
etuiskariin esim. soft jousi, jotta saadaan tassunostelu minimiin tai jopa kokonaan pois? Noh, pian viisaampi!
Noissa jousissa on myös useita variaatioita, joita voi hyödyntää, koska iskari on näin suuri. Kokeilemalla se oikea löytyy, jos jousilla voidaan kumota
twisti pois. Nyt suht kova, joten pian selvinnee pehmennetäänkö vai lyödäänkö lisää jousia iskareille/eteen, joilla vaimennetaan, mielenkiintoista!
Ja kuviakin, kun kokeilut jatkuu!

4 jousen iskari! Valkonen vakio, loput hopeiset: pisin soft, keskimmäinen medium ja lyhyt pätkä kova.
Kukin halkaisijaltaan erikokoinen ja täten sovellettavissa iskariin. Pöytätestissä tuo kovin itseasiassa
vastaa jo stopparia, eli kun sinne asti pääsee, niin ei enää käytännössä jousta lainkaan.

Tähän oikeaan etuiskariin joutunee myös lisätä softin jousen, jos twisti jatkuu vielä kovana.

Käsin kokeiltaessa oikea takajousi joustaa pohjaan reilusti, mutta oikea nelijousitettu ei eli vaimennusta on, onko riittävästi?

Takaiskareille on kolme eri säätöpaikkaa, mutta noiden välille pystyy helposti porailee vielä taakse kaks
ja eteen yhden, jos haluu oikeen hifistellä iskarikulmalla.

Akku latingissa ja auto valmiina. Huomenna kokeillaan vaimeneeko twisti vai ei, siitä sitten taas kehitellään!
30.1"Tätä on taas testattu" -tuttu virke eräästä toisesta topikista, mutta todellisuudessa kokeilin tätä

Omatekoinen iskarin 4-jousen -jousitus pelaa ihan sairaan hyvin! Lumella vakijousilla twistas hurjasti ja pidolla
kattonut videoita, jossa nousee 15cm ilmaan oikee etutassu, mutta tässä ei, kiitos modauksen! About 2-3cm nostaa,
mutta pääpiirtein ei haittaa. Tähänkin on lisäkorjausta tehty. Kirjaillaan hieman testisessiona, mitä tuli kokeiltua, eli:
- Iskaripaikka vakio 2
- Vasemmassa takaiskarissa vakio valk jousi + pehmee pitkä hopee, keskikova lyhyempi hopee ja kova lyhyt hopee

- EI siis takana kallistuksen vakaajaa, kun RTR on
Pidolla, hiekalla/soralla nostaa marginaalisen vähän täydelläkin kaasulla. Erittäin positiivinen kokeilu ja hallittavuus maagista.
Tätä ennen vakioiskarein kokeilin jäisellä lumella, jossa jo siellä nosti tuota samaa rengasta.. Ehdottomasti oikea suunta.
Huom. akkuna 4S 2700mAh, joka sijoitettu nimenomaan oikealla olevaan akkukoteloon.
Testisession jälkeen modattu:

Takaiskarit siirretty paikkaan kolme (3) eli taaimmaksi. 3 kiinnityspistettä löytyy rtr takalinkistä ja poraamalla saa lisää.
Nyt on sopusuhtaisen näköinen, eikä perä liian korkealla, odottaa testaamista, miten joustot muuttuivat. Niin ja iskarit
kierretty täysin ylös eli "vapaiks", kun aiemmin kierretty kireimmilleen.
Vielä ajattelin lisätä oikeaan etuiskariin soft hopeen, valkosen lisukkeeksi. Tarvittaessa vielä medium kaveriksi ja täten eliminoisi twistin kokonaan.
2.2:

Kerberos & Miss Yeti XL odottavat jo alkavaa foffikautta!
5.2:
Jälleen kerran "muka kerberosia", muttä tätähän mä mekkasin ja laittelin 6S:lle valmiuteen!

Viime testeissä oli vielä pieni torqutwist, joten nyt oikeaan etuiskariin soft ja medium -jouset + orkkis.
Voi olla, että toi on jo liikaa, mutta sormikokeilulla ei ainakaan ole. Tällä koitetaan eliminoida torque,
eikä tarvis täten säätää iskarimömmöillä lainkaan.
On tässä myös kunnianhimoinen tavoite, kun omistaa KIT-version, joka ei nosta lainkaan ja omistaa
RTR:n, joka vakiona nostaa ihan pirusti, niin itselle mukava haaste yrittää pienentää se efekti mahdollisimman hyvin.
Jo takaiskarin modaus teki tosi paljon, joten etuiskari modattuna kans, kenties.. tämä ei tarvi koko takavakaajaa..


Luukki on jees, OK-matala, silti hyvin maavaraa ja pelivaroja on molempiin suuntiin hyvin.
Huomenna 6.2 aapiskukon takaparkiksella tarkotus ajaa koeajo 6S. RTR ohjaimessa ei voi rajata tehoja, joten käyttäjän sormi sen sit tekee...
Noh, eiköhän se siitä, aika pelottava "ilmalautanen" oli jo ilmatesteis sisällä ja pinjoni vakkis 14, eli lupailis hyvää, JOS paikat vaan kestää..
6.2:Tulipahan poikettua aapiskukolla ja sen verran jäinen pinta, että aikamoista suttaamistahan ajo oli, mutta parissa kohtaa näki "kytevän" potkun

Tuli myös rösösemmässä ajettua ja nautiskeltua miten jousto toimii. Auto pelaa, mutta sen enempää ei tässä kohtaa voi ajella, kun talvi vielä.
Odotellaan kevättä ja tehdään tässä välissä renkaita ja suunnitellaan paneelia.
16.3:Foffiajeluita kangasalla ruduksen kasoilla ja olihan tämäkin siellä tottakai


Ensitestit hiekalla kera omien 4-jousten... ai että sitä fiilistä, kun vertaili KIT:n ja sai huomata, et tää perkele toimii!


Koko ku koko, hajalapa rules!

Hiekkatestit takana ja positiivisin fiiliksin. Auto kääntyy hyvin ja jousitus on todella stabiili etenkin nopeusjaksoa ajatellen.
Etudiffi kenties joskus auki ja jäykempää litkua sisään, mutta se raja on häilyvä, koska lukkona tuo ei sit käänny enää minnekään.
Täten nyt alkuun ihan vaksulitkuin ja katotaan / todennetaan kisassa, että miten toimis.
2.4:Tovi on kulunut, mutta nyt kun vajaa viikko kauden avaukseen, niin josko paljastellaan tilannetta..

Näin aukeaa peruskori yetissä eli jää kettumaisesti puolväliin...

RTR sähköt, jotka ajossa tuntuneet erittäinkin mukavilta. Samoin 2x 3S 2250mAh akut sarjassa eli 6S potkulla mennään.

Nämä pitäs vielä tehdä, KAIKKI muu on valmiina, että tämäkin enslauantaina liikkuu!
RTR kumit ei ihan yhtä helposti mee koneella sileeksi eli hommaa on, mutta pakko on tehdä, kun kaikki muu jo tehty valmiiksi.
Alunperin piti tehdä täyslapa, mutta hajalavat teen myös tähän. Maalaukset tulee vasta myöhemmin, nyt ajetaan tällä ihan
RTR-autona pl. biltemajousi-modaus "sway baaria" korjaamaan.
Kirjotellaan taas ja sisäisesti nauretaan, kun nyt itse tätä vaan "vielä" luetaan, mutta aikanaan tekin

Niin tai nyt tekin siis
